کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴🏴🏴🏴🏴 #حی_علی_العزا... #مصارع_عشاق قسمت(۲) ■عارفی از اولیاء خدا قصد #کربلا کرد، رفت و به نجف رسید
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#مصارع_عشاق
قسمت (۳)
■حضرت اباعبدالله الحسین در آنجا ایستاد و گفت هرکس حریف ماست بیاید و قدم بگذارد. تمام انبیاء، تمام ملائکة الله، همهی مرسلین، تمام اجنه و قوای عالم همگی گفتند که یا اباعبدالله! ما هستیم! حضرت با دست اشاره کرد که نه! نیستید! اینجا #وادی_اطلاق است، اذن خواستند که بیایند و کمک کنند. حضرت از باب شفقت به ایشان گفت که نه، اینجا جای شما نیست. ۷۲ نفر میتوانند به اینجا بیایند، عباس بن علی است که میتواند به اینجا بیاید، تازه، آنها نیز به مدد منِ حسین میتوانند به اینجا بیایند. اینجا جایی است که در آن، حضرت عباس بن علی میگوید قَدْ ضَاقَ صَدْرِي وَ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةِ، دلم گرفته است... کربلای عشق اینگونه جایی است، اینجا امام حسین است که پشت عباس را به #خاک_عشق می کوبد! ورنه شمر که نمیتواند عباس را به زمین بیندازد! شمر کجا و عباس بن علی کجا!! هرکدام از این عشاقی که در کربلا میبینید افتادهاند، اینها را حسین علیه السلام انداخت وگرنه آن دشمن دون حریف اینها نبود...
■اباعبدالله الحسین میفرماید که اینجا وادی عشق مطلق است و عشق مطلق منزه از هر قیدی است. عشق مطلق، وادی #بی_حدی است. اینجا حد راه ندارد! به محض اینکه ذرهای در کسی قید و تعلق باشد نمیتواند وارد کربلا شود، نمیتواند جمال مطلق را شهود کند. دیدن جمال مطلق حسینی، فنای اتمّ در امام حسین را میطلبد لذا امام حسین علیه السلام در آنجا ایستادند و فرمودند «هل مِن ناصر یَنصُرُنی»، به لبیک ملائکه و انبیاء نه گفتند و گفتند که شما نمیتوانید به اینجا بیایید. اصلا جای شما اینجا نیست. هیچ کس جز چهارده معصوم و این شهدای کربلا و واحداً بعد واحد به آن مقام راه پیدا نکردند...
■اباعبدالله الحسین علیهالسلام میفرمایند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاءِ». این گرفتگی ناشی از وصول به عشق مطلق است و بلا، بلای محبت است. عشق مطلق حاصل نمیشود مگر به جمال مطلق. اگر شما بخواهید جمال مطلق را مشاهده کنید باید عاشق شوید. جناب سهروردی در تعریف عشق آورده است که مشتق از عَشَقه است. عشقه هم یک گیاهی است مثل پیچک که به دور یک درخت دیگر آنقدر میپیچد تا آن را خشک میکند و از بین میبرد، این عشق است. معشوق اولین کاری که میکند این است که به دور عاشق میپیچد آنقدر که او را از بین میبرد و هستی او را از او میگیرد. اینگونه است که انسان میتواند جمال مطلق را مشاهده کند وگرنه جمال مقید را همه میبینند. نظام هستی جمال مقید الهی است. زیبارویان این عالم کم نیستند اما جمال مطلق، حُسن ازلی است. در ابجد عدد حسن ازل با یوسف یکی است. عشق، حسن ازلی و ابدی است و حدی برای آن وجود ندارد. حسن ازلی حق متعال که از صبح ازلی طلوع کرده است، همه را عاشق و شیفتهی خودش کردهاست.
●ماجرای من و معشوق مرا پایان نیست
●هرچه آغاز ندارد نپذیرد انجام
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■معرفی کتاب: #معراجاشک تألیف: #استادصمدیآملی در دو جلد @mohamad_hosein_tabatabaei
#استادصمدیآملی
#یادداشتهاییازکتابمعراجاشک (۱)
#قتیلالعبرات
■صفت پایدار و ثابت برای ابی عبدالله، کشته شدن برای اشک ریختن است.
■در زیارت مخصوص حضرت وارد است:
{ صلّ علی الحسین المظلوم الشهید قتیل العبرات }
■لفظ عبرات... یعنی نه یک بار اشک ریختن بلکه به مرّات و کرّات اشک ریزان باشد.
■از خصوصیات و ویژگی های جناب سیدالشهدا آن است که شهید شد تا اشک ها در رثای او ریزان باشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدیآملی #یادداشتهاییازکتابمعراجاشک (۱) #قتیلالعبرات ■صفت پایدار و ثابت برای ابی عبدالله
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#استادصمدیآملی
#یادداشتهاییازکتابمعراجاشک(۲)
#آدابعزاداری
■ای جوان عزیزی که علَم حسین را به دست می گیری!
آبروی این علم که نمادی از علَم اباالفضل است و به آن ارادت نشان می دهی به رعایت کردن واجبات و ترک محرمات است.
باید کاری کنی که این کار تو نعوذ بالله مستهجن نباشد.
هرکسی شما را ببیند با خاطر خوش بگوید: واقعاً اینها طرف دار حسین و طرف دار عباس و طرف دار زینب علیهم السلام اند.
■چنین نباشد که امروز مثلاً علم به دست باشی و فردایت در محل کار به خیانت و دزدی بگذرد.
اگر در ایام محرم « یا لثارات الحسین » گو هستیم، باید در محل کار و کوی و برزن بدین شعار پای بند باشیم و کار خود را به درستی انجام دهیم و پیوسته بگوییم:
« یا لثارات الحسین؛
یا لثارات عليّ؛
یا لثارات الحسن؛
یا لثارات السّجّاد؛
یا لثارات الباقر و .... »
■اگر کسی اهل سجده است، بگوید: « یا لثارات السّجاد »؛
اگر اهل تحصیل و علم و تدریس و تعلیم است؛ بگوید: « یا لثارات الباقر و الصادق»؛
و چون خواهد اهل رضایت مندی و تعامل باشد؛ « یا لثارات الرّضا » ندا دهد و نیز چون خواهد اهل رأفت باشد و سنگ دلی را کنار گذارد و به وقتش رؤوف باشد؛ « یا لثارات الرضا » بگوید.
و اگر می خواهد بخشنده و جواد باشد؛ « یا لثارات الجواد» بگوید؛
و چون خواهد به وقتش هدایت کند و پاک و مطهر باشد؛ « یا لثارات النّقی » بگوید.
■وگرنه هر کجا به گناه آلوده باشد و از محرمات خودداری نکند، نه تنها در زمره ی کسانی که برای ابی عبدالله انتقام جویی کردند قرار نمی گیرد، بلکه باید عالَم از او انتقام بگیرد...
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴🏴🏴🏴🏴 #حی_علی_العزا... #مصارع_عشاق قسمت (۳) ■حضرت اباعبدالله الحسین در آنجا ایستاد و گفت هرکس حر
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#مصارع_عشاق
قسمت (۴)
■عشق مطلق، اباعبدالله الحسین علیهالسلام است زیرا او حسن ازلی خداست. اصلا عشق برای آن که عشق شود، در خانهی اباعبداللهالحسین علیهالسلام رفت. یعنی عشق مادامی که در خانهی امام حسین علیهالسلام نرفته بود، خاصیت نداشت. عشق و عاشق و معشوق یکی هستند. وقتی عشق به خودش نگاه میکند، از حیث ناظر بودن میشود عاشق و از حیث منظوری معشوق. در روایت داریم که اسم اباعبدالله از اسم جمیل حق متعال مشتق شده است. پس حسین علیهالسلام جمال و حسن مطلق است لذا میگوید یا قدیم الاحسان بحق الحسین... در تعریف احسان هم گفتهاند اُعْبُدِ اَللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ. چه چیز را میبینی وقتی میخواهی خدا را عبادت کنی؟ باید جمال خدا را ببینی و جمال خدا امام است. اگر هم احسان را به دهش معنی کنیم، این معنی هم به جمال برمیگردد چون محسن کسی است که دهش دارد و دهش برای اسم رحمان خدا است؛
●ادیم زمین، سفرهی عام اوست
●بر این خوان یغما چه دشمن چه دوست
و رحمان همان تبارک است و تبارک در تقسیمبندی اسماء از اسماء جمیل حق متعال است. کربلا ظهور جمال است منتها جمال مطلق ظاهر نمیشود مگر در جلال مطلق.
●عشق شوری در نهاد ما نهاد
●جان ما در بوته سودا نهاد
●بهر آشوب دل سوداییان
●خال فتنه بر رخ زیبا نهاد
■این خال فتنه جلال الهی است. لذا در عین حالی که کربلا مظهر جمال مطلق خداست، مظهر جلال مطلق خدا هم هست. یعنی جمال و جلال اینجا با هم جمع شدهاند. خامس آل عبا، امام حسین علیهالسلام، با پنجمین نفر از بنیامیه، یزید، در کربلا جمع شدند، یک پنج از این سو و یک پنج از آن سو، شد ده که همان عاشوراست. لذا در کربلا هم جمال مطلق رخ نمود هم جلال مطلق. چرا؟ چون تا جلال ظهور پیدا نکند و اغیار را از بین نبرد، جمال مطلق خودش را نشان نمیدهد.
●به پرده بود جمال جمیل عز و جل
●به خویش خواست کند جلوهیی به صبح ازل
●چو خواست آنکه جمال جمیل بنماید
●علی شد آینه، خیر الکلام قل و دل
■جمال خواست تا خودش را نشان دهد امیرالمؤمنین علیه السلام آیینه جمال ازلی شد. بلکه هموست جمال و جلال اتم خدا!! این نظام هستی سرتاپا جمال است. جلال بعضی اوقات رخ مینماید و میگذرد. چه کسی تحمل جلال خدا را دارد، همهی ما از جلال گریزانیم! «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ»(غافر/۱۶) اما یک روز موعد ظهور جلال هم سر میرسد. عاشق جلال را میخواهد. فردی از رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم خواست که مرا از اصحاب آتش قرار بده، پیامبر فرمودند قرارت دادم. از ایشان دربارهی این اتفاق سوال کردند فرمودند این آتش عشق است، آتشی که اغیار را میسوزاند...
#ح_م
■اَعظَمَ اللّهُ اُجُورَنا بِمُصابِنا بِالحُسَینِ عَلیهِ السّلامُ ، وَ جَعَلَنا وَ ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیّهِ الاِمامِ المَهدِیِّ مِن الِ مُحَمَّدِِ عَلَیهِمُ السّلامُ■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■●یک مستحب و هزار واجب
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره●■
■میگوییم: به واجبات میپردازیم، مستحبات شد شد، نشد نشد!
بابا، این مستحبات است که انسان را به جایی میرساند! برای همین، سباع و بهایم (درندگان و چهارپایان؛ مقصود، مأموران رژیم پهلوی) رشوه برای جلوگیری از مستحبات گرفته بودند.
■مأموریت رضاخان پهلوی این بود که دستگاه روحانیت و روضهخوانی را تقریباً تعطیل کند؛ لذا در آن زمان نزد آقا شیخ عبدالکریم حائری رحمهاللّه گفته شد: روضهخوانی امر مستحبی است، شما با جلوگیری رضاخان از آن مخالفت نکنید. ایشان در جواب فرمودند: بله، مستحب است، اما هزار واجب در آن است!
■زیرا مجلس روضه فقط روضهخوانی نیست؛ بلکه مجلس درس احکام و معارف و عقاید و ترویج مذهب است.
خدا میداند که چقدر احکام واجب و چه چیزهایی از حالات، سیره و کلمات سیدالشهدا و سایر معصومین علیهمالسلام در مقدمۀ روضه نقل میشود که سبب تقویت دین و موجب افزایش ایمان مردم است.
■●رحمت واسعه، ص٢٧۴□■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■در روضه خواندن ادب کن. فکر کن اگر میدیدی اهل بیت علیهم السّلام که صاحب عزایند، در کنار مجلس نشستهاند، باز هم همینطور شدید روضه میخواندی؟ جلوی حضرت زهرا علیها السّلام هم مصیبت فرزندانش را همینطور جانسوز و جگرخراش ذکر میکردی؟ با این نحو روضه خواندن میخواهی دل صاحب مصیبت را آتش بزنی و به گریهاش بیندازی؟
■شخصی که در ایام جوانی در زورخانهای که در دولاب داشت، ضرب میزد و آواز میخواند، به هنگام پیری به مدّاحی روی آورده بود و چون سوادی نداشت، بعضی از روضههای سایر مدّاحها و روضهخوانها را یاد گرفته بود و میخواند؛ لکن به خاطر همان روحیّهی زورخانهایاش تا میتوانست مصایب اهل بیت علیهم السّلام را رقّتانگیزتر و شدیدتر بیان میکرد تا گریهی بیشتری از مستمعین بگیرد و من به شدّت از این کارش آزرده و ناراحت بودم. چند بار خواستم به او تذکّر بدهم که مؤدّبانهتر و مختصرتر روضه بخواند؛ امّا نشد. یک بار در حالت مکاشفه او را دیدم که تمام صورتش، حتّی مژههای چشمهایش پر از مورچههای سفیدی است که صورتش را میخورند و او دائم با ناخنهایش آنها را از صورتش میکند و به زمین میریزد؛ امّا بلافاصله مورچههای جدیدی به جای آنها ظاهر میشوند.
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴🏴🏴🏴🏴 #حی_علی_العزا... #مصارع_عشاق قسمت (۴) ■عشق مطلق، اباعبدالله الحسین علیهالسلام است زیرا او
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#مصارع_عشاق
قسمت(۵)
■امام حسین علیهالسلام در کربلا همه چیزش را فدا کرد. چه حقیقتی تمام هستی امام را که فرزندان و یاران ایشان بودند از ایشان گرفت؟ ظهور جلال، آن شمر نگون بخت خبیث را چه رسد که مقابل امام یارای ایستادنش باشد؟! بلکه جلوه جلال الهی بود که از آستین غیرت خدا که غیر سوز است برون آمد و آن بیچاره ها را به حکم تشریع در قعر جهنم افکند و به حکم تکوین در مجرای قهر و غلبه و جلال قرار داد...
●قصه کوته، شمر ذی الجوشن رسيد
●گفتگو را آتش خرمن رسيد
●ز آستين غيرت برون آورد دست
●صفحه را شست و قلم را سر شکست
●نکتهها چون تیغ پولاد است تیز
●گر نداری تو سپر وا پس گریز
■«وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ» (تکویر/۱۷و۱۸) در ذیل همین آیات آمده که لیل همان بنیامیه و شمس و صبح و نهار، علی و اولاد علی علیهم السلام هستند. لذا از دل جلال وقتی که قهر آمد و همهی تعلقات انسان را از او گرفت، جمال رخ مینماید. در کربلا جلال مطلق بود. آنقدر ظلمت در کربلا شدید بود که هیچکس جز اباعبدالله الحسین علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها نتوانستند تحمل کنند. لذا وقتی قوای عالم از ایشان میخواهند تا کمک بکنند، اباعبدالله نمیپذیرد زیرا کربلا حسین میخواهد تا شراب تلخ سر بکشد. در عالم هم دو نفر از این شراب نوشیدند، یکی اباعبدالله الحسین علیه السلام و دیگری که شرابی تلخ تر نوشید و آن زینب کبری سلام الله علیها بود... شراب زینبی تلختر از شراب حسینی است. به این میرسیم که عشق بعد از در خانهی اباعبدالله باید به در خانهی زینب کبری برود تا به کمال خود برسد. امام حسین علیهالسلام اینگونه خواسته است که اگر میخواهی آن عشق مطلقی که من صاحب آن هستم در تو جلوه کند، باید به در خانهی زینب بروی و اسیری بکشی. اصلا خاصیت عشق در دربهدری است... عشاق هم همیشه دربهدر هستند.
■پس در کربلا هم مغرب است و هم مشرق. از دل مغرب مطلق خورشید مطلق ظهور میکند. در کربلا خورشید از مغرب ظلمت ظهور کرد. این همان جمال مطلق است که از دل ظلمت مطلق بیرون میآید. در روایت داریم که سال ۶۱ هجری ظهور و فرج رخ میدهد. عده ای که معنی بداء را نفهمیدند گفتند بداء حاصل شد. علامه شعرانی معنای بداء را در ذیل این آیات تفسیر میکند که «لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ» (یونس/۶۴) «وَبَدَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ» (زمر/۴۷) معنی بداء تغییر در علم خدا نیست. معنی بداء این است که مطلب اتفاق افتاده اما تو رمز آن را متوجه نمیشوی. امام نمیتواند به شما بگوید چون جزو اسرار است. در سال ۶۱ هجری ظهور رخ داد. ظهور چیست؟ این که خورشید ولایت از دل ظلمت خارج شود و ظلمت را از بین ببرد. «يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً» همین الان هم خورشید از مغرب ظهور کرده است که همهی موجودات تحرک و جنب و جوش و شور و شعور دارند.
●چرخ از ما هست شد نی ما از او
●باده از ما مست شد نی ما از او
●چرخ در هستی اسیر هوش ماست
●باده در مستی اسیر جوش ماست
■امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در کربلا ظهور کرد، همان موقعی که اباعبدالله را شهید کردند آقا حضور داشتند و آن صحنه را دیدند. «لَمَّا كَانَ مِنْ أَمْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا كَانَ ضَجَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ إِلَى اَللَّهِ بِالْبُكَاءِ». ملائکةالله ضجه زدند. گریه کردن با صدای بلند بر اباعبدالله از افضل اعمال است. در روایت داریم که وقتی جناب مالک به شهادت رسید، حضرت علی علیهالسلام ساعتها با صدای بلند بر مالک اشتر گریه میکرد و میفرمود که مالک! مثل تو به من مثل من است به پیغمبر... این چه مقاماتی است که غیر معصوم به آن دست پیدا میکند؟! این چه مقامی است که وقتی سعید بن عبدالله در کربلا شهید میشود، اباعبدالله علیهالسلام بالای سر او میفرماید، أنت أمامی فیالجنة! عشق چهها که نمیکند... چه مقامی است که امام زمان علیهالسلام به شهدای کربلا میفرماید بأبی أنتم و أمی؟! پدر و مادر امام زمان کیست؟ امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا سلام الله علیهما!!
●شرح این هجران و این سوز جگر
●این زمان بگذار تا وقت دگر
#ح_م
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#روز_چهارم_محرّم
■سخنرانی ابن زیاد در مسجد کوفه در تمجید از یزید بن معاویه و تطمیع مردم با پول
■بسیج لشگر ده هزار نفری برای مقابله با امام حسین علیه السّلام
@mohamad_hosein_tabatabaei