eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.7هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
8.9هزار ویدیو
224 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️ ⏹⚜️⏹⚜️ ⏹⚜️ (جلسه10-قسمت اول) ⚜️شأن حضرت قرآن: حیّ (حیّ لا یموت) ⬅️قسمت اول 🔘یکی از شئون حضرت قرآن «حیّ» بودن آن است که در روایات بسیاری از حضرات اهل بیت (علیهم السلام) به آن اشاره شده است. عن ابی بصیر عن ابی عبدالله (علیه السلام): ➖...لَوْ كَانَتْ إِذَا نَزَلَتْ آيَةٌ عَلَى رَجُلٍ ثُمَّ مَاتَ ذَلِكَ الرَّجُلُ مَاتَتِ الْآيَةُ مَاتَ الْكِتَابُ ▫️حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند: ▫️اگر آیه ای راجع به کسی در حضرت قرآن نازل شده باشد و آن فرد بمیرد،‌ آیا آن آیه نیز با او می میرد؟ ▫️اگر آن آیه نیز بمیرد،‌ کتاب مرده است ➖لكِنَّهُ حَيٌّ يَجْرِي فِيمَنْ بَقِيَ كَمَا جَرَى فِيمَنْ مَضَى‏ ▫️اما حضرت قرآن ،‌ زنده است ،‌ در مورد آیندگان همان گونه جاری می شود که در مورد گذشتگان جاری شده بود. 📔الكافي ج۱ ص: ۱۹۲ 📔بحار الأنوار؛ ج۳۵ ؛ ص۴۰۱ ☑️بنابراین از آنجا که علم کل هستی در حضرت قرآن است و در هر امری ، حکمی دارد،‌ آیات حضرت قرآن زنده هستند و هر لحظه بطن جدیدی دارند برای امر جدید . بنابراین کل کتاب،‌ زنده است. 🔘همچنین در روایت دیگری از حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) بیان شده است: ▫️إنَّ الْقُرْآنَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ وَ الْآيَةَ حَيَّةٌ لَا تَمُوتُ فَلَوْ كَانَتِ الْآيَةُ إِذَا نَزَلَتْ فِي الْأَقْوَامِ مَاتُوا مَاتَتِ الْآيَةُ لَمَاتَ الْقُرْآنُ‏ ➖حضرت قرآن،‌ زنده است و زنده ای است که هیچ گاه نمی میرد،‌ حتی هر آیه ای از آن زنده است و نمی میرد ➖چرا که اگر آیه ای راجع به قومی نازل شده بوده و آن قوم بمیرند،‌ لازم می آید که آن آیه بمیرد و در نتیجه کل قرآن نیز می میرد (اما این گونه نیست). 📔تفسير العياشي، ج۲ ص: ۲۰۳ 📔بحار الأنوار؛ ج۳۵ ؛ ص۴۰۳ ⏹⚜️ ⏹⚜️⏹⚜️ ⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️ ⏹⚜️⏹⚜️ ⏹⚜️ (جلسه10- قسمت دوم) 🔘اگر حضرت قرآن،‌ زنده نباشد،‌ آیات آن پس از جاری شدن در مورد امری واحد، دیگر از بین می روند و می میرند و برای آیندگان آیه ای مرده محسوب می شود که برای آنها هیچ حکمی ندارد و در مورد آنان جاری نخواهد شد. ☑️اما آیات حضرت قرآن مطابق روایت زیر تا آن زمان که آسمانها و زمین برقرار و پا برجاست، جاری است و برای هر قومی حکمی دارد ،‌ و برای هر تلاوت کننده ای، حکمی داشته و آنان را از خیر و یا شرّ شان آگاه می سازد. ➖قالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام): ▪️ يا خَيْثَمَةُ الْقُرْآنُ نَزَلَ أَثْلَاثاً ثُلُثٌ فِينَا وَ فِي أَحِبَّائِنَا وَ ثُلُثٌ فِي أَعْدَائِنَا وَ عَدُوِّ مَنْ كَانَ قِبَلَنَا وَ ثُلُثٌ سُنَّةٌ وَ مَثَلٌ ▫️آیات حضرت قرآن اقسام سه گانه دارد: ثلث آن در مورد ما اهل بیت نازل شده است ثلثی راجع به محبین ما است ثلثی راجع به اعداء ما و اعداء ما قبل ما ثلث آن نیز سنّت و ضرب امثال است ▪️و لَوْ أَنَّ الْآيَةَ إِذَا نَزَلَتْ فِي قَوْمٍ ثُمَّ مَاتَ أُولَئِكَ الْقَوْمُ مَاتَتِ الْآيَةُ ▫️اگر آیه ای از آن در مورد قومی نازل شده باشد و آن قوم بمیرد، لازم می آید که آن آیه نیز بمیرد ▪️لمَا بَقِيَ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْ‏ءٌ ▫️در این صورت هیچ چیز از حضرت قرآن باقی نمی ماند ▪️و لَكِنَّ الْقُرْآنَ يَجْرِي أَوَّلُهُ عَلَى (الی) آخِرِهِ مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ ▫️و لیکن حضرت قرآن، مادامی که آسمانها و زمین برقرار است،‌ از اول آن تا آخر آن جاری است ▪️و لِكُلِّ قَوْمٍ آيَةٌ يَتْلُونَهَا هُمْ مِنْهَا مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَرٍّ ▫️و برای هر قومی، آیه ای دارد که آنان آن را بخوانند و با توجه به آن متوجه شوند که بر خیر هستند و یا بر شرّ. 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۴۹ 📔بحار الأنوار ؛ ج۸۹ ؛ ص۱۱۵ ⏹⚜️ ⏹⚜️⏹⚜️ ⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️ ⏹⚜️⏹⚜️ ⏹⚜️ (جلسه10- قسمت سوم) 🔹لكِنَّ الْقُرْآنَ يَجْرِي أَوَّلُهُ الی آخِرِهِ مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ ؛ به عبارت دیگر، این گونه نیست که قسمتی از آیات،‌ راجع به دوره ای باشد و آیات دیگر راجع به دوره ای دیگر؛ به طوری که بقیه آیات برای آن دوره هیچ حکمی نداشته باشد و اصلا جاری نگردد. ◽️بلکه از اول تا آخر آن، علی الدوام و تماما جاری است،‌ یعنی در هر دوره ای ، تمام آیات حضرت قرآن زنده هستند و جاری . 🔹این زنده بودن،‌ نهایت و موتی ندارد،‌ بلکه مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ حضرت قرآن حیّ است. ◽️به عبارت دیگر حقیقت حضرت قرآن، خارج از دایره زمان و محیط بر آن است و گذر زمان و ایام ،‌ سبب متاثر شدن آن نمی گردد. 🔹چرا که کل علم هستی است و علم الله به معنا الاتم است؛ و ذات اقدس اله «کلّ یوم هو فی شأن» (سوره رحمن،‌آیه ۲۹) . بنابراین همواره و علی الدوام جاری و ساری است و علم آن نهایتی ندارد. پس حیّ ای است که موت ای ندارد. 🖋بررسی شأن «حیّ» بودن حضرت قرآن ادامه دارد... ⏹⚜️ ⏹⚜️⏹⚜️ ⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
👉 @mobahesegroup
⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐 💐⚜️ ⚜️ (جلسه4) ☀️ اخذ کلمات، ذکر حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) ✨ فتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ ... ✨ (۱) 💫 پس آدم از پروردگارش کلمات را أخذ نمود ... ⚪️ آن زمان که عرش و فرشی نبود؛ آسمان و زمینی نبود؛ قتل الحسین (علیه السلام) بر لوح مکتوب شد و میدان عبودیت برای عباد الله مشخص گردید. ⚫️ جناب جبرئیل برای أنبیاء (علی نبینا و آله و علیه السلام) روضه حضرت أبا عبد الله الحسین (علیه السلام) را خوانده است. ❇️ آن کلماتی که حضرت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) از پروردگارش اخذ نمود نام های پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمّة معصومین (علیهم السلام) بود، که با بکاء بر مصائب حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) همراه شد. ◾️ از همان ابتدا حضرت آدم (علیه السلام) با ذکر نام حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) محزون و گریان بود. ⚡️ أنَّهُ رَأَى سَاقَ الْعَرْشِ وَ أَسْمَاءَ النَّبِيِّ وَ الْأَئِمَّةِ ع فَلَقَّنَهُ جَبْرَئِيلُ قُلْ 🌟 حضرت آدم (عليه السّلام) بر ساق عرش نام پيامبر اکرم (صلى اللَّه عليه و آله و سلم) و ائمّة (عليهم السّلام) را ديد، جبرئيل آن اسامی را به حضرت آدم تلقين كرد، تا اين كلمات را بگويد: ✨ يا حَمِيدُ بِحَقِ‏ مُحَمَّدٍ يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ الْإِحْسَانُ ✨ ◾️ فلَمَّا ذَكَرَ الْحُسَيْنَ سَالَتْ دُمُوعُهُ وَ انْخَشَعَ قَلْبُهُ ◽️ پس هنگامى كه حضرت آدم نام حضرت امام حسين (علیه السلام) را ذكر نمود اشك هايش جارى و قلبش شكست. ◾️ و قَالَ يَا أَخِي جَبْرَئِيلُ فِي ذِكْرِ الْخَامِسِ يَنْكَسِرُ قَلْبِي وَ تَسِيلُ عَبْرَتِي ◽️ آدم (علیه السلام) گفت: برادرم جبرییل! چرا وقتى نام پنجمى از ايشان را ذكر مي كنم قلبم مي شكند و اشكم جارى مى شود؟! ⚜️ قالَ جَبْرَئِيلُ وَلَدُكَ هَذَا يُصَابُ بِمُصِيبَةٍ تَصْغُرُ عِنْدَهَا الْمَصَائِبُ فَقَالَ يَا أَخِي وَ مَا هِيَ ◼️ جبرئيل گفت: اين فرزند تو دچار يك مصيبتى خواهد شد كه مصائب ديگر در مقابل آن كوچك خواهند بود. ◽️ حضرت آدم (علیه السلام) گفت: چه مصيبتى؟ ⚜️ قالَ يُقْتَلُ عَطْشَاناً غَرِيباً وَحِيداً فَرِيداً لَيْسَ لَهُ نَاصِرٌ وَ لَا مُعِينٌ ◼️ جبرئيل گفت: حضرت امام حسين (علیه السلام) در حالى شهيد مى شود كه عطشان، غريب، تنها، بى ياور و بى معين خواهد بود. ⚜️ فبَكَى آدَمُ وَ جَبْرَئِيلُ بُكَاءَ الثَّكْلَى. (۲) ◼️ سپس حضرت آدم (علیه السّلام) و جبرئيل؛ نظير زن جوان مرده؛ گريان شدند. ▪️جناب جبرئیل برای حضرت آدم گوشه ای از وقایع کربلا را بیان نمود و آدم این چنین گریست ⚜️ اما حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا له الفداء) در زیارت ناحیه مقدسه می فرمایند: ✨ فلَأَنْدُبَنَّكَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً، وَ لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما (۳) 💫 صبح و شام بر شما ندبه می کنم و به جای اشک بر شما خون می گریم. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 📚 (۱) سوره مبارکه بقره – آیه شریفه ۳۷ (۲) بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد ‏۴۴، صفحه ۲۴۵، حدیث ۴۴ عوالم العلوم، شیخ عبد الله بحرانی، جلد ۱۷، صفحه ۱۰۴ البکاء للحسین(علیه السلام)، میرجهانی، صفحه ۱۵۱ (۳) بحارالأنوار، ج٩٨، ص٢٣۸؛ فرازی از زیارت ناحیه مقدسه. 💐⚜️ 💐⚜️💐 💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⛔ متن شایعه ⛔ " تفاوت ايشاالله ، انشاالله و ان شاءالله درکجاست؟ ايشاالله: يعنی خدا را به خاک سپرديم (نعوذبالله، استغفرالله) انشاالله: يعنی ما خدا را ايجاد کرديم (نعوذبالله، استغفرالله) ان شاءالله: يعنی اگر خداوند مقدر فرمود (به خواست خدا) " 🔴 در پاسخ به شایعه "تفاوت ايشاالله ، انشاالله و ان شاءالله درکجاست؟!!" : 1⃣ عبارت "ایشاالله" در عربی معنایی ندارد و ترجمه به خاک سپردن صحیح نیست! 2⃣ تلفظ اشتباه بعضی الفاظ موجب تغییر معنا می شود، اما مثال مقایسه "ان شاء الله" و "انشاء الله" صحیح نیست! 3⃣ در گفتار، أنشأ باید به فتح همزه اول و ضم همزه آخر تلفظ شود تا معنای «ایجاد کردم» بدهد! ضمن اینکه در فعل أنشأ یک همزه در آخر کلمه وجود دارد که از نظر معنا، تلفظ و نوشتار با کلمه إنشاء الله متفاوت است. 4⃣ حتی اگر انشاء را مصدر فرض کنیم، به ترجمه مبهم "ایجاد خدا یا ایجاد کردن خدا" می رسیم که عبارتی ناقص است و در هر حال معنای ادعا شده دریافت نمی شود. 5⃣ هر دو صورت متصل "إنشاء الله" و منفصل "إن شاء الله"، به یک شکل تلفظ می شود و تغییری در معنا ایجاد نمی شود. اگرچه رعایت قواعد درست نویسی و جدا نوشتن "ان شاء الله" لازم است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
👉 @mobahesegroup
🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️ (جلسه10 - قسمت اول) ⚜️قالَ علی (علیه السلام): أَنَا عَلَّمْتُ شِيعَتِي الْقُرْآنَ ‏ ⚜️قالَتْ فَاطِمَةُ (سلام الله علیها): وَ أَنَا يُعْتِقُ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّنِي مِنَ النِّيرَان و من کسی هستم که خداوند عزوجل محبین ام را از آتش جهنم می رهاند *️⃣در این فراز از خطبه مفاخره،‌ حضرت قدیسة الطاهره فاطمة الزهراء (علیها السلام) به یکی دیگر از مناقب شان اشاره می فرمایند. ◀️منقبتی که هم در ارتباط با نام مبارکه ایشان یعنی «فاطمة» بوده و هم در بطن آیات حضرت قرآن به آن اشاره شده است. ✨يوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قيلَ ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذاب‏ (سوره حدید، آيه ۱۳) ✨و بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسيماهُمْ.. (سوره اعراف، آیه ۴۶) ✨و نادى‏ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ.. (سوره اعراف،‌آيه ۵۰) 🔸آیات فوق راجع به روز قیامت است که در آن دو صف بهشتیان و جهنمیان (یعنی مومنان و منافقانِ کافر به ولایت) از یکدیگر جدا شده می شوند. این جدایی به سبب حجاب بین ایشان و یا سور (دیواری) است که بین شان کشیده می شود . داخل آن دیوار یعنی بطن آن رحمت است و بیرون و خارج آن عذاب نار. اصحاب النار نیز از اصحاب الجنة درخواست ماء و ‌اقتباس نور می کنند. 🔸این سه آیه در ارتباط با یکدیگر هستند،‌ همان طور که در تفاسیر نیز به این نکته اشاره شده است: ▫️معناه قوله‏ بَيْنَهُما أي بين أهل الجنة و أهل النار و الحجاب ستر بينهما و هو كناية عن الأعراف و منه قوله تعالى‏ فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ يعني الجنة وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ‏ يعني النار 📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص١٨١ 📔بحار الأنوار ، ج‏٨، ص: ۶٨ 🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️ (جلسه10- قسمت دوم) 🔘حضرت اباجعفر محمد بن علی الباقر (علیه السلام) در تفسیر کریمه ۱۳ سوره حدید و معنای این دیوار و سور فرموده اند: ▫️فقَالَ أَمَا إِنَّهَا نَزَلَتْ فِينَا وَ فِي شِيعَتِنَا وَ فِي الْكُفَّارِ ▪️ این آيه راجع به ما و شیعیان و کفار نازل شده است ▫️أمَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ وَ حُبِسَ الْخَلَائِقُ فِي طَرِيقِ الْمَحْشَرِ ضَرَبَ اللَّهُ سُوراً مِنْ ظُلْمَةٍ فِيهِ بَابُ‏ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ يَعْنِي النُّورَ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ‏ يَعْنِي الظُّلْمَةَ ▪️بدان آن زمان که در روز قیامت تمام خلق در طریق محشر نگه داشته شوند، خداوند عزوجل دیواری می کشد که داخل و بطن آن دیوار رحمت و نور است و بیرون آن ظلمت ▫️فيُصَيِّرُنَا اللَّهُ وَ شِيعَتَنَا فِي بَاطِنِ السُّورِ الَّذِي فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ النُّورُ وَ يُصَيِّرُ عَدُوَّنَا وَ الْكُفَّارَ فِي ظَاهِرِ السُّورِ الَّذِي فِيهِ الظُّلْمَةُ ▪️ ما و شیعیان مان به داخل دیوار و بطن آن که رحمت و نور است روانه می شویم و أعداء ما در بیرون آن دیوار که ظلمت است 📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۶٣۶ 📔بحار الأنوار ؛ ج‏٧ ؛ ص٢٢٧ 🔸ائمه (علیهم السلام)،‌ حقیقت معنای «أعراف » هستند، یعنی با شناخت و معرفت ایشان است که بهشتیان از جهنمیان جدا می شوند و بهشتیان داخل سور و جهنمیان بیرون آن قرار می گیرند؛ وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ؛ و بین این دو گروه حجاب کشیده می شود. 🔘همان طور که حضرت امیرالکونین علی (علیه السلام) در تفسیر کریمه ۴۶ سوره اعراف فرمودند: ▫️.. نَحْنُ الْأَعْرَافُ الَّذِينَ لَا يُعْرَفُ اللَّهُ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِنَا ▪️ ما اعراف هستیم، یعنی معرفت الله تنها با سبیل معرفت ماست، ▫️و نَحْنُ الْأَعْرَافُ نُوقَفُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ فَلَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَنَا وَ عَرَفْنَاهُ وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَنَا وَ أَنْكَرْنَاهُ ▪️ ما اعراف هستیم که روز قیامت بین بهشت و جهنم می ایستیم و هر کس را که به ما معرفت داشته باشد داخل بهشت می کنیم و منکرین مان را داخل جهنم ▫️رزْقٌ مِنَ اللَّهِ ▪️و این (معرفت به ما) رزقی از جانب خداوند عزوجل است. 📔تفسير فرات الكوفي ؛ ؛ ص١۴٢ 🔹بنابراین آن زمان که جهنمیان از بهشتیان درخواست رزق می کنند،‌ منظور رزق معرفت به ولایت است که همان فوز و رستگاری است . ➖و نادى‏ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ (سوره اعراف،‌آيه ۵۰) 🔹همان نور ولایت است که جهنمیان درخواست اقتباس آن را از شیعیانی می کنند که منور به نور مولا شده اند. ➖يوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ 🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️ (جلسه10 - قسمت سوم) ☑️اما منظور از حجابی که بین آن دو کشیده می شود و دیواری که باطن آن رحمت است، چیست؟ درخواست ماء چیست ؟ أَنْ أَفيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ؛ 🔹منظور از سور (دیوار)، وجود مقدس رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) است و باب آن مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) می باشد که هر کس از باب آن داخل شود، بهشتی است . ▫️عن رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ‏ فَقَالَ: ▫️أنَا السُّورُ وَ عَلِيٌّ الْبَابُ وَ لَيْسَ يُؤْتَى السُّورُ إِلَّا مِنْ قِبَلِ الْبَابِ. 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص٢٨٧ 🔸بسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ اما باطن سوری که باید از باب آن وارد شد، رحمت است ،‌ یعنی باطن آن ولایت مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) است. ▫️عن ابی الحسن (علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْمُؤْمِنَ مِنْ نُورِهِ وَ صَبَغَهُمْ فِي رَحْمَتِهِ وَ الْمُؤْمِنُ أَخُ الْمُؤْمِنِ لِأَبِيهِ وَ أُمِّهِ أَبُوهُ النُّورُ وَ أُمُّهُ الرَّحْمَة 📔بحار الأنوار، ج‏۶۴، ص: ٧٣ ⏺هر کس از باب داخل شود، یعنی از ولایت مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) وارد شود، از سور گذشته است، یعنی به رسالت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) ایمان آورده است. ◀️اما باطن سور، رحمت است، یعنی محبت و ولایت حضرت امّ ابیها فاطمه زهراء (سلام الله علیها) که وجود مقدسه ایشان تجلی و مظهر رحمت رحیمیه الهی است. به واسطه محبت حضرت زهرا (سلام الله علیها) است که همه از عذاب الهی در امان می مانند. به عبارت دیگر تعلق و تمسک به چادر مادر ،‌ سبب نجات است. 🔹به همین علت است که در حدیث زیبایی از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) بیان شده است که در عرصات محشر چادر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بر سر معشر الخلائق کشیده می شود و ندا داده می شود که : ای محبین فاطمه، به نخ های چادر سیدة نساء العالمین دست بیاویزید 🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️ (جلسه10 - قسمت چهارم) ▫️عنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله و سلم قَالَ: ▫️إنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا بَعَثَ الْخَلَائِقَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ ▫️...فَتَجُوزُ فَاطِمَةُ عَلَى الصِّرَاطِ لَا يَبْقَى أَحَدٌ فِي الْقِيَامَةِ إِلَّا غَضَّ بَصَرَهُ عَنْهَا ▫️... فَإِذَا دَخَلَتِ الْجَنَّةَ بَقِيَ مِرْطُهَا مَمْدُوداً عَلَى الصِّرَاطِ طَرَفٌ مِنْهُ بِيَدِهَا وَ هِيَ فِي الْجَنَّةِ وَ طَرَفٌ فِي عَرَصَاتِ الْقِيَامَةِ ▫️فيُنَادِي مُنَادِي رَبِّنَا يَا أَيُّهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ مِرْطِ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ ▫️فلَا يَبْقَى مُحِبٌّ لِفَاطِمَةَ إِلَّا تَعَلَّقَ بِهُدْبَةٍ مِنْ أَهْدَابِ مِرْطِهَا حَتَّى يَتَعَلَّقَ بِهَا أَكْثَرُ مِنْ أَلْفِ فِئَامٍ وَ أَلْفِ فِئَامٍ قَالُوا وَ كَمْ فِئَامٌ وَاحِدٌ قَالَ أَلْفُ أَلْفٍ يُنْجَوْنَ بِهَا مِنَ النَّارِ. ▪️پس هیچ محب ای باقی نمی ماند مگر اینکه به نخی از نخ های چادر مادر دست می آویزد و به این طریق دسته دسته مردم از آتش جهنم رهایی می یابند. 📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص۴٢٩ 📔بحار الأنوار ؛ ج٨؛ ص۶٨ 🔘پس حجاب بین بهشتیان و جهنمیان همان چادر اُمّ عالَم امکان است که بر سر همه کشیده می شود ، اما کسانی که خود متعلق به محبت حضرت زهراء نمی شود، از ماء و کوثر فاطمی بهره ای نبرده و در عذاب و ظلمت باقی می مانند. 🔸به همین علت است که نام خاتون یوم القیامة «فاطمة» است ،‌ خداوند عزوجل ایشان را به این نام مسمی کرده چرا که او و محبین اش را از آتش جهنم بریده نگه داشته است. ▫️قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم إِنِّي سَمَّيْتُ ابْنَتِي فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّارِ. 📔عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج٢، ص: ۴۶ 🖋و حضرت سیدتنا خاتون یوم القیامة در این فراز از خطبه بیان فرمودند که : وَ أَنَا يُعْتِقُ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّنِي مِنَ النِّيرَان 🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ ... [این است‌] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت می‌باشد، و مایه جدایی [حق از باطل‌] است... (بقره،۱۸۵) 🍀 طرح بهار قرآن 🍀 1⃣ فایل صوتی قرائت جزء 13 به روش تحدیر (تندخوانی) 2⃣ فایل صوتی چکیده تفسیر جزء 13 👇👇👇 👉 @mobahesegroup
جزء 13 - تلاوت تحدير استاد معتز آقایی - ناشناس.mp3
3.89M
#جزء_سیزدهم به روش تحدیر (تندخوانی) 👉 @mobahesegroup
- ناشناس.mp3
15.43M
🌺چکیده تفسیر جزء سیزدهم مفسر:استاد وحیدی (ستاد مهارت‌های تفسیر قرآن کریم) تحت نظارت حجه الاسلام والمسلمین قرائتی 🔆گروه قرآنی مصیر 👉 @mobahesegroup
✍️ شخصی از امام علی علیه السلام پرسید : بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند : نا امید شدن از رحمت الهی 📚میزان الحکمه ، ج۳،ص۴۶۲ @mobahesegroup
چرا دانشجوی دانشگاه شریف بازداشت شد؟ 🔹بررسی خط خبری رسانه‌های معاند طی چند روز گذشته بیانگر برجسته‌سازی یک پرسش از سوی آنها مبنی بر این است که چرا یک دانشجوی دانشگاه شریف باید متهم به همکاری با منافقین باشد؟ 🔹پاسخ به این پرسش با بررسی سوابق خانوادگی علی یونسی ساده به ‌نظر می‌رسد. 🔹در جایی که پدر، مادر، برادر، خاله و دایی یونسی سابقه عضویت در گروهک منافقین را دارند،‌ همکاری وی با منافقین هم دور از ذهن نمی‌رسد. 🔹آنچه توسط علی یونسی دنبال شده، سوءاستفاده از شرایط کرونایی کشور و ایجاد انفجار در مقابل برخی نهادهای کشور برای ایجاد غائله‌ای جدید در کشور بوده؛ موضوعی که کشف مواد منفجره در بازرسی از منزل یونسی تأییدکننده آن است. 🔹از سوی دیگر دانشجویِ دانشگاه شریف بودنِ علی یونسی و امیرحسین مرادی را هم می‌توان پوششی مناسب برای پیگیری اقدامات خرابکارانه برشمرد. fna.ir/ex4nkf @mobahesegroup کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
✍️حمید رضا ابراهیمی در سال ۱۹۴۵ با دستور چرچیل نخست وزیر انگلیس و روزولت رئیس جمهور آمریکا؛ ۳۹۰۰ تن! بمب روی مردم شهر «درسدن» آلمان ریختند و با طوفان آتش به ابعاد ۳۹ کیلومتر مربع، ۶۰۰ هزار انسان!! را زنده زنده سوزاندند؛ کسی استعفا نداد! حالا در رفتن فرگوسن که باید بابت کوتاهی در کرونا محاکمه میشد را به رخ ما می کشید؟ اگر تاریخ بخوانیم فریب غربگرا ها نمی خوریم @mobahesegroup
】 🔻 سلام و درود خدا بر شما همراهان همیشگی کانال امروز در آستانه نزدیک شدن به ولادت با سعادت کریم اهلبیت امام حسن محتبی علیه السلام به تهیه مرحله بعدی سبدهای ارزاق که به لطف الهی و همت شما خیرین تهیه خواهد شد میپردازیم 🔹ما همچنان پیرو فرمایشات اخیر رهبر عزیز انقلاب آمادگی داریم تا پایان ماه مبارک‌ رمضان در قالب پویش لبیک یا خامنه ای و رزمایش کمک مومنانه آمادگی جهت جمع آوری هدایا و نذورات شما و تقدیم به آبرومندان را به انجام برسانیم. 🔹عزیزان اگر نیت خاص نظیر قربانی و عقیقه هم دارند ما در خدمت گزاری آماده ایم همچنین اگر جامعه هدف خاصی را در نظر دارند و میخواهند ویژه ( مثلا سادات آبرومند یا فرزند یتیم و... ) باشد میتوانند از طریق ارتباط با ادمین یا لینک زیر با حقیر در میان بگذارند @sollemassama گزارش کار مراحل قبلی در گروه ارسال شد و گزارش تصویری این مرحله هم به سمع و نظر اعضای محترم خواهد رسید هم اکنون ۴۰ پک کامل تا جمعه باید تحویل ۴۰ خانواده شود پس فاستبقواالخیرات 👇شماره‌کارت بانک پارسیان بنام آزادی (مسئول خرید مجموعه) 6221061104489655 🔻امام باقر(ع) : « صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز را از انسان دور می‌نماید» 🔹شاید شما بتوانید حداقل با یک اطلاع رسانی به دیگران سفیر رزمایش باشید @mobahesegroup
دست یاری از سوی شما خیرین را نیازمندیم
🌄 رابطه #معصومه_ابتکار با #بهائی ها چیست؟! #هوشنگ_ضیائی دامادخاندان بهائی سیاح، دردولت قبل بانامه واجا به دلیل بهائی بودن اخراج میشود، ولی با بازگشت ابتکار مجدداً برای طراحی پروژه های محیط زیست بازگرداننده میشود پ.ن: #سیما_قطره_نعیمی دخترحسن ومنیرخانبانهای قزوینی-همسر هوشنگ ضیائی 🔗 جعبه سیاه نفوذ @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️دقت کردین که .... 🎬عزیزانی که دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند حتما این دو دقیقه کلیپ رو ببینید
- ناشناس.mp3
6.41M
دعای مجیر،ایام البیض رمضان رادریابیم روزهای ۱۳و۱۴و۱۵ ماه رمضان راایام البیض گویند ازدعاهای وارده که توصیه شده دراین ایام خوانده شود دعای مجیر است @mobahesegroup
39.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎁 موضوع : 🔹 سخنرانی پیرامون #وقایع_سیاسی_کشور #زیرپوست_کرونا #سرمایه_اجتماعی #نقشه_آشوب_فرودستان #راهکارهای_مقابله_با_جریان_نفوذ 🔵 توسط : #استاد_امیدیان @mobahesegroup 🌷 اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
⁉️پرسش:👇👇 آيا شانس يک واقعيت است،يا يک امر خرافي است؟مثلا فردي که در هيچ قرعه کشي اي برنده نميشود آيا ميتوان گفت که از شانس بد اوست؟ ✅ پاسخ:👇👇 اصل واژه "شانس"، فرانسوي و به معناي فرصت است. اما در ميان مردم شانس عموماً از رويدادي تعبير مي شود که علت آن معلوم نبوده، لذا وقوع آن رويداد به شانس نسبت داده مي شود. پس اگر مقصود از شانس تحقق پديده اي بدون علت است، بي شک در فلسفه اسلامي و بر اساس دلايل قطعي مردود است. [1] 🔹 اگر چه ما اين علل را نمي شناسيم، ولي اگر پرده از روي علل برداشته شود خواهيم ديد که هيچ چيز اتفاقي وجود ندارد. 🔸خوش شانسي و بدشانسي بيشتر از آنچه معلول علت هاي ناشناخته باشد، دستاورد تفکر و انديشه هر شخص درباره خويشتن است و کسي که به هر دليل خود را بدشانس مي داند، طبيعتا عملي متناسب با آن بروز مي دهد. 🔻البته، گاهي در ميان مردم، شانس به مقدرات الاهي اطلاق مي گردد؛ مثلاً به کسي که وضع مالي خوبي دارد و معمولاً در کارهاي اقتصادي سود مي کند مي گويند خوش شانس است. ✍️براي تحليل اين مطلب بايد با نگاهي گسترده تر به عوامل پديده ها نگريست و علاوه بر فعاليت هاي ظاهري شخص به شرايط روحي و معنوي فرد و حتي تأثير نسل هاي گذشته و تأثير دعا و نفرين ديگران در زندگي فرد و ديگر عوامل آشکار و پنهان در همواري يا ناهمواري زندگي توجه نمود، اگر منظور از شانس اين معنا باشد، ريشه در روايات و آيات دارد و از نظر دين اين مسئله قابل قبول است. [2] ☘️خداوند مي فرمايد: "خداوند بعضى از شما را بر بعضى ديگر از نظر روزى برترى داد ...". [3] 🍃امام علي (ع) مي فرمايد: "خداوند روزي ها را مقدر فرمود و آنها را زياد و کم به صورت عادلانه تقسيم نمود، تا از اين طريق سپاس گذاري و شکيبايي توانگر و تهي دست را به آزمايش گذارد". [4] ✍️حال اگر شانس را به معناي منفي آن؛ يعني بدون علت بودن حادثه ها گرفتيم مي توان گفت: بعضي از علل روي آوردن مردم به استفاده از اين گونه واژه ها از اين قرار است: 1.📌 وجود بي عدالتي هاي اجتماعي و ظلم و عدم تناسب بين استحقاق و مناصب و مواهب. مردم وقتي اين موارد را مي بينند که داراي علل غير واقعي است، همه را مربوط به شانس مي دانند. 2. و📌جود روحيه راحت طلبي در ميان جامعه و توجيه بهره مندي افراد خاص به شانس و اقبال، عده اي که کمتر به فکر تلاش و سعي در رسيدن به اهدافشان هستند و خواستار زود نتيجه دادن اعمالشان هستند، وقتي که مي بينند به زودي به بهره اي نمي رسند، بهره مندي ديگران را از مواهب و مناصب با انتساب به شانس و اقبال توجيه مي کنند. 3.📌 تبليغات حکومت هاي جبار نيز در رواج اين تفکر در ميان مردم نقش دارد، آنان با اين گونه توجيهات مي خواهند به حکومت رسيدن خود و استمرار آن را به سرنوشت و شانس خود گره بزنند تا جلوي اعتراضات و شورش هاي مردمي را بگيرند. [5] 🌺اما در منطق قرآن تلاش و کوشش انسان براي رسيدن به آمال و نعمت هاي الاهي و مادي داراي جايگاه ويژه اي است. 🍀خداوند مي فرمايد: "براستي خداوند سرنوشت قوم و ملتي را تغيير نمي دهد، تا آن که آنان آنچه در ضميرشان هست تغيير دهند". [6] 🌸اما تفاوت فاحش انسان ها در بهره مندي از اين مواهب بستگي به توفيق خداوند، استعدادهاي متفاوت، زمينه هاي روحي و اجتماعي متفاوت در افراد و ديگر عوامل مؤثر دارد. ✍️البته، چنين نيست که هر کس که بهره اي از بهره هاي دنيوي داشته باشد، به خاطر استحقاق او و يا سعي و تلاش و يا به خاطر توفيق خداوند باشد، بلکه ممکن است چه بسا با ظلم و بي عدالتي به دست آمده باشد که از نظر دين ناپسند و مردود است. پی نوشت: [1] مطهري، مرتضي، بيست گفتار، ص 80 – 83. [2] براي آگاهي بيشتر، نک: نقش انسان در بدست آوردن روزي، سؤال 109 (سايت: 967). [3] نحل، 71: "و الله فضل بعضکم علي بعضٍ في الرزق". [4] نهج البلاغه، خ 91. [5] مطهري، مرتضي، حماسه حسيني، ج 1، ص 362. [6] رعد، 11؛ نک: ترجمه الميزان، ج 11، ص 427 – 426. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️متن شبهه:👇👇👇 جلوی گرسنه‌های بیچاره در طول سال هرچه قدر غذا بخوری مشکلی نیست!، اما جلوی روزه‌دارانی که خودشان انتخاب کردند چیزی نخورند، نباید غذا بخوری!؛ در کشورهای اسلامی، دنبال روزه‌خوار می‌گردند تا مجازاتش کنند، اما دنبال گرسنه نمی‌گردند تا سیرش کنند ✅پاسخ:👇👇👇 1️⃣ شاید آنکس که سواد علمی پایینی در ساحت دین داشته، یا دوستانی که جاهل به موضوع هستند، مدعی شوند که جلوی گرسنه غذا خوردن مشکلی ندارد؟! اما همان پیامبری که دستور به روزه گرفتن را ابلاغ فرموده، همو هم فرموده که «سیر بودن در کنار گرسنه مسلمانی نیست.» (الإمامُ الباقرُ عليهد‏السلام: قـالَ رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم: ما آمَنَ بي مَن باتَ شَبْعانَ وجارُهُ جائعٌ. قالَ: وما مِن أهلِ قريةٍ يَبِيتُ و فيهِم جائعٌ، يَنظُرُ اللّه‏ُ إليهِم يومَ القِيامَةِ. امام باقر عليه ‏السلام: پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم فرمود: به من ايمان نياورده ‏است آن كه شب را با شكم سير بخوابد و همسايه‌‏اش گرسنه باشد. فرمود: اهل هر آبادى كه شب را بگذرانند و در ميان ايشان گرسنه‏‌اى باشد، روز قيامت خداوند به آنان نظر "رحمت" نمی‌افكند. الكافي: 2 / 668 / 14 منتخب ميزان الحكمة: 124) و حتی در روایتی دیگر با لحنی شدیدتر به این موضوع اشاره شده که «هر كه در حال خوردن غذا باشد و جاندارى او را بنگرد و وى او را شريك غذاى خود نكند، به دردى بى‌درمان گرفتار مى‌آيد.»