eitaa logo
از مدیریت مسجد, تا مدیریت اجتماع
88 دنبال‌کننده
19 عکس
14 ویدیو
0 فایل
امام جماعت مسجدی هستم در جنوب تهران، علوم اجتماعی خوانده ام و در این کانال، مدیریت اجتماعی را از دریچه ی مدیریت مسجد نگاه و تجربیاتم را عرضه می کنم. @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم - 1369/11/04 عنوان فیش :جهاد نرفتن و آروزی جهاد هم نداشتن، شعبه‌ای از نفاق کلیدواژه(ها) : حوزه‌‏های علمیه, جهاد نوع(ها) : حدیث متن فیش : طلبه‌ها باید در صفوف مقدم باشند. اگر جنگ پیش می‌آید، طلبه باید در صفوف مقدم جنگ باشد و این را ارزش قرار بدهد. این، حقیقتاً یک ارزش است. آن کسی که در حوزه‌ی علمیه مشغول درس خواندن است، به مجرد این‌که اذان حرب و جهاد بلند شد، به سمت جهاد فی‌سبیل‌اللَّه می‌شتابد، اصلاً قیمتی برایش متصور نیست. بهترین عناصر طلبه، آن کسی است که همین روحیه را در خود داشته باشد و بپروراند، تا مشمول آن حدیث «من لم یغز و لم‌یحدّث نفسه بغزو مات علی شعبة من النّفاق»(1) نشود. اگر هم مانعی پیش آمده و نمی‌تواند عملاً وارد میدان جنگ شود، دلش برای میدان جنگ بجوشد و روحش در آن‌جا باشد؛ یعنی «حدث نفسه بغزو» باشد. این، ارزش بسیار والایی است. این روحیه باید زنده بماند. 1 ) صحیح مسلم ، مسلم نیشابوری ج 6ص 49 سنن ابی داود،ابن اشعث سجستانی ج 1ص 562 سنن كبری،بیهقی ج 9ص 48 كنزالعمال ،متقی هندی ج4 ص293
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌برنامه ی تربیتی و معرفتی مان در مسجد آنست که در طول تقریبا ۳الی۵ سال، یک دور کامل از امهات معارف اسلامی، شامل توحید، نبوت، امامت، عدل و معاد را مبتنی بر مجموع منابع اسلامی، شامل قرآن و سنت و عقل به عموم مردم عرضه کنیم. هدف عمده ی این نگاه رشد فکری متوازن و پرهیز از جزیی نگری در امور دین (مانند نگارش های اخلاقی یا صوفیانه ی صرف و...) و نهایتا رشد متوازن جامعه در همه ی عرصه هاست. این نگاه را عمدتا از اندیشه ی امام، آقا و شهید مطهری و علامه طباطبایی، بدست آورده ایم و در کنار فعالیت های اجرایی و فرهنگی مسجد، با گروهی از دوستان و اساتید جلسات مرتبی پیرامون این نگاه به تعالیم اسلامی داریم. همچنین درباره ی نحوه ی امتداد بخشی آن به زندگی عمومی تابحال جلسات متعددی برگزار شده، به عنایت الهی. فاطمیه ی دوم امسال، میزبان حجت الاسلام و المسلمین کاردان بودیم، از اساتید حوزه ی علمیه ی تهران، اساتید دوره ی نظام جامع اندیشه اسلامی که بحثی تاریخی درباره ی زمانه صدیقه ی طاهره س را مبتنی بر نگاه تاریخی و کلامی آقا عرضه و در این شبها در حال امتداد بخشی آن به دوران کنونی هستند. به لطف خدا بحث خوبی شد و اگر کسی بحث های دهه ی قبل و ایام محرم را هم بدرستی تلقی کرده باشد، تقریبا در مدار نظریه ی اجتماعی آقا و شهید مطهری که همان نظریه ی امام ره است قرار گرفته است. امیدمان این است که به فضل الهی مسجدمان پایگاه معرفت و عقلانیت باشد و بتواند ما و مردم را به سطح قابل قبولی از دینداری و عقلانیت برساند، انشالله @modmasjed
📌چند جانباز اعصاب و روان در مسجد داریم که گاهی فضای مسجد را متشنج می کنند، دست خودشان هم نیست و تقصیری ندارند، اما اختیار رفتار خودشان را ندارند، خیلی زود جوش می آورند و دیگر دست خودشان نیست. بخشی از افراد در جامعه همین گونه اند، قابل درمان هم نیستند، فقط باید مدیریت شان کرد، احترامشان را نگه داشت و در صورت امکان آنها را در جای مناسب به کار گرفت. خیلی سخت است مواجهه با اینها. یکی از همین آقایان سر خود و از روی خیرخواهی هزینه ی غیر ضروری را برای مسجد انجام داده، هزینه هم بالاست نسبتا، حالا مطالبه دارد، مسئولین مالی مسجد برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه زیر بار نمی روند، او هم هر از چندی به مسجد می آید و داد و بیداد و ‌‌‌اگر کسی جلویش بایستد کتک خوردنش محتمل است. مدیریت این تیپ های شخصیتی سعه صدر بسیار بالایی می خواهد .
📌 🔹چند روز قبل از فاطمیه ی دوم آقایی به مسجد مراجعه کرد و گفت برای این ایام می خواهیم تعزیه اجرا کنیم و... چند سوال که از او پرسیدم این گمان که نمایش شان در فضای لعن خلفا و تکفیر اهل سنت است تقویت شد و او هم که فهمید ما متوجه شده ایم رفت و دیگر نیامد. غیر از این حالت که تازگی‌ها به مساجد مراجعه می کنند و یک چیز می گویند اما چیز دیگری اجرا می کنند، این مطلب برایم جلب توجه می کرد که این رویه های تکفیر و تفرقه در میان طیفی از مذهبی های جامعه ی ما در حال گسترش است. یکی از اساتید می گفت در کلاس پسر پایه ششمی ام در قم غیر از پسر من بقیه ۳۹ نفر دیگر اهل سنت را کافر می دانند و.... اینها همه خلاف آن عقلانیتی است که خود اهل بیت به ما یاد داده اند.
📌 تربیت عمومی 🔹تربیت فردی و اجتماعی دوره ی خاصی دارد و اگر دوره اش بگذرد و افراد تربیت نشوند، یا دیگر تربیت پذیر نیستند و یا تربیت آنها بسیار پرهزینه است و تضمینی هم به استمرار و پایداری آن نیست. قبلا نوشته بودم که بر اثر نبودن مربیان تربیتی و کم توجهی پدر و مادرها، طبقه ایدز مسجد پدید آمده و مستقر شده اند که در عین اینکه هنوز در آوان نوجوانی قرار دارند، اما رفتارهای بسیار زننده ای بروز می دهند، مطلقا ساختارپذیر نیستند، اختیار رفتار خودشان را ندارند و .... پریشب بعلت بیماری و غیبت مربی شان، برنامه ی فوتبالشان لغو شد، دیشب سر خود به مربی زنگ زده اند و گفته اند فلانی (یعنی بنده) گفته که امشب بجای دیشب تشریف بیاورید برای جبران دیشب. شب گذشته مربی خودش را به مسجد رساند و گفت شما چنین چیزی گفتید، گفتم نه! بچه ها از طرف خودشان زنگ زده اند. خیلی ناراحت و عصبانی شد و.... . مسجد هم که می آیند تا مجبور نشوند نماز نمی خوانند، بلکه ته مسجد می نشینند و با گوشی بازی می کنند و وسطش هم بنگ و لگد و دعوا و.... چه باید کرد؟
📌 مسجد در قدم اول جایی برای تربیت است، آنهم تربیت اجتماعی و نه تربیت فردی. هر نگاهی غیر از این بر فضای مسجد حاکم شود، آن را از مسیر اصلی اش خارج کرده. در مسجد باید یاد بگیریم که متواضع باشیم، هوای نفس را کنار بگذاریم و خداخواه شویم، با خلق مهربان باشیم و حقوق دیگران را رعایت کنیم‌ . اگر مسجد را جایی ببینیم برای اظهار فضل و خودنمایی و قدرت طلبی، با دست خودمان از همین مسجد راهی به سوی جهنم گشوده ایم.
📌 آهسته و پیوسته 🔹به لطف خدا کارهای مسجد آهسته اهسته، اما پیوسته دارد پیش می رود. هر هفته که می گذرد ریزش هایی داریم و عده ای بخاطر اینکه بهر دلیل به خواسته‌شان توجه نشده یا .... فاصله می گیرند و عده ای دیگر جلو می آیند. پیگیری کارها و دلجویی مستمر از افراد مفید برای مجموعه یکی از رمزهای مدیریت مجموعه های انسانی است. اینگونه افراد مفید و مخلص واقعی خودشان را نشان می دهند و کم کم سر جایشان سفت می شوند. ساختن یک مجموعه ی انسانی (سازمان، مدرسه، مسجد، شهر یا کشور) بیش از پول و امکانات صبر می خواهد.
📌 این، یکی از واقعیات مسلم زندگی اجتماعی است که افراد و طبقات ، اساسا قابل حذف نیستند و اگر مدتی سرکوب یا عقب رانده شوند دوباره باز می گردند. در نتیجه تنها راه مواجهه با آنها مدیریت کردن آنهاست. درباره ی مدل فکری و عملی بچه های بسیج در مسجد نکاتی به ذهنم می رسید، اما تا بحال جایی بر زبان نیاورده بودم، تا اینکه یکی از بچه های قدیمی جنگ که سالها با این بچه ها حشر و نشر داشت همان حرف ها را بلند بر زبان اورد
📌 اعتکاف ۰۳ 🔹در اعتکاف امسال، تا این لحظه حاشیه و حادثه خیلی داشته ایم، اما به عنایت امام عصر ع، مثل کشتی ای که در اقیانوس دارد آب را می شکافد، داریم آرام آرام پیش می رویم. برای به نتیجه رسیدن یک کار فرهنگی، بعد از توکل و سپردن کارها به صاحب اصلی اش، صبر و سعه ی صدر و داشتن چشم انداز و هدف روشن شروط اصلی است. علاوه بر اینها برای به نتیجه رسیدن کار فرهنگی و برپا شدن یک قرارگاه، واقعا باید وقت گذاشت و از خود و خیلی چیزهای دیگر گذشت. بدون اینها نمی شود. در این چند روز که با این بچه ها بودیم به این نتیجه رسیدم که بهترین راه برای تربیت، نه کلاس و آموزش و نصیحت، که زندگی کردن با متربی است. حرف و کلاس و موعظه زمانی اثر می کند که مربی کنار متربی زندگی کند و بالا و پایین برود. الان که اعتکاف از نیمه گذشته و رو به پایان است، تازه داریم با بچه ها رفیق می شویم و دارند کم کم انس می گیرند. انشالله بتوانیم به مدد پدر مهربانمان ، این بچه ها را به نقطه ی مطلوبی برسانیم.‌ @modmasjed
از مدیریت مسجد, تا مدیریت اجتماع
📌 اعتکاف ۰۳ 🔹در اعتکاف امسال، تا این لحظه حاشیه و حادثه خیلی داشته ایم، اما به عنایت امام عصر ع، مث
📌اعتکاف ۰۳ (۲) 🔹چند نکته درباره ی چشم انداز اعتکاف:: ۱. بچه های این دوره از نظر صفای باطن و قوت معنوی از نسل های گذشته هیچ کمتر ندارند و چه بسا آمادگی معنویشان بیشتر است . بچه های خیلی اهل عبادت نیستند، انتظاری هم نیست، اما وقتی از عالم معنا، عروج روح، تفکر، صفای باطن و.... صحبت می شود، به راحتی می گیرند و سر می کشند. اما مسئله ی عمده ای که بسیار مشهود است آنکه چنین ظرفیت هایی در وجود اینها غالبا دست نخورده باقی مانده و اینها غالبا دوران طلایی تربیتشان، یعنی دهه ی اول را بدون برنامه و جهت گیری سپری کرده اند. با پدر و مادرها که صحبت می کنیم، اگرچه خیلی دغدغه و نگرانی دارند، اما غالبا دیدگاه مشخصی درباره ی تربیت ندارند.‌ همین وضعیت در مدارس نیز مشهود است و غالب مدارس نیز از یک برنامه تربیتی منسجم و هدفمند خالی هستند. نتیجه ی دست خالی بودن مدرسه و خانواده، بالا آمدن نسل های پی در پی تربیت ناشده و ادامه ی همین روند بی نتیجه است. اینکه اصلاح آموزش و پرورش و یا خانواده کار کیست. رسانه، دولت، حوزه ها ، فعلا ماری ندارم. اما مسجد به جهت ارتباط تنگاتنگ با خانواده ها و امکان ارتباط با مساجد، بیشترین ظرفیت را برای در اختیار دارد. مسجد این ظرفیت دارد تا همه ی اقدامات و تلاشهای مدرسه و خانواده را هدفمند کند. در نتیجه پیوند این سه نهاد در تربیت نسل ها و انتقال فرهنگی خیلی مهم است. 🔹بحمدلله در اعتکاف امسال مسجد، همکاری منسجم و بسیار خوبی بین خانواده ها، مدارس و مسجد صورت گرفت. قبل از شروع رسمی خانواده ها دعوت شدند و ارتباط اولیه ای شکل گرفت و حتی از اولیای مدارس نیز برای سرکشی دعوت شد. غیر از برنامه های پیش بینی شده برای بچه در ماه های بعد، انشالله ارتباط با خانواده ها را نیز پس از این، در قالب جلسات تربیتی یا حتی اردو ادامه خواهیم داد و امیدوارم در سالهای اینده، یک قرارگاه فرهنگی با محوریت مسجد در منطقه شکل بگیرد تا بتواند سایر ظرفیت های انسانی و فرهنگی را در منطقه فعال کند. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی. @modmasjed
✍بارش های الهی را دریابیم عجیب است! هر سال که می گذرد بارش‌های طبیعی کاهش پیدا می کند ولی برحجم باران‌های تربیتی افزوده می‌شود. دنیا جای عجیبی است، هرچه بر ترک فعل‌های ما افزوده می‌شود خدا فعال‌تر می‌شود تا حجت را بر ما تمام کند که نگوییم این نسل از دست رفت. نگوییم با یک نسل منقطع از معنویت سروکار داریم. هرچه ما بیشتر به میز می.چسبیم بچه‌ها محکم‌تر به (خدای) عزیز... دوست داشتم تصویر بچه‌های حلقه‌زده به دور خودم در اعتکاف را منتشر کنم. با خودم گفتم، تو حق نداری با بارش‌های الهی پز بدهی! تو حق نداری با ثمرات انقلاب، خون شهدا و زحمات مخلصین خودت را ثابت کنی. مگر نشنیده‌ای "يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا ..." گمان مبر آنها که دوست دارند در برابر کار (نیکی) که انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند، از عذاب برکنارند! بلکه برای آنها، عذاب دردناکی است. امروز روز پز دادن نیست، روز پاسخ دادن است. این سیل مشتاق نوجوان‌ فردای اعتکاف کجا می رود؟! باید خون گریه کرد برای مسجدهای تعطیل، مسجدهای بن بست، مسجدهای تحت اشغال، مسجدهای بی امام، و امام‌های بی پشتیبان این نسل آمد تا بگوید ما هستیم تو و امثال تو نیستید. این نسل آمد تا بگوید روز قیامت از شما شکایت می‌کنیم که ما را در گوشه خانه با فضای مجازی رها کردید. آمد تا بگوید "من یرتد منکم عن دینه..." خدا معطل نمی‌ماند و این انقلاب را به دست این بچه‌ها به قله می.رساند. ضمنا قدردان مساجد فعال هستیم... 🆔@Khezri_ir