فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تصویری
#نمایش_آیینی
#مباهله
مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی
#مهنّا
https://eitaa.com/mobahelerey
#مباهله
به قلم
#حسن_رضازاده
«واقعه مباهله (۱) یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ اسلام به شمار میرود، چراکه این رخداد هم در قرآن و هم در روایات و تاریخ ثبت شده است. رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در راستای مکاتبه با زمامداران جهان، نامهای هم به اسقف مسیحیان نجران نوشتند و از آنها خواستند یا به اسلام ایمان بیاورند، یا جزیه بپردازند و یا اینکه منتظر جنگ باشند. اسقف پس از دریافت نامه پیامبر اکرم با بزرگان نجران جلسهای تشکیل داد که دست آخر تصمیم گرفتند با حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ملاقات و دلایل نبوتش را بررسی کنند. در آن دیدار، پیامبر اسلام با قرائت آیاتی از قرآن، دلایلی بر حقانیت اسلام ارائه فرمودند که در حین جلسه یاد شده، آیههایی بر ایشان نازل میشود.
مسیحیان در نتیجه ملاقات، اسلام را نپذیرفتند و در نهایت، با نزول آیه ۶۲ (در صورت احتساب بسمله به عنوان آیه) سوره آل عمران دستور به مباهله رسید. در ادامه رخداد مذکور، اسقف نجران به همراهان خود میگوید که اگر فردا محمد با اعضای خانوادهاش حاضر شد، از مباهله با او خودداری کنید؛ زیرا نشانه حقانیت او خواهد بود و در این راه، حاضر است نه تنها جان خود، بلکه جان عزیزانش را هم به خطر بیندازد. روز بعد، رسول خدا همراه علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم السلام) برای مباهله حاضر شدند. اسقف به همراهانش میگوید من چهرههایی را میبینم که اگر از خدا درخواست کنند کوه را از جا بِکَند، حتماً این اتفاق میافتد؛ پس با اینان مباهله نکنید وگرنه روی زمین یک نفر مسیحی باقی نخواهد ماند. مسیحیان از مباهله منصرف و طی معاهدهای بر پرداخت جزیه متعهد شدند. (۲)
مراد خداوند از واژه «نساء» در آیه مباهله
خداوند در آیه ۶۲ سوره آل عمران به عنوان آیه مباهله میفرماید: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ؛ هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.»
این آیه دارای زوایای متعددی است و البته همه آنها به حقانیت اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) ختم میشود. از جمله آن زوایا، بررسی معنی واژه «نساء» است که حقانیت و اثبات جایگاه رفیع حضرت صدیقه طاهره (علیها سلام) را میرساند. نساء یکی از واژگان پرکاربرد در قرآن کریم است و همه جا به یک معنا نیست و با توجه به کاربردهایش، معانی متعددی دارد:
-گاهی به معنای جنس مونث است: «الرجال قوامون علی النساء (۳)»
-گاهی به معنای همسر و زوجه استفاده میشود: «یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ (۴)»
-و گاهی معنای فرزند دختر میدهد: ««وَإِذْ أَنْجَیْنَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ یُقَتِّلُونَ أَبْنَاءَکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَاءَکُمْ وَفِی ذَلِکُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ (۵)» این آیه شریفه به داستان صدور دستور قتل نوزادان پسر از سوی فرعون اشاره میکند. او دستور داده بود که نوزادان به دنیا آمده پسر را بکشند و نوزادان دختر را زنده نگه دارند. در این آیه شریفه امکان اینکه از واژه نساء معنایی غیر از معنای «دختر» برداشت شود، وجود ندارد.
در آیه مباهله نیز واژه نساء به معنای فرزند دختر است، نه دیگر معانی، به ۳ دلیل باید قبول کنیم که در آیه مباهله واژه نساء به معنای دختر است:
دلیل اول کاربرد قرآنی این واژه است، یعنی در قرآن کریم هر جا واژه نساء بعد از واژه «إبن» به کار رفته، معنای دختر از آن استنباط میشود، نه معانی دیگر. مثل آیات ۴۹ سوره بقره، ۱۲۷ و ۱۴۱ سوره اعراف، ۶ سوره ابراهیم، ۴ سوره قصص، ۲۵ سوره غافر که همه این آیهها به حادثه دستور قتل پسران و زنده نگه داشتن دختران به دستور فرعون اشاره دارد.
دلیل دوم روایاتی است که در شأن نزول آیه مباهله وارد شده است. در این روایات بیان شده که رسول اکرم در روز مباهله فقط حضرت علی و حضرت فاطمه و حسنین (علیهم السلام) را با خود برای مباهله آوردند. مانند روایتی که در کتاب شریف عیون اخبار الرضا (ج ۱ ص ۸۱) آمده است و از حضرت رضا (علیه السلام) نقل شده که امام کاظم (علیه السلام) در احتجاج با هارون عباسی از آیه مباهله استفاده کردهاند و میفرمایند منظور از «نساءنا»، «حضرت فاطمه (سلام الله علیها)» است و پیامبر غیر از اهل کساء کسی را برای مباهله به همراه نیاوردند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/mobahelerey
ادامه #مباهله
به قلم
#حسن_رضازاده
همچنین اگر منظور از واژه نساء در این آیه شریفه، همسران رسول خدا بود، باید رسول خدا همسران خود را نیز همراه میبردند؛ در غیر این صورت مخالفت صریح با آیه مباهله انجام داده بودند و این مخالفت در شأن پیامبر اسلام نیست.
دلیل سوم گزارش تاریخ است. در کتب تاریخی متعددی از طریق شیعه و سنی ثبت شده است که در جریان مباهله هیج زنی جز حضرت فاطمه (سلام الله علیها) همراه پیامبر نبود». (۶)
پینوشت:
۱. مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ میدهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
۲. پیشوایی، مهدی، تاریخ اسلام، ۳۰۶،
۳. النساء/۳۴،
۴. احزاب/۳۰،
۵. اعراف/۱۴۱،
۶. پیشوایی، مهدی، تاریخ اسلام، ۳۰۸
https://eitaa.com/mobahelerey
اولین شاعری که درخصوص واقعه مباهله شعر گفته است در قرن چهارم ؛
#کسایی_مروزی
فهم کن گر مؤمنی فضل امیرالمؤمنین
فضل حیدر ، شیر یزدان ، مرتضای پاکدین
فضل آن کس کز پیمبر بگذری فاضل تر اوست
فضل آن رکن مسلمانی ، امام المتّقین
فضل زین الاصفیا ، داماد فخر انبیا
کآفریدش خالق خلق آفرین از آفرین
ای نواصب ، گر ندانی فضل سرّ ذوالجلال
آیت قربی نگه کن و آن ِ اصحاب الیمین
قل تعالو ندع بر خوان ، ور ندانی گوش دار
لعنت یزدان ببین از نبتهل تا کاذبین
لا فتی الّا علی برخوان و تفسیرش بدان
یا که گفت و یا که داند گفت جز روح الیمین ؟
آن نبی ، وز انبیا کس نی به علم او را نظر
وین ولی ، وز اولیا کس نی به فضل او را قرین
آن چراغ عالم آمد ، وز همه عالم بدیع
وین امام امت آمد ، وز همه امت گزین
آن قوام علم و حکمت چون مبارک پی قوام
وین معین دین و دنیا ، وز منازل بی معین
از متابع گشتن او حور یابی یا بهشت
وز مخالف گشتن او ویل یابی با انین
ای به دست دیو ملعون سال و مه مانده اسیر
تکیه کرده بر گمان ، برگشته از عین الیقین
گر نجات خویش خواهی ، در سفینه نوح شو
چند باشی چون رهی تو بینوای دل رهین
دامن اولاد حیدر گیر و از طوفان مترس
گرد کشتی گیر و بنشان این فزع اندر پسین
گر نیاسایی تو هرگز ، روزه نگشایی به روز،
وز نماز شب همیدون ریش گردانی جبین
بی تولّا بر علی و آل او دوزخ تو راست
خوار و بی تسلیمی از تسنیم و از خلد برین
هر کسی کو دل به نقص مرتضی معیوب کرد
نیست آن کس بر دل پیغمبر مکّی مکین
ای به کرسی بر ، نشسته آیت الکرسی به دست
نیش زنبوران نگه کن پیش خان انگبین
گر به تخت و گاه و کرسی غرّه خواهی گشت ، خیز
سجده کن کرسیگران را در نگارستان چین
سیصد و هفتاد سال از وقت پیغمبر گذشت
سیر شد منبر ز نام و خوی تگسین و تگین
منبری کآلوده گشت از پای مروان و یزید
حق صادق کی شناسد وانِ زین العابدین ؟
مرتضی و آل او با ما چه کردند از جفا
یا چه خلعت یافتیم از معتصم یا مستعین ؟
کان همه مقتول و مسموم اند و مجروح از جهان
وین همه میمون و منصورند امیرالفاسقین
ای #کسایی ، هیچ مندیش از نواصب وز عدو
تا چنین گویی مناقب دل چرا داری حزین ؟
https://eitaa.com/mobahelerey
#شاه_نعمت_الله_ولی در ترجیع بندی که با مطلع ذیل شروع می شود ؛
تا لوای حیدری بر طارم خضرا زدند
کوس عزش بر فراز عالم اعلا زدند ...
در اشاره ای به آیه مبارکه ی مباهله این گونه بیان می دارد که ؛
روح اعظم جان عالم عقل کل از جان و دل
در امامت اين امام انس و جان جانان اوست...
نفس خيرالمرسلين است و ولي کردگار
لافتي الا علي لاسيف الا ذوالفقار...
https://eitaa.com/mobahelerey
علی ، غدیر، مباهله
نماهنگ #مباهله #عبدالرضا_هلالی https://eitaa.com/mobahelerey
شعر نماهنگ #مباهله
فرشته ها با هلهله اومدن یه قافله
تا بگن خدا برا علی چه شأنی قائله
توی آیه ی مباهله
خدا خدای سبحان
تو آیه های قرآن
تو شرح آل عمران
سند آورده واسه ی ولایت علی و بچه هاش
همون جا که تو قرآن مسیحیان نجران
شدن سراپا حیران
برای تا همیشه از ابهت علی و بچه هاش
رسیده اند تا اگه عیسی رو پسر برای خدا معرفی کنند
کسی که لم یلد و لم یولد است را مسیحا معرفی کنند
کم بها معرفی کنند
ندا رسید ای محمد امین
فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ هم چنین
نِسَاءَنَا ، نِسَاءَکُمْ بعد از این
نفس های ما و نفس هایتان نزد رب العالمین
ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ
علی علی ناخدای کشتی نجات و با خدا علی
علی علی ای که لحظه ای نبوده از تو حق جدا علی
علی علی ای همیشه ابتدا و انتهای ماجرا علی
علی علی ای صدای هر کسی که خسته می شود علی
علی علی ای کلید هر دری که بسته می شود علی
علی علی ای پناه هر که دل شکسته می شود علی
علی علی ای همیشه ابتدا و انتهای ماجرا علی
https://eitaa.com/mobahelerey
شعر #مباهله از ؛
#مرضیه_عاطفی
محمد آمد و نورٌ علی نور است همراهش
علی یک سمت و آن سو حضرتِ زهرای دلخواهش
حسن محکم گرفته مهربان؛ دستِ حسینش را
قدم برداشت و رویید گل ها بر سرِ راهش
خدا دلدادۂ این پنج تن بود و سفارش کرد
که بی وقفه بگردد دورشان، خورشید با ماهش
مسیحیانِ نجران آمدند اما عقب رفتند
پیمبر بود و خانوادۂ از غیب آگاهش
هراس افتاده بر جانِ کلیسا، میزند ناقوس
ترک خورده صلیبِ سنگی از اندوهِ جانکاهش
علی بر هم گره اندازد ابرو را، همین کافیست
که عیسی می رسد بیتاب و سرگردان به درگاهش
خدا داده به زهرا آنچنان اعجاز که والله
به ویرانی مبدّل میکند یک آهِ کوتاهش
پسرهای علی هم که اگر نفرین کنند ای وای…
زمین می مانَد و کوهی که نه! آری بخوان کاهش
مبادا لحظه ای بیرون بیاید از غلاف خود
امان از ذوالفقارِ مرتضی و خشم گهگاهش!
https://eitaa.com/mobahelerey
47.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شکستهاند قلمها و بستهاند دهانها
نشستهاند قدمها و خستهاند توانها
نبرده راه به جایی خیال از تو سرودن
چه ساکناند زمانها، چه الکناند زبانها
چه حاجتی به بیان است آنچه را که عیان است
که شرح عمر کمت نیست در توان بیانها
کم از شکوه تو گفتند راویان احادیث
نشسته داغ عظیمی میان سینۀ آنها
کسی که حرز تو را بسته است بر سر بازو
کشیده خط سیاهی به دور خط و نشانها
یکیست لطف و عتابت هر آن که دور شد از تو
چشیده است بلاها و دیده است زیانها
تویی که مرجع حلُالمسائل است نگاهت
به ما نگاه بینداز در هجوم گمانها
همیشه قصۀ تو میخورد گریز به گودال
درست لحظۀ آخر بریده است امانها
رضا شدهست علیاکبر و شدی تو حسینش
عوض شدهست فقط جای پیرها و جوانها
دوباره راهی مشهد شدیم و توشۀ ما شد
پر از عریضۀ حاجت شبیه نامهرسانها
غریبزاده! قریبِ به اتفاق سپردند
که حاجت از تو بخواهیم ای امام جوانها!
#سید_جواد_صفی
https://eitaa.com/mobahelerey
❤️ پیوند آسمانی ❤️
شعر ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیه از ؛
#خلیل_کاظمی
طی شد دگر روز غم و چشم انتظاری
میکرد حیدر از شعف ساعت شماری
آمد ز بهر فاطمه او خواستگاری
با صد امید و ذوق و شوق و بی قراری
کوبید تا بیت النبی ساقی کوثر
آمد ندای ادخلی از سوی داور
در خانه ختم رسل داماد آمد
شاداب تر از شاخه ی شمشاد آمد
بر دیدن شیرین خود فرهاد آمد
شاگرد عقل کل بر استاد آمد
داماد با پیغمبر آن دم رو به رو شد
از بهر کار خیر گرم گفت و گو شد
ای کاش این وصلت به شادی سر بگیرد
نخل ولایت تا قیامت بر بگیرد
عرش الهی تا ابد زیور بگیرد
مرغ سعادت بهر آنها پر بگیرد
الحق دعای حوریان آن دم اثر کرد
بانگ مبارک باد را جبریل سر کرد
هان سفره ی عقدی به شادی گستراندند
داماد را نزد عروس خود نشاندند
با هلهله گل بر سر آنها فشاندند
ختم رسل با جبرئیلش خطبه خواندند
از پرده ی دل فاطمه بهرش بلی گفت
او یا علی و یا علی و یا علی گفت
او یک بلی گفت و به دنبالش بلا دید
او یک بلی گفت و پی اش صد ماجرا دید
او یک بلی گفت و جفا دید و جفا دید
او یک بلی گفت و چها دید و چها دید
او با بلی ها شد بلا گردان مولا
تا پای جان بنمود جان قربان مولا
بردند روی دست خود غلمان جهازش
دیدند حوران با لب خندان جهازش
کردند سیاهه ز امر یزدان جهازش
جان بود و جانان بود و یک قران جهازش
همچون عروسی در جهان دیگر نباشد
داماد مثل حیدر صفدر نباشد
شد سوی بیت بخت خود زهرا روانه
با یک جهان ایثار و مهرو عاشقانه
میریخت یکسر اشک سرخ و دانه دانه
بگرفت آندم بهر مامش او بهانه
در آن زمان جای خدیجه بود خالی
بیند عروس خویش با مولی الموالی
در حجله با چشمان گریانش پیمبر
بگذاشت دست فاطمه در دست حیدر
گفتا که او از بهر تو نیکوست همسر
هستی تو هم از بهر او فرزانه شوهر
بر پای یکدیگر الهی پیر گردید
با درد و داغ خویشتن تفسیر گردید
https://eitaa.com/mobahelerey
#طاهره_ابراهیم_نژاد
نه تنها جبرئیل از شوق راهی زمین می شد
که مهمان علی امشب خود عرش برین می شد
ملائک مژده رحمت به عرش و فرش می دادند
امیرالمومنین داماد ختم المرسلین می شد
https://eitaa.com/mobahelerey
نام اثر:
#مَرَجَ_البحرین
(به معنی تلاقی دو دریا)
اثر: #استاد_روح_الامین
موضوع: ازدواج حضرت علی ع و حضرت زهرا س
عشق زیبا می شود دریا به دریا می رسد
طبق دستور خدا زهرا به مولا می رسد
دیدنی تر می شود پیوند ماه و آفتاب
معنی نورّ علی نور است این پیوند ناب
فاطر و تطهیر و کوثر، فتح و نور و عادیات
این چنین زیبا به هم پیوند خورده مُحکمات...
#ناصر_دوستی
#برشی_از_یک_مثنوی_بلند
https://eitaa.com/mobahelerey
مدح و منقبت مولا علی علیه السلام از
#حبیب_الله_چایچیان
نظر به بندگان اگر، ز مرحمت خدا کند
قسم به ذات کبریا، ز یمن مرتضی کند
خدا چو هست رهنمون، مگو دگر چرا و چون
که او کند هر آنچه را که حکمت اقتضا کند
ز قدرت یَدُ اللَّهی، کسی ندارد آگهی
وسیلهاش بود علی، خدا هر آن چه را کند
به جنگ بدر و نهروان، علی است یِکّه قهرمان
نگر که دست حق عیان، قتال اشقیا کند
به روی دوش مصطفی، نهد چو پای مرتضی
نگر به بت شکستنش، که در جهان صدا کند
به رزم خندق و اُحُد، به قتل عَمْرو عَبْدُوُد
خدا به دستِ دست خود، لوای حق بپا کند
چو افضل از عبادت خلایق است، ضربتش
علی تواند این عمل، شفیع ماسِوی کند
به پیشگاه کردگار، ز بس که دارد اعتبار
دُیون جمله بندگان، تواند او ادا کند
نماز، بی ولای او، عبادتی است بیوضو
به منکر علی بگو، نماز خود قضا کند
هر آنکه نیست مایلش، جفا نموده با دلش
بگو دل مریض خود، به عشق او شفا کند
علی است آنکه تا سحر، سرشک ریزد از بصر
پی سعادت بشر، ز سوز دل دعا کند
علی انیس عاشقان، علی پناه بیکسان
علی امیرمؤمنان، که مدح او خدا کند
پس از شهادت نبی، که را سِزَد به جز علی
که تا به حشر آدمی، به کارش اقتدا کند
قسیم نار و جنتّش، ترازوی محبّتش
که مؤمنان خویش را، ز کافران جدا کند
گهی به مسند قضا، گهی به صحنه ی غزا
گهی به جای مصطفی، که جان خود فدا کند
علی است فرد و بینظیر، علی مجیر و دستگیر
که نام دلگشای او، گره ز کار وا کند
زکار قهرمانیش، پر است زندگانیش
نگین پادشاهیش، به سائلی عطا کند
امیر کشور عرب، ثنا کنان، دعا به لب
برد طعام نیمه شب، عطا به بینوا کند
ز کوی شاه اولیا، که مهر اوست کیمیا
کجا روی، بیا بیا، که دردها دوا کند
کنیم چونکه های و هو، به پیشگاه لطف هو
خدا نظر کند به او، علی نظر به ما کند
دل علی گداخته، که با زمانه ساخته
امام ناشناخته، ز خلق شکوهها کند
پس از وفات فاطمه، کشید دامن از همه
که ختم عمر خویش را، به کنج انزوا کند
ز قبر بنت مصطفی، کجا رود علی، کجا
که نیست یار آشنا، دلش ز غم رها کند
سرشک بر دو عین او، ز اشک زینبین او
که گریه بر حسین او، به یاد کربلا کند
علی غریب و خون جگر، ز هجر یار نوحهگر
کنار آن جدار و در، اقامه ی عزا کند
#حسان بگیر دامنش، قسم به حقّ محسنش
گره گشای انبیا، حوائجت روا کن
https://eitaa.com/mobahelerey
در شهادت حضرت مسلم بن عقیل از
#غلامرضا_سازگار
مسلم که از حسین سلام مکرّرش
باید که خواند حضرت عبّاس دیگرش
فرموده مدح و منقبتش را به افتخار
ثاراللّهی که بوده نبی مدح گسترش
ایثار و عزم و غیرت و آزادی و شرف
تعظیم میکنند همه در برابرش
حیرت برند اهل فضیلت به رتبهاش
زانو زنند اهل کرامت به محضرش
مبهوت گشته آدمیان و فرشتگان
از عزّتی که کرده عطا حیّ داورش...
تعریف کرد و داد خبر از شهادتش
با دیدن عقیل همانا پیمبرش
این است آن شهید که در یاری حسین
تا روز حشر مسجد کوفهست سنگرش
لبّیک او حسین و طوافش به موج خون
تکبیرها بلند ز هر زخم پیکرش...
پیوسته بوی عطر گل نینوا گرفت
زآن دستههای نی که عدو ریخت بر سرش
سر داد و سر نکرد به جز بر حسین خم
ای جان فدای پیکر در خون شناورش...
این است آن قتیل که بر زندگان دهد
روح حیات از نفس روحپرورش...
بالای دار رفت و همه سربهدارها
گلبوسه میزنند به قبر مطهّرش
#مسلم_بن_عقیل
#انجمن_ادبی_شبنم
https://eitaa.com/mobahelerey
#ناصر_دوستی
از خانه امن خدا خون خدا رفت
وَانصُرنی" اش بر لب به سمت نینوا رفت
"یاکاشفَ الضُّرِّ به لب با "کاشفَ الکرب"
از کعبه دل کَند و به سمت کربلا رفت
"انتَ الّذی اَقنَیتَ" گفت و بار خود بست
با جان و مالش از حریم آشنا رفت
همراه با" هفتاد و دو ذبح عظیمش"
خورشید کعبه جانب کوی منا رفت
سُبحانَکَ رَبّی وَ یا مَن لاشریکَ...
قالوا بلا را داد پاسخ باصلا،رفت
انتَ الّذی اشرقتَ الانوارَ بِقَلبی
انتَ الّذی... انتَ الّذی...درانتها رفت
با" نَجّنی مِن کرب" خارج شد ز یثرب
با اشک هایش آمد و بااشک ها رفت
اَشکوُ اِلَیکَ غُربتی... بر روی لب داشت
از مشعر و میقات با شور و نوا رفت
در هر فرازی بُغض هایش را شکست و
وًالحَمدُ لِلّه وَحدَهُ...بعد از دعا رفت
لبّیکَ اللّهُمَّ لبّیکَ... به لب داشت
بعد از طواف آخرینش بی صدا رفت
دندان و لب هایش ثناخوان خدا بود
دندان و لب هایی که...قصّه تا کجا رفت!
https://eitaa.com/mobahelerey