#مهدےجان❤️
در کوی تو به ملک جهانم نیاز نیست
با روی تو،به باغ جنانم نیاز نیست
تنها نشان عاشق تو،بینشانی است
من عاشقم،به نام و نشانم نیاز نیست
از هرچه غیر دوست دگر دل بریدهام
جز دیدن امام زمانم نیاز نیست
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
✨شبت بخیر همه داروندارم✨
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی شبِ یازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ ه.ق ،برابر با ۱۴۰۰/۲/۳◾️
◾️جلسه هفدهم « شرح رساله لقاءالله » ، قسمت اول ،از دقیقه (۱۰-۱)◾️
▪️واعلم اَنَّ دَرَجاتِ الجّنَة عَلی عددِ آیاتِ القرآن.
"بدان درجات بهشت به عدد آیات قرآن است"
اگر در معنای ظاهری عبارت توقف کنیم ، هر آیه ای از قرآن به منزله یک درجه ای از درجات بهشت است ، یعنی در حدود شش هزار و ششصد وشش درجه برای بهشت میتوان قائل شد.
▪️در قیامت به شخص قاریِ قرآن در نشئه طبیعت خطاب می ِشود" اِقراء وَأرق" یعنی بخوان و بالا برو، البته کسی که در این جا (نشئه طبیعت) قرآن تلاوت کرده و قابلیّت واستعداد پیدا کرده است مخاطب به این خطاب میشود.
▪️به همین دلیل در حدیث آمده است که : قرآن را تلاوت کن ، به آن عمل نما، در انجام فرائض و شرایع آن کوشش کن، به حلال و حرام آن آمِر و ناهی باش ، در تَهَجُّدِ به قرآن اِهتمام داشته باش. زیرا قرآن عَهدُاللّهی است که باید هر روز در آن بنگری ، در این صورت آمادگی پیدا میکنی که به تو بگویند بخوان و بالا برو.
▪️انشاءالله توفیق داشته باشیم در شبانه روز در طول عمرمان در محضر قرآن تشرّف حاصل کنیم به فرموده امام(علیه السلام) حتی به اندازه "پنجاه آیه" ( خَمسینَ آیَه) بخوانیم. البته چونکه این عزیزان خود عرب زبان بودند برای آنها آسان بود امّا برای غیر عرب زبانها این تلاوت کار سختی است. ما کلام را تَنَّزل بدهیم ، آن را به پنج آیه سفارش میکنیم. به این نحوی که بیان شد تلاوت شود.
▪️در تلاوت قرآن، طوری عمل نماید که ، تمام اعضا و قوا در این تلاوت سهیم باشد ، چشم با نگاه کردن تلاوت میکند ، گوش و همچنین قوه مربوط به این عضو با شنیدن صدای قرآن ، قاری محسوب میشود .
▪️این نحوه تلاوت قرآن، مانند نماز است. در نماز تمام اعضاء و جوارح در حال نماز خواندن هستند . وقتی در ابتدا رو به قبله میایستیم که مَقادیم بدن به سمت قبله رو میکنند در این حال کلّ بدن در حال نماز است.
▪️مجموعه بدن در هنگام رکوع وسجده بافت خاصی پیدا میکند در سجده هفت عضو بدن حتماً باید مُماس با زمین شود ، دو کف دست ، دو زانوی پا، دو تا نوک انگشت شصت پا و دیگری هم نقطهی پیشانی است که بر روی مُهر قرار میگیرد ، اینها اعضای هفتگانه در نماز خواندن هستند .
▪️در هنگام اقامهی رکعات نماز ، ایستادن در نماز ، ذکر بدن محسوب میشود.
▪️پس نمازِ بدن، به ایستادن است البته در نماز های مستحبی میتوان نشست و نماز خواند.
▪️در آغاز نماز وقتی دستها را برای تکبیرةالاِحرام بلند میکنیم باید کف دستها به سوی قبله باشد این حرکت خود برای دست یک نحوه نماز خواندن است.
▪️تمام حرکات و سَکَنات و هیئت و بافتی که در نماز داریم همه در مجموع نماز را تشکیل میدهد. در تکبیرِ نماز ابتدا نماز گزار یک تعدادی از کارها را بر خود حرام می کند. مانند نگاه کردن به اطراف. خوردن ، آشامیدن، ... یعنی با گفتن تکبیرةالاِحرام ، مُحِرِم میشود و مجوز ورود به نماز را پیدا میکند.
#رمضان_۱۴۰۰
#جلسه_هفدهم_شب_۳_۲_۱۴۰۰
#شرح_رساله_لقاءالله
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب یازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴٢ ه.ق ،برابر با ۱۴۰۰/۲/۳◾️
◾️جلسه هفدهم شرح رساله لقاءالله، قسمت دوم ، دقیقه (٢۰-۱۰)◾️
▪️تمام اعضاء وجوارح و همه قوای انسان در هنگام اقامهی نماز در حال نماز خواندن هستند، مانند قوه حافظه ، قوه مُتَخیّله، قوه خیال ، قوه مُتَصوّره ، قوه عاقله، در هنگام نماز در کار هستند.
▪️حواس پنجگانه انسان اعم از قوه سامِعه در شنیدن ، قوه باصِره در دیدن ، در حال نماز هستند .به همین دلیل فرمودند: در هنگام نماز چشم نمازگزار باید باز باشد و به محل سجده نگاه کند ، یا فرمودند در هنگام رکوع بین دو تا قدم خود را نگاه کنید، دلیل این دستورات این است که هر یک از اعضاء ، نماز مخصوص به خودشان دارند.
▪️در هنگام نماز ، زبان کوچک با زبان همکاری میکند تا دَمِ خارج شده از ریه به حلق برسد و به صوت تبدیل شود ، اگر نماز جَهریه است باید بلند بخواند ، اگر نماز اِخفاتیه است باید آهسته خوانده شود و صوت نداشته باشد.
▪️اگر کسی بگوید من حضور قلب ندارم پس نماز خواندنِ من فایده ای ندارد در پاسخ او باید گفت تمام اعضاء و جوارح انسان در حال نماز خواندن هستند و اگر با حضور قلب باشد خیلی بهتر است.
▪️اگر در نماز، حضور قلب باشد این توجه قلبی، به منزلهی امام جماعت محسوب میشود .در این مسیر تمام قُوا ، اعم از قوایِ خیال و وَهم و مُتخیّل و مُتصوّره که کلمات را با کلمات ترکیب میکند آیات را با آیات ضمیمه میکند و دَم به دَم از قوه حافظه مُدرکات خودش را به ظهور میرساند.
▪️برای مثال بعد از تکبیر" بِسم الله الرحمن الرحیم "میگوید بعد آن "الحمداللّه " میگوید اگر شخص حافظه نداشته باشد نمیتواند این ها را به ترتیب اِعاده کند.
▪️در هنگام نماز قوه متخیّله اَشکال و صُوَرِ کلمات را از مخزن خیال صورتگری میکند تا با همدیگر دوخت و دوز کند و این رَوندِ پشت سر هم بودن ، درست صورت بگیرد. آنقدر این جا کار انجام میگیرد که تعجب آور است.
▪️قوه متخلیّه در این هنگام شش کار را انجام میدهد :
▪️صورت را با صورت ترکیب میکند.
▪️صورت را با معنا ترکیب میکند.
▪️معنا رابا معنا ترکیب میکند.
▪️صورت را از صورت تجزیه میکند.
▪️معنا را از صورت تجزیه میکند.
▪️معنا را از معنا تجزیه میکند.
▪️متخَیّله مانند یک نقاشی است که میخواهد عکس یک حیوانی را بکشد که فرضاً سَرِ او شبیه طاووس باشد بدن او شبیه گاو ، پاهای او شبیه فلامینگو ...! این نحوه تجزیه و ترکیب کار بسیار بزرگی است.
▪️در نماز؛ تمام اعضاء و جوارح و قوای ادارکی از قوای حسی گرفته تا خیالی و وهمی و مخازنِ آنها همه در حال نماز هستند. تمام اعضاء و جوارح وهمچنین قلب که به طور مستمر در حال تَقلُّب و انقلاب است در حال نماز است.
▪️قلب را به این دلیل قلب میگویند چون این توانمندی را دارد که دائماً بسوی عالم غیب رو کند وبه عالم شهادت مُطلقه برگردد. و به عالم شهادتِ مُضاف برود و واردِ غیب مُضاف شود و همچنین به عالم غیبِ مطلق برود ... یعنی بطور مستمر در حال رفت آمد در عوالِم است این توانمندی را مقام قلب میگویند.
▪️قلب حالت تحولی دارد؛ گاهی در غیب است، گاهی هم تنزّل میکند در عالم مادّه است. اگر قلب در هنگام نماز توجّه غیبی او بر قرار باشد، قابلیّت پیدا میکند که امام جماعت شود. سایر قوا مادونِ قلب هستند لذا ایشان افق اعلایی دارد به همین دلیل بقیّه قوای ادراکی نمیتوانند امام شوند.
#رمضان_۱۴۰۰
#جلسه_هفدهم_شب_۳_۲_۱۴۰۰
#شرح_رساله_لقاءالله
⭐️☘⭐️☘⭐️☘
🥀
#سلام_مولای_مهربانم❤️
اے قیام ڪنندهٔ بـہ حق
جہــاڹ انتظار
قدومت را می کشد
چشمماڹ را
بہ دیده وصاڸ روشڹ ڪڹ
اے روشڹ تر از هر روشنایی
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرج
🌹🍃🌹🍃
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
#نتیجه_پرهیزکاری
#نهج_البلاغه
◽️ أَلَا وَ بِالتَّقْوَي تُقْطَعُ حُمَةُ الْخَطَايَا
🔴آگاه باشید با پرهیزكاری، ریشه های گناهان را می توان برید.
📚 #خطبه ۱۵۷
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«سلام علی آل یس»
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
14.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«سلام علی آل یس»
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یــاران امــام زمــانـی...
استاد#پناهیان
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
#آخرین_عروس 0⃣0⃣1⃣ حضرت_نرجس_س_و_تولد_آخرین_موعود ــ يك حسىّ به من مى گويد همين الآن بايد به آن
#آخرین_عروس 1⃣0⃣1⃣
حضرت_نرجس_س_و_تولد_آخرین_موعود
آيا او را به ياد دارى؟ همان پيرمردى كه به دستور امام به بغداد رفت و بانو نرجس را به سامرّا آورد.
درِ خانه بِشر را مى زنيم. او با ديدن ما خيلى خوشحال مى شود و ما را به داخل خانه مى برد.
از اوضاع شهر سامرّا سؤال مى كنيم. او براى ما مى گويد كه سپاهيان مُهتَدى - همان خليفه زاهدنما - را كشتند و با خليفه اى جديد به نام مُعتَمد بيعت كردند. اين خليفه جديد بيشتر به فكر خوش گذرانى و عيّاشى است.
من رو به بِشر مى كنم و در مورد
امام_عسكرى(ع) و فرزند مهدى(عج) سؤال مى كنم.
خدا را شكر كه آنها در سلامت كامل هستند، اكنون مهدى(عج) حدود سه سال دارد.
خوب است در مورد بانو نرجس هم سؤالى از او بكنم.
نمى دانم چه مى شود تا نام بانو را به زبان مى آورم اشك در چشم بِشر حلقه مى زند.
من نگاهى به او مى كنم و از او مى خواهم توضيح بدهد.
بِشر برايم مى گويد كه نرجس آرزو
مى كرد مرگ او زودتر از مرگ
امام_عسكرى(ع) باشد و اكنون بانو به آرزوى خود رسيده است.
او در بهشت مهمان حضرت_فاطمه(س) است.
نرجس از خدا خواسته بود كه مرگش زودتر از محبوبش فرا برسد.
امّا به راستى در اين خواسته او چه رازى نهفته بود؟
شايد نرجس مى خواسته است به دو بانوى بزرگ اقتدا كند، خديجه(س) قبل از پيامبر(ص) از دنيا رفت، فاطمه(س) هم قبل از على(ع) در فرصت مناسبى همراه شيخ به خانه امام_عسكرى(ع) مى رويم، اين سعادت بزرگى است كه مى توانيم با امام ديدارى تازه كنيم.
اين ديدار روح تازه اى به ما مى دهد.
امام محبّت زيادى به شيخ مى كند و با او سخن مى گويد و به سؤال هاى او پاسخ مى دهد.
بعد از لحظاتى شيخ سكوت مى كند. هر كس جاىِ او باشد دوست دارد كه مهدى(عج) را ببيند، اين آرزوى اوست; امّا نمى داند كه آيا اين آرزو را به زبان بياورد يا نه؟
آيا من لياقت دارم #مهدى(عج) را ببينم؟ آيا خدا اين توفيق را به من مى دهد؟
شيخ در همين فكرهاست كه ناگهان
#امام_عسكرى(ع) او را صدا مى زند:
"اى احمد بن اسحاق! بدان كه از آغاز آفرينش دنيا تا به امروز، هيچ گاه دنيا از حجّت_خدا خالى نبوده است و تا روز قيامت هم، دنيا بدون حجّت_خدا نخواهد بود.
رحمتهاى الهى كه بر شما نازل مى شود و هر بلايى كه از شما دفع می شود به برکت حجت خداست".
🔻نویسنده: مهدی خدامیان آرانی
ادامه_دارد...
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
توقیعات و روایات امام زمان(عج)
دعای فرج پیامبر یا امام زمان!؟
واژه «فَرَج» (به فتح ف، ر)، در لغت به معنای «رهایی از غم و اندوه و گشایش» است،[۱] و در کتاب های حدیثی که دعاها و اعمالی برای حصول فَرَج و گشایش امور ذکر شده، با توجه به همین معنای لغتی آن است.
در این جا، به ذکر سه مورد از دعاهایی که به «دعای فَرَج» و نیز نمازی که به «نماز فَرَج» نام گذاری شده، اکتفا می شود:
یک. دعایی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که به آن «دعای فَرَج» نیز گفته می شود: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا مَنْ عَلَا فَقَهَرَ…».[۲]
دو. دعایی که به «دعای فرج امام زمان (ع)» شهرت یافته و در آن عبارت «فرجاً عاجلاً»[۳] آمده است و با «أللٌهُمَ (إلهِی) عَظُمَ البَلاءُ وَبَرِحَ الخَفَاءُ…» آغاز می شود.[۴]
سه. نمازی که از امام علی (ع) نقل شده که «نماز فرج» نام دارد.[۵]
امّا دعای «أللٌهُمَ کُن لِوَلِیٌکَ…» با توجه به معنایی که گفته شد، دعای فَرَج نامیده نمی شود، بلکه از دعاهایی است که شیعیان در حق حضرت امام زمان (عج) می نمایند و از اعمال شب ۲۳ ماه مبارک رمضان محسوب می شود. البته، این دعا را در هر زمانى که یادی از آن حضرت شود، می توان خواند.[۶]
پی نوشتها:
[۱]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۲، ص ۳۴۳، واژه «الفَرَج»، نشر دار صادر، بیروت، چاپ سوم، ۱۴۱۴ق؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، محقق و مصحح: حسینی، سید احمد، ج ۲، ص ۳۲۲، نشر کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، ۱۴۱۶ق.
[۲]. ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات و منهج العبادات، ص ۹۰، دار الذخائر، قم، چاپ اول، ۱۴۱۱ق.
[۳]. البته، در جای دیگری این دعا با اندک تفاوتی آمده است که پس از نماز امام زمان (عج) خوانده می شود؛ (ر.ک: شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه،ج ۸، ص ۱۸، مؤسسه آل البیت (ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ق.).
[۴]. عاملى کفعمى، ابراهیم بن على، المصباح – جنه الأمان الواقیه و جنه الإیمان الباقیه، ص ۱۷۶، نشر دار الرضی، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۵ق.
