فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این چه نظام اسلامیه که توش اینهمه فساد و اختلاسه؟؟
🌕 پاسخ را از زبان استاد راجی بشنوید؛
🔹 یک سوم نهج البلاغه در رابطه با فساد و اختلاس است، یعنی علوی ترین حکومت تاریخ پُر بود از اختلاس!
🔹 طلحه و زبیر که هیچ، ابن عباس پسرعموی پیامبر(ص)، راوی حدیث، مفسر بزرگ، زمانی که حاکم بصره بود اختلاس کرد! حضرت بالای منبر گریه کرد و فرمود دیگر من به چه کسی اعتماد کنم! خدایا مرگ علی را برسان!
🔹 اشاره به این مطالب به معنای جواز فساد نیست، اما ببینید؛ اینهمه فساد درحکومت حضرت درحالی بود که تمام مقامات حکومت توسط امیرالمومنین (ع) انتخاب میشدند!، درحالیکه الان جمهوری اسلامی است یعنی تمام مقامات مستقیم یا غیرمستقیم توسط خود مردم انتخاب میشوند.
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🔴 دو امر لازم برای سعادت دنیا وآخرت
🔵 امام باقر علیه السلام فرمودند:
🌕 اگر خواهان قرار گرفتن در مقامات رفیع هستید، اگر خواهان گشایش در هر امری هستید، اگر خواهان جلب رضایت خداوند میباشید، توجّه به دو امر الزامی است:
1⃣ شناخت امام زمان علیه السلام
2⃣ اطاعت از امام زمان علیه السلام
📚 مکیال المکارم جلد ۲، صفحه ۲۰
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔶 پس حقیقت محمّدیه، ذات با تعیّن اوّل است. بنا براین وی اسم اعظم و او را اسماء حسنی است که مجموع عالم، صورت اوست.
♦️ پس "الف" که صورت وجود باطن عام مطلق است "باء" که حرفِ صادرِ نخستین است از آن متعیّن نمیشود مگر به نقطه.
🔶 و به این نقطه، عابد که انسان است از معبود که حق است تمیز یافته است که ترکیب در باء آمده است و فرد علی الاطلاق الف است. "کُلّ ممکن زوج ترکیبی".
♦️ و این اوّلین ترکیب است که در عالمِ امکان قدم نهاده است و حادث از قدیم تمیز یافته است.
🔶 چه اینکه ظهور حق تعالی در صُوَر موجودات، چون ظهور الف است در صُوَر حروف.
♦️ پس تعیّنِ حقِّ مطلق که معبود است به صورت خلق مقیَّد که عابد است، نیست مگر به سبب نقطهی تعیّنیهی وجودیهی اضافیهی مسمّی به امکان و حدوث که تحتِ وجودِ باء است که صورت عقل اوّل است.
🔶 و انسان کامل، تعیّن اوّل است.
🍃نخستین آیتش "عقل کُل" آمد
🍂که در وی همچو "باءِ" بسمل آمد
📚حضرت علامه حسن زاده (ره)/سدرة المنتهی/ج۱/ص۷۸
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🌷#خلوت و #تنهایی در شب را دریابید!
🔶 بارتان در این جلسات عمومی، اینجا به تعبیر محلّى ما رَسا نمیشود؛ یعنی به حدّ نصاب نمیرسد. اینجا شما را یک کمی تهییج تان میکند، یک کمی گرمتان میکند.
🔷 بارتان را باید در خلوت های شب ببندید، بارتان را باید در خصوصی ببندید، پیش خودتان و خدایتان ببندید که جوان سرش را در سحر بگذارد به سجده، خدا شاهد است مُلک و ملکوت را به هم میپیچد. اصلاً داد نظام هستی را در میآورد.
🔶 بعد وقتی به نماز شب می ایستد، خودش خلوت، تنهایی، دلش شکسته، اشکش روان شده، سر گذاشته روی سجده برنمیدارد؛ آن خلوتها، آنها برای شما کار میرسد.
🔷 اینجا بدک نیست، یک کمی گرم میشوید، خب خوب است، نه اینکه نه، یخ نمیزنید، این جور جلسات یک کمی گرم میشوید امّا مهم اش آن خلوت های شبتان است.
🔶 خودتان باید تنها شوید با خدایتان، با ائمهتان، با امام صادقتان، با امام کاظمتان، با حضرت بقیة الله، با قرآنتان ...
🔷 این شبی با قرآن و این قاری این جور میکشد و آن جلسه، الله ....، یک کمی داغتان میکند، بدک نیست، نمیگوییم نه، بالاخره یخ نمیزنید؛ امّا اینکه گُر بگیرید، آتش بگیرید، ذغال شوید، آن را باید بروید درون کورهی خلوت، درِ کوره هم باید بسته باشد، بعد آن آتش درون در مغزتان فرو رود تا جان من و شما حالا ذغال شود، حالا اَنگِشت شود.
🔶 و این جلسات بدَک نیست، خوب است، اگر بخواهید در بار بستن آخرت به همین مقدار جلسات اکتفا کنید جوابگو نیست ، یعنی طبعش جوری نیست جواب بگوید، مگر اینکه جلسه خیلی خیلی مرتّب، کأنّه هزار نفر نشسته ایم، هزار تا نیستی، تو تک نفر همان خودت، تکی، من هم که دارم حرف میزنم من خودم تک و تنهایم. اگر چنین جلسه ای شد؛ شاید، آن هم شاید، چون نفس اینقدر عجیب است آقا، اگر یک چیزکی توّجه او به گوشه ای، کناری، این طرف، آن طرف، نمیشود.
🔷 و لذا سحر بیدار میشود گرسنه اش هست، نمی شود! تشنه اش هست، نمی شود! خواب دارد، نمی شود! خسته است، نمیشود!
🔶 فکر نکن اگر مثلاً سحر هم بلند شد و خلوت و تنهایی دارد نماز شب میخواند، آنجا هم بار را خوب میبندد، نه. خسته است، نه. خواب آلود است، نه. بیخوابی کشیده نمیتواند بخوابد، از بیخوابی رنج می برد نمیشود. بار بسته نمیشود. درد دارد یک جایی از بدن، نخیر. یک صدایی می آید ولو صدای تق تق ساعت ذهنش را... نمیشود. خیلی توحّد میخواهد.
🔷 خلوت را، حضور را، مراقبت را... تا انشاءالله به جایی برسیم که دریا شویم، حالا خاتم انبیاست، مأموریت برای نبوّت دارد، در بین مردم، شبانه روز، امیرالمؤمنین است، جنگ هاست، نخیر. در آن گُر میدان جنگ صِفّین علی تنهای تنهاست.
🔶 آقا در دیوان دارد:
🌷 بود مرد تمامی آن که از تنها نشد تنها،
🌷به تنهایی بود تنها و با تنها بود تنها
🔷 دیگر باید یک جایی برسد به یک رتبه ای، در بین جمع هست امّا هیچکس از او خبر ندارد، خاتم انبیاست، دارد با جمع حرف میزند؛
🌷 گفت هرگز میان حاضر و غایب شنیده ای؟
🌷 من در میان جمع و دلم جای دیگر است!!
🔶 هیچ کس نمیداند او در چه حال است، این دیگر دریاست، این اقیانوس است، این دیگر آلوده نمیشود، این با اجتماع آلوده نمیشود، این در بازار هم باشد
آلوده نمیشود، بین جمع است امّا هرگز آلوده نمیشود.
🔷 تا به آنجا نرسیم، بدانیم که آب قلیل هستیم، به اندک چیزی، آنی آلوده میشویم ....
✳️ حضرت استاد صمدی آملی( حفظه الله)
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🔴 خدایا شکرت
🔵 خدایا شکرت به خاطر وجود مردمی که در انتظار صاحبشون حضرت آقا صاحب الزمان ارواحنا فداه هستن.
#خدایاشکرت
#سلام_فرمانده
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊
🌹🕊🌹🕊🌹
🌹🕊🌹
🌹
🟫🚩درسنامه مکتب جعفری
💢آیتالله صمدی آملی:
✍به کرات متذکر شدیم که
مردم صرفا توجه چندانی به
حرفهای ما متدینین و
منسوبین به مکتب
امام صادق ندارند
آنچه مردم و خصوصا
#نسل_جوان را به
#حرکت و انگیزه برای
#تمایل_به_مکتب_نجاتبخشجعفری
وا میدارد
#کردار_حسنه و نیک ما
و پایبندی رفتاری ما
به مواعظ حسنه است
ولذا امام صادق(ع) با
《امر به معروف》
مخالفت ننمودند ولی فرمودند
با #رفتار_نیکتان مردم را
امر به معروف کنید و
نه صرفا با دانایی و
#سخن_بدون_عمل.
