eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●آثار و پیامدهاى صبر - بخش دوّم●□ ( #مراتب_صبر_عارفان) □●۵- انسان تا وقتى اسیر نفس و در حجاب
□●برخى آثار مثبت مصائب و بلایا براى مؤمن - بخش اوّل●□ □●مصائب، شدائد، محرومیّت‌ها و گرفتارى‌هایى که خداوند به اقتضاى ربوبیّت خویش، در زندگى شخص مؤمن به‌وجود مى‌آورد، حکمت‌هاى فراوانى دارد که به پاره‌اى از آنها اشاره مى‌کنیم. □●(۱) - انسانیّت انسان در دل سختى‌ها شکل مى‌گیرد و پدید مى‌آید. قرآن کریم مى‌فرماید: لَقَد خَلَقنَا الاِنسانَ فى کَبَدٍ هر آینه انسان را در دل سختى آفریدیم. □●بنابراین بشر در مواجهه با سختى‌هایى که خداوند در زندگیش ایجاد مى‌کند، به مدارج انسانیّت راه مى‌یابد و به مقامات انسانى نایل مى‌شود. به بیان دیگر، شخصیّت انسانى، نتیجه‌ى مواجهه‌ى با سختى‌هاى زندگى است. □●(۲) - تحمّل سختى‌ها و شدائد، روح انسان را بزرگ و پرظرفیّت مى‌کند و وجود او را براى دریافت عطاهاى بزرگ‌تر خداوند آماده مى‌سازد. □●(۳) - بالاترین منزل سلوک، نیل به دیدار و وصال الهى است و جز با تحمّل سختى و دشوارى، به این منزل نمى‌توان راه یافت. خداى متعال مى‌فرماید: یا اَیُّهَا الاِنسانُ اِنَّکَ کادِحٌ اِلى رَبِّکَ کَدحاً فَمُلاقیهِ اى انسان! تو در سیر به سوى پروردگارت متحمّل سختى‌هاى بزرگى مى‌شوى، پس آن‌گاه به لقاء و دیدار او نایل مى‌گردى. □●بنابراین یکى از ثمرات دشوارى‌هاى زندگى، نیل به لقاء الله است. .... □●شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب●□ - ۵ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●" انتشار کتاب از دولت قرآن "●■ ■در پیشگفتار کتاب آمده است: این کتاب جعبه جواهری است که به عدد سالهای عمر با برکت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله)، شصت و سه قطعه جواهر از گنج خانه وحی الهی به خوانندگان هدیه می کند. هر یک از این شصت و سه گوهر گزیده را بانوی هنرمندی به نام خدیجه فلّاحی، با دست های هنرمند خویش در اوراق زرینی از خط بدیع ثلث، نسخ و نستعلیق و نیز خط منحنی و خوش آهنگ رومیان(Copperplate)، درپیچیده و به نقش و نگار هنرمندان دیگر بیاراسته و در پیش روی گوهرجویان نهاده است. هر باب از این کتاب نگارین که بر کنی همچون بهشت گویی از آن باب خوش تر است سعدی ■●عنوان کتاب: از دولت قرآن (سه زبانه) انتخاب آیات، ترجمه فارسی و پیشگفتار: حسین الهی قمشه ای ترجمه انگلیسی: عبدالله یوسف علی خوشنویس: خدیجه فلّاحی ناشر: انتشارات سبزه تاریخ انتشار: پاییز ۱۳۹۷●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ اسْتَمَلْتُ إِلَیْهِ أَحَداً مِنْ خَلْقِکَ بِغَوَایَت
□○بند پنجم:اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یَدْعُو إِلَى الْغَیِّ وَ یُضِلُّ عَنِ الرُّشْدِ وَ یُقِلُّ الرِّزْقَ وَ یَمْحُو الْبَرَکَهَ وَ یُخْمِلُ الذِّکْرَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. □○بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که به سوی گمراهی می کشاند و از راه رشد دور می کند، و روزی را کم و برکت را از بین میبرد، میراث گذشته را نابود و نام آدمی را از خاطره ها میبرد، پس بر محمد و آلش درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان! @mohamad_hosein_tabatabaei
■●خدا را در شکستن اراده ها شناختم●■   ■●آقای جوان، اگر آمد در سِرّ خلقت گاهی به یک سختی،به یک فقری، به یک نداری، به یک قبول نشدن دانشگاهی، به یک چیزی که مقصودت بود حاصل نشد، از اینها نه تنها از خدا نباید دور بشوی ،بلکه امام امیرالمومنین فرمود: من یکی از راههایی که حق متعال را شناختم و معرفت برایم حاصل شد، یکی از راه عرفان این است که، یافتم تمام عزمها فسخ می شود. تصمیم سخت ،بعد می بینی شکسته شد. ■●این را به او می گویند، آقا حواست باشد اگر تصمیم هم گرفتی خودت را هم بسازی، توجه داشته باش این تصمیمت هم مالِ خدا باشد نه مال خودت. چون اگر مال خودت است می خواهی استقلالاً در نظام هستی تصمیم بگیری خودسازی را، این خودش شرک است. و لذا می شِکَنَند، او را می شِکَنَند که بیدارت کنند، بدانند و بدانی که راه خودسازی هم، در پیش گرفتی، می گوئی تصمیم گرفتم صد در صد، همان لحظۀ تصمیم گیری هم، تصمیم را از او بدانی نه از خودت. تو از خودت بدانی، می شِکَنَند. و لذا می شکنند. می گوید، تصمیم می گیرم، می شکند، بله که می شکنند. چرا شکستند؟ چون با او نبودی شکست، چرا می شکنند؟  تا به تو بگویند و بدانی،عالم مالکی دارد، خانه صاحب دارد، تو بی مالک نیستی بی صاحب نیستی. این شکستن تصمیمها ،نه تنها تو را واپس گرا نکند بلکه اتفاقا در حرکتت به سوی او قویتر بشوی .می شکنندت تا أنا فی قلوبهم منکسره بشود. با توکار دارند،  می خواهند بالایت ببرند و لذا می شکنند. ■●آنی که حجة الله است گاهی تصمیمات او را هم می شکنند. اما آنجا نه تصمیم او را می شکنند که او را آگاه کنند، بلکه تصمیم او را می شکنند تا کسانی که او در صدد هدایت آنهاست آنها را آگاه کنند. و لذا ابی عبدالله در روز عاشورا  در میدان قتلگاه فرمود: الهی رضا به قضائک. حواستان جمع باشد آنکه حجة الله است حرفش این است. ■●فرمایشات استاد داود صمدی آملی در بحث خلقت و راز آفرینش●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
مواظب دلهای هم باشیم✋ التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 260-258 بقره قسمت دوم بخش ششم ● در امور اعتبارى و تكوينى از هر امرى آثار خودش بروز مى كند اين وضع موجودات بود حال ببينيم وضع امور اعتبارى و قراردادى چگونه است ؟ امور اعتبارى از قبيل سلطنت و مالكيت و امثال آنها، از آنجا كه از فطرت منشا مى گيرد، و فطرت هم متكى بر تكوين است ، قهرا اين امور و افعال و نتايجى كه از اين امور به دست مى آيد هر يك از آنها با آثار و نتايجش ارتباط خاصى دارد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 546 خلاصه از هر امر اعتبارى تنها آثار خودش بروز مى كند، و آن آثار هم تنها از آن امر اعتبارى بروزمى كند. و نتيجه اين گفتار اين است كه : تربيت صالح تنها از مربى صالح محقق مى شود، و مربى فاسد جز اثر فاسد بر تربيتش مترتب نمى شود، چرا كه : ((از كوزه برون همان تراود كه در اوست ))، هر چند كه شخص فاسد تظاهر به صلاح كند، و در تربيت كردنش طريق مستقيم را ملازم باشد، و صد پرده ضخيم بر روى فسادى كه در باطن پنهان كرده ، بكشد و واقعيت خود را كه همان فساد است در پشت هزار حجاب پنهان كند. و همچنين حاكمى كه صرفا به منظور غلبه بر ديگران مسند حكومت را اشغال كرده و يا آن قاضى كه بدون لياقت در قضاوت اين مسند را غصب كرده ، و همچنين هركس كه منصبى اجتماعى را از راه غير مشروع عهده دار گردد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●«مقام علیه‌السلام» حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●■ ■●چه بکنیم از بی علمی، چه بکنیم از ضعف در ایمان، از ضعف در تدین، ... چه بکنیم از این ضعف‌ها؟! چه بکنیم از این ضعف‌های اختیاری؟! نمی‌رویم دنبال تحصیلات علمیه، نمی‌رویم که بفهمیم که خب عمل چطور بر ما آسان بشود؟ اختیارا نمی‌رویم! اگر غیراختیاری باشد حالا، خدا می‌بخشد ما را، اما اختیاری را چه بکنیم؟ ■●چه‌کار بکنیم از ضعف ما در علم و عمل، چه کار بکنیم که این ضعف ما به اختیار ماست. خودمان نمی‌رویم دنبال تقویت. ■●تقویت علمیه، همین است که عرض کردم؛ درس خواندن و درس گفتن، که هیچ‌کس از آن مستغنی نیست؛ مگر انبیا و اوصیا، که صحبت درس در آنها نیست، ما هیچ ربطی به آن‌ها نداریم. ■●ماهنوز؛ شاگردان آن‌ها؛ سلمان و ابوذر و این‌ها؛ بالای سرما قرار دارند و ما مقامات آن‌ها را هنوز خبرنداریم ونمی‌دانیم چیست.[چه رسد به مقام انبیاء و اوصیاء] ■●مبادا در خودمان یک خیال‌های شیطانی بکنیم! ما رعیت هستیم و در رعیت هم، رعیتِ رعیت هستیم. ما اگر اعتراف به مقام سلمان و ابوذر و مقداد و عمار نداشته باشیم، اعتراف به مافوق آنها (بالاترازآن‌ها که انبیاء‌ و اولیاء هستند) داریم؟ نه! دروغ است! [ اینکه فکر کنیم بدون اعتراف وشناخت به مقام امثال سلمان، ابوذر، مقداد و عمار، توانسته‌ایم شناختی از مقامات انبیاء و اولیاء داشته باشیم دروغ است!] ■●ما از سلمان و ابوذر و مقداد، یقینا! عقب‌تر هستیم، [مثلا یکی] دلیلش این است که سلمان به زهیر گفت: «إذا أدرکتُم سید شباب أهل‌الجنة فکونوا أشُدُّ فَرحا» .. از این غنیمتی که تحصیل کردی... حالا تا زمان قیام سیدالشهدا چقدر طول دارد؟! زمان سلمان تا آن زمان؟! حالا از کجا او(زهیر) موفق بشود به این کار؟ هفتاد و دو تن [اصحاب سیدالشهدا علیه‌السلام] بیشتر نبودند! چطور [سلمان] از بین همه مردم او (زهیر) را جزو هفتاد و دوتن حساب کرده بود و دید (متوجه شد)؟ ☑️آنها کجا و ما کجا ؟! ما خیلی دوریم از آنها !! ☑️ما کجا می‌رسیم به سلمان و ابوذر و مقدادشون ، ما خاک پای اون‌ها نمی‌شویم .. ■●بخشی از فرمایشات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت اعلی‌الله مقامه در دیدار جمعی از طلاب مشهد با معظم‌له - تابستان ۱۳۷۶●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□● ●□ □●از موت اختیاری ولادت ثانیه برای نفس حاصل می شود. □●موت اختیاری در نزد سلاک الی الله به چهار قسم است: □یکی است که جهاد اکبر است. "فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلک خیر لکم عند بارئکم". □و دیگری و آن جوع است که باطن را نور می دهد و چهره قلب را سفید می نماید. چون که بطنه فطنه را می برد. □و سومی است و آن لبس مرقع (جامه وصله دار =کنایه از زهد) است. جناب وصی (علیه السلام) فرمود: لقد رقعت مدرعتی حتی استحییت من راقعها. (آن قدر جامه ام را وصله زده ام که از وصله زننده آن شرم مى کنم.) □و چهارمی است که همان تحمل و صبر در مصائب و محن و سرزنش لائمین و تحمل اذیت خلق است. □و این موت چهارمی از سه موت دیگر شدیدتر است، "و لربک فاصبر". □●شرح دفتر دل استاد صمدی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد علی صفایی حائری امام، جلودار كسانى است كه جلوتر از زمان را مى‌خواهند...○□ □○امام، جلودار كسانى است كه جلوتر از زمان را مى‌خواهند؛ چون امام براساس واقعيت‌هايى حكومت مى‌كند و رهبرى مى‌كند كه هنوز علوم انسانى، آن را كشف نكرده‌اند و جلوتر از علم و جلوتر از زمان و آگاهىِ‌ انسان هستند. چون چنين امامى ضرورت دارد، پس وجود دارد. □○و چنين امامى را تو بايد كشف كنى و چنان امامتى را تو بايد زمينه‌ساز باشى. هيچ نمى‌توانى كه سر بچرخانى كه نمى‌شود. □○تو می آيی (ويرايش جديد)‌، صفحه ۸۱○□ @mohamad_hosein_tabatabaei