eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
213 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡ رابط رئیس‌جمهور در امور حوزه و روحانیت چه کسی است؟ /به بهانه سفر حجت‌الاسلام رئیسی به قم/ 🔹 براساس اخبار غیررسمی، رئیس‌جمهور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسمی را به عنوان رابط خود با مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه انتخاب کرده‌است و در سفر پیش‌روی حجت‌الاسلام رئیسی به قم و دیدار با مراجع و علما حضور حجت‌الاسلام ابوالقاسمی به معنای شروع به کار رسمی او نیز خواهد بود. در این بین پیشنهاد شده‌است این ارتباط به صورت شورائی و با حضور آقایان سیدعلی‌رضا تکیه‌ای، مجید تلخابی، مسعود عالی و سیدعلی‌اکبر حسینی‌نژاد و با محوریت شخص مشاور باشد. اگرچه هنوز برخی اختلاف‌نظرها درباره رابط رئیس‌جمهور با حوزه وجود دارد و حلقه‌های مختلف با پیشنهاد افراد گوناگون قطعی شدن این موضوع را به تاخیر انداخته‌اند. 🔹 حجت‌الاسلام محمد حاجی‌ابوالقاسم دولابی معروف به ابوالقاسمی، روحانی۴۶ ساله‌ی زاده‌ی خراسان، عضو مجلس خبرگان است که پیش ازعضویت در این مجلس به عنوان حافظ و مفسر قران در برنامه‌های مختلف از جمله تلویزیونی معروف بود. پدر بزرگ او مرحوم آیت‌الله سیدمهدی طباطبائی از علمای مردمی ساکن تهران بود و از خانواده‌ی عالم‌پروری رشد کرده است. 🔹 اگرچه شهرت او بیشتر بخاطر فعالیت درعرصه قرانی بوده‌است اما در سایر برنامه‌های علمی نیز توانمندی لازم را کسب کرده‌است. ابوالقاسمی با اخذ مدرک سطح چهار حوزه و دکترای علوم قران و حدیث، سابقه‌ِ‌ی بیش از 25 سال تدریس در حوزه را دارد و براساس زندگی‌نامه‌ی منتشر شده برای انتخابات خبرگان شاگرد حضرات آقایان تبریزی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی، شبیری زنجانی، شب زنده‌دار، احمدی شاهرودی، شهیدی و گنجی بوده‌است. وی در سال‌های گذشته در زمینه مسائل فقه نظام نیز ورود کرده و مسئولیت «پژوهشگاه فقه نظام» را بر عهده داشته است. از جمله فعالیت‌های عضویت در هیات امنا و مدیریت مدارس مشکات است. 🔹 اما این روحانی نسبتا جوان از دیدگاه مراجع وعلما قرار است رابط رئیس جمهور با آنان باشد؛ امر خطیری که می‌تواند در بزنگاه‌های خاصی نه تنها برای حوزه، بلکه برای حاکمیت نقش ایفا کند. مباحثات پیش از این اولویت‌ها و نکات مهمی که رابط رئیس‌جمهور لازم است بدان توجه داشته باشد متذکر شده بود و با توجه به تعیین حجت‌الاسلام ابوالقاسمی به این سمت مجددا موارد فوق را یادآوری می‌کند: 🔸 حضور بلندمدت در متن حوزه علمیه : رابط رئیس‌جمهور باید در ابتدا امین و دارای سابقه‌ی شناخت و ارتباط قوی با مراجع تقلید باشد. مراجع تقلید و علما احساس کنند وی نماینده‌ی آنان در دولت بوده و تنها به عنوان فرستاده‌ای از دولت انجام وظیفه نمی‌کند. 🔸 ارتباط حسنه با سلایق مختلف: حوزه‌های علمیه متشکل از سلایق بسیار گوناگون سیاسی و فکری و روشی است و رابط دولت باید در ابتدا این سلایق را شناخته و قدرت تعامل با تمامی آنان را داشته باشد. چنانچه معتقد باشیم ارتباط مراجع با رئیس جمهور، در نگاهی کلان‌تر یعنی رابطه با نفر دوم نظام جمهوری اسلامی ایران، طبیعتا این ارتباط را در علایق سیاسی خاصی محدود نخواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد با گسترش رابطه‌ی رئیس جمهور با تمامی طیف‌های سیاسی، به اعتبار و قدرت نظام بیافزائیم. 🔸 پرهیز از توسعه‌ی سازمانی: شرح وظایف رابط رئیس‌جمهور با روحانیون نشان می‌دهد که اصلی‌ترین وظیفه‌ی این فرد ایجاد ارتباط دوسویه‌ی رئیس‌جمهور با حوزویان است. این ارتباط نیازمند شناخت دقیق از دو سوی رابطه و انتقال نظرات به یکدیگر است. قطعا گسترش سازمانی و تشکیلاتی این مرکز نه تنها به موفقیت آن کمک نمی‌کند بلکه شخص رابط را از انجام وظایف اصلی نیز بازمی‌دارد. 🔸 توجه به سطوح مختلف حوزویان: اگرچه مراجع عظام تقلید رکن اصلی و رأس هرم حوزه و روحانیت شناخته می‌شوند اما وجود علماء طراز بعدی در قم و همچنین مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها هم در جای خود قابل توجه است. این علما ارتباط عمیقی با مردم دارند و می‌توانند نقش‌آفرینی مهمی در ارتباط با بدنه‌ی جامعه داشته باشند. 🔸 استفاده از تجربیات موجود: در چهار دهه‌ی اخیر، برخی از نهادهای اصلی حوزوی به بررسی دقیق تعامل حوزه و نظام پرداخته‌اند و در این زمینه دارای نظرات و سوابق بسیار خوبی هستند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از این مراکزی است که رابط امور روحانیون رئیس‌جمهور می‌تواند فراتر از روابط رسمی و تشریفاتی، به خوبی از ظرفیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استفاده کند. 🔹 امیدواریم جناب حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با توجه به ویژگی‌های خاص این مسئولیت و دقت کافی به هنجارهای ارتباطی با مراجع و علما و سطوح مختلف حوزویان در وظیفه‌ی محوله موفق باشند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ عدالت کیفری یا عدالت ترمیمی /به بهانه اتفاق جسارت به لباس روحانیت/ ✏ احمد اولیایی(طلبه و پژوهشگر حوره فرهنگ) 🔹 دیگر برای کسی پوشیده نیست که پدیده های اجتماعی اولا ذو ابعاد هستند و ثانیا ذوعوامل. به این معنا که یک پدیده در آنِ واحد هم بُعد سیاسی دارد و هم ابعاد اجتماعی و حتی اقصادی و البته عوامل متعددی نیز منجر به وقوع و ظهور آن می‌شود. 🔹 چندی پیش در شهر مقدس قم، اختلافی میان یک روحانی که ظاهراً نقش آمر به معروف داشته و یک خانم که ظاهراً به دلیل بدحجابی منکری را مرتکب شده آغاز می‌شود و به لگدمال کردن عمامه روحانی ختم شده و در نهایت به لطف فضای مجازی، به سوژه ای برای بحث و جدل میان خودی‌ها و بهره‌برداری برای دشمنان تبدیل می شود. 🔹 بنظر می رسد ما با دو مشکل رو برو هستیم: 🔸 یکی این واقعه مشخص که در فلان ساعت و فلان شهر اتفاق افتاده و دیگری یک مسأله امتدادی که چندسالی‌ست در جامعه ایران محل بحث و توجه است و «افول مرجعیت فکری-فرهنگی روحانیت» نام دارد. از آن جهت که این دو مسأله با هم مرتبط‌اند باید حل هر دو را توأمان درپی گرفت. حل اتفاق شهر قم را عدالت کیفری (Retributive justice) به دوش می‌کشد اما حل امتدادی ماجرا بر عهده عدالت ترمیمی (Restorative justice) است. عدالت کیفری اشاره به مجازات و کیفر کسی که قانون‌شکنی کرده و جرمی را مرتکب شده دارد، به عبارت دیگر به این پرسش پاسخ می‌دهد که چه نوع مجازاتی برای خاطیان و مجرمان عادلانه‌تر است. 🔸 اما از آن جهت که من بدنبال حل آن مسأله امتدادی هستم نه یک واقعه، بر عدالت ترمیمی تأکید دارم. عدالت ترمیمی در مقابل عدالت کیفری، قبل از نگاه جرم‌انگارانه و جبران خسارت‌ها و اولویت مجازات‌ها، بر این مبنا استوار است که آنچه اکنون (پس از وقوع بزه) اولویت دارد، ترمیم وضعیت بزهکار و جامعه است. در این شرایط به جای ورود دولت، قوه قضائیه و حاکم جهت مجازات مجرم، بزه‌دیده و بزه‌کار گرد هم آمده و در شرایط میانجی‌گری، گفتگو، مصالحه، هم‌نشینی و ... اختلاف‌ها را به حداقل می‌رسانند. 🔹 این مبنا فقط به دنبال تنبیه مجرم و جبران خسارات متضرر نیست، بلکه در تلاش است افراد جامعه به نوعی ارتقای شخصیتی یابند تا کاهش جرم و بزه نتیجه این رشد باشد نه ترس از مجازات و مانند اینها. به قول هُوارد زهر (Howard J. Zehr)، جمعی بودن و فرایند بودن دو خصوصیت بارز عدالت ترمیمی است. 🔹 اگر جرمی واقع می‌شود همه سهیم‌اند و همه باید برای حل آن وارد میدان شوند. از طرف دیگر این «حل» یک فرایند است و ممکن است دفعتا واقع نشود چرا که اساسا از جنس فرایند فرهنگی خواهد بود. در عدالت کیفری یک فرایند قضایی و قصاصی رخ می‌دهد که سازوکار مشخص دارد و می‌تواند فقط توسط قاضی یا یک نهاد مشخص انجام شود. اما در عدالت ترمیمی که «ترمیم» هدف اصلی است یک سازوکار جمعی و فرایندی را می‌طلبد. 🔹 در مسأله افول جایگاه روحانیت (البته اگر اصل آن را بپذیریم که خود محل مناقشه است)، با یک نگاه ترمیمی فقط آن خانم تنبیه نمی‌شود، بلکه همه روحانیونی که با عملکرد خود باعث افول شده‌اند، همه مسئولانی که در حکومت دینی با ایجاد ناکارآمدی نگاه مردم به روحانیت را تغییر دادند، همه حوزویانی که بجای کارکرد اصیل روحانیت یعنی حل مسائل مردم کارکردهای دیگری برای خود پیدا کردند، همه معاندینی که بجای بازنمایی خدمات روحانیت یک وجهه نادرست را نشان می‌دهند، همه مردمانی که یک خطا از یک روحانی را به همه حوزه و روحانیت سرایت داده و عمومیت می‌دهند، همه کسانی که سازوکار امر به معروف و نهی از منکر را مشخص نمی کنند و .... مورد خطاب و بررسی قرار می‌گیرند. 🔹 با نگاه عادلانه ترمیمی، اساسا مجازات آن خانم هدف نیست بلکه تغییر نگاه مردم به روحانیت به عنوان حل اساسی مسأله هدف خواهد بود. البته واضح است که مجازات مجرم ذیل قانون حتما باید انجام شود اما کافی نیست چرا که مسأله باقی خواهد ماند. 🔹 مشاهده در سایت: https://mobahesat.ir/23645 👈 در همین زمینه: ▫ پرونده پایگاه مردمی روحانیت yun.ir/nr5f6e ▫ خشونت اجتماعی؛‌ این بار علیه روحانیت! https://mobahesat.ir/16719 ▫ روحانیت و خشونت‌های اجتماعی https://mobahesat.ir/22240 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ از دغدغه‌های مراجع تقلید تا شیطنت بدخواهان 🔹 بررسی فرمایشات و دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید در دیدار روز گذشته‌ی رئیس‌جمهور با آنان نشان می‌دهد دغدغه‌های کلان مراجع در سال‌های اخیر محورها و نظام یکسانی داشته‌است. 🔹 پس از دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی و انتشار خبر این دیدار، سایت رجانیوز به قلم آقای مهدی جمشیدی متنی منتشر نمود که صراحتا این مرجع تقلید را تحت تاثیر نفوذ بیت و عقب‌مانده از جریان بصیرتی و انقلابی معرفی کرد. تاکید بر قهرنبودن ما با کشورهای مختلف و ضرورت ارتباط با آنان با رعایت عزت و مصلحت کشور ازجمله محورهایی بود که دستمایه مطلب آقای جمشیدی قرار گرفته بود. 🔹 «لزوم رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و توجه به اقشار آسیب‌پذیر»، «توجه به عملکرد بانک‌ها و تغییر رویه‌ی حاکم در امور بانکداری کشور»، «توجه بیشتر مسئولان به مقوله فرهنگ» و «ضرورت گسترش ارتباط عزت‌مندانه با کشورهای مختلف» چهار محور کلی است که همیشه مراجع عظام تقلید در دیدار مسئولان دولت‌های مختلف بیان فرموده‌اند و امری جدید و مختص دولت فعلی نمی‌باشد. 🔹 فرمایشات حکیمانه‌ی آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با آقای رئیسی نیز موید همان توصیه‌های آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی بوده‌است:« ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می‌کنیم. آن ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.» 🔹 ملاحظه‌ی فرمایشات مراجع عظام تقلید در دیدار روز گذشته با رئیس‌جمهور نشان می‌دهد همگی برهمان محور فرمایشات آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی بوده است اما متاسفانه نویسنده‌ی رجا نیور بدون کمترین اطلاع و بررسی مطالب مراجع تقلید در سال‌های اخیر اقدام به نگارش مطلب فوق کرده بود که خوشبختانه با واکنش قاطع و جامع سطوح مختلف حوزه‌های علمیه مواجه شد. 🔹 به نظر می‌رسد مطلب سایت رجانیوز فراتر از یک نظر شخصی، نشان‌دهنده‌ی خطی است که با تابلوی انقلابی تلاش می‌کند ضمن ایجاد تقابل بین مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب و طیف‌های مختلف انقلابی به جریان اصیل انقلاب اسلامی و دین‌مداری در جامعه ضربه بزند و لازم است مسئولان امر این خط مرموز را شناسائی کنند. https://mobahesat.ir/23648 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 وصیتنامه شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به علما و مراجع 🔖 در سالگرد شهادت سردار دلها با خون خویش پیمان ببندیم که پایبند این وصایای حاج قاسم باشیم و ذره‌ای از این اهداف، عقب‌نشینی نکنیم. ♨️ شهدا ناظر ما و متوقع از ما هستند... @Manahejj
هدایت شده از مباحثات
🔻مباحثات/در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین شاکرین؛ 🔹موقعیت‌شناسی تاریخی حضرت فاطمه زهرا (س) مشاهده متن کامل گفت‌وگو: http://mobahesat.ir/2759 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ نگاه فاطمی به مشترکات شیعی ـ سنی بررسی موردی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه وآله ✏ حجت الاسلام دکتر محسن الویری 🔸 چهار‌شنبه، ۱۵ دی ۱۴۰۰ و در شب شهادت حضرت زهراء سلام‌الله علیها، در مراسمی که به صورت مجازی از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با همکاری مجمع انجمن‌های اسلامی منطقه بریتانیا و مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه فدراسیون روسیه برگزار شد، بحثی با عنوان "نگاه فاطمی به مشترکات شیعی ـ سنی؛ بررسی موردی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و‌آله" ارائه شد که گزارش آن چنین است: 🔹 با توجه به تغییر گفتمانی تدریجی فرهنگ عزاداری فاطمی و غیرفاطمی در کشور ما و به حاشیه رانده‌شدن تدریجی گفتمان معرفت‌افزا و چیرگی گفتمان مناسک‌گرا، ما اکنون دو گزینه پیش روی داریم: تن سپردن به این تغییر گفتمان و دست کشیدن از ادامه گفتن‌ها و نوشتن‌ها و ابراز نگرانی‌ها از این تغییر و یا ادامه دادن گفتن‌ها و نوشتن‌ها با انگیزه جلوگیری از خاموشی کامل گفتمان ‌معرفت‌افزا با وجود نومیدی از هوشیار شدن بزرگان دین نسبت به پیامدهای این گفتمان جدید. 🔹 بی‌ هیچ سخنی، روشن است که اقتداء و اهتداء به پیشوایان دینی، ما را به سوی گزینه دوم می‌کشاند. بر این پایه، هر چند در دوران کنونی و در یک نگاه کلی، فضای مجالس فاطمی ما اغلب به فضای عاطفی و احساسی و اقناعی نزدیک شده‌است و در نتیجه، با تغییر ذائقه مخاطبان، مباحث علمی در مجالس عزاداری نه رونقی دارد و نه بهایی، باز این وظیفه بر دوش مبلغان دینی سنگینی می‌کند که این مناسبت‌ها را مغتنم شمرند تا نَمی از یَم معارف قرآنی و نبوی و علوی و فاطمی برگرفته شود. یکی از تحولات مهم در نگاه به تاریخ اهل‌بیت علیهم‌السلام در دهه‌های اخیر، تحول سیره‌پژوهی از سیره‌پژوهی فردمحور به سیره‌پژوهی جامعه‌گرا و از سیره‌پژوهی جامعه‌گرا به سیره‌پژوهی تمدن‌گراست. این مهم را در فرصتی دیگر باید با حوصله و دقتی بیشتر بررسید ولی یکی از گونه‌های تاریخ‌نگاری همسو با این تحول در سیره‌پژوهی، تاریخ مضاف یا همان مطالعات تاریخی بین‌رشته‌ای است. در چنین نگاهی به تاریخ و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام، قرار نیست کشفی تازه در عرصه گزارش رویدادها صورت بندد، ولی همواره با نگاه‌هایی تازه به رویداد و تحلیل‌هایی نو در چارچوب و از منظرهای مختلف روبرو خواهیم بود. 🔹 در مجالس فاطمی کنونی ما نوعی نگاه تقلیل‌گرایانه به شخصیت حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها دیده می‌شود، بدین معنی که از انبوه مسائل مربوط به تاریخ، سیره، معارف، اندیشه‌ها و فضائل دریاوش آن بانوی بزرگ دو عالم، تنها به بخشی از رویدادهای پس از رحلت پیامبر بسنده می‌شود و دیگر موارد کأن "لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا" وانهاده شده است. 🔹 نمونه‌ای از این مسائل، نگاه حضرت زهراء سلام الله علیها به مشترکات شیعی و سنی مانند پیامبران پیشین، قرآن، پیامبر و امت پیامبر، باورهای دینی، اخلاق و احکام شرعی است. نمونه‌ای که در این گفتار کوتاه بدان اشاره می‌شود، تحلیل حضرت زهرا سلام الله علیها در بخش نخست خطبة لُمّه ـ که ما از آن، بیشتر با عنوان خطبه فدکیه یاد می‌کنیم ـ در باره پیامبر است که می‌توان آن را به شش بخش تقسیم کرد. این گفتار، تنها در پی برجسته ساختن این عبارات و جلب نگاه پژوهشگران و باورمندان حضرت صدیقه کبری به آن برای واکاوی و تبیین است. یک. پیوند پیامبر با عالم پیش از خلقت دو. چرایی پیامبری پیامبر سه. چشم‌انداز دینی جهان در عصر پیامبر چهار. کارکردها و نقش‌آفرینی‌های پیامبر پنج. چگونگی رحلت پیامبر شش. جایگاه پیامبر پس از رحلت 🔹 سخن آخر: پیامبر صلی‌الله علیه و آله یکی از مشترکات شیعی و سنی است. نگاه حضرت زهراء سلام الله علیها به پیامبر که تنها بخشی از آن در خطبه لُمّه بازتاب یافته است، دربردارنده نکاتی بسیار بدیع و شایسته تأمل و نیازمند تبیین است و سزاست بخش‌هایی از مجالس فاطمی و پژوهش‌های فاطمی به بررسی آن‌ها اختصاص یابد. ◀ مشاهده متن کامل گزارش: https://mobahesat.ir/23656 🔻🔻🔻 @mobahesat
👓 پویش جدید : این که بدیهیه باید اصلاح بشه!!🤔 🔹 حوزه مشکلات و کارهایی که اصلاح فوری می‌خواد کم نداره که بعضا خیلی هم واضح و ! ولی سالهاست برای رفعش تلاش درخوری نمی‌شه و آدم‌ متحیر می‌مونه که مگه می‌شه مشکل به این واضحی یا کار نشده روی زمین باشه ولی اراده‌ای برای رفعش نباشه؟! ❗️حوزه توئیت دعوت می‌کنه از همه طلاب که این واضحات و بدیهیات تحول که رفعش هم واقعا کار سختی نیست ولی چندین ساله رفع نمی‌شه رو برای ما ارسال کنند! 🔹 نظرات در قالب یک جزوه، خدمت دبیر شورای عالی و مدیر محترم حوزه داده خواهد شد! @HozeTwit
21.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست از چگونگی عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید. 🔹سوال: شما عضو جامعه مدرسین و از سوی دیگر از اعضای اصلی نشست دوره ای اساتید هستید. این اشتراک عضویت چالش‌هایی برای شما نداشته است ؟ 🔹مشاهده نسخه کامل گفت‌وگو: https://www.aparat.com/v/I5TJj 🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات: https://www.aparat.com/mobahesat 🔻🔻🔻 @mobahesat
