#بازنشر
بدلیل تکرار سوال
⁉️ شبهه: 👇👇👇
حکم نکاح با زنان اسیر در اسلام چیست؟
✅ پاسخ شبهه👇👇👇
1. ✅در هیچ یک از ایات قران، تجاوز به زنان #اسیر و یا حتی به زور ازدواج کردن با آنها جائز شمرده نشده است.
💥 اسلام اسارت زنان غیرمسلمانی را که در جنگ ها به اسارت مسلمانان درمىآيند، ⚡️(یعنی زنانی که خود به جنگ آمده بودند نه اینکه در شهر خودشان اسیر شده باشند و...) (زنان حاضر در میدان جنگ اسیر شده) .⚡️ به منزله" طلاق" از شوهران سابق تلقى می کند و رابطه آن ها به مجرد اسارت با شوهران شان قطع شده، در رديف زنان بدون شوهر قرار خواهند گرفت تا بتوانند در محیط جدید شوهر داشته باشند.💥 و اجازه مىدهد بعد از تمام شدن عده آن ها به میل خودشان با آنان# ازدواج و يا همچون يك كنيز با آنان رفتار شود.
👈🏾طبق آيه 24 سوره #نساء 🌹 که گاه در آن برای شبهه افکنی در خصوص حلیت #تجاوز به زنان اسیر، استفاده میکنند، باید گفت، در این آیه هیچ نامی از #زنان اسیر نیامده است.
💥بلکه آیه چنین می فرماید که ازدواج و آميزش جنسى با زنان شوهردار حرام است، بجز زنانی که تحت مالکیت قرار گرفته اند. مالکیت بیشتر برای زنان کنیز به کار می رفته و حتی اگر برای زنان اسیر هم به کار رود، تنها مطلبی که از آیه مستفاد می شود، این است که این زنان، دیگر زنان شوهردار محسوب نمی شوند. (نه اینکه به آنها تجاوز شود و یا به زور به عقد کسی درآیند. خیر، دیگر شوهردار محسوب نمی شوند. فقط همین)
ضمنا در همین آیه، به جلب رضایت زنان برای ازدواج و پرداخت مهریه به صورت توافقی به آنها (و نه تحمیلی) تصریح شده که اغلب این بخشهای آیه در گفته های بعضی افراد، سانسور می شود.
چنین حکمی دقیقا برای زن کافری که مسلمان میشود هم جاری هست که تا زمانی که شوهرش کافر هست به منزله طلاق از شوهرش در نظر گرفته میشود و در ردیف زن های بدون شوهر هست و پس از پایان عده می توان با او ازدواج کرد.
⛔️ همچنین حکم ممنوعیت با زنان شوهردار، اختصاص به زنان مسلمان ندارد، بلكه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى همين حكم را دارند، يعنى ازدواج با آن ها ممنوع است.
2. ✅ ازدواج یا نکاح، پیمانی است که براساس قران به شرط 🌸رضایت دو طرف مسلمان (و نه یک طرف مشرک) و هم کفو بودن🌸 "الطیبات للطیبین و الخبیثات للخبیثین" صورت می گیرد.
⚡️براین اساس اسیر زن ابتدا باید به رضایت خود و قلبا و عقلا شهادتین گفته و مسلمان شود و در صورت تمایل با وی ازدواج شود. چرا که ازدواج با زنان مشرک حرام است ⚡️(بقره ۲۲۱)
👌 برای زن اسیر، هیچ اجباری برای ازدواج نیست و تمامی احکام آن مثل سایر عقدهاست . مثلا" رضایت زن حتما" باید گرفته شود و در اسلام ازدواجی که با زور و اجبار باشد مورد تایید نیست و حرامست، و همینطور دراین ازدواج نیاز به خواندن عقد و مهریه هست.
زنان اسیر می توانند تا پایان عمر بدون شوهر بمانند و یا به انتخاب خود، به همسری یکی از مسلمانان درآیند و هیچ اجباری در کار نیست.🎀
⚡️#قرآن حتی از وادار کردن کنیزان به نکاح خلاف میل آنها نیز نهی می کند.⚡️ (نور ۳۳)
پس برای نکاح با زنان اسیر، حرفی از اجبار یا تجاوز به زنی که اسیر گرفته شده ( که خیلی ها مایلند این را به دین بچسبانند و یا همچون #داعش برخلاف این اصل رفتار میکنند بحث دیگری است) هرگز نیامده و اگر بیاید با دستورات اسلام در تضاد خواهد بود .
3. فلسفه حکم مجاز بودن ازدواج با زنان اسیر:
✅اين گونه زنان يا بايد به محيط" كفر" بازگردانده شوند، يا بدون" شوهر در ميان مسلمانان بمانند و يا رابطه آنان با شوهران سابق قطع شود و از نو ازدواج کنند. صورت اول بر خلاف اصول تربيتى اسلام و صورت دوم ظالمانه است، بنا بر اين تنها راه صحیح و معقول همان راه سوم است که اسلام تجویز فرموده است .
این اصل مربوط به هر ازدواجی است که ازدواج با زن باید با رضایت خود او صورت گیرد وگرنه نکاح با او باطل است. و دقیقا از همین روست که زنان اسیر حق داشتند همسر خود را از میان مردان مسلمان انتخاب کنند.
همانگونه که 🌹#شهربانو دختر یزدگرد سوم 🌹که به اسارت مسلمانان در امده بود، خود، 🌷امام #حسین علیه السلام 🌷را برای همسری انتخاب کرد.و حضرت سجاد علیه السلام و سایر اهلبیت از نسل این بانوی بزرگوار هستند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️ متن شایعه: 👇👇👇👇
*خبــــر فــــــــــوری*
آقای الیاس اسماعیلی،جانباز ۸سال دفاع مقدس (داماد آیت الله جزایری امام جمعه اهواز) ، با دریافت وام ۲۶۷میلیاردی بدون کوچکترین ضمانت و وثیقه از بانک ملت مرکزی و تبدیل آنها به دلار در یکی از صرافی های اهواز، دیشب در حال خروج از ایران توسط پلیس ترکیه بازداشت شد.
پول های وی ضبط و تحویل دولت ترکیه داده شد.
این شخص با کامیون محتوای خشکبار دلار های خود را در چند صندوق در وسط کشمش و انجیر جاساز کرده بود.
😔😔😔
چه گناهی کردیم ما که اینجوری داریم نابود میشیم!😔😔😔
میدونستید تو این اوضاع بد اقتصادی این پول میتونست چه کمکی به اقتصاد خوزستان بکنه؟😰
چقدر جوون خوزستانی از بیکاری در میومد؟؟😰😰😰
اینو به اشتراک بزار شاید این مردم از خواب غفلت بیدار بشن...😭😭😭
✅پاسخ شایعه:👇👇👇👇
دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با انتشار مطلبی اعلام کرد
دامادهای آیتالله موسوی جزایری به جز یکی از آنان که روحانیزاده، کارمند دولتی و دارای فرزند طلبه است، همگی روحانی و از اساتید حوزه و دانشگاه هستند و هیچکدام فعالیت اقتصادی ندارند.
(ضمنا این شایعه مربوط به دوسال پیش است و در همین کانال پاسخ داده بودیم)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
💠 امام رضا علیه السلام فرمودند:
مِنْ عَلَامَاتِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ وَ الصَّمْتُ إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِکْمَةِ إِنَّ الصَّمْتَ یَکْسِبُ الْمَحَبَّةَ إِنَّهُ دَلِیلٌ عَلَی کُلِّ خَیْرٍ
✨ از نشانه های فهم عمیق و درست،بردباری، دانش و سکوت است
1️⃣ سکوت دری از درهای حکمت است.
2️⃣ سکوت محبت می آورد
3️⃣ راهنمای هر خیری است
📚 اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۱۱۳
@mobahesegroup
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ ...
[این است] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت میباشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است... (بقره،۱۸۵)
🍀 طرح بهار قرآن 🍀
1⃣ فایل صوتی قرائت جزء 5 به روش تحدیر (تندخوانی)
2⃣ فایل صوتی چکیده تفسیر جزء 5
👇👇👇
👉 @mobahesegroup
جزء 05 - تلاوت تحدير استاد معتز آقایی - ناشناس.mp3
3.95M
#جزء_پنجم به روش تحدیر (تندخوانی)
👉 @mobahesegroup
- ناشناس.mp3
20.14M
🌺چکیده تفسیر جزء پنجم
مفسر:استاد صفری (ستاد مهارتهای تفسیر قرآن کریم)
تحت نظارت حجه الاسلام والمسلمین قرائتی
🔆گروه قرآنی مصیر
👉 @mobahesegroup
✴️🌀✴️🌀✴️🌀
✴️🌀✴️🌀
✴️🌀
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه3- قسمت اول)
#شئون_حضرت_قرآن
⚜️شأن حضرت قرآن: دلیل
🔸یکی از شئون حضرت قرآن، «دلیل» بودن آن است.
🔅همان طور که رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بر این امر تصریح فرمودند:
💫أيُّهَا النَّاسُ.. فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ هُوَ الدَّلِيلُ يَدُلُّ عَلَى خَيْرِ سَبِيلٍ ...وَ دَلِيلٌ عَلَى الْمَعْرُوفِ لِمَنْ عَرَفَهُ
📗بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۸۹، ص: ۱۷
📗تفسير العياشي ؛ ج۱ ؛ ص۲
📗البرهان ج ۱، ص۷.
📗الصافي ج ۱: ص۹
🔹«دلیل» از نظر لغوی به معنای «دلالت کننده» است. یعنی دلیل، جهت کاشفیت از موضوع دیگر و راهنمایی به سوی آن ارائه می شود :
🎗هو صيرورة شيء بحيث ينبئ عن شيء آخر و يريه
🎗الدَلِيل: الدال ، و هو المرشد و الكاشف
📗مجمع البحرين ؛ ج۵ ؛ ص۳۷۳
📗التحقيق في كلمات القرآن الكريم ؛ ج۳ ؛ ص۲۳۴
🔹بنابراین به واسطه «دلیل» ، به معرفت و شناخت موضوع دیگر راهنمایی می شویم، موضوعی که دلیل جهت اظهار آن بیان شده است:
🎗ما يتوصّل به إلى معرفة الشیء
📗مفردات الفاظ القرآن، ص ۳۱۶
✴️با توجه به کلام حضرت معدن الوحی و التنزیل، رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) حضرت قرآن، «دلیل» است، یعنی راهنمایی کننده ، دالّ و مرشد به سوی معرفت امری دیگر که جهت تبیین آن به خلق ابلاغ شده است.
💎مطابق این حدیث شریف نبوی، حضرت قرآن ، «دلیل» ای است که يَدُلُّ عَلَى خَيْرِ سَبِيلٍ.
🔸جهت شناخت دلالت قرآن ،باید به سراغ حقیقت معنای «سبیل» رفت که یکی از شئونات حضرت قرآن، دلالت بر آن، بیان شده است.
💎در روایات بسیاری از حضرات ترجمان القرآن ،بیان شده است که منظور از سبیل و سبیل الله که خیر سبیل است، وجود مقدس حضرات معصومین (علیهم السلام) است:
💫و الله نحن السبيل الذي أمركم الله باتباعه
📗تفسير نور الثقلين ؛ ج۳ ؛ ص۴۱۱
📗تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج۷ ؛ ص۲۹۱
💫نحْنُ السَّبِيلُ إِلَى اللَّه
📗كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر ؛ ص۳۰۰
💫و نحن السبيل فيما بين الله و خلقه
📗تفسير العياشي ؛ ج۱ ؛ ص۲۱۲
💫نحْنُ السَّبِيل
📗تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۲۲۱
📗البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۴؛ ص۷۲۰
✴️🌀
✴️🌀✴️🌀
✴️🌀✴️🌀✴️🌀
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
✴️🌀✴️🌀✴️🌀
✴️🌀✴️🌀
✴️🌀
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه3- قسمت دوم)
#شئون_حضرت_قرآن
🔰بنابراین حضرت قرآن، «دلیل» است یعنی راهنما و دلالت کننده بر وجود مقدس حضراتی که خود سبیل الله هستند، همان حدیث شریف نبوی که:
💫یا اَيُّهَا النَّاسُ.. فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ ..هُوَ الدَّلِيلُ يَدُلُّ عَلَى خَيْرِ سَبِيلٍ
🔰همچنین حضرت قرآن، «دلیل» ای است که بر «معروف» دلالت می کند و این دلالت حضرت قرآن برای کسی نافع است که «معروف» را بشناسد و در پی شناخت معروف باشد:
💫هوَ دَلِيلٌ عَلَى الْمَعْرُوفِ لِمَنْ عَرَفَهُ
🔸حال باید بررسی کرد «معروف» چیست که حضرت قرآن ، دلالت کننده بر آن است، برای آن کس که لمن عرفه.
🔅حضرت خازن العلم، جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرموده اند:
💫الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ الْأَرْضِ وَ ذَلِكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام)
📗بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۱۰ ؛ ص۲۰۸
📗تاویل الایات الظاهره، ص ۸۱۶
💎بنابراین حضرت قرآن دلالت می کند هر آن کس را که خواهان شناخت حقیقت باشد، به سوی «معروف». معروف وجود مقدسی است که معروف در بین اهل آسمان و معروف در بین اهل زمین است و آن آیه الله العظمی امیرالمومنین علی (علیه السلام) می باشد.
✴️در نتیجه حضرت قرآن، «دلیل» است که بر «خیر سبیل» دلالت می کند، «دلیل» است که بر «معروف» دلالت می کند و حقیقت هر دو مدلول حضرت قرآن، یکی است، و آن وجود حضرات «الاَدلاّء علی الله» و مطلق حضرت «الدّال عَلَی الله» امیرالمومنین علی (علیه السلام) است.
✴️🌀
✴️🌀✴️🌀
✴️🌀✴️🌀✴️🌀
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️
🌫⚜️🌫⚜️
🌫⚜️
#خطبه_مفاخره (جلسه3 - قسمت اول)
#ابنة_دنا_فتدلی
⚜️قال علي (علیه السلام) :
وَ أَنَا فَخْرُ الْوَرَى
⚜️قالت فاطمه (سلام الله علیها):
وَ أَنَا ابْنَةُ دَنا فَتَدَلَّى وَ كَانَ مِنْ رَبِّهِ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى
من دختر (کسی هستم که) نزدیک و بسیار نزدیک شد و به پروردگارش به قدر دو کمان یا نزدیک تر رسید
🔘حضرت خاتون فاطمه زهراء (سلام الله علیها) در ادامه خطبه مفاخره ، به یکی دیگر از مناقب خویش اشاره می کنند، منقبتی که با توجه به آيات ۸ و ۹ سوره نجم بیان می شود.
✨ثمَّ دَنا فَتَدَلَّى*
✨فكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى*
(سوره نجم،آيات ۸ و۹)
🔹این شریفه اشاره به معراج رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) دارد و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) خود را دختر کسی معرفی می کنند که حقیقتِ معراج تنها برای اوست؛ معراجی که احدی از انبیاء و المرسلین به این مقام و این میزان از قرب الی الله نرسیده اند.
*️⃣حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در بیان این شأن خاص رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و افضلیت ایشان بر خلق فرمودند:
▫️قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام أَوَّلُ مَنْ سَبَقَ مِنَ الرُّسُلِ إِلَى بَلَى مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله و سلم وَ ذَلِكَ أَنَّهُ كَانَ أَقْرَبَ الْخَلْقِ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى
➖رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) اولین نفر از رسولان است که به عهد ربوبیت خداوند عزوجل ، بلی گفتند و به همین علت نزدیک ترین خلق از مخلوقات نزد خداوند عزوجل هستند
▫️و كَانَ بِالْمَكَانِ الَّذِي قَالَ لَهُ جَبْرَئِيلُ لَمَّا أُسْرِيَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ
➖آن حضرت به مقامی از قرب رسیدند که در معراج جناب جبرئیل به آن حضرت عرض کرد :
▫️«تَقَدَّمْ يَا مُحَمَّدُ فَقَدْ وَطِئْتَ مَوْطِئاً لَمْ يَطَأْهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ»
➖ «پیش برو ای محمد، تو به شأن و مقام و قربی رسیده ای که هیچ ملک مقرب و نبی مرسلی به آن نرسیده است
▫️و لَوْ لَا أَنَّ رُوحَهُ وَ نَفْسَهُ كَانَتْ مِنْ ذَلِكَ الْمَكَانِ لَمَا قَدَرَ أَنْ يَبْلُغَهُ،
➖و اگر روح و نفس مبارک رسول الله از جنس آن مقام و شأن نبود، نمی توانست به آن دست یابد
▫️فكَانَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَمَا قَالَ اللَّهُ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى أَيْ بَلْ أَدْنَى
➖او به قربی رسید که نسبت اش با ذات اقدس حق، نزدیک تر از قدر دو کمان بود، بلکه نزدیک تر و بلکه نزدیک تر
📔تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۲۴۷
🌫⚜️
🌫⚜️🌫⚜️
🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️
🌫⚜️🌫⚜️
🌫⚜️
#خطبه_مفاخره (جلسه3 - قسمت دوم)
#ابنة_دنا_فتدلی
☑️بنابراین حقیقت معراج و مقام ایصال به قاب قوسين أو ادنی ، از فضائل اختصاصی اباالزهراء (سلام الله علیها ) می باشد.
◀️حضرت اباجعفر (علیه السلام) در توصیف این دنوّ و نزدیکی به ذات فرمودند:
▫️ثمَّ دَنا يَعْنِي الرَّسُولَ صلی الله علیه و آله و سلم مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَ فَتَدَلَّى قَالَ إِنَّمَا نَزَلَتْ ثُمَّ دَنَا فَتَدَانَى
➖منظور از تدلّی، نزدیک شدن دوباره است
▫️فكانَ قابَ قَوْسَيْنِ قَالَ كَانَ مِنَ اللَّهِ كَمَا بَيْنَ مَقْبَضِ الْقَوْسِ إِلَى رَأْسِ السِّيَةِ
➖تا جایی که مقام آن حضرت در برابر ذات اقدس اله، مانند فاصله ما بین دو قوس کمان بود
▫️أوْ أَدْنى قَالَ بَلْ أَدْنَى مِنْ ذَلِكَ
➖بلکه نزدیک تر و بلکه نزدیک تر از آن.
🔹و در روایت دیگر فرمودند:
▫️حتَّى كَانَ فِي دُنُوِّهِ كَقَابِ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى وَ هُوَ مِقْدَارُ مَا بَيْنَ الْحَاجِبِ إِلَى الْحَاجِبِ
➖قرب مکانی اول شخص عالم امکان به ذات اقدس اله، به میزان فاصله بین دو پرده بود.
📔بحار الأنوار ؛ ج۱۶ ؛ ص۳۴۴ و ج۹ ؛ ص۲۴۰
🌫⚜️
🌫⚜️🌫⚜️
🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2