□اگر کسی می خواهد بداند که درمسیر خودسازی قرار گرفته یا نه ، ببیند که نسبت به اطرافیانش بدگمان است یا نه؟! اگر بد گمان بود بداند که در سیرانسان سازی نیست.
□اولین پله ایی که انسان را درمسیر خودسازی قرار می دهد ، خوش بینی است.
□شرح مراتب طهارت□
آیات 257-256 بقره قسمت دوم
بخش پنجم
بحث روايتى
● بحث روايتى (در شأن نزول آيه لا اكراه فى الدين و روايتى درباره مراد از ظلمات و نور در آيه )
در كتاب الدرالمنثور است كه ابوداود، و نسائى ، و ابن منذر، و ابن ابى حاتم ، و نحاس ، در كتاب ناسخ و ابن منده در غرائب شعب ، و ابن حيان و ابن مردويه ، و بيهقى در كتاب سنن ، و ضياء در كتاب مختار، همگى از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت : قبل از اسلام در بين اهل مدينه رسم چنين بود كه اگر بچه زنى زنده نمى ماند نذر مى كرد كه هرگاه بچه اى براى او بماند او را يهودى كند، در نتيجه بعد از اسلام و هنگامى كه قبيله بنى النضير مأمور شدند از مدينه كوچ كنند عده اى از اين افراد در بين آنها بودند، مردم مدينه گفتند: ما نمى گذاريم فرزندانمان يهودى بمانند، و با بنى النضير كوچ كنند، در اينجا بود كه آيه : ((لا اكراه فى الدين )) نازل شد.
مولف : اين معنا به اسناد و طرقى ديگر از سعيد بن جبير و شعبى نقل شده است .
و نيز در آن كتاب (تفسير الدر المنثور) آمده كه عبد بن حميد، و ابن جرير، و ابن منذر، از مجاهد روايت كرده اند كه گفته است : بنى النضير عده اى از مردان قبيله اوس را در كودكيشان شير داده بودند، بعد از آنكه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) امر فرمود تا از مدينه كوچ نموده و جلاى وطن كنند، اين فرزندان شيرى اوسى گفتند: ما هم با قبيله بنى النضير كوچ مى كنيم ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 530
و به دين ايشان در مى آئيم ، مردم مدينه اين عده را از اين كار بازداشته و آنان را به زور وادار به گفتن ((لا اله الا الله )) و پذيرفتن اسلام كردند، و آيه شريفه : ((لا اكراه فى الدين )) درباره آنان نازل شد.
مولف : اين معنا از طريق ديگر هم روايت شده ، و با مضمون روايت قبلى (كه داشت : زنانى از اهل مدينه چنين نذر مى كردند) منافات ندارد.
و نيز در تفسير الدرالمنثور است كه ابن اسحاق و ابن جريراز ابن عباس روايت كرده اند كه در تفسير آيه : ((لا اكراه فى الدين )) گفته است : اين جمله درباره مردى از اهل مدينه و از قبيله بنى سالم بن عوف بنام حصين نازل شد، كه دو فرزند نصرانى داشت ، و خودش مردى مسلمان بود، به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) عرض كرد: آيا مى توانم آن دو را مجبور به پذيرفتن اسلام كنم ، چون حاضر نيستند غير از نصرانيت دينى ديگر را بپذيرند؟ در پاسخ او آيه ((لا اكراه فى الدين )) نازل شد.
و در كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: مراد از ((نور)) آل محمد، و مراد از ((ظلمات )) دشمنان ايشان هستند.
مولف : اين روايت مى خواهد كلى نور و ظلمت را بر مصداق تطبيق كند، و يا از باب تأويل و بيان باطن آيه است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 531
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●آیتالله بهجت قدس سره
شنبه ١٩ آبان ماه ١٣٩٧●□
□حضرت ابراهیم علیهالسلام خوب نگاه کرد و ناگهان ۱۲ نور بزرگ را دید که صورتشان از زیبایی میدرخشید.علت نیل آنها به درجات بلند و پیوستن آنها بهصورت حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله و جانشین او را از پروردگارش جویا شد. خداوند به او وحی نمود: اینان امت من و دختر بازمانده از پیامبرم، فاطمۀ صدیقه علیهاالسلام است که او را همراه با همدم و همسرش، بزرگِ خاندان اینان که فرزندان پیامبرم هستند، قرار دادهام…
□و این کلمۀ من است که بهواسطۀ او رحمتم را در زمینها میگسترم و دین و نیز این بندگانم را نیرو میبخشم… پس ای ابراهیم، هرگاه از پیامبرم محمد یاد کردی، بهخاطر درودهای من بر او، بر او و همراهان او درود فرست.
■●اقبالالاعمال، ج۲، ص ۴۶۲●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#خدا_را_در_شکستن_اراده_ها_شناختم:
■●آقای جوان، اگر آمد در سِرّ خلقت گاهی به یک سختی،به یک فقری، به یک نداری، به یک قبول نشدن دانشگاهی، به یک چیزی که مقصودت بود حاصل نشد، از اینها نه تنها از خدا نباید دور بشوی ، بلکه امام امیرالمومنین فرمود: من یکی از راههایی که حق متعال را شناختم و معرفت برایم حاصل شد، یکی از راه عرفان این است که، یافتم تمام عزمها فسخ می شود. تصمیم سخت ،بعد می بینی شکسته شد.
■●این را به او می گویند، آقا حواست باشد اگر تصمیم هم گرفتی خودت را هم بسازی، توجه داشته باش این تصمیمت هم مالِ خدا باشد نه مال خودت. چون اگر مال خودت است می خواهی استقلاً در نظام هستی تصمیم بگیری خودسازی را، این خودش شرک است. و لذا می شِکَنَند، او را می شِکَنَند که بیدارت کنند، بدانند و بدانی که راه خودسازی هم، در پیش گرفتی، می گوئی تصمیم گرفتم صد در صد، همان لحظۀ تصمیم گیری هم، تصمیم را از او بدانی نه از خودت.
■●تو از خودت بدانی، می شِکَنَند. و لذا می شکنند. می گوید، تصمیم می گیرم، می شکند، بله که می شکنند. چرا شکستند؟ چون با او نبودی شکست، چرا می شکنند؟ تا به تو بگویند و بدانی،عالم مالکی دارد، خانه صاحب دارد، تو بی مالک نیستی بی صاحب نیستی. این شکستن تصمیمها ،نه تنها تو را واپس گرا نکند بلکه اتفاقا در حرکتت به سوی او قویتر بشوی .می شکنندت تا أنا فی قلوبهم منکسره بشود. با توکار دارند، می خواهند بالایت ببرند و لذا می شکنند.
■●آنی که حجة الله است گاهی تصمیمات او را هم می شکنند. اما آنجا نه تصمیم او را می شکنند که او را آگاه کنند، بلکه تصمیم او را می شکنند تا کسانی که او در صدد هدایت آنهاست آنها را آگاه کنند. و لذا ابی عبدالله در روز عاشورا در میدان قتلگاه فرمود: الهی رضا به قضائک. حواستان جمع باشد آنکه حجة الله است حرفش این است.
■●فرمایشات استاد داود صمدی آملی در بحث خلقت و راز آفرینش●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●استاد علی صفایی حائری:
#هنگامه_نیازبه_دین●□
□●وقتى كه دنيا برايت تنگ شده باشد،
وقتى آسمان آنقدر كوتاه شود
كه نتوانى سرت را بلند كنى
و مجبور باشى
سرت را روى زانوانت بگذارى
و گريه كنى؛
اگر اين آسمان پايين
و اين دنياى تنگ را احساس كردى،
آن موقع
به امامت،
به ولايت،
به رسالت،
به دين،
به وحى،
به غيب محتاج مى شوى؛
□●آن هم به وحى، به عنوان يك خط:
□●«يُؤمِنُونَ بِما أُنْزِلَ الَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ»
نه به عنوان يك رسول،
بلكه به عنوان يك
#خط_مستمر_از_آدم_تا_خاتم.
#یاعلی
□●(خط انتقال معارف، ص۷۱)●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei