eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
3 ویدیو
36 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 نظر آیه الله زنجانی در رابطه ابراهیم بن هاشم ؟؟!!! آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: در کتب رجالی سابق مانند رجال نجاشی و کشّی و شیخ طوسی، نسبت به ابراهیم بن هاشم (پدر علی بن ابراهیم) توثیق صریحی وارد نشده است. اما سید بن طاووس در فلاح السائل فرموده‌اند: اصحاب بر وثاقت ابراهیم بن هاشم اتفاق دارند . ظاهرا قرائن و خصوصیاتی که در شرح حال ابراهیم بن هاشم بوده که در نظر ایشان با وثاقت ابراهیم بن هاشم ملازمه دارد. مثل اینکه برای شیخ صدوق توثیق صریحی در کلمات اهل رجال وجود ندارد و حال آنکه ما و قدماء در وثاقت ایشان تردیدی نداریم. 1- از اینکه علماء هیچگاه روایات و را رد نکرده اند 2- در این مسئله شواهد دیگری، مانند تعبیر «اوّل من نشر احادیث الکوفیین بقم ابراهیم بن هاشم» نیز وجود دارد. خصوصا .... 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1330
📚 تشکیک در رسالة الفقهاء قطب راوندی ؟؟!!! در باب تعارض از جمله اخباری که برای ترجیح ذکر می کنند روایتی است که در رساله ای از قطب راوندی نقل شده است که خود رساله در دسترس نیست ولذا در انتساب این کتاب به مرحوم قطب و در خود این روایت چند اشکال شده است مانند... استاد قائینی به تمامی اشکالات پاسخ می دهد. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1479
📚 تمامیت دلالت آیه بر انتهای وقت نماز مغرب بدون نیاز به روایات ؟؟!!! «أقم الصلاۀ لدلوک الشمس إلی غسق اللیل» این آیه چهار نماز را بیان می کند که از دلوک شروع می شود و تا نیمه شب ادامه دارد. دلیل بر خلاف این آیه که داریم این است که دو نماز باید قبل از غروب باشد و دو نماز نیز بعد از غروب باشد. نسبت به آن دو نماز که بعد از غروب است إلی غسق الیل شامل می شود.... . استاد می فرمایند: از خود آیه این معنا استفاده شود. ظاهر آیه که از دلوک تا غسق اللیل را بیان کرده است تقسیط نصف روز و نصف در شب است. از خارج می دانیم که چهار نماز در این فاصله واجب است، دو نمازی که بعد از غروب است، مشمول إلی غسق اللیل قرار می گیرد. موید این بیان روایت: «.... قُلْتُ هَلْ سَمَّاهُنَّ اللَّهُ وَ بَيَّنَهُنَّ فِي كِتَابِهِ قَالَ نَعَمْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِنَبِيِّهِ ص أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّيْلِ وَ دُلُوكُهَا زَوَالُهَا وَ فِيمَا بَيْنَ دُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ أَرْبَع صَلَوَاتٍ سَمَّاهُنَّ اللَّهُ وَ بَيَّنَهُنَّ وَ وَقَّتَهُنَّ وَ غَسَقُ اللَّيْلِ هُوَ انْتِصَافُه» است. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1456
📚 سقوط دیه در فرض تعذر قصاص؟؟!!! صاحب جواهر فرموده است اگر قصاص به خاطر عاملی غیر از فرار قاتل متعذر شد(در فرض فرار قاتل دلیل خاص بر دیه داریم) دیه هم ساقط است. علامه فرموده است که دیه ثابت است و صاحب جواهر برای ایشان سه وجه ذکر می کند و مورد مناقشه قرار می گیرد. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1482
