☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■● #عوامل_و_زمینه_های_رخداد_عاشورا (قسمت نهم)●■ ■●اين سه زمينه متأسّفانه وجود دارد؛ در مردمی كه ن
■● #عوامل_و_زمینه_های_رخداد_عاشورا (قسمت دهم)●■
■●گفتیم کُلُّ یَوْمٍ عاشُوراءُ و کُلُّ اَرْضٍ کَرْبَلاءُ؛ پس در عاشورای زمان و در كربلای زمين خودمان هم بايد مواظب باشيم كه اين عوارض خدای نكرده معضلآفرين نشود. #ضعف_ايمان دامنگیر جامعهی ما نشود؛ ضعف فهم و #معرفت و شناخت عميقی كه بتوان مسائل را خوب فهمید و تجزيه و تحليل كرد و با موازين دينی سنجید، دامنگير ما نشود؛ يا پيروی گوسفندوار از شخصيّتهايی كه در جامعه مطرح میشوند! يك روز قبيله بود؛ حالا قبيله نيست؛ ممكن است در تشكّلهای مختلف، گروههای مختلف، يك چهرهای محور آن تشکّل شود كه دیگر چون ايشان فرمودند و چون ما عضو اين تشكّل هستيم، پس هر چه گفتند بايد عمل كنيم!
■●بدانيم كه همين معضلات بود كه فاجعهی كربلا را سبب شد. مواظب باشيم تحتتأثير #تبليغات قرار نگيريم! ميشود #شايعه ساخت؛ میشود خيلي از حرفها را با رسانههای مختلف رسمی، غيررسمی، علنی، غيرعلنی، با پیامکهایی كه در موبايلها ارسال ميشود و خيلی راههای دیگر القاء کرد. میدانید که امروزه ابزارهای انتقال پيام بهشدّت متنوّع و گسترده شده است. مواظب باشيم كه فريب نخوريم. مواظب باشيم! تبليغات خيلی مؤثّر است.
■●بارها شنیدهاید که در زمان معاويه تبليغات طوری بود كه وقتی گفتند عليّبنابيطالب علیه السلام در شب نوزدهم ماه مبارك رمضان در محراب مسجد كوفه با ضربت عبدالرّحمنبنملجم مرادی مضروب شد و در شب بيستويكم به شهادت رسيد، مردم شام گفتند: مگر علی نماز هم میخواند كه برود مسجد و حالا در محراب ترور شود؟! تبليغات چطور میتواند مؤثّر باشد كه مردم شام، برايشان جای تعجّب داشت که مگر علی نماز میخواند؟! اميرالمؤمنين!!! ببينيد تبليغات میتواند چه كار كند! خودمان را خيلي مصون ندانيم. خيلی بايد هوشيار بود. بههرحال عبرت بگيريم. بدانيم كه پول كار میكند و ممكن است چهرههايی، شخصيّتهايی، سردمدارانی با پول توسّط دشمن تطميع شوند و از پشت خنجر بزنند و افراد را هم دنبال خودشان به بيراهه بكشانند.
■●و بدانيم اگر ايمان راسخی نداشته باشيم، آدمهای بزدلی خواهيم بود. عاشورا مكتب شهامت و شجاعت است. مکتب استقبال از مرگ است. عاشورا مكتب بزم نيست؛ مكتب رزم است. و چهرهی عاشورايی يعنی چهرهای كه جانش در كف اوست؛ آمادهی نثار كردن و ايثار كردن است.
■●شرايط جامعهی ما الان بسيار شرايط متلاطم و حادّی است. بدانيم كه همهی اين عوامل ميتواند، امروز معضلآفرين باشد. سادهانگاری ما دربرابر تبليغات، [خطرناک است.] امروز دنيا عليه ما، عليه جامعهی شيعه بسيج شده است. اینکه میگویم ما، نه فقط ايران، چون ايران تنها كشور دنیاست كه مذهب رسمی آن شيعه است، ولی نسبتبه تشيّع در كلّ دنيا بسيج شدهاند. قدرتهای فاسد جهانی، صهيونيستها، امپرياليستها، تمام قدرتهای فاسد جهانی، كفر جهانی همه به هم پيوستهاند؛ عليه جامعهی تشيّع. اَلْكُفْرُ مِلَّةٌ واحِدَةٌ. طرحی هم دارند که شنیدهاید و نمیخواهم در جلسه وارد تجزیه تحلیلهای سیاسی شوم. طرح هلال شيعی و ترساندن اهلسنّت از اينكه شيعهها دارند متشكّل میشوند و از كشمير گرفته تا لبنان یک هلال تشكيل میدهند كه شامل شيعههای كشمير و پاكستان، افغانستان، ايران، عراق، سوريه و لبنان است و اين قدرت عظيمی خواهد شد. سنّیها را دارند تحريك میكنند؛ سنّیها هم بهشدّت تحريكپذيرند و خطر جدّی جنگ شيعه و سنّی را به وجود ميآورند...
#ادامه_دارد...
■● #سیره_و_تاریخ
#امام_حسين_علیه_السلام
#محرم_۹۷●■
■●من می دانم آنچه را که شما نمی دانید ای فرشتگان ملکوتی، گمان مبرید که هدف خلقت عالم هستی عبارت است از تسبیح و تقدیس در اشکال معین که شما انجام می دهید. من چه نیازی به این عبادت و ذکر و سجده دارم که آن ها را هدف آفرینش هستی قرار بدهم. عظمت ها و امتیازات بی نهایتی در سطوح و انواع موجودات بروز خواهد کرد که شما نمیدانید.
■●تصور اینکه همه اجزاء عالم هستی با ابراز امتیازات و عظمتها در جریان خویش مشغول تقدیس هستند، برای شما دشوار است. و تصور اینکه حرکت کمالی این موجودات ذکر و تسبیح نامیده می شود، از فهم شما بالاتر است. به همین ترتیب عظمت علم و معرفت و تکامل از روی اختیار، والاتر از افق دریافتهای شما می باشد.
■●استاد #علامه_جعفری، تفسیر نهج البلاغه، جلد ٢●■
آیه 255 سوره بقره قسمت سوم
بخش سوم
● احاطه خداى تعالى بر آنچه كه با شفيعان حاضر است و آنچه از آنها غايب است
اين را به آن جهت گفتيم كه نتيجه بگيريم ظاهر عبارت مور بحث اين است كه ضمير جمع ((بين ايديهم و ما خلفهم )) به شفيعانى بر مى گردد كه آيه قبلى اشاره به آنان داشت ، پس علم خدا به پشت و روى امر شفيعان ، كنايه است از نهايت درجه احاطه او به ايشان ، پس ايشان نمى توانند در ضمن شفاعتى كه به اذن خدا مى كنند كارى كه خدا نخواسته و راضى نيست در ملك او صورت بگيرد، انجام دهند، ديگران هم نمى توانند از شفاعت آنان سوء استفاده نموده ، در ملك خداى تعالى مداخله كنند و كارى صورت دهند كه خدا آن را مقدر نكرده است .
آيات كريمه زير هم به همين معنا اشاره مى كند كه مى فرمايد: ((و ما نتنزل الا بامر ربك له ما بين ايدينا و ما خلفنا و ما بين ذلك و ما كان ربك نسيا)) ((عالم الغيب فلا يظهر على غيبه احدا الا من ارتضى من رسول فانه يسلك من بين يديه و من خلفه رصدا ليعلم ان قد ابلغوا رسالات ربهم ، و احاط بما لديهم و احصى كل شى ء عددا)).
براى اينكه اين احاطه خدا به ملائكه و انبياء را بيان مى كند تا از انبياء عملى كه او نخواسته سر نزند و ملائكه جز به امر او نازل نشوند و انبياء جز آنچه را كه او خواسته ابلاغ نكنند، و بنابراين بيان ، مراد از ((جمله ما بين ايديهم )) آن رفتارى است كه از ملائكه و انبياء مشهود و محسوس است ، و مراد از جمله ((و ما خلفهم )) چيزهائى است كه از انبيا غايب و بعيد است ، و حوادثى است كه پس از ايشان رخ مى دهد، پس برگشت معناى اين دو جمله به همان غيب و شهادت است .
و سخن كوتاه اينكه : جمله ((يعلم ما بين ايديهم و ما خلفهم )) كنايه است از احاطه خداى تعالى به آنچه كه با شفيعان حاضر و نزد ايشان موجود است و به آنچه از ايشان غايب است و بعد از ايشان رخ مى دهد، و لذا دنبال جمله مورد بحث اضافه كرد: ((و لا يحيطون بشى ء من علمه الا بما شاء))، تا احاطه كامل و تام و تمام خداى تعالى و سلطنت الهيه اش را تبيين كند و بفهماند كه خداى تعالى محيط به ايشان و به علم ايشان است و ايشان احاطه اى به علم خدا ندارند مگر به آن مقدارى كه خود او خواسته باشد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 511
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●لزوم استفاده از ذخایر باقیمانده از ائمه علیهمالسلام●■
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره
■●این همه ودایع، کتب، مخازن علم، روایات و ادعیه در اختیار ما گذاشتهاند، بهگونهایکه اگر کسی بخواهد امامی را حاضر بیابد و یا صدایش را از نوار گوش دهد، و یا در خدمتشان باشد تا مطالب آنها را استماع کند ـ نه اینکه خود در محضر آنها صحبت کند ـ بهتر از اینها پیدا نمیکند.
■●همه چیز در دسترس ماست، ولی حالمان مانند حال کسانی است که هیچ ندارند؛ نه به قرآن قائلند، نه به عترت و نه روایات آنها را قبول دارند! اگر ائمه اطهار علیهمالسلام حاضر بودند، باز باید به همین روایاتشان عمل کنیم.
■●لابد عذرمان این است که در صورت حضور آنها هم مجبور نبودیم از آنها پیروی کنیم و به حرفهایشان گوش کنیم، چنانچه در طول تاریخ امتحان دادهایم که در زمان حضورشان قدردان آنها نبودهایم!
■●در محضر بهجت، ج۱، ص۷۸●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●علامه حسن زاده آملی در صفحه ۲۴۳ فص فاطمیه می فرمایند●■
■نفس انسانی خواه مرد وخواه زن همین که از کدورات مادی بدر آمد و بذرهای معارف در آن پرورده شدهاست و محاسبت را تاکید و مراقبت را تشدید کرده است، صور ملکی و ملکوتی درآن تمثل مییابد و با موجودات آنسویی همدهن و همسخن میشود
●ای دل به کوی دوست گذاری نمیکنی
●اسباب جمع داری و کاری نمیکنی
@mohamad_hosein_tabatabaei
■آیا هیچ می دانید که یک حرکت رو به کمال از روی آزادی و اختیار اگر چه آن حرکت کوچک باشد، چیست؟
■بدانید که همین حرکت است که آدم و فرزندان او را شایسته خلافت خداوند در روی زمین خواهد کرد. آن حرکت که با #علم_و_معرفت اشباع، و با #اختیار به وجود می آید، جزئی از آهنگ اعلای هستی است که به مقتضای فیض ربّانی خداوند به وجود آمده است.
■●استاد #علامه_جعفری، تفسیر نهج البلاغه، ج۲●■
@mohamad_hosein_tabatabaei