eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش سوم3⃣ ● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان حيا
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش سوم4⃣ ● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان وَ بَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَك ءَالُ مُوسى وَ ءَالُ هَرُونَ تحْمِلُهُ الْمَلَئكَةُ... ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 441 آل هر كس اهل بيت او است ، كه خود او را هم شامل مى شود، پس آل موسى و آل هارون عبارتست از خود موسى و هارون و اهل بيت آن دو، و جمله ((تحمله الملائكه )) حال از تابوت است ، و جمله : ((ان فى ذلك لايه لكم ان كنتم مؤمنين )) مانند سياق اول آيه دلالت دارد بر اينكه بنى اسرائيل از پيامبرشان پرسيده بودند كه نشانى صدق گفتار تو چيست ؟ و از كجا بدانيم اينكه مى گوئى : (خداى تعالى طالوت را ملك و فرمانده شما كرده ) راست است . فَلَمَّا فَصلَ طالُوت بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكم بِنَهَرٍ...إِلا قَلِيلاً مِّنْهُمْ كلمه فصل به معناى جدائى مكانى است ، همچنان كه در آيه : ((و لما فصلت العير)) به همين معنا است ، و چه بسا كه در معناى قطع يعنى ايجاد جدائى دو چيز استعمال شود مانند آيه و هو خير الفاصلين و بنابراين كلمه نامبرده هم متعدى استعمال مى شود (كه در آيه 58 سوره انعام ديديد)، و هم لازم (كه در آيه مورد بحث و آيه سوره يوسف ملاحظه كرديد). كلمه ((جند)) به معناى مجتمعى انبوه است ، چه از انسان و چه از هر چيز ديگر، و اگر لشگر را جند ناميده اند به خاطر همين است كه جمعيتى متراكم هستند و اگر در آيه مورد بحث ،کلمه را به صيغه جمع جنود آورده ، براى اين بوده كه بفهماند جمعيت بنى اسرائيل كثرت قابل ملاحظه اى داشتند، با اينكه به حكم جملات بعدى همين آيه ، مؤمنين واقعى آنان ، بعد از عبور از نهر اندك بودند، (و اين ملاكى دست مى دهد كه در سختيها هميشه پايدار مى مانند) و نظير اين نكته در آيه بعد هم كه مى فرمايد: ((و لما برزوا لجالوت و جنوده ))، از كلمه جنود استفاده مى شود. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بنام خداوند رحمان و رحيم□ (اى رسول ما) آيا ديدى آن كس (وليد مغيره) را كه روز جزا را انكار كرد؟(۱) اين همان شخص (بى رحم) است كه يتيم را از در خود به قهر ميراند(۲) و كسى را بر اطعام فقير ترغيب نمیكند(۳) پس واى بر آن نمازگزاران(۴) كه دل از ياد خدا غافل دارند(۵) همانان كه (اگر طاعتى كنند) به ريا و خودنمايى كنند(۶) و ديگران را از ضروريات زندگى منع مى كنند(۷) @mohamad_hosein_tabatabaei
□بيان آيات سوره ماعون□ □اين سوره كسانى است كه خود را معرفى كرده اند ولى متخلق به اخلاق ، □از قبيل از نماز، و كردن در اعمال، و ، كه هيچ يك از اينها با ايمان به روز جزا ندارد. □اين سوره هم دارد باشد و هم . @mohamad_hosein_tabatabaei
□●وجود مبارک امام رضا(سلام الله عليه) فرمودند●□ □●«إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحكمة» «صَمْت» يعنی . خيلی از ماها بايد درس سكوت بخوانيم كه چه وقت ساكت باشيم، چقدر حرف بزنيم و چطور حرف بزنيم. □●مگر آدم هميشه حرف می‌زند؟! هر جا حرف ميیزند؟! هر طور كه دلش خواست سخن می‌گويد؟! در حالی که حرف را به اندازه ضرورت می‌زنند قهراً فكركرده حرف می‌زنند نه بيجا. □●يكی از آداب شدن همين خاموش بودن، بجا سخن گفتن ، كم سخن گفتن و مانند آن است. به ما گفته اند كم حرف بزن و وقتی هم كه می خواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اينكه همه اينها را می‌نويسند و تو داری املا می‌كنی □●﴿إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ ٭ كِرَاماً كَاتِبِينَ﴾ و فرشته‌ها دارند می‌نويسند لذا مواظب باشید كه خوب املا كنيد. □●بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سلسله مباحث درس اخلاق، شهریور ماه۹۲●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●متأسّفانه اکثریّت خلق که اسیر حواسّ ظاهری و ادراکات مُلکی می‌باشند، گمان می‌برند که کمال در خوارق عادات و کشف و کراماتی است که از ایشان سر زده است و لذا آنان که علاقمند به یکی از اولیا می‌باشند اغلب برای اثبات عظمت آن ولیّ، در پی جمع‌آوری و نقل و ضبط برای وی بوده و نیز کسانی که در پی شناسایی اولیا بر می‌آیند، اغلب از کشف و کراماتی که از آن ولیّ سر زده است می‌پرسند و معیار بزرگیِ اولیا را میزان کشف و کرامات صادره از آنها می‌دانند. ■●در حالی که کشف و کرامات و قدرتهای باطنی نه تنها دلیل مراتب کمال و معرفت نیست، بلکه دلیل حقّانیّت راه و صحّت عقاید آنان نیز نمی‌باشد، ■●زیرا بسیاری از این و خوارق عادات، از مرتاضان دارای عقاید غیرالهی نیز سر می‌زند. ■●مقالات| به یاد شورآفرین بزم محبّت و ولاء | استاد مهدی طيب ●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□ □سلامهای پایان نماز را خدا به پیامبرش، به خودش و به بندگان صالحش میکند. □بعد از نماز دستت را به موضع سجده کشیده و آن را بر صورتت میکشی، بعد با دست چپ به طرف راست بدنت و با دست راست به طرف چپ بدنت میکشی. □سمت چپ یعنی فاسقها و فاجرها. با این کار به آنها میگویی من شما را هم دوست دارم و رزق آنها را ردیف میکنی که سرشان گرم باشد و مزاحم راه رفتنت نشوند. □سمت راست هم که دوستان و رفقایت هستند، آنها را هم مورد لطف قرار میدهی. ☑️صورتت هم مال خداست. وقتی عملی انجام میدهی، کمی تفکر کن که چه میکنی. □●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□علامه طباطبایی (ره) الگوی اخلاقی در خانواده بودند□ □روحیه سپاسگزاری از همسر، همیشه در علامه بزرگوار وجود داشت به گونه ای که دختر ایشان نقل میکند: پدرم پیوسته میفرمود: این زن بود که مرا به اینجا رساند. هر چه کتاب نوشته ام نصفش مال این خانم است. رفتارشان با مادرم بسیار احترام آمیز و دوستانه بود. همیشه طوری رفتار میکردند که گویی مشتاق دیدار مادرم هستند. □الگوهای خانواده اخلاقی، ص۳۲□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا