eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□مبعث شریف سید لطیف و عنصر عفیف و گزین خلائق و تتمه دوران و رحمت برای عالمیان و آدمیان حضرت خاتم الانبیاء و الرسولان محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله که مبارکترین ایام هستی است، مبارک باد. □افضل اعمال مبعث، خواندن زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام است.   □اللهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا مَا أَنْتَ بِهِ مِنَّا أَعْلَمُ یَا مَنْ یَعْلَمُ وَ لا نَعْلَمُ اللهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی لَیْلَتِنَا هَذِهِ الَّتِی بِشَرَفِ الرِّسَالَةِ فَضَّلْتَهَا وَ بِکَرَامَتِکَ أَجْلَلْتَهَا وَ بِالْمَحَلِّ الشَّرِیفِ أَحْلَلْتَهَا اللهُمَّ فَإِنَّا نَسْأَلُکَ بِالْمَبْعَثِ الشَّرِیفِ وَ السَّیِّدِ اللَّطِیفِ وَ الْعُنْصُرِ الْعَفِیفِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ... @mohamad_hosein_tabatabaei
□در شب بعثت، زیارت حضرت مولی امیرالمومنین علی علیه السلام سفارش شده است. علّت بر فَریقین (شیعه و اهل بدعت) واضح است چرا که نفسِ پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) حضرت مولی امیرالمومنین (علیه السلام) هستند که آیۀ انفسنا و روایات آن شاهد بر آن است و امری مسلّم است. پس نفسِ حضرت رسول الله (صلی الله علیه وآله)، حضرت مولی (علیه السلام) هستند. □عبارت مذکوری که در زیارتِ حضرت مولی امیرالمومنین علی (علیه السلام) در شب بعثت میخوانیم چنین است : □"وَ بَذَلَ نَفْسَهُ فِي مَرْضَاتِكَ وَ مَرْضَاةِ رَسُولِكَ وَ جَعَلَهَا وَقْفاً عَلَى طَاعَتِهِ وَ مِجَنّاً دُونَ نَكْبَتِه ... و نفس قدسى خود را در رضای تو (خدا) و رضای رسول تو (صلی الله علیه وآله) بذل کرد و آنرا وقفِ بر اطاعت از او (رسول خدا صلی الله علیه وآله) و سپر بر دفع آلام نكبات از وجود او گردانيد ... □... حَتَّى فَاضَتْ نَفْسُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي كَفِّهِ وَ اسْتَلَبَ بَرْدَهَا وَ مَسَحَهُ عَلَى وَجْهِه" تا اینکه نفس رسول الله (صلی الله علیه وآله) در دستِ امیرالمومنین (علیه السلام) جاری شد و خنکی نفس را ربود و بر صورت خود مسح کرد. □(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۹۷، ص: ۳۸۰)□ □"فاضَت" از ریشۀ "فوض" است به معنای پُر شدن و جاری شدن. فیض هم از همین ریشه است که نفسِ پُری است که خداوند که مُفیض است، از شدّت مُفیض بودن، مستفیض را می‌آورد. و ذاتِ مستفیض (کانَ تامّه)، فیضِ خداست و تا صفات و افعال او کشیده میشود (کانَ ناقصه) و باز مستفیض در طلب فیض از مُفیض است. چه کسی بداند و چه نداند، چه بخواهد و چه نخواهد ، بودنِ موجودات، فیض است و فیض، ظهورِ صمدیّت خداست. کسانی که در طلب فیض هستند، مختاراً و تشریعاً در سلسلۀ مُفیض بودن خدایند و به کسبِ فیض و مستفیض بودن ، فانی در مُفیض میشوند. □نفس، یک نفس است و آن "نفس واحده" است که همان "نفس الله تعالی" است که حضرات آل الله (علیهم السلام) هستند که شاخصِ ظهور آن در مولی امیرالمومنین علی (علیه السلام) است که در زیارت حضرت (علیه السلام) با این عبارت سلام میدهیم : ○"السَّلَامُ عَلَى نَفْسِ‏ اللَّهِ‏ تَعَالَى"○ (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۹۷، ص: ۳۳۱) □نفسِ حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) نیز حضرت مولی (علیه السلام) هستند. □ "وَ بَذَلَ نَفْسَهُ فِي مَرْضَاتِكَ وَ مَرْضَاةِ رَسُولِكَ "؛ بذلِ نفسِ حضرت مولی (علیه السلام) برای رضای خداوند و رسول الله (صلی الله علیه وآله)، بذل بیرون از خود نیست. بلکه دائماً حال خداوند، حالِ این بذل است و این بذل، خودیّت خداست که خود به خود در فدا شدن برای خود است. □این بذل خود به خود نفس؛ در ظاهر ،در لیلة المبیت و خوابیدن بجای حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و جهاد برای خدا و مانند آن ظاهر میشود که این مقامِ فرق و جلوتِ این بذل است. □و در باطن، وحدت و یکی بودن نفس همین بذل است که صفتِ نفس، "واحده" بودن است که قرآن میفرماید "وَ هُوَ الَّذي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ " (انعام ۹۸). □در ترسیم عالم؛ نفسِ واحده را حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) انشاء میفرمایند چرا که ایشان "رحمة للعالمین" هستند ("وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين‏" / انبیاء ۱۰۷) و "طبیبٌ دوّار بطبّه" هستند و مقامِ فرق را ظاهر میکند. و در تجمیع عالم؛ نفوسِ اعتباری خلایق را امام (علیه السلام) تجمیع می‌نماید. او که باطن البواطنِ حقّ تعالی است و نفس الله تعالی می‌باشد، نفوسِ اعتباری خلایق را در خود مضمحل میکند. و مقام جمع را ظاهر میکند. حضرت ختمی مرتبت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) میفرمایند : □"أَنَا أُقَاتِلُ عَلَى التَّنْزِيلِ وَ عَلِيٌّ يُقَاتِلُ عَلَى التَّأْوِيل‏"□ من بر تنزيل قرآن جنگ ميكنم و على (علیه السلام) بر تأويل آن جنگ خواهد نمود. (الخصال، ج‏۲، ص: ۶۵۰) □که تنزیل، نزول و آوردن است و تأویل، صعود و با اوّل بازگردادن است. □پس دقّت بفرمایید : "وَ بَذَلَ نَفْسَهُ فِي مَرْضَاتِكَ وَ مَرْضَاةِ رَسُولِكَ وَ جَعَلَهَا وَقْفاً عَلَى طَاعَتِهِ وَ مِجَنّاً دُونَ نَكْبَتِه ..." این بذل نفس، اضمحلال وحدت در کثرت است. و این بذل نفس، ترسیم عالم و انشاء نفوس از نفس الله تعالی است. که در ذات و صفت و فعل ممدود است. که "مرضات" اشاره‌ای به ذات است و "طاعت" اشاره به صفات ، و "مَجّان" (جُنّه) و سپر بودن اشاره به افعال است. ذات و صفت و فعل عالمیان در همین "مرضات" و "طاعت" و "مَجّان" ترسیم میگردد. حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) به مولی امیرالمومنین (علیه السلام) که نفس ایشان هستند، راسِم (ترسیم کننده) کثرات هستند. "حَتَّى فَاضَتْ نَفْسُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي كَفِّهِ وَ اسْتَلَبَ بَرْدَهَا وَ مَسَحَهُ عَلَى وَجْهِه" »» این فوض نفس، اضمحلال کثرت در وحدت است. و این فوض نفس، برگش
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□در شب بعثت، زیارت حضرت مولی امیرالمومنین علی علیه السلام سفارش شده است. علّت بر فَریقین (شیعه و اه
ت و تجمیع عالم به مبدأ حقیقی آن است که امام (علیه السلام) به خودش و در خودش این کار را انجام میدهد. □"فاضت ... فی کفّه" اضمحلال افعال عالم در فعلِ ولیّ الله (علیه السلام) است. □"استلب بردها" اضمحلال صفاتِ عالم در صفت ولیّ الله (علیه السلام) است. □"مسحه علی وجهه" اضمحلال ذواتِ اعتباری عالم در ذاتِ ولیّ الله (علیه السلام) است.
🍀چهار روز پرفضیلت برای روزه🍀 🍀۱۷ ربیع الاوّل (میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله) 🍀۲۷ رجب (عید مبعث) 🍀۲۵ ذی‌القعده ( روز دحوالارض) 🍀۱۸ ذی‌الحجّه (عید غدیر) @mohamad_hosein_tabatabaei
■رحلت شهادت گونه وجانسوز بزرگ موحّد قریش، مدافع بی مثال نبوت مصطفوی، والد ماجد ولایت مرتضوی، حضرت ابوطالب علیه السلام را خدمت بقیة الله الاعظم امام زمان عجل الله فرجه الشریف و عموم شیعیان تسلیت عرض می نماییم. ■حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام می فرماید: بر نگین انگشتری حضرت ابو طالب علیه السلام چنین حک شده بود: «رَضِیتُ بِاللَّهِ رَبّا، وَبِاِبْنِ اَخِی مُحَمَّدٍ نَبِیّا، وَبِابْنِی عَلِیٍّ لَهُ وَصِیّا؛ من خدای را به خداوندی، برادرزاده ام محمد را به پیامبری، و پسرم علی را به جانشینی او پسندیدم.» @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مقام عالی حضرت ابوطالب علیه السلام◾️ ☑️حضرت امام باقر علیه السلام: ▪️إنَّ إِيمَانَ أَبِي طَالِبٍ لَوْ وُضِعَ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ وَ إِيمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ لَرَجَحَ إِيمَانُ أَبِي طَالِبٍ عَلَى إِيمَانِهِم‏ ▪️اگر ایمان ابوطالب در یک کفّۀ ترازو و ایمان این مردم در کفّۀ دیگر قرار داده شود، ایمان ابوطالب بر ایمان آنها برتری خواهد یافت ◾️بحار الانوار ج ۳۸ ص ۱۱۲◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خدا توفیق داده در گذشته در مورد حضرت علیه السّلام سخن هایی گفته ایم و عزیزان با مراجعه به آن گفتارها می توانند خاطرۀ عظمت شخصیت این مرد بزرگ الهی و این مومن راستین قریش را به خاطر بیاورند؛ مومنی که همۀ خاندان خودش را فدایی پیامبر قرار داد. ◾️این گونه که نقل کرده اند در شعب ابی طالب در سال هایی که پیامبر (صلی الله علیه وآله) در معرض تهدید دشمن قرار داشت، حضرت ابوطالب هر شب یکی از پسرهایش را در بستر پیامبر می خواباند و پیامبر را به جای دیگری منتقل می کرد تا اگر توطئه و شبیه خونی در کار باشد، جان پیامبر (صلی الله علیه وآله) در امان بماند. جان فرزندان خودش را سپر بلای رسول الله قرار می داد و دیدید فرزند برومند ابوطالب امیرالمومنین علیه السّلام هم در لیلة المبیت چگونه با پذیرا شدن مرگ مسلم خطر را از جان پیامبر (صلی الله علیه و آله) دفع کرد؛ با خوابیدن در بستری که چهل پهلوان دلاور با شمشیرهای آخته قرار بود در نیمه های شب به آن یورش بیاورند و پیامبر (صلی الله علیه وآله) را در آن قطعه قطعه کنند. ◾️به هر حال این ایثار حضرت ابوطالب و دفاع های جانانه ای که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) می کرد شواهد روشنی بر ایمان این شخصیت عظیم القدر است، شخصیتی که حتی احتمال مقام الهی نبوت برای او در دوران قبل از رسول الله داده اند، شخصیتی که بر اساس آنچه که روایات معصومین علیهم السّلام در تجلیل شخصیت ابوطالب وارد شده است بی شک در مراتب بسیار بلند ایمانی است. ◾️رحلت حضرت ابوطالب را خدمت فرزند بزرگوارشان امیرالمومنین علیه السّلام و فرزند غائب آن حضرت، حضرت بقیّة الله الاعظم ارواحنا فداه تسلیت عرض می کنیم. ◾️حضرت ابوطالب اب الائمّة المعصومین، پدر همۀ دوازده امام است! اگر امیرالمومنین پدر یازده امام