20.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ: سیری در زندگی و خدمات علمی و اجتماعی مرحوم آیتالله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️هماکنون
آغاز مراسم تشییع پیکر آیتالله محمدی ریشهری با حضور شخصیتهای مختلف سیاسی و علمی و مردم در شهر ری
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم تلقین و تدفین پیکر آیتالله محمدی ریشهری در جوار مضجع حضرت عبدالعظیم حسنی
⏹️پیام تسلیت بیش از یکصدوده نفر از اساتید و فضلای حوزوی و دانشگاهی بمناسبت رحلت آیتالله محمدی ریشهری
بسم الله الرحمن الرحیم
هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ
محقق سختکوش ومحدّث نامآور، آیتالله محمدی ریشهری(رحمةالله علیه) زندگی را بدرود گفت و آسمانی شد.
آن بزرگوار شیفتهی معارف ثقلین بود. از آغازین کوشش کارآمد و گرانارج میزانالحکمه که همواره در مسیر پیراستگی و آراستگی پیش می رفت تا موسوعة معارفالکتاب والسنة که قالب گستردهی آن بود و بخشی از آن مجال نشر یافته است از هیچ کوششی در جمع و تدوین و نشر میراث ثقلین دریغ نورزید.
دانشنامههای سترگ که با همدلی و همراهی فاضلان و عالمان همگام او نشر یافت در گشودن افقهای پژوهش در سیرهی نبوی و علوی و حسینی و مهدوی و عقاید اسلامی بر پایهی معارف ثقلین بیبدیل است. گامهای بلند او در بازسازی و تشیید بنیادهای آستانهی مقدسهی حضرت عبدالعظیم، تأسیس دارالحدیث، وهمراهی با امام خمینی ومقام معظم رهبری، یادگاری جاودانه است که همواره شکوهمند خواهد ماند.
او عالمان و مرزبانان اندیشهی شیعی را ارج می نهاد. از این رو کنگرههای بزرگداشتشان را رقم زد که نتایج آن با یاری همراهان و همدلی دانشمندان کمنظیر است. نقش مؤمنانه و پژوهشگرانه او در ابعاد تفکر اسلامی، به ویژه همکاری موسسه دارالحدیث با کتابخانههای مهم عمومی و تخصصی و تدوین و نشر دهها اثر فاخر و تربیت نسلی حدیثپژوه فراموشناشدنی است.
از خداوند سبحان برای آن محدّث شیفتهی آموزههای ثقلین، غفران و رحمت و برای بازماندگان شکیبایی و اجر مسئلت می کنیم .
محمدرضا آشتیانی
عبدالرحیم اباذری
عبد العلی ابراهیمی
سیدمحمدحسین ابوترابیفرد
غلامحسین اسماعیلی
محسن الویری
علیرضا امینی
مسعود اوسطی
عبد الرضا ایزدپناه
عبدالحمید باقری بنابی
عبدالمجید باقری بنابی
جواد باقری بنابی
مصطفی باقری بنابی
مهدی باقری سیانی
رضا برنجکار
علی بنایی
شکرالله بهرامی
حمید پارسانیا
محمدتقی پورمحمدی
مصطفی پورمحمدی
حسن پویا
محمد تقدیری
محمود تقیزاده داوری
محمد جعفری
رسول جعفریان
سید نورالدین جعفریان
محمودرضاجمشیدی
كاظم جواهری
جویا جهانبخش
سیدرضا حسینی بهشهری
سید حیدر حکیم
محسن جلالی
مجید جلالی
محمدعلی چلونگر
محمد حاجابوالقاسمی
محمدحسین حسینیزاده بحرینی
سیدمحمدرضا حسینی جلالی
سیدمهدی خاموشی
عبد الحسین خسروپناه
عبدالامیر خطاط نائینی
قربانعلی دری نجفآبادی
فضلالله ذاكری
علی رازینی
سیدحسن ربانی
هادی ربانی
محمود رجبی
محمدعلی رحمانی
محمدعلی رضایی
محمد رحمانی نیشابوری
حسین رحیمیان
ناصر رفیعی
محمدرضا زایری
علیاکبر زمانینژاد
محمدتقی سبحانی
محمد سبحانینیا
محمدرضا ستودهنیا
سیداحمد سجادی جزی
نصرالله شاملی
سیدعلی شاهچراغی
حمیدرضا شریعتمداری
مهدی باقر شریفالقریشی
سیدكاظم شمس
علی شیروانی
هادی صادقی
محسن صادقی
محمدحسن صافی گلپایگانی
سیدعباس صالحی
سید یوسف طباطبایینژاد
سید كاظم طباطبایینژاد
نجمالدین طبسی
عباس ظهیری
احمد عابدی
مسعود عالی
عبدالمحمود عبداللهی
محمد عبداللهیان
محمدصادق عربنیا
سید محمودعلوی
سیدعلی عماد
مهدی غروی قوچانی
عباس کعبی
علی کورانی
محسن فقیهی
محمد هادی فلاحزاده
محمدحسین فلاحزاده
كاظم قاضیزاده
سید علی قاضی عسكر
نجف لکزایی
جواد محدثی
علی مختاری
رضا مختاری
محمدمرادی
محمدجواد محمدی
سید محمد جعغر مرتضی العاملی
محمد مصدق
حیدر مصلحی
حسن مظاهری
مسعود مكارم
محمد مهدی معراجی
حسین ملکا
سیدابوالحسن مهدوی
محمدعلی مهدویراد
مهدی مهریزی
محمد موحدی آزاد
مصطفی موسوی اصفهانی
حامد ناجی
هادی نجفی
احمد نجمی
محمدعلی نظام زاده
علی نظریمنفرد
علی نكونام گلپایگانی
عبدالفتاح نواب
هاشم نیازی
سیدمحمد واعظ موسوی
علی ورسهای
اصغر هادوی
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️جنگ شناختی و روحانیت
🔸به مناسبت پخش فیلم مارمولک از صدا و سیما بعد از سالها توقیف در سینما!
🖋محمد صابر صادقی
🔹فاصلهگذاری ذهنی و شناختی بین روحانیت و مردم و القاء "روحانیت توجیه گر حکومت" یا "روحانیت علت العلل ناکارآمدی" از خطرناک ترین پروژه های ضد فرهنگی-تبلیغی است که در جنگ شناختی پیگیری میشود، از دل این اتفاق آنتیتز انقلاب در حوزه قم و محل تربیت روحانیت، پشتوانه فرهنگی و زمینه پذیرش روانی پیدا میکند.
🔹اینکه فیلم مارمولک به دنبال چه اهدافی است و یا اینکه درصدد معرفی روحانیت تقلبی است و یا اینکه دزد را در لباس روحانیت نشان داده و یا اینکه لباس روحانیت موجب حفظ و رشد فرد دزد شده به معنای جلوگیری از اثرات بد این فیلم نیست.
🔹به تعبیر دیگر اینکه سازندگان فیلم چه قصدی داشتند در این تحلیل مهم نیست، مهم آن است که مخاطب عمومی چه پیامی دریافت کرده است؟
مخاطب عمومی و کف خیابان بعد از دیدن فیلم در مواجهه با روحانیت چه میکند و چه اثری پذیرفته است مهم است؛ تفاسیر و تحلیل های پسینی به فیلم الصاق نشدهاند و مخاطب با ذهن خود آنچه میخواسته را دریافت کرده و به عرصه واقعیت کشانده است.
🔹دریافت از فیلم کمک به فاصله بین مردم و روحانیت و اهانتهایی است که موجب دلگیری روحانیت و فاصله بیشتر مردم شده و حرمتی که شکسته.
🔹به این ماجرا اضافه کنید فیلمهایی که روحانیت نقش ضد قهرمان و ضد ارزش دارد، خروج، منصور، دیدن این فیلم جرم است و چند کار دیگر که عمدتا توسط تهیهکنندگان و کارگردانهای انقلابی و با بودجه دولتی ساخته شدهاند!
🔹خوشخیالی است اگر کسی مسئله را شخصی ببیند و بگوید من ناراحت نمیشوم یا توصیه کند که زود رنج نباشید و یا فکر کند که عموم مردم قرار است در برابر القاء عمیق فیلم مقاومت کنند و اثر نپذیرند.
🔹دنیای رسانه با زبان هنر مهمترین حرفهایش را به خورد مخاطب میدهد؛ پروژه کنار زدن روحانیت از عرصه سیاست و اجتماع گاه با القاء شبهه ناتوانی و گاه با ترساندن آنها با ضرب و شتم رخ مینماید و گاه این سیاست با ساخت فیلم، جامعه را به بدبینی مزمن نسبت به هر روحانی میکشاند و با یکپارچه سازی از روحانیت، ابزار فرقان و تفاوت گذاری بین خوب و بد را از مخاطب سلب میکند.
🔹در اینجا نکته مهمی میماند و آن حمایت رهبری از داستان فیلم مارمولک است؛ ایشان میفرماید که بایست شوخی کرد و از این فیلم استقبال کرد چرا که فیلم نشان داد کسانی به ناحق لباس روحانیت پوشیدهاند.
🔹نگارنده نیز به این نگاه کارشناسی معتقدم و معتقدم اگر این پیام به مخاطب القاء میشد، فیلم بهترین حمایت از روحانیت بود اما اشکال به عدم القاء این پیام به مخاطب عمومی است بلکه تکه کلامها و تمسخرها در ذهن مخاطب رسوب و اثرش را روحانیت در کف خیابان حس کرده است.
🔹این فیلم سرآغاز این پروژه در سینما بود(بدون قضاوت درباره نیت سازندگان)، البته ناگفته نماند که اثری مثل زیر نور ماه فیلمی مثبت و بر خلاف جریان مذکور است.
🔹مسئله فیلمی به نام مارمولک نیست؛ این فیلم حتی جزء مسائل فرعی هم حساب نمیشود، مسئله زدن روحانیت، منکوب و منزوی کردن روحانیت، عقب نگه داشتن و ناکارآمد نشان دادن روحانیت و ترساندن آنها و القاء آن به مردم و در نهایت ایجاد شکاف و فاصله بین مردم و روحانیت است.
🔹حقیقت آن است که با این سیاست و هدف گذاری هر ساعت محتوا تولید میشود که مردم از دین و روحانیت فاصله گرفتهاند! این تغییر و تلقین باور و شناخت با چه محاسبات و با مطالعه چه چیزهایی است و چگونه باور پذیر میشود؟
🔹با ساخت روایت جدایی مردم از روحانیت، این القاء در فیلمها و اخبار و سایتها متنوعی ساخته و پرداخته میشود و در زبان منبری و سخنران و معمم و روشنفکر تکرار میگردد.
🔹در واقع این فضا بستری است برای سکولاریزاسیون، بستری است برای تولید آنتیتز انقلاب، بستری است برای تقویت و تکثیر ایده لزوم جدایی روحانیت از قدرت سیاسی و به همین منوال کنار گذاشتن اسلام سیاسی و اسلام مدیر جامعه!
🔹این مسئله به هیچ وجه دعوا صنفی و فرعی و یا شوخی و نقد کردن یا نکردن و یا مقدس شمردن روحانیت نیست، بلکه لبهی جنگ و نزاع بین اسلام انقلابی خمینی و اسلام آمریکایی است؛ در این زمینه واقعیتها و نمونه های فراوانی است که از شرح و بسط آن صرف نظر میکنیم.
🔹روحانیت مساوی دین نیست اما معبری است برای کنار گذاشتن دین و دیانت و خروج نرم و آرام دین از محور جامعه و حکومت؛ نقد روحانیت اگر به اسلام مدیر جامعه منجر می شود واجب است از آن حمایت کرد و اگر به عقب راندن اسلام و روحانیت منجر می شود می بایست در برابر آن ایستاد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
▪️انا للّه و انا الیه راجعون
حضرت استاد حاج شیخ مهدی بیگدلی؛ استاد باسابقه حوزه علمیه قم، ممتحن شفاهی حوزه و داماد مکرم حضرت آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی امروز پس از تحمل چند سال بیماری در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.
مرحوم استاد بیگدلی از شاگردان حضرات آیات امام خمینی، گلپایگانی و شیخ مرتضی حائری یزدی بود و به دقت نظر شهرت داشت. گفتوگوی مباحثات با ایشان
🔻🔻
https://mobahesat.ir/7832
🔹درگذشت این استاد گرامی را به حضرت آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی، خانواده مکرم آن مرحوم و همه استادان و محققان حوزه علمیه تسلیت عرض میکنیم.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات
🔹بیانیه دویست تن از اساتید حوزه علمیه و دانشگاه های اصفهان در تجلیل از یک عمر مجاهدت علمی و سیاسی مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری
بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
هفت روز از ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمد محمدی ری شهری گذشت.
محدث و عالم بزرگواری که تمام عمر بابرکت خود را به مجاهدت علمی، اجتماعی و سیاسی پرداخت.
جهاد علمی ایشان با تألیف موسوعه گرانسنگ «میزان الحکمه» آغاز و به تٱلیفات متعدد حدیثی و تأسیس «مؤسسه دارالحدیث» و «دانشگاه قران و حدیث» و بزرگداشتِ شخصیت های بزرگ شیعی و انتشار یادنامه و آثارِ علمی آنان، منتهی گشت.
در مجاهده اجتماعی و سیاسی شاهد تلاش های این یارِ امامِ راحل در کور کردن چشم فتنه امثال مهدی هاشمی و نجات کشور از شرارتهای جرثومه های فساد بودیم و ناظر بهترین عملکردها در مناصب متعدد قضایی، اطلاعاتی، امنیتی و بیست سال مدیریت مثال زدنی ایشان بر حج و زیارت هستیم.
اینجانبان اساتید حوزه علمیه و دانشگاههای اصفهان ضمن ارج نهادن به تمام تلاش های این مجاهد نستوه، فقدان این رادمرد را به مقام معظم رهبری، مراجع عظیم الشٱن تقلید، بیت شریف و شاگردان آن سعید فقید در حوزه و دانشگاه تسلیت عرض کرده و از خداوند منان علو درجات ایشان را خواستاریم
والسلام علیه و علی عبادالله الصالحین
سید یوسف طباطبائی نژاد
مجید آبکار اصفهانی
احمد آذین
بهداد آرندیان
مسیح آصفی
عباس آقاجانی
علی ابراهیمی
محمدعلی ابراهیمی
سید علی ابطحی
سید عبدالله ابن الرسول
مهدی اژه ای
عبدالرسول احمدیان
فرزاد احمدیان
محمد اخوان
حسین علی اسدی قارنه
حسین اسکندری
بشیر اسماعیلی
محسن اشجاری
محمد اعتزازیان
حسین افشاری
مرتضی امامی
احمدرضا انصاری
محمد حسن ايران پور
فرهاد باباجمالی
علیرضا باطنی
محمد باقری
سعید بخشی
رسول برجیسیان
سید محمد بدری
محمد حسین بلک
غلامرضا بهرامی
سید حسین بهشتی نژاد
سید محمد بهشتی نژاد
روح الله بیدرام
اصغر بیگی
حسن پاکنژاد
محمد جواد پورمدنی
مهرداد تقی زاده
غلامرضا تمنایی
محسن توکلی
حسن ثقفیان
مجید جباری
مجتبی جعفری
علی اکبر جعفری
مسعود جعفری نژاد
سید نورالدین جعفریان
محسن جلالی
مجید جلالی
وحید جلالی
جمال جمالی
قاسم جمشیدی
جویا جهانبخش
سعید جهانگیری
محمدعلی چلونگر
فرهاد چینایی
محمود حاج احمدی
عزت اله حاج هاشمی
سید ناصر حجازی
علی اکبر حسین رضا
علی حسین زاده
حامد حیدری
علی حیدری
مسعود حیدری
مهدی خسرویان
عبدالامیر خطاط
احمد خیراللهی
باقر خیراللهی
مجید خوروش
مرتضی خوشنویس زاده
مهدی دانشمند
قاسم داودی
محمدعلی دایی
سیدجعفر دیباجی
محمدحسن رحیمیان
محسن رحیمیان
سید سجاد رضایی
محمدعلی رضایی
محمد رضائیان
ابراهیم رنجبر
علی رهبر
احمد زادهوش
عبدالله زمانی
عبدالرحیم زهتاب
احمد سالک
حسن سراج زاده
سیدمحمد حسین سجاد
سید احمد سجادی جزی
رضا سعادت نیا
حسین سلطانی
تقی سنایی
حجت الله سنایی
اسماعیل سیاوشی
نصرالله شاملی
غلامرضا شاه میوه
احمد شاهیوندی
مهدی شبانی
مرتضی شرکت
سید حسن شفیعی
حامد شفیعیون
بیژن شمس
احمد رضا شمشیری
ناصر صابری
رحمت الله صادقی
علی اکبر صافی
محمدرضا صالحیان
مجید صفا مهر
جواد صفایی قمی
مهدی صفری
وحید رضا صیرفیان
محسن طالب پور
سید امیررضا طاهائی
سید محمد علی طباطبایی نژاد
مرتضی طبیبی
محمدصالح طیب نیا
احمد عابدی
اسماعیل عابدی
علی اصغر عالمیان
احمد عبداللهی
عبدالجواد عبداللهی
علی عبداللهی
رضا عزیزی
جلال عسگری
عباس عسکری
حسین عشاقی
جعفر عمادی
محمد عمومی
محمد غلامی
یونس غلامی
علیرضا فتاحی
علیرضا فرجی
رضا فرید زاده
حمید فرهمند
علیرضا فرهنگ
مهدی فضائلی
احمد فعال
سید رضا فقیهی
سید محمد فقیهی
احمد فقیهی سرشکی
محسن فقیعی سرشکی
محمود فقیهی سرشکی
علی اکبر فلاح
مهدی فوقی
محمد قطبی
حسن قیصریان
محمد کاظمی
عبد الرضا کبیری
محمد عرفان کریم قصاب پور
ناصر کریمی
کریم کشکولی
رحمن کمالی
محمدعلی گلابگیر
احمد لقمانی
محمود محققیان
محمود محمدی
عباس محمودی
مهدی مستاجران
فرهاد مصری نژاد
حیدر مصلحی
محمد باقر مظاهری
رمضانعلی معتمدی
احمد مقصودی
رسول ملکیان اصفهانی
مرتضی ملکیان
علیرضا ملکوتی
اصغر منتظرالقائم
علیرضا منتظرالقائم
احمد مومنی
حسین مومنی
حسین علی مهرابی
سیدجواد میرمحمد صادقی
سید احمد میرمرشدی
محمدعلی هاشمی دوست
احمد ناصری
پیام نجفی
سید عبدالفتاح نواب
محمد جواد نورمحمدی
علیرضا نوری
محمد واعظی
اکبر یزدی نیا پور
سرکار خانم ها:
سمانه امامی
مرضیه امانی
لیلا امیری فر
مرضیه پیراوی ونک
ریحانه توکلی
زهرا حیدران
خاتون جان محمدی
مژگان حمید نیا
زهره زیودار
پرستو شمسه کهن
معصومه صادقی
گلناز قزوینی
نیلوفر ملک
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️حوزه ی علمیه قم و سه جریان شبه «روشنفکری، انقلابی و حوزوی»
🖋استاد عبدالحسین خسروپناه
🔹آغاز سخن، ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی را به همه انقلابیون واقعی و حوزه علمیه انقلابی تبریک عرض می کنم و چون تئوری جمهوری اسلامی را حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه اعلام کردند؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد؛ لذا لازم دانستم مطلبی در باب صیانت اندیشه ای از جمهوری اسلامی به عنوان الگوی حکمرانی ایران اسلامی عرض کنم و اینکه جمهوری اسلامی با جریان حوزه علمیه انقلابی محافظت می شود؛ نه سه جریان دیگر در حوزه های علمیه یعنی شبه روشنفکری و شبه انقلابی و شبه حوزوی.
مقصود از واژه «شبه» یعنی همه مختصات جریان را نداشتن و به برخی از ویژگی های آن بسنده کردن.
🔹روشنفکری یعنی مدرن شدن و مدرن دارای سه مولفه اومانیسم و سوبژکتیویسم و سکولاریسم است و به تعبیر دکارت و کانت گوهر مدرن، عقلانیت خود بنیاد یا سوبژکتیویسم است؛ اما جریان شبه روشنفکری حوزوی به تبعیت از جریان شبه روشنفکری دانشگاهی تنها به سکولاریسم بسنده کردند و ذره ای از عقلانیت خود بنیاد بهره نبردند به همین جهت، آنچه از متفکران غربی در مباحث فلسفی، الهیاتی، هرمنوتیک، حقوق و غیره به جهان عرب، منتقل و ترجمه و بومی سازی شده، توسط مدعیان روشنفکری در دانشگاه دریافت و مجدد بومی سازی کردند و برخی مدعیان روشنفکری در حوزه ها، مروجان آن شدند. پس جریان شبه روشنفکری در حوزه های علمیه با تقلید از جریان شبه روشنفکری دانشگاهی، سکولار و با چند واسطه غرب زده اند؛ نه غرب گرا.
🔹جریان شبه انقلابی، تنها به چند ویژگی انقلابی گری بسنده می کنند و با تفسیر مُضیّق از انقلابی گری، جمع کثیری از انقلابیون را غیر انقلابی می پندارند. گوهر انقلابی گری به گمان نگارنده، جامعیت اسلام است؛ جامعیت عقل و وحی، جامعیت دنیا و اخرت، جامعیت دین و سیاست، جامعیت مدارا و اخوت و استکبارستیزی، جامعیت جذب حداکثری با بصیرت انقلابی.
🔹شبه انقلابی، انقلاب را تنها در تفسیر خاصی از استکبار ستیزی معنا می کند و باندی از سیاست بازی را جایگزین انقلابی گری واقعی در نظریه نظام انقلابی می سازد و دایره انقلابیون را تنگ تر و تنگ تر می کند و همین تفسیر مُضیّق از انقلابی گری باعث می شود که این طایفه نسبت به برخی سخنان و حمایت های رهبری در تردید قرار گیرند و اینکه چرا رهبری چنین فرمود و چنان حمایتی کرد. «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ واللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ»
🔹جریان شبه حوزوی نیز به معنای تمسک به بخشی از ماموریت حوزه علمیه مقدسه عصر معصومان و علمای متقدم و معاصر است؛ حوزوی بودن در آیه مبارکه نفر و سایر آیات قرآن به خوبی تبیین شده است که عبارت است از: فهم جامع از ابعاد فردی و اجتماعی اسلام، هدایت گری در عرصه های فردی و اجتماعی جامعه و غیرت دینی داشتن و اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بودن و عقاید و احکام و اخلاق را در جزم و عزم، در تفقه و تقید مهم شمردن.
حوزه علمیه انقلابی از این سه جریان شبه روشنفکری و شبه انقلابی و شبه حوزوی رنج می برد.
🔹این متن را نگاشتم تا باب گفتگو فراهم شود و بدون متهم ساختن افراد به این سه جریان، به تبیین بیشتر حوزه علمیه انقلابی پرداخته شود.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⭕️واکنش امام جمعه قم به اتفاق شبانه آتش زدن تصویر امام در قم
☑️آتش سوزی رذیلانه، عشق ملت به امام را در دل مردم کم نخواهد کرد
🔸آیت الله اعرافی با اشاره به اقدام شبانه و رذیلانه برخی سلطنت طلبان و منافقین در آتش زدن تصویر امام راحل در قم اظهار داشت: این اقدام در ادامه زنجیرهی رذیلانه از سوی سلطنت طلبان است و این کار پستی بود که عواطف مردم قم را برانگیخت و مسئولان امنیتی ریشههای این موضوع را میبایست مورد پیگیری قرار دهند و با خاطیان برخورد کنند.
🔸مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور ادامه داد: قم قهرمان با یک مقاله ننگین علیه امام راحل، انقلاب اسلامی را پیش برد و دشمنان ملت بزرگ قم بدانند که با این اقدامات کاری از پیش نمیبرند.
🔸آیت الله اعرافی اضافه کرد: با آتش سوزی رذیلانه، آتش عشق ملت به امام در دل مردم کم نخواهد شد و ملت بزرگ قم ایران در برابر این حرکت زشت و دسیسههای دشمنان ایستادگی خواهد کرد و با برپایی راهپیمایی این اقدام زشت را محکوم خواهند کرد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️روحانیت شیعه، جهاد مداوم و مظلومیت تاریخی
✒️محمدرضا کائینی
🔹بیتردید از آغازین روزهای پیروزی انقلاباسلامی، مواجهه نرم و سخت با روحانیت، به عنوان مؤثرترین نیرو در این حرکت عظیم و تاریخی، مطمح نظر دشمنان و بدخواهان بوده است.
🔹این حرکت در دهه نخست استقرار نظام، عمدتاً از طریق گروهکهای رانده شده از سوی مردم و به صورت حذف فیزیکی نمایان شد و بسا چهرههای نمادین علم و جهاد را از مردم گرفت. در آن دوره به همت نهادهای امنیتی و البته همکاری مؤثر مردم، موج ترور رو به بنبست نهاد و جنگ با متولیان دین، عمدتاً به حیطه تبلیغات و شایعهپراکنی منحصر شد. در دو دهه اخیر و همزمان با گستردگی ابزارهای ارتباطی، دشمنان در سطوح مختلف، بهطور ویژه بر تخریب مکانت اجتماعی این قشر تمرکز یافتهاند و از این طریق سعی دارند با تحریک برخی جریانات و عناصر مستعد، بار دیگر موج ترور را راهاندازی کنند. وقایع چند سال اخیر که طی آن، تنی چند از روحانیون عمدتاً بی نشان و خدوم، بهدست عناصری روانپریش یا تحریک شده به شهادت رسیدند، شاهدی بر این مدعاست و رویداد دلخراش دیروز در آستان قدس رضوی (ع) را نیز باید در این راستا قلمداد کرد. برای فهم بیشتر صورت مسئله، باید نکات ذیل را مورد توجه ویژه قرار داد:
🔸روحانیت شیعه در طول حیات خویش به ویژه سده اخیر، هماره انجام تکلیف شرعی را همراه با نوعی مظلومیت پی گرفته است. این خصیصه را هم از بر دار رفتنهای مشروطه، هم از ترور شخصیتهای نهضتملی و هم از زندان و تبعید و شهادتهای دوران انقلاباسلامی میتوان دریافت. از این رویه تاریخی، میتوان نتیجه گرفت که برای مجاهدان این قشر، چنین وقایعی طبیعی و از لوازم مجاهدت قلمداد میشود و مانع از تداوم انجام وظیفه
نخواهد شد.
🔸 اکثریت قاطع روحانیان، از مراجع تقلید گرفته تا طلاب سطح نخست، در شرایطی بس زاهدانه و حتی فقیرانه میزیند. گذشته از موارد معدودی که گاه دستاویز معاندان میشود، ما در این فقره بیشتر شاهد نوعی فضاسازی و شلتاق هستیم! اینگونه فضاسازیها در رسانههای معاند یا فضای مجازی، در راستای بسترسازی برای وقایعی صورت میگیرد که دیروز نمونهای از آن در آستانقدس رخ داد. جالب اینجاست روحانیونی که دیروز مورد سوءقصد قرار گرفتند، اشتغالی جز خدمت جهادی، مخلصانه و بیتظاهر نداشتهاند و دغدغه و توان خود را برای خدمت به حاشیهنشینان شهر مشهد مصروف میداشتند.
🔸در ساحت سیاست و فرهنگ ما، علایمی از تلاش برهمزنندگان وحدتملی، برای ایجاد نقار و نِقاش میان روحانیت شیعه و سنی مشاهده میشود! بیتردید همزیستی تاریخی و مسالمتآمیز این دو گرایش مذهبی در کشور ما ریشهدارتر از آن است که چنین وقایعی بتواند آن را مخدوش سازد. با این همه این علایم، هشیاری هرچه بیشتر نهادهای امنیتی و مسئول را میطلبد که بساط فتنهانگیزی را جمع کنند و بانیان آن را ناامید سازند.
https://mobahesat.ir/23769
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️خاطره شیرین وصیتنامه نویسی استاد رضا مختاری در جبهه
📽گفت وگوهای تصویری مباحثات
⚡️فصل سوم
🔻قسمت بیستم
🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات:
https://aparat.com/v/aoUWw
🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات:
aparat.com/mobahesat
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️نقدی بر«زندگی پس از زندگی»
🔸یادداشت وارده:
✒️سید علی کشفی
🔹دو سال است که در ماه مبارک رمضان، برنامهای تلویزیونی با عنوان «زندگی پس از زندگی» از رسانهی ملی پخش میشود و با مطرح کردن مرگ از دیدگاه کسانی که به عنوان «تجربهگر»، به نوعی به مرگ نزدیک شده ولی زنده مانده و برگشتهاند، توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب نموده و برای بعضی افراد تأثیرگذار باشد. این کمترین، وظیفه خود دانستم نکاتی را درباره این برنامه متذکر شوم، بی آنکه این گفتار بخواهد به تک تک گفتگوهای هر قسمت از برنامه و ایرادات آنها بپردازد.
🔹بازگشتن از مرگ!
با توجه به اظهارات پزشکان و اعتراف سازنده برنامه باید گفت که تجربهگرها مرگ را تجربه نکردهاند. کسانی که به عنوان تجربهگرِ مرگ در این برنامه معرفی میشوند، اگر در حالتی از کما، اغماء و مانند اینها، نورها یا ظلمتهایی را دیده یا حالاتی از خوشی یا ناخوشی برایشان گذشته و تصور کردهاند که مرگ را درک کرده و مردهاند، تجربهی آنها در واقع نمیتواند چیزی بیش از تجربهی شهودی برخی افراد از عالم مثال و ماوراء ماده باشد. در بیانی ملموستر، مشاهدات آنها، چیزی از جنس خواب است حتی اگر برای خودشان بسیار مشابه واقعیت باشد و آن را با آب و تاب زیادی تعریف نمایند. بنابراین با استناد به ادعا و حرفهای آن تجربهگرها، نه میتوانیم درباره مرگ بررسی کنیم و به چیستی و ماهیت مرگ برسیم و نه درباره دنیای پس از مرگ و برزخ اطلاعاتی به دست میدهند.
🔹 پیامبران، تنها راویان معتبر عالم غیب
طبق فرمودهی قرآن، علم غیب به طور مطلق، فقط، از آنِ خداست (به عنوان نمونه: إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّه (سوره یونس. آیه ۲۰)). سپس خداوند از علم غیب به پیامبرانش داد تا راه ارتباطی مردم با غیب باشند.
البته از راههای دیگری مانند جن و خواب و رمل و تنجیم و…نیز شاید بتوان اطلاعاتی از غیب کسب شود اما بدون تردید آن راهها معتبر نیستند و اطلاعاتی هم که از آن راهها به دست بیاید، قابل اعتماد و اطمینان نیستند و اساسا سوره مبارکه جن نازل شده که بگوید هر خبری از غیب به غیر از کانال پیامبر، فاقد اعتبار است. زیرا برای پذیرش هر اعتقادی در دین، باید حجت داشت. یعنی خود دین باید آن طریق را به رسمیت شناخته باشد.ترویج این تجربهها، زمینهی انحراف در حوزهی دینی و فلسفی ایجاد میکند و بسیار خطرناک است زیرا اساساً باز کردن پای تجربه به حوزه وحیانی و غیب، ناصحیح و ارائهی گزارشات غیبی، تنها کار انبیاء است. اگر بخواهیم به جز معصوم، به ادعاهای دیگران هم اعتبار بدهیم، شناخت ادعای درست بسیار دشوار خواهد شد مخصوصا در عالمی شبیه مکاشفه و رؤیا که دست عقل از آن کوتاه است.
🔹تأثیرات مخرب اجتماعی و اعتقادی
کسانی که به عنوان تجربهگر در این برنامه معرفی میشوند، شهرت و معروفیتی پیدا میکنند که چون سایهای از تقدس و احترام دینی دارد، میتواند برای خودشان، اطرافیان و جامعه خطرناک باشد. نمونهی تجربهگرهای سال گذشته موجود است و مطالعات اجتماعی باید به این موضوع بپردازند که در جامعهی ایران با این میزان از اعتقادمحوری مردم، مقدس کردن یک نفر آن هم فقط بابت تجربهای نامعتبر، چه نتایجی در پی خواهد داشت؟ مردم برای سایر امور دینی و گرفتن حکم دین و فتوا در سایر امور به این افراد که گاهی کمترین بهرهای از علم و محتوای دین ندارند، مراجعه میکنند و این زمینه ایجاد میشود که این افراد در اثر مراجعات مردم، به تدریج شأن و منزلتی دروغین برای خود دست و پا کنند و باید دانست که بسیاری از فرق انحرافی از همین احساس تقدس شروع شده است.
🔹وقتی رسانهی ملی به این گزارشات اعتبار میدهد و این گزارشات به طور گسترده، پخش، منتشر و بازنشر میشوند، به تدریج افراد دیگر نیز تجربههای درست و غلط خود را مطرح میکنند بیآن که ارزیابی صحیحی از جهت انطباق آنان با آیات و روایات صورت گرفته باشد.
و البته باید گفت در قسمتهای پخش شده در این برنامه، زمینهی انحراف وجود دارد. به طور مثال پر رنگ کردن «عمل» نسبت به «ایمان و اعتقاد» در گزارشات کاملا محسوس است در حالی که در منطق قرآن و اهلبیت ایمان، مرحله اول و شرط قبولی اعمال است (مَنْخ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ…وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ).
🔹بنابراین صرف اینکه بگوییم از برنامهی «زندگی پس از زندگی» استقبال شده و در برخی افراد تحول ایجاد کرده، نه تنها کافی نیست، حتی خطرناک و نگرانکننده هم میتواند باشد. این برنامه هرچند آتئیستها و مادیگراها را به چالش میکشاند، اما برای جامعه دیندار در بلند مدت، آثار مخرب دارد و یک نوع انحراف جدی است.
(یادداشت فوق لزوما دیدگاه مباحثات نبوده و آماده انتشار نقدها و نظرات وارده هستیم)
🔸مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23776
🔻🔻🔻
@mobahesat