✅ وظیفۀ زنان باردار و شیرده در صورت نگرفتن روزه در ماه رمضان سالهای قبل
🔒 الف. درخصوص قضای روزهها:
🔑- طبق نظر امام خمینی و آیتالله سیستانی قضای روزۀ زن باردار و شیرده در هیچ فرضی ساقط نیست.
🔑- طبق نظر آیتالله خامنهای اگر تا ماه رمضان سال بعد (تمام ۱۱ماه بعد نیز) معذور از قضا کردن بوده، و عذر او ترس ضرر رسیدن به خودش باشد، قضا ساقط میشود.
🔒 ب. درخصوص کفارۀ تأخیر:
۱. اگر بدونعذر قضای روزهها را نگرفته است، کفارۀ تأخیر واجب است.
۲. اگر بهعلت داشتن عذر در طول سال، قضای روزهها را نگرفته است:
🔑- طبق نظر آیتالله سیستانی بنا بر احتیاط واجب، در این صورت هم کفارۀ تأخیر بپردازد.
🔑- طبق نظر امام خمینی و آیتالله خامنهای، کفارۀ تأخیر واجب نیست.
🔒 ج. در خصوص فدیه (1):
1. روزه برای بچه ضرر دارد:
در این فرض نسبت به زن شیرده مطلقا فدیه واجب است،
اما راجع به زن باردار سه قول است:
🔑- طبق نظر آیتالله سیستانی بر حامل مقرب (2) فدیه واجب است و بر حامل غیر مقرب فدیه واجب نیست. (آیت الله سیستانی)
🔑- طبق نظر آیتالله خامنهای بر حامل مقرب فدیه واجب است و حامل غیر مقرب نیز به احتیاط واجب باید فدیه بدهد.
🔑- طبق نظر امام خمینی زن باردار (مقرب یا غیر مقرب) باید فدیه بدهد.
2. روزه برای خودش ضرر دارد:
🔑- طبق نظر آیتالله سیستانی بر زن شیرده فدیه واجب است و در باردار اگر حامل مقرب بوده فدیه واجب است و اگر غیر مقرب بوده فدیه واجب نیست.
🔑- طبق نظر امام خمینی و آیتالله خامنهای در این فرض بر زن شیرده و باردار بنابراحتیاط واجب فدیه واجب است.
(1) یعنی برای هر روز یک مُدّ (تقریباً 750 گرم) طعام، یعنی گندم یا جو یا نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد.
(2) منظور از حامل مقرب: زن حاملهای است که زایمان او نزدیک است؛ مثل اینکه وارد ماه نهم حاملگی شده است.
__
📚 العروه الوثقی، کتاب الصوم، روزه، احکام قضا، م13؛ و کتاب الصوم، فصل فی موارد جواز الافطار، المورد الخامس؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ ۱۷۰۵ و ۱۷۰۳ و ۱۷۲۸ و ۱۷۲۹؛ رساله آموزشی آیتالله خامنهای، درس63، با تغییرات اخیر؛ توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، ج۲، م۲۰۴
#احکام
#روزه
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
💠 شرائط قسم شرعی
💬 سوال:
اگر کسی به اسم خدا قسم بخورد که نمی گذارم پشت سرم نماز بخوانند آیا این قسم صحیح است؟ اگر به آن عمل نشود کفاره دارد ؟
✅ پاسخ:
🔹 آیت الله خامنه ای: با فرض مشروع بودن قسم، اگر بدون اختیارش به او اقتداء شود، برای او شکستن قسم محسوب نشده و کفاره هم ندارد.
🔹 آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال قسم صحیح نیست؛ كارى را كه براى انجام آن قسم مى خورید بايد حرام و مكروه نباشد و كارى را كه قسم بر ترك آن مى خورید واجب و مستحب نباشد و اگر براى انجام كار مباحى قسم مى خورید بايد ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، همچنين اگر قسم براى ترك كار مباحى مى خورید بايد انجام آن در نظر مردم بهتر از تركش نباشد.
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: خیر، منعقد نمی شود.
🔹 آیت الله سیستانی: اين قسم باطل است واثرى ندارد.
🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: یکی از شرایط قسم آن است که مورد قسم از نظر شرع یا عرف بد نباشد، بنابر این اگر قسم بخورد که نمی گذارم پشت من نماز بخوانی، منع از نماز، پشت سرتان شرعا و عرفا کار خوبی نیست و قسم معتبر نیست و عمل نکردن به آن کفاره ندارد.
📚 پی نوشت:
استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
☃️
گاهی نیاز است بهجای خواندنِ هزاران کتاب و نقد و بررسی دیگران، لحظهای خود را بخوانیم و مرور کنیم ...!
─┅─═ঊঈ🍃🌹🌹🍃ঊঈ═─┅
─┅─═ঊঈ🍃🌹🌹🍃ঊঈ═─┅─
اگرمدافعان حرم نبودند 🏴
بسمربالمهدی🕊
↻آنچہامروز در #ڪانالاگرمدافعان حرمنبودن گذشت ☺️🍉
#ݪفندهرفیقبمونۍقشنگتره 😌🍓
#وضـویـٰادِتوننَـرھ🌱••
#شَبِـتونمنـوَربھنـورخُـدا♥️••¡ッ
#اِلتمـٰاسدُعـٰا💜!••
یـٰاعَـلۍمَـدد..💛••!ッ
#مهدی_جان 🌹
مهدی نظری به ما عنایت کن
مارا به صراط خود هدایت کن
مهدی! اگر از منتظرانت بودیم
چون دیده ی نرگس نگرانت بودیم
با این همه روسیاهی و سنگدلی
ای کاش که از همسفرانت بودیم
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
.
🌹#خواص_صلوات
❣امام صادق (ع) ؛
دعا را با #صلوات آغاز کن چراکه
صلوات همواره پذیرفته است
و خدا برتر از آن است که
بخشی از دعا را پذیرفته
و بخشی را رد کند.
📚 امالی ۱۷۲
.
❤️امام علی علیه السلام:
🌱بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ
ميان شما و پندپذيرى، پرده اى از غرور و خودخواهى وجود دارد
#حدیث
حکمت 282 نهج البلاغه