است، حضرت ابوطالب پدر دوازده امام است؛ شخصیتی بسیار بزرگ است و دشمنان ولایت و دشمنان امیرالمومنین از سر کینه ای که نسبت به امیرالمومنین علیه السّلام داشتند در ایمان این شخصیت عظیم القدر ابداع تردید کرده اند، تردید مفتضحی که رفتارهای ابوطالب از سوی دیگر و سخنان و اشعاری که از ابوطالب در شان رسول الله و در بیان ایمان خودش به رسول الله وارد شده از جانب دیگر آنها را ابطال می کند. ◾️به هر تقدیر امیدواریم که ایثار و فداکاری ابوطالب در حمایت از رسول الله برای ما درس آموز باشد برای دفاع از دین و سپر کردن سینۀ خویش در برابر خطراتی که دین خدا و مکتب اهل بیت علیهم السّلام را تهدید می کند. ◾️در محضر استاد مهدی طیب ۹۰/۰۵/۱۳◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
□طلوع تجلی اعظم حضرت حق در آفاق هستی بر شما مبارک باد و طلوع آن حقیقت در عرصه انفس نصیبتان باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران، قسمت هفتم بخش هقتم ● راه به سوى فهم قرآن بروى كسى بسته نيست پس حق مطلب اين
آیات 7-9 آل عمران، قسمت هفتم بخش هشتم ● قرآن بر معانى خود دلالت دارد و اهل بيت (علیهم السلام ) ما را به طريق اين دلالت و اغراض ومقاصد قرآن راهنمايى مى كنند در پاسخ مى گوئيم : عين آن معنائى كه ما قبلا براى پيروى از بيان رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله ) كرديم در اين حديث شريف جارى است ، و اين حديث نمى خواهد حجيت ظاهر قرآن را باطل نموده و آن را منحصر در ظاهر بيان اهل بيت (عليهم السلام ) كند، چگونه ممكن است چنين چيزى منظور باشد، با اينكه در متن همين حديث فرموده : ((قرآن وعترت هرگز از هم جدا نمى شوند)). و با اين بيان مى خواهد قرآن و عترت را با هم حجت كند. پس اين حديث به ما مى گويد قرآن بر معانى خود دلالت دارد و معارف الهيه را كشف مى كند و اهل بيت (عليهم السلام ) ما را به طريق اين دلالت هدايت نموده ، به سوى اغراض و مقاصد قرآن راهنمائى مى كنند. علاوه بر اينكه نظير رواياتى كه از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) در دعوت مردم به اخذ قرآن و تدبر در آن و عرضه احاديث بر آن وارد شده ، رواياتى هم از ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) وارد شده است . از اينهم كه بگذريم در گروه بسيارى از روايات تفسيرى كه از اين خاندان رسيده طريقه استدلال به آيه اى براى آيه ديگر، و استشهاد به يك معنا بر معناى ديگر به كار رفته ، و اين درست نيست مگر وقتى كه معنا معنايى باشد كه در افق فهم شنونده باشد، و ذهن شنونده بتواند مستقلا آنرا درك كند، چيزى كه هست به او سفارش كنند از فلان طريق معين در اين كلام تدبر كن . اضافه بر اينكه در اين بين ، رواياتى از اهل بيت (عليهم السلام ) رسيده كه بطور صريح دلالت بر همين معنا دارد، نظير روايتى كه صاحب محاسن آن را بسند خود از ابى لبيد بحرانى از ابى جعفر (عليه السلام ) نقل كرده كه در ضمن حديثى فرمود: ((هركس خيال كند كه ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 5 13 كتاب خدا مبهم است هم خودش هلاك شده و هم ديگران را هلاك كرده ))، و قريب به اين مضمون باز در محاسن و احتجاج از همان جناب آمده و آن اين است كه فرمود: ((وقتى از چيزى برايتان سخن مى گويند و خلاصه وقتى حديثى و يا سخنى از من مى شنويد همان مطلب را از كتاب خدا بپرسيد، (تا آخر حديث ))). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
از آیت‌الله بهجت قدس‌سره : بهترین نوع ریاضت چیست؟ : ▪️صوم (روزه) از ریاضات مشروعه است. ماهی سه روز خیلی مؤکد است. اول و وسط و آخر [ماه‌های قمری]. همچنین کثرت صلات (زیاد نماز خواندن)، به اندازه‌ای که پای حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله [در اثر ایستادن طولانی در نماز] متورم شد. ☑️معلوم است، ریاضات شرعیه، عمل به واجبات و ترک محرمات است. : ▪️قیام بنده در نماز، اظهار عبودیّت و سکون است، و این که هیچ حرکتی از خود ندارد؛ ▪️و سجود غایت خضوع است. ◾️نکته‌های ناب، ص٨٣◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
□در ، فعل و در ، صفات ما خدایی و اصلاح می شود و در ، وجود و قلب و ذات و هستی ما خدایی می‌شود. □دراين سه ماه اهل سلوک کمربندها را سفت میبندند و خود را آماده یک تلاش فوقالعاده در جهت عبادت و بندگی حقّ متعال میکنند. خدا را شاکریم كه امسال هم این فرصت را به ما عنایت كرد. خدا میداند چه نعمت عظیمی است! □به تعبیری ، ماه ولایت ، ماه شعبان، ماه نبوّت و ماه رمضان، ماه توحید و شهر الله است. در ماه رجب که ماه میلاد امیرالمؤمنین عليه السلام است؛ با مدد از ولایت علوی، وجود خود را تخلیه و پاک می‌کنیم ، و در ماه شعبان كه پیغمبر اکرم صلی الله عليه و آله فرمودند ماه من است، خود را به خُلق نبوی می آراييم و زینت می‌کنیم ، تا ماه مبارک رمضان برای ما، ماه دیدار و ملاقات حقّ متعال شود. □اگر کسی اهل عمل و تشنه و طالب لقاء و وصال حضرت حق است و به رسیدن به مقصد قُصوای راه سلوک اِلَی الله امیدبسته است، « ». □○استاد مهدی طيب_ جلسه ١٩ ارديبهشت ٩٢○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات روز آخر ماه رجب○□ □اوّل: غسل □دوّم: روزه □سوّم: نماز سلمان فارسی □به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند: ○سوره «حمد» یک مرتبه ○سوره «توحيد» سه مرتبه ○سوره «كافرون» سه مرتبه □و پس از هر سلام دست‌ها را بلند كند و بگويد: □لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ : □وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِيمِ . @mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات شب اوّل ماه شعبان○□ □برای شب اوّل ماه شعبان نمازهاى بسیار در اقبال ذکر شده است از جمله دوازده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت: ○سوره «حمد» یک مرتبه ○سوره «توحید» یازده مرتبه □از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پاداش فراوانی برای این نماز روایت شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●روزهای پايانی ماه رجب●□ □●ماه رَجَب، شهر الهی و ماه خدای متعال، روزهای پایانی خود را طی میکند. ماهی که در عظمت، فوقالعاده ممتاز است. ماه خلوت مستغفران و مناجات اهل نَجوا با خدای متعال؛ ماهی که مَدخل ورودی مسیر لقاء و دیدار خدای متعال است. گام نخستین سالک اِلیَ الله در مسیر ورود به ضیافۀُ الله در این ماه برداشته می شود. این ماه با همه نورانيت، لطافت، ساعات و آنات نورانی، معنوی و روحانی خود رو به پایان نهاده است و نمیدانيم، از فرصت فوق العاده که خدای متعال در اختیارمان قرار داد، چقدر بهره عملی بردیم. □●تأکید بر این نکته را ضروری میدانم که راه دیدار خدا با سخن گفتن طی نمیشود. اگر سخن مقدّمه عمل نباشد، ما همچنان درجا خواهیم زد. به قول شاعر: ●اگر مردِ کاری، درِ دوست باز است ​​ ●وگر قصّه خوانی، حکایت دراز است □●میشود تا روز قیامت بنشینیم، حرفهای شیرین بزنیم و بشنویم و گمان کنیم که طیّ طریق میکنیم؛ امّا واقعیت این است که تا در راه سلوک گام عملی نگذاریم و خودمان را مقیّد به عمل نکنیم، راهی طی نمیشود و مقصدی حاصل نمیگردد. با حرف زدن از عرفان و مقامات اولیای خدا راهی طی نمیشود. سالیان سال گفتیم و شنیدیم، به کجا رسیدیم؟ میبایست عمل کرد. انسان محصول عمل خود است. تا عمل نکنیم، ساخته نمیشویم. برای همین عرض میکنم، نمیدانم چقدر عمل کردیم، چقدر از فرصتهای گرانبهای ماه رجب در مسیر تعالی و تکامل بهره بردیم. امروزِ ما چقدر با روز نخستین ماه رجب تفاوت دارد؛ چقدر دگرگون شدیم؛ چقدر رشد کردیم. اینکه عادت کنیم به مجالس برویم، سخنهای معنوی بشنویم، یا آثار مکتوب اهل معنا را مطالعه کنیم، به جایی نمیرسیم. اگر دانسته ها مقدمّه عمل باشد، ما را به دارایی میرساند. کمال در دارا بودن کمالات است، نه دانا بودن آنها. دانایییی که مقدّمه دارایی باشد ارزشمند است و الاّ وِزر و وَبال است. هریک از این جملات و کلمات، فردای قیامت حجّتی خواهد بود که علیه ما اقامه خواهد شد. □●روزهای پایانی ماه رجب بود. یکی از اصحاب امام صادق عليه السلام خدمت حضرت شرفیاب شد. حضرت از او پرسیدند: در ماه رجب چه کردی؟ روزهای آخر ماه است، آیا از روزه هاي این ماه بهره برده اي؟ آیا از فرصتهای معنوی این ماه برای تعالی مدد جسته اي؟ عرض کرد: یَا‌بنَ‌رسولالله! نه. حضرت فرمودند: خدا میداند چه چیزهای عظیم و گرانقدری را از دست داده اي . عرض کرد: یَابن رسول الله! آیا در این چند روز باقی مانده فرصتی برای من وجود دارد تا لااَقَل بخشی از این خسارت عظیم را جبران کنم؟ حضرت فرمودند: بله. اگر در همین حدّ باقی مانده هم تلاش کنی، بهره هايي خواهی برد. سپس رهنمودهایی فرمودند. □●استاد مهدی طيب ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀بسمه تعالی شانه🍀 🍀حقیقت محمدیه صلی الله علیه و آله روح هستی است و همه‌ی قوای عالم حیاتشان را از او می‌گیرند و چون او مرکز عالم وجود است، عالم که علامت اوست به دور او می‌گردد و به او در گردش و چرخش هست. 🍀ملائکه مهیمین، مهیم و متیم آن سید لطیف و عنصر عفیف هستند و قلوب مخبت واله و حیران جمال بی‌چون آن رحمت عالمیان و آدمیانند. 🍀چون به نماز می‌ایستد، هستی با تمام شئونش مست مناجات اوست؛ «وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كَادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَدًا» (جن/۱۹). 🍀مهیمین و مخبتین، مهیم و مخبت اویند و مقربین و مصلین به او‌ تقرب می‌جویند و نماز می‌خوانند. نگاری است که نازنینان عالم ناز او را می‌خرند و عالمان دهر در نزدش امّی و جاهلند. ملائکه ارضی و سماوی بر آستان او ساجدند و عارفان و عابدان بر درگه او عاکفند. حبیب خدا هست و خدا محبوب او و خدا را جز او و اهلش حبیبی نیست.... 🍀و اینها همه هست چون علی عالی اعلی سرّ مکنون مخزون اوست... 🍀پس در روز مبعث چون بخواهی محمدی مشرب شوی، باید علی وصی علیه السلام را زیارت کنی که مبعث، بعثت ولایت مطلقه‌ی علوی است در صورت نبوت محمدی صلوات الله علیهم اجمعین...
◾️شش گروه در برابر پدیدۀ بعثت قابل تعریف هستند◾️ ▪️بیست و هفتم ماه رجب روز مبعث پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، در سیزده سال قبل از هجرت ایشان است. روز بسیار عظیم و از اعظم اعیاد جهان اسلام است. ▪️ ۱- عظمت وجود خودِ رسول الله پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم عظیم‌ترین مخلوق تاریخ آفرینش هستند و روز بیست وهفت رجب؛ روزی است که خدای متعال این گوهر و درّ مکنون را آشکار و مأمور به اعلام رسالت نمود. عظمت خود رسول الله، مقامات باطنی پیامبر، تقدّم ایشان در آفرینش بر همۀ موجودات جهان خلقت، آفرینش نوری پیغمبر اکرم و نقش ویژۀ آن بزرگوار در تحوّل عظیمی که در بعثت ایشان در جهان رخ داد. ▪️دنیای آن روز دنیای عجیبی است؛ شما عزیزان به خطبه‌های نهج البلاغه مراجعه کنید. امیرالمؤمنین علیه السّلام در بیاناتشان، مکرّر در جاهای مختلف تصویر جامعۀ جاهلیت را ارائه کرده و فرموده‌اند: ▪️هنگامی که پیامبر آمدند، دنیا در چنین شرایطی بود. عبارات امیرالمؤمنین علیه السّلام در نهج‌البلاغه را بخوانید، می‌بینید بعثت پیامبر چه اتّفاق عظیمی بود! دنیا در آستانه‌ۀ نابودی مطلق قرار گرفته بود. ▪️ضلالت، ظلمت، ظلم، جهالت، فساد، فحشاء، آلودگی، انحراف، شرک، بت‌پرستی، کفر و الحادی که دنیا را فرا گرفته بود و فساد جهانی، جهان را در آستانۀ نابودی قرار داده بود. ▪️ظهور پیغمبر اکرم چه تحوّل عظیمی در جهان ایجاد کرد و چه حادثۀ بزرگی بود! عصر متوحّش و سرشار از ظلم، فساد و بیداد را چگونه دگرگون کرد و چگونه روح انسانیت، محبّت، صفا، صلح، عدالت، دوستی، معنویت، خداپرستی و یکتاپرستی را بر جهان حاکم گرداند! ▪️۲- گشوده شدن بابی از مراتب سلوک الی الله و ابواب معارف و معرفت الله به روی بشر: ▪️به لحاظ دیگری که اهل معرفت درک می‌کنند؛ ظهور پیامبر اکرم بابی از مراتب سلوک الی الله و ابواب معارف و معرفت الله را به روی بشر گشود که تا قبل از ظهور پیامبر خاتم، این درها به روی بشر مسدود بود؛ یعنی هیچ‌یک از انبیای گذشته به آن مرتبه راه نیافته بودند که دیگران را با خودشان راه ببرند. ▪️پیامبر به قلّه‌ای رسیده بودند که هیچ پیامبری نرسیده بود و لذا بعثت پیامبر درهایی را از معرفت الله و سلوک الی الله به روی بشر گشود؛ که تا آن روز بسته بود و عظمت این حادثه از این منظر بسیار حائز اهمیت است. ☑️گروه‌های مختلف مردم در برابر پدیدۀ بعثت رسول الله در برابر این پدیدۀ بسیار درخشان، بشر به گونه‌های مختلفی موضع گرفت. ▪️۱- کافران حربی ▪️۲- منافقان ▪️۳- مؤمنان ضعیف‌النّفس ▪️۴- مؤمنان عامل به اعمال صالح و پرهیزکننده از بدی‌ها و زشتی‌ها ▪️۵- مؤمنان صالح‌العمل و دارای اخلاق حسنه ▪️۶- مؤمنان صالح، صالح‌العمل و حَسَن‌الخُلقی که اهل سلوک، مجاهدت، وادی توحید، ذکر، فکر، تهذیب نفس و خودسازی هستند. ◾️استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران، قسمت هفتم بخش هشتم ● قرآن بر معانى خود دلالت دارد و اهل بيت (علیهم السلام ) ما
آیات 7-9 آل عمران، قسمت هفتم بخش نهم ● رفع تناقض بين دو دسته روايات با اين بيانى كه گذشت بين دو دسته از روايات جمع مى شود، و تناقض ‍ ابتدائى آن رفع مى گردد، يكى اين احاديث كه مى گفت فهميدن معارف قرآن و رسيدن به آن از خود قرآن ، امرى است ممكن ، چون معارف قرآنى پوشيده از عقول بشر نيست ، و دوم رواياتى كه خلاف اين را مى رساند، مانند روايتى كه تفسير عياشى آن را از جابر نقل كرده كه گفت : امام صادق (عليه السلام ) فرمود: ((قرآن بطنى دارد، و بطن قرآن ظاهرى دارد)) آنگاه فرمود: اى جابر هيچ چيزى بقدر قرآن از عقول دور نيست ، براى اينكه آيه هائى هست كه اولش درباره چيزى ، و وسطش درباره چيز ديگر، و آخرش درباره چيزى كه غير از دو مورد اول است نازل شده ، و در عين اينكه كلامى است متصل ، قابل حمل بر چند معنا است ))، و اين معنا در عده اى از روايات وارد شده ، مخصوصا جمله : ((و هيچ چيز بقدر قرآن از عقول دور نيست ...)) از شخص ‍ رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) هم روايت شده ، و از على (عليه السلام ) آمده كه فرمود: ((قرآن حمالى است ذو وجوه ، يعنى قابل حمل بر معانى بسيار است (تا آخر حديث ))). پس آنچه در باب تفسير سفارش شده اين است كه مردم قرآن را از طريقه خودش تفسير كنند، و آن تفسيرى كه از آن نهى شده تفسير از غير طريق است ، و اين نيز روشن شد كه طريقه صحيح تفسير اين است كه براى روشن شدن معناى يك آيه ، از آيات ديگر استمداد شود، و اين كار را تنها كسى مى تواند بكند كه در اثر ممارست در روايات وارده از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) و از ائمه اهل بيت (عليهم السلام )، استاد حديث شده ، و از اين ناحيه ذوقى بدست آورد، چنين كسى مى تواند دست به كار تفسير بزند (و خدا راهنما است ). ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 136 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○در آستانۀ ماه شعبان○□ □در ساعات آخر ماه رجب با تمام لطافت‌ها و قشنگی‌هایش هستیم. ماهی که خدای متعال به دوستان و عباد خود عنایات بزرگی می‌کند. خوشا به حال کسانی که بهره‌های خوبی از این ماه بردند. □ان شاءالله آن دوره سازندگی که قرار بود ماه رجب روی یک انسان مؤمن داشته باشد، روی همۀ ما ایجاد کرده باشد. □و این مرحلۀ تخلیه و تهی شدن از آنچه غیرخدایی است را به برکت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در ماه رجب طی کرده باشیم. □کعبه‌ دل‌مان به ید ولایت علوی از بت‌ها خالی شده باشد و جز محبّت خدا و خوبان خدا هیچ محبت و عشقی باقی نگذاشته باشد. □امیدواریم اگر ته مانده‌ای هم باقی مانده باشد در این لحظه‌های آخر ماه رجب به برکت امیرالمؤمنین علیه السّلام، دلها را از نجاست محبّت دنیا خالی و پاک کند، مصفّا و مطهّر کند. □ان‌شاءالله وارد ماه شعبان که می‌شویم با قلبی تهی از همه زشتی‌ها وارد شویم. □ماه رجب اگر ماه تخلیه و تطهیر است، ماه شعبان ماه تهذیب است، ماه تزئین است. ماه حلی بستن و ماه تحلیه است. ماه زیور بستن کعبه دل است. □کعبه‌ای که از بت‌ها خالی شد باید با گلاب ناب شستشو داد تا عِطر گل محمدی در فضای این دل بپیچد. □اخلاق پیامبر اکرم روح و جان انسان را معطّر کند و این عِطر همۀ وجود انسان را در بر گیرد. □اميدواريم قلب ما در ماه شعبان به نور جمال پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و به عِطر اخلاقیات و روحیات پاک ایشان منوّر و معطّر شود، ان‌شاءالله. □○استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات مشترک ماه شعبان○□ □۱- روزه □۲- هر روز هفتاد مرتبه بگويد: □أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ □۳- هر روز هفتاد مرتبه بخواند: □أسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ. □از روايات استفاده مى‌شود كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است، و هر كه در هر روز اين ماه هفتاد مرتبه استغفار كند، مانند اين است كه در ماه‌هاى ديگر هفتاد هزار مرتبه استغفار بجا آورد. □۴- صدقه □در اين ماه صدقه بدهد، گرچه نصف دانه خرما باشد، تا حق تعالى بدن او را بر آتش دوزخ حرام كند. □از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه از وجود مبارک ايشان درباره فضيلت روزه ماه رجب سؤال كردند فرمودند: چرا از روزه ماه شعبان غافل هستيد؟ راوى عرض كرد يابن رسول الله كسى كه یک روز از شعبان را روزه بدارد، چه ثوابى دارد؟ فرمود: به خدا سوگند بهشت پاداش آن است، عرض كرد يابن رسول الله بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمود: صدقه و استغفار، هر كه در ماه شعبان صدقه دهد حق تعالى آن را رشد و نموّ دهد همان گونه كه يكى از شما بچّه شترش را رشد مى‌دهد، تا آن كه در قيامت درحالی كه به اندازه كوه احد شده باشد به صاحبش بازگردد. □۵- صلوات بر پیامبر □۶- در تمام اين ماه هزار مرتبه بگويد: □لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ لا نَعْبُدُ إِلا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ □معبودى جز خدا نيست، و نپرستيم جز او را درحالی كه عبادت را براى او خالص مى‌كنيم، گر چه مشركان را خوش نيايد. □اين ذكر پاداش بسيارى دارد از جمله اينكه در نامه عملش عبادت هزار ساله بنويسند. □۷- صلوات شعبانیه □در هر روز از شعبان در وقت زوال (اذان ظهر) و در شب نيمۀ آن بخواند اين صلوات مَرْويّه ازحضرت امام زين العابدين عليه السّلام را: □اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِكَةِ وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَاَهْلِ بَيْتِ الْوَحْىِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْفُلْكِ الْجارِيَةِ، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، يَأْمَنُ مَنْ رَكِبَها، وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْكَهْفِ الْحَصينِ، وَ غِياثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَكينِ، وَمَلْجَأِ الْهارِبينَ، وَعِصْمَةِ الْمُعْتَصِمينَ، اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلوةً كَثيرَةً تَكُونُ لَهُمْ رِضاً، وَلِحَقِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَقَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْكَ وَقُوَّةٍ يا رَبَّ الْعالَمينَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الطَّيِّبينَ الْأَبْرارِ الْأَخْيارِ، الَّذينَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ، وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلايَتَهُمْ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِكَ، وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِيَتِكَ، وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ، وَاَحْيَيْتَنى تَحْتَ ظِلِّكَ، وَهذا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ، شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ، الَّذى كانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَالِه وَسَلَّمَ، يَدْاَبُ فى صِيامِهِ وَقِيامِهِ، فى لَياليهِ وَاَيَّامِهِ، بُخُوعاً لَكَ فى اِكْرامِهِ وَاِعْظامِهِ، اِلى مَحَلِ حِمامِهِ، اَللّهُمَّ فَاَعِنَّا عَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فيهِ، وَنَيْلِ الشَّفاعَةِ لَدَيْهِ، اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفيعاً مُشَفَّعاً وَطَريقاً اِلَيْكَ مَهيَعاً، وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً، حَتّى اَلْقاكَ يَوْمَ الْقِيمَةِ عَنّى راضِياً، وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِياً، قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْكَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ، وَاَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَمَحَلَّ الْأَخْيارِ، □۸- مناجات شعبانیه □بخواند اين مناجات مرويّه از ابن خالويه را كه نقل كرده و گفته اين مناجات حضرت اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او عليهم السّلام است كه در ماه شعبان مى خواندند: □اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاسْمَعْ دُعائى اِذا دَعَوْتُكَ، وَاْسمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ، وَاَقْبِلْ عَلىَّ اِذا ناجَيْتُكَ، فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْكَ، وَوَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيكَ، مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضرِّعاً اِلَيْكَ، راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابى.... ( برای مطالعه کامل مناجات شعبانیه به مفاتیح‌ الجنان مراجعه شود) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○مراقبات شب اوّل ماه شعبان○□ □برای شب اوّل ماه شعبان نمازهاى بسیار در اقبال ذکر شده است از جمله دو
□○مراقبات شب اوّل ماه شعبان○□ □برای شب اوّل ماه شعبان نمازهاى بسیار در اقبال ذکر شده است از جمله دوازده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت: ○سوره «حمد» یک مرتبه ○سوره «توحید» یازده مرتبه □از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پاداش فراوانی برای این نماز روایت شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○مراقبات شب اوّل ماه شعبان○□ □برای شب اوّل ماه شعبان نمازهاى بسیار در اقبال ذکر شده است از جمله دو
◾️فضیلت روزۀ سه روز اوّل ماه شعبان◾️ ▪️روزۀ ماه شعبان فضيلت بسيار دارد و از حضرت امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه هر كه روز اوّل ماه شعبان را روزه بگيرد، بهشت بر او واجب می‌شود. ▪️سيّد بن طاوس از حضرت رسول صَلَّى الله عليه و آله و سلّم نقل کرده است هر كس سه روز اوّل ماه شعبان را روزه بگيرد و در شب‌هاى آنها دو ركعت نماز كند و در هر ركعت بخواند: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحید» یازده مرتبه ▪️خداوند شرّ اهل آسمان و زمین و سلطۀ هر ستمگری را از او برطرف سازد و گناهان فراوانی را از او بیامرزد. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ◾️ ▪️ﺑﺪﺭﺳﺘﯿﮑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰّﻭﺟّﻞ ﭼﻮﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﻣﺮﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﺩﺭﻫﺎﯼ ﺑﻬﺸﺖ ﭘﺲ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻣﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺩﺭﺧﺖﻃﻮﺑﯽ ﺭﺍ، ﭘﺲ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ .ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻧﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻣﻨﺎﺩﯼ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻋﺰّﻭﺟﻞّ ﺍﯼ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﻃﻮﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺩﺭ ﺁﻭﯾﺰﯾﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮐﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍﺑﺴﻮﯼ ﺑﻬﺸﺖ. ﻭ ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﺯﻗﻮﻡ ﺍﺳﺖ ﺑﺘﺮﺳﯿﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ را ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺟﻬﻨﻢ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﻧﮑﻨﺪ . ▪️ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﮑﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﯽﺑﻪ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﻪ ﻓﺮﺍ ﮔﯿﺮﺩ ﺩری ﺍﺯ ﺧﯿﺮ ﻭ ﻧﯿﮑﯽ ﺩﺭﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻭﯾﺨﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺎﺧﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼﺩﺭﺧﺖ ﻃﻮﺑﯽ ﭘﺲ ﺁﻥ ﮐﺸﺎﻧﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺴﻮﯼ ﺑﻬﺸﺖ.ﻭ ﻫﺮ ﮐﻪﻓﺮﺍﮔﯿﺮﺩ ﺩﺭﯼ ﺍﺯ ﺷﺮّ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻭﯾﺨﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺎﺧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﺯﻗﻮﻡ ﭘﺲ ﺁﻥ ﮐﺸﺎﻧﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺴﻮﯼ ﺁﺗﺶ، . ‏▪️ ۱-ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺴﺘﺤﺒﯽ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩ ▪️۲-ﻫﺮﮐﻪﺩر ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ ▪️۳-ﻭ ﻫﺮﮐﻪ ﻣﯿﺎﻥ ﺯﻧﯽ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮﺵ، ﯾﺎ ﭘﺪﺭﯼ ﺑﺎﻓﺮﺯﻧﺪﺵ، ﯾﺎ ﺧﻮﯾﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ، ﯾﺎ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮﯼ ﺻﻠﺢ ﺩﻫﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﺩﺭﺧﺖ ﻃﻮﺑﯽ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ▪️۴- ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﭘﺮﯾﺸﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭﯼ ﮐﻪﻃﻠﺒﯽ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺰﺩﺍﯾﺪ، ﯾﺎ ﺍﺯ ﻃﻠﺒﺶ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﺑﮑﺎﻫﺪ ﻭﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﺴﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﻧﻈﺮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻗﺮﺽ ﮐﻬﻨﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺧﻮﺩﺑﺒﯿﻨﺪ ﮐﻪ ﻃﻠﺒﮑﺎﺭﺵ ﺍﺯ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻧﺶ ﻣﺎﯾﻮﺱ ﺷﺪﻩ، ﭘﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪﺻﺎﺣﺒﺶ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺑﺎﯼ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﺩﺭﺁﻭﯾﺨﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ▪️۵- ﮐﺴﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﯾﺘﯿﻤﯽ ﺭﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ▪️۶- ﻭ ﯾﺎ ﺳﻔﯿﻬﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺿﺮﺑﻪ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺁﺑﺮﻭ ﻭ ﻋﺮﺽ ﻣﺆﻣﻨﯽ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ▪️۷- ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﯾﺎﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﯾﺎﺩ ﮐﻨﺪ، ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺷﻤﺎﺭﺩ ﻭﺁﻧﮕﺎﻩ ﺷﮑﺮ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﺎﯾﺪ .‏ ▪️۸- ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻋﯿﺎﺩﺕ ﮐﻨﺪ ▪️۹- ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﯿﮑﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﺁﻥ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺭﻭﺯﺍﻭﻝ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﺧﺸﻨﻮﺩﺷﺎﻥ ﮐﻨﺪ ▪️و ﻧﯿﺰ ﻫﺮﮐﻪ ﺟﻨﺎﺯﻩﺍﯼ ﺭﺍ ﺗﺸﯿﯿﻊ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻣﺼﯿﺒﺖ ﺯﺩﻩﺍﯼ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﯽ ﺑﺨﺸﺪ ☑️ﻭ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺍﺑﻮﺍﺏﺧﯿﺮ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩ‏ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﻝ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﺩﺭﺧﺖ ﻃﻮﺑﯽ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻭ ﺍﺯ ‏« ﺯﻗﻮﻡ‏» ﺟﻬﻨﻤﯽ ﺩﻭﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□ □حضرت امیر و حضرت زهرا علیهما السّلام فرمودند: فِعلُهُ قَولٌ؛ سخن خدا همان کارهایی است که می‎کند، یعنی خدا با کارهایش با ما حرف می‎زند. همان‎طور که خدا با عملش حرف می‎زند، شما هم با عملتان با خدا حرف بزنید، با عملتان به خدا بگویید: خدایا من علم ندارم، فهم ندارم، قدرت ندارم. سجده و رکوع نماز، فعلی است که با آن فقر و جهل و عجز و نیستی خودمان را به خدا اظهار می‎کنیم. لذا امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: اَلاِسلامُ هُوَ التَّسلیمُ وَ التَّسلیمُ هُوَ الیَقینُ وَ الیَقینُ هُوَ التَّصدیقُ وَ التَّصدیقُ هُو الاِقرارُ وَ الاِقرارُ هُوَ الأداءُ وَ الأداءُ هُوَ العَمَلُ: اسلام همان تسلیم است و تسلیم همان یقین است و یقین همان تصدیق کردن است و تصدیق همان اقرار نمودن است و اقرار همان به جا آوردن است و به جا آوردن همان عمل کردن است. □با خدا حرف بزن. گرچه امیدوارم با خدا و خوبان با لب حرف نزنی و با عملت حرف بزنی. دست محبّت بر سر یتیم بکش و با این کارت به خدا و خوبان بگو من هم یتیمم، شما هم دست محبّتی بر سر من بکشید. به فقیر چیزی بده و با این عملت به خدا و خوبان بگو من هم فقیرم، شما هم به من بدهید. عیب اشخاص را بپوشان و ستر کن و با این کارت به خدا و خوبان بگو من هم عیوبی دارم، شما هم عیوب مرا بپوشانید و ستر کنید. □○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
○از فُطرس مَلک به همه پر شکسته ها ○حَیّ علی کرامت گهواره ی حسین... @mohamad_hosein_tabatabaei
□حضرت امام صادق عليه السّلام فرمودند: كسى كه خداوند خير را براى او اراده كرده باشد در قلبش محبّت امام حسين عليه السّلام را قرار داده و در دلش محبت زيارت آن جناب را مى‌اندازد. □○منبع: کامل الزيارات جلد ۱ صفحه ۱۴۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei