eitaa logo
نوشته های مجتبی فرهنگ
237 دنبال‌کننده
39 عکس
3 ویدیو
5 فایل
مجتبی فرهنگ (محقق و نویسنده ی مسائل فرهنگ بنیان) (مدیر میکرورسانه حکمرانی فرهنگی و کنشگری) جهت ارتباط: @mojtaba_farhang
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻لهویات فرهنگی، درآمدی بر ابزارهای اثرسنجی 🖋مجتبی فرهنگ هر تهاجمی نظامی باقتضاء جغرافیا، زمان و جبهه ای که در آن است از امکانات متناسب استفاده می کند. عملیات های نظامی مستلزم تهیه «گرای دقیق» و شناسایی اطلاعات عملیات منطقه ای می باشد که با پیدا کردن آن «عملیات های سنگین توپخانه ای» شروع خواهد شد. نبرد در عرصه فرهنگ هم دارای شباهت های این چنینی است. تهاجم فرهنگی که هدف تغییر آن «ذهنیت ها و خواست ها و سبک ها» می باشد از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند و برای مقابله به مثل با این تهاجامات باید متناسب با «نقاط عملیات زن دشمن» و وضعیت «مخاطب خودمان» دست به عملیات های آفندی و پدافندی زد وگرنه پاتک ها و عملیات ها در نقطه درستی بر زمین نخواهد نشست و اقدامات ما جزو «لهو و یا یک شوی فرهنگی» چیزی نخواهد بود. با این مقدمه اگر به اتمسفر غالب اقدامات فرهنگی کشور بنگریم و فارغ از سویه های محتوایی و نوع برنامه ریزی ها بر وجه ابزارهای فرهنگی متمرکز شویم، ابزارها و قالب ها تمرکزشان بیشتر بر لایه «برنامه ریزی های فرهنگی» می باشد و به «ابزارهای پسینی» در خط فرایندی عملیات فرهنگی، توجهی غالبا نمی‌شود. این مسئله به عنوان یک خواسته رهبری در دیدار های عمومی و خصوصی بسیار مورد تاکید بوده است که به اثرسنجی و ارزیابی محصولات، اقدامات، ساختارها برآییم و لازمه اینکار استفاده از ابزارهای درخور آن می باشد. ایشان می فرمایند:«ما فقط دلمان به این خوش نباشد که حالا کتابی را تولید کردیم؛ البتّه بلاشک تولید کتاب یا تولید فیلم و تولید هنری مهم است؛ منتها در کنار این، پیدا کردن مخاطب یا به یک معنا تولید مخاطب [هم] مهم است. سعی کنید کتاب را بتوانید به ذهن مخاطبین برسانید».۱۳۹۵/۰۹/۱۵ ایشان تصریح دارند که برای تولیدات فرهنگی مخاطب آن را پیدا کنیم و یا آن مخاطب را بسازیم و اثرات این تخاطب و رفت و امدهای بین «تولید کننده فرهنگی» و «مخاطب فرهنگی» را مورد سنجش قرار دهیم. موضوع و مسئله در این رهنمود این است که تخاطب شما به مرحله «بازخوردگیری» و به مرحله «بازآرایی» برسد و این فرآیند مرتب ادامه یابد. یکی از الزامات تحقق خواسته ایشان، استفاده از روش ها و ابزارهایی است که «جریان کنشگری» را مورد اثرسنجی قرار دهد. با نگاهی جامع میتوان ابزارهای اثرسنجی را در سه لایه ذیل برشمرد: 🔸ابزارهای اثرسنجی کنشگری های شخصی بوم ها بازی و معما آزمون ها مصاحبه مناظره ایفای نقش شبیه سازی میدانی چک لیست ارزیابی کارخواست حل مساله 🔸ابزارهای اثرسنجی کنشگری برنامه ها نظرسنجی مباحثه ارایه شفاهی دست اندرکاران میزان استقبال جلسات نخبگانی اجرای پایلوت چک لیست ارزیابی تجربیات مدون و شفاهی 🔸ابزارهای اثرسنجی کنشگری های ملی هوشی مصنوعی آمایش های و پیمایش ها کانون های ارزیابی مطالعات موردی فراخوان کشنگری همان طور که شاهد هستیم، وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور بسیار جدی است! با توجه به آنچه گذشت و تقریبا همه ما از آن آگاهیم، بی برنامگی و کوتاهی و بی توجهی یک قسم از ناکارآمدی های فرهنگی می باشد و زاویه دیگر این ناکارآمدی ها انجام عملیات نااثرگذار است که پر تکرار و مداوم در حال انجام است و علت آن «عقلانیت شهودی» و «نا اثرسنج» مدیران فرهنگی کشور می باشد. ما به دوره ای تعلق داریم که فرهنگ را این خطر تهدید می کند که با ابزارهای فرهنگی در حال نابودسازی آن هستند و می توانیم باهمین ابزارها به اصلاح آن پرداخت. مسئله این است که کدامین ابزار «اثرگذار و اثرسنج» است و تمرکز خودمان را بیشتر بر ابزارهای اثرسنج گذارده تا با اصلاح فرآیند ها، «بازدهی فرهنگی» بیشتری را رقم بزنیم. ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🔻دو آسیب مهم در پیمایش سنجی ملی 🖋مجتبی فرهنگ «پیمایش ها و امایش ها» یک منبع برای اثرسنجی اقدامات فرهنگی می باشد که توسط سازمان های ملی و یا مراکز خصوصی در حال انجام می باشد. هر چند منابع اثرسنجی دارای نقاط ضعف و آسیب هایی بوده که درصدد برطرف کردن آن باید برآمد: ۱. در فرآیند تحول مکاتب مختلف علوم اجتماعی، تا اواسط دهه ۷۰ قرن بیستم، جایگاه فرهنگ با رویکردهای بازارمحور و کارکردگرایانه بوده و به عنوان مثال در تحلیل‌های مارکسیستی، جز تعاریف روبنایی و به آن به مثابه یک «کالا» برخورد می‌شده است. از دهه ۸۰ به بعد با رویکردی مواجه می‌شویم که دانشمندان رشته‌های مختلف اعم از جامعه‌شناسی، مطالعات فرهنگی و نقد ادبی سعی می‌کنند، فرهنگ را به جایگاه اصلی خودش در مطالعات علوم اجتماعی و زیربنایی بودن آن برگردانند. نظریات جدید فرهنگی امروزه دیگر از رویکرد «زیربنایی و روبنایی» به «شبکه بناهای اجتماعی» روی آورده است. اگر قائل به این باشیم که جامعه به مثابه یک اکوسیستم زنده است و دارای ارتباط موثر بین شبکه های خرد و زیرین آن وجود دارد بایستی در وضعیت شناسی جامعه به تمام اضلاع نگریست. آمایش های و پیمایش ها ملی در جهت شناخت مقوله فرهنگ به شکل محوری به «چرخش مباحث فرهنگی» اشاره می‌کند و از شناخت سایر مولفه های دیگر ماننده مباحث اقتصادی، سیاسی و ... چشم نظر می کند و اساسا در فرهنگ را جدای از مولفه های دیگر می داند! ۲. در پیمایش انجام شده در حوزه دین، دیدگاه‌ها و نظریه‌های فلسفی، جامعه‌شناختی و روان‌شناختی متعددی در مورد دین مطرح گردیده است. از «دیدگاه فلسفی» فرد زمانی دیندار تلقی می‌شود که با سوال‌ها و مسائل وجودی و ماوراء طبیعی از جمله منشاء و مقصد به وجود آمدن هستی روبرو شود و برای آنها پاسخی مناسب بیابد. از دیدگاه «جامعه‌شناختی» دین به عنوان یک نهاد اجتماعی دارای کارکردهای اساسی مانند انضباط، انسجام، حیات‌بخشی و خوشبختی آفرین است که فقدان آن بقای جامعه را مخدوش می‌سازد. از دیدگاه «روان‌شناختی» نیز به دین و دین‌داری بخصوص کارکردهای بهداشت روانی و روان‌درمانی دین توجه ویژه‌ای صورت گرفته است. اتفاقی که در این پیمایش سنجی ها که رخ میدهد «دریافت کیفی» و «استنباط کمی» و این موضوع ما را به شک وا می دارد که آیا روش صحیحی است یا خیر؟ ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
⚠️پنهان های بودجه فرهنگی کشور 🖊مجتبی فرهنگ ♻️یکی از موضوعات مهم در حوزه حکمرانی فرهنگی مبجث بودجه ریزی می باشد. وقتی وارد فضای سیستم ها و سازمان های فرهنگی می شویم و اگر از بالا به این سازمان ها نگاه میکنیم شاهد سرازیری هایی زیاد و پنهانی می باشیم که ما را به وضعیت نابسمان بودجه ریزی می رساند اما پیدا و پنهان های بودجه فرهنگی کشور کجا هستند و آسیب بودجه ریزی فرهنگی در کشور چیست؟ 🏢سازمان های رسمی فرهنگی بخش اعظمی از بودجه های فرهنگی کشور به بیش از ۲۷ سازمان متولی رسمی در حوزه فرهنگ اختصاص داده می شود که دولت آقای رییسی در بودجه ۱۴۰۱، ۹ نهاد اصلی را متولی پرداخت بودجه ها نموده است تا شاید با این کار بتوانیم در دراز مدت این سازمان ها را ادغام نماییم و برای هر موضوع بتوانیم مسئول مشخصی را بگذاریم .بخش اعظم این بودجه این سازمان ها از ۶۰ تا ۹۰ درصد بودجه آنها صرف حقوق و دستمزد می شود و مابقی آن بیشتر در خود ستاد خرج می شود و شاید یک آب باریکه به استان ها سرازیر شود برای مثال بیش از ۹۰ درصد بودجه وزارت اموزش و پرورش صرف حقوق می شود! در بودجه ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به متولیان فرهنگی پرداخت می‌شود که با توجه به بودجه ۸۴۱ هزار میلیاردی دولت سهمی کمی بیشتر از ۲ درصد را برای فرهنگ تخصیص داده است. 🕌بنیاد های غیر دولتی حاکمیتی نهاد های اقتصادی زیر مجموعه های رهبری قسمتی از بودجه خود را صرف کارهای فرهنگی می کنند. بعضی از فعالیت این دستگاه ها پیوست فرهنگی می باشد یعنی اساسا هدفشان کار فرهنگی نیست ولی درکنار فعالیت معین خود ستادهای فرهنگی نیز ایجاد کرده اند. 🏛شهرداری ها شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان یک ساختار حاکمیتی غیر دولتی دارای بودجه فرهنگی قابل توجهی هستند.وجود ۱۳۴۵ شهرداری و ۳۷۰۸۰ دهیاری در کشور به عنوان بازوهای اجتماعی و فرهنگی دارای اثرات فراوانی هستند.این ساختار های غیر رسمی فرهنگ دارای بودجه هایی به مراتب بیشتر از ساختار های رسمی منطقه ای می باشند. برای مثال در اعتبارات سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای مؤسسات فرهنگی و هنری اجتماعی شهرداری تهران در نظر گرفته شده که از کل اعتبارات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران بیشتر است.هنگامی که جریان انقلابی بر مسند این جایگاه ها نباشد می بینیم که قسمت زیادی از بودجه ها صرف کنسرت های موسیقی،همایش های بی مصرف،ساخت لوگو یک میلیاردو ششصد میلیون تومانی می شود. 🏦بانک ها و بنگاه های اقتصادی این قسم شامل موسسات اقتصادی و بیزینس من ها می باشد که برای فرارمالیاتی یا کاهش مالیات اقدام به فعالیت فرهنگی می کنند و شامل کارخانه ها،بانک ها و موسسات خصوصی می شود. غالب این بودجه ها در بخش های ورزشی و یا هنری خرج می شود. در واقع این بودجه ها در بخش های پر هزینه حوزه فرهنگ خرج می گردد و با اندک رابطه ای با مدیر عامل مجموعه و در راستای اهداف حزب آنها، این پول ها را به جیب میتوان زد.جالب است که یک بانک می آید بر روی یک فیلم که به اسکار راه یافته است سرمایه گذاری می کند و در حالی که مروج ناهنجاری های اجتماعی است! برای مثال بودجه مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان می باشد فعال‌سازی هنرستان‌های منطقه‌ای و تجهیز آن‌ها، تجهیز بیمارستان‌های مناطق محروم، کمک به تهیه جهیزیه، کمک به تکمیل مسکن محرومان، ساخت ورزشگاه و مراکز فرهنگی در مناطق محروم با همکاری بهزیستی، کمیته امداد و گروه‌های جهادی از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در حوزه مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه است (منبع) 🏯شوراهای عالی کشور وجود بیش از ۲۲ شورای عالی در کشورکه گاها به گعده های دورهمی و دبیرخانه ها منتفی می شوند جهت تهیه گزارش، بودجه های خود را در بین مجموعه های مختلف تقسیم می نمایند.برای مثال شورای عالی اجتماعی کشور که در ذیل وزارت کشور تعریف شده است در اواخر دولت روحانی دارای ۳۰۰ میلیارد بودجه است که متاسفانه اگر کسی فقط می توانست در آن جلسه حضور داشته باشد و با داشتن یک طرح نامه مکتوب، بودجه میلیادری به جیب بزند! بخش قابل توجهی از بودجه ها این شورا به ngo و حتی گروه های غیر هم سو پرداخت شده است ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️پنهان های بودجه فرهنگی کشور 🖊مجتبی فرهنگ 🏬سازمان های غیر رسمی حوزه فرهنگ سازمان و نهاد اصلی در کشور به صورت مسقیم و مبتنی بر سرفصل ها و وظایف، ردیف بودجه دارند اما دستگاه های غیر رسمی دیگری نیز در حوزه فرهنگ؛ چه به صورت دولتی و چه به صورت غیر دولتی در حال نقش آفرینی هستند که مجموع آنها به ۱۲۰ سازمان خواهد شد. برای مثال بیش از ۱۹ وزارت خانه در دولت دارای معاونت فرهنگی هستند که بودجه های قابل توجهی دارندبرای مثال معاون فرهنگی وزارت بهداشت دارای دو بودجه دانشگاهی و ستادی می باشد. در سال ۱۳۹۹ بودجه فرهنگی این معاونت چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان خالص برای کارهای فرهنگی بوده است؛ در حالی که نهاد رهبری در دانشگاه فاقد همچین بودجه ای خالص برای فعالیت های فرهنگی بوده است یا برای مثال وزارت نفت دارای بودجه های چند صد میلیاردی در حوزه فرهنگ می باشد و متاسفانه با برگزاری برنامه های پر هزینه انگونه که بایستی اثرگذار باشد، نبوده است. هرچند این وزارت خانه ها بودجه های خود را در اختیار دستگاه های مختلف فرهنگی می گذارند تا مجری و متخصص آن حوزه اقدام نماید. جهت مشاهده این دستگاه ها کلیک نمائید 📡اپراتورها وجود دو اپراتورِ غول آسای همراه اول و ایرانسل در کشور با توجه به مصوبات مجلس و دولت ملزم به اختصاص درصدی از درامد خود به امورات فرهنگی و تولید محتوا رسانه ای شده اند.مبلغ این بودجه در آمار های غیر رسمی چیزی بیش دو هزار میلیارد تومان می باشد. اسم نوجوان دهه هشتادی مهرشاد سهیلی را زیاد شنیده اید.یکی از منااع تغذیه این شخص از اپراتور صدا و سیما و پیامک های تبلغی می باشد که توانسته است دو میلیارد ناقابل را از اپراتور همراه اول بگیرد 📡صندوق های مالی این صندوق ها غالبا برای صنایع فرهنگی خلاق در کشور تاسیس شده است مانند صندوق های بنیاد ملی نخبگان، داوین، سپهر، پژوهش و فناوری خلاق و ... اشاره کرد که برای مثال یکی از این صندوق ها ذیل ریاست جهموری دارای ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می باشد. غالب این واریزی ها و حمایت های این صندوق ها به هسته های کنشگر حوزه اجتماعی، استارتاپ ها و یا شتابدهنده ها جهت ساخت محصول یا ارائه خدمات فرهنگی اعطا می شود و عموم این شرکت ها شکست خورده اند و یا ارتزاق نفتی دارند! ♻️باتوجه با توضیحات داده شده میتوانیم اصلی ترین آسیب های بودجه را در حوزه فرهنگ موارد زیر شمارد 🔸تقسیم نمودن بودجه در مراکز شهری کلان و عدم عدالت مالی در بودجه ریزی فرهنگی 🔸عدم داشتن مدل منطقی جهت رگولاتری مالی،شتابدهی و ارزیابی تیم های مردمی 🔸پول پاشی های بی حساب و کتاب به اسم حمایت از گروه های مردمی 🔸تعدد زیاد دستگاه های غیر رسمی در حوزه فرهنگ 🔸عدم ارزیابی از اثر بخشی براساس هزینه کرد 🔸الزام داشتن کانال و رابطه برای اخذ بودجه 🔸نبود ساختار الزام آور جهت حسابرسی فرهنگی 📌پ.ن ایا اساسا تجمیع بودجه های فرهنگی درست است؟ یا باید برای این قضیه تنظیم گری نمود و شورا حسابرسی فرهنگی را ایجاد نمود ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸روش ها و رویکردهای خلق محصولات پویا نمایی 🖊مجتبی فرهنگ ●کانون های اندیشه ورز میان رشته ای صنعت انیمیشن و سینما امروزه صنعت میان رشته است. مرزهای دانش و شیوه های نوین خلاقیت، از اتصال شبکه دانش های گوناگون شکل می گیرد. این مسئله بیانگر این موضوع است که در اتاق های اندیشه ورز، جهت خلق ایده های نوآورانه بایستی تنوعی از رشته های مختلف مثل: فلسفه، روانشناسی، هنر و ... گرد هم آیند تا در تضارب های متنوع به حرف نو و متفاوتی نائل شویم. ●ذائقه شناسی نسل زد شناخت مخاطب و تفاوت های نسلی یکی از گونه های رسیدن به سوژه، پیام و تکنیک است. این مسئله به معنای به رسمیت شناختن شکافت نسلی و یا عدم قائل بودن به فطرت نیست بلکه هر زمانه و عصری زمینه های رشد متفاوتی را برای نسل خود دارد که دارای تفاوت هایی با مخاطبین ماقبل است. به صورت کلی نحوه ارسال، شکل پذیرش، سویه های محتوایی و قالبی هر نسل دارای تفاوت هایی است. جهت مطالعه بیشتر به فراخوان ذائقه شناسی نسل زد مراجعه کنید ●رویدادهای پیچینگ در فیلمسازی، پیچینگ به معنای ارائه شفاهی یا بصری یک ایده برای تولید یک فیلم یا سریال تلویزیونی است. این ارائه عموما توسط یک فیلمنامه‌نویس یا کارگردان به تهیه‌کننده یا مدیر استودیو انجام می‌شود و بیشتر به امید جذب سرمایه است. هر ساله در سراسر دنیا رویدادهای پیچینگ متعدد برگزار می‌شود که طی آن انیمیشن‌سازان می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را برای سرمایه‌گذاران ارائه کنند. یکی از مهم‌ترین آنها رویدادهای پیچینگ بازار میفاست که در جشنواره انسی برگزار می‌شود. در این رویداد انیمیشن‌سازان می‌توانند به صورت شخصی یا به نمایندگی از شرکت‌های کشور خودشان به ارائه طرح‌ها و ایده‌ها برای سرمایه‌گذاران جهانی بپردازند. جهت مطالعه بیشتر کلیک نمایید ●اسطوره شناسی و کهن الگوهای دینی و مذهبی یکی از روش های خلق کارکتر و روایت در انیمیشن سازی، بررسی کهن الگوها و اسطوره ها می باشد. برای مثال انیمیشن حمله تایتان ها در فصل اخر اشاره به درختی در آسمان میکند که با نگاه به آن تایتان ها قدرت میگیرند! هرچند این درخت در فرهنگ ژاپن موجود است اما با این مضامین در عرفان ناب شیعی، چنین الگوهایی نیز موجود است. سِدرَةُ المُنتَهی جایگاه یا درختی در آسمان که در قرآن و حدیث معراج به آن اشاره شده است که پیامبر(ص) در سفر معراج آنرا مشاهده کردند. در کتاب شریف مجمع البیان فی تفسیر القرآن آمده است: سدره درختی است بالای آسمان هفتم در طرف راست عرش که دانش هر فرشته‌ای به آن منتهی می‌شود. ●آینده پژوهی سینما دارای نقش آینده آفرینی است به این معنا که سینما پدیده هایی را که در آینده امکان وقوع دارد را به یک گفتمان عمومی قابل پذیرش، تبدیل می کند. با توجه به اینکه تولید محصولات فاخر حرفه ای در صنعت انیمیشن چند سال طول میکشد پس بایستی وضعیت تولید و اکران محصول را چند سال اینده دید. به این موضوع بایستی پاسخ دهیم که قرار است در چه اتمسفر و وضعیتی محصولی را نشر دهیم؟ ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🔸روش ها و رویکردهای خلق محصولات پویا نمایی 🖊مجتبی فرهنگ ●اقتباس گیری مفهوم اقتباس در سینما به قدری کلی و فراگیر است که به سختی می‌توان آن را از ماهیت اصلی هنر فیلمسازی جدا کرد. تاریخ قصه‌گویی و روایت‌گری بشر با تصویر شروع شد و دوباره به تصویر رسید. هزاران سال پیش نیاکان زمین به روایت از رخدادهای زندگی‌شان در قالب نگاره‌های درون غارها پرداختند. کم‌کم عنصر تخیل در این روایت‌ها غلیظ‌تر شد و کلمات جای تصاویر را گرفتند. بعد از آن به مدت چند هزار سال، بشر قصه می‌ساخت و آن را بر لوح‌ها، کتیبه‌ها و کتاب‌ها می‌نگاشت یا سینه‌به‌سینه نقل می‌کرد و این‌چنین مفهوم ادبیات داستانی به وجود آمد. گاهی هم داستان‌ها به صورت نمایش اجرا می‌شدند و با انواع موسیقی و رقص، شاد یا غم‌آلود می‌آمیختند. اینکه عنوان شد اقتباس جزئی از ذات سینماست، به همین میراث چند هزار ساله برمی‌گردد؛ وگرنه چیزی که سال ۱۸۹۵ در فرانسه تحت عنوان دستگاه سینماتوگراف اختراع شد، صرفا تکنولوژی ثبت تصاویر متحرک بود و بدون قصه، نمی‌توانست از جنبه تکنولوژیک به جنبه هنری برسد. وقتی صحبت از اقتباس سینمایی می‌شود، عمدتا مفهوم نسخه‌برداری سینمایی از یک رمان یا داستان کوتاه به ذهن متبادر می‌شود که این البته بخش قابل اعتنایی از فرآیند اقتباس است اما اقتباس سینمایی یک دایره وسیع‌تر را شامل می‌شود. شکل دیگر آثار اقتباسی در فیلم‌ها شامل روایت‌های غیرداستانی (ازجمله روزنامه‌نگاری)، زندگینامه، کتاب‌های طنز، کتاب مقدس، نمایشنامه‌ها، منابع تاریخی و فیلم‌های دیگر است. مطالب مفید در این راستا: نگاهی به فیلم های اقتباس شده از داستان های ایرانی با سینمای اقتباسی کتاب‌خوان‌تر می‌شویم ●طراحی اکوسیستم محتوایی سبد مصرف مخاطب نسل کودک و نوجوان بسیار متنوع است. نیازمند این موضوع می باشیم که با بررسی های کلان و با نگاه های هوایی، نقشه وضعیتی از محصولات مصرفی مخاطبین را داشته باشیم. تهیه این نقشه ما را به خلا ها و نیازهای مصرفی مخاطب رهنمود می سازد. ●نظام مسائل های فرهنگی شناخت وضعیت شبکه فرهنگی کشور یکی از راهبردهای رسیدن به سوژه های فرهنگی می باشد. فی المثل رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت اعلام کرده است که مصرف سیگار افزایش ۱۹۰ درصدی در زنان و افزایش ۱۳۳ درصدی در دختران داشته است. شناسایی خلا ها، آسیب ها و مشکلات انقلاب اسلامی می تواند به عنوان یکی از رویکردها در دستور کار قرار گیرد. ●مشاهده بانک ها در مباحث خلاقیت، منشا نواوری را مشاهدات گوناگون می دانند. تولید بانک فیلمنامه، استوری بورد و کمیک استریپ می تواند امکان نواوری برای خلق ایده های متنوعی را فراهم سازد. این مسئله نیازمند مطالعه است که آیا صنعت شدن انیمه در نتیجه تولید 8000 عنوان تیراژ چاپی مانگا است یا شبکه ای از عوامل مختلف سبب تحول صنعت انیمیشن سازی در ژاپن شده است؟ ●پ.ن آن چیزی که بیان شد به عنوان رویکردهای پیشینی در تولید انیمیشن می باشد که جهت ارزیابی های میانی و سکانی نیازمند پروپوزال تولید، فیلم نامه، استوری بورد و نسخه های بتا تستینگ (نمایش های آزمایشی قبل از اکران عمومی) می باشیم. 🌱به امید شکوفایی صنعت پویانمایی در میهن عزیزمان ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺اثرگذاری چارچوب مفهومی بر اثرسنجی فرهنگی 🖋مجتبی فرهنگ «چارچوب مفهومی» یک ابزار تحلیلی برای مشخص کردن «تفاوت های مفهومی» و «سازماندهی ایده‌های عملیاتی» به کار می‌رود و به فهم و ادارک یک تصور یا واقعه اجتماعی کمک می‌کند. آیزایا برلین چارچوب های مفهومی را با استفاده از استعاره «روباه» و «جوجه تیغی» به چارچوب های همگن و ترکیبی تقسیم می کند. برلین از خارپشت به عنوان کسانی که تنها با استفاده از یک ایده یا اصل به مشاهده جهان می‌پردازند (داستایفسکی، افلاطون و هگل) نام می برد و شخصیت های روباه، به علت مشاهدات جهان بینی خود نوعی پلورالیسم و نگرش ترکیبی دارد. (گوته، ویلیام شکسپیر و ارسطو). در هرصورت با هر مدلی از چارچوب مفهومی، نخستین گام اجرای اثرسنجی، تعین رویکرد چارچوب مفهومی است چراکه چارچوب های نظری، بایدها و ارزش ها هر موضوعی را مشخص و عدم تحقق این ارزش ها را به معنای اثرگذاری نامطلوب حتما قلمداد خواهد شد. برای مثال از میان انبوه نظریه های اوقات فراغت توان به سه چاچوب مفهومی نسبتاً متمایز از یکدیگر اشاره کرد: اوقات فراغت از دیدگاه زمانی اوقات فراغت به معنای فعالیت اوقات فراغت به معنای حالتی از بودن. نظریه اول، اوقات فراغت را به منزله وقت آزادی تعریف می کند که پس از پرداختن به ضروریات عملی زندگی باقی می ماند. این تعریف اوقات فراغت را وقت آزادی می داند که فرد در آن اوقاتش را آنطور که مایل است می گذراند. در این رویکرد وقت آزاد، وقتی است که پس از پرداختن به همه اموری که تفریح به حساب نمی آید، باقی مانده باشد. نظریه دوم اوقات فراغت را شامل فعالیت هایی تشکیل یافته که آموزنده و آگاهی بخش است می‌داند. از این منظر اوقات فراغت، فعالیت های زیادی را در بر می گیرد. تماشای تلویزیون و گعده ها هرکدامیک، ازگونه های اوقات فراغت می باشد. در حالت سوم، اوقات فراغت في نفسه هدف تلقی می شود و حالتی از بودن است. در این رویکرد اوقات فراغت نتیجه ساده و اجتناب ناپذیر عوامل خارجی یا وقت آزاد نیست بلکه در درجه اول یک نوع طرز فکر و یک حالت روحی- روانی است. فراغت یا فارغ بودن در این معنا حالت آرام یک وقار فکورانه است. این نظریه فراغت را به معنای رها بودن از ضرورت های زندگی روزمره میداند و ذهنیت نگاه کردن به ساعت، شتابی بی روح و اعمالی غیر فکورانه را به وجود می آورد. با این مثال می توان پی برد که چارچوب های مفهومی نوع آزمایش اثرسنجی و شاخص ها را دستخوش تغییر قرار می‌دهد و هر چارچوب مفهومی، میزان سنجش اثرات اختصاصی به خود را می طلبد. ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🔺تحول فرهنگ با آگاهی از تاریخ اثرسنجی 🖋مجتبی فرهنگ «رغبت سنجی» به عنوان یک اقدام، آغازکننده ی عملیات فرهنگی است تا خواست و نیاز مخاطب و جامعه را به تصمیم گیران بفهماند و براساس آن زنجیره ای از اقدامات را شکل دهند. اگر شناخت این نیاز دقیق نباشد ما در اثر گذاری دچار ضعف خواهیم بود. اقدام اثرسنجی فرهنگی، از لحاظ وقوع «بازه زمانی» به بعد از اجرای عملیات ها و تعین خروجی ها رخ خواهد. اگر برای خودمان در «فراغت» هر کنشگری فرهنگی، مقوله اثرسنجی را در نظر بگیریم، با تهیه و تنظیم و اجرای برنامه، برنامه ریزی ها پایان نمی پذیرد بلکه یک برنامه ریزی دقیق فرهنگی را دربرگیرنده ارزشیابی خروجی ها و اثرات آن، می دانیم. اثرسنجی به ما این امکان را میدهد تا بتوان از چگونگی میزان «تغییرات اجتماعی» و به طور کلی از «نتایج مثبت و منفی» برنامه آگاه شد و در این مرحله است که «مدیریت و کسب اطلاعات» لازم را درباره اختلاف بین «برنامه تنظیم شده» و آنچه که عملاً از «اجرای برنامه» به عمل آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و درصدد اصلاح و ویرایش برآییم. «غنای تاریخ کنشگری ستاد های فرهنگی» به این است که از هر عملیات، آثار خلق شده ی خود را بر محیط پیرامون خویش، مورد ارزیابی و سنجش قراردهد. وجود و اطلاع از تاریخ کنشگری های یک ستاد و مجموعه فرهنگی است که می تواند آن سازمان را «غنی» کند. این امر مستلزم وجود دغدغه اثرسنجی و مدیریت دانش اثرات می باشد و متاسفانه هنوز ما در لایه دغدغه و اجرای اثرسنجی مانده ایم و شاهد این هستیم که با تعویض صندلی های ریاست مجموعه های فرهنگی تحول آنچنانی نخواهیم داشت چرا که «عقلانیت آزمون و خطا» و «عقلانیت شهودی» راهبرد اتخاذی این مدیران است و بدلیل دسترسی به تاریخ اثرات عینی، نخواهد توانست در صحنه جامعه اثرگذار باشند. ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🔺اثرگذاری چارچوب مفهومی بر اثرسنجی فرهنگی 🖋مجتبی فرهنگ «چارچوب مفهومی» یک ابزار تحلیلی برای مشخص کردن «تفاوت های مفهومی» و «سازماندهی ایده‌های عملیاتی» به کار می‌رود و به فهم و ادارک یک تصور یا واقعه اجتماعی کمک می‌کند. آیزایا برلین چارچوب های مفهومی را با استفاده از استعاره «روباه» و «جوجه تیغی» به چارچوب های همگن و ترکیبی تقسیم می کند. برلین از خارپشت به عنوان کسانی که تنها با استفاده از یک ایده یا اصل به مشاهده جهان می‌پردازند (داستایفسکی، افلاطون و هگل) نام می برد و شخصیت های روباه، به علت مشاهدات جهان بینی خود نوعی پلورالیسم و نگرش ترکیبی دارد. (گوته، ویلیام شکسپیر و ارسطو). در هرصورت با هر مدلی از چارچوب مفهومی، نخستین گام اجرای اثرسنجی، تعین رویکرد چارچوب مفهومی است چراکه چارچوب های نظری، بایدها و ارزش ها هر موضوعی را مشخص و عدم تحقق این ارزش ها را به معنای اثرگذاری نامطلوب حتما قلمداد خواهد شد. برای مثال از میان انبوه نظریه های اوقات فراغت توان به سه چاچوب مفهومی نسبتاً متمایز از یکدیگر اشاره کرد: اوقات فراغت از دیدگاه زمانی اوقات فراغت به معنای فعالیت اوقات فراغت به معنای حالتی از بودن. نظریه اول، اوقات فراغت را به منزله وقت آزادی تعریف می کند که پس از پرداختن به ضروریات عملی زندگی باقی می ماند. این تعریف اوقات فراغت را وقت آزادی می داند که فرد در آن اوقاتش را آنطور که مایل است می گذراند. در این رویکرد وقت آزاد، وقتی است که پس از پرداختن به همه اموری که تفریح به حساب نمی آید، باقی مانده باشد. نظریه دوم اوقات فراغت را شامل فعالیت هایی تشکیل یافته که آموزنده و آگاهی بخش است می‌داند. از این منظر اوقات فراغت، فعالیت های زیادی را در بر می گیرد. تماشای تلویزیون و گعده ها هرکدامیک، ازگونه های اوقات فراغت می باشد. در حالت سوم، اوقات فراغت في نفسه هدف تلقی می شود و حالتی از بودن است. در این رویکرد اوقات فراغت نتیجه ساده و اجتناب ناپذیر عوامل خارجی یا وقت آزاد نیست بلکه در درجه اول یک نوع طرز فکر و یک حالت روحی- روانی است. فراغت یا فارغ بودن در این معنا حالت آرام یک وقار فکورانه است. این نظریه فراغت را به معنای رها بودن از ضرورت های زندگی روزمره میداند و ذهنیت نگاه کردن به ساعت، شتابی بی روح و اعمالی غیر فکورانه را به وجود می آورد. با این مثال می توان پی برد که چارچوب های مفهومی نوع آزمایش اثرسنجی و شاخص ها را دستخوش تغییر قرار می‌دهد و هر چارچوب مفهومی، میزان سنجش اثرات اختصاصی به خود را می طلبد. ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