(پیامبر صلی الله علیه و آله: مَنْ اَکَلَ وَ ذو عَیْنَیْنِ یَنْظُرُ اِلَیْهِ وَ لَمْ یُواسِهِ ابْتُلی بِداءٍ لا دَواءَ لَهُ؛ هر کس غذا بخورد و دیگری به او نگاه کند، و به او ندهد، به دردی بی درمان مبتلا می‌شود. تنبیه الخواطر معروف به مجموعه ورام ج1، ص47) امام باقر علیه‌السلام: إنَّ اللّه یُحِبُّ إطعامَ الطَّعامِ وَ إفشاءَ السَّلامِ؛ خداوند غذا دادن و (به همه) سلام کردن را دوست دارد. محاسن ج2، ص388، ح7 پیامبر صلی الله علیه و آله: مَنْ اَطْعَمَ مُسْلِما جائِعا اَطْعَمَهُ اللّه‌ُ مِنْ ثِمارِ الْجَنَّةِ؛ هر کس مسلمان گرسنه‌ای را غذا بدهد، خداوند از میوه‌های بهشت به او بخوراند. نهج الفصاحه ص757 ، ح 22951 امام حسن مجتبی علیه‌السلام غذا می‌خورد و سگی روبه روی او نشسته بود. هر لقمه‌ای که می‌خورد، یک لقمه هم برای سگ می‌انداخت. گفتند: «یابن رسول الله! این سگ را از خود دور نمی کنی؟». فرمود: «من از خداوند حیا می کنم که جانداری به من نگاه کند، من بخورم و به او نخورانم». جلاءالعیون، مجلسی، ص 414. 🔹 یک فلسفه روزه رمضان این است که تمرین کنیم جلوی گرسنه غذا نخوریم و یک فلسفه مجازات روزه‌خوار هم این است که بداند جلوی گرسنه غذا خوردن زشت و نارواست و مستوجب مجازات! 2️⃣ چه کسی گفته دنبال گرسنه نمی‌گردیم؟ اتفاقاً این مسلمانان روزه دارند که برای فطریه دادن، برای صدقه، برای زکات، برای افطار دادن و... دنبال فقرا می‌گردند. 🔹 آیا حماسه سازان رزمایش کمک مومنانه برای کمک به فقرا، روزه داران بودند یا روزه خواران؟! 3️⃣ چه کسی گفته مسلمانان دنبال روزه‌خوار می‌گردند تا مجازاتش کنند!؟ آن‌چه مستحق مجازات است تظاهر به روزه‌خواری است نه خود روزه‌خواری!. 🔹 تظاهر یعنی عملی که با قصد آشکار کردن صورت بگیرد و طرف قصد عمد داشته باشد که بگوید من روزه‌خوارم!. 4️⃣ آیا کسی که ساعت‌ها گرسنگی می‌کشد، حال گرسنه‌ها را بیشتر می‌فهمد یا کسی که پیوسته می‌خورد و می‌آشامد!؟ کدام‌یک حق دارد دم از فقرا بزند: روزه‌دار یا روزه‌‌خوار؟! آن‌که از شکم دست می‌کشد یا آن‌که به شکم‌چرانی خود می‌بالد!؟ التماس انصاف! 5️⃣ فارغ از دوستان محترمی که صرفاً جهت دریافت پاسخ این شبهات را بازنشر میکنند، کیست که نداند جماعت طراح این شبهات، چه اهدافی در پشت این واژه ها و اشک‌های تمساح برای فقرا ریختن پنهان کرده‌اند...؟! *ای جماعت نه اگر بیش کمی عار کنید!* *کی شما روزه گرفتید که افطار کنید!!؟* کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️پرسش:👇👇 برخی از اطرافیان بی هیچ دلیل پزشکی روزه نمی گیرند. چه به ایشان بگویم؟ چطور راهنمایی شان کنم که روزه بگیرند؟ ✅پاسخ:👇👇 با بررسي آيات روشن قرآن در مي يابيم که روزه، براي رستگاري انسان و رهايي او از قيد تن و توجه او به افق هاي تعالي واجب گرديده است. 💥انسان خو گرفته با روزمرگي، در يک اردوي معنوي يک ماهه، رهايي از بند تن و زنگارزدايي از دل را با هم تجربه مي کند، غلبه بر خواهش هاي دل را تمرين مي کند و لذت آسماني شدن را مي چشد. ☘️در آيه 183 سوره بقره، اميد به پرهيزکار شدن انسان در قفس تن را، راز وجوب روزه مي داند و مي فرمايد:اي ايمان آورندگان! روزه بر شما واجب گرديد، آنسان که بر پيش از شما هم واجب شده بود. باشد که پرهيزکاري کنيد». 🌸نکته روان و زيبايي که در اين آيه به چشم مي خورد، لطافت بيان آن است. به دليل دشواري روزه، خداوند از طرفي با خطاب «يا ايها الذين امنوا» و از ديگر سو با توجه دادن به اين که روزه اختصاص به شما ندارد بلکه بر پيشينيان نيز لازم بوده است، مسلمانان را آماده انجام آن ساخته است. 🍀امام صادق(عليه السّلام) در بياني زيبا چنين مي فرمايد: لذت خطاب «يا ايها الذين امنوا» سختي و مشقت عبادت را از بين مي برد. وقتي انسان با چنين خطابي از سوي معبود بي همتا روبرو مي گردد، سرشار از نيرو خود را آماده اجراي حکم آن يگانه بي نياز مي کند. 🌼معنويت، نياز اساسي انسان است. همان گونه که غذا، براي ادامه زندگي مادي ضروري است، معنويت نيز براي طراوت روح بزرگ انسان يک نياز اساسي است. 🍃از نگاه قرآن، انسان، مستعد تعالي است؛ از اين رو برنامه هاي ويژه اي هم براي او قرار داده شده است. در قرآن به انسان چنين گفته مي شود: «يا ايها الانسان انک کادح الي ربک کدحا فملاقيه؛ اي انسان حقا که تو به سوي پروردگار خود به سختي در تلاشي و او را ملاقات خواهي کرد» (انشقاق.4) 🌸 در مسير تعالي انسان، برنامه هايي از سوي آفريدگار آگاه از همه احوال انسان پيشنهاد شده که انجام برخي از آنها با شرايط، لازم و برخي ديگر داوطلبانه است. 🌺 روزه در شمار عبادت هايي است که در شرايط ويژه اي مانند ماه مبارک رمضان و يا نذر و... واجب مي شود، ولي به صورت مستحبي و داوطلبانه هم قابل انجام است. ✨در آموزه هاي ديني هم سفارش زيادي به روزه داري و توجه به اين برنامه حتي به صورت داوطلبانه و مستحبي شده است. ☘️ در روايتي از ابي امامه آمده است: از پيامبر خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) خواستم مرا به عملي سودمند رهنمون گردد. حضرت فرمود: عليک بالصوم فانه لا عدل له و لا وزن لثوابه؛ روزه بگير که معادلي براي آن نيست و هيچ ثوابي به پاي آن نمي رسد. بار ديگر گفتم: مرا به کاري دستور دهيد و حضرت فرمودند: عليک بالصوم فانه لا عدل له. وقتي براي سومين بار تقاضايم را تکرار کردم، حضرت باز پاسخم دادند: عليک بالصوم فانه لا مثل له؛ روزه بگير که همانند ندارد. ☘️امام مجتبي(عليه السّلام) هم ماه مبارک رمضان، را چنين توصيف مي کنند: «ان الله جعل شهر رمضان مضمارا لخلقه فيستبقون فيه بطاعته الي مرضاته»؛ خداوند ماه رمضان را ميدان مسابقه اي براي آفريدگان خود قرار داده تا با طاعتش براي خشنودي او از يکديگر پيشي گيرند» کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️متن شبهه:👇👇👇 تو انسان باش نمیخواهد مسلمان باشی...! در هفته ,در ماه... یک فقیر را سیر کن نمیخواهد بگیری! باخدایت هر روز حرف بزن... شکرگزارش باش با زبان خودت فااااارسی... خدا میفهمد حرفهایت را,نترس خدا عرب نیست!!! توحق کسی را نخور...دلی رانشکن...غمگین را شاد کن... مریض را مداوا... تو به اندازه ی توانت خوب بااااااش و خوبی کن!!! بخدا خدا همینجاست در دل تو در افکارت! نه در دینت نه در مذهبت نه در نمازت نه احادیث!!!! ✅پاسخ شبهه:👇👇 ✔️در پاسخ به این متن باید گفت: این متن ظاهرا زیبا میگوید انسان باش.اما تنها به برخی خصوصیات انسان بودن پرداخته! 🔺انسان بودن حداقل سه مقوله داره: 1⃣ تلاش برای تعالی و پیشرفت خودم 2⃣تلاش برای تعالی نزدیکانم 3⃣تلاش برای تعالی و پیشرفت جامعه که البته در این متن هم بصورت جزءی به برخی از اقسام این پیشرفتها پرداخته.اما اینها کامل نیست. ☑️تمام خصوصیاتی ک برای یک انسان در این متن اومده همون اخلاقیاتیه ک اسلام به اون در احکامش اشاره کرده البته بصورت کامل تر.😊 🔺اگر اسلام میگه نماز بخون و روزه بگیر، کوته فکریه که گمان کنیم منظور خم و راست شدن و گرسنگی کشیدنه.چون هر ظاهری دارای باطنیه.ظاهر چیزیست که میبینیم👈 اما باطن یعنی مبارزه با نفس، به فکر فقرا بودن، تعالی پیدا کردن و... .و تمام اینها با هم مجموعه ای به نام انسان رو تشکیل میده.‼️ ✅اما در مورد سه قسم انسان بودن که گفته شد ما دو راه حل داریم: 1⃣خودمون به این برسیم ک چگونه تلاش کنیم تا سبب تعالی خودمون و جامعه و اطرافیانمون بشیم. 2⃣ یک منبع کامل و جامع تر به ما بگه چگونه تلاش کنیم تا به تعالی برسیم. از نظر عقلی کدام راه معتبرتره؟؟ ♦️مطمئنا راه دوم در صورتی که منبعی کامل تر از انسان موجود باشه عقلانی تره و مطمئنا عقل هم وقتی این راه حل برتر را بررسی کند کاملا تایید خواهد کرد. اینجا میرسیم به اینکه آیا منبعی کامل تر از انسان موجود هست که راه را نشان بدهد؟ 💎این یکی از 5اصل اساسی اسلام است که اسلام تاکید شدید دارد که هرکس خودش با تحقیق به جوابش برسد. 🔹دلایل عقلانی و منطقی زیادی هم وجود داره که اثبات وجود خدا و توحید میکنه.که با مراجعه به کتب موجود به راحتی میشه به این مساله رسید. 🔹اگر عقلانی و منطقی تحقیق کردید نیرویی برتر از عقل انسان رو می یابید که به شما میگوید چگونه عمل کنید تا انسان کاملی باشید.➕و این یعنی همان دستورات الهی.👌 🔺اما ما گاهی به بطن این دستورات توجه نمیکنیم و این باعث تفکرات ناقصی مانند تفکر ذکر شده در این متن میشود. ◀️ابلیسی که از جنیان بود و عزازیل نامیده میشد یعنی [[عزیز خدا]] بالغ بر 6000 سال در رتبه ملائک بود و کسی نمیدانست او از فرشتگان نیست و هنگام امتحان الهی، برای اولین بار به خدا پیشنهاد تعویض عبادت را داد ! ❌او اولین کسی بود که گفت : خداوندا،بجای! سجده بر آدم توراعبادتی کنم که هیچ ملک و نبی آنگونه عبادتت نکرده باشند!😑 🔰ازجانب خداوند ندا آمد: من می خواهم از طریقی که خود اراده کرده ام عبادت شوم نه از آن راهی که تو میخواهی، ❌پس شیطان بازهم ابا کرد و سزای این گستاخی رانده شدن از درگاه خدا بود.❗️ 📛بعد از هزاران سال تقابل دستورات مستقیم و واجب خدا با سایر عبادات که عوامپسندانه تر هستند همچنان مایه تباهی و گمراهی است./ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
Hekayat Shekh Sadoogh - @Elteja -کانال اِلتجا.mp3
5.99M
▫️این شخص، به دعای امام زمان علیه السلام متولد شد! #حکایت جالب متولد شدن شیخ صدوق به مناسبت ایام بزرگداشت آن بزرگوار. 👉 @mobahesegroup
👉 @mobahesegroup