❔پرسش
❓برخی می گویند با وجود اینکه می دانیم ولی فقیه معصوم نیست و ممکن است دچار اشتباه شود چگونه از او اطاعت کنیم لذا نباید از ولی فقیه اطاعت کرد
💠پاسخ:
❕شکی در این نیست که اگر حاکم جامعه معصوم باشد بسیار خوب و مفید است و با وجود شخص معصوم هیچ فرد دیگری حق حکم رانی و ولایت ندارد.
❗️به همین جهت خداوند اطاعت از اهل بیت را به صورت مطلق لازم دانسته است و می فرماید:
« از خدا و از رسول او و اولی الامر ( اهل بیت) اطاعت کنید»
🔷نسائ 59
👌امام رضا علیه السلام در نامه ای خطاب به مامون چنین نوشت:
« خداوند ابتدائا طاعت کسی را می داند بندگانش را گمراه می کند و فریبشان می دهد را واجب نمی کند »
📚عیون الاخبار ج2 ص125
⁉️حال اگر شخص معصوم در جامعه وجود ظاهری نداشت و در غیبت به سر می برد چه باید کرد؟
❓ایا باید امت اسلامی بدون رهبر باشد و یا باید به رهبری طاغوت تن در دهیم و یا باید بهترین کسی را که از نظر علم و تقوی و مدیریت سیاسی شباهتی به معصومین داشته باشد را به رهبری برگزینیم❕
🗯با وجود فرد معصوم باید خود او رهبری کند و در عصر غیبت ولی فقیه رهبری جامعه را بر عهده گیرد تا امت گرفتار هرج و مرج و بیهودگی نشود .این مساله هم از نظر عقل مورد تایید است و هم نصوص دینی بر آن صحه می گذارد.
🔴اسلام برای اینکه درصد احتمال خطا را در رهبر کاهش دهد شرائطی چند برای حاکم اسلامی برشمرده است؛
1⃣ایمان:
❗️چنان که می فرماید:«خداوند برای کافران ولایتی در برابر مومنان قرار نداده است»
🔷نسائ 141
2⃣حسن ولایت و قدرت بر اداره جامعه؛
❗️پیامبر گرامی فرمود:
«رهبری تنها برای فردی جایز است که سه صفت داشته باشد؛ 1- ورع داشته باشد تا از معاصی خداوند به دور باشد-2- حلم داشته باشد و بی جهت خشمگین نشود-3- حسن ولایت داشته باشد تا بتواند جامعه را اداره کند»
📚الکافی ج1 ص407
3⃣بینش سیاسی قوی داشته باشد؛
🔷امام صادق فرمود:
«کسی که عالم به اوضاع جامعه باشد حق بر او مشتبه نمی شود»
📚همان مدرک ص27
4⃣عدالت داشته باشد؛
❗️قرآن می فرماید:
«اطاعت نکن از کسی که قلبش از یاد ما غافل شده است و از شهوات نفسانی خود تبعیت می کند»
🔷کهف28
5⃣عالم به قوانین اسلامی باشد .
❗️امام حسین فرمود:
«مجاری امور و احکام بدست علمای به خداوند می باشد انانی که امین خداوند در حلال و حرام او هستند»
📚تحف العقول ص172
🗯بنابراین در زمان غیبت امام باید تن به حکومت فقیهانی دهیم که صفات فوق را داشته باشند چنان که امام عسکری فرمود:
«هر یک از فقهای شیعه که خود نگه دارد باشد و از دینش محافظت کند و در مخالفت با نفسش باشد مردم لازم است که از او تقلید و تبعیت کنند»
📚الاحتجاج ج2 ص458
♻️اگر ولی فقیه صفات فوق را داشته باشند درصد خطا و اشتباه در مورد انان خیلی کمتر می شود و چون در زمان غیبت راهی جز تن دادن به ولایت فقیه نمی باشد اهل بیت ولایت انان را در زمان غیبت تنفیذ کرده اند .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه:
دوست روحانیم برام تعریف کرد ، بعد از شلوغیهای اوایل دیماه یک روز در نمازخانه اداره یه خانم کارمند بسیار محجبه سوالی رو از من پرسید که انگشت حیرت به دهان گرفتم*
اون خانم از من پرسید :
*چرا پلیس و بسیجیها توی اعتراضات اخیر به روی زنان و دختران دست بلند میکردند و آنها رو میزدند؟؟*
*گفتم : چون آنها خلاف قانون عمل کره اند و کسی که خلاف قانون عمل کنه مستحق تنبیه هست چه میخواهد زن باشه یا مرد باشه*
*کارمند پرسیدیعنی اگر یک زن خلاف قانون عمل کنه پس یک مرد بسیجی یا پلیس حق داره به روی اون زن باتوم بکشه یا اون زن رو با لگد بزنه؟؟*
*گفتم بله حق داره چون مجرم مجرمه و کسی که قانون رو زیر پا میذاره باید تنبیه بشه و فرقی نداره که قانون کدوم کشور باشه و قانون مستلزم اجراست و کسی که جلوی اجرای قانون رو بگیره مستحق عذاب و تنبیه هست و باید محکم با خاطیان برخورد شود*
*شما کشورهای دیگرو ببین!!! مگه فرقی میکنه که مجرم مرد یا زنه؟؟ و پلیس توی تجمعات زن و مرد نمیشناسه*
*کارمند گفت : پس در حال حاضر شماها میگید که این افراد بالخصوص زنها و دخترانی که تجمع و اعتراض کرده اند چون تجمعشان خلاف قانون بوده مستحق تنبیه و عذاب هستند و دیگه توجهی به محرم و نامحرم و غیرت و بی غیرتی نمیکنید*
*گفتم بله و دقیقا درسته و چه معنی داره که زن و دختر بیان وسط دعوا و وسط دعوا که حلوا پخش نمیکنن*
*کارمند گفت : شماها 1400 ساله که برای سیلی خوردنه حضرت زهرا عزاداری میکنید و غیرتتون به جوش میاد و اون فرد سیلی زننده رو مستحق عذاب میدونید و هر سال حداقل 2 تا پنج روز برای حضرت زهرا و سیلی و لگد خوردنش عزاداری میکنید*
*گفتم بله چون نباید دست روی یک خانم بلند میکردند و بچه اش رو سقط میکردند*
*کارمند گفت : مگه خلیفه وقت به مسلمین دستور نداد که همه باید با او بیعت کنند ولی حضرت علی از دستور و قانون خلیفه سرپیچی کرد و بیعت نکرد*
*گفتم بله*
*کارمند ادامه داد : حضرت علی هم چون گفت بیعت نمیکنم پس خلاف قانون عمل کرده و مستحق تنبیه و دستگیری بوده و در ضمن حضرت زهرا هم چون کمک به یک فردی که خلاف قانون عمل کرده مستحق سیلی و لگد بوده و ماموران خلیفه کار درستی انجام داده اند و در ضمن وسط دعوا و چند تا مرد نباید یک خانم بیاد چون وسط دعوا که حلوا پخش نمیکنند*
*دوستم گفت هر جوری که خواستم جواب اون خانم را بدهم تف سر بالا بود و هیچ جوره نتونستم توجیه کنم و از همان روز تا الان این سوال خانومه مثل خوره جانم رو میخوره و فهمیدم که مردم حواسشون خیلی خیلی جمع و شیش دانگ هست*
دوستم اعتراف نمود، گفت فلانی انصافا سوال اون خانم خیلی درست و حسابی و متفکرانه و کامل و دقیق بود و عقایدم رو زیربنایی عوض کرد...!
🔆پاسخ شبهه:
1⃣متأسفانه بنگاه های شبهه افکنی چند ماهی است که فعالیت گسترده ای دارند و از هر جریان و ماجرایی استفاده می کنند و با داستان پردازی و زیاده گویی، با تکنیک های پیشرفته القای شبهه، سعی در تخریب معتقدات دینی و سیاسی جوانان ما دارند.
2⃣آنها با پیوند زدن زیرکانه دو گزاره ی غیر مربوط به هم و القای همسانی آنها می خواهند حکم واحدی بر آن جاری کنند.
بدون شک این مطلب داستان سرایی بیش نیست و هیچ حقیقت بیرونی ندارد. (نه روحانی در کار بوده و نه سوال کارمند محجبه)
3⃣اگر دقت کنیدافراد را به گونه ای انتخاب کرده اند که ناخود آگاه ذهن شما به طرف قبول این واقعه برود:
1- "روحانی": به عنوان فرد مطلع دینی و مذهبی که سر انجام در جواب ناکام می ماند. (روحانی که نتواند جواب بگوید پس مطلب درست است دیگر!!)
2- "کارمند محجبه": خب این فردهم یک نفر بی طرف است. تازه محجبه هم هست که خودش مولفه ی مهمی در سوال گر بودن است. (القای درونی: محجبه ها که صدایشان از این نظام در آمده باشد دیگر هیچ!!)
3- "حضرت زهرا" به عنوان طرف تشبیه: خب در مورد حضرت زهرا که کسی حرفی ندارد. پس حرکت نظام و نیروی انتظامی ما اشتباه بوده
4- "عمر" به عنوان چهره ی منفی نزد شیعیان در نقش طرف تشبیه نظامیان به او
5⃣ اگر خوب توجه کنید این شبهه پرداخته ی یک کارگروه شبهه افکنی است که با مخفی کردن وجوه تشابه و قیاس مع الفارق، آن را ایجاد کرده اند و با چینش افراد تاثیر گذار در شبهه، باور پذیری آن را به حد اکثر رسانده اند. و با این باور پذیری در ضمن ایجاد دو شبهه: یکی نا عدالتی و بی رحمی حکومت ایران و دومی اشتباه بودن اعتراض حضرت زهرا، در عمل مخاطب را دربر گزیدن یکی از این دو وجه باطل مخیر می کنند
6⃣کاری که ما باید بکنیم این است که مردم و مخصوصاً جوانان را از وجود شرکت های بزرگ شبهه افکن با بودجه های میلیاردی با خبر کنیم
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ادامه پاسخ شبهه بالا👆👆 👇👇
🔮اما چند نکته درباره جواب این شبهه:
1⃣ حرکت معارضان در دی ماه امسال از حرکت اعتراضی برخی از مردم به وضعیت اقتصادی مملکت، کاملاً جداست.
❗️آنها در پی تخریب اماکن عمومی و یورش به پاسگاه ها و بانک ها و ... بوده اند نه اعتراض و حق طلبی.
اگر زنی هم در میان این دسته بوده (بنا بر گزارش مسئولان اطلاعات کشور) از منافقان و گروهک های معارض بوده اند که برخی از آنها اسلحه حمل می کردند. نه یک زن و یا دختر ایران زمین که به وضع اقتصاد کشور معترض باشد.
@mobahesegroup
2⃣ این حرکت دی ماه این افراد، یک شورش بر علیه امنیت یک کشور اسلامی بوده است نه یک اعتراض در چارچوب قانون.
3⃣ تفاوت بین حرکت زهرا و حرکت این افراد و کتک خوردن این دو تفاوت حق و باطل است.
❗️حضرت زهرا برای بر قراری حکومت الهی کتک خورد اما اینها برای از بین بردن حکومت الهی.
4⃣ حضرت زهرا هیچ گاه در میان دیگر مردان به مراکز دولتی آن زمان حمله نکرد و اغتشاش و آشوب نکرد که نتیجه ی آن سیلی خوردن باشد؛ بلکه به صورت خیلی آرام و از مجاری طبیعی به سراغ خلیفه اول رفت و فدک را که حق خود بود طلب کرد و او نامه ی فدک را به زهرای اطهر تسلیم کرد. در میان راه خلیفه ی دوم به زهرا رسید و با کتک زدن، این نامه را از او گرفت. ❓آیا این دو حرکت با هم متفاوت نیست؟ یا در جریان دیگر، حضرت فاطمه در خانه نشسته و اصلا از محیط شخصی خود بیرون نیامده، حکومتیان به خانه اش حمله کرده و درب به پهلویش زدند!!
❗️اما این ها چه؟؟ بانک آتش زدند. شکستند. سوزاندند. به کلانتری حمله کردند و ...
5⃣ آیا اساساً مقایسه ی یک عده زن و دختر بی حجاب که همه جزء گروهک های بی دین و لائیک هستند، با حضرت زهرا قیاس صحیحی است؟ (قیاس مع الفارق)
❗️زهرایی که پیامبر(ص) درباره ی او فرمود: رضایت فاطمه رضایت خدا و غضب فاطمه غضب خداست؟؟
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
هدایت شده از استاد زاهدی
شاهدان گر دلبری زین سان کنند.mp3
8.39M
🎤استاد زاهدی
#قطعه_صوتی
#مناجات_با_امام_زمان(عج)
شاهدان گر دلبری زین سان کنند
زاهدان را رخنه در ایمان کنند...
➡️ @ostadzahedi
هدایت شده از استاد زاهدی
شاهدان گر دلبری زین سان کنند.mp3
8.39M
🎤استاد زاهدی
#قطعه_صوتی
#مناجات_با_امام_زمان(عج)
شاهدان گر دلبری زین سان کنند
زاهدان را رخنه در ایمان کنند...
➡️ @ostadzahedi
هدایت شده از شرح و تفسیر زیارتعاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
💠زیارت عاشورا "دکترین شیعه" است
💠مطالب ناب و معتبر با موضوعات:
🔴در اهمیت زیارت عاشورا
🔴پیامهای زیارت عاشورا
🔴شرح زیارت عاشورا
🔴معرفی کتاب
🔴طریقه چله قرائت زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
هدایت شده از پند عارفانه
زندگینامه و شرح حال عرفای شیعه
✅شماره اول
🔶آیت الله حاج میرزا رحيم ارباب(ره)
📚کانال پند عارفانه🌺
💠 eitaa.com/joinchat/1423441920C5ed5a5d7e7 🌹
⁉️متن شبهه :👇👇👇👇👇👇
شمر ، امام حسین را به شهادت رساند از آن به بعد تعداد مسلمانان زیاد شد
پس شمر جاش در بهشته چون باعث شده تعداد زیادی مسلمان بشن !!!!! و امام حسین خود شفاعت قاتلش را میکند
✅ پاسخ شبهه : 👇👇👇👇👇👇👇
این گونه سخنان اگراز روی سادهاندیشی نباشد، هدفدار وبه منظور لوث کردن اعتقادات،باورها وارزشها و سست کردن ایمان مردم وتوجیه دشمنان اسلام ومسلمین قلمدادمیگردد.
الف – اگر کسی گمان کند که رحمت واسعهی الهی و رأفت و شفاعت اهل عصمت (ع)، سبب ورود همگان به بهشت میگردد، نه تنها خلاف نص آیات متعددقرآن کریم گمان نموده،بلکه تمامی آیات و وعدهها و وعیدهای خداوند متعال را باطل شمرده وقیامت، محشر، سؤال و جواب، و در نهایت بهشت و جهنم و ثواب و عقاب را منتفی اعلام کرده است! چراکه اگر قرار باشد همگان به بهشت روند، تمامی مراحل قیامت بیمورد است وهمین امر منتفی کننده حکمت وضرورت ارسال انبیا، کتب الهی و اولیا جهت تشریح تکوین و تبیین بایدها ونبایدها میگردد. و اگر چنین بود باید گفته میشد: هر کسی هر کاری دلش خواست بکند،خداوند متعال ارحمالراحمین است و معصومین (ع) نیز شفاعت میکنند و همگان به بهشت میروند!
بدیهی است که این گمان، عین افترای «ظلم» به خدا و معصومین (ع) میباشد، چرا که در این صورت هیچ فرقی بین موحد، مسلمان و پیرو امام - با کافر، مشرک و قاتل امام (ظالم) باقی نمیماند. در حالی که خداوند متعال از یک سو تصریح مینماید که مؤمن و کافر، عالم و جاهل، خبیث و طیب، مرده (کسی که به قلبش مهر زده شده) و زنده و ... مساوی نیستند و تصریح مینماید که هر خرد سالمی همین نتیجه را بدیهی میداند:
«قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (المائده، 100)
ترجمه: بگو [اى محمد] هرگز پاك و ناپاك مساوى نيستند هر چند زيادى ناپاكان شما را به تعجب وا دارد، پس اى خردمندان از خدا بترسيد باشد كه رستگار شويد.
«وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصيرُ وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ لاَ الْمُسيءُ قَليلاً ما تَتَذَكَّرُونَ» (غافر، 58)
ترجمه: نه نابينا و بينا يكسان است و نه آنهايى كه ايمان آورده و عمل صالح كردند با بدكاران برابرند اما چه كم متذكر مىشويد.
و ازسویی دیگر، ضمن وعدهها و وعیدهای حتمی و بیتردید و بدون تغییر راجع به برپایی قیامت،حساب و کتاب و ثواب وعقاب، تصریح مینمایدکه کفار، مشرکین و ظالمین حتماً به جهنم میروند ودرآنجا همیشگی (خلود) خواهند بود:
«كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْانسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنىِّ بَرِىءٌ مِّنكَ إِنىِّ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَلَمِينَ * فَكاَنَ عَاقِبَتهَُمَا أَنهَُّمَا فىِ النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا وَ ذَالِكَ جَزَ ؤُاْ الظَّلِمِينَ» (الحشر، 16 و 17).
ترجمه: درست مثل شيطان كه به انسان گفت كافر شو و چون كافر شد گفت من از تو بيزارم من از خدا مىترسم كه رب العالمين است * در نتيجه عاقبت آن شيطان و آن انسان كافر اين شد كه هردو براى ابددر آتشند و همين است كيفر ستمكاران.
ج – شفاعت، نه بازی است، نه شانسی، نه احساسی و نه بیحساب و کتاب و نه بهگونهای که ظلم به دیگران شود. بلکه آن هم به اذن خدا و درحیطهی مشیّت و حکمت الهی انجام میپذیرد. لذا مکرربیان شده است که «شفاعت ما به کسی که نسبت به نماز کاهل است نمیرسد» - چه رسد به کافر، مشرک، ظالم، قاتل ... ، مضاف بر این که شفاعت محو کنندهی حقالناس نیست.
البته در مورد «شفاعت» مباحث مبسوطی درج که از طریق درج همین کلمه دربخش «جستجو در سایت» قابل دسترسی میباشد.
نکته:
شخصی نزد ظریفی دو بیتی ذیل راخواند وبا حالی به اصطلاح عرفانی گفت: «میترسم این اتفاق بیافتد»؟!
عالم همه قطرهاند و دریاست حسین
خوبان همه بندهاند و مولاست حسین
ترسم که شفاعت کند از قاتل خویش
از بس که کرم دارد و آقاست حسین
آن ظریف پاسخ داد: شما اصلاً نگران نباش. چرا که اولاً مطمئن باش که هرگز چنین اتفاقی نمیافتد، به این دلیل که آنها کریم و آقا و رئوف هستند، اما خلاف حکمت الهی (که حتی عقل انسان نیز گواهی میدهد) کاری نمیکنند و مرتکب ظلم نیز نمیشوند. ثانیاً کشتن ائمه (ع) که مسئلهی شخصی نیست، بلکه حقالنّاسی ساری و جاری در طول تاریخ است. لذا اگر همهی ائمه(ع) نیز شفاعت کنند و همهی انسانها نیز از این حق بزرگ خود [که قتل امام سبب همهی مصیبتها و گرفتاریهای بشر شده] بگذرند، من یکی نمیگذرم، پس معاویه، یزید، شمر و امثالهم مستقیم وارد جهنم میشوند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#امامت_امام_سجاد_علیه_السلام
📝شبهه:
اگر حضرت #علي_اكبر (علیهالسلام) از صحنه كربلا زنده بيرون مي آمد به خاطر شباهت هایی که با پیامبر صلی الله علیه و آله داشتند به مقام امامت می رسیدند و مانع از امامت امام سجاد (علیهالسلام) مي گرديد.
✅ پاسخ:
1️⃣ امامت ادامه رسالت است و همانطور كه نبوت يك مقام و منصب الهي است و امكان ندارد مثلا فردي از طريق گزينش مردم به مقام نبوت برسد، امامت نيز مقامي الهي است و تنها از طریق نصب الهی تعیین می گردد[1] چرا که نبی و امام باید معصوم باشند و تشخیص معصوم نیز فقط توسط خداوند متعال صورت می گیرد حتی بنا بر روایات، اختیار انتخاب امام در دست ائمه نیز نمی باشد[2] بلکه این امر به وسیله خداوند متعال به رسولش و از طریق او به امام علی (علیهالسلام) ابلاغ شده و هر امامی نیز آن را به امام بعد ابلاغ می کند؛[3] بر این اساس است که در کتاب شریف اصول کافی، علاوه بر تصریح به انتصابی بودن امامت، روایات مربوط به تصریح هر امام به امام برگزیده بعد از خود از جانب پروردگار نیز بیان شده است؛ از جمله این موارد وصیت امام حسین (علیهالسلام) در مورد امامت حضرت سجاد (علیهالسلام) می باشد. [4]
2️⃣ حضرت علی اکبر علیهالسلام از مقام و منزلت ارجمندی برخوردار بودند واز جهات خلقیات و شکل و شمائل نیز بسیار شبیه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بودند اما این بدین معنا نیست که ایشان معصوم و افضل هم بوده باشند؛ امام سجاد علیهالسلام هم معصوم بودند و هم به لحاظ علم امامت و سایر ویژگی های لازم برای امامت افضل از حضرت علی اکبر علیهالسلام بودند چنانکه در روایات وارده به عنوان جانشین امام حسین (علیهالسلام) از او نام برده شده بود.
👈 از این روی حضرت علی اکبر (علیهالسلام) حتی اگر در کربلا شهید نمی شد باز هم امام چهارم، امام سجاد (علیهالسلام) بودند.
📚 پی نوشت:
1. سبحاني، جعفر، الهيات و معارف اسلامي، ص 352.
2.صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 422.
3. ر.ك: همان، ص 439، باب 22.
4. کلینی،محمد بن بعقوب،اصول کافی،اسوه،سوم،1375، ج2،ص360-388.
پاسخ کامل در لینک زیر:
https://goo.gl/Tj8BYa
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup