💠 شيخ انصارى و بيت المال
نقل است كه رويه لحاف آن بزرگوار پاره بود و به گونهاى كه پشمهايش بيرون مىريخته و از فرط پوسيدگى قابل وصله و دوخت نبوده است. عيال ايشان چند بار مىگويد كه پارچهاى جهت رويه لحاف تهيه شود ولى شيخ پاسخ مثبت نمىدهد. تا اين كه در شبى مشاهده مىكند كه رويه لحاف نو شده است. در حال تعجب از همسر خود مىپرسد پول آن از كجا فراهم شده است؟ عيال جواب مىدهد: ما روزانه سه سير (225 گرم) گوشت مصرف كرديم، از آن رو كه هرچه درباره لحاف به شما گفتم توجه نكرديد. من روزانه نيم سير صرفه جويى كردم و با پول آن پارچه خريدم. شيخ انصارى از شنيدن اين مطلب ناراحت مىشود و مىگويداى واى بر ما.
شيخ انصارى و بيت المال
نقل است كه رويه لحاف آن بزرگوار پاره بود و به گونهاى كه پشمهايش بيرون مىريخته و از فرط پوسيدگى قابل وصله و دوخت نبوده است. عيال ايشان چند بار مىگويد كه پارچهاى جهت رويه لحاف تهيه شود ولى شيخ پاسخ مثبت نمىدهد. تا اين كه در شبى مشاهده مىكند كه رويه لحاف نو شده است. در حال تعجب از همسر خود مىپرسد پول آن از كجا فراهم شده است؟ عيال جواب مىدهد: ما روزانه سه سير (225 گرم) گوشت مصرف كرديم، از آن رو كه هرچه درباره لحاف به شما گفتم توجه نكرديد. من روزانه نيم سير صرفه جويى كردم و با پول آن پارچه خريدم. شيخ انصارى از شنيدن اين مطلب ناراحت مىشود و مىگويداى واى بر ما.
#قطره_از_دریا_علما
https://eitaa.com/moballeghan
❇️ حکام شک در غسل
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر قبل از تمام شدن غسل، در شستن مقداري از طرف چپ شك كند، شستن همان مقدار كافي است.
ولی اگر بعد از اینکه به شستن طرف چپ مشغول شد در شستن طرف راست شک کند یا بعد از اشتغال به شستن طرف راست در شستن سر و گردن شک نماید نباید به شک خود اعتنا کند.
✍آیت الله مکارم:
اگر در اجزاء آن شک کند
( یعنی در شستن هر قسمت شک کرد) باید دوباره آن قسمت را بشوید ولی اگر بعد از فراغت از آنها باشد شک اعتباری ندارد.
✍آیت الله سیستانی :
اگر پیش از تمام شدن غسل، در شستن مقداری از طرف چپ یا طرف راست شک کند، لازم است که آن مقدار را بشوید، و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید بعد از شستن آن دوباره بدن را بشوید.
✍آیت الله وحید خراسانی :
اگر بعد از شستن مقداری از طرف چپ در شستن مقداری از طرف راست شک کند بنابراحتیاط واجب آن مقدار را شسته و بعد از آن طرف چپ را هم بشوید و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شک کند و داخل در شستن قسمت های دیگر بدن شده باشد. شکش غیر معتبر و غسلش صحیح است.
✍به نظر همه مراجع:
بعد از تمام شدن غسل به شک نباید اعتنا کرد و غسل صحیح است.
📚 منبع: رساله 16 مرجع مساله 366.استفتائات آیت الله مکارم شک در غسل.
#احکام
https://eitaa.com/moballeghan
💠 امام صادق علیه السّلام فرمودند: اَلعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ؛ آن کس که به زمان خویش دانا و آشنا باشد، شبهات به او هجوم نمی آورند. (1)
شرح حدیث:
«لوابس» به معنای شبهات است، یعنی اموری که بر انسان مشتبه می شود و او درست و نادرست، حق و باطل و راه و بیراهه را نمی شناسد و دچار فتنه و فساد و گمراهی می گردد.
«زمان شناسی»، به انسان بصیرت و آگاهی می دهد.
زمان شناس، کسی است که ویژگیهای عصر و زمان خود را بشناسد، از دشمنان، دشمنیها، خطرها و خطرآفرینان باخبر باشد، نفاق را بشناسد، حیله های رایج را بداند، دستهای پنهان در پشت قضایا و حوادث را بشناسد، مردم شناس باشد و ریشه حوادث و بحرانها را بداند.
بصیرت و شناخت، مثل چراغی است که راه انسان را روشن می کند.
حرکت در جاده تاریک، خطرناک است. ممکن است دشمنانی در کمین باشند، یا گودال هایی بر سر راه باشد، یا حیوانی وحشی حمله کند و آسیب برساند.
امّا آشنایی به زمان و بصیرت نسبت به مسائل روز، سبب می شود، انسان فریب نخورد و مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.
این نکته، هم در مسائل اجتماعی و روابط با مردم است و هم در مسائل سیاسی و خطوط جناحها، گروهها و احزاب.
چه بسیار افرادی که به سبب سادگی و ناآگاهی، به گمراهی افتادند و آبرو و ایمانشان بر باد رفت.
زمان شناسی، سدّی در برابر هجوم شبهه ها و فتنه هاست.
📚پی نوشت:
1. تحف العقول، ص356
#شرح_حدیث
#روایت
https://eitaa.com/moballeghan
چرا مرگ بر آمریکا؟.pdf
708K
💠مناسبت: 13 آبان
🌀 موضوع : چرا مرگ بر آمریکا؟
ماهیت : تبیین چیستی و چرایی شعار مرگ برآمریکا و تأثیرات و برکات آن در پیشرفت کشور...
https://eitaa.com/moballeghan
نرم افزار مبلغان رو از طریق بازار بروز رسانی کنید .
+افزایش محتوا
+تغییرات اساسی
💥نرم افزار مبلغان را رایگان دریافت کنید
فقط لطفاً ما را از دعای عاقبت بخیری و شهادت مزین به صلوات بی بهره نکنید
🌷 ضمنا با دادن پنج ستاره در کافه بازار از ما حمایت کنید
لینک دریافت👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=m.oballegha.n&ref=share
word 1دلتنگی.pdf
4.3M
ویژه ایام #اعتکاف
🔷جلسه اول_ #دلتنگی
🔵تولید شده توسط مرحوم #ابراهیمی و دوستان ایشان در استان لرستان
https://eitaa.com/moballeghan
word 2دلبری.pdf
4.22M
مبلغان:
ویژه ایام #اعتکاف
🔷جلسه دوم_ #دلبری
🔵تولید شده توسط مرحوم #ابراهیمی و دوستان ایشان در استان لرستان
https://eitaa.com/moballeghan
Word 3دلدادگی.pdf
5.7M
مبلغان:
ویژه ایام #اعتکاف
🔷جلسه سوم_ #دلدادگی3
🔵تولید شده توسط مرحوم #ابراهیمی و دوستان ایشان در استان لرستان
https://eitaa.com/moballeghan
📝این روایت را که امام زمان «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» در بین ماست و روزی ظهور میکند و وجود مبارک آن عزیز را همه میشناسند، توضیح دهید و سندش را بیان کنید!
✍️ در اینباره در منابع معتبر شیعی نقل شده است که حضرت در میان مردم حضور دارد، ولی مردم ایشان را نمیشناسند. در بعضی از این روایات آمده است که مردم حضرت را میبینند، ولی نمیشناسند؛ مانند روایتی که ابوبصیر از امام صادق «عليهالسلام» نقل میکند که آن حضرت فرمود:
خداوند سنتهای پیامبران پیشین را برای حضرت مهدی «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» جاری میسازد... اما سنت خداوند برای یوسف «عليهالسلام» در خصوص حضرت مهدی «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» این است که خداوند بین او و مردم حجاب قرار میدهد، به گونهای که مردم او را میبینند، ولی نمیشناسند.[1]
همچنین سدیر صیرفی در روایت دیگری از امام صادق «عليهالسلام» نقل میکند که آن حضرت دربارۀ سنت یوسف «عليهالسلام» برای حضرت مهدی «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» فرمود:
چگونه این مردم بعید میدانند که خداوند برای حجتش آنچه را جاری کند که برای یوسف «عليهالسلام» جاری نمود؛ در اینکه حضرت در بازار مردم حرکت میکند و بر فرشهای آنان قدم میگذارد و آنان وی را نشناسند. [2]
این روایات در منابع اصیل و قدیمی شیعی مانند: کافی، کمالالدین، الغیبة نعمانی و الغیبة طوسی نقل شده و اسناد آن در این کتابها درج گردیده است.
📚1. کمالالدین، ج2، ص29 (دربارۀ حج نیز آمده است که مردم امام زمان را در مراسم حج میبینند، ولی نمیشناسند).
📚2. دلائل الامامة، محمد بن جریر طبری، ص532.
#مهدویت
https://eitaa.com/moballeghan
✳️ پارتی بازی
وقتی استفاده از پارتی برای این است که قانونی نقض شود، حقی ضایع شود یا امتیازی ناعادلانه در اختیار کسی قرار گیرد که در اختیار دیگران نیست، ... اعتقاداتی شرک آمیز رخ نمایی می کند.
https://eitaa.com/moballeghan
اگر به لا اله الا الله ایمان داشته باشیم معتقد خواهیم بود که هر نیرو و تاثیری از سوی خداست. و اگر خدا نخواهد هیچ چیزی در این عالم موثر نخواهد بود. اما وقتی قوانین الهی را دور می زنیم و از پارتی استفاده می کنیم معتقدیم که پارتی هم نیروی موثری دارد که در اختیار خداوند نیست (یا اینکه خداوند خیر ما را نمی خواهد یا نمی داند پس خودمان باید دست و پا کنیم) و این دقیقا معنای شرک به خداوند است.
وقتی استفاده از پارتی برای این است که قانونی نقض شود، حقی ضایع شود یا امتیازی ناعادلانه در اختیار کسی قرار گیرد که در اختیار دیگران نیست، ... اعتقاداتی شرک آمیز رخ نمایی می کند.
وقتی کسی قانون را دور می زند تا نیروهایی جز نیروهای الهی به او کمک کنند، به کافی بودن نیروی الهی و به صلاح و مصلحت اندیشی های پروردگار شک دارد. در حالیکه مومن به خداوند در اعتقاداتش خداوند را برای یاری رسانی کافی و قادر می داند. او گمان نمی کند که گاهی لازم است خلاف قوانین اسلامی عمل کنیم تا مصلحتی که خودمان آن را واجب می دانیم اتفاق بیفتد.
«إِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَی اللّهِ رَبِّی وَرَبِّکُم مَّا مِن دَآبَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِنَاصِیَتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» (هود،56)
همانا من بر خداوند - که پروردگار من و پروردگار شماست - توکّل کرده ام. هیچ جنبنده ای نیست مگر اینکه او مهارش را گرفته است. به یقین پروردگار من بر راهی راست است.
هیچ نیرو و قوتی نیست مگر از خدا. توکل می کنم بر زنده ی جاویدی که نمی میرد و ستایش می کنم پروردگاری که سرپرست و فرزندی ندارد. و شریکی در اداره ی ملک عالم ندارد. و نیاز به دوست و یاوری برای نجات از گرفتاری ندارد پس او را بزرگ شمار به نحوی شایسته
«لاحَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لایَمُوتُ وَ اَلْحَمْدُللِهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَهً وَلا وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً.»
