eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
213 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡ درنگی در نظرات فقهی آیت‌الله سیدکمال حیدری ✏ سیّد محمّدمهدی هاشمی 🔹 جو حوزه علمیه به دلیل مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به جایی رسیده است که بعضی از افراد در سطح منبری و بالاتر سعی بر این دارند که با نظریات و کلام‌های عوام‌پسند، مخاطبین و طرفداران بیشتری را در میان اقشار مختلف جامعه جذب کنند و در این معرکه که گرفتاری‌های متعدد در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی دامن‌گیر جامعه مسلمانان بوده و بزرگان را به خود مشغول کرده است و فرصتی برای درگیری‌های فکری و عقیدتی با درون ندارند، به افراد سوء استفاده‌کننده این مهلت را داده است که با وجود فضای شبهه در مسائل دینی، عقیدتی و فقهی، بر این موج سوار شده و بخواهند به هر نحوی سردمدار جریان‌های به اصطلاح روشنفکری دینی در جامعه باشند. 🔹 سخنانی که چند صباحی بر زبان ایشان جاری می‌شود، با وجود تحصیلات ایشان در حوزه نشان دهنده این است که از مسلمات دین و شریعت عبور کرده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که جایی برای احکام الهی و تشریع و نبوت حضرت محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلّم نگذاشته‌اند. 🔸 ایشان در این بیان می‌گوید که احکامی که در قرآن بر آنها تصریح شده است برای هزار و چهارصد سال پیش بوده و امروز کاربردی ندارد. به حجاب، دیه و قصاص اشاره می‌کند. جای سؤال است که آیا دین اسلام خاتم ادیان الهی نیست؟ آیا اکمل و اتم دین‌ها نیست؟ اگر نیست، لازمه‌اش ادامه ارسال رسُل از جانب خداوند متعال است؟و هدایت بندگان. اگر هست، پس احکامی که خدا در قرآن کریم صادر کرده است برای همه ازمنه لازم الاجرا است، چراکه براساس حکمت الهی برنامه سعادت بشر در آن تنظیم شده است. نه اینکه مدتی به آن عمل کرده و بعد آن را رها کنند!!! و اگر قرار بود تغییری در آن حاصل شود، باید از جانب خود خداوند و یا امامان علیهم السلام این تغییرات ایجاد شود، نه اینکه ما به دلخواه خود تغییر حاصل کنیم. آیا این موجب وهن و به سخره گرفتن دین نمی‌شود؟ 🔸 آیا درس خواندن، در اجتماع بودن وغیره منافاتی با حجاب دارد؟ مگر زنان در عصر پیغمبر(ص) و ائمه(ع) در اجتماع نبودند؟ مگر حکم حجاب چیزی طاقت فرسا و فوق تحمل بشری است؟چرا احکام الهی را به صورت وحشتناک برای مسلمانان جلوه می‌دهید؟ حجاب منافاتی با آزادی‌های شرعی زن ندارد. زنان مسلمان در حیطه شرع آزادی‌های اسلامی دارند که به موجب احکام الهی به آنها داده شده است؟اگر این حجاب اسلامی را نمی‌پذیرید، مطلوب‌تان چیست؟ اگر غیر از این باشد، حجابی باقی نمی‌ماند که بر سر آن بحث کنید و باید مروج پوشش زنان در جوامع غیر اسلامی باشید. 🔸 آقای حیدری که خود را مرجع می‌خواند، چرا در أخذ وجوهات شرعیه تابع روز نیستند و حکم ۱۴۰۰ سال پیش را بدون کم و کاست اجرا می‌کنند و از قبول وجوه امتناع نمی‌کنند. 🔸 این سخنان خنده‌دار ایشان در نسخ احکام و عدم اجرای احکام الهی در این زمان و منافات داشتن احکام امروز با گذشته حاکی از انحراف عقیدتی ایشان است و مرتبط به فقه نیست.مجموع دین اعم از عقائد، احکام و اخلاق به گونه‌ای است که اگر بخشی از آن را ملتزم نشویم به بقیه آن نمی‌توان پایبند بود.اگر علم الهی و به تبع، علم و عصمت معصومین(ع) را قبول نداشته باشیم، می‌توانیم از نص قرآن و کلام معصوم(ع) هم دست بکشیم و آن را رها کنیم. 🔹 اگر ایشان مثال به نسخ بزنند، در جواب می‌گوییم نسخ از جانب خدا بوده است، مگر شما به مقام الوهیت رسیده‌اید که به شرایط هر روز حکمی را جعل و حکمی را نسخ کنید؟! آیا شما اولین نفری بودید که به این کشف علمی در تاریخ رسیدید؟همگی باید بدانند که چرا در طول این همه سال کسی از بزرگان و علمای شیعه از شیخ کلینی، صدوق و شیخ طوسی تا فقهای بزرگ همچون علامه حلی و نراقی‌ها(رحمهم اللّه) هیچ‌کدام در کتب‌شان حتی به عنوان قول نادر و شاذ به این قبیل سخنان اشاره نکرده‎اند. متاسفانه این افرد برای خود سپرهایی همچون ولایت فقیه و حمایت از نظام درست کرده‌اند که در امان باشند. 🔹 حوزویان و مسئولین حوزه باید متوجه باشند که نظریات ایشان در میان قشرهایی که دنبال اینگونه سخنان برای ایجاد فضای تبلیغاتی برای اهداف خود هستند، اثری سوء گذاشته و می‌گذارد. لذا، اینجا است که مسئولیت دینی و شرعی اقتضاء می‌کند در مقابل منحرف‌کنندگان جامعه شیعه بایستند. (مباحثات آمادگی دارد پاسخ‌های وارده به این یادداشت را منتشر نماید) متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/22473 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات
⚡ درنگی در نظرات فقهی آیت‌الله سیدکمال حیدری ✏ سیّد محمّدمهدی هاشمی 🔹 جو حوزه علمیه به دلیل مسائل س
🔹پاسخ وارده به «درنگی در نظرات فقهی آیت‌الله سیدکمال حیدری»/۱ 🔻عرض سلام خواهشا در کانال مباحثات ، انشا منتشر نفرمایید. نوشتار انتقادی به افکار سیدکمال حیدری خیلی ابتدایی است. اینکه دین اسلام خاتم است و احکامش ابدی ، پاسخ داده شده! آنهم صد سال پیش توسط اقبال لاهوری. البته شهید مطهری تعریضی به استدلال اقبال دارند. اقبال میگوید خاتمیت اسلام بدین معناست که عقل به درجه از بلوغ رسیده که می تواند احکام اجتماعی بر مبنای دیدگاه الهی و عدل صادر کند. خاتمیت اسلام منافاتی با تبدل ظاهر احکام ندارد. آنچه مهم است فلسفه حکم است که در تمام زمانها باید ملاک باشد. مثلا هدف از حجاب عفاف است ، ولی آیا ابزار مطلق عفاف ، حجاب است؟! می تواند کسی حجاب نداشته باشد ولی عفیف باشد. قطع ید سارق ، حکم بازدارنده بوده است. اگر حقوق جزایی به مرحله ای از بلوغ برسد که بدون قطع ید از سرقت جلوگیری کند ، عقل کدام را انتخاب می کند؟ ان الله یامر بالعدل و الاحسان به کدام حکم می کند؟ دین مبین اسلام ، منافاتی با بروزرسانی احکام اجتماعی ندارد.. شاید اینها را من و شما زیاد درک نکنیم. ولی جوان مسلمان ساکن در غرب ، احکام عقلایی را خوب می فهمد. هدف تمام ادیان ، دوری از شرک و توجه به خدای لاشریک له و اخلاقمداری در مسیر توحید است. احکام اجتماعی در مسیر همزیستی مسالمت آمیز باید باشد... مشکل ما حاکمیت چند صد ساله اخباری گری است که به فرمایش شهید مطهری بالاترین مصیبت بر شیعه بود پاینده باشید 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔹پاسخ وارده به «درنگی در نظرات فقهی آیت‌الله سیدکمال حیدری»/۲ تاملی در نوشتار سید محمد مهدی هاشمی بنده نه مولف را میشناسم و نه مطلبی را که به آقای سید کمال حیدری نسبت داده است شنیدم و دیده ام. ای کاش مستندشان را ارائه میکردند. اما روی سخن بنده با همین متن آقای هاشمی است و نه چیز بیشتر. 🔸پاراگراف اول ایشان تماماً خطابه و مصداق همان سخنان منبری و عوام پسندی بود که ایشان اشاره کردند لذا نیاز به نقد و تحلیل ندارد. 🔸 درباره مسلمات دین و شریعت، خوب بود جناب هاشمی، معیار دقیقی از مسلمات دین ارائه میکردند. متاسفانه شیوه رایج برخی حوزویان این شده است که بدون ارائه تعریف و معیار دقیق و منضبط از مفاهیم، به عرصه صدور حکم وارد می شوند و دیگران را به انکار مسلمات متهم می کنند. 🔸خاتمیت اسلام مورد انکار کسی نیست اما ملازمه ای هم با ابدی بودن همه آنچه در «متون مقدس» آمده ندارد و آقای هاشمی باید این مدعا را اثبات نماید. 🔸اینکه نوشتند لازمه ابدی بودن اسلام اجرای همه احکام قرآن در همه ازمنه است نیازمند تحلیل و بررسی است. چه چیزی از احکام قرآن لازم الاجراست؟ اصل حکمِ الزامی آن ؟ مصادیق حکم الزامی؟ روح حکم الزامی؟ آقای هاشمی بدون اینکه هیچ تحلیلی از این مباحث دقیق و فنی ارائه بدهد صرفا عباراتی خطابی و بدون دلیل ارائه کرده است. آیا ایشان معتقدند بر اساس آیه 60 انفال، جامعه اسلامی موظف و مکلف است برای ارتش و نیروی نظامی خود «اسب های ورزیده[رباط الخیل]» فراهم کند؟! بعید است پاسخ ایشان مثبت باشد و قاعدتاً معتقدند اسب بعنوان مثال ذکر شده است که مطابق فرهنگ و شرایط زمانه نزول قرآن بوده است. اگر همین یک مورد را بپذیریم - که تقریبا همه پذیرفته اند- پس می توان مدعی شد یک مورد از آیات قرآن اجرا نشده است. جناب هاشمی هر پاسخی به این عدم اجرای آیه بدهند درباره دیگر آیات قرآن هم بعنوان یک احتمال عقلایی مطرح است. پس نمی توان سخن منسوب به آقای حیدری را - بر فرض صحت- بدیهی البطلان فرض کرد. 🔸اتهام ایشان به انحراف عقیدتی وقتی مجاز است که با دلیل و برهان و مستندات کافی و محکمه پسند مواجه باشیم نه با سخنان خطابی و احساسی که به مکتوبات شاعرانه بیشتر شبیه است تا مطالب علمی و فنی و دقیق. بهتر است جناب هاشمی بجای پیروی از سیره و سنت بزرگان حوزه در اتهامات بی اساس به دیگران و تهیه تکفیرنامه و حکم به خروج زید و عمرو از دایره اسلام و تشیع، سخنان خود را مستدل و مستند کنند و از شعار و هیجانی شدن پرهیز نمایند. 🔸نوشته اند:«اگر ایشان مثال به نسخ بزنند، در جواب می‌گوییم نسخ از جانب خدا بوده است، مگر شما به مقام الوهیت رسیده‌اید که به شرایط هر روز حکمی را جعل و حکمی را نسخ کنید؟! » اینها شاهد سستی مبانی علمی نوشتار آقای هاشمی و هیجانی بودن این مکتوب است زیرا ایشان مطلع نیستند که نسخ قرآن به سنت متواتر ، مورد پذیرش همه است با این حال کسی برای پیامبر و اهلبیت مقام الوهیت قائل نیست. 🔸در پایان به ایشان و همه منتقدان، توصیه اکید میکنم بجای برافراشتن چماق تکفیر و تضلیل دیگران و اتهام زنی های بی اساس و بی سند و شاهد و ادعاهای بی دلیل و منطق و فاقد استدلال و قضاوت دیگران بر اساس عقاید کلیشه ای خود (که غالبا موروث دوران کودکی است) به تامل و تحقیق بیشتر بپردازند و عرصه علم و تحقیق و پژوهش را با ادبیات شایسته و مناسب آن ارائه بدهند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از سهم تو از مهربانی
خدمت رسانی و کمک به مردم سیل زده منطقه بلوچستان موارد مورد نیاز پتو ،کنسرو، غذا ،لباس گرم ، و... به دلیل طولانی بودن مسافت اقلام در شهر های همجوار تهیه خواهد شد چشمان هم وطنان منتظر همدلی شماست شماره کارت : ۶۱۰۴۳۳۷۶۰۱۵۵۵۱۲۹ بنام موسسه رسالات 🌐@resalat_zabol
⚡ اخلاص، میرات شیخ عباس قمی به مناسبت ۱بهمن سالروز رحلت 🔹 شیخ عباس دلبستهٔ احادیث و روایات بود. او تمامی عمر خود را به تفحص در این وادی گذرانده بود. او در احادیثِ معصومین، شفابخشی می‌دید؛ نه تنها شفای باطنی که حتی شفای ظاهری را هم در همین احادیث جست‌وجو می‌کرد. فرزند ایشان نقل کرده است: «زمانی پدرم چشم‌درد سختی داشت که اطبای قم از علاجش عاجز شده بودند. پدر روزی به مادرم گفت کتاب شریف اصول کافی را نزد من بیاور! مادر کتاب را به دست پدر داد. پدر گفت: این کتاب منبع واقعیات الهیه و سراسر حکمت و هدایت و نور است و شفای هر درد… . نمی‌شود این کتاب بی‌اثر باشد. کتاب را یکی دو بار به چشم خود کشید، یکی دو ساعت بعد از آن، از درد چشم خلاص شد» 🔹 مواجهٔ او با روایات اگرچه از روی اخلاص و طینت پاک وی بود، اما شاید همین امر سبب شد که در پاره‌ای از روایات، سهم عقل را به جای نیاورد و روایاتی را نقل کند که بیشتر، سویه‌های اسطوره‌ای دارد. کتاب منتهی الأمال، یکی از آثار مرحوم شیخ عباس است که با بسیاری از احادیث غیر عقلانی آمیخته است. مواجههٔ شیخ عباس قمی با واقعهٔ عاشورا نیز انتقادات شهید مطهری و شیخ صالحی نجف آبادی را به همراه داشت. 🔹 شیخ عباس قمی در بیان مِهر و علاقهٔ خود به تحقیق و کتاب خوانی گفته بود: زمانی که در قم تحصیل می‌کردم، خیلی تنگ‌دست بودم. یک قِران و دو قران جمع می‌کردم تا اینکه مثلا سه تومان می‌شد، آن را برداشته از قم تا تهران پیاده می‌رفتم و با آن کتاب خریده، به قم برمی‌گشتم و به تحصیل ادامه می‌دادم. 🔹 شیخ عباس قمی را باید عالمی حدیث‌گرا نامید. از همین روست که او را محدث قمی نیز نام نهاده‌اند. احادیثی که او نقل کرده است، اگر چه بعضاً سویه‌های عقلانی کمتری دارد، اما گویی از پشتوانه‌ای نصیب می‌برد که در خانه‌های اغلب شیعیان و در دل آنها نفوذ می‌کند؛ پشتوانه‌ای از اخلاص، که شیخِ قم آن را به ارث گذاشته است. 🔸 متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/2149 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ 🔹مراسم تشییع پیکر شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام سید رحمت‌الله موسوی 🔹 چهارشنبه دوم بهمن ساعت ۱۵ مسجد امام حسن عسگری قم 🔻🔻🔻 @mobahesat
💥اختصاصی مباحثات 🔹جمعی از فضلا و استعدادهای برتر طی دو جلسه با حضرت آیت‌الله حسینی‌بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه برخی از مسائل آموزشی حوزه های علمیه را به بحث گذاشته و دیدگاه‌های خود را مطرح نمودند . لازم به ذکر است اولین جلسه هفته گذشته ۲۶ دی و دومین جلسه امروز ۱ بهمن ۹۸ در محل دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه برگزار شد. همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رحیمیان مسئول دبیرخانه و کارشناسان دبیرخانه شورای عالی نیز حضور داشتند. 🔻🔻🔻 @mobahest
مباحثات
⚡ درنگی در نظرات فقهی آیت‌الله سیدکمال حیدری ✏ سیّد محمّدمهدی هاشمی 🔹 جو حوزه علمیه به دلیل مسائل س
🔹پاسخ وارده به «درنگی در نظرات فقهی آیت‌الله سیدکمال حیدری»/۳ بنام خدا ۱. باید تاسف خورد که عده ای متنی پر از خشونت ورزی و مشحون از تخریب و اتهامات و برچسب زنی را به نام "نقد" منتشر می کنند. گویا قرار نیست ما حوزویان بیاموزیم که فقط دلیل مخالف را نقد کنیم؛ یعنی تنها دلیل را در مقابل دلیل قرار دهیم، و از هر گونه برچسب زدن و ورود به حریم نیات و انگیزه های افراد احتراز کنیم. نثار الفاظ و برچسب هایی همچون منحرف،شبهه افکن،معرکه گیر،عوام فریب و غیره به مخالفین،نشان دهنده میزان سطح فکری،سعه صدر و آزادندیشی صاحب آن است! ۲. مشخص است که نویسنده هیچ درک صحیحی از اصل مدعای آیت الله حیدری نداشته و بدون تصور صورت مساله،در مقام تکذیب آن برآمده! وی آن قدر به خودش زحمت نداده که ابتدا اصل مدعای صاحب نظریه را از طریق دروس کامل ایشان متوجه بشود، و سپس در مقام نقد آن بر آید؛لذا مطالبی را بیان نموده که هیچ ربطی به مدعای آیت الله حیدری نداشته و معلوم نیست نویسنده چه کسی را مورد حمله و تخریب قرار داده است! آری وقتی کسی یک‌ کلیپ کوتاه را منبع قضاوت و داوری خود درباره یک مساله علمی بسیار مهم قرار می دهد،انتظاری جز نگارش نوشته هایی با این سطح نمی رود! ۳. نویسنده خوب است بداند که آیت الله حیدری در هیچ کجا نفرموده حجاب واجب نیست!! بلکه بر اساس قاعده "وحدة المفهوم و تعدد المصداق" -که یقین دارم این اصطلاح تا به حال به گوش نویسنده هم نرسیده است -،اصل حجاب را به عنوان یک حکم که ریشه قرآنی دارد، واجب، واحد و ثابت می داند،اما مصادیق آن را بسته به شرایط زمانی و مکانی و فرهنگی متفاوت در جوامع گوناگون، متغیر می داند. حقیقت و روح حجاب،واحد و ثابت (غیر قابل تغییر) است،اما مصادیق آن می تواند متغیر باشد و باید باشد. پس بحث بر سر وجوب اصل حجاب نیست، بلکه همه بحث مربوط به مصادیق و مظاهر حجاب است. طبیعی است کسی که این قاعده را نشنیده، بین مفهوم و مصداق حجاب خلط کند! با توسل به قاعده راهبردی"وحدة المفهوم و تعدد المصداق" که از ابداعات تفسیری و هرمونتیکی آیت الله حیدری است،فهم صحیح و عمیق بسیاری از آیات و روایات تسهیل می گردد. بر اساس این قاعده، حقیقت و روح حجاب واجب و ثابت است، اما مصادیق آن در جامعه ای می تواند چادر باشد، در جامعه و محیطی دیگر مانتو،در کشوری دیگر همچون مالزی مقنعه های رنگی،در اروپا لباس و کلاهی که پوشاننده باشد و غیره. اصل حجاب و عفاف در همه این مصادیق، موجود و محقق است، بلکه فقط نمودها،مصادیق و مظاهر آن است که بسته به شرایط زمانی و مکانی و فرهنگی مختلف،تغییر می یابد. ۴. طبق این نظریه، هم وجه ثبات احکام الهی تامین می شود، و هم وجه تغییرپذیری، پویایی و نوشوندگیِ وجود انسان، و تفاوت و تنوع جوامع بشری مد نظر قرار می گیرد. هر نظریه ای که فاقد دو وجه ثبات و تغییرپذیری آموزه های دینی به نحو توامان باشد، به تدریج از متن زندگی انسان ها رخت بر بسته و به حاشیه خواهد رفت!؛ چرا که این دو، اقتضای فطرت بشری است. ۵. به امید روزی که نقدهایی خالی از هرگونه اتهام زنی و برچسب پراکنی و منحرف خواندن مخالفین را شاهد باشیم؛ نقدهایی که در آن ها فقط تقابل دلیل با دلیل را شاهد باشیم و بس! ۶. عامل اصلیِ کمال پنداری و خود را حق و در صراط مستقیم پنداشتن، و مخالفین را منحرف و باطل قلمداد کردن، ناآشنایی با دانش معرفت شناسی است که در نتیجه آن، شخص توهم میکند فهم و برداشت او لزوما و صددرصد مطابق با واقع و عین لوح محفوظ است،حال آنکه فقط خدای متعال و معصومین(علیهم السلام)، از لوح محفوظ و نفس الامر آگاهی دارند‌‌،و مادون ایشان - هر کس که باشد -، فقط با ظواهر سر و کار دارد؛ لذا ممکن است نظرش مطابق با واقع باشد، و یا نباشد (جهل مرکب!). ۷. و یک گله نسبت به روش انعکاس اخبار، از سوی سایت مباحثات. انتظار می رود مسئولین سایت، هر نوشته ای را به اسم نقد انعکاس ندهند! نقد، پدیده ای بسیار ارزشمند است که چنانچه به خوبی صورت گیرد، بستر آزاداندیشی، پویایی افکار و نهایتا هم افزایی برای موافقین و مخالفین را فراهم می آورد، اما همین نقد از آداب و قوانینی برخوردار است که چنانچه فاقد آن باشد، به یک ضد ارزش تبدیل شده و آلوده شدن فضا، سوء تفاهم و وارونه شدن حقایق را پدید می آورد. چرا مسئولین سایت مباحثات، به متنی که در آن، به صاحب یک نظریه، نسبت های ناروا هچون منحرف، شبهه افکن، عوام فریب و غیره داده شده است، اجازه نشر می دهد؟! پیشنهاد بنده آن است که در موارد مشابه، از نویسنده بخواهند نقد خود را از تخریب ها و ادبیات توهین آمیز بپیراید، و سپس فقط اصل مدعا و دلیل او را در معرض قضاوت و ارزیابی اهل علم قرار دهند‌. آیا از راه تخریب و منحرف خواندن مخالفین، و جایگزین کردن بدگویی و ورود به حریم نیات اهل علم، به جای تمرکز بر دلیل و منطق، می توان فضای آزاداندیشی و تبادل سالم آراء را پدید آورد؟!
⚡ انتخابات خبرگان آزمونی برای حوزویان! 🔸 انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان تقریبا همزمان با انتخابات شورای شهر و مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری در استان‌های مختلف برگزار می‌شود. این انتخابات را در چند استان پیش‌رو خواهیم داشت که انتشار خبر تعداد ثبت‌نامی‌های اولیه، انصراف دهندگان و تایید شدگان نهائی از استان قم مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته‌است. براساس اعلام فرماندار قم از این استان 57 نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد 29 نفر انصراف داده، 26 نفر رد صلاحیت وصلاحیت دو نفر تایید شده‌است. 🔸 حضور تنها دونفر در قم برای کسب یک کرسی و رقابت یک طلبه‌ی جوان با آیت‌الله یزدی مورد توجه، نقد ویا بهانه‌ی تخریب خبرگان توسط برخی رسانه‌ها شده‌است، اما نکته‌ی مورد توجه این یادداشت چرائی رسیدن به این وضعیت است. 🔸 انتخابات مجلس خبرگان براساس موضوع آن و شرایط کاندیداهای این مجلس امری کاملا حوزوی و فقهی است. خوشبختانه بررسی‌کنندگان صلاحیت کاندیداها هم نه از جنس وزارت کشور بلکه توسط جمعی از فقهای شاخص در شورای نگبهان صورت می‌گیرد. با این اوصاف چرا باید قم به عنوان شهر علم و فقاهت اینگونه دچارفقرمجتهد برای حضور در انتخابات خبرگان باشد؟ 🔻 در این زمینه چند نکته‌ی مهم قابل توجه است: 🔹 براساس برخی شنیده‌ها بیش از نیمی از ثبت‌نام کنندگان، متولدین دهه‌ی 60 یا در برخی موارد دهه‌ی هفتاد بوده‌اند.بدین معناست که طلاب نسبتا جوان انگیزه‌ی بالایی برای حضور در این عرصه را دارند. برای کاندیداتوری طلاب نسبتا جوان در مجلس خبرگان انگیزه‌های مختلفی مطرح است؛ از جمله دریافت تاییدیه اجتهاد از سوی فقهای شورای نگهبان. اگرچه از جهتی این اشتیاق قابل توجه و مثبت قلمداد می‌شود اما با توجه به هنجارهای حوزوی، سبقت برای اثبات جایگاه علمی و فقهی امری مذموم شمرده می‌شود. چه آنکه در دوره‌های قبلی نیز برخی طلاب بسیار جوان موفق به کسب این تاییدیه شدند و البته باعث تعجب وانتقاد جامعه‌ی حوزویان نیز قرار گرفت. استقبال طلاب جوان برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان با توجه به دو بعد مثبت و منفی آن قطعا باید مورد مطالعه و چاره‌اندیشی دلسوزان حوزوی قرار گیرد. 🔹 بخشی از جامعه‌‌ی حوزوی براساس رفتار شورای نگهبان دررد صلاحیت تعدادی از فقها بویژه رد صلاحیت – براساس شاخص مسائل سیاسی- برخی از کاندیداهایی که قبلا مورد تایید قرار گرفته بودند، ترجیح می‌دهند وارد گردونه‌ی صلاحیت‌سنجی نشوند. این عدم اقبال قطعا به نفع حوزه‌های علمیه و در ابعادی بزرگتر به نفع حاکمیت نیست و باید دید آیا شورای نگهبان چه میزان به آن توجه داشته و چه برنامه‌‌ای برای آن دارد. 🔹 اما تعداد قابل توجهی از اساتید انقلابی و طراز نخست در حوزه نیز در این عرصه‌ حضور ندارند. این گروه سال‌ها کرسی تدریس داشته و براساس شواهد می توان تایید صلاحیت آنان را محتمل یا مسلم دانست. اما آنان علیرغم آنکه حمایت و همراهی نظام جمهوری اسلامی ایران و جایگاه ولی‌فقیه را واجب عینی و تکلیف دینی و سیاسی می‌دانند اما از ادای تکلیف در این عرصه خودداری می‌کنند. نکته‌ی مهم آن است که بخاطر شرایط خاص فقهی که برای نمایندگان مجلس خبرگان وجود دارد، ادای تکلیف برای این گروه از اساتید طراز نخست حوزوی عینی است. اما علیرغم علم به این موضوع شاهد آن هستیم که در همین دوره نیز بخاطر عدم حضور این سطح از اساتید عملا انتخابات خبرگان از شهر علم و فقاهت محصور در دو کاندیدا شده‌است!. دلایل مختلفی برای استنکاف از ادای تکلیف عینی می‌توان برشمرد از جمله تردید در احراز صلاحیت علمی و یا دون‌شأن دانستن برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی! چنانچه هریک از دلایل فوق صادق باشد باید همچنان این گروه از حوزویان را مورد عتاب و سوال قرار داد که چرا برای باشکوه شدن انتخابات خبرگان و مهمتر از آن ادای تکلیف دینی و سیاسی حاضر به گذشت از آبرو یا جایگاه خود نیستند؟ جالب اینجاست که همیشه ادبیات و منطق حاکم بر این طیف بازخواست سایر اقشار یا تفکرات سیاسی در چرائی ضعف و سستی حمایت از نظام اسلامی است. به صورت کلی باید گفت پائین آمدن سطح فقهی و وزانت علمی و شخصیتی کاندیداهای مجلس خبرگان تهدید بزرگی برای این نهاد عالی است و هیچ نهاد و سازمانی جز حوزه‌های علمیه صلاحیت رسیدگی و حل این مشکل را ندارند. http://mobahesat.ir/22570 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔻مباحثات/در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین شاکرین؛ 🔹موقعیت‌شناسی تاریخی حضرت فاطمه زهرا (س) مشاهده متن کامل گفت‌وگو: http://mobahesat.ir/2759 🔻🔻🔻 @mobahesat
💥«اين عصر را بايد عصر امام خميني ناميد و ويژگي آن عبارتست از پيدايش و جرأت و اعتماد به نفس ملتها در برابر زورگويي ابر قدرتها و شكستن بت هاي قدرت ظالمانه و بالندگي نهال قدرت واقعي انسان ها و سر بر آوردن ارزش هاي معنوي و الهي» (مقام معظم رهبری) 🔹آغاز دهه‌ی فجر و ایام‌الله پیروزی انقلاب اسلامی ایران را گرامی می‌داریم. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ سیاست‌ورزی مرجعیت نجف در اعتراضات اخیر عراق؛ چگونگی و چرایی ✏ دکتریاسر قزوینی حائری/ عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران 🔹 آیت‌ﷲ سیستانی در شیوه سیاست‌ورزی خود بیش از هر مرجع دیگری، میراث‌دار آیت‌ﷲ خوئی باشد تا زعیم دیگر آن روزگار حوزه علمیه یعنی آیت‌ﷲ سید محسن حکیم. آیت‌ﷲ سیستانی سیاست‌ورزی حداقلی و سیاست‌ورزی در موقعیت‌های ضروری و حساس را در عراق پس از ۲۰۰۳ در پیش گرفته است؛ با این تفاوت که بی‌شک مسائل حساس و ضروری در این دوره بیش از گذشته بود. 🔹 سیاست‌ورزی پدرانه و حفظ فاصله‌ای معنادار و یکسان با تمام جریان‌ها و عدم دخالت مستقیم روحانیون در سیاست و بسنده کردن به راهنمایی و نظارت و البته توجه به نماز جمعه در صورتی که به وحدت کلمه منجر شود، از جمله شاخص‌هایی هستند که در مجموعه‌ای از استفتائات از سوی آیت‌ﷲ سیستانی در روزهای ابتدایی اشغال عراق مطرح شد. با توجه به این منطق، کنش‌گری‌های نهاد باثبات مرجعیت می‌توانست و می‌تواند عراق را از افتادن در پرتگاه‌های مهلک نجات دهد. 🔹 از مهم‌ترین کنش‌های سیاسی مرجعیت پس از ۲۰۰۳ ، تأکید بر نگارش قانون اساسی توسط عراقی‌ها و همه‌پرسی آن و در سال‌های بعد، دعوت به دفاع کفایی در مقابل داعش و شکل‌گیری حشد‌الشعبی، است که می‌توان آن‌ها را ازجمله موارد سیاست‌ورزی موقع ضرورت تلقی کرد. در این‌گونه سیاست‌ورزی، کمیت و کیفیت رابطه‌ای معکوس با یکدیگر دارند و به نظر می‌رسد راز فراگیر بودن و نفوذ کلام مرجعیت همین امر باشد. موضع آیت‌ﷲ سیستانی در موضوع نگارش و همه‌پرسی قانون اساسی، آمریکایی‌ها را سخت در تنگنا قرار داد و گروه‌های شیعه را با یکدیگر متحد ساخت که در پاسخ به استفتاء از ایشان صورت گرفت. از سوی دیگر در مواضع آیت‌ﷲ سیستانی که شیخ مهدی کربلائی و سید احمد صافی -نمایندگان ایشان در کربلا- در نمازهای جمعه بیان می‌کردند، بیشتر بر اتحاد بین گروه‌ها، دوری از نگاه‌های حزبی و گروهی و توجه به رنج مردم تأکید می‌شد. 🔹 مرجعیت با وجود آگاهی به برخی جریان‌های آرام رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای علیه نهاد دین، نگاه سیاسی مبنایی و تاریخی خود را در اولویت دادن به رضایت عمومی و ایستادگی در برابر ظلم و ستمی که در هزارتوی فاسد عراق دور از انتظار هم نبود، گذاشته است. از همین‌رو کفه ترازوی حمایت مرجعیت از تحرکات مردمی، سنگین‌تر از هشدارها نسبت به خطراتی است که در کمین این تحرکات قرار داشته و دارد. این در حالی است که نگاه عمومی در جمهوری اسلامی در برخورد با دوگانه «توطئه» یا «رضایت مردم و تظاهرکنندگان» سهم بیشتری به سامان دادن نگاه خود بر مبنای توطئه داده است. این امر در گفتمان رسمی، بیش از پیش با ایجاد ارتباط بین ناآرامی‌ها در ایران و عراق و حتی گاهی لبنان دنبال می‌شود. 🔹 اما سیاست مرجعیت در این مسئله را می‌توان در ادامه سیاست‌ورزی وقت ضرورت تلقی کرد. به نظر می‌رسد مرجعیت با توجه به پیچیدگی و عدم ثبات و بغرنج بودن اوضاع، وظیفه خود می‌داند که بیش از هر زمان دیگری به ایفای نقش بپردازد؛ چراکه مرجعیت در وقت ضرورت، خود را بین انتخاب «وضعیت خوب» یا «وضعیت بد» مخیر نمی‌داند؛ بلکه خود را بر سر دو راهی «وضعیت بد» و «وضعیت بدتر» می‌بیند. می‌توان گفت نظریه توطئه در رویکرد سیاسی مرجعیت در مقایسه با فراهم آمدن زندگی کریمانه برای مردم از اولویت کمتری برخوردار بوده است.. 🔹 با توجه به آنچه آمد به نظر می‌رسد اختلاف نظر بین سیاست رسمی در ایران و نهاد مرجعیت پیرامون مسائل عراق، از یک‌سو به سنت‌های متفاوت حاکم بر آن دو در ابعاد کلان باز می‌گردد و از سوی دیگر و با توجه به ابعاد خرد به تفاوت در اولویت‌های دو طرف بستگی دارد. در این بین و با توجه به پیچیدگی مسئله، وجود چنین اختلاف دیدگاه الزاماً نباید به سیاه و سفید شدن فضا بینجامد، بلکه می‌تواند در یک فضای چالشی، به نتایج پخته‌تری برسد. 🔸 مشاهده متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/22598 🔻🔻🔻 @mobahesat