🔔 مشارکت در نظرسنجی از وضعیت سایت خبرگزاری حوزه (حوزه نیوز)
◻️رسانه رسمی حوزه، اقدام به نظر سنجی از مخاطبان گرامی خود در خصوص عملکرد خبرگزاری حوزه، کرده است.
◻️با توجه به اینکه دانستن نظرات دقیق مخاطبان در عملکرد رسانه حوزه بسیار ارزشمند بوده و چشمانداز پیشرو را مشخص و روشن خواهد کرد و کیفیت خدمات دهی را بالا خواهد برد، تقاضا داریم به پرسشنامه که در ذیل همین خبر قرار داده شده است پاسخ داده شود.
مخاطبان و کاربران گرامی، جهت شرکت در نظر سنجی به لینک زیر مراجعه نمایند.↙️↙️
https://hrasad.ir/site
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اختصاصی مباحثات
🔹کلیپ دیدار و جلسه هماندیشی جمعی از فضلا و روحانیون با ریاست محترم جمهور
🔹این دیدار در شامگاه روز ۲۷ فروردین صورت گرفت و در آن تعدادی از حضار به بیان دیدگاهها و دغدغههای خود پرداختند.
در این کلیپ بخشی از نظرات مطرح شده حاضران تقدیم میشود .
https://mobahesat.ir/23783
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات
⚡️نقدی بر«زندگی پس از زندگی» 🔸یادداشت وارده: ✒️سید علی کشفی 🔹دو سال است که در ماه مبارک رمضان، برن
⚡️پاسخی بر نقد برنامه «زندگی پس از زندگی»
تجربهی مرگ، از توهم تا واقعیت
✒️محسن موسیوند (دینپژوه)
🔹چند روز پیش نوشتاری از حجتالاسلام سید علی کشفی در نقد برنامه زندگی پس از زندگ منتشر شد. مقاله ایشان حاوی ضعفها و بی¬دقتی¬هایی است که به اختصار و در چند نکته بیان می¬شود:
🔹جناب کشفی گویا هیچ اعتباری برای تجربههای شهودی و مکاشفات قائل نیست. بحث پیرامون حجیت و اعتبار مکاشفات عرفانی مجال دیگری میطلبد اما درباره خواب که شاید سطح بسیار نازل تجربههای غیر مادی انسان باشد به راحتی میتوان گفت حتی اگر تجربه های چنین افرادی رویا هم باشد باز رویا، روزنه ای به عالم غیب است. همانگونه که رویای همراهان یوسف در زندان(یوسف:۳۶) خبر از آینده بود و رویای پادشاه مصر(یوسف: ۴۳) هشداری درباره سرنوشت مصر بود و در روایت نقل شده که انداختن موسی به رود نیل از طریق رویای مادر موسی بوده( بحارالانوار: ۱۸/ ۲۴۹) و رویای مادر حضرت مهدی از چگونگی ازدواجش با امام عسکری(بحارالانوار: ۵۱/ ۶) نیز خبری از آینده است.
🔹از ناقد محترم باید پرسید چرا بر اساس چنین تجربیاتی نمی توان درباره مرگ، مطالعه و تحقیق کرد؟ آیا اگر صدها نفر خواب مشابهی ببینند نمیتواند دستمایه مطالعات باشد؟ اگر ناقد محترم واقعاً این سخن خود را باور دارد و بر موضع خود استوار است است باید بر تمام خواب¬ها و رویاهایی که از علما در طول تاریخ نقل شدهاست خط بطلان بکشد.
🔹از این ادعا رایحه اخباری¬گری استشمام می شود. اولاً مواجهه با کسانی که تجربه عینی و ادراک مستقیم با حقایق داشتند با خواندن گزارشات قرآن و روایات، بسی متفاوت است. هر عاقلی برای شاهدان مستقیم یک واقعه، ارج و ارزش خاصی قائل است که برای ناقلان و گزارشگران باواسطه آن واقعه، قائل نیست. ثانیاً آیا این استغنای ناقد، از غیر قرآن و حدیث فقط درباره NDE است؟ مثلاً ناقد محترم برای پاسخ به صدها شبهه¬ای که علیه دین و قرآن و معاد، تعارض قرآن با علم و تضاد معارف دین با عقل و… منتشر شدهاست دست به دامان فلسفه و کلام و علوم تجربی و تاریخی نمی¬شود و فقط برای مستشکل، قرآن و حدیث میخواند؟
🔹اشتباه بزرگی که ناقد در اینجا مرتکب شده آن است که گمان کرده است تجربه¬گران یا کسانی که تجربه آنان را مشاهده میکنند قرار است حکمی شرعی را از تجربیات نزدیک به مرگ استخراج کرده و آن را به شرع نسبت بدهند یا اینکه قرار است عملی را با استناد به چنین تجربیاتی انجام داده و آن را منسوب به خدا یا پیامبر کنند در حالی که بحث حجیت، ارتباطی با این تجربیات ندارد و نه تجربه¬گران و نه کسانی که بر اساس چنین تجربیاتی زندگی ایمانی و اعتقادی خود را تنظیم کرده¬اند و به دین و ایمان و انجام عبادات روی آوردهاند ادعای تشریع یا چیزی شبیه به آن ندارند.
🔹روشن نیست کدام تجربه¬گر و کدام گزارش، مد نظر ناقد محترم است. اما میتوان به روایات امام حسن(ع) استشهاد کرد که فرمود «فی حلالها حساباً و حرامها عقاباً و فی الشبهات عتاب»(کفایه الاثر: ۲۲۸) لذا چه بسا علت رنج و عذابی که چنین فردی متحمل شده به خاطر ارتکاب برخی کارهای شبههناک بوده باشد که همان «عتاب» در فرمایش حضرت است. از سوی دیگر می دانیم که خالی بودن دستان در روز حساب و کتاب بزرگترین حسرت انسان است و نباید آنرا کم اهمیت تلقی کرد.
نتیجه آنکه نقد جناب آقای کشفی فاقد انسجام و دقت و مبنای استوار است .
🔸مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23786
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موسس حوزه علمیه قم و ماجرای فلسطین
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️پیام تسلیت بیش از ۲۰۰ نفر از علما، فضلای حوزوی و دانشگاهی و شخصیتها بمناسبت درگذشت والده حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی قاضیعسکر
باسمه تعالی
«الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ ۙيَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
والده ماجده و مکرمه حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سیدعلی قاضیعسکر بدرود حیات گفت.
آن زنده یاد در ذهن و زبان آشنایان و خویشان به صبوری و توسل به آلالله( علیهمالسلام) مشهور بود و ثمره آن نیک اندیشیها و توسلها زندگی پاک و فرزندانی صالح و خدوم ازجمله عالم جلیل و پرتلاش حجةالاسلام والمسلمین قاضی عسکر(دامت توفیقاته) است.
این مصیبت را به جناب ایشان و همه مصیبتدیدگان تسلیت میگوییم و از خداوند غفور و رحیم برای آن بانوی فداکار غفران وروح وریحان و برای بازماندگان شکیبایی واجر مسئلت میکنیم.
مسعود آذربایجانی
مسیحالله آصفی
سیدمحمدرضا آقامیری
سیدمحمد حسن آیت اللهی
عبدالرحیم اباذری
محمدعلی ابراهیمی
سیدعلی ابطحی
سیدصادق ابطحی
سیدعبدالله ابنالرسول
حمید احمدی
مهدی اژهای
رحمت الله اروجی
رضا استادی
عباس اسکندری
محمدحسین اشعری
محمد اعتزازیان
مجتبی الهی
محسن الویری
علیرضا امینی
هادی انصاری
ناصرالدین انصاری
احمدرضا انصاری
عبدالحمید باقری بنابی
عبدالمجید باقری بنابی
جواد باقری بنابی
مصطفی باقری بنابی
مهدی باقری سیانی
سیدمحمد بدری
رضا برنجکار
علی بنایی
غلامرضا بهرامی
سیدحسین بهشتینژاد
سیدمحمد بهشتینژاد
عبدالکریم بیآزار شیرازی
روح الله بیدرام
علی اصغر بیگی
حمید پارسانیا
علی پروانه
محمدتقی پورمحمدی
محمد تقدیری
حسین تقیزاده
محمود تقیزاده داوری
غلامرضا تمنائی
محمدرضا تویسرکانی
سعید جازاری
محمد جعفری
رسول جعفریان
سید نورالدین جعفریان
محمودرضاجمشیدی
کاظم جواهری
محسن جلالی
مجید جلالی
جویا جهانبخش
مرتضی جوادی آملی
محمدعلی چلونگر
محمود حاجاحمدی
سیدفریدالدین حاجسیدجوادی
محمدرضا حامدی
مصطفی حسناتی نجفآبادی
سید سعید حسینی
سیدمحمدرضا حسینی جلالی
محسن حیدری
مرتضی خادمی دستجردی
مصطفی خاکسار قهرودی
سیدمهدی خاموشی
عبد الحسین خسروپناه
محمدعلی خسروی
عبدالامیر خطاط نائینی
حامدالخفاف
مرتضی خوشنویسزاده اصفهانی
قربانعلی دری نجفآبادی
محمد ذبیحی
علی راد
محمدکاظم راشد یزدی
سیدمهدی ربانی
محمدطاهر ربانی
محمد رحمانی زروندی
محمد رحمانی نیشابوری
حسین رحیمیان
علیرضا رشیدیان
محمدعلی رضایی
اکبر رضایی
ناصر رفیعی
رضا رمضانی
ابراهیم رنجبر
علی رهبر
احمد زادهوش
محمدرضا زائری
علیاکبر زمانینژاد
احمد سالک
محمدتقی سبحانی
علی رضا سبحانی
سیدمحمدحسین سجاد
سیداحمد سجادی جزی
نصرالله شاملی
سیدعلی شبیری
محمدحسن شجاعیفرد
محمدشفیع شفیعینیا
سیدكاظم شمس
حمید شهریاری
علی شیروانی
رحمتالله صادقی
هادی صادقی
محسن صادقی
مرتضی صافی
محمدحسن صافی گلپایگانی
سیدعباس صالحی
محمدرضا صالحیان
حسن طارمیراد
سیدامیررضا طاهائی
سیدشهاب طباطبائی
سیدمحمد طباطبایی یزدی
سید یوسف طباطبایینژاد
سیدمحمدکاظم طباطبایینژاد
نجمالدین طبسی
محمدصالح طیبنیا
عباس ظهیری
احمد عابدی
سید محمد جعغر مرتضی العاملی
عبدالجواد عبداللهی
عبدالمحمود عبداللهی
حسین عشاقی
حمید عطایی نظری
سیدمحمدرضا علمالهدی
سید محمود علوی
ابوالقاسم علیدوست
سیدمهدی علیزاده موسوی
سیدعلی عماد
محمود فیاض
علیرضا فرهنگ
محمد هادی فلاحزاده
محمدحسین فلاحزاده
محسن فقیهی
سیدمحمدرضا فقیهی
مهدی قائمی
محمد قاینی
موسی قربانی
رضا قربانیان
مهدی باقرشریفالقرشی
مهدی غروی قوچانی
علی کریمیان
کریم کشکولی
مجتبی کلباسی
مجتبی کوچکزاده
علی کورانی
محمد مهدی گرجیان
محمود گلزاری
نجف لکزایی
احمد مبلغی
جواد محدثی
جواد محمودی
کاظم محمودی
محمود محققیان
علی مختاری
رضا مختاری
محمدجواد محمدی
کاظم مرادی
عبدالحمید مرتضویمنش
سیدطه مرقاتی
مهدی مصطفوی
محمدهادی مفتح
مهدی مستأجران
علیاکبر مسعودی خمینی
عبدالهادی مسعودی
حیدر مصلحی
علی مصلحی
محمد مطهری
محمدحسن مظاهری
محمدعلی مقدادی
مسعود مكارم
محمد مهدی معراجی
محمدحسن معزالدینی
حسین ملکا
سیدابراهیم ملکی
مرتضی ملکیان
اصغر منتظرالقائم
سیدابوالحسن مهدوی
مهدی مهدویپور
محمدعلی مهدویراد
مهدی مهریزی
سیدحسن موسوی خراسانی
سیدمجتبی میردامادی
محمدعلی میرزائی
سیداحمدمیرمرشدی
سیدجواد میرمحمدصادقی
حامد ناجی
احمد ناصری
سیدجعفر نبوی
مهدی نجف
علاءالدین نجف
احمد نجمی
سیدحسین نسابه
علی نظری منفرد
محمد نقدی
سیدمحمد نقیب
عبدالفتاح نواب
محمدجواد نورمحمدی
محمدرضا نوری شاهرودی
محمد نیازی
عبدالرسول نیلفروشان
سیدمحمد واعظ موسوی
احمد واعظی
علی ورسهای
عبدالرسول هاجری
مجید هادیزاده
اکبر یزدی نیاپور
محمدهادی یوسفی غروی
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️واقعهی تروریستی در حرم رضوی و جای خالی مجامع حاکمیتی
🔹در حالی به چهلمین روز شهادت دوتن از روحانیون در پی حملهی ناجوانمردانهی عناصر تکفیری در حرم مطهر رضوی نزدیک میشویم که سوالات و ابهامات جدی پیرامون ریشههای اصلی این واقعه مورد بررسی لازم قرار نگرفته است.
🔹در روزهای نخست این حمله عواطف مردم متدین جریحهدار شد و رسانههای مختلف نیز از جهت تبلیغی و ابعاد اطلاعرسانی به آن پرداختند.
🔹در شبکه های اجتماعی نیز به تبع این ماجرا موضوع حاشیه شهر مشهد، اقوام ومذاهب ساکن در مناطق مختلف این شهر نیز مورد توجه قرار گرفت. برخی نیز نگاه انتقادی خود در خصوص سیاست های نظام در مواجهه با اهل سنت مجددا را مطرح نمودند.
🔹 اما سوال جدی این است که با فروکش کردن فضای رسانهای آیا زمان آن فرا نرسیده است که مراکز و مجامع رسمی در کشور که فلسفهی وجودی و وظایف تشکیلاتی آنان پرداختن به موضوع مذاهب و اقوام است ورودی تخصصی به موضوع داشته باشند؟
🔹مشخصا در این زمینه «مجمع جهانی تقریب مذاهب» مورد سوال است که آیا تلاش کرده است واقعهی اخیر را مورد کنکاش دقیق علمی و تخصصی قرار دهد؟ بازخورد این موضوع در فضای شبکههای اجتماعی نشان میدهد گسلهای نگران کنندهای در خصوص تعامل و ارتباط با اقوام و مذاهب مختلف در کشور وجود دارد و اگر این موضوع مورد توجه و یافتن راهحلهای لازم قرار نگیرد میتواند به بستری برای بحرانهای مذهبی و اجتماعی تبدیل شود.
🔹اساسا فلسفهی وجودی برخی مجامع مانند «مجمع جهانی تقریب مذاهب» تنها به برگزاری همایشهای سالانه ختم نمیشود. تنشهای نگران کننده مذاهب بویژه در کشورهای اسلامی از جمله موضوعاتی است که از این مجمع انتظار میرود در آن نقشآفرینی داشته باشد و بدیهی است چالشهای بین مذاهب و اقوام کشور عزیزمان بر سایر کشورهای ترجیح دارد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات/ مشاور حوزوی رئیس جمهور بیان کرد:
اهمیت نقشآفرینی اجتماعی حوزویان در طرح «حذف ارز ترجیحی»/ تبیین برنامههای دولت به معنای توجیهگری مطلق نیست
🔹مواد غذایی مانند گندم و روغن و … در همه جای جهان دچار کمبود شدهاست و در برخی از نقاط قیمت ها تا ۱۲۰ درصد هم افزایش داشته است. از ۱۰۰ درصد تولید گندم و روغن جهان ۳۰ درصد گندم و ۷۰ درصد روغن تولیدی سهم روسیه و اوکراین است و مسائلی مانند خشکسالی و جنگ اخیر باعث افزایش قیمت در همه جای جهان شدهاست.
🔹کشورهای بزرگ از ماهها قبل برنامهریزی برای ذخیره سازی گندم را در مقیاس بزرگ شروع و اجرا کردند و این مسئله باعث کاهش گندم در بازار و افزایش قیمت آن شده است، البته مسئولین کشور ما هم با برنامهریزی دقیق و دوراندایشی و رصد کشورهایی مانند آمریکا و چین ذخیره سازی گندم را شروع کردند، پس خوشبختانه کمبودی در کشور نیست.
🔹اما دلیل تعیین قیمت جدید برای آرد آزاد، تفاوت قیمت گندم در داخل و خارج کشور است بطوری که آرد در داخل کیسه ای ۳۸ هزار تومان است، اما همین کیسه آرد در خارج از مرزها کیسه ای ۸۰۰ هزار تومان به فروش میرسد و به همین دلیل قاچاق افزایش پیدا میکند.
اگر فردی در داخل روزی یک کیسه آرد قاچاق کند در ماه معادل ۲۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت و میزان قاچاقی که در کشور همیناکنون در حال رخ دادن است معادل تولید کل کشور است. نکته دیگر این است که بدلیل خشکسالی تولید گندم هم کاهش پیدا کرده بطوری که تولید گندم در سال ۹۹ معادل هشت و نیم میلیون تن بوده اما در سال ۱۴۰۰ معادل چهار ونیم میلیون تن بوده است و سال ۱۴۰۱ هم همین طور کمتر از سال گذشته خواهد بود.
🔹طلاب از مسائل و اتفاقاتی که در حال رخ دادن هست از اطلاع و دانش کافی برخوردار باشند یا به اصطلاح توجیه باشند تا بتوانند سوالات مردم را پاسخ دهند. هرجایی که با مردم بصورت منطقی و دقیق صحبت شده مردم قانع شدهاند و این موضوع برای خود من هم بسیار پیش آمده که با منطق با مردم صحبت کردم و مردم هم قانع شدهاند. پس این یک وظیفه برای طلاب است. چون این دولت روحانیت را از خودش میداند و روحانیت هم همین طور پس هر زمانی که لازم به تبیین و روشنگری باشد روحانیت باید در کنار دولت باشد و کمک کند ولی این موضوع با توجیه کردن کارهای اشتباه و غلط دولت متفاوت است و هر زمانی که کار اشتباه از دولت صورت گرفت، روحانیت باید صراحتا مشکلات و انتقادات را هم بیان کند.
🔹روحانیت بعنوان مرجع و پناهگاه مردم باید مشکلات احتمالی درزمان اجرای این طرح ها را از سمت مردم شنیده و به دولت ارجاع نماید و تلاش برای رفع مشکلات هم داشته باشد.بطور کلی نگاه این دولت به این است که هر طرح و کاری که میخواهد انجام دهد را به اطلاع مردم میرساند و این همان جهاد تبیین است و طلاب هم که بازوان این نظام هستند باید به کمک دولت بیایند و دولت را در این زمینه یاری کنند.دولت در تلاش است که گرانی و مشکلات بر مردم وارد نشود و یا حداقل بودجهها و یارانههایی که حق مردم است به کشورهای دیگر ارسال نشود.
🔹در همین هفته وزیر محترم جهاد کشاورزی دعوت شدهاند تا در دو نشست که یکی با حضور جمعی از مبلغان برترکشور و اساتید است شرکت کند و نشست دوم هم با مجمع نمایندگان طلاب است که حضور داشته باشند.
درتلاش هستیم تا مهمانی هم برای حضور در جلسه جامعه محترم مدرسین دعوت کنیم، علاوه بر اینها در بعضی از نشستهایی که برگزار میشود از سمت ما کارشناسان مطلعی برای پاسخ به سوالات حضور پیدا میکنند.
🔹نکته ای که در جا باید بیان کرد این است که روحانیت و طلاب باید به مردم امید دهند و ناامید کردن مردم گناهی بزرگ است، من شخصا شاهد آن بودهام که وزرا و دولت مردان با تمام قوا برای حل مشکلات مردم کار میکنند چون این دولت، دولتی جهادی است.
یکی از وظایف مهم روحانیت و طلاب، امیدوار نگه داشتن مردم است امیدی که واهی نباشد و مردم را دلگرم نگه دارد.
🔸مشاهده متن کامل گفت وگو:
https://mobahesat.ir/23799
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ نظرات انتزاعی برای حضور روحانیت در مناصب اجرایی
•✒ وحید نجفی(پژوهشگر حوزه و روحانیت)
🔹 آنچه فعلاً مدنظر این قلم است، مسئله «حضور روحانیت در مناصب اجرایی» است که نویسنده علیرغم بررسی برخی مطالب مطرحشده در این خصوص، هنوز نتوانسته تنقیح درستی از مسئله در میان مطالب مطرحشده بیابد. ازاینرو این نوشته درصدد بیان مسئله است تا با روشن شدن ابعاد مساله، شاید نوشتهها و گفتوگوها گرهگشایی بیشتری داشته باشند و از احتمال نزاعهای لفظی و بیحاصل بودن دور شوند.
🔸 • روحانیت:
گروهی که امروزه بیشتر به روحانیت معروف شدهاند و شاید «عالمان دین» بهترین تبیین هویتی برای آنان باشند، خصیصهای تمایز بخش با سایر اصناف اجتماعی دارند که هنگام بحث از «حضور روحانیت در مناصب» باید به آن توجه کامل داشت و با توجه به این تمایز به صدور حکم پرداخت.
🔸 خصیصه تمایز بخش روحانیت از سایر اصناف توأمان بودن دو بعد نگرشی و دانشی است. با توجه به سیستم تربیتی و آموزشی ای که روحانی بودن منوط به آن است، روحانیون دانش دینی را به نحو تخصصی برجسته، همراه با دغدغه اقامه دین دارند. توأمان بودن این دو خصیصه نکته مهمی است. دغدغه اقامه دین را میتوان در بین سایر اصناف نیز مشاهده نمود و از خصیصههای هویتی آنها برشمرد. بهعنوان نمونه صیانت از نظام جمهوری اسلامی را میتوان معادل دغدغه اقامه دین دانست و طبیعتاً افرادی که مثلاً در سپاه پاسداران هستند را دارای چنین خصیصه ای معرفی کرد. کما اینکه دانش دینی نیز در بین برخی از غیر روحانیون وجود دارد و میتوان حتی افرادی را در کرسیهای اسلامشناسی مشاهده نمود که اصلاً مسلمان نیستند.
بنابراین توأمان بودن این دانش و دغدغه را میتوان مرز هویتی روحانیت با سایر اصناف در این مساله دانست.
🔸 • مناصب:
با مشاهده سخنانی که در این موضوع مطرح میشود، این احساس به وجود میآید که شاید گویندگان و نویسندگان، هیچ توجهی به آنچه از سخنانشان در فضای واقعی جامعه برداشت میشود؛ ندارند؛ و الا اینگونه مخالفتهای کلی با حضور روحانیت در مناصب اجرایی حیرتآور است.
مناصب حکومتی که برای تصدیگری روحانیون در فضای واقعی جامعه امروز مطرح و مهیا است را میتوان در چند دسته جای داد:
1. مناصب سنتی روحانیت نظیر تصدی منصب قضا یا دفاتر ثبتاسناد رسمی
2. مناصب مشروط به اجتهاد نظیر اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه و …
3. نمایندگی ولیفقیه در سازمانها و استانها یا امامت جمعه و مشاغل مرتبط به آن
4. اشتغال در سازمانهایی با کارکرد کاملاً حوزوی نظیر سازمان تبلیغات، سازمان حج و …
5. کارشناس فرهنگی و دینی در دستگاههای مختلف از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا رایزن فرهنگی و …
🔸 البته برخی مشاغل نیز ممکن است با هویت تخصصی دیگری که یک روحانی دارد، به آن روحانی واگذار شود شود. مثل تصدی کرسی استادی فلسفه توسط یک روحانی که در این دانش سرآمد است؛ اما آنچه اولاً و بالذات برای یک روحانی میتوان تصور نمود، در همین چند دسته از مشاغل ذکرشده است.
🔸 حال با توجه به این مناصب و جمعیت اندک نسبی روحانیون برای تصدی همین چند دسته، حتی میتوان به این نکته نیز توجه داد که مسئلهسازی حضور روحانیت در مناصب اجرایی از کجا بر خواسته است که اینگونه بدان پرداخته میشود؟
🔸 اگر طلاب مشغول به تحصیل و روحانیون سالخورده و کسانی که مشاغل درون حوزوی دارند بهعلاوه آنان که کاملاً مشغول شئون تبلیغی و اجتماعی هستند را از جمعیت روحانیون حذف کنیم، قطعاً به اعدادی کمتر از سی یا چهل هزار میرسیم حالآنکه در کشور تنها ۲۰۰ هزار پست مدیریتی وجود دارد؛ پس این همه فضای رسانه ای برای چه شکل گرفته است؟
🔹 موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران
آنچه روشن است اینکه حضرت امام خمینی(ره) بعد از استقرار نظام، برخی از نظرات خود نسبت به تصدی چند منصب توسط روحانیت را تغییر دادند و علت آنهم شرایط خاص و فقدان افراد قابل از اصناف دیگر بود. حال گویی صرف گذشته چند سال شرایط را تغییر داده است بگذریم از آنکه معمول اضطرارهایی که تصور می شوند، فضای ذهنی نامناسبی برای تامل به وجود می آورند.
آیا اکنون حوزه نظریات موردنیاز اداره جامعه را تولید کرده و آنها را به مدل تبدیل کرده و غیر روحانیون را در این زمینه تعلیم داده است که برخی مسلم گرفتهاند موقعیت اضطراری تغییر کرده است؟ آیا در شرایط امروز ضروری نیست که کارشناس متبحر دینشناس با دغدغه اقامه دین، حداقل از هر نوع منصب مدیریتی چند مورد را متصدی شوند تا با اشراف به مسائل حکمرانی، زمینه تولید نظریات دینی در شئون اداره کشور مهیا شود؟
mobahesat.ir/23805
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️گفتوگوی سه ساعته نمایندگان جامعهمدرسین با رئیس جمهور
▫️اختصاصی مباحثات
🔹در روزهای گذشته چهارتن از اعضای جامعهمدرسین حوزه علمیه قم به نمایندگی از این نهاد حوزوی به دیدار حجتالاسلام والمسلمین رئیسی رفتند تا مسائل مهم روز را با وی مطرح کنند.
🔹در این دیدار حضرات آقایان سیدمحمد غروی، محسن اراکی، جواد مروی و ابوالقاسم علیدوست مسائل مهم روز از جمله مشکلات معیشت و اقتصادی، مسائل فرهنگی و تعامل با مذاهب را به تفصیل بیان کردند.
🔹مسائل مطرح شده در این جلسه بخشی از دغدغههای مراجع عظام تقلید، علما واعضای جامعه مدرسین بود که اعضای حاضر در جلسه نگرانیها و برخی راه کارهای لازم را به رئیسجمهور ارائه دادند.
🔹در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تقدیر و تشکر از عنایت مراجع تقلید، علما و عموم حوزویان نسبت به مسائل روز جامعه به بیان ابعاد مختلف مشکلات و همچنین طرحهای دولت برای حل آنان پرداخت.
🔹گفتنی است حوزویان همواره در مسائل روز جامعه از جمله اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نگرانیها و چالشهای روز را درک کرده و تلاش میکنند از طرق مختلف از جمله تعامل و ارتباط با سطوح عالی تصمیم گیر این دغدغهها را منتقل نمایند. در روزهای اخیر نیز موضوع «حذف ارز ترجیحی» مورد توجه جدی سطوح مختلف حوزویان قرار گرفته و تلاش شده است اطلاع دقیقی از ان کسب کنند و آسیبها و نواقص را به مسئولان امر منتقل نمایند.
@mobahesat
25.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️به بهانه برگزاری کنگره ۴هزار شهید روحانی
🔹 استاد احمد عابدی در بخشی از برنامههای تصویری «مباحثات» به بیان خاطراتی از چگونگی حضور در جبههها، تصدی فرماندهی و همچنین برخی خاطرات تلخ و شیرین جنگ پرداخته است.
#حجره_تا_سنگر
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ویدئو؛
◀️ متن و حاشیه کنگره #شهدای_روحانی در ۳ دقیقه
✳️ نسخه با كيفيت
هدایت شده از مباحثات
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مباحثات/کلیپ کوتاه🔻
به مناسبت شهادت امام جعفر صادق و حادثهی حملهی وحشیانه حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه قم
🔹همچنین در این رابطه:
گزارشی از حادثه حمله به مدرسه فیضیه
http://mobahesat.ir/909/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat