eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 وارث قصاص در قتل عمد؟؟!!! در مورد اینکه در قتل عمد کدام یک از اولیای مقتول حق قصاص دارند اختلاف شده است. معروف این است که هر وارث مالی وارث قصاص هم هست. برای این قول استدلال شده است به عمومات ادله ارث. استاد قائینی می فرماید این قول غریب است. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1483
📚 مناقشه در کلام مرحوم خویی در برداشت از حدیث صفوان ؟؟!!! مرحوم خویی در توثیق موسی بن بکر فرموده اند: ایشان مشکلی ندارد زیرا صفوان کتاب موسی بن بکر را گفته است معتمد است و لم یختلف فیه اصحابنا؛ زیرا صفوان کتاب موسی بن بکر را به حسن بن محمد بن سماعه که شاگردش بود داد و گفت که من این کتاب را از موسی بن بکر سماع کردم، ابن سماعه هم می گوید من این را بر صفوان خواندم. می گوید کتاب را باز کردم در کتاب آمده بود... مُوسَى بْنُ بَكْرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ هَذَا مِمَّا لَيْسَ فِيهِ اخْتِلَافٌ عِنْدَ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُمَا سُئِلَا عَنِ امْرَأَةٍ تَرَكَتْ زَوْجَهَا.....» محقق خویی رحمه الله ضمیر قال را به صفوان زده است که می گوید در مورد این کتاب اصحاب ما اختلاف نکرده اند. در حالی که قال به زراره می خورد و مراد از هذا نیز کتاب موسی نیست. شاهدش این است که.... بنابراین این بیان محقق خویی درست نیست. البته وثاقت موسی بن بکر به جهات دیگری تصحیح می شود مثل اینکه..... 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1475
📚 تقدیم واجب مشروط به قدرت بر واجب مطلق در تزاحم صحیح نیست؟؟!!! مرحوم خویی فرموده اند: اگر خطابی مطلق بود و خطاب دیگر در لسان خطاب مشروط به قدرت بود و تزاحم کردند خطاب مطلق معجّز مولوی است یعنی تشریعاً نفی قدرت می کند و موضوع خطاب مشروط به قدرت را از بین می برد ..... یکی از راههای کشف مشروط به قدرت بودن وجود بدل اضطراری است ولی منحصر به این راه نیست. مناقشه: مشروط بودن تمام خطابات به قدرت و عدم فرق اشکالی که ما وفاقاً للبحوث و شیخنا الاستاذ می کنیم این است که: همه خطابات مشروط به قدرت است «لایکلف الله نفساً إلا وسعها» و خطابی هم که در لسانش مشروط به قدرت است مشروط به قدرت بر ذات فعل است و بیش از این نیست و لذا مشروط بودن به نحو خاص و عام با هم فرق ندارند؛ بلکه انصراف خطاب تکلیف به مقیّد لبی متصل به فرض قدرت است. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1489&pid=6333#pid6333
📚 علی القاعده بودن تعدی از مرجحات منصوصه ؟؟!!! استاد قائینی می فرمایدترجیح در هر صورت خلاف قاعده است چه مثل ما که مقتضای قاعده را تساقط دانستیم و چه مثل مرحوم آخوند که مقتضای قاعده مستفاد از روایات را تخییر دانستند. اما بنابر اصل ثانوی مقتضای قاعده تعدی از مرجحات منصوصه است. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1488
📚 ارتکاز عقلائی و معذریت شخص معذور؟! اگر مبنای ما این باشد که با دخول شهر رمضان، روزه ی کل ماه واجب میشود، در مورد مکلفی که تنها قادر بر روزه ی نیمی از ماه است، بین وجوب روزه ی نیمه اول با وجوب روزه ی نیمه دوم تزاحم میشود..... آیا میتواند روزه ی نیمه ی اول را ترک کند وقدرتش را صرف روزه ی نیمه ی دوم کند؟ برخی اسبقیت روزه ی نیمه اول را مرجح دانسته اند (مانند مرحوم نائینی در فوائد الاصول) البته با قطع نظر از وجود مرجح دیگر. استاد در توجیه این نظر بیان کردند که ولو شخص، قاطع است که با ترک نیمه اول، میتواند نیمه ی دوم را امتثال کند، اما همین که امور آینده، در معرض تزلزل است، باعث میشود که از نظر عقلائی، شخص، معذور در ترک واجب فعلی شمرده نشود. 📱@mobahathah_ir آیا وجهی که استاد بیان کردند، مبتنی بر عدم حجیت قطع است؟ به این بیان که عقلاء، قطع شخص نسبت به امر استقبالی را حجت نمی دانند.... http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1481&pid=6337#pid6337
📚 نظریه ی تحلیل فهرستی استاد سید احمد مددی ؟؟ بر نظریه ایشان نقد ها و بحث های متعددی صورت گذفته است و به صورت خلاصه باید گفت که ادعای ایشان این نیست که بررسی رجالی راویان یکسره کنار گذاشته شود و طریقه ای مسمی به طریقه ی فهرستی جای آن گذاشته شود. بلکه ادعا این است که در کنار تحلیل رجالی (در مواضعی که وثاقت راوی دخالت در وثوق به خبر دارد مثل راوی مباشر از امام) تحلیل فهرستی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و انتساب کتب و اعتبار نسخه ی آنها در وثوق به خبر دخالت دارد. 📱@mobahathah_ir مثلا گاهی راوی ای که در سند ذکر شده انتقال دهنده ی نسخه ی معتبری بوده است؛ در این صورت، ضعف رجالی راوی مضر به وثوق به خبر ماخوذ از آن نسخه نخواهد بود. یا گاهی گرچه راوی ثقه است اما نسخه ای که داشته مورد اقبال اصحاب قرار نگرفته است و این میتواند مضعف وثوق به حدیث باشد. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1493&pid=6340#pid6340
📚 تساوی دیه زن و مرد در قانون در خبرها آمده بود که درتصادفات رانندگی بیمه ها متعهد شدند که دیه زن هاومردهارابرابرپرداخت کنند. این قانون به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است. 📱@mobahathah_ir سوال این است که ملاک در این مساله که مورد تایید شورای محترم نگهبان هم هست چیست و چرا در تمام موارد اجرا نمی شود؟ http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=724&pid=6336#pid6336
📚 عدم مرجحیت مخالفت با عامه ؟؟!!! استاد قائینی می فرماید از روایت مقبوله عمربن حنظله مرجح بودن مخالفت عامه به تنهایی فهمیده نمی شود بلکه مخالف با عامه‌ای که موافق با کتاب هم هست مرجح است. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1498
📚 امر مولوی و امر ارشادی؟؟ با توجه به این که مطالب مربوط به امر مولوی و ارشادی مباحثی کاربردی است در مورد آن سوالاتی مطرح است که تبیین آن اهمیت خاصی دارد. تعریف امر مولوی و ارشادی چیست؟ با توجه به این تعریف می توان جواب سؤالهای زیر را پیدا کرد: آیا خطاب مولوی، لزوماً به معنای اثبات ثواب و عقاب است؟ ملاکهای تشخیص مولوی بودن امر از ارشادی بودن آن چیست؟ اصل در مولوی و ارشادی بودن چیست؟(یعنی درجایی که دلیل نداریم که امر خاصی مولوی است یا ارشادی، چه باید کنیم؟)..... 📱@mobahathah_ir گفته شده است نهی ارشادی در معاملات مستقیماً دلالت بر فساد معامله می کند اما نهی مولوی در معاملات، نیازمند اثبات ملازمه بین نهی تکلیفی و نهی وضعی(فساد) است. آیا این سخن صحیح است؟ دلیل آن چیست؟ 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=71&pid=6335#pid6335
📚 حرمت تشبه مرد به زن و بالعکس؟؟!! تشبّه رجال به نساء را مشهور فرمودند حرام است برخی مثل مرحوم امام پوشیدن یک لحظه لباس زنانه را برای مردان در خانه و... بنابر احتیاط حرام می دانند. أدله حرمت 1- موثقه سماعه بود:.... سَمَاعَهَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِی الرَّجُلِ یَجُرُّ ثَوْبَهُ قَالَ إِنِّی لَأَکْرَهُ أَنْ یَتَشَبَّهَ بِالنِّسَاءِ مناقشه أولاً: کراهت أعم از حرمت است. ثانیاً: به مناسبت تطبیق «تشبّه به نساء» بر جرّ الثوب، ما یصلح للقرینیه داریم که حرام نیست و مکروه اصطلاحی است زیرا در روایات جرّ الثوب مکروه شمرده شده است؛ 2- ..... عَمْرِو بْنِ‌ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع ..... لَعَنَ اللَّهُ الْمُحَلِّلَ وَ الْمُحَلَّلَ لَهُ وَ مَنْ یُوَالِی غَیْرَ مَوَالِیهِ وَ مَنِ ادَّعَى نَسَباً لَا یُعْرَفُ وَ الْمُتَشَبِّهِینَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَ الْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ وَ.... سند این روایت به جهت عمرو بن شمر ضعیف است. 3- ...... عَنْ عَلِیٍّ ع أَنَّهُ رَأَى رَجُلًا بِهِ تَأْنِیثٌ فِی مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ لَهُ اخْرُجْ مِنْ مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ یَا مَنْ لَعَنَهُ رَسُولُ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ عَلِیٌّ ع سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ لَعَنَ اللَّهُ الْمُتَشَبِّهِینَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَ الْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ ‌سند این روایت به نظر ما صحیح است. 📱@mobahathah_ir مرحوم شیخ انصاری فرموده اند که «متشبّهین من الرجال بالنساء»ظاهر این است که مخنّث ها و أفرادی که به ظاهر مرد اند ولی رفتار جنسی زنانه دارند را بیان می کند؛ گفته می شود این معنا خلاف اطلاق «المتشبّهین من الرجال بالنساء» می باشد و اطلاق آن شامل لبس لباس زنانه نیز می شود و اختصاص به رفتار جنسی ندارد. بله روایتی در کافی نقل می کند که اگر سند آن صحیح باشد بر این روایت حکومت داشته ..... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1492&pid=6339#pid6339
📚 مراد از آیه ان قرآن الفجر کان مشهودا ؟؟!!! مشهود بودنش برای این است که هم ملائکه ی صبح و هم ملائکه ی شب آن را ثبت می کنند: «إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِي عَنْ أَفْضَلِ الْمَوَاقِيتِ فِي صَلَاةِ الْفَجْرِ قَالَ مَعَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً يَعْنِي صَلَاةَ الْفَجْرِ تَشْهَدُهُ مَلَائِكَةُ اللَّيْلِ وَ مَلَائِكَةُ النَّهَارِ فَإِذَا صَلَّى الْعَبْدُ صَلَاةَ الصُّبْحِ مَعَ طُلُوعِ الْفَجْرِ أُثْبِتَ لَهُ مَرَّتَيْنِ تُثْبِتُهُ مَلَائِكَةُ اللَّيْلِ وَ مَلَائِكَةُ النَّهَارِ» 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1474
📚 وارث قصاص در قتل عمد؟؟!!! در مورد اینکه در قتل عمد کدام یک از اولیای مقتول حق قصاص دارند اختلاف شده است. معروف این است که هر وارث مالی وارث قصاص هم هست. برای این قول استدلال شده است به عمومات ادله ارث. استاد قائینی می فرماید این قول غریب است. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1483