✔️فقه برای اداره جامعه نیازمند نوآوری است/ انقلابیگری و نواندیشی قابل جمع است
🔸پرونده نواندیشی در حوزه (7)
🔘دکتر علی شیرخانی در گفتگو با مباحثات:
🔹بار مذموم بودن واژه روشنفکری در جامعه ما به مرور به این خاطر ایجاد شد که وقتی علمای ما دیدند برخی از افراد خودشان را در دوره قاجاریه به ویژه در دوره مشروطه روشنفکر میدانستند، و کعبه آمالشان عمدتا غرب بود، به همین خاطر به مرور این روشنفکری مذموم شد و سرانجام این واژه روشنفکری استفاده شد و اصلا این واژه روشنفکری در ایران بیمار زاده شد.
🔹وقتی امام میگوید که باید وارد سیاست شویم، شما اگر اسناد و مدارک را مطالعه کنید، در آن مقطع زمانی، همه به آن میخندیدند، میگفتند که یعنی چه؟ اصلا بعضیها هم جسارت میکردند، و می گفتند که آسید روح الله یا آیت الله خمینی چرا اینطور شده است. در محراب و مسجد بنشیند و فعالیت خودش را داشته باشد. نه تنها حوزویان که حتی عوامل شاه هم این نکته را مطرح میکردند. پس وقتی که ما اینها را در زمانهای مختلف نگاه میکنیم، اگر از آن پوسته مذموم بودن روشنفکری خارج شویم، میتوانیم امام را به عنوان یک روشنفکر تلقی کنیم.
🔹ما در دهه شصت خیلی خوب از آقای سروش استفاده میکردیم، میگفتیم که روشنفکر است، ایشان را میبردیم که با حزب توده و غیره مناظره کند، و شرح خطبه متقینش را در رادیو ساعت یک تا دو و قبل از اخبار میگذاشتند، بعد دیگر ایشان خارج شده و رفته، و البته دیگر نظام را هم قبول ندارد، این بحث دیگری است. با اینکه نظام را قبول نداشته باشد، کاری نداریم، ایشان فاسق درجه یک هم که باشد-به قول شهید مطهری به تمام معنا مارکسیستها به دانشگاه بیایند و جولان دهند- مواردی را که میگوید باید شاخصبندی کنیم و ببینیم که شاخصهایی که میگوید به حوزه بحث ما مرتبط است یا خیر.
🔹در زمانهای مختلف با توجه به برجسته بودن یک مساله، اندیشمندان مختلفی آمدهاند و مباحثی مطرح کردهاند. به نظر من بعد از انقلاب، تمرکز روی فقه رفته است. به این دلیل که بعد از انقلاب اسلامی ما آمدیم براساس فقه و تفکرات فقهی حکومتی ایجاد کردیم و نظامسازی کردیم، و عمدتا هم پاسخها و پرسشها، از حوزه فقه است. چون که فقه در این چهل ساله طبیعی است که عملکردهایی داشته است، لذا برخی از افراد که روشنفکر یا نواندیش اسم آنها را بگذاریم، عمدتا روی مساله فقه تمرکز کردهاند.
🔹این فقه شیعی باید به گونهای سامان داده شود که برای اداره جامعه حضور داشته باشد. جامعه که صرفا جامعه شیعی نیست، بلکه جامعه غیرشیعی هم که باشد باید فقه بتواند آن را اداره کند. پس اگر فقه ما بخواهد جامعه غیرشیعی را نیز اداره کند، حتما باید نوآوری داشته باشد. تاکید میکنم که نوآوری باید با اصحاب فن باشد تا به سمت و سوی بیراهه و از دین خارج شدن نرود.
🔹در بحث انقلابی و نواندیش، من معتقدم که این در خود امام و رهبران انقلاب قابل تطبیق بوده، ما میتوانیم با حفظ انقلابیگری خودمان، نواندیش دینی هم باشیم. بگوییم که انقلاب ما این آرمانها و این نوع افقها و رسالتها را دارد، و ما میخواهیم که اینها را تحقق ببخشیم. این رسالتها را با نواندیشی میتوان تحقق بخشید.
🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/21657/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔درخواست جمعی از طلاب پیرامون بزرگداشت شمس و پاسخ مرجعیت
🔹اخیرا درخواستی از آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی پیرامون ساخت سریالی در موضوع شمس مطرح شدهاست. مباحثات با توجه به لزوم طرح بحثهای مختلف پیرامون جریانهای فکری دینی و حوزوی این متن نامه و پاسخ معظمله را منتشر میکند.
🔹متن استفتاء بدین شرح است:
بسمه تعالی شأنه
(وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)
محضر مبارک ملاذ الانام و حجةالاسلام مرجع عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیتالله مکارم شیرازی ادامالله ظله الوارف.
سلام علیکم و رحمة الله
طبق اخبار واصله از خبرگزاریهای معتبر رسمی با نهایت تأسف مطلع شدیم سریالی در سطح ملی و با استفاده از بودجههای دولتی در قالب تیم هنری پیشرفته و کارگردان مطرح و بازیگران شاخص برای نمایش و بزرگداشت شخصیت شمس تبریزی در دست ساخت و اقدام میباشد.
با توجه به فساد عقیده شخص مزبور و عقاید پلید او که از اقطاب و اعلام صوفیه خبیث بوده و عبارات هتاکانه این ضال مضل در تنقیص شخصیت مقدس حضرت صدیقهی طاهره (س) که در مؤلفات منسوب به او، موسوم به مقالات شمس موجود میباشد و همچنین با التفات به عواقب و لوازم خطرناکی که انتشار و پخش این سریال بعد از اتمام ساختش از سیمای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت، استدعای اینجانبان که از طلاب حوزه علمیه قم هستیم این است که عنایت لازم را معظمله جهت توقف هرچه سریعتر این مسئلهی خطرناک مبذول فرمایند. طول عمر با عزت و سلامت آن بزرگمرزبان اعتقادات حقه شیعه و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت را از جانب خداوند متعال خواستاریم.
(وما علینا الاّ البلاغ المبین)
🔹پاسخ حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی:
بسمه تعالی، با سلام
با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه میشود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد. همیشه موفق باشید.
28/6/98 (ناصر مکارم شیرازی)
مشاهده تصویر نامه:👇👇👇
http://yon.ir/3AYDP
http://mobahesat.ir/21711amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ به مناسبت سالروز محاصره بیت امام خمینی(ره) در نجف
🔹روزهای نخست مهرماه سال 1357 دولت بعث عراق اقدام به محاصرهی بیت امام خمینی و تهدید ایشان کرد...
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات
✔درخواست جمعی از طلاب پیرامون بزرگداشت شمس و پاسخ مرجعیت 🔹اخیرا درخواستی از آیتاللهالعظمی مکارم شی
مباحثات/ یادداشت وارده
🔸صبح امروز رسانههای مختلف از جمله مباحثات سوال جمعی از طلاب پیرامون ساخت سریال یا فیلمی درباره شخصیت شمس تبریزی و پاسخ مراجع تقلید را منتشر کردند.
حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی در نظری صریح ساخت چنین برنامههایی را بخاطر گرایش شمس تبریزی به تصوف جایز ندانستند و هریک از آنان نکاتی را متذکر شدند. پس از انتشار این نظرات رسانههای مختلف از جمله کاربران توئیتر اقدام به واکنشهای مختلفی کردند.
با توجه به برخی حواشی پیش آمده بیان چند تذکر ضروری است:
🔹نظرات علمی بزرگان و فقها هریک در جای خود قابل احترام بوده و هست. به رسمیت شناختن اختلاف نظرات و احترام به آنهاست که باعث رشد و پویائی فقه شیعه شده است و از افتخارات و امتیازات این مکتب شمرده میشود.
🔹برخی از کاربران اینترنتی بلافاصله نظرات رهبر معظم انقلاب درباره مثنوی معنوی و به تبع آن شمس را منتشر کردهاند و اینگونه تصور شده است که نظرات حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی و سایر بزرگان همنظر آنان در تقابل با ولیفقیه! است. این در حالی است که نسبت این بزرگواران با حکومت اسلامی کاملا بدیهی و مشخص است و براساس نکتهی پیشین اختلاف در امور فقهی و منهج فکری امری طبیعی است.رهبر معظم انقلاب نیز صراحتا در اینباره فرمودهاند:«هیچ نظر کارشناسی که مخالف با نظر رهبری باشد به معنای مخالفت با ولایت نیست.کار کارشناسی و دقیق علمی، به هر نتیجهای که برسد، برای صاحب آن نظر، معتبر است و نباید مخالفت با نظام تعبیر شود».
-نکته جالب توجه اینکه قوانین فعلی بانکداری براساس اجتهاد اعضای محترم شورای نگهبان بوده و حتی برخی از اعضا با تکیه بر نظرات فقهی مقام معظم رهبری اقدام به تصویب قوانین کردهاند. اما متقابلا برخی از مراجع تقلید صراحتا مخالفت خود را با قوانین و رویه فعلی بانکداری اعلام نمودهاند. این در حالی است که این مخالفت دقیقا مورد استقبال جامعه بوده است و هیچگاه نظرات مراجع مقابله با حکومت اسلامی تلقی نشدهاست.همچنین درباب فلسفه و فلسفه اسلامی نیز دیدگاه کاملا متضادی بین رهبر معظم انقلاب و برخی از مراجع و فقها وجود دارد.
🔹اما واکنش برخی مدعیان نواندیشی و روشنفکری در این زمینه جالب است. این جماعت که به صورت مبنائی مدعی تکثر و احترام به نظرات مختلف هستند، نظر مراجع تقلید را تحمل نکرده و به جای پاسخ منطقی و علمی با استهزاء و هجویات خود شخصیت واقعی خود را بروز دادند.
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات
آیتالله آملی لاریجانی، جوزدگی و تقوای قلم! 🖊یادداشت وارده | علیرضا ملااحمدی: 🔸«وحید اشتری» از فعا
✔️آقای آملی لاریجانی باید پاسخگو باشند
🔸یادداشت وارده در پاسخ به حجتالاسلام ملااحمدی
🖊سجاد دینپرستی صالح:
🔹سایت مباحثات متنی را از آقای علیرضا ملااحمدی منتشر کرده که شامل نقدهایی بر مطلب آقای وحید اشتری است. ضمن تشکر از هر دو بزرگوار و سایت مباحثات که باب گفتگو را باز کردهاند، نکاتی را شاگردانه تقدیم میکنم:
🔹1. بنده هم بر حسب ظواهر، بعید میدانم کسی در فضل و دانش آقای صادق لاریجانی، و حتی برتری علمی ایشان (در علوم سنتی و جدید مرتبط با استنباط) تردید قابل توجهی داشته باشد.
🔹2. لزوم پاسخگویی آقای لاریجانی و هر مسئول دیگری در مقطع مدیریتش، از ارکان عدالت و مدیریت معقول و دینی است. رهبر انقلاب درباره دولتها به این مضمون فرمودند که «چهار سال مهلت کمی برای خدمت و پیشرفت نیست». پس دو نوبت پنج ساله به طریق اولی فرصت بسیار مغتنمی است. کما اینکه آقای رئیسی در همین مدت کمی که آمده، دست کم امیدهایی را در دلها زنده کرده است. نمیدانم جناب آقای ملااحمدی چه اندازه اخبار عدالتخواهان را پیگیری میکنند. اجمالا مشکل اساسی آقای لاریجانی در همان مقطع دو چیز بود: اولا حتی نزدیک به وضعیت بایسته هم پاسخگو نبودند و ثانیا برخی از برخوردها و پاسخهای زشت و زننده از ایشان گزارش میشد؛ مثل فرافکنی و اینکه خودم بر ضد فلانی اعلام شکایت خواهم کرد و... حتی اگر بپذیریم که ایشان قدرت یا فرصت کافی برای اقدام مثبت و تعیین کننده ای نداشت، سؤال این است که چرا استعفا نکرد؟
🔸3. درباره مدرسه جدید ولی عصر (ع) حدودا سه مسئله مطرح است:
🔹3.1. آیا اموالی که در ساخت و تجهیز مدرسه جدید ولی عصر ع به کار رفته مشروع است؟ آقای لاریجانی در پاسخی که به آقای یزدی نوشتند، فقط گفتند «مدرسه بانی دارد» و هیچ شفافیتی درباره اش ندادند. شاید خود را ملزم به پاسخگویی نمیدانند! اگر اموال به کار رفته هیچ مشکلی ندارند، دقیقا بفرمایند بانی که بود و چگونه کمک کرد و خلاص.
🔹3.2. حتی بر فرض پاک بودن اموال به کار رفته، ساخت چنین مجموعه ای با هزینه های هنگفت، با موازین دینی سازگار نیست. ضرورتی است که باید مجموعه های منتسب به حوزه های علوم دینی و حاکمان مدعی اسلام، حد نصابی از سادگی و دوری از جلوه های دنیوی داشته باشند.
