⁉️سوال👇👇👇
کانال ضد دین که به حضرت زهرا و پیامبر اهانت می کنه در یکی از جدیدترین پست هاش اورده که روحانیون به دروغ به شما گفتن که عقد فاطمه و علی از جانب خدا بوده بلکه فاطمه به این ازدواج راضی نبوده و طبق روایتی که در تفسیر قمی ج2 ص336 امده حضرت زهرا نسبت به این ازدواج ناراضی بوده بعد پیامبر راضیش کرده در این باره هم توضیح بدید
✅پاسخ: 👇👇👇
❗️در مورد روایتی که از تفسیر قمی نقل کرده اند که حضرت زهرا راضی به ازدواج نبوده است:
1⃣باید توجه کرد که تمام انچه در تفسیر قمی است نوشته علی بن ابراهیم عالم بزرگ شیعه نیست.بلکه تنها تفسیر سوره فاتحه ،بقره و کمی از ال عمران از ایشان است و بقیه ان از شاگرد ایشان ابوالفضل العباس می باشد و روایت مورد استناد در تفسیر سوره نجم نقل شده است
📚کلیات فی علم الرجال،ایت الله سبحانی ص301
2⃣روایت مورد استناد در تفسیر قمی به صورت مرسل و بدون سند کامل نقل شده است لذا قابل قبول نمی باشد
3⃣این که عقد حضرت علی و حضرت زهرا از ناحیه خداوند صورت گرفته است به هیچ وجه قابل مناقشه نمی باشد ودر این باره روایات فراوانی از کتب شیعه و سنی صادر شده است
🔶کتب شیعه :
❗️شیخ صدوق در عیون الاخبار روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« من فاطمه را به عقد علی تنها زمانی در آوردم که خداوند مرا به این کار دستور داد»
📚عیون الاخبار ج2 ص59
❗️در روایت دیگر فرمود:
« فرشته ای بر من نازل شد و گفت خداوند به تو سلام می رساند و می گوید من فاطمه را به عقد علی در آورده ام پس آن دو را به یکدیگر تزویج کن»
📚بحار الانوار ج43 ص105
📚عیون الاخبار ج2 ص27
🔷و فرمود :
« خداوند چنین می گوید که شما فرشتگان را شاهد می گیرم که من فاطمه دختر محمد را به عقد علی بن ابی طالب در اوردم»
📚امالی ص559
❗️در این مضمون روایات متعدد دیگری نیز صادر شده است
📚بحار الانوار ج43 ص92 باب 5
🗯کتب اهل سنت:
❗️طبری روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« جبرییل به من اطلاع داد که خداوند فاطمه را به همسری علی در آورده است و چهل هزار فرشته را گواه این عقد ساخته است»
📚ذخائر العقبی ص32
🔶متقی هندی روایت می کند که فرمود:
« خداوند به من دستور داده است تا فاطمه را به همسری علی در اورم»
📚کنز العمال ج6 ص152
📚مجمع الزوائد ج9 ص204
📚فیض القدیر ج2 ص215
🗯در این باره روایت متعدد دیگری نیز در کتب اهل سنت نقل شده است که جهت اگاهی رجوع کنید :
📚فضائل الخمسه،محقق فیروز ابادی ج2 ص130 به بعد
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️ متن سوال 👇👇👇
❓معروف است که آب برخی رودخانه ها مهریه ی حضرت زهرا س است .
❔می خواستم بپرسم شما چه نتیجه ای از این بحث می گیرید آیا چنین چیزی واقعیت دارد❕❕
✅پاسخ👇👇👇
👌حضرت زهرا سلام الله علیها یک مهریه ظاهری داشتند و یک مهریه معنوی .
❗️مهریه ظاهری ایشان مورد پرداخت حضرت علی قرار گرفت که ایشان زره خود را به چهار صد درهم فروختند و این هزینه مهریه را به پیامبر پرداختند و حضرت این هزینه را صرف این جهیزیه برای حضرت زهرا کرد؛
👌پیراهن یک قواره ؛ مقنعه یک عدد ، قطیفه مشکی خیبری یک عدد ، تخت خواب چوبی که دور آن با لیف خرما پیچیده شده بود ، دو عدد تشک کتان مصری ، چهار عدد بالش ، پرده پشمی ، دستاس ، دلو چرمی ،تشت مسی ، قدح بزرگ برای دوشیدن شیر ، تنگ آب خوری ، آفتابه ، سبوی گلی سبز رنگ ، کوزه سفالی ، سفره چرمی ، چادر قطرانی ، مشک آب
📚مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص353
📚کشف الغمه ج1 ص359
👌اما حضرت زهرا به خاطر عظمت و مقامی که دارا بودند دارای مهریه معنوی نیز بودند که خداوند به ایشان تملیک کرده بود زیرا روشن است که خداوند ایشان را به عقد حضرت علی در آورده بود ؛
t.me/mobahesegroup/41068
❕و در ازای این عقد هبه و هدیه ای به ایشان تقدیم داشتند که به عنوان مهریه معنوی شناخته می شود ؛
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« خداوند یک چهارم دنیا را مهریه فاطمه قرار داد .بنابراین یک چهارم دنیا مال فاطمه می باشد و نیز بهشت و دوزخ را مهریه زهرا قرار داده است و زهرا دشمنان خویش را در دوزخ و دوستان خود را در بهشت داخل می نماید»
📚امالی طوسی ص668
🔶پیامبر گرامی فرمود :
« مهریه فاطمه در آسمان بخشی از زمین است پس کسی که با بغض فاطمه و فرزندانش روی آن راه رود تا قیامت حرام است»
📚بحار الانوار ج43 ص113
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« مهریه فاطمه یک پنجم دنیا و یک سوم بهشت و چهار نهر که عبارتند از نهر فرات و نیل مصر و نهروان و نهر بلخ .خداوند فرمود ای محمد تو مهریه فاطمه را بحسب ظاهر مبلغی کم درهم قرار بده تا برای امت تو سنت باشد»
📚همان مدرک
🗯مهریه معنوی حضرت زهرا مهریه اصطلاحی نیست که بر عهده شوهر باشد بلکه این مهریه به معنای هبه و هدیه است .
👌هبه و هدیه ای که خداوند به حضرت زهرا بابت عقد و ازدواج ایشان داده است و به ملکیت ایشان در آورده است .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
#ناراحتی_فاطمه_از_ازدواج_با_علی
⁉️ متن سوال👇👇👇
❔به متن زیر از کانال ضد دین پاسخ دهید ❕
❔ گريه و زارى #فاطمه_زهراء و عدم رضايت از ازدواج با #امام_على
روايت اول:
« عن أبي عبد الله قال: إن فاطمة قالت لرسول الله:
زوجتني بالمهر الخسيس ، فقال لها رسول الله ما أنا زوجتك ولكن الله زوجك من السماء »
ترجمه:
رسول الله به فاطمه فرمود:
دخترم چه چيزى باعث گريه ات شده است؟
فاطمه گفت: مرا با مهريه اى بسيار ناچيز به ازدواج داروردى!(اشاره به فقر على)
محمد گفت: تزويج تو به على تزويج الهى است و به فرمان خدا اين ازدواج صورت گرفته
منابع:
الكافي 5 / 378 - وسایل ج12ص241
روایت دوم :
لما زوج رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم عليا عليه السلام فاطمة عليها السلام دخل عليها وهي تبكي فقال ما يبكيك ؟ فو الله لو كان في أهلي خير منه ما زوجتكه ولكن الله زوجك وأصدق عنك الخمس ما دامت السماوات والأرض.
#ترجمه: از يعقوب بن شعيب موضوع گريه و زارى فاطمه و نارضايتى اش از ازدواج با #على را بيان ميكند.
#منبع:
روضة المتقین للمجلسی الاول ج 8 ص177
روایت سوم :
فزوجه رسول الله ص فاطمة فلما بلغ ذلك فاطمة بكت ، قال : فدخل عليها رسول الله ص فقال : مايبكيك يافاطمة؟ فوالله لقد أنكحت أكثرهم علما وأفضلهم حلما وأولهم سلما.
خلاصه #ترجمه :
محمد از فاطمه ميپرسد چرا گریه میکنی فاطمه؟!
به خدا قسم تو رو به ازدواج عالم ترین و فاضل ترین و بردبار ترین و اولینشون که مسلمان شد در آوردم!!
#منبع:
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث المؤلف : العلامة المجلسي الجزء : 43 صفحة : 136
✅ پاسخ👇👇👇
👌فقیه بزرگوار مکارم شیرازی در مقام بیان عقاید شیعه چنین عرضه می دارد ؛
🔶️« عقیده ما در باره روایات اهل بیت ؛
❕تکرار این موضوع را ضروری می دانیم که هر حدیثی که در یکی از منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست که آن حدیث به خصوص معتبر باشد ، بلکه هر حدیثی #سلسله سندی دارد که باید هر یک از رجال سند آن جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند آن حدیث به عنوان یک حدیث صحیح پذیرفته می شود در غیر این صورت ان حدیث مشکوک یا ضعیف است»
📚اعتقاد ما ، ص119
🔰حال ما بر اساس همین ملاکی که ایشان ارائه دادند روایات مطرح شده توسط #کانال ضد دین را بررسی می کنیم .
1⃣منبع اصلی روایت اول کتاب کافی کلینی است و سایر منابع هم به نقل از کافی روایت را آورده اند .
💠روایت کافی #مرسل است و تمام افرادی که در سند هستند ذکر نشده است و تعبیر « عمن حدثه » در سند حدیث نشان دهنده مرسل بودن روایت می باشد ، روشن است روایتی که مرسل و بدون سند کامل باشد قابل استدلال نمی باشد .
❕علامه مجلسی در ذیل حدیث مذکور می گوید ؛
« روایت ضعیف و ٫مجهول است »
📚مراه العقول ج20 ص104
2⃣سند اصلی روایت دوم هم کتاب کافی کلینی است و روایت مذکور به نقل از کتاب کافی در کتاب روضه المتقین نقل شده است . این روایت هم مرسل و بدون سند کامل است و تعبیر « عده من اصحابنا » نشان دهنده این امر است .
💠علامه مجلسی نیز در ذیل روایت مذکور می گوید ؛
« این روایت #مجهول است »
📚مراه العقول ج20 ص104
3⃣روایت سوم هم بدون سند و به صورت مرسل نقل شده است و علامه #مجلسی آن روایت را به نقل از کتاب کشف الغمه بدون سند متصل از علی علیه السلام نقل می کند که روشن است چنین روایتی #ضعیف می باشد .
❕در گذشته ثابت کرده ایم که پیوند علی و فاطمه علیهما السلام به دستور و امر خداوند با رضایت کامل طرفین صورت گرفته است ؛
t.me/mobahesegroup/41068
❕از #ضعف سند روایات طرح شده هم که بگذریم و بنا را بر صحت آنها بگذاریم باز هم گفتنی است ؛
👌منافقین مدینه که از ازدواج فاطمه با علی ناراحت بودند به نزد فاطمه می رفتند و از علی بد گویی می کردند که فردی تنگدست و #فقیر است و پیامبر هم تو را با مهریه ای کم دارد به عقد او در می آورد ، فاطمه سلام الله علیها از سخنان آنان #ناراحت شده و به گریه افتاده و به نزد پیامبر گرامی می رود و سخنان آنان را برای پیامبر نقل می کند تا پاسخ پیامبر به آنها سبب بسته شدن #دهانشان شود و از سوی دیگر متذکر فضل و برتری علی علیه السلام نیز بشوند ، لذا با حالت گریه به نزد پیامبر رفت و سخن آنان را نقل کرد که آیا مرا با #مهریه ای کم به عقد علی در می آوری ، پیامبر نیز در پاسخ متذکر فضل و مقام علی علیه السلام و الهی بودن این پیوند می شود .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
#ازدواج_علی_فاطمه_در_قرآن
⁉️ سوال 👇👇👇
❔آیا به ازدواج حضرت علی و فاطمه در #قرآن هم اشاره شده است ❕❕
✅ پاسخ👇👇👇
👌خداوند می فرماید ؛
« دو دریای مختلف را در کنار هم قرار داد ، در حالی که با هم تماس دارند ، اما در میان آن دو برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند...، از آن دو لولو و مرجان خارج می شود »
🗯الرحمان 19-20_22
👌از آنجا که آیات قرآن ظاهر و #باطنی دارند ، گاه هم تفسیر مادی برای آن وجود دارد و هم تفسیر معنوی ، در روایات اسلامی تفسیر #معنوی این دو دریا به علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها و تفسیر معنوی لولو و مرجان به حسن و حسین علیهما السلام شده است.
❕در #شواهد التنزیل از سلمان فارسی در تفسیر آیه نقل شده است که منظور علی و فاطمه هستند و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین علیهما السلام است .
📚شواهد التنزیل ج2 ص209
🔶از ابن عباس نقل شده است ؛
« منظور از دو دریا ، علی و فاطمه است و منظور از برزخ بین آنها محبت دائمی است که قطع نمی شود و پایان نمی گیرد و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین است »
📚همان مدرک
❕در واقع #برزخ به معنای مانع میان دو چیز است ، در اینجا همان محبت و دوستی است که مانع از هر گونه بغی و تعدی و تجاوز می شود .
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« منظور از دو دریا ، علی و فاطمه هستند که دو دریای عمیق از علم هستند که هیچ یک بر دیگری تعدی نمی کند و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین هستند »
📚الخصال ج1 ص65
🗯این آیه از آیاتی است که دلالت بر #فضیلت فوق العاده و جلالت عظیم برای علی علیه السلام و همسرش و فرزندانش می کند ، چرا که علی و فاطمه را تشبیه به دو اقیانوس عظیم نموده ، اقیانوسی که نشانه عظمت خدا و منبع برکات و مبدا دانش و علوم بسیار و نشانه بارز اخلاق کریمه و جود و سخاوت و پاکی و عصمت است و فرزندانشان را به #جواهرات گرانبها و بی مانندی تشبیه می کند که در دل اقیانوس پرورش یافته و به خارج می رسند ، حسن و زیبایی و جمال ظاهر و باطن و علم و تقوا و فضیلت و پاکی و عصمت همه در آن درج است .
❔درباره چه #کسی در اسلام این همه فضائل دیده می شود و چه کسی شایسته تر برای جانشینی پیامبر از علی و فرزندان او هستند ، و چه ساده از کنار این همه فضائل گذشته اند .
📚پیام قرآن ج9 ص313
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
#اول_ذی_الحجه_شادی_یا_عزا
⁉️ متن پرسش👇👇👇
1 ذی الحجّه روز ازدواج امیر المؤمنین علیه السلام نیست
امام صادق علیه السلام فرمودند :
شیعَتُنا جُزْءٌ مِنّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طینَتِنا یَسُوؤُهُمْ ما یَسُوؤُنا وَ یَسُرُّهُمْ ما یَسُرُّنا.
شیعیان ما جزئی از ما هستند که از اضافه ی گل ما آفریده شده اند آن چه که ما را ناراحت کند آنان را ناراحت می کند و آن چه ما را خوشحال کند آنان را خوشحال می نماید.
به اطّلاع تمامی مؤمنان می رسانیم که سالروز ازدواج امیر المؤمنین حضرت آیت الله العظمی علی بن ابی طالب علیه السلام با حضرت فاطمه علیها السلام در 1 ذی الحجّه نیست و این مناسبت در ششم ذی الحجّه است که مطالب مربوط به آن در تاریخ یاد شده منتشر خواهد شد ... . ان شاء الله
پس در این ایّام که ایّام شهادت امام جواد علیه السلام می باشد در عزای آن حضرت غمگین باشیم چرا که بدن آن حضرت تا سه روز به روی پشت بام خانه باقی ماند ... .❗️❗️
✅ پاسخ👇👇👇
1⃣شیخ طوسی و شیخ مفید و دیگران از علما و بزرگان ، اول ذی الحجه را سالروز ازدواج مبارک علی و فاطمه سلام الله علیهما می دانند و تاریخ فوق را نقل کرده اند ؛
📚مصباح المتهجد ص 671_ مسارالشیعه مفید ، ص 36_ مصباح کفعمی ج 2 ص 600_ وقائع الایام ، شیخ عباس قمی ، ص 173_ مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص 835 _ مناقب آل ابی طالب ،ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 349_ زاد المعاد ، علامه مجلسی ص 162 و ...
2⃣شما که معتقدید باید روز ششم ذی الحجه به عنوان سالروز ازدواج علی و فاطمه سلام الله علیهما ، #شاد بود و جشن گرفت ، آیا اطلاع دارید که برخی از علما ، سالروز شهادت امام جواد علیه السلام را در روز ششم ذی الحجه نوشته اند ❗️
📚کشف الغمه ج 2 ص 365 _ تاریخ بغداد ، ج 3 ص 55
3⃣این که #جنازه مبارک امام جواد علیه السلام سه روز بر روی پشت بام بود ، مستند صحیح و قطعی از منابع متقدم و مورد اعتماد ندارد و مورد اشاره علمایی که تاریخ امام جواد علیه السلام را نوشته اند ، چون شیخ مفید ، علامه مجلسی و ... #قرار نگرفته است .
📚ارشاد ج 2 ص 295_ بحار الانوار ج 50 ص 2
❕شیخ عباس قمی نیز هیچ اشاره ای به ادعای مذکور نمی کند و می نویسد ؛
« #جنازه آن جناب را بعد از غسل و کفن آوردند در مقابر قریش در پشت سر جد بزرگوارش امام موسی علیه السلام دفن کردند و به حسب ظاهر واثق بالله بر آن حضرت نماز خواند و لکن در واقع حضرت امام علی النقی علیه السلام از مدینه به طی الارض آمد و متصدی غسل و کفن و دفن پدر بزرگوارش شد »
📚منتهی الامال ج 3 ص 1808
🔰بنابراین ؛
🔸1_ ازدواج علی وفاطمه سلام الله علیهما در روز اول ذی الحجه مشهور تر و مورد #نقل شیخ مفید و شیخ طوسی است .
🔸2_ روز ششم ذی الحجه احتمال شهادت را دارد و برای مدعیان شادی در روز مذکور ، که در این گونه موارد اهل #احتیاط هستند ، جای شادی کردن نیست .
🔸3_ بودن سه روزه جنازه مطهر امام جواد علیه السلام بر پشت بام ، سند قابل اعتمادی ندارد و علمای #بزرگ آن را نقل نکرده اند .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
ایشون: حناچی.. شهردار تهران، 800 میلیون فقط به یه پیج اینستاگرام داده از شهرداری تهران تعریف کنن😐👆
400 میلیون داده این لوگو رو براش بکشن.. 👆
4 سال آمدند.. خوردند و بردند.. و حتی یک خیابان برایتان نساختند.. این است #سرطان_اصلاحات
وقتی شاه رفت، ساواکی ها گفتند حالا چکنیم؟ ریش گذاشتن و تسبیح دست گرفتن.. و بعدا که آبها از آسیاب افتاد #اصلاحات را ساختند👆
حناچی.. برادرش منافقین خلق.. برادرشوهرهای دختران هاشمی منافقین خلق.. پدر ظریف ساواکی.. وووو
#حناچی #اصلاحات #شهرداری #تهران #شورای_شهر #انتخابات #روحانی
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
🔴 مدگرایی، عامل انحراف زنان
♦️ رهبرمعظم انقلاب: به اعتقاد من، گرایش به سمت مدگرایی و تجملگرایی و تازهطلبی و افراط در کار آرایش و نمایش در مقابل مردان، یکی از بزرگترین عوامل انحراف جامعه و انحراف زنان ماست. در مقابل اینها، خانمها بایستی مقاومت کنند. 70/8/22
#روز_عفاف_و_حجاب
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
🔴 طبق قانون، جمهوری اسلامی برای سگ گردانی از یک تا سه سال و یا 74 ضربه شلاق در نظر گرفته
⚠️ بعد شورای شهر تهران سگ گردانی رو به رسمیت میشناسه و محل مخصوص براش در نظر میگیره !!!
#مطالبه_مردمی
#حناچی_منافق
#خیانت_اصلاحات
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️
#حضرت_قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
✨مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ
✨دو دريا را [به گونه اى] روان كرد [كه] با هم برخورد كنند
📗سوره مبارکه الرحمن، آیه19
💠امام صادق (علیه السلام) درباره آیه کریمه می فرمایند :
💫 ذَلِکَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ فَاطِمَه (سلام الله علیها)؛
منظور از آیه، حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است.
📗 بحارالأنوار، ج24، ص97.
⚜️
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
💐 نرفع أسمى التهاني و التبريكات لمقام صاحب العصر و الزمان (عجّل الله فرجه الشريف)
بمناسبة ذكرى زواج النورين
✨ أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (عليهما السلام) بـ سيدة نساء العالمين فاطمة الزهراء (عليها السلام)✨
✨ هي النورُ من نورٍ، و بالنورِ زُوِّجَتْ
♦️ تـبارك ربٌّ فـيهما جَـمَع الخَيرا
✨ فـنورُ عـليٍّ قـد غشى نورَ فاطمٍ
♦️ فـأولَدَها نـجماً.. و أعـقَبَها بَـدرا
✨ أضـاءَت بـها الأكـوانُ و الأرضُ و السَّما
♦️ قـديماً.. و في الدنيا.. و في النشأةِ الأُخـرى
✨ و مـا زال فـي الأدوارِ يُـشرقُ نـورُهـا
♦️ و مِن أجلِ ذاك النورِ سُمِّيتِ الزَّهْرا
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه: 👇👇👇
اگر امامت انتصابی است نه انتخابی پس چرا پیامبر گرامی اسلام در عشيرة الاقربين فرمودند هر کس الآن بخواهد میتواند وصی من باشد؟؟؟
✅پاسخ شبهه: 👇👇👇
👈با توجه به این اعتقاد که امامت مقام و منصب الهی بوده که تابع تشریع و نصب الهی است، این سوال به ذهن تبادر می کند که پس چرا رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در جریان انذار بستگان نزدیک خود فرمود: نخستین کسی که دعوت مرا بپذیرد او وصی و جانشین من خواهد بود؟
👈اگر چنان چه رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ مأموریت داشته که هم زمان با رسالت خود خلافت و جانشینی امیرمؤمنان را نیز به امّت اعلام و معرّفی نماید، در اجرای این مأموریت مهم، لحاظ سه جهت از سوی آن حضرت لازم و ضروری مینمود.
👈زیرا آن حضرت از یک طرف بیم داشت که مبادا مردم این کار را حمل بر نظر شخصی وی نموده و از پذیرفتن آن سر باز زنند
👈از سوی دیگر بر اساس آیه 125 سوره نحل مأموریت داشت که در دعوت زبانی فنون زبان را به کار ببرد یعنی در هر جا به مقتضای فهم و استعداد شنونده سخن بگوید.