22.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️الصرخی کیست و دنبال چه چیزی است؟ 🔹اخیرا کلیپی از یک برنامه ظاهراً سینه زنی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) از هواداران الصرخی منتشر شده‌است. انتشار این کلیپ مجددا نام این فرد را مطرح کرده و با توجه به رفتارهای هنجارشکنانه‌ی دینی این گروه مجددا این سوال مطرح می‌شود که «الصرخی کیست و دنبال چه چیزی است» 🔹کلیپ فوق خلاصه‌ای از مقاله‌ی تحقیقی آقای دکتر عبدالوهاب فراتی است که در سال ۱۳۹۸ در سایت مباحثات منتشر شده است. http://mobahesat.ir/22167/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ حدیث نامکرر اختلاف دیدگاه در باره حوزه و تمدن‌سازی ✏ پاسخی از سوی دکتر محسن الویری به استاد رسول جعفریان ◀ مقدمه مباحثات: چندی پیش استاد محترم جناب آقای رسول جعفریان در دو متن کوتاه(توئیت) نکاتی پیرامون بحث تمدن‌سازی و نقش حوزه علمیه بیان کرده‌اند که در پی بازنشر یادداشت ایشان در یکی از گروههای واتساپی و درخواست یکی از اعضای گروه از آقای دکتر الویری برای بیان دیدگاه خود در این زمینه، ایشان هم دیدگاه خود را در قالب یادداشت زیر در همان گروه منتشر ساختند. اکنون با توجه به اهمیت موضوع، متن کوتاه استاد آقای جعفریان و پاسخ آقای دکتر الویری (با کسب اجازه از هر دو استاد گرامی) به صورت عمومی بازنشر می‌شود. ◀ یادداشت کوتاه استاد آقای جعفریان: 🔸 «با تشکیل گروه تمدن اسلامی در این جا و آنجا و از جمله برخی از پژوهشگاه‌ها، تمدن درست نمی‌شود. تمدن را مردم، دولت، برنامه‌ریزی علمی و نیروی متخصص ایجاد می‌کند. هزینه اینها را باید در دانشگاه و صنعت هزینه کرد تا تمدن درست شود. باید نیروی متخصص و نخبه در کشور بماند تا تمدن درست کند 🔸 «اشکال این است که در ۱۵۰ سال کذشته، دیگران کشف علمی یا اختراع جدید و ..دارند و ما بدون این‌که مشارکت علمی و تکنیکی در این امور داشته باشیم فقط حکمش را بیان می‌کنیم! اشکالی ندارد، امر شرعی است. اما اولا خوب بشناسیم و نیامده انکارش نکنیم، ثانیا داعیه حل همه معضلات را نداشته باشیم» ◀ پاسخ آقای دکتر الویری (با حذف تعارفات ابتدای یادداشت): 🔹 اکنون نیز بنده مخالفتی با بخش عمده موضع و سخنان دردمندانه حضرت استاد جعفریان ندارم. بنده هم بر این باورم تعداد قابل توجهی از گروه‌ها و مجموعه‌هایی که ذیل عنوان تمدن نوین اسلامی پدید آمده‌اند و فعالیتهای آنها، اگر در مسیر تمدن‌سوزی نباشد، به آسانی نمی‌توان آنها را همسو با تمدن‌‌سازی پنداشت. ولی با وجود این هم‌آوایی نسبت به یادداشت آقای جعفریان، نسبت به متنی که بازنشر شده‌است، شش نکته را که شاید بتوان آنها را نقد به حساب آورد و البته با تأکید بر آن چه در دفتر تبلیغات اسلامی می‌گذرد، شایسته تأمل می‌دانم: 🔹 این نوع نادیده گرفتن زحمات طاقت‌فرسای دوستان جوانی که کارهایی بسیار خوب در سال‌های اخیر انجام داده‌اند و همسان انگاشتن کار آنها با پاره‌ای شعارهای سطحی، شاید که آنان را در ادامه این مسیر دشوار دلسرد کند. نمایشگاه سالانه دفتر تبیلغات اسلامی در دو سال اخیر در هفته پژوهش و نمایشگاهی که ویژه مطالعات و فعالیتهای تمدنی، اخیرا در دانشگاه تهران برپا شد مجالی برای آگاهی از این فعالیت‌ها فراهم آورده بود. 🔹 استاد جعفریان عزیز هیچ تفکیکی بین شعارها و برنامه‌های مجموعه‌های فعال در حوزه تمدن ندارند، درست است که برخی دوستان آن چنان ساده‌انگارانه از تمدن سخن می‌گویند که گویی اگر یک دولت مورد نظر آنها به قدرت برسد، به فاصله چند سال یک تمدن در مقیاس ملی شکل خواهد گرفت و همه کشورهای اسلامی هم در برابر ما به صف خواهند ایستاد تا در برابر ما کرنش کنند. ولی در برابر این نگاههای تقلیل‌گرایانه و ساده‌انگارانه، برخی مجموعه‌ها و به صورت مشخص میز تمدن اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی هدف کانونی خود را تنها تقویب بینش تمدنی قرار داده است و هیچ ادعایی بیشتر از این ندارد، یعنی اصلا بحثی از تمدن‌سازی که ایشان آن را نقد می‌کنند در کار نیست. 🔹 با کنار هم قرار گرفتن انبوه متخصصان و صرف هزینه برای آنها یک تمدن ساخته نمی‌شود، (همان گونه که تمدن غرب و تمدن پیشین اسلامی ما هم این‌گونه ساخته نشد.) تمدن نیازمند یک پشتوانه معرفتی است و این پشتوانه معرفتی خواه خاستگاه آسمانی داشته باشد، خواه زمینی، ابتدا تولید می‌شود و سپس روابط و نهادهای اجتماعی را از خود متأثر می‌سازد و همزمان یا پس از آن در بین مردم عمومیت می‌یابد (همانگونه که در تمدن غرب و تمدن پیشین اسلامی هم چنین بود) آن گاه یک جامعه دارای پیشرفت انباشته، گام در مسیر تمدن‌سازی می‌نهد. 🔹 تمدن نوین اسلامی یک پدیده ایرانی نیست، سطح تمدن، سطح امت اسلامی است و ایرانی دیدن تمدن نوین اسلامی و داوری در باره تمدن نوین اسلامی تنها بر پایه وضعیت ایران در سخنان بسیاری از موافقان و مخالفان تمدن نوین اسلامی دیده می‌شود. سهم و جایگاه و ظرفیت ایران در این میان، موضوع دیگری است. مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23672 🔻🔻🔻 @mobahesat
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 محاورات /قسمت سوم: 🔹بودجه حاکمیتی حوزه‌های علمیه🔹 گفت‌وگویی صریح پیرامون بودجه‌های رسمی حوزه‌های علمیه و چالش‌ها و حواشی آن 🔸حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب🔸 🔹مشاهده فیلم کامل برنامه: https://aparat.com/v/nasMx 🔹مشاهده متن کامل برنامه : https://mobahesat.ir/23666 🔻🔻🔻 @mobahesat
🎬 محاورات:قسمت سوم ⚡ حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب: بودجه عمومی حوزه‌های علمیه ارتباطی به معیشت طلاب ندارد/خدمات متقابل حوزه به نظام از جمله مهمترین دلایل لزوم تامین بودجه از سوی حاکمیت است 🔹 اگر تاریخچه می‌خواهید باید بگویم شروع گرفتن بودجه از دولت با مرکز خدمات بود. چون ابتدا رهبر معظم انقلاب بودجه‌های مرکز خدمات را تکفل و پرداخت می‌کردند و آرام‌آرام از دولت یک‌سری بودجه‌هایی را برای قرض‌الحسنه و درمان می‌گرفتیم. چون در آن سال‌ها که مرکز خدمات – از سال ۶۰ یا ۷۰ – شروع شد تا سال ۸۳ که تامین‌اجتماعی شروع شد ما فقط درمان را از دولت کمک می‌گرفتیم. طبق قانون اساسی، درمان، مسکن و… جزو وظایف حاکمیت درقبال همه مردم است. 🔹 اینجا باید یک سئوالی مطرح کنم که آیا حاکمیت نسبت به فرهنگ مردم مسئولیت دارد یا خیر. قطعا می‌پذیرید که دین هم یکی از این مولفه‌هاست؛ همچنان‌که هنر هم هست. لذا دولت برای هنر هم بودجه قرار می‌دهد. دولت پول به هنرمند نمی‌دهد ولی پول برای هنر می‌دهد، برای ساماندهی و آموزش هنر. دولت سینماها را اداره نمی‌کند؛ البته پول به آن‌ها می‌دهد، وام می‌دهد ولی دولتی نیستند و خصوصی هستند، سینما باید ساخته شود. بخشی از آن متعلق به نهادها و بخشی هم متعلق به افراد است. هنرمندان هم در آن بازی می‌کنند و بلیط‌فروشی می‌شود و امورشان این‌گونه می‌چرخد. ولی پول سازمان اداره کننده سینما را دولت می‌دهد. 🔹 من دیدم که برخی از بزرگان در یک برنامه‌ای گفتند ما مخالفیم که زندگی و معیشت روحانیت را دولت اداره کند. نه! زندگی روحانیت هنوز هم هیچ ربطی به دولت ندارد. اگر حوزه مقداری به عقب بازگردد برخی از این آقایان که هم در برخی از مسائل سوپر سنتی هستند و در برخی از قسمت‌های دیگر مدرن هستند، به همین آقایان می‌گویند چرا حوزه عقب است؟ چرا از متون دانشگاهی و متون جدید دنیا، از زبان، دانشگاه‌های جهان، اینترنت، مغرب‌زمین، کرسی‌های شیعه‌شناسی در جهان عقب است؟ 🔹 الحمدﷲ حوزه‌ی علمیه‌ی قم اکنون مدرن شده است. طلبه‌ی زبان‌دان چند هزار نفر داریم. این کلمه‌ی زبان‌دان به متون، منابع انگلیسی احتیاج دارد، به کتاب جلدی صد دلار احتیاج دارد یا خیر؟ کتاب جلدی صد دلار را با کدام پول تهیه کند؟ با پول خودش که نمی‌تواند تهیه کند. یک ماه شهریه‌اش را که نمی‌تواند بدهد یک جلد کتاب بخرد. دانشجوی دانشگاه تهران هم نمی‌تواند بخرد. 🔹اول باید این را مشخص کنیم که ما در کدام کانتکس بحث می‌کنیم؟ ما جزو کشورهای اسلامی هستیم؟ الان مصر که وضع مالی خوبی هم ندارد از صفر تا صد هزینه‌های الازهر را می‌دهد! یا کشورهای دیگر اهل سنت؛ یا مثلا وقف سنی در عراق و بغداد. یا در سوریه هم حکومت دارد پول تمام مدارس علمیه اهل سنت را می‌دهد. در ترکیه هم سازمان دیانت هزینه‌اش قابل مقایسه با ما نیست. اگر بخواهیم رقبای خود را ببینیم. این‌ها ماهیانه حدود چند هزار لیر برای یک مسجد و خادم و آب مسجد و… می‌دهد. اگر هم به تاریخچه خودمان برگردیم و به پادشاهان و منابع نزدیک به قدرت پول مساجد و حوزه‌های علمیه را می‌دادند. مدرسه صدر اصفهان را ساختند. صدر اول، صدر دوم، صدر خواجو، صدر بازار و… این‌ها مدارس بزرگی است که ساختند. پیوند بین بازار و حاکمیت و دین یک امر قدیمی است. در ایران فقط در دوره پهلوی‌ها که با حوزه‌ها دشمنی خاصی داشتند پولی به حوزه‌ها نمی‌دادند. وگرنه از قبل مرسوم بود. ولی این فقط یک سنت شیعی بوده که علمای شیعه چون سهم امام و وجوهات داشتند برای ارتزاق از حکومت استفاده نمی‌کردند وگرنه در سنت اسلامی همه‌جا هست. 🔹 شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، قوه‌قضائیه همگی از همین بودجه استفاده می‌کنند. دانشگاه تهران هم که عمدتا مخالفان دولت‌ها در آن هستند هم از همین بودجه استفاده می‌کنند. لذا این اشتباه است که به بودجه عمومی کشور می‌گویند بودجه دولت. همین شورای نگهبان که این بودجه را می‌گیرد گاهی برخی دولت‌ها را چنان تایید صلاحیت می‌کند آن دولت عوض می‌شود و یک دولت دیگر مخالف دولت قبل، سر جای او می آید؛ یعنی از همین دولت بودجه می‌گیرد ولی بنای حاکمیت او را به هم می‌زند و مخالف آن‌ها را تایید صلاحیت می‌کند. لذا این کلمه باید اصلاح شود که فکر می‌کنیم کسی که از دولت بودجه گرفت کارمند دولت محسوب می‌شود و باید با تفکر همان دولت پیش برود. اصلا این‌گونه نیست. تمام این نهادهای حاکمیتی، همین‌هایی که وکیل و زیر را می‌گیرند و زندانی می‌کنند از همان دولت پول گرفته‌اند. مگر قوه‌قضائیه با گرفتن این بودجه تابع دولت شد؟ به نظر من این ها حرف های عوامی است. 🔸 مشاهده متن کامل گفت‌وگو در آدرس: https://mobahesat.ir/23666 مشاهده فیلم کامل گفت‌و‌گو: https://aparat.com/v/nasMx 🔻🔻🔻 @mobahesat