#ولایت_صورت_دین
☘در اعمال روز مبارک عید سعید غدیر مستحب است خواندن صد مرتبه ذکر؛ « الحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَ كَمالَ دِينِهِ وَتَمامَ نِعْمَتِهِ بِولايَةِ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ عَلِيّ بْنِ أَبِي طالِبٍ عليهالسلام. »
☘کمال هر چیزی به صورت آن شیء است. پس کمال ماده به صورت اوست و ماده ی اولی بدون صورت در متن واقع لاتحقق است و حصول صورت بدون هیولی ناممکن و محال می باشد.
☘کمال دین به ولایت است ؛ چون ولایت صورت دین و فصل حقیقی آن می باشد.
☘علی، نقطه آغاز وجود
نکته سی و هفتم ، ص ۸۹☘
#ح_م
#علی_نقطه_آغاز_وجود
#غدیر_سند_ولایت_علی
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#ولایت_صورت_دین ☘در اعمال روز مبارک عید سعید غدیر مستحب است خواندن صد مرتبه ذکر؛ « الحَمْدُ للهِ
#ولایت_لوح_و_قلم
☘بدان که ولایت به حیثی لوح محفوظ و هیولای عوالم غیر متناهی و رقّ منشوری است که جمله ی کلمات لایتناهی بر آن لوح و نون مسطورند چون او قابلیت محضه در دریافت بلاواسطه ی فیوضات از ذات غیبی است و در متن حقیقت او که بسیط احدی است حقایق و کمالات همه ی کلمات وجودی منتقش اند؛ « من الماء کل شیء حی»؛ «و کان عرشه علی الماء»؛ پس قوام کل شیء بدین نفس رحمانی و آب حیات نورانی می باشد. از این وجه قابلی ولایت امّ الامکان بقابلیه است.
و به حیث دیگر قلم اعلی و صورت و فصل اخیر حقائق عالم است که اب الاکوان بفاعلیه می باشد .
یعنی او مُفیض فیض حق و مصوِّر به هیولی و مهندس در غیب لاهوتی است و جمله ی خلق را مُظهر از غیب به شهادت و از علم به عین می باشد و محقّق و فاتق ارواح و عقول و مفردات و مرکبات از غیب به اعیان ثابته و از آن اجمال ، به تفصیل اعیان خارجه است.
آسمان مرد و زمین زن در خرد
آنچه او می افکند این پرورد
ولایت هم ربّ سموات سبع و هم ربّ ارضین سبع است و بلکه خود او آسمان بی کران و زمین گسترانیده شده ی بی نهایت است.« و ما بینهما و ما فیهنّ», ظهور و شئون و شجون شجر وجودی اویند.
☘علی، نقطه آغاز وجود
نکته سی و هفتم ، ص ۸۹☘
#ح_م
#علی_نقطه_آغاز_وجود
#غدیر_سند_ولایت_علی
☘میلاد مسعود حضرت امام علی بن محمد النقی الهادی علیه السلام بر تمامی شیعیان و محبان آلالله مبارک و فرخنده باد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#ولایت_لوح_و_قلم ☘بدان که ولایت به حیثی لوح محفوظ و هیولای عوالم غیر متناهی و رقّ منشوری است که ج
#ولایت_مُطْعِم_ماسوی
☘«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ، إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا »
از القاب خاصه و استأثاری حضرت علی بن ابیطالب علیهماالسلام، «امیرالمومنین» است.
امیر از مصدر مَیْر به معنای طعام اخذ شده است؛ « يَا أَبَانَا مَا نَبْغِي هَذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا وَنَمِيرُ أَهْلَنَا », پس امیر، طعام دهنده را می گویند.
« الفقر سواد الوجه فی دارین » ، ممکنات عین الفقر به حق متعال و خالقشان می باشند و این مُهر فقر بر ناصیه ی جمیع مخلوقات حک شده است.
و مسکین کسی است که فقر او را از حرکت باز داشته است و کسی را گویند که سوال ننماید و اسیر گرفتار در بند و زندان است. جمیع مخلوقات از این سه حال خارج نیستند.
علی ، امیرالمومنین و المومنات و امیر المخلوقین است. یعنی حقیقت ولایت بر اساس حرکت حبیّه ی تکمیلی ، طعام و رزق دهنده به کل موجودات است. آن هم مطلق طعام؛ چون طعام محلّی به الف و لام شده است، هم طعام ظاهری مسانخ با نشئه ی ظاهر را شامل میشود و هم طعام باطنی معنوی مسانخ با عالم امر را.
☘علی، نقطه آغاز وجود
نکته ششم ، ص ۱۷☘
#ح_م
#علی_نقطه_آغاز_وجود
#غدیر_سند_ولایت_علی
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#ولایت_مُطْعِم_ماسوی ☘«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ، إ
#ولایت_مظهر_رزاقیت
☘ولایت مُظهر اشیاء وجودیّه و علّت ایجادیه آنهاست ، از اینرو مَظهر اتم « هو یُطعِم و لایُطعَم » می باشد؛ « و بیمنه رزق الوری».
چون خود، فعلیت محضه و کمال مطلق و مطلق کمال است و به هیچ کدام از مخلوقات که شئون و صنایع اویند، نیازی ندارد و فقط در برابر ذات احدی اعلان فقر می نماید. هر چند ذات حق متعال تمام کمالاتش را در او به ظهور رسانده است اما او آنها را بالعرض داراست نه بالذات.
اصل این طعام و رزق ، اشراقات و فیوضات ربّانی است،لذا ولایت، "ربّانی آیاته" می باشد.
بدین فیضِ ولوی، بساط ممکنات چیده و بی آن برچیده می شود.« لولا الحجه لساخت الارض بأهلها».
ولایت، محقّق حقائق امکانیه است و خلائق، ظهورات الهی و ولایی می باشند.
و ظهور را وجه نیز می گویند. یعنی وجه هر شیء ظهور آثار و حقیقت همان شیء است. و چون ولایت راتق هر فتق و محقق اشیاء و مُظهر وجوه موجودات می باشد,امیر آنها و واسطه ی فیض ذات اقدس احدی بدانها می باشد.« انما نطعمکم لوجه الله». چون ممکنات وجه الله هستند لذا به دستِ مظهرِ اتّمِ اسم الله، به وجوه خود طعام مناسب با هر مرتبه ی وجودیه شان را اعطا می فرماید.
☘علی، نقطه آغاز وجود
نکته ششم ، ص ۱۸☘
#ح_م
#علی_نقطه_آغاز_وجود
#غدیر_سند_ولایت_علی
☑️نظر شیعه در زمینۀ مرجعیت فهم و تبیین دین و دلایل آن
▪️شیعه معتقد است که خداوند بعد از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم مقصود خود را از آیات قرآن و جزئیات احکام از راه الهام به کسانی آگاهی میدهد که مثل رسولالله دارای علم الهی و در بازگو کردن آن، دارای عصمت الهی هستند؛ یعنی به دقّت، همانی را که خدا به آنها الهام کرده به مردم منتقل میکنند. چنین کسانی به نام امام باید وجود داشته باشند، که مرجع فهم دین هستند و باید در درک حقایق دینی به اینها رجوع شود و نظرشان حجّت و ملاک است. شیعه برای نظریۀ خود استدلالاتی دارد:
▪️دلیل عقلی
▪️دلیل قرانی
▪️احادیث اهل سنّت
#امامت_و_ولایت
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ما وقتی داشتیم به این سفلی می افتادیم، آنقدر لباس از ما کندند که تا به اینجا رسیدیم، لخت و عریان شدیم. حالا که میخواهیم برگردیم، لباس میخواهیم. بهترین لباس لباس تقواست و تقوا ولایت علی علیه السّلام است.
▪️در حدیث حُبُّ عَلیِّ بنِ ابى طالِبٍ حَسَنَةٌ لا تَضُرُّ مَعَها سَیئَةٌ: محبّت علی بن ابی طالب علیه السّلام حسنهای است که با وجود آن هیچ سیئهای زیان نمیرساند. مقصود حبّ حقیقی است که خیلی چیز بزرگی است. حبّ مجازی مقصود نیست که چند تا علی علی بگوید و گرم شود.
▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آموزههای غدیر - بخش اوّل
#آموزۀ_اوّل:
☑️عادلانه و منصفانه قضاوت کردن و اعطای حق به ذیحق
▪️غدیر به ما درس میدهد که حق را به حقدار دهیم. همۀ بحث ما در غدیر این است که امیرالمؤمنین علی علیه السّلام استحقاق ولایت و خلافت امّت را دارند؛ دیگران استحقاق ندارند و نباید بر مسند خلافت بنشینند.
▪️روح غدیر، سپردن حق به ذیحق و دادن حق به حقدار است.
▪️بنابراین این نکته را به یاد داشته باشیم که اهل غدیر کسی است که در زندگی، حق را به ذیحق میدهد. مثلاً در داوریهای ذهنی، همین الآن ممکن است من در رابطه با دوستانی که در محضرشان هستم، قضاوتی در ذهن داشته باشم. اگر اهل غدیر و تربیت شدۀ غدیر باشم، باید این قضاوت، بهجا و عادلانه باشد. اگر بین دو نفر داوری میکنم و میخواهم یکی را بر دیگری برتری دهم، باید برای کسی که به راستی برتر است، فضیلت قائل شوم.
▪️در بیرون هم همینطور است؛ اگر خواستیم به کسی منصبی دهیم، کسی را در جایگاهی قرار دهیم و یا به کسی مسئولیّتی بسپاریم؛ تربیت شدۀ مکتب غدیر به کسی این مسئولیّت را میسپارد که به راستی ذیحقّ و ذیصلاح است.
▪️آموزۀ غدیر این است که در داوریهای بین دیگران، عادلانه، و در داوری بین خودمان و دیگران، منصفانه داوری کنیم. نمیشود بگوییم من معتقد به غدیر هستم؛ امّا حق را به غیرذیحق دهم؛ جایی که بین خودم و دیگران داوری میکنم، به سود خودم و جایی که بین دو نفر دیگر است، ناعادلانه و به سود کسی که حق متعلّق به او نیست، داوری کنم. ما میگوییم حق اقتضاء میکند که امیرالمؤمنین علی علیه السّلام بر مسند خلافت بنشینند.
ادامه دارد ....
▪️استاد مهدی طیّب، ۸۷/۰۹/۲۸▪️
#غدیرخم
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️علی و فرزندانش علیهم السّلام معلّم فطرتند؛ معلّم همان موادّی هستند که خدا ما را از آن آفریده است.
▪️بدن مال طبیعت است و دل مال محمّد و آل محمّد علیهم السّلام است. دوستان اهل بیت علیهم السّلام دلشان از طینت محمّد و آل محمّد است. طین غیر از تراب و خاک معمولی است؛ خاک بسیار پاک و طیبی است. محمّد و آل محمّد علیهم السّلام معلّم طینت و فطرتند. فطرت که یک حقیقت مخفی در سِرّ شماست، چنین معلّمی هم که در سِرّ شماست لازم دارد.
▪️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب▪️
#اهل_بیت_علیهمالسلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آموزههای غدیر - بخش دوّم
#آموزۀ_دوّم:
☑️دنباله روی و مشایعت امیرالمؤمنین علیه السّلام
▪️در زندگیِ ما الگوی تربیت شدۀ مکتب غدیر، امیرالمؤمنین علیه السّلام هستند.
☑️شیعَةُ عَلِیٍ مَن شَعَ عَلیّ بنِ اَبِیطالِبٍ
▪️شیعۀ علی کسی است که علی را در مسیر زندگی مشایعت میکند؛ علی علیه السّلام اِمام و اَمام اوست و پیشاپیش او حرکت میکند. او شیعۀ علی علیه السّلام است و پشت سر علی علیه السّلام حرکت میکند؛ مثل سلمان که پا، جای پای امیرالمؤمنین مینهند و لذا در هیچ جای جاده جای پای دو نفر نبود. از او پرسیدند چرا؟ گفت: من در برابر مولای خودم، جای پای علیحدّه ندارم؛ هرجا ایشان قدم میگذارند و برمیدارند، من قدم بر همانجا مینهم. امیدوارم در زندگی اینگونه باشیم.
▪️نمیشود غدیر را جشن گرفت؛ بعد پا، جای پای دیگران گذاشت و در زندگی دنبال دیگران رفت.
ادامه دارد ....
◾️استاد مهدی طیّب، ۸۷/۰۹/۲۸◾️
#غدیرخم
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️جایگاه عید غدیرخم در روایات
▪️به تعبیری که در روایات معصومین علیهمالسّلام وارد شده، عید غدیرخم برترین اعیاد امّت است.
▪️امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
اِنَّ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ بَيْنَ الْفِطَرِ وَ اْلاَضْحىٰ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَواكِبِ
روز غدیرخم بین اعیاد بزرگ اسلامی، یعنی بین عید فطر، عید قربان و روز جمعه، چنان برجستگی دارد که همچون ماه بین ستارگان شاخص و برجسته است.
▪️پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ اَفْضَلُ اَعْيادِ اُمَّتِى:
برترین عیدهای امّت من عید غدیرخم است.
▪️امام صادق علیهالسّلام در روایتی دیگر، عید غدیرخم را روز عید بزرگ خدا نامیدهاند:
عِيدُ اللهِ اْلاكْبَرُ!
▪️و بنابه روایات، همهی انبیاء الهی این روز را جشن میگرفتند. در همهی ادیان روز هجدهم ماه ذیالحجّه روز برجسته و عید بوده است.
▪️بسیاری از انبیاء تعیین وصیّ و نصب جانشین خود را در همین روز انجام دادند.
▪️بنابه روایات حضرت موسایکلیم علیهالسّلام، وصیّ خویش یوشعبننون را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به جانشینی خویش منصوب کردند.
▪️عیسیبنمریم علیهالسّلام، شمعونالصّفا را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به جانشینی و وصایت خویش منصوب کردند.
▪️سلیمان نبی علیهالسّلام، عاصفبنبرخیا را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به وصایت و جانشینی گماردند.
▪️و پیغمبراکرم حضرت محمّدمصطفی صلّی الله علیه و آله در روز هجدهم ماه ذیالحجّه امیرالمؤمنین علیّبنابیطالب علیهالسّلام را به وصایت و جانشینی خود منصوب فرمودند.
◾️استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘یاعلی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همّی، بِأَبی أَنت و امّی...
☘گوئیا هیچ نه همّی به دلم بوده، نه غمّی، بِأَبی أَنت و امّی...
@mohamad_hosein_tabatabaei