👈از سوی سوّم با علم خدادادی خویش به روشنی می دانست که در جریان دعوت خویشاوندان نزدیک جز علی کسی دیگر به او پاسخ مثبت نخواهد داد. شاید رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به خاطر رعایت این سه جهت، مسئله جانشینی خویش و امامت علی ـ علیه السلام ـ را به اين بیان و تعبیر مطرح نموده است، زیرا با این تعبیر و بیان است که آن حضرت هم جانشین تعیین شده از طرف خدا را برای امّت اعلام و معرّفی نموده است و هم رفع اتهام از خویش مبنی بر اعمال نظر شخصی نموده و هم حجّت را بر بستگان نزدیک خود تمام نموده و زبان اعتراض آن ها را مبنی بر این که چرا يکي از بزرگان قوم را به عنوان جانشین خود انتخاب نکردی؟ بسته است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
⁉️متن شبهه: 👇👇👇
یک دختر بچه که مشغول عروسک بازی است را صدا میکنند و برایش جشن تکلیف میگیرند. به او میگویند تو دیگر بزرگ شدی و شرع و قانون با تو مثل یک انسان بالغ و عاقل رفتار میکند. سال ها بعد، همین دختری که تا دیروز مشغول عروسک بازی بود، اما از امروز مسوولیت شرعی و کیفریاش برابر با مردی پنجاه ساله است، اگر بخواهد در دادگاهی شهادت بدهد، ناگهان قوه درکش نصف میشود.
✅ پاسخ شبهه: 👇👇👇
1⃣ سن تکلیف، حداقل سنی است که شرع مقدس برای مکلف شدن وضع نموده است. مکلف شدن یعنی آنکه فرد، از این پس، مکلف و ملزم به رعایت دستورات شرعی است، به گونهای که اگر از رعایت دستورات شرعی بدون عذر، خودداری کند، مستحق عذاب و عقاب خواهد بود. اصطلاحا به این سن، سن بلوغ گفته میشود.
2⃣ حکمت تعیین سن برای بلوغ
بلوغ به راههای مختلفی ثابت میشود؛ اگر هرکدام از این نشانهها که بیانگر تحول جنسی و جسمی در دختر و پسر است، رخ دهد؛ وی به بلوغ رسیده است و ملزم به رعایت تکالیف شرعی و حقوقی است. حتی اگر به سن بلوغ نرسیده باشد. اما اگر هیچکدام از نشانهها برای او محقق نشد؛ پس از رسیدن به سن بلوغ، ملزم به رعایت این مسائل است.
3⃣ با اندک تدبری در همین مطلب، پرواضح است که علت تعیین سن بلوغ توسط شارع چه بوده است. مشکلات جنسی، آب و هوا، تغذیه، شرایط محیطی دیگر، فرهنگ، جامعه و... همگی از عوامل موثر در میزان سن بلوغ هستند؛ اما در صورتی که همه این عوامل، به طور عادی کار خود را انجام دهند؛ و بلوغ را نه چندان زود و نه چندان دیر، محقق سازند؛ به طور طبیعی سن بلوغ دختران بین 9 تا 10 سال خواهد بود.
4⃣ شهادت زنان
باید دانست که شهادت زنان در دادگاه، همیشه نسبت مردان کمتر نیست؛ بلکه در مواردی شهادت مرد پذیرفته نیست در حالی که شهادت زن پذیرفته است. بر فرض که شهادت زن، نصف شهادت مرد باشد؛ علت این نقصان، میزان فهم و قوه درک او نیست؛ بلکه معیار نوع نگرش روانشناسانه زنان، نسبت به مردان و همچنین میزان حضور زنان در متن جامعه و وقایع و همچنین نوع باورپذری آنان و... است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup