هدایت شده از پيش به سوي تمدن نوين اسلامي>>
tabin_3-1401-01-06.pdf
3.71M
تبیین با نور قرآن. جلد سه.pdf
هدایت شده از پيش به سوي تمدن نوين اسلامي>>
tabin_1-1401-01-06.pdf
4.03M
تبیین با نور قرآن. جلد یک.pdf
هدایت شده از مبلّغان دینی ☘
📲ویژه نامه #ماه_رمضان منتشر شد.
📤🌙سخنرانی مکتوب
📥🌙مقالات
📤🌙پرسش پاسخ
📤🌙اشعار و پیامک
📥🌙کلیپ و نماهنگ
📤🌙عکس و پوستر
📤🌙سخنرانی و مداحی
📤🌙استوری و دعای روزانه
💢لطفا جهت دریافت #ویژه_نامه روی لینک کلیک کنید.👇
https://btid.org/fa/vramazan
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
30AyehSiasi.pdf
2.11M
🔸همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، فایل پی دی اف کتاب پرفروش و پرمخاطب «سی آیه سیاسی»، تألیف دکتر شبیر فیروزیان و دکتر علیرضا معاف، که با محوریت 30 آیه قرآن کریم به 30 سوال و شبهه سیاسی روز جامعه پاسخ داده است، و تاکنون 9 بار از سوی انتشارات 9دی تجدید چاپ شده است، بصورت رایگان در دسترس عموم علاقه مندان و بخصوص روحانیون و مبلغان محترم قرار داده می شود.
#جهاد_تبیین
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
هدایت شده از داناب (داستانک+نکاتناب)
📺 اجرای مسابقهای جدید توسط یک آرژانتینی مبلغ اسلام
🔻 مسابقهی «محیا» در شبهای ماه مبارک رمضان از شبکهی دو سیما به روی آنتن میرود. این شبکه در شبهای ماه مبارک رمضان، این مسابقه را برای علاقهمندان به گروه مسابقات و سرگرمیهای صداوسیما تدارک دیده است. «محیا» که محوریت آن آموزههای دینی، اخلاق و احکام است، با اجرای «سهیل اسعد»؛ مروج آرژانتینیِ دین اسلام پخش خواهد شد. وی با تجربهی انجام فعالیتهای نوین دینی در بیش از 30 کشور مختلف اروپایی سکان اجرای این مسابقه را در دست دارد. در این مسابقه، سه گروه دو نفره به رقابت میپردازند که میتوانند دوست، همسر، همکار، سایر اعضای خانواده و ... باشند. «سیدکاظم روحبخش»؛ طلبه سطح خارج حوزهی علمیه از کارشناسان مسابقهی «محیا» هستند.
🔻 مسابقهی «محیا» کاری از گروه معارف شبکه دو سیماست که به تهیهکنندگی «نصیری» تهیه شده و هر روز در ایام ماه مبارک رمضان ساعت 18 و 30 دقیقه به روی آنتن می رود و بازپخش آن ساعت 14 روز بعد خواهد بود.
📚 @DasTanaK_ir
هدایت شده از مبلّغان دینی ☘
🔘روزه کله گنجشکی... 🐤
✅«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ: إِنَّا نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصَّلَاةِ إِذَا کَانُوا بَنِی خَمْسِ سِنِینَ فَمُرُوا صِبْیَانَکُمْ بِالصَّلَاةِ إِذَا کَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِینَ وَ نَحْنُ نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصَّوْمِ إِذَا کَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِینَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ إِنْ کَانَ إِلَى نِصْفِ النَّهَارِ أَوْ أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ أَوْ أَقَلَّ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ أَفْطَرُوا حَتَّى یَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ یُطِیقُوهُ فَمُرُوا صِبْیَانَکُمْ إِذَا کَانُوا بَنِی تِسْعِ سِنِینَ بِالصَّوْمِ مَا اسْتَطَاعُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا».
✅امام صادق(علیه السلام) از پدرشان امام باقر(علیه السلام) نقل میکنند: ما از کودکان پنج ساله خود میخواهیم تا نماز بخوانند و شما(شیعیان) از کودکان هفت ساله خود بخواهید تا نماز بخوانند. و همینطور هنگامی که کودکان ما هفت ساله شدند، به آنان توصیه میکنیم که تا حد توان خود و تا نیمه روز و یا اندکی کمتر و بیشتر روزه بگیرند و هرگاه که تشنگی و گرسنگی به آنان فشار آورد، روزه خود را باز کنند، تا کودکان به گرفتن روزه کامل عادت کرده و توانشان افزایش یابد. شما(شیعیان) نیز فرزندان خود را از نه سالگی عادت دهید که اینگونه روزه بگیرند و هرگاه تشنگی آنها را بیتاب نمود، روزه خود را باز کنند.
📚الكافي ج٣ ص ٤٠٩
-----------------------
✍️بر اساس این حدیث برای تمرین و عادت دادن کودکان به گرفتن روزه، میتوان آنها را تشویق کرد تا به مقدار توان خود روزه گرفته و هرگاه احساس ضعف کردند، افطار کنند.
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
هدایت شده از مبلّغان دینی ☘
1_1542401957.pdf
501.7K
🌹رساله آموزشی(باب روزه) مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
نکتهها:
1. رباخوار، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است. «خَبط» به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است.
2. علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۲۷۹ سوره بقره معتقد است شدتی که خداوند درباره مسأله ربا و رباخواری به کار برده، درباره هیچ یک از فروع دین غیر از تبرّی از دشمنان خدا، به کار نبرده است.
3. واژه ربا هشت مرتبه در قرآن تکرار شده است در این آیات خداوند حالات رباخواران را در قیامت به کسانی تشبیه میکند که بر اثر تماس شیطان دیوانه و مجنون گشته، خیر و شر خود را تشخیص نمیدهند و به عذاب خوارکننده الهی دچار خواهند شد. خداوند مال ربوی را از جمله اموالی دانسته است که فزونی نمیگیرد و برکتی در آن نخواهد بود.
4. انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است. در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مىفرماید: «وَ ما آتَیتُمْ مِنْ رِباً لِیرْبُوَا فِی أَمْوالِ النَّاسِ فَلا یرْبُوا عِنْدَ اللهِ» یعنى آنچه به قصد ربا مىدهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمىشود. سپس در سورۀ آلعمران با فرمان «لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه «وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ» ، یادآور مىشود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است.
🌹🌹🌹ادامه نکته های آیه جزء سوم 🌹🌹🌹
نکتهها:
5. ربا و رباخواری در روایات نیز مورد نکوهش شدید واقع شده است. در این متون رباخوار، ربادهنده، کاتب قرارداد ربا و شاهد قرارداد را مشمول لعن خداوند دانسته است. بر پایه این احادیث ربا از مهمترین گناهان کبیره و از پلیدترین مشاغل معرفی شده است. پیامبر اسلام فرمودند: «در ربا هفتاد گناه است که آسانترین آنها مانند زنا با محارم در خانه خدا است. یک درهم ربا در نزد خداوند بزرگتر است از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خدا»
6. تحریم ربا و شدتی که درباره آن در متون دینی آمده است، مستند به حکمتها و دلائلی شده است. در متون اسلامی ظالمانه بودن ربا، نابودی کارهای نیک مانند قرض، تباهی اموال و ثروتها، از بین رفتن فعالیتهای اقتصادی سالم، تضعیف عواطف انسانی، محرومیت از تجارت صحیح، ترویج فرهنگ سود محوری و ایجاد اختلاف طبقاتی، از جمله حکمتهای تحریم ربا دانسته شده است.
🌹🌹🌹متن بیانیه گام دوم مرتبط با موضوع آیه جزء سوم🌹🌹🌹
انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی تحریم و وسوسههای دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کماثر و حتّی بیاثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریّتی است... راهحلّ این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامههای اجرائی برای همۀ بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود.
🌹🌹🌹جهاد تبیین مرتبط با موضوع آیه جزء سوم🌹🌹🌹
1. ایده بانکداری بدون ربا در مواجهه با گسترش روزافزون بانکها و ارتقای نقش آنها در نظام اقتصادی کشورهای اسلامی برای جلوگیری از انجام عملیات بانکی ربوی، مطرح شد. اقتصاددانان مسلمان و قانونگذاران در کشورهای اسلامی برای پرهیز از ایجاد رابطه حقوقی میان سپردهگذاران و بانکها بر اساس قرض ربوی به بازنگری در حکم حرمت ربا پرداختند و قوانینی بر کنترل سود و بهره تصویب کردند.
2. ربا انواع متفاوتی دارد و تفاسیر آن در اقشار و افراد متفاوت است، اما نوعی که ممکن است بیشتر مردم با آن سر و کار داشته باشند ربای قرضی به این معنی است که کسی چیزی را به دیگری قرض دهد و منفعتی بیش از آنچه داده تقاضا کند. همچنین برجستهترین مسائل ربا در نظام بانکی را میتوان در دو بخش اعطای تسهیلات، جریمه تأخیر و تمدید مهلت پرداخت بدهی بررسی کرد. فقها برای پاسخگویی به نیازهای موجود در زمینه بانکداری، برای مشروع کردن فعالیتهای بانک، راهکارهایی مانند دریافت کارمزد در قبال انجام عمل و تبدیل عقد قرض به عقد بیع، ارائه دادند.
3. تأسیس بانکها و موسسات مالی اسلامی برای پرهیز از ربا در سیستمهای مالی، اقدام دیگری بود که توسط برخی از اقتصاددانان مسلمان انجام شد. اولین اقدامات در این زمینه تأسیس بانک ذخیره اسلامی توسط احمد نجار در مصر بود و بعد از آن در کشورهای دیگری مانند پاکستان، مالزی و عربستان نیز این روش پیگیری شد.
4. طرح بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک ضرورت تشخیص داده شد و در یک پروسه چند مرحلهای با ملی کردن بانکها در خرداد سال ۵۸ شروع و با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۱۳۶۲ش و اصلاح آن در سال ۱۳۶۸ش پیگیری شد.
5. برخی علما و مراجع بزرگوار به بانکها انتقاد کرده و برخی از مصوبات بانکی مانند جریمه دیرکرد را، از مصداقهای ربا دانستهاند:آیتالله مکارم شیرازی: «در دنیای امروز بانکداری اسلامی، وجود بانک یک ضرورت است و اساسا بدون بانک نمیتوان مبادلات و فعالیتهای بزرگ اقتصادی کرد و زندگی بدون بانک بسیار سخت است. بانکداری از غرب به کشور آمده و ما از غرب پیروی کردیم؛ باید بانکداری را اصلاح و اسلامی کنیم؛ هر کاری میکنیم از طرف دیگر بوی غرب میدهد، خیلی کار میخواهد تا بانکداری تبدیل به اسلامی شود. نکته مهم اجرای بانکداری اسلامی است، بانکها گوش به بانکداری اسلامی نمیدهند؛ هرچه میگوییم به قانون بانکداری اسلامی عمل کنید گوش نمیکنند، این مسئله را بارها تذکر دادیم، ولی عملی نشد. مسئولین برخی بانکها میخواهند درآمد بیشتر داشته باشند و مقید به بانکداری اسلامی نیستند. مشکل دیگر دور زدن قانون بانکداری اسلامی است، بانکها به بهانههای مختلف کلاه درست میکنند و قانون را دور میزنند.» همچنین آیت الله سبحانی در دیدار با مدیرعامل یکی از بانکهای دولتی در بخشی از سخنان خود اظهار کردند: «مسئله دیرکرد وام، نگرانکننده است و قالب استفتائات مردم در همین رابطه است و نشان میدهد جامعه از این بابت دچار خسران شده که موجب ناراحتی بوده و لازم است فکری برای حل این مشکل کرد.