#استاد_لاریجانی
📚 اکثر اباحه های واقعی لا اقتضاء می باشند؟؟!!!؟؟
محقق مشکینی شارح کفایه معتقد است اکثر اباحه های واقعی موجود در شریعت لا اقتضاء هستند یکی از شواهد این مدعا را هم این می دانند که مباحات غالبا محکوم دلیل شرط یا سایر عناوین ثانویه می شوند؛ ولی اباحه های ظاهری حتما اقتضایی هستند چرا که اگر در واقع حکم حرمت باشد ودرظاهر اباحه لا اقتضاء یعنی مفسده ای در کار نیست عملا مکلف مبتلا به مفسده ی حرمت می شود ومصلحتی هم عائد او نمی شود لذا بایداباحه های ظاهری اقتضایی باشند
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1926
#استاد_سیداحمد_مددی
📚 توضیح حکم واقعی و ظاهری در فرق قاعده حلیت و اصاله الحلیة ؟؟!!!
استاد سید احمد مددی فرمودند: در اصطلاح فقها (مانند مرحوم نايینی، آقای خویی و دیگر بزرگان ) در هنگام اجرای أصالة الحلّ گاهی از آن حکم واقعی اراده میشود و گاهی حکم ظاهری، ولی مناسبتر آن است که در حلّیّت واقعی تعبیر «قاعدۀ حلّ» و در حلّیّت ظاهری «أصالة الحلّ» به کار برده و در واقع دو قاعده تأسیس شود نه يک قاعده. نتیجۀ قاعدۀ اوّل، حلّیّت واقعی جمیع اشیایی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده و نتیجۀ قاعدۀ دوم (أصالة الحلّ) حلّیّت شیء مشکوک. علّت این امر تمایزی است که بین این دو مقام وجود دارد.
توضیح اینکه: احکام در یک تقسیم دو گونهاند: واقعی و ظاهری. معیار حکم واقعی آن است که در آن اوّلاً حکم بر خود شیء بعنوانه حمل میشود و ثانیاً مقیّد به نسخ است یعنی هر حکم واقعی باقی است تا زمانی که نسخ شود
امّا در احکام ظاهری اوّلاً حکم به واقع شیء تعلّق نمیگیرد، بلکه بر عنوان عامّی ـ مثل مجهول ـ حمل میشود و ثانیاً رفع حکم ظاهری هم به رفع جهل است. بنابراین هر جا و در هر لسانِ دلیلی حکم روی خود عنوان رفت و گفته شد: فلان کار جایز است، این حکم واقعی است، امّا هر جا حکمی در لسانِ دلیل مقیّد به علم به خلاف شد، آن حکم ظاهری خواهد بود
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1959
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 اقرار عقلاء بر علیه خودشان، در چه مواردی نافذ است؟؟!!!
استاد شبیری از قول والدشان نقل کردند:
نفوذ اقرار علیه خود شخص یک اصل عقلایی است شخص مدعی مطلبی نمی شود که به ضرر خودش باشد.اقرار یک امر یک پارچه است که اگر مجموع آن به ضرر شخص باشد، اقرار او علیه خودش نافذ است اما اگر مجموع آن به ضررش نبود، نافذ نیست. مثلا اگر شخصی ادعا می کند در مقابل این خانه ای که یک میلیارد ارزش دارد، دو میلیارد نصیبم شده است. در چنین فرضی شخص در واقع بیان می کند که یک میلیارد اضافه نصیبش شده است. در این مورد نمی توان گفت با توجه به اقرار این شخص، خانه اش دیگر مال او نیست و از طرفی مالک دو میلیارد هم نشده و مالک یک میلیارد شده است.....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1973&pid=7358#pid7358
#استاد_قائینی
📚 عدم صحت تمسک به روایت رفع قلم برای اشتراط بلوغ در معاملات؟؟!!!
یکی از روایاتی که برای اشتراط بلوغ به آن تمسک شده است روایت رفع قلم است «رُوِيَ فِي الْحَدِيثِ أَنَّهُ صلى الله عليه وآله قَالَ: رُفِعَ الْقَلَمُ عَنِ الصَّبِيِّ حَتَّى يَبْلُغ» مفاد روایت این است که افعال و اقوال صبی موضوع هیچ یک از احکام نیست. از جمله احکام، عقود و ایقاعات و قضای صبی است.
📱 @mobahathah_ir
استاد قایینی می فرماید استدلال به این روایت تمام نیست زیرا لسان روایت، امتنانی است و مفادش این است که اگر حکمی الزامی داشتیم، آن حکم از صبی برداشته شده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1993
#مطلب_علمی
📚 نقش مردم در ولایت فقیه، مشروعیت یا مقبولیت؟؟!!!
بر اساس کتاب «مفاهیم القرآن» آیت الله سبحانی این برداشت به ذهن برخی از پژوهشگران خطور کرده که ایشان بر خلاف نظر استادشان (مرحوم امام خمینی ره) قائل به نظریه انتخاب هستند و رأی مردم را جزء العلّه حقانیت و مشروعیت فقیه میدانند.
📱 @mobahathah_ir
آیتالله سبحانی دامت برکاته می فرماید:ما مشروعیت را به نصب الهی میدانیم و مقبولیت را به پذیرش مردم. من ولایت فقیه را از دو راه تعقیب کردهام.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1997
#رجال
📚 مذهب قاضی نعمان مصری ؟؟!!!؟؟
آقای سبحانی در مورد مذهب قاضی نعمان مصری فرمودند که در کتاب ارجوزۀ مختارۀ قاضی نعمان در جایی که قاضی نعمان در مقام ذکر فرق انحرافی است اسمی از فرقۀ امامیه نبرده است و این قرینه است بر گرایش او به فرقۀ حقه .
لکن به نظر استاد شبیری این استدلال تمام نیست چون ممکن است عدم ذکر امامیه به غرض دیگری باشد مثل این که عامه به جهت این که تفکر شیعی توسط دیگران دنبال نشود تا حقانیتش روشن شود اسمی از شیعه نمی برند پس شاید قاضی نعمان به دلیل اینکه نمی خواسته خوانندگان کتابش به تفکرات شیعه توجه پیدا کنند نامی از این فرقه نبرده است .
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1843
#استاد_شهیدی
📚 فرق بین حمل تقیه و حمل به ضرورات دیگر ؟؟!!!
مرحوم خوئی روایت «أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الْمُثَنَّى الْحَنَّاطِ عَنْ عُيَيْنَةَ بَيَّاعِ الْقَصَبِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَدْخُلُ الْمَسْجِدَ فِي الْيَوْمِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ فَأَكْرَهُ أَنْ أُصَلِّيَ عَلَى الْحَصَى فَأَبْسُطُ ثَوْبِي فَأَسْجُدُ عَلَيْهِ فَقَالَ نَعَمْ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ» را مربوط به فرض تقیه دانسته اند به این قرینه که به طور معمول و غالب، سائل میتوانسته به قسمتی از مسجد که مسقّف است رفته و در آنجا بر زمین سجده کند و یا اینکه خاک و یا چوبی پیدا کرده و بر آن سجده کند و یا نماز را تأخیر انداخته و در آخر وقت بر ما یصح السجود علیه سجده کند با این حال سوال از سجده بر ثوب کرده است؛ فلذا ظاهر روایت این است که سائل وارد مساجد أهل سنّت شده و در مقام تقیّه بوده است و واضح است به تاخیر انداختن نماز و دنبال خاک و چوب گشتن خلاف تقیّه است؛ زیرا بین تقیّه و ضرورات دیگر فرق عمدهای وجود دارد به این که در تقیه عدم مندوحه معتبر نیست
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1967&pid=7333#pid7333
#استاد_لاریجانی
📚 ثمره بحث از انواع اباحه؟؟!!!؟؟
اگر مثل محقق اصفهانی اباحه های واقعی را منحصر در اباحه ی لا اقتضاء بدانیم باید حلیت واقعی در ادله را منحصر در لا اقتضاء بدانیم....ازطرفی اگر در اباحه ی لا اقتضایی جعل را منکر شدیم با توجه به اینکه ملاکی در طرفین نیست، تصویر جعل مشکل می شود. جعل کار مولاست و کار مولا اراده می خواهد. ونمی شود با وجود عدم ملاک در طرفین اراده ی مولا حاصل شود؛ آنگاه، تمام روایاتی که ظاهر آن ها جعل است(مانند کل شی لک حلال) همه حمل بر اباحه اقتضایی می شود...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1931
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 کتاب شناسی در فقه ؟؟!!!؟؟
آقای سیستانی فرمودند مرحوم شیخ الشریعه بیان می کند، منبع ابن اثیر در نقل روایت لا ضرر با قید فی الاسلام، روشن نیست. .... اصل متن ابن اثیر از دو منبع بوده و اضافاتی را خود ابن اثیر اضافه کرده است. یکی از منابع ابن اثیر، کتاب ابی عبید أحمد بن محمد الهروي است و لا ضرر از آن منبع اخذ شده است.
.
📱 @mobahathah_ir
نکته روشی مهم و جالب این سخن این است که برای استفاده از کتب، باید کتب و کیفیت ارتباط آنها به کتب مشابه را خوب شناخت. ... برای دستیابی به این غرض، دقت در مقدمه کتاب خیلی اهمیت دارد.
این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1864&pid=7062#pid7062
#استاد_قائینی
📚 اصل حقیقت موضوعیتی ندارد؟؟!!!
استاد قایینی می فرماید: اصل حقیقت موضوعیتی ندارد و آنچه معیار و ملاک است اصل ظهور است و اصل حقیقت یکی از مصادیق اصل ظهور است و لذا اگر ظهور با مجاز سازگار باشد اصل ظهور مقدم است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/index.php
#مطالب_علمی
📚 مد گرائی از منظر روایات؟؟!!!
استاد ترابی شهرضایی(ره) فرموده است: در یک تقسیم کلی میتوان مد را دو قسم دانست:مد مبتذل، مد غیرمبتذل.مدی که برای ترویج فساد و بیبندوباری و مخالفت با شرع و دستورات دین بنا نهاده شده باشد مذموم است ولی اگر مد سبب راحتی و آسایش در زندگی شود و مخالفتی با قوانین الهی و عرف و جامعه نداشته باشد نهتنها مذموم نیست بلکه ممدوح است.
📱 @mobahathah_ir
ایشان ادله این تقسیم بندی را بیان کرده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1946
#استاد_شهیدی
📚 خلط حکمت وعلت در کلام آیت الله سیستانی؟؟!!!؟؟
آقای سیستانی در بحث ارتفاع شرطیت فاصله بین زن و مرد فرموده اند: عند الزحام فی المسجد الحرام بمکة المکرمة لایعتبر فیه الشرط المذکور
مستند صحیحهی فضیل است: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ لِأَنَّهُ يَبْتَكُّ فِيهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاءُ- وَ الْمَرْأَةُ تُصَلِّي بَيْنَ يَدَيْكَ وَ عَنْ يَمِينِكَ- وَ عَنْ يَسَارِكَ وَ مَعَكَ وَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ- وَ إِنَّمَا يُكْرَهُ فِي سَائِرِ الْبُلْدَان
به نظر استاد شهیدی مطلب ایشان ناتمام است؛ چرا که روشن نیست صحیحه فضیل اختصاصی به فرض ازدحام در مسجدالحرام داشته باشد؛ زیرا روایت علت تسمیه مکه به «بکه» را چنین دانسته است که «تبک فیه الرجال و النساء» و این مطلب حکمتِ رفع مانعیت محاذات زن و مرد در نماز در مسجد الحرام است و نه علت آن، فلذا رفع مذکور اطلاق داشته و شامل فرضی که ازدحامی فعلی نیز در بین نباشد، میشود.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1937