eitaa logo
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
190 دنبال‌کننده
87 عکس
64 ویدیو
72 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ایام اربعین تمام 5 مفرده ای که برای تدریس ترم اول مغنی1 است(طبق مصوبه اساتید مغنی حوزه معصومیه) و در آزمون پایانی ترم اول سؤالی از آن طرح نمی شود در این جلسه به لطف خدا تدریس شد: یکشنبه 28 مهر 98:
ایام اربعین صنایع دیگری از علم بدیع بحث شد: (: ) یکشنبه 28 مهر 98:
توضیح: 11 جلسه پیوسته در ایام اربعین برگزار شد. از امروز شماره مسلسل جلسات طبق سابق(که آخرین جلسه، شماره21 بود) ادامه می یابد. بحث همزه نداء قریب+ همزه استفهام تا اوائل بحث از آیه 9 زمر دوشنبه 29 مهر 98:
توضیح: در ایام اربعین 12 جلسه بلاغت با محوریت علم برگزار شد. از امروز دنباله مباحث جلسات قبل از اربعین(که آخرین آنها جلسه 21 بود) برگزار می شود. اغراض افاده خبر(1. لازم فائده خبر 2. اغراض ده گانه دیگر به عنوان خروج از اصل در خبر). دوشنبه 29 مهر 98:
سلام بر همه طلاب گرامی همچنان بعض طلاب عزیز غائب هستند که حمل می شود بر خستگی سفر اربعین یا احیاناً کسالت های بعد از آن در هر حال، بنا بر این نیست که ارائه صوت کلاس ها به یک سنت تبدیل شود چراکه طلبه را از حضور فعال در کلاس بی انگیزه می کند ولی به جهت بزرگداشت اربعین و اهل بزرگوار اربعین همچنان صوت را تقدیم می کنم. ضمناً هفته آینده از شنبه تا سه شنبه تمام کلاس های حقیر برقرار است(روال رسمی درس را هم ادامه می دهیم)
بررسی تمام وجوه اعرابی آیه 9 زمر و بیان اجمالی اقسام تا ابتدای بحث از همزه سه شنبه 30 مهر 98:
نقد جواهر در بحث دو غرض اصلی و ارائه مبحث ثانی(توکید الخبر و عدمه) تا اواسط سه شنبه 30 مهر 98:
اختصاصات همزه: موارد 1و2و3 چهارشنبه 1 آبان 98:
پیرو کلاس بحث از اغراض فرعی «اِخبار» مورد 9: فخر: روایت امام زین العابدین علیه السلام. در کلاس به عرض رسید که جریان «نوحه جنّ» بر اباعبد الله الحسین علیه السلام باید تحقیق شود. مطلب ذیل در این رابطه از دانشنامه امام حسین ع تقدیم به شما:
دانشنامه امام حسين «عليه السلام» بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج‏7، ص: 380 تا 392 2106. فضائل الصحابة لابن حنبل عن عمّار عن امّ سلمة: سَمِعتُ الجِنَّ يَبكينَ عَلى حُسَينٍ عليه السلام. قالَ: وقالَت امُّ سَلَمَةَ: سَمِعتُ الجِنَّ تَنوحُ عَلَى الحُسَينِ عليه السلام. 2107. المعجم الكبير عن امّ سلمة: ما سَمِعتُ نَوحَ الجِنِّ مُنذُ قُبِضَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله إلَا اللَّيلَةَ، وما أرَى ابني إلّا قَد قُتِلَ تَعِني الحُسَينَ عليه السلام، فَقالَت لِجارِيَتِها: اخرُجي فَسَلي فَأَخبَرَت أَنَّهُ قَد قُتِلَ وإذَا جِنِّيَّةٌ تَنوحُ: ألا يا عَينُ فَاحتَفِلي بِجَهدِ ومَن يَبكي عَلَى الشُّهَداءِ بَعدي؟ عَلى رَهطٍ تَقودُهُم المَنايا إلى مُتَحَيِّرٍ[3] في مُلكِ عَبدِ. 2108. كامل الزيارات عن عليّ بن الحزور: سَمِعتُ لَيلى وهِيَ تَقولُ: سَمِعتُ نَوحَ الجِنِّ عَلَى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام وهِيَ تَقولُ: يا عَينُ جودي بِالدُّموعِ فَإِنَّما يَبكِي الحَزينُ بِحُرقَةٍ وتَفَجُّعِ‏... 2109. كامل الزيارات عن داوود الرقّي عن جدّته: إنَّ الجِنَّ لَمّا قُتِلَ الحُسَينُ عليه السلام بَكَت عَلَيهِ بِهذِهِ الأَبياتِ: يا عَينُ جودي بِالعِبَر وَابكي فَقَد حَقَّ الخَبَرْ ابكِي ابنَ فاطِمَةَ الَّذي‏ وَرَدَ الفُراتَ فَما صَدَرْ... 2110. تذكرة الخواصّ عن الزهري: ناحَت عَلَيهِ [أي عَلَى الحُسَينِ عليه السلام‏] الجِنُّ فَقالَت: خَيرُ نِساءِ الجِنِ‏[12] يَبكينَ شَجِيّاتِ‏ ... 2111. المناقب لابن شهرآشوب عن أبانة ابن بطة: انَّهُ سَمِعَ مِن نَوحِهِم: أيا عَينُ جودي ولا تَجمُدي‏ وجودي عَلَى الهالِكِ السَّيِّدِ... 2112. تاريخ دمشق عن أبي مريد الفقيمي: كانَ الجَصّاصونَ إذا خَرَجوا فِي السَّحَرِ سَمِعوا نَوحَ الجِنِّ عَلَى الحُسَينِ عليه السلام: مَسَحَ الرَّسولُ جَبينَهُ‏ فَلَهُ بُروقٌ فِي الخُدودِ أبَواهُ في عَليا قُرَي‏ شٍ جَدُّهُ خَيرُ الجُدودِ قالَ: فَأَجَبتُهُم: خَرَجوا بِهِ وَفدا إلَي‏ هِ فَهُم لَهُ شَرُّ الوُفودِ قَتَلوا ابنَ بِنتِ نَبِيِّهِم‏ سَكَنوا بِهِ نارَ الخُلودِ 2113. تهذيب الكمال عن أبي جناب الكلبي: أتَيتُ كَربَلاءَ، فَقُلتُ لِرَجُلٍ مِن أشرافِ العَرَبِ بِها: بَلَغَني أنَّكُم تَسمَعونَ نَوحَ الجِنِّ؟ قالَ: ما تَلقى حُرّا ولا عَبدا إلّا أخبَرَكَ أنَّهُ سَمِعَ ذلِكَ. قُلتُ: فَأَخبِرني ما سَمِعتَ أنتَ؟ قالَ: سَمِعتُهُم يَقولونَ: مَسَحَ الرَّسولُ جَبينَهُ‏ فَلَهُ بَريقٌ فِي الخُدودِ أبَواهُ مِن عَليا قُرَي‏ شٍ جَدُّهُ خَيرُ الجُدودِ 2114. الأمالي للمفيد عن محفوظ بن المنذر: حَدَّثَني شَيخٌ مِن بَني تَميمٍ كانَ يَسكُنُ الرّابِيَةَ قالَ: سَمِعتُ أبي يَقولُ: ما شَعَرنا بِقَتلِ الحُسَينِ عليه السلام حَتّى كانَ مَساءُ لَيلَةِ عاشوراءَ، فَإِنّي لَجالِسٌ بِالرّابِيَةِ، ومَعي رَجُلٌ مِنَ الحَيِّ، فَسَمِعنا هاتِفا يَقولُ: وَاللّهِ ما جِئتُكُم حَتّى بَصُرتُ بِهِ‏ بِالطَّفِّ مُنعَفِرَ الخَدَّينِ مَنحورا … فَقُلنا لَهُ: مَن أنتَ يَرحَمُكَ اللّهُ؟ قالَ: أنَا و أبي مِن جِنِّ نَصيبينَ‏[24]، أرَدنا مُؤازَرَةَ الحُسَينِ عليه السلام ومُؤاساتَهُ بِأَنفُسِنا، فَانصَرَفنا مِنَ الحَجِّ فَأَصَبناهُ قَتيلًا. 2115. تهذيب الكمال عن محمّد المصقلي: لَمّا قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام سُمِعَ مُنادٍ يُنادي‏ لَيلًا، يُسمَعُ صَوتُهُ ولَم يُرَ شَخصُهُ: عَقَرَت ثَمودُ ناقَةً فَاستُؤصِلوا وجَرَت سَوانِحُهُم بِغَيرِ الأَسعُدِ ... 2116. تذكرة الخواصّ عن الشعبي: سَمِعَ أهلُ الكوفَةِ قائِلًا يَقولُ فِي اللَّيلِ: أبكي قَتيلًا بِكَربَلاءَ مُضَرَّجَ الجِسمِ بِالدِّماءِ ... 2117. شرح الأخبار عن عبد اللّه بن زواق: سَمِعتُ رَجُلًا مِنَ الأَنصارِ يُحَدِّثُ مُعَمَّرا قالَ: لَمّا كانَ اليَومُ الَّذي قُتِلَ فيهِ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام، (مِن رَجُلٍ في بَعضِ اللَّيلِ في مِنىً، فَسَمِعَ)[32] صَوتا عَلى كَبكَبٍ‏[33] كَأَنَّهُ صَوتُ امرَأَةٍ تَنوحُ: ابكِ ابكِ حُسَينا أيَّما. فَأَجابَتها اخرى في ثَبيرٍ تَقولُ: ابكِ ابكِ ابنَ الرَّسولِ أيَّما. قالَ الرَّجُلُ: فَكَتَبتُ تِلكَ اللَّيلَةَ، فَإِذا هِيَ اللَّيلَةُ الَّتي تَتلُو اليَومَ الَّذي قُتِلَ الحُسَينُ عليه السلام.
ذیل تا اواسط تنبیه دوم یعنی بحث «اقتضای حال» و تقسیم آن به «حال ظاهر و اعتباری» بیان شد تا سر بحث نازل منزله کردن مخاطب پنجشنبه 2 آبان 98:
برنامه کلاس ها از شنبه تا سه شنبه آینده(4 تا 7 آبان): شنبه 4 آبان و دوشنبه 6 آبان: طبق روال فعلی: ساعت 8 مغنی(ادامه همزه استفهام سپس أم) ساعت 9: جواهر: ادامه بحث بدیع(صنعت جمع و تفریق و ...) یکشنبه و سه شنبه 5و7 آبان ساعت 8:مغنی ساعت 9 تا 11: دو جلسه جواهر صنعت بدیع ان شاء الله حضور سبز علاقمندان علم را شاهد باشیم ...