هیچ نیرو و قوتی نیست مگر از خدا. توکل می کنم بر زنده ی جاویدی که نمی میرد و ستایش می کنم پروردگاری که سرپرست و فرزندی ندارد و شریکی در اداره ی ملک عالم ندارد و نیاز به دوست و یاوری برای نجات از گرفتاری ندارد پس او را بزرگ شمار به نحوی شایسته.📚(حدیث نبوی برگرفته از آیه 111 سوره اسراء)
https://eitaa.com/moballeghan
🔴الخیر فی ما وقع
اگر اعتقاد داشته باشیم که هر نیرویی از خداست و هر چه که در صراط مستقیم پیش می آید (نه آنچه که با گناهان ما اتفاق می افتد) برای ما خیر است، دیگر نیازی به گناه و خیانت و دور زدن قوانین نیست.
درست است که گاهی یک نتیجه ی خاص که مورد نظر ماست با استفاده از پارتی به راحتی حاصل می شود، و بدون پارتی حصول آن مشکل است، اما مشخص نیست که واقعا خیر ما در آن باشد یا با این تخلف، بهتر از آن را از دست ندهیم.
اگر باور کنیم همه ی قدرت ها از خدا و به اراده ی اوست، و او خیرخواه بندگان است و هر کسی را به سمت بهترین چیزهایی که خیر اوست هدایت می کند، خود به خود آرامش پیدا می کنیم و همه چیز را به خداوند می سپاریم و به انتخاب او راضی می شویم. آنگاه نیل به یک هدف خاص و رخداد یک اتفاق در زندگی آنقدر مهم نمی شود که حاضر باشیم برای رسیدن به آن هر کاری بکنیم. بنابراین پارتی بازی نشان می دهد که چه نگاه شکاکانه و تیره ای نسبت به خداوند داریم.
درست است که گاهی یک نتیجه ی خاص که مورد نظر ماست با استفاده از پارتی به راحتی حاصل می شود، و بدون پارتی حصول آن مشکل است، اما مشخص نیست که واقعا خیر ما در آن باشد یا با این تخلف، بهتر از آن را از دست ندهیم
دوستی می گفت من برای استخدام در یکی از دستگاه های دولتی چاره ای جز استفاده از پارتی نداشتم. با کمک پارتی موفق شدم سمت مورد نظرم را به دست بیاورم و سال ها در آن سمت باقی ماندم و کار کردم اما این سمت، تمام زندگی مرا نابود کرد. سپس به اتفاقات بدی اشاره کرد که در مسیر این شغل برایش پیش آمده بود و به گناهان بزرگی که بدان ها مبتلا شده بود و اینکه نهایتا این شغل نه از لحاظ مادی و نه از لحاظ معنوی به صلاح او نبوده است. او در سن پنجاه و هشت سالگی وقتی گذشته اش را مرور می کرد تنها حسرت و آرزویش این بود که ای کاش هرگز چنین اتفاقی برایش نیفتاده بود و ای کاش به خواست خداوند راضی می شد و به زور پارتی، خودش را در مسیری که خودش آن را صلاح و مصلحت می دانست نمی انداخت. چه بسا اگر از ابتدا مصلحت اندیشی خداوند را برتر از مصلحت اندیشی خودش م
ی دانست اکنون در جایگاه بسیار بهتری قرار داشت.
اگر انجام کاری یا نیل به هدفی خیلی برایمان اهمیت دارد باید نهایت تلاشمان را با رعایت صداقت و دوری از هر نوع خیانتی انجام دهیم، و از تلاش صادقانه هیچ دریغ نکنیم و کوتاهی و سستی نورزیم و با اصرار و ایمان به درگاه خداوند دعا کنیم سپس نتیجه را به او واگذاریم. در این صورت هر اتفاقی که بیفتد بهترین انتخاب برای زندگی ماست. اما اگر به انتخاب خداوند اعتماد نداشته باشیم و بخواهیم با هر روشی به نتیجه ی مورد نظر خودمان برسیم حتی اگر این اتفاق هم بیفتد آن نتیجه برای ما خیری نخواهد داشت و ما را از جاده ی مستقیمی که خدا برایمان خواسته بود منحرف می سازد. چه بسا زمان تشخیص و تفهیم ضرری که این نوع دخالت های نادرست در انتخاب سرنوشتمان دارد، سال های آخر عمر باشد.
انیسه نوش آبادی
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
https://eitaa.com/moballeghan