#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 علت توجه بیشتر فقها به تهذیب نسبت به کافی؟؟!!!؟؟
تهذیب بیش از کافی مورد توجه فقها بوده است. مرحوم شهید ثانی می فرماید: کسی که تهذیب را استقصاء کند، فحص لازم در فقه را انجام داده است، زیرا روایات اصلی کافی به تهذیب منتقل شده است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1885
#استاد_شهیدی
📚 چند مثال برای استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد؟؟!!!؟؟
برای امکان بلکه وقوع استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد به چند مثال اشاره می شود:
1- ز گلپایگان رفت شخصی به اردو که قاضی شود صدر راضی نمی شد
به رشوت خری داد و بستد قضا را اگر خر نمی بود قاضی نمی شد
مقصود شاعر این است که اگر فرد حمار را به عنوان رشوه نمی داد، صدر او را قاضی نمی کند و در عین حال مقصود او این است که در زمان حکومت جور اگر انسان نادان نباشد، متصدی منصب قضاء نخواهد شد.
2- تعابیر معکوس کردن خود لفظ دارای معنای جدیدی است مانند:
الف: «قلب بهرام مارهب». مقصود از این تعبیر دو معنا است که معنای اول این است که معکوس لفظ بهرام، «مارهب» است و معنای دوم این است که قلب بهرام هیچ گاه دچار ترس نشده است.
ب: «قلب ملوم مولم» معنای این تعبیر این است که معکوس لفظ «ملوم»، مولم است و معنای دوم این است که قلب انسان ملامت شده دردناک است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1888
#استاد_قائینی
📚 استعمال لفظ مشترک در معانی متعدده، ممکن و ظاهر است ؟؟!!!
استاد قائینی با مردود دانستن تمامی ادله بر امتناع استعمال لفظ مشترک در معانی متعدده، این استعمال را ممکن، بلکه موافق ظاهر اطلاقی دلیل می دانند و ادله ای بر آن ذکر کرده اند
1- تثنیه و جمع در اعلام که قابلیت حمل بر غیر استعمال در چند معنا را ندارد مگر به توجیهات نا تمامی
2- ادعای امتناع مبتنی بر فنای لفظ در معنای واحد است که این نکته اقتضا می کند که استعمال لفظ، مفهم چند معنا حتی به دلالت التزامی بین نیز ممکن نباشد؛ زیرا هر چند که دلالت بر لازمه به واسطه دلالت بر ملزوم بوده و استعمال تنها در یک معنا است؛ اما کاشفیت و دلالت بر دو معنا، از یک لفظ صورت گرفته است، پس استمعال، افنای لفظ در معنای واحده نیست.
3- فراوانی وقوع استعمال در معانی متعدده در استعمالات عرفی در اشعار و... همگی دلالت بر جواز استعمال در معانی متعدده دارد؛ بلکه موکد ظهور در اراده معانی متعدده نیز می تواند باشد و فرقی بین استعمالات عربی و دیگر لغات وجود ندارد.
4- مقتضای نصوص متعدده، وقوع استعمال در معانی متعدده، در قرآن نیز می باشد که صاحب حدائق به سبب همین روایات، قول به امتناع استعمال در معانی متعدده را مردود می داند
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1976
#استاد_شب_زنده_دار
📚 وجود مقید لبی در آیه ی «تجارت» که مانع استدلال به آن می شود؟؟!!!
امام رحمه الله می فرمایند: کلمه باطل را همان به معنای عرفی فرض می کنیم، لکن آیه ی شریفه یک مقید لبی متصل به کلام دارد و آن این است که «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل» الا در مواردی که خود شارع اجازه داده باشد، این مقید ولو اینکه در کلام نیامده است ولی مخاطبین آیه که مومنین به خدا هستند در ذهنشان است که هر چیز حرام عرفی را اگر خداوند اجازه داده باشد جایز خواهد بود.
بنابراین با وجود این استثنا، تمسک به دلیل در موارد شک، تمسک به عام در شبهه مصداقیه خود دلیل خواهد شد؛ زیرا مفاد آیه این است که از اسباب باطله نخورید مگر اینکه خدا اجازه داده باشد، ما نمی دانیم که خداوند اجازه داده است یا نه.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1581
#مطالب_علمی
📚 عدم کفایت ظن، درموارد تعذر علم ؟؟!!!
صاحب عروه درکتاب العدد فرموده باید علم به حامله بودن زن حاصل شود تا عده ی او را به وضع حمل بدانیم واحتمال و یا حتی ظن کفایت نمی کند
مرحوم کاشف اللثام فرموده: در مواردی که علم متعذر است در شرع ظن قائم مقام علم می شود؛ مثلا در وقت نماز یا تشخیص قبله درزمان های قدیم ،علم سخت حاصل می شده است و لذا شارع مقدس به ظن به این امور اکتفاء کرده
📱 @mobahathah_ir
استاد معتقدند که برای تمسک به انسداد صغیر باید مصادیق اطمینان بخش موضوع به قدری کم باشد که حکم درفرض حصول علم به موضوع به لغویت برسد.مثل قبله در زمان های قدیم اما درمورد زنی که ماه های اول بارداری او قابل تشخیص نیست نباید خصوص آن برهه را در نظر گرفت؛ بلکه نوع افراد حاملگی را باید در نظر گرفت که معمولا علم حاصل می شود، در نتیجه در چنین مواردی ظن کفایت نمی کند و علم و یقین لازم است
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1950&pid=7283#pid7283
#استاد_شهیدی
📚 اصل اتحاد بین نافله و فریضه در احکام ؟؟!!!؟؟
مرحوم خویی مطلبی دارند با عنوان «اصالة الاتحاد بین النافلة و الفریضة فی الاحکام» به این معنا که همواره کیفیت نوافل مثل کیفیت فرائض است؛ یعنی ظاهر آن است که وقتی شارع به نماز فریضه یا صوم واجب أمر کرده و بعد از آن به نماز نافله یا روزهی مستحبی أمر کند، تمام أجزاء و شرائط نماز فریضه و روزهی واجب میباید در نماز نافله و روزه مستحب نیز رعایت شود مگر این که نص بر خلاف وجود داشته باشد که در این صورت از اصل مذکور رفع ید میشود.
استاد شهیدی فرموده اند: این مطلب واضح نیست؛ البته بعید نیست که عرفاً استظهار شود که در صورت عدم وجود قرینه بر خلاف کیفیت داخلیه نماز فریضه با نماز نافله یا کیفیت داخلیه صوم فریضه با صوم مستحب واحد باشد؛ أما این که شرائط خارجیه نیز واحد باشند برای ما روشن نیست؛ فلذا بقاء عمدی بر جنابت مبطل صوم فریضه می باشد اما دلیلی بر مبطلیت آن نسبت به صوم مستحبی وجود ندارد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1942
#استاد_لاریجانی
📚 اکثر اباحه های واقعی لا اقتضاء می باشند؟؟!!!؟؟
محقق مشکینی شارح کفایه معتقد است اکثر اباحه های واقعی موجود در شریعت لا اقتضاء هستند یکی از شواهد این مدعا را هم این می دانند که مباحات غالبا محکوم دلیل شرط یا سایر عناوین ثانویه می شوند؛ ولی اباحه های ظاهری حتما اقتضایی هستند چرا که اگر در واقع حکم حرمت باشد ودرظاهر اباحه لا اقتضاء یعنی مفسده ای در کار نیست عملا مکلف مبتلا به مفسده ی حرمت می شود ومصلحتی هم عائد او نمی شود لذا بایداباحه های ظاهری اقتضایی باشند
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1926
#استاد_سیداحمد_مددی
📚 توضیح حکم واقعی و ظاهری در فرق قاعده حلیت و اصاله الحلیة ؟؟!!!
استاد سید احمد مددی فرمودند: در اصطلاح فقها (مانند مرحوم نايینی، آقای خویی و دیگر بزرگان ) در هنگام اجرای أصالة الحلّ گاهی از آن حکم واقعی اراده میشود و گاهی حکم ظاهری، ولی مناسبتر آن است که در حلّیّت واقعی تعبیر «قاعدۀ حلّ» و در حلّیّت ظاهری «أصالة الحلّ» به کار برده و در واقع دو قاعده تأسیس شود نه يک قاعده. نتیجۀ قاعدۀ اوّل، حلّیّت واقعی جمیع اشیایی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده و نتیجۀ قاعدۀ دوم (أصالة الحلّ) حلّیّت شیء مشکوک. علّت این امر تمایزی است که بین این دو مقام وجود دارد.
توضیح اینکه: احکام در یک تقسیم دو گونهاند: واقعی و ظاهری. معیار حکم واقعی آن است که در آن اوّلاً حکم بر خود شیء بعنوانه حمل میشود و ثانیاً مقیّد به نسخ است یعنی هر حکم واقعی باقی است تا زمانی که نسخ شود
امّا در احکام ظاهری اوّلاً حکم به واقع شیء تعلّق نمیگیرد، بلکه بر عنوان عامّی ـ مثل مجهول ـ حمل میشود و ثانیاً رفع حکم ظاهری هم به رفع جهل است. بنابراین هر جا و در هر لسانِ دلیلی حکم روی خود عنوان رفت و گفته شد: فلان کار جایز است، این حکم واقعی است، امّا هر جا حکمی در لسانِ دلیل مقیّد به علم به خلاف شد، آن حکم ظاهری خواهد بود
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1959
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 اقرار عقلاء بر علیه خودشان، در چه مواردی نافذ است؟؟!!!
استاد شبیری از قول والدشان نقل کردند:
نفوذ اقرار علیه خود شخص یک اصل عقلایی است شخص مدعی مطلبی نمی شود که به ضرر خودش باشد.اقرار یک امر یک پارچه است که اگر مجموع آن به ضرر شخص باشد، اقرار او علیه خودش نافذ است اما اگر مجموع آن به ضررش نبود، نافذ نیست. مثلا اگر شخصی ادعا می کند در مقابل این خانه ای که یک میلیارد ارزش دارد، دو میلیارد نصیبم شده است. در چنین فرضی شخص در واقع بیان می کند که یک میلیارد اضافه نصیبش شده است. در این مورد نمی توان گفت با توجه به اقرار این شخص، خانه اش دیگر مال او نیست و از طرفی مالک دو میلیارد هم نشده و مالک یک میلیارد شده است.....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1973&pid=7358#pid7358
#استاد_قائینی
📚 عدم صحت تمسک به روایت رفع قلم برای اشتراط بلوغ در معاملات؟؟!!!
یکی از روایاتی که برای اشتراط بلوغ به آن تمسک شده است روایت رفع قلم است «رُوِيَ فِي الْحَدِيثِ أَنَّهُ صلى الله عليه وآله قَالَ: رُفِعَ الْقَلَمُ عَنِ الصَّبِيِّ حَتَّى يَبْلُغ» مفاد روایت این است که افعال و اقوال صبی موضوع هیچ یک از احکام نیست. از جمله احکام، عقود و ایقاعات و قضای صبی است.
📱 @mobahathah_ir
استاد قایینی می فرماید استدلال به این روایت تمام نیست زیرا لسان روایت، امتنانی است و مفادش این است که اگر حکمی الزامی داشتیم، آن حکم از صبی برداشته شده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1993
#مطلب_علمی
📚 نقش مردم در ولایت فقیه، مشروعیت یا مقبولیت؟؟!!!
بر اساس کتاب «مفاهیم القرآن» آیت الله سبحانی این برداشت به ذهن برخی از پژوهشگران خطور کرده که ایشان بر خلاف نظر استادشان (مرحوم امام خمینی ره) قائل به نظریه انتخاب هستند و رأی مردم را جزء العلّه حقانیت و مشروعیت فقیه میدانند.
📱 @mobahathah_ir
آیتالله سبحانی دامت برکاته می فرماید:ما مشروعیت را به نصب الهی میدانیم و مقبولیت را به پذیرش مردم. من ولایت فقیه را از دو راه تعقیب کردهام.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1997
#رجال
📚 مذهب قاضی نعمان مصری ؟؟!!!؟؟
آقای سبحانی در مورد مذهب قاضی نعمان مصری فرمودند که در کتاب ارجوزۀ مختارۀ قاضی نعمان در جایی که قاضی نعمان در مقام ذکر فرق انحرافی است اسمی از فرقۀ امامیه نبرده است و این قرینه است بر گرایش او به فرقۀ حقه .
لکن به نظر استاد شبیری این استدلال تمام نیست چون ممکن است عدم ذکر امامیه به غرض دیگری باشد مثل این که عامه به جهت این که تفکر شیعی توسط دیگران دنبال نشود تا حقانیتش روشن شود اسمی از شیعه نمی برند پس شاید قاضی نعمان به دلیل اینکه نمی خواسته خوانندگان کتابش به تفکرات شیعه توجه پیدا کنند نامی از این فرقه نبرده است .
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1843