eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
950 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار مدرس مباحث اندیشه،علوم سیاسی و رسانه مدیرمسئول رسانه های فریاد خوزستان ویاران313 ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ضعیف بودن، یعنی جنگ طلبی! 🔻مهم ترین دِژ و سپر حکومت ها چیست؟ 🔹از بین چندین رهیافت در سیاست بین الملل، دوتا از سوی دولت ها مورد توجه است. ایده آلیسم(آرمان گرایی) و رئالیسم(واقع گرایی). ایده آلیسم بر مبنای خوش بینی به انسان‌ها و دولت‌ها شکل گرفته و رئالیسم بر مبنای دیدن واقعیت های دنیا و بدبینی به عرصه سیاست بین الملل. 🔸رهیافت رئالیسم(واقع گرایی) دارای اصول و قواعدی است. اصل اول این است که نظام بین الملل یک نظام آنارشیک است. یعنی هیچ نظم و قواعد خاصی بر سیاست بین الملل حاکم نیست. هیچ بازیگری که قادر به تنظیم روابط متقابل دولت‌ها باشد، مافوق دولت‌ها وجود ندارد. دولت‌ها هیچ مافوقی ندارند که مطیع آن باشند. آنچه روابط هر دولت را تعیین می‌کند قدرت واقعی آن دولت است. 🔹یکی دیگر از اصول واقع گرایی در سیاست بین الملل، خودیاری (self-help) است. یعنی دولت ها بدنبال منافع خود هستند و خود به تنهایی باید توان تأمین منافع و تامین امنیت ملی سرزمین خود را دارا باشند. ائتلاف ها و اتحادها ذاتی نیستند و امکان نیرنگ و فریب از سوی هر دوستی وجود دارد لذا باید از درون قوی شد. 🔸مفهوم خودیاری در روانشناسی فردی نیز مورد توجه است: اصطلاح خودیاری (Self-Help) در روانشناسی مکتبی است که از طریق آگاه کردن فرد با اصولی مبتنی بر روانشناسی، او را در راه بهبود زندگی شخصی، اقتصادی، عاطفی، با ایجاد ، کمک می‌کند. 🔹البته اینکه هرکدام از رهیافت ها، تا کجا و چه اندازه مورد پذیرش فلسفه سیاسی اسلام است مسئله دیگری است. اما تاریخ پر است از این واقعیات! اینکه هرکشوری از درون قدرتمند نباشد مورد تهاجم و طمع دیگران قرار خواهد گرفت. اساساً ضعیف بودن، یک نوع جنگ طلبی است و افزایش قدرت داخلی، بازدارنده هر جنگی است. 🔸منابع قدرت دولت از دید مکاتب و رهیافت‌های گوناگون متفاوت است. از قدرت نظامی و قدرت اقتصادی گرفته تا قدرت سایبری. از منظر اسلام، مهمتر از موارد فوق، قدرت ایمان به ذات لایزال الهی و قدرت رهبری دینی و حمایت مردمی از یک حکومت است که توان مقاومت در برابر هرگونه تجاوزی را بالا می برد. 🔹آنچه که باعث می شود یک ملت از دولت خود حمایت و پشتیبانی کنند در مکتب امیرالمؤمنین(ع)، است. فرمود: ما حُصِّنَ الدُّوَلُ بمِثلِ العَدلِ. با هیچ چیزی مثل عدل، دولت ها در حصن(دژ مستحکم) قرار نمی گیرند! جای دیگری می فرماید: العَدلُ جُنَّةُ الدُّوَلِ. عدالت، سپر(حفاظ) دولتهاست. 🔸وقتی عدالت باشد مردم، پشتیبان اصلی حکومتند. مظلومین پشت بهم نمی‌دهند که علیه حکومت بایستند بلکه علیه دشمنِ حکومت می ایستند و سپر حکومت می شوند. وقتی حکومت عادل باشد، حاکم جامعه در دعوت مردم به جهاد، لُکنت زبان ندارد و مردم نیز، فرمان جهاد را اطاعت می کنند. 🔹حضرت در جای دیگری، بهترین پشتیبان و قدرت که دولت می تواند به آن تکیه کند را عدالت می‌دانند: «من أفضل الاختيار و أحسن الاستظهار أن تعدل في الحكم و تجريه في الخاصّة و العامّة على السّواء.» غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 448 بهترین انتخاب و نیکوترین پشتیبان این است که در حکمرانی عدالت ورزیده و بالسویه بین خواص و عوام اجرا شود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 هفت دقیقه طوفانی در ویژه برنامه ده سالگی ثریا همیشه باید کسانی همچون حاج سعید قاسمی باشند و نگذارند مردم به وضعیت موجود راضی شوند و جماعت حزب‌الله توجیه گر شوند! هشدار دلسوزانه حاج سعید قاسمی خطاب به دولت سیزدهم : پاکسازی و حجامت از تفکر اسلام اشرافی‌آمریکایی و تغییر ریل در سیاست ها ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 احیای هیچ 👤با حضور: ▪️ دکتر ابراهیم متقی (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) ▪️ دکتر محمد صادق کوشکی (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) ▪️ حجت‌الاسلام والمسلین سیدمحمود نبویان (نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی) ▪️ دکتر علی خضریان (نماینده مجلس شورای اسلامی) ▪️ دکتر الهام امین‌زاده (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) ▪️ آقای مسعود براتی (کارشناس ارشد روابط بین الملل) ▪️آقای محمدصادق شهبازی (پژوهشگر مسائل انقلاب) 🕑 زمان: چهارشنبه، ۱۱ اسفند ماه از ساعت ۱۲:۳۰ 📍مکان: دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تالار شیخ انصاری(ره) (حضور در برنامه برای عموم آزاد است.) ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 هدیه نیکوی پیامبر اسلام(ص) به بشریت 🔻پیامبر عزیز اسلام، حضرت محمد مصطفی(صلی‌الله علیه و آله و سلم) در بعثت خود، حقایقی را برای بشر به ارمغان آورده که اگر انسان ها به آن حقایق آگاهی پیدا کرده و عمل کنند زندگی شیرین، زیبا، پرفایده و مطلوب خواهد بود. 🔻سه دسته حقایق شامل: نظام معرفتی، ارزشها و احکام اسلامی. 1⃣ نظام معرفتی: یعنی نگاه اسلام به هستی، به خداوند متعال، به انسان و ... . همان جهان بینی اسلام. توحید زیربنای این نظام معرفتی است. توحید در جهان‌بینی و ایدئولوژی. 🔹توحید یعنی نفی هر طاغوت؛ نفی هر ِاله که بدون قید و شرط پرستش شود. هر آداب و رسوم، هر نظم اجتماعی، هر قانون غیرالهی، هر چیزی که بدون قید و شرط پرستش شود. 🔸توحید یعنی اینکه فقط یک اله وجود دارد و آن الله است و مابقی همه مخلوق، عبد و بنده خداوند متعال هستند. 2⃣ ارزش ها: نظیر عدالت، آزادی، حُرّیت، کرامت انسانی، استبدادستیزی و استکبارستیزی و ... . 🔹وقتی همه عبد خدایند یعنی همه در یک صف هستند و جامعه اسلامی طبقه طبقه نیست. توحید یعنی نفی طبقات اجتماعی و اقتصادی! توحید یعنی نفی هر تبعیض و ظلم. توحید یعنی نفی حقوق‌های نجومی و بی‌عدالتی. 🔸وقتی فقط یک الله وجود دارد و همه در یک صف بعنوان بندگان خدا؛ یعنی کسی، بنده کسی دیگر نیست؛ کسی صاحب کسی دیگر نیست و این یعنی اصالت . 3⃣ احکام؛ مجموعه بایدها و نبایدها؛ بکن و نکن ها. اگر انسان به این مجموعه حقایق آگاهی پیدا کرده و به آن ها عمل کنند قطعاً زندگی زیبا و شیرین خواهد بود. حضرت محمد مصطفی(ص) مبارک 🌹🌹🌹 : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این هم موضع رهبری علیه جنگ و سلطه‌گری / جنگ متوقف شود! البته ایشان به این هم اشاره می‌کند که آمریکا از چندسال قبل با دخالت‌های نابجا وضعیت را به این ذلت و زبونی کشانده و منجر به ضعیف شدن اوکراین شده. موضع اصولی که عرض می‌کنیم همین است. یعنی قرار نیست ما جنگ و ظلم و فساد را ولو از سوی دوستان و متحدین ما باشد توجیه کنیم! چهره حق به جانب هم بگیریم و بگوییم مگر اوکراین تحریم‌ها و تهاجم علیه ما را محکوم کرده! سیاست خارجی مبتنی بر اصول اسلام که دعوای کوچه بازاری نیست که بگوییم آنها به ما کمک نکردند ما هم موضع نمی‌گیریم و حمایت نمی‌کنیم! اگر فعلی ذاتاً قبیح باشد با هیچ حربه و بهانه‌ای به حُسن تبدیل نمی‌شود! فعل قبیح، قبیح است ولو از سوی یک شخص خوب و انسان مومن صورت بگیرد چه برسد به اینکه از سوی یک انسان غیرمسلمان و سلطه‌گری که با ما فعلاً دشمنی ندارد، صورت گرفته باشد! برخی فکر می‌کنند می‌توان افعال قبیح و زشت خودی‌ها را توجیه کنند؛ برخی پا را فراتر گذاشته چون فلان دولت در فلان مسئله با ما اتحاد یا ائتلافی داشته، پس هر غلطی کند قابل اغماض و توجیه است! خیر؛ منطق اسلام سیاسی این نیست. ظلم، ظلم است ولو از سوی یک مومن صورت پذیرد! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ یک نکته فلسفی! • منطقی که "ذات فعل" را از حُسن و قُبح خالی کند و خوبی و بدیِ کارها و کنش ها را ذیل "علت فاعلی"(اراده ها) یا "علت غائی"(نتیجه ها) ببرد، منطقی کهن در کلام و فلسفه است. • امامیه و عدلیه قرنها مقابل این منطق، به حُسن و قبحِ خود افعال هم (در کنار حسن و قبح فاعلی و غائی) قائل بوده است. • این منطق استوار بدانجا رسیده که فعل قبیح را از "آدمی با نیت خوب" یا "در منصب و جایگاه خوب" قبیح تر هم می داند! (ر.ک:آیه ۳۰ احزاب/البرهان ج۴ص۴۴۱/ الکافی ج۱ص ۳۷۷و۳۷۸/و...) • در مقابل، "اشاعره" دیروز و آنگلوساکسون های امروز خوب و بد را تابع اراده و نتیجه معنا می کنند! (که نمونه ای از آنرا رهبر انقلاب در این ویدئو بیان می کنند). • متاسفانه این منطق غلط برای ارزش گذاری کنش ها و مصادیق عدل و ظلم اخیرا در بین نیروهای مدافع انقلاب و نظام اسلامی شایع تر شده است! • نجس شدن به منطق جاهلی دشمن، بدتر از مجروح شدن از تیر او و سهمی از مفتون شدن به دین اوست! 📎مطالبی مرتبط: - بایسته های عدالت خواهی طلبگی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1762 - عدالت خواهی الهیاتی یا حقوقی؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1690 - لزوم مجازات مضاعف کارگزاران متخلف https://eitaa.com/m_ghanbarian/1640 https://t.me/m_ghanbarian/2393 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
رستاخیز اجتماعی نبوت بخشی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، درباره حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم. این چنداسلاید رو نوش جان کنید. بحث شیرینی از بعثت. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3