#قواعد_رجال
📚 کتب فرق باطنیه؟؟؟!!!
اخیرا کتاب های جدیدی از برخی فرق باطنیه منتشر شده که حاوی اطلاعاتی مرتبط با امامیه است. اطلاعات این کتب تا چه حد قابل اعتماد است؟
استاد سید محمد جواد شبیری فرمودند: به نظر می رسد که چندان نمی توان بر آن ها اعتماد کرد؛ زیرا:
اولا: این کتب، به نحو معتبر و از طرق معروفی مثل سماع و قرائت و ... منتقل نمی شده و احراز اصالت نسخه های آنها دشوار است و غلط های نسخه ای فراوان دارد.
ثانیا: مولفین این کتب، در بسیاری از موارد، به راحتی دروغ می گفته اند، مثلا گاهی برای حدیثی که در سائر منابع تنها به شکل مرسل آمده، تمام اجلاء اصحاب را به عنوان راوی آن ذکر کرده اند و یا هر جای متن حدیث که با عقائدشان ناسازگار بوده، در آن تحریف کرده اند و ..
📱@mobahathah_ir
استاد مثالهایی در این مساله نیز نقل می کنند.... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1432&pid=6231#pid6231
#استاد_گنجی
📚 تبدیل امتثال؟؟؟!!!
در تبدیل امتثال مثل دو مرتبه نمازی را خواندن، مرحوم آخوند قائلند که اگر اتیان اول علت تامه برای حصول غرض نباشد تبدیل امتثال جایزاست. یعنی اگر اتیان اول غرض ادنی را حاصل کند جواز تبدیل امتثال هست و اگر غرض اقصی را حاصل کند تبدیل امتثال جایز نیست.مثلا...
مرحوم خویی تبدیل امتثال را محال می دانند؛ زیرا در صورت امتثال اول، یا امر باقی است چون غرض حاصل نشده است پس باید امتثال بعدی صورت بگیرد و جواز معنا ندارد و اگر امر ساقط شده است دیگر امتثال بعدی معنا ندارد زیرا امری وجود ندارد.
شهید صدر نیز فرموده است تبدیل امتثال در جایی است که ....
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1431
#استاد_مددی
📚 افتراق حیث تقییدیه و تعلیلیه
قیود، در خطابات شرعیه، حیثیت تقییدیه هستند اما در احکام عقلی قیود، حیثیت تعلیلی هستند. اگر حیثیت تاثیر گذار است و به عبارتی، اگر حیثیت و متحیث هر دو موضوع هستند تقییدی نام دارد و اگر حیثیت موضوع نیست بلکه متحیث موضوع است تعلیلی نام دارد. یعنی خود حیثیت لحاظ نمیشود.
مثلا این بحث مطرح شده است که بنت زوجه بر شوهر حرام است. اگر عنوان زوجیت، یک عنوان تقییدی باشد یعنی زوجه با وصف زوجیت، و از شوهرش طلاق بگیرد و با مرد دیگری ازدواج کند بعد از شوهر جدید دختر دار شود، این دختر بر شوهر قبلی حرام نیست چون وصف زوجیت را ندارد و بنت زوجه صدق نمیکند. اما اگر زوجیت حیثیت تعلیلی باشد معنایش این است که ذات این زن چون زوجیت برای شوهر قبلی پیدا کرده است هر دختری به دنیا بیاید برای شوهر قبلی عنوان بنت زوجه است. در این فرع علی القاعده باید گفته شود حیثیت تعلیلی است اما ظاهرا حیثیت تقییدی است.
📱@mobahathah_ir
این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1443&pid=6254#pid6254
#استاد_قائینی
📚 فقه الحدیث مکاتبه حمیری
در روایت حمیری از امام علیه السلام سوال شده است که در اصحاب نسبت به قیام رکعت سوم بعد از تشهد اختلاف است که باید تکبیر گفت یا حوقله؟ امام علیه السلام فرمودهاند در این مساله دو روایت وجود دارد. یکی اینکه هر وقت از حالتی به حالت دیگری منتقل شدید تکبیر بگویید و دیگری اینکه بعد از بلند شدن از سجده دوم و ذکر تکبیر و نشستن، برای بلند شدن لازم نیست تکبیر بگوید و تشهد اول هم از تطبیقات این روایت است. گفته شده است نسبت بین دو روایت مذکور در کلام امام علیه السلام عموم و خصوص مطلق است و جمع عرفی در این موارد تخصیص است در حالی که امام علیه السلام به تخییر بین آنها حکم کردهاند بنابراین مفاد روایت مخالف با رویه علماء در جمع عرفی به تخصیص است.
📱@mobahathah_ir
استاد از این شبهه جواب می دهند که تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1450
#استاد_شهیدی
📚 مناقشه در مرجحیت أحدثیت؟؟!!!
در مورد مرجحیت احدثیت خبر می توان به دو نکته اشاره کرد:
الف: اختصاص به زمان معصومین به جهت وجود شرائط تقیه در آن زمان
با توجه به اینکه دو خبر متعارض ناظر به حکم شرع هستند و احتمال نسخ عرفی نیست، اخذ به خبر احدث خلاف مرتکز عرفی است و لذا ظهور عرفی روایات مربوط به مرجحیت احدثیت با توجه به شرائط شیعه در زمان ائمه علیهم السلام که شرائط تقیه بوده است، این گونه خواهد بود که امام علیه السلام در خبر جدید خطاب به یک یا تعدادی از مکلفین، بر خلاف کلام سابق خود اوامری متناسب با شرائط مخاطب یا مخاطبین بیان کرده اند که این حکم، موافق وظیفه ثانویه مخاطب بوده است.
ب: اختصاص به خبر قطعی الصدور از باب قدر متیقن
با توجه به اینکه این مطلب خلاف مرتکز است، باید به قدر میتقن اخذ شود. برای روشن شدن قدر متیقن هم باید به دو نکته توجه شود.
اول: مخاطب معاصر امام علیه السلام بوده است. دوم: مورد روایت کنانی و حسین بن مختار دو خبر قطعی الصدور است؛ چون در این دو روایت تعبیر «حَدَّثْتُكَ» وجود دارد که با این شرائط که از خود امام علیه السلام شنیده شود، قطع به صدور وجود خواهد داشت....
نکته دیگر در مورد روایت معلی بن خنیس این است که این روایت نسبت به عصر غیبت اطلاق ندارد؛ ؛ زیرا... .
📱@mobahathah_ir
این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=1441
#قواعد_رجال
📚 نظریه تعویض سند ؟؟!!!
گاهی اوقات ممکن است با تعویض سند، سند روایت را تصحیح کنیم یعنی مثلا شیخ طوسی در کتاب فهرست راجع به ابن أبی عمیر می گوید «أخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» و بعد چندین سند ذکر می کند که معتبر است و اطلاق «أخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» شامل این روایت نیز می شود. ؛ طبق این نظریه، اگر در موردی سند تا ابن ابی عمیر ضعیف بود، سند ضعیف تا ابن أبی عمیر را بر می داریم و به جای آن سند مشترک در فهرست را که صحیح است قرار می دهیم و تعویض سند اختصاصی به ابن أبی عمیر ندارد و موارد متعددی است که شیخ طوسی تعبیر «أخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» دارد که در آن موارد نیز می توان با تعویض سند، سند روایات را تصحیح کرد.
اشکال نکنید که: ظاهر «أخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» روایات واقعیه ابن أبی عمیر است ....
زیرا جواب می دهند که: طبق این معنا سخن شیخ طوسی لغو می شود زیرا شیخ طوسی می خواهد به روایات ابن أبی عمیر سند ذکر کند و اگر بگوید «من به أحادیث واقعیه ابن أبی عمیر سند صحیح دارم» فایده ای نخواهد داشت ....
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1433
#استاد_قائینی
📚 جنجال ولوج روح بین 40تا120روز
آیتالله سیستانی در پاسخ به این سؤال که آیا سقط جنین 40 روزه دیه دارد، فرموده است انداختن حمل پس از انعقاد نطفه، جایز نیست و دیه و کفاره دارد، مگر اینکه باقی ماندن حمل برای مادر ضرر جانی داشته باشد، یا مستلزم حرج شدیدی باشد که معمولاً تحمل نمیشود، که در این صورت قبل از دمیدن روح، اسقاط آن جایز است و بعد از آن مطلقاً جایز نیست.
استاد قائینی می فرماید مردد شدن ولوج روح بین ۴۰ تا ۱۲۰ روز بسیار جنجالی است و از نظر برخی بزرگان فقه مانند شیخ صدوق معیار در ولوج روح گذشت ۵ ماه است که از نظر پزشکی شاید متجاوز از ۲۰ هفتگی هم باشد و روایات مربوط به ولوج روح در 5 ماهگی مبتلا به معارض است
📱@mobahathah_ir
استاد قائینی موارد جواز و عدم جواز سقط را مطرح کرده اند که تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1451
#استاد_شب_زنده_دار
📚 عدم امکان تقیید برخی مطلق ها؟؟!!!
استاد شب زنده دار در درس فقه فرمودند: جمع بین مطلق و مقیّد، حمل مطلق بر مقید و تقیید مطلق است اما شیخ مرتضی حائری بین مطلق ها تفصیل داده و می فرمودند: اگر مطلقی را امام علیه السلام برای عمل فرد فرموده باشند، دیگر قابل تقیید نیست و مقیدهای بعدی حمل بر استحباب می شود.
به عنوان مثال برای تطهیر إناء در روایات وارد شده است که «اغسله» اما یک روایت امر به غسل ثلاث مرّات کرده است از آنجایی که روایاتی که یک بار غسل را بیان کرده، به اصحاب ذوی الحاجة گفته شده دیگر قابل تقیید به روایت ثلاث مرات نیست و ثلاث مرّات حمل بر استحباب می شود.
📱 @mobahathah_ir
در مقابل این کلام مرحوم محقق خویی قرار دارند که بدون تفصیل مطلق را بر مقید حمل می کنند زیرا رویه ی بیان احکام تدریجیت بوده و در یک جا مطلق را بیان کرده اند که در بعد مقیدش را بگویند هر چند که مطلق قبلی در مقام حاجت باشد.
این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1445&pid=6257#pid6257
#استاد_گنجی
📚 وقت اختصاصی دو معنا دارد ؟؟!!!
1- وقت اختصاصی یعنی وقتی که صلاحیت دارد برای خصوص این نماز و اگر نماز دیگر در این وقت قرار بگیرد باطل است و داخل در مستثنیات حدیث لاتعاد می شود.
2-در مقام فعلیت، فعلیت نماز مثلا مختص به ظهر است. مکلف که ملتفت است و عالم به مسئله است و هیچ مشکلی ندارد، بالفعل نماز عصرش در اول زوال باطل است. شأنیت دارد که عصر در آن زمان خوانده شود ولی این شأنیت به فعلیت نرسیده است؛ ولی اگر عارضی عارض شد مثل اینکه از باب غفلت در اول زوال شروع به خواندن نماز عصر کرد، یا اینکه گمان می کرد که نماز ظهر را خوانده است، در اول زوال شروع به خواندن نماز عصر کرد، در این صورت آن اختصاص فعلیت پیدا نمی کند و این نماز عصر در این زمان صحیح است.
📱@mobahathah_ir
این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1440
#استاد_شهیدی
📚 اطلاق گیری بیش از قدر متیقن؟؟؟!!!
مرحوم خویی در موارد متعددی از قاعده اصولی در باب مطلق استفاده می کنند که:
اگر خطاب مطلقی از یک جهت در مقام بیان باشد دیگر نمی توان با اطلاق آن کلام جهات دیگر را نفی کرد مثلاً ﴿ فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَیْکُمْ ...﴾ برای بیان این است که صید کلب معلّم حلال است و نمی توان به اطلاق آیه برای طهارت موضع دندان کلب ، تمسّک کرد زیرا تنها در مقام از حیث تذکیه می باشد .
مناقشه استاد در کلام مرحوم خویی:
این قاعده اصولی صحیح نیست زیرا اگر سؤال شود که «هل یجب اکرام العالم الفاسق» و در جواب گفته شود «یجب اکرام العالم» طبق نظر مرحوم خویی قدرمتیقّن این است که در مقام بیان است که بین فاسق و عادل فرقی نیست ولی شاید بین فقیه و فیلسوف فرق وجود داشته باشد و نسبت به آن نمی توان اطلاق گیری کرد در حالی که عرف اطلاق گیری می کند که فقیه و فیلسوف نیز فرقی ندارد... .
📱@mobahathah_ir
این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1427&pid=6215#pid6215
#بررسی_روات
📚 ادله وثاقت ابو البرکات ؟؟؟
وجوهی برای وثاقت ابو البرکات ذکر شده از جمله:
1-شیخ حرّ عاملی در کتاب تذکره المتبحّرین در مورد ابوالبرکات تعبیر «عالمٌ صالحٌ محدّثٌ» به کار برده است که دلالت بر توثیق او می کند.... .
2-وثوق به معتبر بودن ابوالبرکات در نزد علماء است و برای منشأ این وثوق می توان به سه مطلب اشاره کرد:
الف: اجلاء کتب صدوق را از طریق سید ابوالبرکات به دست آورده اند....
ب: تعبیر صاحب وسائل به «عالمٌ صالحٌ محدث» وجود دارد.
ج: فقیه علی بن عبد الصمد تمیمی در مورد ابوالبرکات تعبیر «حَدَّثَنَا جَمَاعَهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا رَحِمَهُمُ اللَّهُ مِنْهُمْ السَّیِّدُ الْعَالِمُ أَبُو الْبَرَکَات» را به کار برده است ....
3- توثیق عام شهید ثانی: که مشایخ معروف از زمان کلینی تا زمان خود را ثقه دانسته است.
در پاسخ این مطلب گفته می شود:
اولاً: توثیق شهید ثانی اجتهادی بوده است....
ثانیاً: فرضا اگر مشایخ مشهور از زمان کلینی تا زمان شهید ثانی ثقه باشند، روشن نیست که ابوالبرکات از مشایخ مشهور بوده باشد....
📱@mobahathah_ir
این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1424
#استاد_قائینی
📚 ضابطه عمد در جنایات
مشهور بین فقهای متأخر این است که جنایت عمدیه اعم از قتل و غیر آن به نحو منع خلو یکی از دو امر است: یا اینکه فعل به قصد جنایت خاص واقع شود ، یا انجام کاری که تأثیر آن کار در وقوع جنایت غالبی است گرچه شخص با قصد جنایت خاص آن را مرتکب نشده است. استاد قائینی حفظه الله می فرمایند لکن به نظر ما معیار جنایت عمد تنها یک چیز است و آن اینکه تأثیر آن فعل ارتکابی نسبت به وقوع فعل، مثل قتل، حالت معرضیت در قتل یا غیر قتل داشته باشد ولو اینکه تاثیر غالبی نباشد.
📱@mobahathah_ir
استاد در ادامه مواردی را ذکر می کنند که طبق ضابطهی مشهور عمد نیست ولی طبق ضابطهی خودشان عمد هست. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1259