📚 مناقشه در کلام صاحب کفایه در اخبار تخییر ؟؟!!! استاد بعد از نقل کلام مرحوم آخوند در کفایه مبنی بر حمل روایات ترجیح بر استحباب و قول به اصل تخییر در تعارض بین أدله، کلام ایشان را مورد مناقشه قرار می دهند: مناقشه در کلام صاحب کفایه برخی از اخبار تخییر اساسا اطلاق ندارد. در این زمینه می توان به مکاتبه حمیری اشاره کرد .... البته از بین روایات تخییر، روایت حسن بن جهم دارای اطلاق است، اما ..... طبق مبنای مرحوم آقای خویی، مرحوم استاد و شهید صدر که صرفا مرجحیت موافقت با ظاهر کتاب و مخالفت با عامه را مطرح کرده اند و طبق مبنای ما هم که صرفا یک مرجح را پذیرفته ایم، تقیید اطلاق ادله تخییر با اشکالی مواجه نخواهد شد و از وضوح بیشتری نسبت به سایر اقوال برخوردار است و در نتیجه قول صاحب کفایه صحیح نیست. مطلب دیگر در کلام صاحب کفایه اختلاف لسان در روایات ترجیح است که پاسخ این مطلب این است که نهایتا اختلاف لسان در روایات ترجیح موجب می شود که ترتیب بین مرجحات پذیرفته نشود، اما نمی توان به صرف این نکته مرجحات را حمل بر استحباب کرد. اما اینکه ایشان به کلام شیخ کلینی استناد کرده و بحث ارتباط ایشان با نواب اربعه را مطرح کردند، به نظر می رسد صحیح نیست؛ زیرا.... 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1459
📚 تقریرات میرزا حبیب الله از درس شیخ انصاری ؟؟!!! از جمله متقدمین و مبرزین شاگردان و مقرّرین درس شیخ انصاری ، میرزا حبیب الله بن محمد علی الرشتی النجفی است از جمله آثار تقریری درس شیخ انصاری که میرزای رشتی نوشته است بحث صلوة المسافر است . در اثر میرزا حبیب الله کاملاً میتوان مبنای انسدادی شیخ انصاری را استشمام کرد و همچنین مبانی خاصی در اینجا مطرح شده است . اين كتاب بنابر تفحص بنده دو نسخه دارد : 1- نسخه اول نسخه کتابخانه مجلس شوری اسلامی به رقم : 30751 2- نسخه دوم نسخه دانشگاه تهران برقم : 757 . ..... 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1462&pid=6284#pid6284
📚 وارث قصاص در قتل عمد؟؟!!! در مورد اینکه در قتل عمد کدام یک از اولیای مقتول حق قصاص دارند اختلاف شده است. معروف این است که هر وارث مالی وارث قصاص هم هست. برای این قول استدلال شده است به عمومات ادله ارث. استاد قائینی می فرماید این قول غریب است. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1483
📚 مناقشه در کلام مرحوم خویی در برداشت از حدیث صفوان ؟؟!!! مرحوم خویی در توثیق موسی بن بکر فرموده اند: ایشان مشکلی ندارد زیرا صفوان کتاب موسی بن بکر را گفته است معتمد است و لم یختلف فیه اصحابنا؛ زیرا صفوان کتاب موسی بن بکر را به حسن بن محمد بن سماعه که شاگردش بود داد و گفت که من این کتاب را از موسی بن بکر سماع کردم، ابن سماعه هم می گوید من این را بر صفوان خواندم. می گوید کتاب را باز کردم در کتاب آمده بود... مُوسَى بْنُ بَكْرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ هَذَا مِمَّا لَيْسَ فِيهِ اخْتِلَافٌ عِنْدَ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُمَا سُئِلَا عَنِ امْرَأَةٍ تَرَكَتْ زَوْجَهَا.....» محقق خویی رحمه الله ضمیر قال را به صفوان زده است که می گوید در مورد این کتاب اصحاب ما اختلاف نکرده اند. در حالی که قال به زراره می خورد و مراد از هذا نیز کتاب موسی نیست. شاهدش این است که.... بنابراین این بیان محقق خویی درست نیست. البته وثاقت موسی بن بکر به جهات دیگری تصحیح می شود مثل اینکه..... 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1475
📚 تقدیم واجب مشروط به قدرت بر واجب مطلق در تزاحم صحیح نیست؟؟!!! مرحوم خویی فرموده اند: اگر خطابی مطلق بود و خطاب دیگر در لسان خطاب مشروط به قدرت بود و تزاحم کردند خطاب مطلق معجّز مولوی است یعنی تشریعاً نفی قدرت می کند و موضوع خطاب مشروط به قدرت را از بین می برد ..... یکی از راههای کشف مشروط به قدرت بودن وجود بدل اضطراری است ولی منحصر به این راه نیست. مناقشه: مشروط بودن تمام خطابات به قدرت و عدم فرق اشکالی که ما وفاقاً للبحوث و شیخنا الاستاذ می کنیم این است که: همه خطابات مشروط به قدرت است «لایکلف الله نفساً إلا وسعها» و خطابی هم که در لسانش مشروط به قدرت است مشروط به قدرت بر ذات فعل است و بیش از این نیست و لذا مشروط بودن به نحو خاص و عام با هم فرق ندارند؛ بلکه انصراف خطاب تکلیف به مقیّد لبی متصل به فرض قدرت است. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1489&pid=6333#pid6333
📚 علی القاعده بودن تعدی از مرجحات منصوصه ؟؟!!! استاد قائینی می فرمایدترجیح در هر صورت خلاف قاعده است چه مثل ما که مقتضای قاعده را تساقط دانستیم و چه مثل مرحوم آخوند که مقتضای قاعده مستفاد از روایات را تخییر دانستند. اما بنابر اصل ثانوی مقتضای قاعده تعدی از مرجحات منصوصه است. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1488
📚 ارتکاز عقلائی و معذریت شخص معذور؟! اگر مبنای ما این باشد که با دخول شهر رمضان، روزه ی کل ماه واجب میشود، در مورد مکلفی که تنها قادر بر روزه ی نیمی از ماه است، بین وجوب روزه ی نیمه اول با وجوب روزه ی نیمه دوم تزاحم میشود..... آیا میتواند روزه ی نیمه ی اول را ترک کند وقدرتش را صرف روزه ی نیمه ی دوم کند؟ برخی اسبقیت روزه ی نیمه اول را مرجح دانسته اند (مانند مرحوم نائینی در فوائد الاصول) البته با قطع نظر از وجود مرجح دیگر. استاد در توجیه این نظر بیان کردند که ولو شخص، قاطع است که با ترک نیمه اول، میتواند نیمه ی دوم را امتثال کند، اما همین که امور آینده، در معرض تزلزل است، باعث میشود که از نظر عقلائی، شخص، معذور در ترک واجب فعلی شمرده نشود. 📱@mobahathah_ir آیا وجهی که استاد بیان کردند، مبتنی بر عدم حجیت قطع است؟ به این بیان که عقلاء، قطع شخص نسبت به امر استقبالی را حجت نمی دانند.... http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1481&pid=6337#pid6337
📚 نظریه ی تحلیل فهرستی استاد سید احمد مددی ؟؟ بر نظریه ایشان نقد ها و بحث های متعددی صورت گذفته است و به صورت خلاصه باید گفت که ادعای ایشان این نیست که بررسی رجالی راویان یکسره کنار گذاشته شود و طریقه ای مسمی به طریقه ی فهرستی جای آن گذاشته شود. بلکه ادعا این است که در کنار تحلیل رجالی (در مواضعی که وثاقت راوی دخالت در وثوق به خبر دارد مثل راوی مباشر از امام) تحلیل فهرستی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و انتساب کتب و اعتبار نسخه ی آنها در وثوق به خبر دخالت دارد. 📱@mobahathah_ir مثلا گاهی راوی ای که در سند ذکر شده انتقال دهنده ی نسخه ی معتبری بوده است؛ در این صورت، ضعف رجالی راوی مضر به وثوق به خبر ماخوذ از آن نسخه نخواهد بود. یا گاهی گرچه راوی ثقه است اما نسخه ای که داشته مورد اقبال اصحاب قرار نگرفته است و این میتواند مضعف وثوق به حدیث باشد. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1493&pid=6340#pid6340