امام صادق فرمودند:
《كُونُوا
دُعَاةَ النَّاسِ
بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ
لِيَرَوْا مِنْكُمُ
الِاجْتِهَادَ وَ
الصِّدْقَ وَ
الْوَرَع:
مردم را به غير از زبانتان
دعوت به دين كنید. آنان باید سعى
و كوشش در درستى و پرهيزگارى
و خویشتنداری را در
عمل شما مشاهده كنند》
امان از #واعظ_غیرمتعظ که
ناله جناب حافظ(ره) را در آورده:
🔶واعظانکاینجلوهدرمحرابومنبرمیکنند
🔶چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند
🔶مشکلی دارم زدانشمند مجلس باز پرس
🔶توبهفرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند
🚩🏴🚩🏴🚩
مدافعان ظهور
شهادت امام صادق تسلیت
▪️کاش من هم به لطف مذهب نور، تا مقام حضور میرفتم
▪️کاش مانند یار صادقتان، بیامان در تنور میرفتم
▪️علم عالم در اختیار شماست، جبر در این مسیر حیران است
▪️چشمهایت طبیب و بیمارش، یک جهان جابر بن حیان است
▪️روز و شب را رقم بزن آخر، ماه و خورشید در مُرکّب توست
▪️ملک لا هوت را مراد تویی، آسمانها مرید مذهب توست
▪️قصه تکرار می شود یعنی باز هم در مدینه عاشق نیست
▪️کوچه در کوچه شهر را گشتم هیچکس با امام، صادق نیست
▪️خواب دیدم که پشت پنجرهها، روبروی بقیع گریانم
▪️پابه پای کبوتران حرم، در پی آن مزار پنهانم
▪️گریه در گریه با خودم گفتم، جان افلاک پشت پنجره هاست
▪️آی مردم! تمام هستی ما، در همین خاک پشت پنجره هاست
سید حمید رضا برقعی
امید:
◾️مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش اوّل◾️
▪️گرچه مذهب شیعه همان مکتب رسول خدا است؛ و آموزههای همهی ائمّه در تبیین این مکتب، سهیم و دَخیل است؛ امّا اینکه امام صادق عليه السّلام به عنوان رئیس مذهب مشهورند، به دلیل موقعیت فوقالعادهای است که برخلاف پدران بزرگوار و فرزندان معصومشان، در اختیار آن حضرت قرار گرفت. ایشان در یک دورهی انتقالی، بیشترین فراغت را برای نشر و تبیین و ترویج و تعلیم معارف قرآن و اهل بیت، در اختیار داشتند.
▪️دوران امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، دورهی انتقال حکومت از بنی امیّه به بنی عبّاس، یا به تعبیر دقیقتر از بنی مروان به بنی عبّاس بود و درگیریهای قدرتهای سیاسی با یکدیگر، فرصت و فراغت به آنها نمیداد که کنترل فوقالعاده و اختناق شدیدی را که در زمان سایر ائمّه علیهم السّلام اعمال میکردند، در آن زمان هم اعمال کنند.
▪️به همین خاطر بعد از دوران اختناقی که خصوصاً بعد از واقعهی عاشورا پیش آمد و حکومتهای ظالم اموی، کوچکترین مَنفَذی را برای تبیین معارف قرآن و اهل بیت علیهم السّلام باقی نگذاشتند؛ امام باقر علیه السّلام و بعد از ایشان امام صادق عليه السّلام این فرصت را پیدا کردند که این معارف را تبیین و ترویج کنند.
▪️شاید حدود هشتاد درصد احادیثی که در کتب حدیثی شیعه به ما رسیده است، از این دو امام بزرگوار، امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، نقل شده است؛ به خاطر فرصت و فراغت ایشان. واِلاّ این گونه نیست که ائمّهی دیگر در مقام و مرتبهی علمی، چیزی کمتر از این دو امام بزرگوار داشتند. چنین فرصت و فراغتی در اختیار دیگر ائمّهی ما قرار نگرفت. این است که مکتب تشیّع، به نام امام صادق شناخته شد.
▪️شاید به لحاظ دیگری هم مذهب تشیّع به جعفری مشهور شد و آن این که مذاهب فقهی چهارگانهی اهل سنّت (حَنَفی، مالکی، شافعی، و حَنبلی) هم تقریباً در عصر امام صادق علیه السّلام شروع به شکل گیری کردند. اَبوحَنیفه، معاصر امام صادق علیه السّلام بود و دو سال شاگردی و طلبگی ایشان را کرده بود؛ تا پایان عمر هم میگفت:
«لَوْلا السَّنَتانِ لَْهَلَکَ اْلنُّعمان»
اگر آن دو سال که من به درس امام صادق علیه السّلام رفتم، نبود؛ هلاک شده بودم. اینکه چه شد کسانی که شاگرد امام صادق علیه السّلام بودند، رو در روی امام ایستادند؛ برای خودشان مذهبی بنیان گذاری کردند و عدّهای را به دور خود جمع کردند؛ نکاتی است که در کتاب «حدیث دوست» به آنها اشاره شده است.
▪️چون این مذاهب از زمان امام صادق علیه السّلام به بعد شکل گرفتند و این چهار مذهب به اسم بنیان گذارانشان شناخته شدند؛ یعنی پیروان احمد حَنبَل را حنبلی مذهب؛ پیروان ابوحنیفه را حنفی مذهب؛ پیروان مالک بن انس را مالکی و پیروان امام شافعی را شافعی میگویند؛ پیروان مکتب تشیّع را هم، پیروان مذهب جعفری نام مینهند.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب
مناسبات_ماه_شوال
#شهادت_امام_صادق
▪️▫️▪️🔲▫️▪️▫️
🔲 «شیعه حقیقی شهید است»
🔆 «وَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ لِيَ الصَّادِقُ ع يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ الْمَيِّتَ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ شَهِيدٌ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ إِنْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ قَالَ وَ إِنْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ فَإِنَّهُ حَيٌّ يُرْزَق»
🔆 «امام صادق علیه السلام به ابوبصیر میفرماید: اگر کسی با امر ولایت اهل بیت از دنیا برود شهید است. ابوبصیر از این بیان تعجب کرده و سوال میکند حتی اگر این فرد در بستر بمیرد؟
*حضرت میفرماید: حتی اگر در بستر هم بمیرد زندۀ دائم و مرزوق ابدی است، که رزق خاصی در اختیار او قرار میگیرد.*»
📘 بحارالانوار، ج۶۵، ص ۱۴۲
☑️ *شیعۀ حقیقی در همین عالم به شهود میرسد. او پیوسته در محضر حق حضور دارد و جمال او را مشاهده میکند؛ به همین جهت عنوان شهید برای او در نظر گرفته شده است*.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
امید:
▪️خدمتگزار امام صادق علیه السلام میگوید: سَمِعْتُهُ يَقُولُ لِدَاوُدَ بْنِ سِرْحان: شنیدم که امام صادق علیه السلام به داودبنسرحان میفرمودند: يا داوُدُ اَبْلِغْ مَوالِیَّ عَنِّی السَّلامَ وَ اَنِّی اَقُولُ: ای داود سلام مرا به دوستان و دوستداران من برسان و به آنها بگو که من میگویم: رَحِمَ اللهُ عَبْداً اِجْتَمَعَ مَعَ آخَرَ فَتَذاكَرَ اَمْرَنا: رحمت خدا بر آن بندهای که با دیگری جمع میشود، با دوستش، با برادرش، با خواهر ایمانیش جمع میشود، فَتَذاكَرَ اَمْرَنا، و مینشینند در مورد امر ما، برنامهی ما، مکتب ما، با هم سخن میگویند. فَاِنَّ ثالِثَهُما مَلَكٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُما: که سومیِ این دو نفر، مَلَکی است که حاضر میشود و استغفار میکند برای این دو مؤمنی که با هم نشستهاند و در مورد امر ما، در وادی ولایت، با هم سخن میگویند.
▪️وَ مَا اجْتَمَعَ اثْنانِ عَلیٰ ذِكْرِنا اِلّا باهَی اللهُ تَعالیٰ بِهِمَا الْمَلائِكَةَ: و هیچ دو نفر مؤمن یا مؤمنهای با هم جمع نمیشوند در گفتگو کردن در باب مکتب ما، آرمان و برنامهی ما، شخصیّت و مقام ما اهلبیت، مگر اینکه خدای متعال به این دو، بر ملائکه مباهات و فخر میکند، که چنین بندگان عزیز و عظیمی دارم.
▪️فَاِذَا اجْتَمَعْتُمْ فَاشْتَغِلُوا بِالذِّکْرِ: پس وقتی با هم جمع شدید، مشغول ذکر شوید. مشغول یاد ما و یاد خدای متعال شوید. نشستنهایتان، خالی از گفتگو در رابطه با مکتب و آرمان ما، مقام و ولایت ما اهلبیت نباشد و این آموزهای است برای همهی ما که اگر میهمانی تشکیل میشود، اگر دید و بازدیدی داریم، اگر به دیدار دوستی میرویم، اگر با یک دوست اهلبیت علیهم السلام جایی جمع میشویم، ولو شده یک جمله، یک یادآوری در حیطه ی امر ولایت و شخصیّت اهلبیت علیهم السلام داشته باشیم.
▪️این توصیهی امام صادق علیه السلام است که فرمودند: فَاِذاَ اجْتَمَعْتُمْ فَاشْتَغِلُوا بِالذِّکْرِ: وقتی با هم جمع شدید، مشغول یاد ما شوید؛ یک یادآوری کنید؛ نکتهای در رابطه با شخصیّت ما، سیرهی ما، زندگانی ما، نقش ما در عالم هستی و در رهبری مؤمنان، با هم داشته باشید.
▪️فَاِنَّ فِی اجْتِماعِکُمْ وَ مُذاکَرَتِکُمْ اِحْياؤُنا: چرا که با همین جمع شدن و گفتگو کردنتان در این باب، ما را زنده میکنید؛ مکتب و آرمان ما را زنده میکنید؛ نمیگذارید که یاد ما فراموش شود؛ آرمان و مکتب ما فراموش شود. این نشستنهای شما مؤمنان با همدیگر و گفتگو کردنتان در امر ولایت، باعث زنده ماندن راه و مکتب ولایت خواهد شد.
▪️وَ خَيْرُ النّاسِ مِنْ بَعدِنا مَنْ ذاکَرَ بِاَمرِنا وَ دَعا اِلیٰ ذِکْرِنا: و بعد از ما ائمّه، بهترینِ مردم کسانی هستند که در رابطه با امر ولایت ما، با هم به مذاکره میپردازند و دیگران را دعوت به یاد ما میکنند؛ کسانی را که غافل و بیتوجهّند، به یاد ما اهلبیت: دعوت میکنند.
خب این یک روایت، که ارزش این نشستنهایمان را کنار هم بدانیم. بدانیم چه توفیق بزرگی خدا نصیب همهی ما کرده که میآییم با هم مینشینیم و یادی از اهلبیت علیهم السلام و مکتب و آموزههای آن بزرگواران میکنیم.
◾️استاد مهدی طیب ◾️
🔴 چگونه از یاوران امام عصر ارواحنافداه بشویم؟
🔵 پاسخ را از لسان #امام_صادق علیه السلام می شنویم:
🌕 امام صادق علیه السلام فرمودند :
🔹 مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ اَلْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ اَلْأَخْلاَقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ اَلْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ اَلْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ اِنْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا اَلْعِصَابَةُ اَلْمَرْحُومَةُ.
🔺 هر کس دوست می دارد که از یاران امام زمان ارواحنا فدا باشد پس باید منتظر باشد و با ورع و محاسن اخلاقی عمل کند و اگر در حالی که منتظر است از دنیا برود و امام زمان ارواحنا فدا بعد از او ظهور فرماید، اجر او مثل کسی است که حضرت را درک کرده.پس مجدانه و با تلاش منتظر باشید، گوارا باد بر شما ای گروهی که مشمول رحمت خدا هستید.
📚 غیبت نعمانی ج ۱ ص ۲۰۰
#شهادت_امام_صادق
🔴 فضیلت منتظران #امام_زمان ارواحنافداه
🔵 امام صادق علیه السلام فرمودند:
🌕 المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَرَ کَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یَدَی رَسولِ اللّهِ یَذُبُّ عَنهُ
🔺 منتظر ظهور امام دوازدهم مانند کسی است که در رکاب پیامبر خدا شمشیر کشیده است و از ایشان دفاع می کند.
📚 کمال الدین شیخ صدوق ص ۶۴۷
#شهادت_امام_جعفر_صادق