eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○رجب ، شروع فصل انسانی○□ □ماه رجب ماه شروع فصل انسانی است که نشئه ی طبیعت را بر اساسِ فصول چهارگانه ی سال ، یک فصل بهار است ( فروردین ، اردیبهشت ، خرداد ) □و به تعبیر اهل الله ، فصول چهارگانه ی سال ( بهار ، تابستان ، پاییز ، زمستان ) ، فصول انسانی نیستند ؛ اینها فصول طبیعی اند ؛ را باید در فصل های چهارگانه ی ماه های قمری پیدا کرد که محرم و صفر و . . . تا به ماه مبارک رجب و ماه عزیز شعبان و ماه مبارک رمضان که این سه ماه قمری ، است. □●شرح دروس معرفت نفس استادصمدی آملی حفظة اللہ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□●حضرت آیت الله بهجت قدس سره●□ □یک نگاه تند که سبب ایذای یک مؤمن و یا هتک حرمت او شود، حرام است؛ همچنین یک تبسم به اهل معصیت که موجب تشویق او بر گناه باشد، حرام است. بنابراین، کسی که می‌خواهد به درجات کمال و یقین نائل گردد، باید از این‌گونه گناهان هم پرهیز نماید. □●در محضر بهجت ج٢ ص٧●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●..شيخ سعد الدين حموى سوار بود و به رودخانه رسيد و اسب از آب نمی گذشت امر كرد كه آب را تيره ساختند و به گل آلوده كردند و اسب در حال بگذشت فرمود : تا خود ميديد از اين وادى عبور نمی توانست كرد. ■●هزار و يك نكته علامه حسن زاده آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 260-258 بقره قسمت پنجم بخش ششم ● رواياتى از ائمه معصومين (علیهم السلام ) در باره (و اذ قال ابراهيم رب ارنى كيف تحيى الموتى ...) و داستان آن و در كتاب معانى الاخبار از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه در تفسير آيه ((واذ قال ابراهيم رب ارنى كيف تحيى الموتى ...)) در ضمن حديثى فرمود: اين آيه متشابه است ، و معنايش اين است كه ابراهيم از كيفيت پرسيد، و كيفيت فعل خداى تعالى حقيقتى است كه اگر عالمى (يا پيامبرى ) از آن آگاه نباشد برايش تعجب آور نيست ، و چنان نيست كه توحيدش ناقص باشد. مولف : بيان گذشته ما معناى اين حديث را روشن مى سازد و در تفسير عياشى از على بن اسباط روايت شده كه گفت : حضرت ابى الحسن رضا (عليه السلام ) در پاسخ كسى كه از معناى آيه : ((و لكن ليطمئن قلبى )) پرسيده بود كه مگر ابراهيم (عليه السلام ) در قدرت خدا شك داشته است ؟ فرمود: نه ، و ليكن منظورش اين بوده كه خدا ايمانش را زيادتر كند. مولف : اين معنا را مرحوم كلينى در كتاب كافى هم از امام صادق و عبد صالح امام موسى بن جعفر (عليه السلام ) روايت كرده كه بيانش گذشت . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 581 مولف در تفسير قمى از پدرش از ابن ابى عميراز ابى ايوب از ابى بصير از امام صادق (علیه السلام )روايت كرده كه فرمود: ابراهيم (عليه السلام ) لاشه اى را در كنار دريا ديد كه درندگان دريائى آن را مى خوردند و سپس همان درندگان به يكديگر مى پريدند و يكى ديگرى را پاره مى كرد و مى خورد، ابراهيم (عليه السلام ) تعجب كرد و عرض كرد: پروردگارا به من بنمايان كه چگونه مردگان را زنده مى كنى ؟ خداوند پرسيد مگر ايمان ندارى ؟ ابراهيم (عليه السلام ) گفت چرا، و لكن مى خواهم قلبم مطمئن شود خداوند فرمود: پس چهار مرغ را بگير و آنها را قطعه قطعه كن و سپس بر سر هر كوهى قسمتى از آن را بگذار و آنگاه آنها را صدا بزن تا به سرعت نزدت بيايند، و بدان كه خداوند بر همه چيز توانا و به حقايق امور دانا است . ابراهيم (عليه السلام ) يك طاووس و يك خروس و يك كبوتر و يك كلاغ سياه گرفت ، كه خداى تعالى دوباره فرمود: صرهن يعنى قطعه قطعه شان كن ، و گوشتشان را مخلوط كن ، و به ده قسمت تقسيم نموده و هر قسمتى را بر سر يك كوه بگذار، و سپس يكى يكى را صدا كن و بگو: به اذن خدا زنده شو، خواهى ديد اجزاى بدنش از سر اين كوهها يكجا جمع شده و از نوك پا تاسرش به هم چسبيده و به سويت پرواز مى كند، و همينطور هم شد، در اين هنگام بودكه ابراهيم (عليه السلام ) گفت : ((ان الله عزيز حكيم )). مولف : اين معنا را عياشى هم در تفسیر خود از ابى بصير از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده ، و از طرق اهل سنت نيز از ابن عباس روايت شده است . و اينكه فرمود: ابراهيم (عليه السلام ) جيفه و لاشه اى را ديد و چنين و چنان شد، بيان شبهه اى است كه از ديدن لاشه در دلش افتاد، و وادارش كرد كه آن سؤال را بكند، براى اينكه ديد هر جزئى از بدن لاشه در شكم درنده اى رفت ، و تازه خود درندگان هم يكديگر را خوردند، فكر كرد مرده اى كه اجزاء آن اينچنين متفرق شده و هر تكه اش به جائى رفته و حالات گوناگونى به خود گرفته است ، و ديگر چيزى از اصلش نمانده ، چگونه زنده خواهد شد؟. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●(برگرفته از کتاب شریف اقبال الاعمال سیدابن طاووس، مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت)●□ □●هنگام قرائت قرآن، با عقل خود توجه داشته باش که خداوند جل جلاله سخن خود را با زبان خود بر تو می خواند و تو به کلام مقدس او گوش فرا می دهی و به اندازۀ بخشش او بدان اعتراف کن و از خداوند بخواه که مراد خود از آداب، پندها و احکام یادشده در قرآن را به تو بفهماند. □●اقبال الاعمال، ج١، ص ٣٠۵●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○مطلبی را به شما عرض می کنم، این را از بنده به عنوان یک اصل موضوعی بپذیرید، تا ان شاءالله به وقتش برای شما پیاده شود، و آن مطلب این است، خیلی از مطالب را، که بسیار بسیار سنگین و مهم است، من و شما نباید زود بشنویم، ولو هم اگر یک کتابی است که این مطلب را می گوید، زود نباید برویم بخوانیم، صبر کن صبر کن، بگذار از ابتدا درست پیش برود. □○چون آن مطلب را اگر زود بگیریم بخوانیم، چون جانمان آمادگی ندارد آن مطلب خوانده شده ضایع می شود.آن وقت ما نسبت به آن مطلب می شویم مفسد. چرا؟ برای اینکه زمین آماده نبود بذررا بیخود در زمین ریختیم، مطلب ضایع شد. □○خیلی از مطالعات ما ضایع کردن مطالب است. خیلی از درس خواندنهای ما ضایع کردن مطلب است .خیلی از کتاب خواندنها ضایع کردن است. به محض اینکه آدم دلش آب افتاد زبانش آب افتاد، زود نباید پا را، قدم را بیش از حد بگیرد به آن مطالب سنگین برسد. خیال می کند حل می شود. به مطالب خیلی سنگین که رسیده، چون جان او قوی نیست ضایعش می کند. مثل یک کودکی را می ماند که باید شیر بخورد اما یک کباب را به دهنش بگذارند این کباب ضایع می شود بدن او جذب نمی کند. چون جذب نمی کند موجب انهدام او می شود موجب نقص او می شود زایل پیدا می شود. □○وقتی دل ندهیم، خوب و درست بالا نرویم، گاهی می بینید خوانده ها، نوشته ها، کتابها، نه تنها موجب هدایت نمی شود موجب زلالت و گمراهی هم می شود اینه که عرض می کنم تثبّت به خرج بدهید. □○بحث نهج الولایه استاد صمدی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ □○ ، عالم طبیعت روشنیست و تیرگی، پس تیره‌اش را بکار بر پیش از روشنش، که در تدبیر و سیاست صافی آشامیدن پس از تیره بهتر از تیره آشامیدن پس از صافی. و این سخن بر طریق مثل رانده‌ایم، و گرنه در عالم طبع خود کی و چگونه بود صفا با کدر؟ □○بلکه او غایت کدورت و تیرگیست، و اگر زانست که تو خواهان صفائی، از عالمی دیگر جو نه از ، که اگر تو آن را در معدن صفا جوئی بیابی، □○و اگر نه از محل و مأوای صفا جوئی، بدان در نرسی، واز تو فائت شود مقصود تو، پس تو مانی قرین اندوه و حسرت، و از آن بیمار شوی، و بیماری بمرگ انجامد و نومیدی از زندگی عقلی و بود جاودانی. @mohamad_hosein_tabatabaei
(ره): □پنج شرط کمال و سعادت در این بیت به زیبایی بیان شده است: □صمت و جوع و سحر و عزلت و ذکری به دوام □نا تمامان جهان را کند این پنج تمام @mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد علی صفایی حائری●■ ■●در هر راهى رنج و گرفتارى هست و براى تمامى مردم تحول و گردش هست. و با همين رنج و تحول مؤمن عاشق مشخص مى‌شود و غفلت زده‌ى موقعيت‌ها و غايب و گرفتار در نعمت‌ها كه بر خود ستم كرده‌اند و حركت خود را در گرو شرايط‌ و امكانات گذاشته‌اند كنار مى‌روند و شهدا كه حضور مستمر داشته‌اند انتخاب مى‌شوند و گواهان اتخاذ مى‌شوند، مؤمن غربال مى‌شود و كافر به هلاك مى‌رسد. ■●بهشت بدون جهاد و صبر به دست نمى‌آيد و با همين جهاد و شهادت است كه تمناى كسانى كه آرزوى مرگ را داشتند، ولى با ديدار آن،به آن خيره شدند و ايستادند، محك مى‌خورد. ■●و همين‌طور صبر و استقامت آن‌هايى كه همراه محمد و پس از محمد صلى الله عليه و آله از راه او باز نمى‌گردند و پشت نمى‌كنند، مشخص مى‌شود، كه خدا صابر را مشخص مى‌كند و به شاكرها پاداش مى‌دهد. ■●وارثان عاشورا، صفحه ۶۴●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ شب تمرکز رغبت‌ها در میل به سوی خدای متعال○□ □○انسان وجودش پخش است. رغبت به چیزهای مختلفی دارد، در مسیر سلوک الی الله انسان به جایی نمی‌رسد مگر اینکه متمرکز شود. □○به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السّلام در دعای کمیل که از خدای متعال می‌خواهند که همّ را همِّ واحدی قرار دهد، در واقع اینکه انسان همّش متمرکز شود. □ای یکدلۀ صد دله، دل یکدله کن...□ □○شب لیلة الرغائب شبی است که انسان دلش را یکدله کند. یعنی همۀ رغبت‌های متنوع و مختلف و متشتتی که به چیزهای مختلف دارد: چه به جنبه‌های ظاهری و دنیوی؛ به پولش، به مقامش، به خانه‌اش، به وسیلۀ نقلیه‌اش، به سِمت‌هایش، به لذت‌هایش، به شهوت‌هایش، به شهرت‌هایش؛ به هر چه که از دنیا رغبت انسان را به جانب خودش جلب می‌کند. □○و چه به آنچه که جنبه‌های اخروی هست. رغبت‌هایی که انسان به راحت‌ها و لذت‌های اخروی، به نعمت‌ها و لذایذ بهشتی دارد. □○و چه رغبت‌هایی که انسان به مقامات معنوی دارد. می‌خواهد اهل کشف و کرامات شود، اهل مقامات روحی و قدرت‌های معنوی شود . . . □○همه‌ی این رغبت‌ها، این شب، شبش است. یعنی شبی که همۀ اینها را جمع کند و بگوید خدایا فقط خودت را می‌خواهم، هیچ چیز دیگری نمی‌خواهم، نه دنیا می‌خواهم، نه آخرت می‌خواهم، نه مقامات معنوی می‌خواهم، هیچی نمی‌خواهم خدایا، فقط خودت را می‌خواهم . . . ☑️این شب موقع چنین کاری است که انسان یکسره خودش را خلاص کند، از همۀ خواسته‌ها، همه آمال و آرزوها خودش را نجات دهد... □○استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اولين شب جمعۀ ماه رجب را لیله الرغائب می‌گويند. در این شب، مقداری از شب که گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع شود. ■●آن گاه خداوند می‌فرماید: ای فرشتگانم! هرچه می‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض می‌کنند: حاجت ما این است که از روزه داران رجب درگذری. خداوند می‌فرماید: این کار را انجام دادم. ■●برای این شب نمازی بسیار با فضيلت از حضرت رسول اکرم صلى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است که اگر کسی آن را به جا آورد، پس از مرگ هنگامی که در قبر گذاشته شود، خداوند تبارک و تعالی ثواب نمازش را به سوی او به بهترین صورت می‌فرستد تا همدم او شود و او را از تنهایی بیرون آورد و با روی گشاده و درخشان و زبانی شیوا و فصیح به او می‌گوید: ■●اى حبيب من تو را بشارت باد كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى. بنده می‌گويد تو كيستى؟ به خدا سوگند من چهره‌اى زيباتر از چهرۀ تو نديده‌ام و سخنى شيرين‌تر از سخن تو نشنيده‌ام و بويى بهتر از بوی تو نبوییده‌ام! : من ثواب آن نماز هستم كه در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال به جاى آوردی. امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا كنم و مونس تنهايى تو باشم و هراس را از تو برگيرم و هنگامی كه در صور دميده شود، در عرصۀ قيامت سايه‌اى بر سرت خواهم افكند، پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو جدا نخواهد شد. : ■●اولين پنجشنبۀ ماه رجب را روزه می‌دارى. و چون شب جمعه داخل شود، مابين نماز مغرب و عشاء، دوازده ركعت نماز بجاى مى‌آورى، هر دو ركعت با يک سلام، و در هر رکعت می‌خوانی: ■سوره «حمد» یک مرتبه ■سوره «قدر» سه مرتبه ■سوره «توحيد» دوازده مرتبه ■●پس از پایان نماز هفتاد مرتبه مى‌گويى: ■اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِه■ِ ■●سپس به سجده می‌روى و هفتاد مرتبه می‌گويى: ■سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح■ ■●آنگاه سر از سجده برداشته و هفتاد مرتبه می‌گويى: ■ربِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ■ ■●دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه می‌گويى: ■سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح■ ■●سپس حاجت خود را می‌طلبى كه به خواست خدا برآورده خواهد شد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○نتیجۀ فلسفۀ سیاسی غیر الهی○□ رضوان الله علیه □○وقتی که ما با دیدۀ واقع بینی به روش دموکراسی که فعلاً در دست ملل متمدّن جهان است نگاه کرده، کیفیّت استنباط جهانیِ این روش را دقیقاً بررسی نمائیم، می بینیم کاری که این روشِ - به اصطلاح - راقی مترقّی انجام داده، این است که روش ستمگرانۀ استبداد و بی بند و باریِ عهد اساطیر را از حالت فردی بیرون کشیده، به شکل اجتماعی درآورده است! □○«بررسی های اسلامی» ج ۱ ص ۱۷۰○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○اطاعت و پیروی از اهل بیت علیهم السلام به نص شرعی، واجب است.  سره○□ □○اگر افراد بشر علم و جهل خود را می دانستند و نقص و کمالشان را تمیز می دادند، در پیروی از انبیا علیهم السلام و تبعیت از دین یکسان بودند. اختلاف بشر در علم و جهل آنهاست و ارزش و قدر انسان ها هم به علم است نه به مال. علم است که همه چیز و همه ی اشخاص را به سوی خود می کشاند. آن شخص می گوید: «لَمْ أَجِدْ أَفْهَمَ مِنْ مُحَمدِ بن عَلِی علیه السلام؛ کسی را داناتر از محمد بن علی (امام باقر) علیه السلام نیافتم». □○کسانی که با اهل بیت علیهم السلام مخالفند، در حقیقت با علم و دانش و فهم مخالفند. ما اگر قدر علم را می دانستیم، باید از عترت بِما أَنهُمْ عُلماءُ وَ أَعْلَمُ الناسِ بَعْدَ رَسُولِ الله  صلی الله علیه وآله وسلم (از آن جهت که عالمند و بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از همه داناتر هستند) پیروی می کردیم. □○گذشته از اینکه آنان اوصیای رسول خدایند، و اطاعت و پیروی از آنان به نص شرعی، واجب است. □○در محضر بهجت، ج۲، ص ۳۰۴○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○..از امام جعفر صادق عليه السلام مروى است: در هر كربى توسل به صاحب لواى سيد الشهداء عليه السلام به عدد نام شريف آن جناب(۱۳۳) : □يا كاشف الكرب عن وجه الحسين اكشف كربى بحق أخيك الحسين ۱۳۳ بار□ □○هزار و یک کلمه علامه حسن زاده آملی كلمه ۸۷۴○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●يك تذكر مهم برای انجام اعمال ●□ □●اهل سلوک باید با اشتیاق در حدّ هاضمه روحی خود، به‌آن [مستحبات] روی‌آورند. به یک طفل شیر خوار غذای بچّه چهار، پنج ساله را نمیشود خوراند. ظرفیّت وجودی او، آن حجم و ثِقل غذا را نمیتواند بپذيرد؛ برایش ضرر دارد. همچنين یک كودك پنج ساله هم غذای یک جوان بیست ساله را نمیتواند بخورد. □●هاضمه روح ما هم اينگونه است. در مسیر سلوک، هاضمه رو به توسعه می‌رود. در ابتدای راه، عبادات مستحّب را نباید به او تحمیل کرد. باید در حدّی که انسان شوق و نشاط و شادابی دارد انجام دهد. وقتی به حدّی رسید که احساس كرد خستگی و حالت تحمیل و تلخی و کسالت بر او عارض شد، باید دست بکشد. □●در همین حد همه عزیزان به انجام عبادات مستحبّ اهتمام بورزند. البتّه واجبات را قبل از آن انجام دهند، كه شرط اثربخشی مستحبّات انجام واجبات است. □●اشتها قابل تحریک است. همانطور که اشتهای بدن با محرّکهایی قابل تحریک است، اشتهای روحانی هم با محرّكهايی تحريك ميیشود؛ تا بتوان با شادابی از مقدار بیشتری عبادات بهره برد. بهره های عبادات هم مَنوط به خلوص، محبّت و عشقی است که در انجام آنها موج میزند. مَنوط به درک محتوای آن عبادات و سِرّی است که در هر یک از اَذکار، اوراد، نماز، دعا، مناجات، روزه گرفتن،صدقه‌دادن، غسل‌کردن، احیاگرفتن و امثال اینها وجود دارد. □●سعی کنیم همانطور که به پیکر اعمال اشتغال میورزیم، از روح و سرّ و باطن اعمال هم بهره مند شویم و عمل ما فقط یک پیکره ی بی روحی نباشد. □●استاد مهدی طيب _جلسه ١٩ ارديبهشت ٩٢●□ @mohamad_hosein_tabatabaei