🔹3.3. یکی از مسائل این مدرسه، پیشروی آن در حدود خیابان و پیادهرو است. فقط نمای این مدرسه سه مرحله پیشروی در پیادهرو دارد (هر مرحله حدود 10 سانت). در حالی که اگر کسی در قم زندگی کند میداند که یکی از خیابانهایی که باید توسعه یابد، همین تکۀ کوتاه از خیابان معلم است (و البته هر دو ساختمان همسایۀ این مدرسه، چندین سال قبل عقبنشینی دارند). سؤال معقولی است که بپرسیم «آیا این پیشروی در خیابان هم نوعی ویژهخواری و اعمال نفوذ بوده؟».
🔹4. اتفاقا اینکه ساخت مدارس و مساجد و مجموعههای دیگری هم سؤال برانگیزند مطلب درستی است و اتفاقا در مواردی، درباره آنها هم حساسیتهایی بوده و مسائلی مطرح شده است. اما مستحضرید که هر که بامش بیش، برفش بیشتر. این مدرسه دقیقا پس از رسیدن آقای صادق لاریجانی به ریاست قوه قضائیه بازسازی شد. با توجه به جایگاه این قوه و ریاستش در مدیریت جامعه، کاملا معقول است که حساسیت درباره مجموعه ایشان بیشتر باشد.
🔹5. واقعیت این است که خود من هم (به خودی خود) از مشتاقان استفاده از علمیت آقای لاریجانی بودم. اما نگرانم که حضورم در چنان مجموعهای و بهرهمندی از امکانات قهری آن، به تدریج، قبح چنین اقداماتی را در نگاهم کم کند. به احتمال زیاد بین طلابی که در درس ایشان شرکت میکنند افرادی مهذب و عالم هستند. اما همینها باید بیش از دیگران مراقب باشند که در دام بیارزش شدن ارزشها نیفتند. همه ما باید مراقب باشیم. تربیت ما در فرایند طبیعی زندگی اتفاق میافتد، نه لزوما با سخنان زیبا و عالمانه.
🔹6. حوزههای علمیه نیازی مبرم به بازنگری در اهداف و روشهایش دارند. نه بزرگی بزرگان باعث میشود که بزرگتر از حدشان بشناسیم و نه بینشان بودن برخی از افراد باعث میشود که حرف حقشان را نشنویم. هشدار آقای وحید اشتری کاملا به حق است. البته نه لازم است و نه مطلوب است که طلاب در حجرههای نمور زندگی کنند. اما نباید از تفریط به افراط رسید؛ درس و زندگی در بحبوحۀ جلوههای دنیا هم اثر خاص خود را در قلب انسان دارد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️باید به عقلانیت برآمده از هویت اسلامی خود بازگردیم/ نظریههای ساختاری مورد غفلت واقع شدهاند
🖊 گزارش اختصاصی | علی ملکمحمدی:
🔸صبح روز پنج شنبه ۴ مهر ۱۳۹۸، نشست علمیِ «جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب» بههمتِ مجمع علمی حکمت اسلامی، در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. در این نشست که با دبیری حجتالاسلام دکتر سید احمد غفاری قره باغ برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و حجتالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دیدگاههای خود را پیرامون این موضوع طرح کردند. در ادامه گزارشی از این نشست را میخوانید:
🔘حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا:
🔹یکی از مهمترین وجوه تمایز اندیشهی اسلامی نسبت به اندیشهی غربی، نحوهی نگاهی است که به عقل و عقلانیت اجتماعی وجود دارد. ماکس وبر صریحا بر این نکته تأکید دارد که جهان مدرن را با توجه به عقلانیت آن باید شناخت. این عقلانیت در جهان مدرن چیزی جز عقلانیت ابزاری نیست و این عقلانیت به دنبال غلبه و استیلا بر سایر عقلانیتهای موجود در فرهنگهای مطرح شده در تاریخ بشریت بوده و برای درک این عقلانیت توجه به لوازم آن ضروری است.
🔹عقلانیت ابزاری معطوف به هدف است و بهلحاظ اصل آزمونپذیری، اهداف تعریفشده در این عقلانیت کاملا دنیوی هستند. لذا، علمی که از چنین عقلانیتی سرچشمه میگیرد، بهدنبال تسلط و کنترل همین عالم جسمانی و فیزیکی است.
🔹از لوازم دیگر این عقلانیت جدایی علم و دانش از ارزش میباشد. به این ترتیب علم جدید از متافیزیک و داوریِ ارزشگذارانه تهی میشود. از اهداف مهم و اساسیِ دانشگاههای غربی بنا به اذعان خود آنها مرجعیت دادن به چنین علمی است. به این ترتیب آنها با علم و آگاهی به دنبال حفظ و مرجعیت بخشی به چنین علم و دانشی هستند. از طریق تأکید بر این مرجعیت علمی استنتاج میشود که این نهادهای علمی بهدنبال حفظ سلطه و نفوذی هستند که بهزعم آنها این علم در سایر جوامع و بخصوص در جامعههای غیرغربی باید داشته باشد.
🔹بدونِ تردید انقلاب اسلامی مبتنی بر یک عقلانیتی شکل گرفته است. در برابر سلطه و نفوذ عقلانیت مدرن غربی ما باید به این عقلانیت که برآمدهی از هویت اسلامیِ خود ما است، بازگردیم. به نظر میرسد که گام دوم انقلاب چیزی جز این بازگشت و نهادینه کردنِ چنین عقلانیتی در نهادها و سازمانهای علم و اجتماعِ خودمان نیست.
🔘حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه:
🔹باید میان سه دستهی اصلی از نظریهها که در طول هم هستند، تمایز ایجاد کنیم:
🔹دستهی اول، نظریههای محض هستند، یعنی آنچه مثلا در فلسفه، معرفتشناسی، انسانشناسی، سیاست و غیره با آنها مواجه هستیم.
🔹دستهی دوم، که نظریههایی مبتنی بر نظریههای دستهی اول هستند، بهاصطلاح عبارتند از نظریههای ایدئولوژیک، مثلا نظریههای معنویت، نظریههای مالکیت یا نظریههای عدالت که نسبت به دستهی اول انضمامیتراند. مقولههایی مانند امنیت، پیشرفت، مردمسالاری دینی، مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی و بیداری اسلامی ذیل این دسته از نظریهها قرار میگیرند.
🔹دستهی سوم نظریهها، حوزهی سومی است که به نظر میرسد تاکنون مورد غفلت بوده است. این نظریههای دستهی سوم در قلمرو ساختارها مطرح میشوند، یعنی بحث از چگونگیِ ساختارهایی برای مثلا رسانه، فضای مجازی، بانک، بیمه، پوشاک، نوشتافزار و سایر اموراتی که مردم با اینها زندگی میکنند. متأسفانه تاکنون بحث از این ساختار به صورت جدی مطرح نشده است.
🔸متن کامل این گزارش را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/21726/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️آقایان! این یکی واقعاً بحث طلبگی است!
🖊صادق بابایی:
🔹با انتشار فتاوای مراجع عظام پیرامون ساخت سریال «مست عشق»، موضوع عرفان و تصوف و تشیع، دوباره به معرکهی آرا مبدل شد. مخالفین تصوف که از فتوای بزرگان حمایت میکنند، انگشت بر ضعفهای اعتقادی منعکسشده در متون متصوفه و عرفا میگذارند و در مقابل، ارادتمندان به عرفان و بزرگانش که ابنعربی و مولانا لاجرم داخل در آنهایند، پشت افرادی چون امام خمینی، رهبری، علامه طباطبایی، علامه حسنزاده و امثالهم سنگر میگیرند.
🔹در اینکه اختلاف میان طلاب، دنبالهی تکثر آراء مراجع و علماست نباید تردید روا داشت. به عبارت دیگر، آنکس که سزاوارتر است به واکندن سنگها در این مبحث، امثال رهبری، علامه حسنزاده و جوادی آملی هستند با مراجعی چون آیات مکارم و نوری همدانی، نه طلبههای سطح و خارج کف حوزهها. حال چنانچه آن بزرگان _علیرغم اختلاف در نظر، باب مدارا در عمل را باز گذاردهاند_ پس اینهمه جنجال ما برای چیست؟ استفتایی صورت گرفته و جوابی داده شده؛ متولیان امر هم میتوانند حرمت نگه دارند و فیلم را نسازند، یا آنکه زیر عَلَم موافقینی که از قضا راس امور کشور را در اختیار دارند بروند و کارشان را بکنند.
🔹در این میان بقیتی میماند که بحث طلبگیست. و آن به عقیدهی من اینچنین است که اهل عرفان چون به عقیدهی خود، شریعت و حقیقت و طریقت را باهم قابل تجمیع میدانند، باید پاسخگو باشند که این سیل ناهمگونیهای آشکار با مشهورات و متون مقدس تشیع که در افکار متصوفه و عرفا به چشم میخورد، چطور قابل توجیه فنی میباشد؟ چه در آثار ابنعربی، چه مولانا و چه شمس تبریزی، اهانتهایی نسبت به شیعیان، اعتقادات و بزرگان آنها صورت گرفته است و صراحت و ظهور عبارات نیز، فراتر از آنست که بشود از آنها اغماض نمود و به نحوی طفره رفت.
🔹مخالفین عرفان ابنعربی و مولانا هم باید بیندیشند که سلّمنا، همین امروز تمام معارف عرفانی و فلسفی را از بحر الهیات شیعی بیرون راندید و زینپس خودتان ماندید و متون مقدس دین؛ آیا چیز دندانگیری برای عرضه کردن دارید!؟ ابتدا باید چند کتاب عمیق به عمق سخنان ابنعربی و ملاصدرا، از میان مخالفین عرفان و فلسفه نشان داد که قلههای معارف و اعتقادات دینی را آنچنان که باید واکاویده باشند، آنوقت به خصم بگوییم که میدان را خالی کن. اگر معتقدیم که چنین کتابی وجود ندارد، پس لاقل فیالحال تیغ فتوا را غلاف نماییم بلکه در آینده این اتفاق میمون بیفتد و بر غنای «کتب صرفاً نقلی» ما افزون شود.
🔹پانوشت: توجه کنیم که به تصریح اهل فن، عرفان و فلسفه ابزار فهم وحیاند و لاجرم خادم خان آن خواهند ماند. نزاعی اگر هست، درین است که عقل و شهود را به خدمت فهم وحی درآوریم یا نه.
🔸لینک یادداشت:
http://mobahesat.ir/21736/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
18.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ به مناسبت بزرگداشت مرحوم آیتالله شیخ حسین کورانی
🔹متن قرائت شده در مجلس بزرگداشت مرحوم آیتالله کورانی (زیرنویس فارسی)
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️مباحثات/علامه سیدجعفر مرتضی عاملی صبح امروز در بیروت تحت عمل جراحی قرار گرفت.
دفتر وی از مومنین درخواست کرد برای شفای عاجل ایشان دعا کنند
🔹مباحثات پیش از این گفتوگویی پیرامون چگونگی تحصیل ایشان در نجف و برخی دیدگاههای ایشان منتشر کرده است.
🔹از مقدمه گفتوگو:با ایشان تماس گرفتیم تا ساعتی خدمتشان برسیم. ما را به محل سکونتشان در روستای «عیثا الجبل» از بخش «تبنین» (واقع در جنوب لبنان) دعوت کردند؛ جایی که تنها دوازده کیلومتر با مرز اسرائیل فاصله داشت. منزل علامه در جنگ ۳۳ روزه بهطور کامل منهدم گردیده بود و مجدداً ساخته شده است...
متن کامل گفتوگو:
http://mobahesat.ir/8910
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
♻️ هماندیشی جمعی از طلاب فعال در فضایمجازی برگزار شد
◽️هماندیشی جمعی از طلاب فعال در فضای مجازی و رسانهای با حضور مدیران تعدادی از کانالهای حوزوی که به طور خاص در شبکه پیام رسانِ ایتا فعالیت دارند در محل خبرگزاری حوزه برگزار شد.
◽️فعالان حوزوی در فضای مجازی تاکید کردند: امروز «رسانه» ابزار سیطره بر فکرهاست. آنکه بالاترین علم را داراست اگر بیاهمیت به رسانه باشد، علمش را درون خود دفن کرده است و آنکه رسانه دارد ولو علم نداشته باشد، راه خود را بر سلطنت بر مردم، هموار کرده است.بنابراین یکی از رسالتهای مهم روحانیت، استفاده از رسانه و فضای مجازی است.
◽️استفاده بهینه از ظرفیت رسانه در مرحله گام دوم انقلاب اسلامی، مطالبهگری از مسئولان، پیگیری دغدغههای صنفی روحانیت، تقویت حوزه انقلابی و ایجاد بستری برای هماندیشی و هم افزایی حوزویان رسانهای از دیگر نکاتی بود که در این نشست مورد تأکید قرار گرفت.
hawzahnews.com/news/866497
🔻مدیر اطلاعرسانی و رسانه حوزه در این نشست اعلام کرد:
✅ آمادگی خبرگزاری حوزه جهت همکاری با فعالان رسانهای
hawzahnews.com/news/866471
✔️عقلانیت حوزه، یک عقلانیت انتزاعی است/ اشتباه آقای صانعی این بود که اجازه داد فقهاش ایدئولوژی اهل سیاست شود
🔸پرونده نواندیشی در حوزه (8)
🔘حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار در گفتگو با مباحثات- بخش نخست
🔹باید توجه داشته باشیم که نتیجه اجتهاد من نباید غرب شود، یعنی برایند اجتهاد من نباید آبی در آسیاب غرب باشد و عالمی غیر از عالم اسلامی را بچرخاند. حوزه علمیه ما با این شرایط فاصله دارد.
🔹همهی غرب باطل نیست. در طرحی هم که برای تمدن اسلامی داریم، چنین پیشبینی کردیم که اگر روزی موفق شویم که تمدن نوین اسلامی را محقق کنیم، اگر این تمدن مثلا هزارتا فکت دارد، احتمالا سیصد چهارصد مورد آن مربوط به فرهنگها و تمدنهای دیگر است که ما آنها را با روشهایی آوردهایم که طبعا روش استفاده از آنچه در فرهنگهای رقیب یا ضد ما است، روش أخذ مطلق نیست؛ روش استخدام، الهام و اقتباس یا تصرف و سایر روشهای متفاوت است.
🔹درست است که در منابع فقهی ما یکی از منابع استنباط دین، عقل است (لااقل در مکاتب فقهی شیعه)، اما به گمان من عقلی که پیرامون آن بحث میشود، یک عقل بسیار نحیفی است. حتی این گزاره که «کلما حکم به العقل حکم به الشرع» یک گزاره جدا پسینی در تاریخ فقاهت ما است. این گزاره را مرحوم آخوند خراسانی مطرح کرد، بعد از آن هم جز چند نفر محدودی از شاگردان مرحوم آخوند تا به امروز اکثر فقهای ما این گزاره را قبول نکردند.
🔹واقعیت این است که عقل جدی گرفته نشده است، در مورد عرف هم همینطور. نظریهپردازی درباره عرف در ساحت فقهی ما کمرنگ است. ما فقهای محدودی داریم که عملا در فقه آنها عرف یا عقلانیت عرفی پررنگ باشد. بسیار پیش آمده که در اصول موردی را پذیرفتهایم اما در فقه به آن تن ندادهایم، و برعکس.
🔹فقیه ما الان چنین میاندیشد که میتواند داخل قم باشد و شیراز را مدیریت کند، گه گاهی با هواپیما یا اتوبوس میرود یا با تلفن و اینترنت محیط را میبیند. فقیه گذشته ما چون این امکانات را نداشت، به خود محیط میرفت.
🔹 الان عقلانیت حوزه، یک عقلانیت انتزاعی است. فقهای ما هم الان میگویند که ما هم در اجتماع هستیم، اما وقتی به اجتماع میروند، در امتداد عقل پیشینی انتزاعیشان وارد میشوند. یعنی اینطور نیست که خاستگاه مسالههایی که درباره آنها تفقه میکنند، به صورت پیشینی اجتماع باشد.
🔹تا روزی که فتوای آقای صانعی این بود که مثلا دختر در ۱۳ سالگی به سن تکلیف میرسد، یا دیه زن و مرد یکی است، جامعه مدرسین بیانیه نداد. جامعه مدرسین زمانی بیانیه داد که آقای صانعی گفت که منشور جهانی حقوق بشر باید در عرض سایر منابع استنباط دین یک منبع مستقل باشد، این خروج بزرگی از دستگاه حوزه است.
🔹وقتی گفته میشود که منشور جهانی حقوق بشر منبع مستقل استنباط دین است، بدین مفهوم است که مثلا وقتی میخواهیم حکمی دهیم، میگوییم که قرآن خط قرمز ما است، حکم ما نباید خلاف قطعیات قرآن باشد، در این مورد هم به این مفهوم است که حکم ما نباید خلاف قطعیات منشور جهانی حقوق بشر باشد. به نظر من اشتباه از جانب آقای صانعی بود که اجازه داد فقهاش ایدئولوژی اهل سیاست شود.
🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/21748/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat