هدایت شده از خانه طلاب جوان
358.8K
اعلام
حرکت طلاب «خانه طلاب جوان قم»
به سمت آبادان
برای همدردی و تسلی دادن به مردم
و اعلام همراهی در کنار آنها
بسم الله الرحمن الرحیم
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
⚡️سفیر سابق ایران در واتیکان در واکنش به دیدار آیتالله اعرافی با جناب پاپ:
🔸پاپ موجود در بسیاری از موارد به ما خیلی نزدیک است/ از جمله نتایج این دیدارها نشان دادن چهرهای واقعیتر از ایران به اصحاب ادیان است
اختصاصی مباحثات
🔹دیدار بزرگان و شخصیتهای دینی در حال حاضر امری پذیرفته شده و عادی است. بعضی حتی این دیدارها را به عنوان عاملی برای ایجاد صلح و حتی موثر در ایجاد صلح جهانی میدانند. بهرحال دیدار شخصیتهای دینی ما و سایر رهبران دینی میتواند مهم و تأثیرگذار باشد.
🔹در زمان مأموریتم ژان پل دوم، پاپ بود و اعضای «رومن کوریا» و به تعبیری اعضای کابینه واتیکان افراد دیگری بودند. در سطوح مختلف ملاقاتهای مختلفی انجام شد. به جز مقامات رسمی، آیت ا… محمد تقی مصباح دوبار به رم آمدند و در اقامتگاه ما اقامت داشتند و یکبار ملاقات نسبتاً مفصلی با پاپ داشتند. بنا به گفته تشریفات واتیکان این مفصلترین ملاقاتی بود که با یک عالم مسلمان انجام شد. شاید علت این بود که سفارت درباره شخصیت و آثار ایشان و اینکه در رأس یکی از مراکز مهم آموزشی و پژوهشی اسلامی و حوزوی هستند، گزارش کاملی فرستاده بود. البته ژان پل فرد بسیار باهوشی بود و ظاهراً مایل بود اطلاعات بیشتری در مورد ایران و آموزشهای دینی آن داشته باشد. لذا ملاقات خصوصی بود و حتی آقای بهرام مسعود که به عنوان همراه و مترجم با ایشان رفته بود، نپذیرفتند و مترجم از جانب خودشان بود و آن طور که مرحوم آقای مصباح میگفت در زمینههای مختلفی صحبت شده بود.
🔹برخی از روحانیون مسلمانی که به واتیکان میآمدند، رفتار خاصی داشتند و به گونهای صحبت میکردند که به هیچ عنوان محترمانه نبود. یک بار یکی از اعضای «مجمع گفتگوی دینی» واتیکان، مونسینیور عکاشه به گونهای گلایهآمیز درباره آنان گفت. هنگامی که برای سخنرانی در جلسات کوچک و کم جمعیت گفتگوی دینی میآیند، گویی در خطبه نماز جمعه هستند و با صدایی بلند و فریادگونه صحبت میکنند و اصولاً محتوی سخنرانیشان خطابی و غیر مستند و غیر تحلیلی است. هیچگاه یک روحانی ایرانی اینچنین صحبت نکرده و نمیکند.پس همین دیدارهایی که با رعایت احترام متقابل باشد و بهخوبی صورت گیرد، میتواند نتیجه و بازخورد خوبی باشد بعضیها این واقعیّت را نادیده میگیرند و میگویند نتیجه چه بود؟ باید در پاسخ به این سوال گفته شود دیداری که محترمانه صورت گیرد، خودِ نتیجه است و این موضوع برای هر دو طرف دیدار، بسیار خوب و مفید است.
🔹پاپ موجود به معنای واقعی یک پاپ استثنائی است. هم به لحاظ رفتار و سبک زندگی و هم به لحاظ افکار و ایدهآلها و در بسیاری از موارد به ما خیلی نزدیک است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.او واقعاً فردی متواضع است و بدور از تشریفات، و حتی میتوان گفت ضد تشریفات است. برای مثال پاپ قبلی، راتسینگر عموماً هنگامی که با ملاقات کنندگان دست میداد، دست چپ را حائل میکرد که فرد از اندازه معینی به او نزدیک نشود. اعضای خاندانهای سلطنتی در اروپا و خصوصاً انگلیس چنین میکردند و بعضاً هنوز هم چنین میکنند.
🔹نوع فهم او از مسائل به راستی با دیگران متفاوت است که توضیح آن بسیار بطول میانجامد. شاید نمونه خوب دیگر آن اصرارش در سال گذشته، برای ملاقات با آیت ا… سیستانی باشد؛ علیرغم شیوع کرونا در عراق. مضافاً که او به ملاقات میرود که بسیار کم اتفاق میافتد که پاپی در ضمن سفر به دیدار یک مقام دینی برود. و مهمتر نکاتی است که او در طی مصاحبه و پس از این دیدار بیان داشت که همگی حاکی از شیفتگی او نسبت به ایشان است. این نشان دهنده آن بود که اولاً تحت تأثیر قرار گرفته و ثانیاً این صراحت و جسارت را دارد که منویات قلبیاش را باز گوید. کمتر موردی میتوان یافت که ملاقات کننده مکنونات مثبت قلبیاش را بازگوید.
🔸مشاهده متن کامل گفت وگو:
https://mobahesat.ir/23813
🔻🔻🔻
@mobahesat
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رحلت امام خمینی به روایت سید حسن نصرالله
🔻🔻🔻
@mobahesat
*بیانیه علمای بلاد در تکریم مقام و منزلت مرحوم آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم نجف اشرف*
بسم الله الرحمن الرحیم
نشست رونمایی از کنگره بزرگداشت و نگوداشت آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم اعلی الله مقامه الشریف با حضور دانشمندان و علمای اعلام حوزه های علمیه عراق، ایران، لبنان، سوریه، و دیگر کشورهای اسلامی در شهر نجف اشرف برگزار شد که بیانیه پایانی علمای اعلام بلاد ارائه می گردد:
_ آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم برخاسته از خاندان پر برکت حکیم از شخصیت های ذو ابعاد جهان اسلام بودند که نکوداشت ایشان به معنای نکوداشت سلسله مرجعیت عظیم تشیع و استمرار مسیر این عالم عظیم الشٱن توسط دیگر علمای اعلام است.
_ اجتماع ارزشمند علمای اعلام کشورهای اسلامی در این کنگره نشان از اتحاد و همدلی حوزه های علمیه در ابعاد مختلف دارد که استمرار این اتحاد ارزشمند خصوصا با مرکزیت حوزه علمیه قم و نجف منجر به تحکیم کیان تشیع میگردد.
_ تقویت مرجعیت عظیم الشان شیعی در اقصی نقاط عالم بعنوان حافظان کیان تشیع ناب اهل بیت علیهم السلام از ضروریات عصر حاضر است که مورد تأکید علمای حاضر در کنگره می باشد.
_ برخی شاخصه های بارز آیت الله سید محمد سعید حکیم همچون تسلط بر علوم جدید و مسائل مستحدثه، تعظیم شعائر اسلامی، دغدغه مندی نسبت به اتحاد مسلمین عالم اعم از تشیع و تسنن، فعالیت های بین المللی در تقویت اعتقادات ناب تشیع، موضع گیری و فعالیت های علمی آن مرحوم در پاسخ به شبهات جریانات انحرافی افراطی الحادی، فرق ضاله، مدعیان دروغین مهدویت و جریانات بدعت گذار و تکفیری, موضع گیری علیه دول غربی ضد اسلام و حمایت از مسلمین مظلوم دنیا مورد تأکید علمای اعلام می باشد.
در انتها ضمن عرض تسلیت نسبت به خاندان محترم حکیم از خداوند متعال دوام توفیقات را مسئلت داریم.
کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی سید سعید حکیم نجف اشرف
🔻🔻🔻📸 مراسم نکوداشت آیتاللهالعظمی سید سعید حکیم در نجف اشرف
گزارش تصویری:
https://hawzahnews.com/xbLDL
https://hawzahnews.com/xbLFT
گزارش کلی کنگره
https://hawzahnews.com/xbLGH
🔻🔻🔻
@mobahesat
27.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد علیدوست مطرح کرد:
⚡دعوت از آقای عابدینی برای طرح نظرات خود در کرسیهای نظریهپردازی حوزه/ پاسخ به برخی نظریات فقهی
🔹 مشاهده متن کامل پاسخهای استاد علیدوست به نظرات اقای عابدینی و دعوت به حضور وی در کرسیهای نظریهپردازی حوزه
https://mobahesat.ir/23829
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از پیرامون حوزه
🛎 شماره جدید نشریه «پیرامون» منتشر شد
🔹 چند سالیست ردیف بودجه حوزه علمیه در دسترس عموم قرار گرفته و حوزه را در اتاقی شیشهای قرار داده؛ #پیرامون در این شماره پرونده «بودجه دولتی حوزه علمیه» را در ضمن سه یادداشت تفصیلی از سه زاویه مهم بررسی کرده است.
🔹کلیدواژه #جهاد_تبیین در کلمات مقام معظم رهبری، دومین کلانموضوع این شماره از #پیرامون را شکل داده و ضمن سه مصاحبه از صاحبنظران حوزوی، تلاش شده نگاه به این مسئله و رابطه حوزه علمیه با آن تشریح شود.
🔹 وفات شیخ الفقها و #مرجع_بصیر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین رخدادهایی همچون: لگد شدن عمامه روحانی آمر به معرف، حضور زنان در ورزشگاه، اظهارنظر در خصوص ملاک حلالزادگی در جشنواره فجر 1400، موضوع #متاورس از جمله موضوعاتیست که در بخشهای دیگر مجله مورد توجه بوده است.
🔹 اندیشه مرحوم #دکتر_فیرحی و #دکتر_طباطبایی، همچنین برخی مواضع چالشبرانگیز ائمه محترم جمعه نیز در بخش «جریانشناسی» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
📎 مصاحبه با اساتید محترم:
- حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابایی
- حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی
- دکتر مجید مرادی
🖋 همراه با یادداشتهای از:
- دکتر علی اکبر عبدالاحدی مقدم
- دکتر علی اکبر هاشمی کروئی
- اصغر حیدری
- دکتر احمد اولیایی
- عبدالمجید رستگاری
- سعید سلمانی
- حسن اجرایی
- و ...
🆔 @piramoonhawzah
⚡️پیام تسلیت بیش از ۱۱۰ نفر از اساتید و شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی بمناسبت درگذشت همسر آیتالله رضا استادی
بسماللهالرّحمنالرّحیم
إِنَّالِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون
استاد معزز و گرامی حضرت آیتالله استادی، (دامت افاضاته)
السلام علیکم ورحمتالله
درگذشت اندوهبار همسر مکرم، مؤمن و خادم علم و اندیشه دینی (طابثراها) را به حضرتعالی و فرزندان مکرم و دامادهای معزز و دیگر بازماندگان گرامی تسلیت میگوییم. امیدواریم خداوند به منّ و کرم خویش، ایشان را با بانوی دو عالم، حضرت صدیقه طاهره(سلامالله علیها) محشور و مشمول شفاعت آن حضرت گرداند و به شما و همه داغداران این مصیبت، صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.
سی و یکم خرداد 1401
برابر با بیست ویکم ذیقعده 1443
مسعود آذربایجانی
عبدالرحیم اباذری
محمدحسین اشعری
محسن الویری
علیرضا امینی
ناصرالدین انصاری
هادی انصاری
عبدالرضا ایزدپناه
رضا برنجکار
علی بنایی
محسن پرویز
محمدتقی پورمحمدی
محمود تقیزادهداوری
علیرضا تکیهای
محمد تقدیری
جویا جهانبخش
محمد جعفری
رسول جعفریان
مصطفی جعفرپیشه
محمودرضا جمشیدی
محسن جوادی
مرتضی جوادیآملی
کاظم جواهری
سید فریدالدین حاجسیدجوادی
سید محمدرضا حسینیجلالی
سیدمحمد حسینیقمی
سیدعلی حسینیقمی
سیدمهدی خاموشی
عبدالحسن خسروپناه
عبدالامیر خطاط نائینی
قربانعلی درینجفآبادی
سیدحسن ربانی
محمد رحمانینیشابوری
حسین رحیمیان
عباس رفعتینائینی
علیاکبر زمانینژاد
علیرضا سبحانی
محمدتقی سبحانی
سیداحمد سجادی
سیداحمد سجادیجزی
سیدعلی شاهچراغی
سیدجواد شبیری
سیدعلی شبیری
محمود شریفیاقدم
سیدکاظم شمس
علی شیروانی
هادی صادقی
محسن صادقی
محمدحسن صافی
سیدعباس صالحی
حسن طارمی راد
سید یوسف طباطبایینژاد
سیدکاظم طباطبایینژاد
سیدحسن طیبحسینی
عباس ظهیری
مسعود عالی
احمد عابدی
سیدمحمود علوی
ابوالقاسم علیدوست
سیدمهدی علیزادهموسوی
سیدعلی عماد
سیدمحمد غروی
مهدی غرویقوچانی
علی اكبر فصیحی
محسن فقیهی
محمدحسین فلاحزاده
محمدهادی فلاحزاده
سیدعلی قاضیعسگر
محمد قاینی
تقی قرائتی
محسن کافی
عبدالله کعبی
علی کورانی
محمد مهدی گرجیان
محمود گلزاری
نجف لکزایی
احمد مبلغی
جواد محدثی
محمدجواد محمودی
محمدکاظم محمودی
علی مختاری
رضا مختاری
سید احمد مدرسی
عبدالهادی مسعودی
علیاکبر مسعودیخمینی
حیدر مصلحی
محمد مطهری
محمدحسن مظاهری
محمدمهدی معراجی
محمد حسن معزالدینی
محمدهادی مفتح
محمدعلی مقدادی
مسعود مکارم
حسین ملکا
مهدی مهدویپور
محمدعلی مهدویراد
علیاکبر مهدیپور
مهدی مهریزی
سیدعلی موسویگرمارودی
سیدمجتبی میردامادی
محمدعلی میرزایی
حامد ناجی
محمدرضا ناصری
سیدجعفر نبوی
احمد نجمی
علی نظریمنفرد
سیدمحمد نقیب
علی نکونام گلپایگانی
عبدالفتاح نواب
محمدجواد نورمحمدی
هاشم نیازی
محمد نیازی
حسین واثقی
احمد واعظی
علی ورسهای
مجید هادیزاده
محمد رضا یوسفی
🔻🔻🔻
@mobahesat
29.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️پس از دعوت استاد علیدوست از جناب آقای عابدینی برای طرح نظرات در کرسیهای آزاداندیشی و تخصصی حوزوی، ایشان پاسخ و توضیحاتی ارائه کردهاند که تقدیم میشود
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ پاسخ نهائی استاد علیدوست به آقای عابدینی:
با این تناقض و ناهمسویی در گفتار هیچ مفاهمهای برقرار نمیشود/ انفتاح باب اجتهاد به معنای بی بنیانی و بیضابطگی نیست
🔸 مقدمه: چندی پیش استاد ابوالقاسم علیدوست با انتشار کلیپی نسبت به برخی سخنان طرح شده از سوی آقای احمد عابدینی واکنش نشان داده و از ایشان دعوت کردند این نظرات را در کرسیهای آزاداندیشی حوزه و جلسات تخصصی طرح کنند. اقای عابدینی نیز در چند ویدئو نسبت به دعوت آقای علیدسوت مطالبی را مطرح کردند که در صفحات اجتماعی مباحثات منعکس شد.روز گذشته استاد علیدوست پاسخ نهائی به اقای عابدینی را برای انتشار در اختیار مباحثات قرار دادند که تقدیم میشود:
🔹 ایشان شرط قبول پیشنهاد اینجانب را سه امر قرار دادند: اولاً معلوم شود که داستان مناظره ایشان با حضرت آقای حسینی قزوینی چه بوده و آیا تهمتی به آقای عابدینی شده یا نه؟ ثانیاُ چرا مقالاتی که ایشان مینوشتند یک دفعه قطع شده؟ ثالثاُ چرا حجره درس ایشان را اشغال کرده اند؟
جناب آقای عابدینی!
به نظر شما برآورده کردن این انتظارات برعهده اینجانب است؟ مقدور من است؟ ارتباطی با نشست علمی پیشنهادی دارد؟ (قضاوت با مخاطبان)
🔹 ایشان همه فقیهان بعد از شیخ طوسی را «مقلّد شیخ» و «از کسانی که عقل خود را به کار نمیاندازند» معرفی کرده است. حوزه را فاقد هرگونه نوآوری دانسته و گستره فعالیت این نهاد را پرداختن به امر طهارت و نجاست قلمداد کرده است. اینجانب پاسخ ایشان را با دفاع از نشاط علمی حاکم بر حوزه های علمیه دادم؛ لیکن در عکسالعمل به پاسخ اینجانب فرمودهاند که چرا حوزه در مقابل برخی از کارهای حکومت ساکت است و طومار پر نمیکند و....
🔹 ایشان می گوید: "در قرآن و روایات متعدد هم آمده که « الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ» پس میتوان حداقل هرسال، سه بار حج را برپا کرد" آقای عابدینی !این گونه میخواهید نوآوری داشته باشید؟! با این – به اصطلاح نوآوری ها – تا کجا میروید؟! مگر دست من و شما یا فلان فقیه است که عبادت خلق کند؟ حج در ماه شوال و ذی القعده برچه اساسی مشروع است؟ با این خَلق بدیع، بقیه کارها را چه میکنید؟ واقع این است که بنده هیچ استادی را نمیتوانم مجاب کنم تا برای نقد این نظرهای بی بنیان با شما بحث کند!
🔹 جناب ایشان از انفتاح باب اجتهاد در شیعه گفتهاند. به ایشان باید گفت انفتاح باب اجتهاد به معنای بی بنیانی و بیضابطگی نیست؛ انفتاح باب اجتهاد به معنای پویایی اجتهاد اما در قالب انضباط و هنجارهای فقه است. آیا میتوان انکار کرد که هر علمی باید با ابزارهای خودش پیش برود؟ برای مثال فردی هر روز 9 صبح نمازی را خلق کند(شبیه به پیشنهادی که ایشان در باب حج دارند)، نماز جمعه را یکشنبه بخواند و روزه رمضان را در وقت گرما به زمستان منتقل کند و نام همه را اجتهاد پویا بگذارد!
🔹 جناب عابدینی، بپذیرید بخشی از دین گریزی های برخی از جوانان هم حاصل حملههایی است که ناموجّه به حوزه های علمیه، علمای دین ، فقه و فقاهت میشود و البته بر این کارناپسند نام زیبا نهاده میشود.
جناب آقای عابدینی متاُسفم از از باز نشدن بابی برای نقد و نظر با شما که به صدد گشودن آن بودم.
🔹 با این همه اگر باز هم تصمیم گرفتید که صادقانه گفتوگو کنید، بدون هیچ پیش شرط از قبیل پیش شرطهای که گذاشتید، با شمارهای که اعلام کردهام تماس بگیرید.
مشاهده متن کامل پاسخ:
https://mobahesat.ir/23843
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از ستاد نوآوریهای اجتماعی
🔸سلسله نشستهای #اقامه؛
بازخوانی هویت و ماموریت نخبه نوآور حوزوی؛
▫️نشست اول؛
بازخوانی نوآوریهای اجتماعی شهید آیتالله محمدباقر صدر (ره).
▫️با ارائه استاد سید منذر حکیم.
دبیر جلسه: دکتر مجتبی رستمیکیا.
▫️چهارشنبه 15 تیرماه، ساعت ده صبح.
🔹ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
⚡ تجربههای تبلیغ بینالملل در گفتوگو با حجت الاسلام قاسم جلالی/
از نجف و قم تا لندن و لسآنجلس / شناخت متقابل از فرهنگها وآئینها لازمهی موفقیت مبلغان است
🔸 حجتالاسلام والمسلمین سیدقاسم جلالی از فضلای حوزه علمیه نجف و قم است که علاوه بر مدیریت یکی از مراکز اسلامی در انگلستان در کشورهای مختلف جهان هم به فعالیتهای گوناگون دینی میپردازد. مباحثات در گفتوگویی تفصیلی با وی سیری گذرا از زندگی علمی و خاطرات و فعالیتهای بینالمللی را به گفتوگو نشستهاست که تقدیم میشود.
🔹 درباره امور مربوط به جنبههای حوزوی و اجتماعی، بیشترین تأثیر را از پدرم مرحومم پذیرفتهام. ایشان وکیل و نماینده آیتﷲ حکیم و آیتﷲ خوئی بود و وکالتی نیز از سوی امام راحل داشت، ارتباطات بسیار خوب و وثیقی نیز با شهید سید محمدباقر صدر داشت.همراهان و همکاران والد به او میگفتند این کسی که شما با او درافتادهاید، یعنی صدام حسین، شخصیت ظالمی است؛ ایشان در جواب میگفت: من به وظیفهام عمل میکنم و این خداوند متعال است که سرنوشت ما را معین میکند.
🔹 من در منطقه سوانزی اقامت کردم. تقریبا منطقه دور افتاده و دور از دسترسی بود. فاصله اش با لندن سه ساعت و نیم است. آن زمان ۶۰۰ خانوار مسلمان اعم از شیعه و سنی داشت مرکزی ایجاد کردیم. همزمان با کار و فعالیت در مرکز اسلامی آیتﷲ خویی، روزهای آخر هفته و روزهای تعطیلات به منطقه «سری» که در شرق لندن بود میرفتم. ما شمال لندن بودیم در مرکز اسلامی. این فعالیت ها تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت. در سال ۲۰۱۴ الحمدلله توانستیم یکی مرکز اسلامی دیگر به نام مرکز اهل بیت، تأسیس کنیم.
از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۱ به خیلی از کشورهای دنیا برای تبلیغ در محرم و صفر و ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت های دینی، مسافرت کردم. آلمان، سوئد، دانمارک، سوییس، خود لندن، کانادا و آمریکا. وقتم را برای مسافرت بین این کشورها تقسیم میکردم و مثلا در ماه مبارک رمضان، پانزده روز اول در یک کشور و پانزده روز دوم در کشور دیگری به سر میبردم.
🔹 شیعیان، مهر و محبت به ایران در دل های شان کاشته شدهاست. من امروز خدمت یکی از مراجع رسیدم ایشان گفتند فشارهای اقتصادی در ایران زیاد شده است. بنده گفتم حاج آقا امروز جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ کلام و منازعه ای پرچمدار توحید در کل جهان است. جایی اگر در کل این جهان دعوت به توحید خداوند و اهلبیت(علیهم السلام) بکند تنها در این سرزمین است. ما باید به این امر مفتخر باشیم و قدرش را بدانیم. طبیعت هر شیعی این است که دوستدار ایران است. ذوب در محبت ایران است.
🔹 در همین لندن ۱۵ تا ۲۰ مرکز اسلامی و مسجد و حسینیه و مسجد، مراسم محرم و عزاداری دارند. خوب حالا میپرسیم آیا این ها وحدت گفتمانی و هماهنگی در رویکردها و مضامین دارند؟ آیا اتاق فکری که اینها را پشتیبانی و حمایت فکری بکند وجود دارد؟ به این میگویند «وحدت خطاب». فرض بفرمایید در بحث تقیه. این آقا یک چیزی میگوید، آقایی دیگر چیزی دیگر و سومی هم مطلبی متفاوت از دو مطلب قبل. خوب این امور نیاز به کار و مجاهدت دارد. بله من میدانم در اینجا و در ایران هم کار و مشکلات زیاد است ولی به هر حال همین موضوع لزوم موحد کردن خطاب و تشکیل آن اتاق فکر، هم یکی از مشکلات و نیازهای ماست.
🔹 علمای معاصرمان آیتﷲ سیستانی و دیگر مراجع نجف، هم چنین مراجع قم، مقام معظم رهبری، مرحوم امام راحل و به طور کلی بزرگان شیعه، این ها چه مواضع و توصیههایی در زمینه توصیه به وحدت و همزیستی با اهلسنت دارند. میدانید که امام(رحمة ﷲ تعالی علیه) قائل بود در مکه به نماز اهلسنت اقتدا کنید حتی اگر تقیه نباشد. نیاز به اعاده نماز هم نیست. آیا ما میتوانیم این ادله موثق را از کتاب و سنت و علما نادیده بگیریم و دست به کارهایی از سر جهل و تعصب که موجب خشنودی دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) و خوشنودی استکبار جهانی میشود، بزنیم.
🔹 اما اینکه شما میفرمایید برخی از شیعیانی که رویکردی دیگر و افراطی دارند، در لندن جایگاه مهم و پررنگی دارند، نه خیر. بعید می دانم چنین باشد. عامه مردم اغلب روششان را نمی پسندند و برعکس رویکرد مورد پسندشان، جهت گیریهای مسالمتآمیز و مضامین ناب محمدی است.
🔸 مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23851
🔻🔻🔻
@mobahesat
اختصاصی مباحثات / حجتالاسلام والمسلمین نواب شب گذشته وارد مکه مکرمه شد و پس از بجا آوردن اعمال، صبح امروز در صحرای عرفات حضور یافت.
تا ساعاتی دیگر مراسم برائت از مشرکین و دعای عرفات برگزار خواهد شد.
🔻🔻🔻
@mobahesat