eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
34 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 آیا پزشکانی که در اثر کرونا کشته می شوند، شهید هستند؟؟!!! آقای کعبی در این مورد فرموده است: به نظرما جهاد، اعم از قتال است؛ چرا که آیات جهاد در مکه نازل شده است و به نظر ما تعریف صحیح جهاد« بذل الجهد والطاقة والوسع لاعلاء كلمة الله في الحفاظ على الدين او نفوس المسلمين اوالضعفاء و المظلومين او اعراضهم وكرامتهم وشرفهم او اموالهم .» و به همین سبب، افرادی که در تلاش برای حفظ جان دیگران بوده و در این راه، کشته می شوند، شهید خواهند بود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1964&pid=7320#pid7320
📚 صدق اکراه با تهدید به آسیب رساندن به مسلمانی دیگر ؟؟!!!؟؟ در صدق اکراه و یا شمول حکم اکراه لازم است که توعید به ضرر یا حرج یا عدم منفعت یا عدم انتفاع وجود داشته باشد. قدر متیقن این است که توعید به ضرر معتبر یا امثال ذلک، نسبت به خود مکره باشد. اما اگر از بستگانی باشد که این شخص به امور آن ها اهتمام داشته باشد نیز اکراه در مورد آنها نیز مقبول علماء است...أما اوسع از این که بگوییم هر کسی که که برای او مهم است را اگر تهدید کند اکراه محقق می شود محل بحث است...به روایت« مَنْ لَمْ يَهْتَمَّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» بر این مدعا استدلال شده است!! 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1849&pid=6991#pid6991
📚 دوران بین زیاده و نقیصه در روایت ؟؟!!!؟؟ اگر حدیثی دو نقل ، داشته باشد که یکی واجد زیاده و دیگری فاقد آن باشد ، بحث دوران امر بین زیاده و نقیصه مطرح میشود ، مانند قید علی مومن که در ذیل حدیث لاضرر در برخی نقلها وارد شده و در نقل دیگر وارد نشده است، استاد شبیری به نکاتی مبنایی در دوران بین زیاده و نقیصه اشاره فرمودند : ۱. باید دید اختلاف نقل مذکور مصداق اخبار علاجیه هست یا نه مثلا آیا یاتی عنکم الخبران صادق است یا نه؟ ۲. باید دید آیا مطلق رجحان در یک نقل باعث ترجیح میشود یا نه حال یا ذاتا مطلق رجحان را مرجح بدانیم یا از باب تعدی از مرجحات منصوصه؟ ۳. باید دید آیا مقدمات انسداد صغیر را در نقلهای کتبی قبول داریم یا نه که در نتیجه بتوان با ظن یک نقل را ترجیح داد؟ ۴. در اینجا به دو مرحله الغای خصوصیت نیاز داریم ؛ یکی تعدی از مرجحات منصوصه به غیر منصوصه و دیگری از آنچه اصطلاحا روایت محسوب میشود به آنچه روایت محسوب نشده و صرفا اختلاف در نقل است؟ 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1944
📚 مصلحت در خود جعل وجود ندارد؟؟!!! اصولیون دربرخی موارد مثل تصویر حکم ظاهری فرموده اند مصلحت در خود جعل است نه مجعول؛ اما این مطلب صحیح نیست؛ زیرا 1- اگر ملاک در نفس جعل باشد تا مولا جعل کرد ملاک حاصل است و باید امر ساقط شود. 2- حکم تابع اراده است و اراده یک امر طریقی است، نمی شود اراده برای ملاک در خودش باشد، وقتی شخص فعلی را اراده می کند منبعث از شوق به فعل است و شوق همیشه تعلق به یک متعلقی می گیرد به خاطر چیزی که در آن متعلق ملائم با نفس است. معنا ندارد که گفته شود شوق پیدا می کنم چون خود شوق ملاکی دارد.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1957
📚 ظهور لاینبغی؛ حرمت یا کراهت ؟؟!!!؟؟ برخی تعبیر «لاینبغی» در رویات را ظاهر در کراهت دانسته‌اند؛ لکن استاد شهیدی معتقد است هر چند تعبیر مذکور در حال کنونی به معنای «سزاوار نیست» بوده و ظاهر در جواز است لکن در عرف آیات و روایات به معنای لایتیسّر: نمی شود بوده و ظهور در حرمت دارد و لا اقل آن است که اجمال داشته باشد نه این که ظاهر در کراهت باشد؛ به طور مثال آیه شریفه ﴿قَالُوا سُبْحَانَكَ مَا كَانَ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِيَاءَ ﴾ به معنای «نمی شود ما غیر خدا را ولی خود قرار دهیم -نه این که جایز است و سزاوار نیست-» می‌باشد و یا در صحیحه زراره « قَالَ: لَا يَنْبَغِي نِكَاحُ أَهْلِ الْكِتَابِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ أَيْنَ تَحْرِيمُهُ قَالَ قَوْلُهُ وَ لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوافِرِ» زراره از تعبیر مذکور حرمت فهمیده و ازهمین رو به حضرت عرضه داشت: «و این تحریمه؟» 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1940&pid=7260#pid7260
📚 ارزیابی مرسلات مرحوم صدوق ؟؟!!!؟؟ اشکال مرحوم خویی به اعتبار مرسلات مرحوم صدوق : ما مبنای مرحوم صدوق در اعتبار روات را نمی دانیم. پاسخ آقای سیستانی: احتمال حسی بودن توثیق این روات در نظر مرحوم صدوق وجود داشته و این احتمال موضوع اصاله الحس را تامین می کند و مراد از حسی بودن اعم از حس مع الواسطه است . اگر قرار باشد اصاله الحس جاری نشود توثیقات ایمه رجال نیز معتبر نخواهد بود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1913&pid=7208#pid7208
📚 بهترین تصویر جامع طبق قول به صحیح ؟؟!!!؟؟ همانگونه که مرحوم اصفهانی فرموده اند موضوع له عبادات جامع مرکبه مبهمه اعتباری است، ابهام ماهیت در این فرض، به معنای انطباق است نه به معنای تردید و نه به معنای اجمال؛ یعنی صلاه وضع برای ماهیت مبهمه شده است به نحوی که هر جزئی از واجب در موارد مختلف داخل در حقیقت آن است... بله جامع مبهم نیاز به معرفی دارد که به سبب معرفی به ماهیت اشاره شود که این معرف می تواند همان نهی از فحشاء باشد ولی موضوع له لفظ صلاه ناهی از فحشا نیست بلکه حاکی از ماهیت مبهمه است که نه جامع مقولی است و نه جامع عنوانی و نه مشترک لفظی، بلکه ماهیت مبهمه ای است، نظیر کلمه خانه است که به خانه دو اتاقه و خانه سه اتاقه و بیشتر، خانه صدق می کند و تمام اتاق ها و اجزای خانه _ چه کم و چه زیاد _ جزء ماهیت و اجزای ذاتی آن هستند. بله برای صدق خانه، اجزای حد اقلی لازم است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1812&pid=6922#pid6922
📚 سیاق التحدید؟؟!!! مرحوم شیخ انصاری می فرماید «فقوله تعالى:لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ، دلّ بمفهوم الحصر أو سياق التحديد على أنّ غير التجارة عن تراضٍ أو التجارة لا عن تراضٍ غير مبيح لأكل مال الغير و إن لحقها الرضا، و من المعلوم أنّ الفضولي غير داخل في المستثنى» 📱 @mobahathah_ir استاد حسینی نسب می فرماید: منظور شیخ انصاری از سیاق التحدید، مفهوم الوصف، فی الجمله است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1972
📚 لا ضرر و حدیث هدم جدار ؟؟!!!؟؟ یکی از قضایایی که مذیل به حدیث لاضرر است حدیث هدم جدار است که در دعایم الاسلام وارد شده . در این حدیث می گوید اگر شخصی بدون حاجت و بقصد اصرار به همسایه اش دیوار خود را خراب کند به حکم لا ضرر مکلف به بازسازی دیوار است . استاد شبیری فرمودند : آقای سیستانی صدق ضرار را متوقف بر وجود حقی برای همسایه در دیوار دانسته اند و لکن این بیان تمام به نظر نمی رسد چون حتی اگر همسایه در دیوار حقی نداشته باشد نیز می توان گفت متضرر شده است از این جهت که از استفاده بهینه از ملکش محروم شده است و همین مقدار برای صدق ضرر کافیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1810&pid=6919#pid6919
📚 الغاء خصوصیت از الفاظ وارده در روایات؟؟!!! مرحوم خویی برای اشتراط بلوغ در قاضی فرموده است دلیل این شرط این است که در معتبره ابی خدیجه آمده است: «انْظُرُوا إِلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ»، در این روایت عنوان رجل آمده است و این عنوان بر صبی صدق نمی کند. 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی در توضیح کلام ایشان می فرماید اینکه ایشان فرمود این روایت اطلاقی نسبت به مشروعیت قضای غیر بالغ ندارد، صحیح است و جای الغای خصوصیت نیز وجود ندارد. اینکه در روایتی مثل «رَجُلٍ‏ شَكَ‏ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلَا يَدْرِي أَ رَكَعَ أَمْ لَمْ يَرْكَعْ قَالَ يَرْكَعُ وَ يَسْجُد» از رجل الغای خصوصیت می کنیم به این خاطر است که... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1985&pid=7382#pid7382
📚 اطلاق «الفقیه» بر امام زمان در روایات ؟؟!!!؟؟ عمده دلیل قول به حرمت نمازخواندن در مکان متقدم بر قبر معصوم روایت حمیری است؛ «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحِمْيَرِيُّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى الْفَقِيهِ ع أَسْأَلُهُ .....أَمَّا الصَّلَاةُ فَإِنَّهَا خَلْفَهُ يَجْعَلُهُ الْأَمَامَ وَ لَا يَجُوزُ أَنْ يُصَلِّيَ بَيْنَ يَدَيْهِ لِأَنَّ الْإِمَامَ لَا يُتَقَدَّمُ وَ يُصَلِّي عَنْ يَمِينِهِ وَ شِمَالِهِ» از آنجا که «الفقیه» از القاب امام کاظم علیه السلام است، برخی گفته اند چون حمیری معاصر با زمان غیبت صغری بوده و نمی تواند نویسنده نامه به امام کاظم علیه السلام باشد، سند روایت مشتمل بر سقط بوده و از حجیت ساقط است استاد شهیدی در دفاع از استدلال به روایت فرمودند: اولا: در کتاب الغیبة آمده است که حمیری – که به تصریح نجاشی کاتب صاحب الأمر علیه السلام بوده و مسائلی در ابواب شریعت از حضرت پرسیده است (کما این که در کتاب الغیبة و احتجاج طبرسی، مکاتبات بسیاری از حمیری به امام زمان علیه السلام ذکر شده است)- کتابی مشتمل بر توقیعات را جمع کرده به سوی حسین بن روح فرستاد و سؤال کرد که «هل هی جوابات الفقیه او جوابات الشلمغانی»؟ فلذا ظهور «کتبت الی الفقیه فاجاب» این است که مراد امام عصر سلام الله علیه است. ثانیا: روایت مذکور در کتاب احتجاج با تعبیر «کتب الیه [صاحب الزمان علیه السلام]» ضبط شده است؛ فلذا ظاهر آن است که مراد از فقیه حضرت حجت علیه السلام .... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1930
📚 ریاء در اجزاء صلات نماز را باطل نمی کند؟؟!!! مرحوم میرزا جواد تبریزی می فرماید اجزاء و شرائط نماز دو گونه اند. بعضی از آنها وجود مستقلی از صلات دارند مثل ذکر صلوات در رکوع و یا تحت الحنک انداختن. بعضی از آنها وجودشان با وجود طبیعی متحد است. 📱 @mobahathah_ir مرحوم تبریزی می فرماید: اگر در قسم اول ریاء کند کار حرامی کرده است ولی مبطل نماز نیست.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1970