[۵]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق ، ص۳۲۹، شریف رضی، قم، چاپ چهارم، ۱۴۱۲ق.
[۶]. شیخ طوسی، محمد بن الحسن، تهذیب الاحکام، محقق و مصحح: خرسان، حسن الموسوی، ج۳، ص۱۰۳، دار الکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق؛ مفاتیح الجنان، اعمال ماه مبارک رمضان، دعای شب بیست و سوم.
منبع:اسلام کوئیست
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🌷امام مهدی شناسی
✨علم و معرفت امام✨
◀️فصل اول:
نظریات علمی درباره علوم و تصرفات تکوینی ائمه علیهم السلام
🔺اشاره
💠دیدگاههای موافق و مخالف درباره علم غیب و تصرفات تکوینی انبیاء و ائمه علیهم السلام در طول قرن ها، دانشمندان مسلمان و مفسران به هنگام بحث درباره ی حقانیت دین اسلام و رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه معصومین علیهم السلام به یک دسته از آیات و احادیث غیبی استناد کرده اند که از مهمترین و رساترین آنها، احادیث مربوط به پیش گوییها و حوادث آخرالزمان است.
💠بحثی که پیش میآید این است که: آیا حجج الهی و ائمه معصومین علیهم السلام به تمام حوادث و جریاناتی که پیش میآید و یا در گذشته روی داده و یا در آینده انجام میشود، آگاهی دارند و آنها را میدانند یا نه؟
برای روشن شدن این حقیقت که آیا انبیاء، اوصیاء و ائمه ی معصومین علیهم السلام علم غیب دارند و از آینده میتوانند خبر بدهند یا نه، بایددرباره علم در قرآن و روایات بحث شود. عده ای این چنین تصور کرده اند که کرامات و معجزات و خوارق عادات که از انبیاء و اوصیاء علیهم السلام سر زده، قابل باور نیست.
💠فضایل و ولایت تکوینی آن ذوات مقدسه را منکر شده اند و آنان را هیچ کاره در عالم هستی میدانند و فرقی بین آنها و سایر افراد نمی گذارند و برای ادعای خودشان به یک سری از آیات قرآن استدلال میکنند.
🔴دیدگاه منکرین
💠منکرین علم غیب ائمه اطهار علیهم السلام، برای اثبات مدعای خود به آیاتی از قرآن کریم استدلال کرده اند که در زیر به آنها اشاره میگردد:
🔸۱- آیه ۱۸۷ سوره اعراف:
{یَسْألُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أیَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّی}.
ای رسول من! از تو از قیامت سؤال میکنند که چه وقت فرا میرسد، پاسخ بده که علم آن منحصراً نزد خداوند است.
🔸۲- آیه ۳۴ سوره لقمان:
{إِنَّ اللهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَیُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَیَعْلَمُ مَا فی الأرْحَامِ وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَاذَا تَکْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ بِأیِّ أرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ}.
همانا علم ساعت (قیامت) نزد خدا است و باران را فرو میبارد و به آنچه در رحم هاست عالم است و هیچ کسی نمی داند که فردا چه خواهد شد و هیچ کسی نمی داند که در کدام سرزمین مرگش فرا میرسد، قطعاً خداوند دانا و آگاه است.
🔸۳- آیه ۸ و ۱۹ سوره ی مطففین:
{وَمَا أدْرَاکَ مَا سِجِّینٌ}.
تو نمی دانی سجین چیست.
{وَمَا أدْرَاکَ مَا عِلِّیُّونَ}.
تو نمی دانی علیون چیست.
🔸۴- آیه ۹ سوره احقاف:
{وَمَا أدْرِی مَا یُفْعَلُ بِی وَلابِکُمْ إِنْ أتَّبِعُ إِلا مَا یُوحَی إِلَیَّ وَمَا أنَا إِلا نَذِیرٌ مُبِینٌ}.
و نمی دانم که با من و شما عاقبت چه میکند، من جز آنچه به من وحی میشود پیروی نمی کنم و من جز ترساننده ی آشکاری نیستم.
ظاهراً این دسته از آیات به طور اجمال میگویند علم غیب اختصاص به خدا دارد.
🔵نقد دیدگاه منکرین
🔹۱- آیاتی که علم غیب را برای پیامبران اثبات مینماید.
یک دسته از آیات به طور کلی، آگاهی پیامبران از غیب را تصدیق میکنند و میفرمایند:
خداوند پیامبران خود را از امور پنهانی آگاه میسازد که عبارتند از:
🔹۱- آیه ۱۷۹ سوره آل عمران:
{وَ مَا کَانَ اللهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَی الْغَیْبِ وَ لَکِنَّ اللهَ یَجْتَبِی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشَاءُ}.
خداوند شما را از غیب مطلع نمی سازد ولی از فرستادگان خویش هر که را بخواهد برمی گزیند.
این جمله حاکی از آن است که خداوند برخی از رسولان را برای آگاه ساختن از غیب برمی گزیند.
🔹۲- آیات ۲۶ و ۲۷ سوره جن:
{عَالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلَی غَیْبِهِ أحَدًا، إِلا مَنِ ارْتَضَی مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا}.
دانای غیب است هیچ کس را از غیب خویش مطلع نمی سازد مگر پیامبرانی که آنهارا برگزیده است.
🔹مفاد این آیه روشن میکند که در حقیقت علم غیب را خدا میداند و کسی
از غیب مطلع نمی شود جز برخی از پیامبران.
🔹در مواردی که پیامبران الهی از غیب و از پس پرده اطلاع داده اند، قرآن در جاهای مختلف آن موارد را یادآوری نموده است. در سوره یوسف خبرهای غیبی بسیاری موجود است.در قضایای حضرت یعقوب علیه السلام و فرزندانش، هنگامی که یوسف در آخرین ملاقاتش با برادرانش خود را معرفی کرد و پیراهن خویش را داد تا او را نزد پدرش یعقوب برسانند، وقتی برادران یوسف مصر را ترک کردند، حضرت یعقوب علیه السلام فرمود:
{إِنِّی لأجِدُ رِیحَ یُوسُفَ لَوْلا أنْ تُفَنِّدُونِ}.
من بوی یوسف را استشمام میکنم اگر من را ملامت نکنید.
ادامه دارد...
📚 علم_و_معرفت_امام
✍سید رحمت الله موسوی
هیات بنت الحسین اردستان
پیروان ولایت
🔺 هرکس عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخواند خداوند به او هزار نسیم از رحمتش را عنایت میفرماید که خیر دنیا و آخرت است.
📚 امالی شیخ صدوق ص ۶۰۶
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
💠تربیت نسل مهدوی
🌱بچههای خودت را وقتی تربیت میکنی حرف تو را گوش میکنند؛ اما باید به یاد داشته باشی که این بچه، بندهی تو نیست؛ باید کاری کنی که این کار را برای تو انجام ندهد؛ برای خدا انجام بدهد ... و اگر فرزند فقط به نیت رضای پدر این کار را بکند، و عادت کند، کوچک بار میآید.
🌱باید بنشیند با بچهاش صحبت کند که؛
پسرم نماز خواندی برای چه خواندی؟
بعد یادش بدهد که آن کسی که به من و تو چشم داد، گوش داد، دست و پا داد، زبان داد، به ما علاقه دارد؛ خوشش میآید صدای ما را بشنود و ما را مورد نوازش و لطف قرار دهد.
به ما گفته بیایید با من حرف بزنید؛ ما هم در این ساعت معیّن میآییم با او صحبت میکنیم؛ رو به او میکنیم.
👌شما باید قصد قربت را در بچهها ایجاد کنید که وقتی دارند کاری انجام میدهند، واقعاً رضای خدا در نظرشان باشد.
🖋استاد حائری شیرازی (ره)
📚 تمثیلات اخلاقی - تربیتی ،جلد اول ص ۱۱۴
#کودکانمهدوی
#امام_زمان♥
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
اشتیاق با صدای پویا بیاتی موضوع:زیارت وحرم
آهنگ زیبای اشتیاق از پویا بیاتی
در مورد زیارت وحرم خوند خیلی حس خوبی داره .
پویا بیاتی خواننده خوب کشورمون چند آهنگ در مورد مهدویت نیز خونده که بعدا تو گروه قرار میدم
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️ جلسه ششم - عصرِ روز سوم ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش)
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۵
🔸 در حدیث امام رضا (ع) به ریّان بن شبیب آمده، ای پسر شبیب! امروز (روز اوّل محرّم) روزى است که در آن، زکریّا علیهالسّلام پروردگارش را خواند و چنین دعا کرد که :
📚 "رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ" (آلعمران/۳۹)
"پروردگارا! از نزد خودت، ذریّه و فرزندى پاک به من ببخش که همانا تو شنوای دعا هستی"
🔹 خداوند نیز دعاى او را مستجاب کرد و در حالی که در محراب، مشغول عبادت بود، ملائکه او را به فرزندی به نام یحیى بشارت دادند.
🔸 پس هر کس این روز را روزه بدارد و سپس دعا کند، خداوند همانگونه که دعاى زکریّا را مستجاب کرد، دعاى او را نیز مستجاب مىکند.
🔹 در ادامه، امام رضا (ع) فرمودند: یابن شبیب! محرّم، ماهى است که مردم جاهلیّت، حرمت آن را نگه میداشتند امّا این امّت، نه حرمت این ماه و نه حرمت پیغمبر خود را نگه داشتند و ذریّه او را کشتند.
🔸 بخش اوّل حدیث در واقع دستورالعمل امام رضا (ع) به کسانی است که فرزنددار نمیشوند.
🔹 یکی از لطایفی که در این دستورالعمل وجود دارد آن است که افرادی که بچّهدار نمیشوند، اینطور نباشد که صرفاً از خداوند طلب فرزند کنند بلکه همچون حضرت زکریا، ذرّیّه و فرزند پاک و طیّب از حق متعال بخواهند که خداوند نیز به حضرت زکریا، یحیی را عطا فرمود که ظاهراً قبل از او کسی به این اسم نبود.
🔸 به تناسب لفظ *ذرّیّه* که در صدر و ادامهی حدیث شریف آمده است، مقداری به بررسی این لفظ میپردازیم.
🔹 الفاظِ ذرّیّه و عالَم ذَرّ از یک مادّه هستند. یکی از بطون معانی عالم ذرّ آن است که هر شخصی میتواند نسل و ذرّیّه خود را تا روز قیامت و به تعبیری تا زمانی که سطح خشکی زمین برقرار است، مشاهده کند و از احوال آنها باخبر گردد که بر اساس محاسبه حضرت علامه حسن زاده (ره)، تا پایان این دوره که سطح خشکی زمین را آب فرا بگیرد، حدود ۱۸۶ هزار سال طول میکشد.
🔸 بر اساس این نظریه، اگر در هر سال شمسی، دایرهی مِنطقةَالبُروج حدود نصف ثانیه فلکی یا ۴۶۸ هزارم ثانیه فلکی به مُعَدِّلالنّهار نزدیک شود، ۱۸۶ هزار سال دیگر، دایرهی مِنطقةَالبُروج و مُعَدِّلالنّهار با همدیگر متحد میشوند و ماه و آفتاب، هر دو در مدار مُعَدِّلالنّهار قرار میگیرند و در طیّ سال، هر دو در یک نقطه از افقِ حقیقیِ مشرق طلوع و در یک نقطه از افقِ حقیقیِ مغرب نیز غروب میکنند.
🔹 بر این اساس، دو قطبِ مُعَدِّلالنّهار و مِنطقةالبروج باهم تَجاذُب پیدا میکنند و بارندگیها بسیار شدید میشود به گونهای که تمام سطح خشکی زمین را آب فرا میگیرد.
🔸#محرم_1444
🔹#جلسه_6_10_5_1401