eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
213 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️اختصاصی مباحثات 🔹بیانیه دویست تن از اساتید حوزه علمیه و دانشگاه های اصفهان در تجلیل از یک عمر مجاهدت علمی و سیاسی مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا هفت روز از ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمد محمدی ری شهری گذشت. محدث و عالم بزرگواری که تمام عمر بابرکت خود را به مجاهدت علمی، اجتماعی و سیاسی پرداخت. جهاد علمی ایشان با تألیف موسوعه گرانسنگ «میزان الحکمه» آغاز و به تٱلیفات متعدد حدیثی و تأسیس «مؤسسه دارالحدیث» و «دانشگاه قران و حدیث» و بزرگداشتِ شخصیت های بزرگ شیعی و انتشار یادنامه و آثارِ علمی آنان، منتهی گشت. در مجاهده اجتماعی و سیاسی شاهد تلاش های این یارِ امامِ راحل در کور کردن چشم فتنه امثال مهدی هاشمی و نجات کشور از شرارتهای جرثومه های فساد بودیم و ناظر بهترین عملکردها در مناصب متعدد قضایی، اطلاعاتی، امنیتی و بیست سال مدیریت مثال زدنی ایشان بر حج و زیارت هستیم. اینجانبان اساتید حوزه علمیه و دانشگاههای اصفهان ضمن ارج نهادن به تمام تلاش های این مجاهد نستوه، فقدان این رادمرد را به مقام معظم رهبری، مراجع عظیم الشٱن تقلید، بیت شریف و شاگردان آن سعید فقید در حوزه و دانشگاه تسلیت عرض کرده و از خداوند منان علو درجات ایشان را خواستاریم والسلام علیه و علی عبادالله الصالحین سید یوسف طباطبائی نژاد مجید آبکار اصفهانی احمد آذین بهداد آرندیان مسیح آصفی عباس آقاجانی علی ابراهیمی محمدعلی ابراهیمی سید علی ابطحی سید عبدالله ابن الرسول مهدی اژه ای عبدالرسول احمدیان فرزاد احمدیان محمد اخوان حسین علی اسدی قارنه حسین اسکندری بشیر اسماعیلی محسن اشجاری محمد اعتزازیان حسین افشاری مرتضی امامی احمدرضا انصاری محمد حسن ايران پور فرهاد باباجمالی علیرضا باطنی محمد باقری سعید بخشی رسول برجیسیان سید محمد بدری محمد حسین بلک غلامرضا بهرامی سید حسین بهشتی نژاد سید محمد بهشتی نژاد روح الله بیدرام اصغر بیگی حسن پاکنژاد محمد جواد پورمدنی مهرداد تقی زاده غلامرضا تمنایی محسن توکلی حسن ثقفیان مجید جباری مجتبی جعفری علی اکبر جعفری مسعود جعفری نژاد سید نورالدین جعفریان محسن جلالی مجید جلالی وحید جلالی جمال جمالی قاسم جمشیدی جویا جهانبخش سعید جهانگیری محمدعلی چلونگر فرهاد چینایی محمود حاج احمدی عزت اله حاج هاشمی سید ناصر حجازی علی اکبر حسین رضا علی حسین زاده حامد حیدری علی حیدری مسعود حیدری مهدی خسرویان عبدالامیر خطاط احمد خیراللهی باقر خیراللهی مجید خوروش مرتضی خوشنویس زاده مهدی دانشمند قاسم داودی محمدعلی دایی سیدجعفر دیباجی محمدحسن رحیمیان محسن رحیمیان سید سجاد رضایی محمدعلی رضایی محمد رضائیان ابراهیم رنجبر علی رهبر احمد زادهوش عبدالله زمانی عبدالرحیم زهتاب احمد سالک حسن سراج زاده سیدمحمد حسین سجاد سید احمد سجادی جزی رضا سعادت نیا حسین سلطانی تقی سنایی حجت الله سنایی اسماعیل سیاوشی نصرالله شاملی غلامرضا شاه میوه احمد شاهیوندی مهدی شبانی مرتضی شرکت سید حسن شفیعی حامد شفیعیون بیژن شمس احمد رضا شمشیری ناصر صابری رحمت الله صادقی علی اکبر صافی محمدرضا صالحیان مجید صفا مهر جواد صفایی قمی مهدی صفری وحید رضا صیرفیان محسن طالب پور سید امیررضا طاهائی سید محمد علی طباطبایی نژاد مرتضی طبیبی محمدصالح طیب نیا احمد عابدی اسماعیل عابدی علی اصغر عالمیان احمد عبداللهی عبدالجواد عبداللهی علی عبداللهی رضا عزیزی جلال عسگری عباس عسکری حسین عشاقی جعفر عمادی محمد عمومی محمد غلامی یونس غلامی علیرضا فتاحی علیرضا فرجی رضا فرید زاده حمید فرهمند علیرضا فرهنگ مهدی فضائلی احمد فعال سید رضا فقیهی سید محمد فقیهی احمد فقیهی سرشکی محسن فقیعی سرشکی محمود فقیهی سرشکی علی اکبر فلاح مهدی فوقی محمد قطبی حسن قیصریان محمد کاظمی عبد الرضا کبیری محمد عرفان کریم قصاب پور ناصر کریمی کریم کشکولی رحمن کمالی محمدعلی گلابگیر احمد لقمانی محمود محققیان محمود محمدی عباس محمودی مهدی مستاجران فرهاد مصری نژاد حیدر مصلحی محمد باقر مظاهری رمضانعلی معتمدی احمد مقصودی رسول ملکیان اصفهانی مرتضی ملکیان علیرضا ملکوتی اصغر منتظرالقائم علیرضا منتظرالقائم احمد مومنی حسین مومنی حسین علی مهرابی سیدجواد میرمحمد صادقی سید احمد میرمرشدی محمدعلی هاشمی دوست احمد ناصری پیام نجفی سید عبدالفتاح نواب محمد جواد نورمحمدی علیرضا نوری محمد واعظی اکبر یزدی نیا پور سرکار خانم ها: سمانه امامی مرضیه امانی لیلا امیری فر مرضیه پیراوی ونک ریحانه توکلی زهرا حیدران خاتون جان محمدی مژگان حمید نیا زهره زیودار پرستو شمسه کهن معصومه صادقی گلناز قزوینی نیلوفر ملک 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️حوزه ی علمیه قم و سه جریان شبه «روشنفکری، انقلابی و حوزوی» 🖋استاد عبدالحسین خسروپناه 🔹آغاز سخن، ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی را به همه انقلابیون واقعی و حوزه علمیه انقلابی تبریک عرض می کنم و چون تئوری جمهوری اسلامی را حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه اعلام کردند؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد؛ لذا لازم دانستم مطلبی در باب صیانت اندیشه ای از جمهوری اسلامی به عنوان الگوی حکمرانی ایران اسلامی عرض کنم و اینکه جمهوری اسلامی با جریان حوزه علمیه انقلابی محافظت می شود؛ نه سه جریان دیگر در حوزه های علمیه یعنی شبه روشنفکری و شبه انقلابی و شبه حوزوی. مقصود از واژه «شبه» یعنی همه مختصات جریان را نداشتن و به برخی از ویژگی های آن بسنده کردن. 🔹روشنفکری یعنی مدرن شدن و مدرن دارای سه مولفه اومانیسم و سوبژکتیویسم و سکولاریسم است و به تعبیر دکارت و کانت گوهر مدرن، عقلانیت خود بنیاد یا سوبژکتیویسم است؛ اما جریان شبه روشنفکری حوزوی به تبعیت از جریان شبه روشنفکری دانشگاهی تنها به سکولاریسم بسنده کردند و ذره ای از عقلانیت خود بنیاد بهره نبردند به همین جهت، آنچه از متفکران غربی در مباحث فلسفی، الهیاتی، هرمنوتیک، حقوق و غیره به جهان عرب، منتقل و ترجمه و بومی سازی شده، توسط مدعیان روشنفکری در دانشگاه دریافت و مجدد بومی سازی کردند و برخی مدعیان روشنفکری در حوزه ها، مروجان آن شدند. پس جریان شبه روشنفکری در حوزه های علمیه با تقلید از جریان شبه روشنفکری دانشگاهی، سکولار و با چند واسطه غرب زده اند؛ نه غرب گرا. 🔹جریان شبه انقلابی، تنها به چند ویژگی انقلابی گری بسنده می کنند و با تفسیر مُضیّق از انقلابی گری، جمع کثیری از انقلابیون را غیر انقلابی می پندارند. گوهر انقلابی گری به گمان نگارنده، جامعیت اسلام است؛ جامعیت عقل و وحی، جامعیت دنیا و اخرت، جامعیت دین و سیاست، جامعیت مدارا و اخوت و استکبارستیزی، جامعیت جذب حداکثری با بصیرت انقلابی. 🔹شبه انقلابی، انقلاب را تنها در تفسیر خاصی از استکبار ستیزی معنا می کند و باندی از سیاست بازی را جایگزین انقلابی گری واقعی در نظریه نظام انقلابی می سازد و دایره انقلابیون را تنگ تر و تنگ تر می کند و همین تفسیر مُضیّق از انقلابی گری باعث می شود که این طایفه نسبت به برخی سخنان و حمایت های رهبری در تردید قرار گیرند و اینکه چرا رهبری چنین فرمود و چنان حمایتی کرد. «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ واللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» 🔹جریان شبه حوزوی نیز به معنای تمسک به بخشی از ماموریت حوزه علمیه مقدسه عصر معصومان و علمای متقدم و معاصر است؛ حوزوی بودن در آیه مبارکه نفر و سایر آیات قرآن به خوبی تبیین شده است که عبارت است از: فهم جامع از ابعاد فردی و اجتماعی اسلام، هدایت گری در عرصه های فردی و اجتماعی جامعه و غیرت دینی داشتن و اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بودن و عقاید و احکام و اخلاق را در جزم و عزم، در تفقه و تقید مهم شمردن. حوزه علمیه انقلابی از این سه جریان شبه روشنفکری و شبه انقلابی و شبه حوزوی رنج می برد. 🔹این متن را نگاشتم تا باب گفتگو فراهم شود و بدون متهم ساختن افراد به این سه جریان، به تبیین بیشتر حوزه علمیه انقلابی پرداخته شود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⭕️واکنش امام جمعه قم به اتفاق شبانه آتش زدن تصویر امام در قم ☑️آتش سوزی رذیلانه، عشق ملت به امام را در دل مردم کم نخواهد کرد 🔸آیت الله اعرافی با اشاره به اقدام شبانه و رذیلانه برخی سلطنت طلبان و منافقین در آتش زدن تصویر امام راحل در قم اظهار داشت: این اقدام در ادامه زنجیره‌ی رذیلانه از سوی سلطنت طلبان است و این کار پستی بود که عواطف مردم قم را برانگیخت و مسئولان امنیتی ریشه‌های این موضوع را می‌بایست مورد پیگیری قرار دهند و با خاطیان برخورد کنند. 🔸مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: قم قهرمان با یک مقاله ننگین علیه امام راحل، انقلاب اسلامی را پیش برد و دشمنان ملت بزرگ قم بدانند که با این اقدامات کاری از پیش نمی‌برند. 🔸آیت الله اعرافی اضافه کرد: با آتش سوزی رذیلانه، آتش عشق ملت به امام در دل مردم کم نخواهد شد و ملت بزرگ قم ایران در برابر این حرکت زشت و دسیسه‌های دشمنان ایستادگی خواهد کرد و با برپایی راهپیمایی این اقدام زشت را محکوم خواهند کرد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️روحانیت شیعه، جهاد مداوم و مظلومیت تاریخی ✒️محمدرضا کائینی 🔹بی‌تردید از آغازین روز‌های پیروزی انقلاب‌اسلامی، مواجهه نرم و سخت با روحانیت، به عنوان مؤثر‌ترین نیرو در این حرکت عظیم و تاریخی، مطمح نظر دشمنان و بدخواهان بوده است. 🔹این حرکت در دهه نخست استقرار نظام، عمدتاً از طریق گروهک‌های رانده شده از سوی مردم و به صورت حذف فیزیکی نمایان شد و بسا چهره‌های نمادین علم و جهاد را از مردم گرفت. در آن دوره به همت نهاد‌های امنیتی و البته همکاری مؤثر مردم، موج ترور رو به بن‌بست نهاد و جنگ با متولیان دین، عمدتاً به حیطه تبلیغات و شایعه‌پراکنی منحصر شد. در دو دهه اخیر و همزمان با گستردگی ابزار‌های ارتباطی، دشمنان در سطوح مختلف، به‌طور ویژه بر تخریب مکانت اجتماعی این قشر تمرکز یافته‌اند و از این طریق سعی دارند با تحریک برخی جریانات و عناصر مستعد، بار دیگر موج ترور را راه‌اندازی کنند. وقایع چند سال اخیر که طی آن، تنی چند از روحانیون عمدتاً بی نشان و خدوم، به‌دست عناصری روان‌پریش یا تحریک شده به شهادت رسیدند، شاهدی بر این مدعاست و رویداد دلخراش دیروز در آستان قدس رضوی (ع) را نیز باید در این راستا قلمداد کرد. برای فهم بیشتر صورت مسئله، باید نکات ذیل را مورد توجه ویژه قرار داد: 🔸روحانیت شیعه در طول حیات خویش به ویژه سده اخیر، هماره انجام تکلیف شرعی را همراه با نوعی مظلومیت پی گرفته است. این خصیصه را هم از بر دار رفتن‌های مشروطه، هم از ترور شخصیت‌های نهضت‌ملی و هم از زندان و تبعید و شهادت‌های دوران انقلاب‌اسلامی می‌توان دریافت. از این رویه تاریخی، می‌توان نتیجه گرفت که برای مجاهدان این قشر، چنین وقایعی طبیعی و از لوازم مجاهدت قلمداد می‌شود و مانع از تداوم انجام وظیفه نخواهد شد. 🔸 اکثریت قاطع روحانیان، از مراجع تقلید گرفته تا طلاب سطح نخست، در شرایطی بس زاهدانه و حتی فقیرانه می‌زیند. گذشته از موارد معدودی که گاه دستاویز معاندان می‌شود، ما در این فقره بیشتر شاهد نوعی فضاسازی و شلتاق هستیم! اینگونه فضاسازی‌ها در رسانه‌های معاند یا فضای مجازی، در راستای بستر‌سازی برای وقایعی صورت می‌گیرد که دیروز نمونه‌ای از آن در آستان‌قدس رخ داد. جالب اینجاست روحانیونی که دیروز مورد سوء‌قصد قرار گرفتند، اشتغالی جز خدمت جهادی، مخلصانه و بی‌تظاهر نداشته‌اند و دغدغه و توان خود را برای خدمت به حاشیه‌نشینان شهر مشهد مصروف می‌داشتند. 🔸در ساحت سیاست و فرهنگ ما، علایمی از تلاش برهم‌زنندگان وحدت‌ملی، برای ایجاد نقار و نِقاش میان روحانیت شیعه و سنی مشاهده می‌شود! بی‌تردید همزیستی تاریخی و مسالمت‌آمیز این دو گرایش مذهبی در کشور ما ریشه‌دارتر از آن است که چنین وقایعی بتواند آن را مخدوش سازد. با این همه این علایم، هشیاری هرچه بیشتر نهاد‌های امنیتی و مسئول را می‌طلبد که بساط فتنه‌انگیزی را جمع کنند و بانیان آن را ناامید سازند. https://mobahesat.ir/23769 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️خاطره شیرین وصیت‌نامه نویسی استاد رضا مختاری در جبهه 📽گفت وگوهای تصویری مباحثات ⚡️فصل سوم 🔻قسمت بیستم 🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات: https://aparat.com/v/aoUWw 🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات: aparat.com/mobahesat 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️نقدی بر«زندگی پس از زندگی» 🔸یادداشت وارده: ✒️سید علی کشفی 🔹دو سال است که در ماه مبارک رمضان، برنامه‌ای تلویزیونی با عنوان «زندگی پس از زندگی» از رسانه‌ی ملی پخش می‌شود و با مطرح کردن مرگ از دیدگاه کسانی که به عنوان «تجربه‌گر»، به نوعی به مرگ نزدیک شده ولی زنده مانده و برگشته‌اند، توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب نموده و برای بعضی افراد تأثیرگذار باشد. این کمترین، وظیفه خود دانستم نکاتی را درباره این برنامه متذکر شوم، بی آن‌که این گفتار بخواهد به تک تک گفتگوهای هر قسمت از برنامه و ایرادات آن‌ها بپردازد. 🔹بازگشتن از مرگ! با توجه به اظهارات پزشکان و اعتراف سازنده برنامه باید گفت که تجربه‌گرها مرگ را تجربه نکرده‌اند. کسانی که به عنوان تجربه‌گرِ مرگ در این برنامه معرفی می‌شوند، اگر در حالتی از کما، اغماء و مانند این‌ها، نورها یا ظلمت‌هایی را دیده یا حالاتی از خوشی یا ناخوشی برایشان گذشته و تصور کرده‌اند که مرگ را درک کرده و مرده‌اند، تجربه‌ی آن‌ها در واقع نمی‌تواند چیزی بیش از تجربه‌ی شهودی برخی افراد از عالم مثال و ماوراء ماده باشد. در بیانی ملموس‌تر، مشاهدات آنها، چیزی از جنس خواب است حتی اگر برای خودشان بسیار مشابه واقعیت باشد و آن را با آب و تاب زیادی تعریف نمایند. بنابراین با استناد به ادعا و حرف‌های آن تجربه‌گرها، نه می‌توانیم درباره مرگ بررسی کنیم و به چیستی و ماهیت مرگ برسیم و نه درباره دنیای پس از مرگ و برزخ اطلاعاتی به دست می‌دهند. 🔹 پیامبران، تنها راویان معتبر عالم غیب طبق فرموده‌ی قرآن، علم غیب به طور مطلق، فقط، از آنِ خداست (به عنوان نمونه: إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّه‏ (سوره یونس. آیه ۲۰)). سپس خداوند از علم غیب به پیامبرانش داد تا راه ارتباطی مردم با غیب باشند. البته از راه‌های دیگری مانند جن و خواب و رمل و تنجیم و…نیز شاید بتوان اطلاعاتی از غیب کسب شود اما بدون تردید آن راه‌ها معتبر نیستند و اطلاعاتی هم که از آن راه‌ها به دست بیاید، قابل اعتماد و اطمینان نیستند و اساسا سوره مبارکه جن نازل شده که بگوید هر خبری از غیب به غیر از کانال پیامبر، فاقد اعتبار است. زیرا برای پذیرش هر اعتقادی در دین، باید حجت داشت. یعنی خود دین باید آن طریق را به رسمیت شناخته باشد.ترویج این تجربه‌ها، زمینه‌ی انحراف در حوزه‌ی دینی و فلسفی ایجاد می‌کند و بسیار خطرناک است زیرا اساساً باز کردن پای تجربه به حوزه وحیانی و غیب، ناصحیح و ارائه‌ی گزارشات غیبی، تنها کار انبیاء است. اگر بخواهیم به جز معصوم، به ادعاهای دیگران هم اعتبار بدهیم، شناخت ادعای درست بسیار دشوار خواهد شد مخصوصا در عالمی شبیه مکاشفه و رؤیا که دست عقل از آن کوتاه است. 🔹تأثیرات مخرب اجتماعی و اعتقادی کسانی‌ که به عنوان تجربه‌گر در این برنامه معرفی می‌شوند، شهرت و معروفیتی پیدا می‌کنند که چون سایه‌ای از تقدس و احترام دینی دارد، می‌تواند برای خودشان، اطرافیان و جامعه خطرناک باشد. نمونه‌ی تجربه‌گرهای سال گذشته موجود است و مطالعات اجتماعی باید به این موضوع بپردازند که در جامعه‌ی ایران با این میزان از اعتقادمحوری مردم، مقدس کردن یک نفر آن هم فقط بابت تجربه‌ای نامعتبر، چه نتایجی در پی خواهد داشت؟ مردم برای سایر امور دینی و گرفتن حکم دین و فتوا در سایر امور به این افراد که گاهی کم‌ترین بهره‌ای از علم و محتوای دین ندارند، مراجعه می‌کنند و این زمینه ایجاد می‌شود که این افراد در اثر مراجعات مردم، به تدریج شأن و منزلتی دروغین برای خود دست و پا کنند و باید دانست که بسیاری از فرق انحرافی از همین احساس تقدس شروع شده است. 🔹وقتی رسانه‌ی ملی به این گزارشات اعتبار می‌دهد و این گزارشات به طور گسترده، پخش، منتشر و بازنشر می‌شوند، به تدریج افراد دیگر نیز تجربه‌های درست و غلط خود را مطرح می‌کنند بی‌آن که ارزیابی صحیحی از جهت انطباق آنان با آیات و روایات صورت گرفته باشد. و البته باید گفت در قسمت‌های پخش شده در این برنامه، زمینه‌ی انحراف وجود دارد. به طور مثال پر رنگ کردن «عمل» نسبت به «ایمان و اعتقاد» در گزارشات کاملا محسوس است در حالی که در منطق قرآن و اهل‌بیت ایمان، مرحله اول و شرط قبولی اعمال است (مَنْخ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ…وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ). 🔹بنابراین صرف اینکه بگوییم از برنامه‌ی «زندگی پس از زندگی» استقبال شده و در برخی افراد تحول ایجاد کرده، نه تنها کافی نیست، حتی خطرناک و نگران‌کننده هم می‌تواند باشد. این برنامه هرچند آتئیست‌ها و مادی‌گراها را به چالش می‌کشاند، اما برای جامعه دیندار در بلند مدت، آثار مخرب دارد و یک نوع انحراف جدی است. (یادداشت فوق لزوما دیدگاه مباحثات نبوده و آماده انتشار نقدها و نظرات وارده هستیم) 🔸مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23776 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔔 مشارکت در نظرسنجی از وضعیت سایت خبرگزاری حوزه (حوزه نیوز) ◻️رسانه رسمی حوزه، اقدام به نظر سنجی از مخاطبان گرامی خود در خصوص عملکرد خبرگزاری حوزه، کرده است. ◻️با توجه به اینکه دانستن نظرات دقیق مخاطبان در عملکرد رسانه حوزه بسیار ارزشمند بوده و چشم‌انداز پیشرو را مشخص و روشن خواهد کرد و کیفیت خدمات دهی را بالا خواهد برد، تقاضا داریم به پرسشنامه که در ذیل همین خبر قرار داده شده است پاسخ داده شود. مخاطبان و کاربران گرامی، جهت شرکت در نظر سنجی به لینک زیر مراجعه نمایند.↙️↙️ https://hrasad.ir/site
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اختصاصی مباحثات 🔹کلیپ دیدار و جلسه هم‌اندیشی جمعی از فضلا و روحانیون با ریاست محترم جمهور 🔹این دیدار در شامگاه روز ۲۷ فروردین صورت گرفت و در آن تعدادی از حضار به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند. در این کلیپ بخشی از نظرات مطرح شده حاضران تقدیم می‌شود . https://mobahesat.ir/23783 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات
⚡️نقدی بر«زندگی پس از زندگی» 🔸یادداشت وارده: ✒️سید علی کشفی 🔹دو سال است که در ماه مبارک رمضان، برن
⚡️پاسخی بر نقد برنامه «زندگی پس از زندگی» تجربه‌ی مرگ، از توهم تا واقعیت ✒️محسن موسی‌وند (دین‌پژوه) 🔹چند روز پیش نوشتاری از حجت‌الاسلام سید علی کشفی در نقد برنامه زندگی پس از زندگ منتشر شد. مقاله ایشان حاوی ضعفها و بی‌¬دقتی‌¬هایی است که به اختصار و در چند نکته بیان می¬شود: 🔹جناب کشفی گویا هیچ اعتباری برای تجربه‌های شهودی و مکاشفات قائل نیست. بحث پیرامون حجیت و اعتبار مکاشفات عرفانی مجال دیگری می‌طلبد اما درباره خواب که شاید سطح بسیار نازل تجربه‌های غیر مادی انسان باشد به راحتی می‌توان گفت حتی اگر تجربه های چنین افرادی رویا هم باشد باز رویا، روزنه ای به عالم غیب است. همانگونه که رویای همراهان یوسف در زندان(یوسف:۳۶) خبر از آینده بود و رویای پادشاه مصر(یوسف: ۴۳) هشداری درباره سرنوشت مصر بود و در روایت نقل شده که انداختن موسی به رود نیل از طریق رویای مادر موسی بوده( بحارالانوار: ۱۸/ ۲۴۹) و رویای مادر حضرت مهدی از چگونگی ازدواجش با امام عسکری(بحارالانوار: ۵۱/ ۶) نیز خبری از آینده است. 🔹از ناقد محترم باید پرسید چرا بر اساس چنین تجربیاتی نمی توان درباره مرگ، مطالعه و تحقیق کرد؟ آیا اگر صدها نفر خواب مشابهی ببینند نمی‌تواند دستمایه مطالعات باشد؟ اگر ناقد محترم واقعاً این سخن خود را باور دارد و بر موضع خود استوار است است باید بر تمام خواب¬ها و رویاهایی که از علما در طول تاریخ نقل شده‌است خط بطلان بکشد. 🔹از این ادعا رایحه اخباری‌¬گری استشمام می شود. اولاً مواجهه با کسانی که تجربه عینی و ادراک مستقیم با حقایق داشتند با خواندن گزارشات قرآن و روایات، بسی متفاوت است. هر عاقلی برای شاهدان مستقیم یک واقعه، ارج و ارزش خاصی قائل است که برای ناقلان و گزارشگران باواسطه آن واقعه، قائل نیست. ثانیاً آیا این استغنای ناقد، از غیر قرآن و حدیث فقط درباره NDE است؟ مثلاً ناقد محترم برای پاسخ به صدها شبهه‌¬ای که علیه دین و قرآن و معاد، تعارض قرآن با علم و تضاد معارف دین با عقل و… منتشر شده‌است دست به دامان فلسفه و کلام و علوم تجربی و تاریخی نمی¬شود و فقط برای مستشکل، قرآن و حدیث میخواند؟ 🔹اشتباه بزرگی که ناقد در اینجا مرتکب شده آن است که گمان کرده است تجربه¬گران یا کسانی که تجربه آنان را مشاهده میکنند قرار است حکمی شرعی را از تجربیات نزدیک به مرگ استخراج کرده و آن را به شرع نسبت بدهند یا اینکه قرار است عملی را با استناد به چنین تجربیاتی انجام داده و آن را منسوب به خدا یا پیامبر کنند در حالی که بحث حجیت، ارتباطی با این تجربیات ندارد و نه تجربه‌¬گران و نه کسانی که بر اساس چنین تجربیاتی زندگی ایمانی و اعتقادی خود را تنظیم کرده‌¬اند و به دین و ایمان و انجام عبادات روی آورده‌اند ادعای تشریع یا چیزی شبیه به آن ندارند. 🔹روشن نیست کدام تجربه‌¬گر و کدام گزارش، مد نظر ناقد محترم است. اما می‌توان به روایات امام حسن(ع) استشهاد کرد که فرمود «فی حلالها حساباً و حرامها عقاباً و فی الشبهات عتاب»(کفایه الاثر: ۲۲۸) لذا چه بسا علت رنج و عذابی که چنین فردی متحمل شده به خاطر ارتکاب برخی کارهای شبهه‌ناک بوده باشد که همان «عتاب» در فرمایش حضرت است. از سوی دیگر می دانیم که خالی بودن دستان در روز حساب و کتاب بزرگترین حسرت انسان است و نباید آنرا کم اهمیت تلقی کرد. نتیجه آنکه نقد جناب آقای کشفی فاقد انسجام و دقت و مبنای استوار است . 🔸مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23786 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️پیام تسلیت بیش از ۲۰۰ نفر از علما، فضلای حوزوی و دانشگاهی و شخصیت‌ها بمناسبت درگذشت والده حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر باسمه تعالی «الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ ۙيَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» والده ماجده و مکرمه حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سیدعلی قاضی‌عسکر بدرود حیات گفت. آن زنده یاد در ذهن و زبان آشنایان و خویشان به صبوری و توسل به آل‌الله( علیهم‌السلام) مشهور بود و ثمره آن نیک اندیشی‌ها و توسل‌ها زندگی پاک و فرزندانی صالح و خدوم ازجمله عالم جلیل و پرتلاش حجة‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر(دامت توفیقاته) است. این مصیبت را به جناب ایشان و همه مصیبت‌دیدگان تسلیت می‌گوییم و از خداوند غفور و رحیم برای آن بانوی فداکار غفران وروح وریحان و برای بازماندگان شکیبایی واجر مسئلت می‌کنیم. مسعود آذربایجانی مسیح‌الله آصفی سیدمحمدرضا آقامیری سیدمحمد حسن آیت اللهی عبدالرحیم اباذری محمدعلی ابراهیمی سیدعلی ابطحی سیدصادق ابطحی سیدعبدالله ابن‌الرسول حمید احمدی مهدی اژه‌ای رحمت الله اروجی رضا استادی عباس اسکندری محمدحسین اشعری محمد اعتزازیان مجتبی الهی محسن الویری علی‌رضا امینی هادی انصاری ناصرالدین انصاری احمدرضا انصاری عبدالحمید باقری بنابی عبدالمجید باقری بنابی جواد باقری بنابی مصطفی باقری بنابی مهدی باقری سیانی سیدمحمد بدری رضا برنجکار علی بنایی غلام‌رضا بهرامی سیدحسین بهشتی‌نژاد سیدمحمد بهشتی‌نژاد عبدالکریم بی‌آزار شیرازی روح الله بیدرام علی اصغر بیگی حمید پارسانیا علی پروانه محمدتقی پورمحمدی محمد تقدیری حسین تقی‌زاده محمود تقی‌زاده داوری غلامرضا تمنائی محمدرضا تویسرکانی سعید جازاری محمد جعفری رسول جعفریان سید نورالدین جعفریان محمودرضاجمشیدی کاظم جواهری محسن جلالی مجید جلالی جویا جهان‌بخش مرتضی جوادی آملی محمدعلی چلونگر محمود حاج‌احمدی سیدفریدالدین حاج‌سیدجوادی محمدرضا حامدی مصطفی حسناتی نجف‌آبادی سید سعید حسینی سیدمحمدرضا حسینی جلالی محسن حیدری مرتضی خادمی دستجردی مصطفی خاکسار قهرودی سیدمهدی خاموشی عبد الحسین خسروپناه محمدعلی خسروی عبدالامیر خطاط نائینی حامدالخفاف مرتضی خوشنویس‌زاده اصفهانی قربانعلی دری نجف‌آبادی محمد ذبیحی علی راد محمدکاظم راشد یزدی سیدمهدی ربانی محمدطاهر ربانی محمد رحمانی زروندی محمد رحمانی نیشابوری حسین رحیمیان علیرضا رشیدیان محمدعلی رضایی اکبر رضایی ناصر رفیعی رضا رمضانی ابراهیم رنجبر علی رهبر احمد زادهوش محمدرضا زائری علی‌اکبر زمانی‌نژاد احمد سالک محمد‌تقی سبحانی علی رضا سبحانی سیدمحمدحسین سجاد سیداحمد سجادی جزی نصرالله شاملی سیدعلی شبیری محمدحسن شجاعی‌فرد محمدشفیع شفیعی‌نیا سیدكاظم شمس حمید شهریاری علی شیروانی رحمت‌الله صادقی هادی صادقی محسن صادقی مرتضی صافی محمدحسن صافی گلپایگانی سیدعباس صالحی محمدرضا صالحیان حسن طارمی‌راد سیدامیررضا طاهائی سیدشهاب طباطبائی سیدمحمد طباطبایی یزدی سید یوسف طباطبایی‌نژاد سیدمحمدکاظم طباطبایی‌نژاد نجم‌الدین طبسی محمدصالح طیب‌نیا عباس ظهیری احمد عابدی سید محمد جعغر مرتضی العاملی عبدالجواد عبداللهی عبدالمحمود عبداللهی حسین عشاقی حمید عطایی نظری سیدمحمدرضا علم‌الهدی سید محمود علوی ابوالقاسم علیدوست سیدمهدی علی‌زاده موسوی سیدعلی عماد محمود فیاض علیرضا فرهنگ محمد هادی فلاح‌زاده محمدحسین فلاح‌زاده محسن فقیهی سیدمحمدرضا فقیهی مهدی قائمی محمد قاینی موسی قربانی رضا قربانیان مهدی باقرشریف‌القرشی مهدی غروی قوچانی علی کریمیان کریم کشکولی مجتبی کلباسی مجتبی کوچک‌زاده علی کورانی محمد مهدی گرجیان محمود گلزاری نجف لک‌زایی احمد مبلغی جواد محدثی جواد محمودی کاظم محمودی محمود محققیان علی مختاری رضا مختاری محمدجواد محمدی کاظم مرادی عبدالحمید مرتضوی‌منش سیدطه مرقاتی مهدی مصطفوی محمدهادی مفتح مهدی مستأجران علی‌اکبر مسعودی خمینی عبدالهادی مسعودی حیدر مصلحی علی مصلحی محمد مطهری محمدحسن مظاهری محمدعلی مقدادی مسعود مكارم محمد مهدی معراجی محمدحسن معزالدینی حسین ملکا سیدابراهیم ملکی مرتضی ملکیان اصغر منتظرالقائم سیدابوالحسن مهدوی مهدی مهدوی‌پور محمدعلی مهدوی‌راد مهدی مهریزی سیدحسن موسوی خراسانی سیدمجتبی میردامادی محمدعلی میرزائی سیداحمدمیرمرشدی سیدجواد میرمحمدصادقی حامد ناجی احمد ناصری سیدجعفر نبوی مهدی نجف علاءالدین نجف احمد نجمی سیدحسین نسابه علی نظری منفرد محمد نقدی سیدمحمد نقیب عبدالفتاح نواب محمدجواد نورمحمدی محمدرضا نوری شاهرودی محمد نیازی عبدالرسول نیلفروشان سیدمحمد واعظ موسوی احمد واعظی علی ورسه‌ای عبدالرسول هاجری مجید هادی‌زاده اکبر یزدی نیاپور محمدهادی یوسفی غروی 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️واقعه‌ی تروریستی در حرم رضوی و جای خالی مجامع حاکمیتی 🔹در حالی به چهلمین روز شهادت دوتن از روحانیون در پی حمله‌ی ناجوانمردانه‌ی عناصر تکفیری در حرم مطهر رضوی نزدیک می‌شویم که سوالات و ابهامات جدی پیرامون ریشه‌های اصلی این واقعه مورد بررسی لازم قرار نگرفته است. 🔹در روزهای نخست این حمله عواطف مردم متدین جریحه‌دار شد و رسانه‌های مختلف نیز از جهت تبلیغی و ابعاد اطلاع‌رسانی به آن پرداختند. 🔹در شبکه های اجتماعی نیز به تبع این ماجرا موضوع حاشیه شهر مشهد، اقوام ومذاهب ساکن در مناطق مختلف این شهر نیز مورد توجه قرار گرفت. برخی نیز نگاه انتقادی خود در خصوص سیاست های نظام در مواجهه با اهل سنت مجددا را مطرح نمودند. 🔹 اما سوال جدی این است که با فروکش کردن فضای رسانه‌ای آیا زمان آن فرا نرسیده است که مراکز و مجامع رسمی در کشور که فلسفه‌ی وجودی و وظایف تشکیلاتی آنان پرداختن به موضوع مذاهب و اقوام است ورودی تخصصی به موضوع داشته باشند؟ 🔹مشخصا در این زمینه «مجمع جهانی تقریب مذاهب» مورد سوال است که آیا تلاش کرده است واقعه‌ی اخیر را مورد کنکاش دقیق علمی و تخصصی قرار دهد؟ بازخورد این موضوع در فضای شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد گسل‌های نگران کننده‌ای در خصوص تعامل و ارتباط با اقوام و مذاهب مختلف در کشور وجود دارد و اگر این موضوع مورد توجه و یافتن راه‌حل‌های لازم قرار نگیرد می‌تواند به بستری برای بحران‌های مذهبی و اجتماعی تبدیل شود. 🔹اساسا فلسفه‌ی وجودی برخی مجامع مانند «مجمع جهانی تقریب مذاهب» تنها به برگزاری همایش‌های سالانه ختم نمی‌شود. تنش‌های نگران کننده مذاهب بویژه در کشورهای اسلامی از جمله موضوعاتی است که از این مجمع انتظار می‌رود در آن نقش‌آفرینی داشته باشد و بدیهی است چالش‌های بین مذاهب و اقوام کشور عزیزمان بر سایر کشورهای ترجیح دارد. 🔻🔻🔻 @mobahesat