eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم بخش چهارم ● انبياء و مبارزه با خودكامگان زمان چه كسى مى تواند من
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم بخش پنجم ● حكومت و ولايت در آيات قرآن كريم و در قرآن كريم آيات بسيارى است كه متعرض ملك (بضمه ميم ) يعنى ولايت و وجوب اطاعت والى و مسائلى ديگر مربوط به ولايت شده است ، و آياتى ديگر است كه ملك و ولايت را موهبت و نعمت شمرده ، مثلا مى فرمايد: ((و آتيناهم ملكا عظيما)) و يا مى فرمايد: ((و جعلكم ملوكا، و آتيكم ما لم يوت احدا من العالمين ))، و يا فرموده : ((و اللّه يوتى ملكه من يشاء)) و آياتى ديگر از اين قبيل . چيزى كه هست قرآن مسأله سلطنت و حكومت را به شرطى كرامت خوانده كه با تقوا توام باشد، چون در بين تمامى امورى كه ممكن است از مزاياى حيات شمرده شود كرامت را منحصر در تقوا نموده : ((يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند اللّه اتقيكم )). و چون حساب تقوا تنها به دست خدا است ، هيچ كسى نمى تواند با ملاك تقوا بر ديگران بزرگى بفروشد، به همين جهت پس هيچ فخرى براى احدى بر احدى نيست ، براى اينكه اگر كسى بخواهد به امور مادى و دنيوى بر ديگران فخر كند كه امور دنيوى فخر ندارد، و قدر و منزلت تنها از آن دين است ، و اگر بخواهد با امور اخروى فخر بفروشد كه آنهم به دست خداى سبحان است ، (و به قول آن شاعر: كسى نمى داند در اين بحر عميق سنگريره قرب دارد يا عقيق ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 232 پس ديگر چيزى كه انسان با آن فخر بفروشد باقى نمى ماند، و انسانى كه داراى نعمت ملك و سلطنت است از نظر يك مسلمان نه تنها افتخارى ندارد، بلكه بارش سنگين تر و زندگيش تلخ ‌تر است ، بله اگر از عهده اين بار سنگين بر آيد و ملازم عدالت و تقوا باشد البته نزد پروردگارش ‍ اجرى عظيم تر از ديگران دارد، و خدا ثواب بيشترى به او مى دهد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سلطان محمود غلام سیاهی به نام ایاز داشت که خیلی شیفته و علاقمند به او بود. سلطان سالی یک‌بار مهمانی خاصّی برگزار میکرد که فقط مقامات عالی کشوری و لشگری حضور داشتند و در پایان مهمانی هم به هر یک اجازه میداد چیزی از سلطان بخواهند و همانجا دستور میداد خواسته اش را به او بدهند. یک سال که این مهمانی را برگزار کرد و در پایان، هر یک از مقامات چیزی از قبیل پول و طلا و جواهر و باغ و زمین مزروعی و گاهی اسب و گاو و گوسفند از سلطان خواستند؛ در آخر نوبت به ایاز رسید که کنار دست سلطان نشسته بود. همه چشم دوخته بودند که ایاز با توجّه به اینکه میداند سلطان تا چه حد به او علاقمند است، چه چیزی از او خواهد خواست. ▪️سلطان رو به ایاز کرد و گفت: خوب، تو بگو چه میخواهی؟ ▪️ایاز سرش را پایین انداخت و بعد از لحظه ای دستش را روی شانه ی سلطان گذاشت، یعنی من خودت را میخواهم. همه تو را برای نعمتها و هدایایت میخواستند، ولی من خودِ تو را میخواهم. ▪️دوست اهل بیت علیهم السّلام، خدا و اولیائش را برای خودشان میخواهد، نه برای نعمتها و عطاهایشان. ▪️خدایا خودت را به ما نشان بده، بگذار قلب ما دچار شما شود و غیر شما از دل ما برود. /صفحه ١١٧ ◾️شرح و توضیح مبحث یازدهم: ۱۱,استادمهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حضرت يعقوب عليه السّلام پيامبر بزرگ الهی به فرزندان خويش فرمود: فلا تَموتُنَّ الّا و انتم مُسلمُونَ ، جز درحالی كه مسلمان باشيد نميريد. ▪️پيامبر اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند: مَن ماتَ و لَم يَعرِفْ امامَ زَمانهِ ماتَ مِيتةً جاهِليةً ... جاهِليةَ كُفرٍ و نفاقٍ و ضَلالٍ، هركس بميرد درحالی كه امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ دوران جاهليّت و در كفر و نفاق و گمراهی از دنيا رفته است. ▪️از جمع اين آيه و حديث می توان دريافت برای مسلمان از دنيا رفتن راهی جز به حضرت بقيّة الله ارواحنافداه وجود ندارد. صفحه ١٤ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امام صادق علیه السّلام به مداومت شیعیان بر خواندن در دوران غیبت تاکید فرموده اند و توصیّه شده است شیعیان بعد از نمازهای واجب، خواندن آن را ترک نکنند. در این دعا معرفتی طلب میشود که بدون آن امکانپذیر نیست. ▪️اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ ▪️اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ ▪️اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی. ▪️خداوندا!خودت را به من بشناسان که اگر خودت را به من نشناسانی پیامبرت را نخواهم شناخت. ▪️خداوندا! پیامبرت را به من بشناسان که اگر پیامبرت را به من نشناسانی حجّت تو را نخواهم شناخت. ▪️خداوندا! حجّت خود را به من بشناسان که اگر حجّت خود را به من نشناسانی در دین خود گمراه خواهم شد. ▪️از مضمون این دعا میتوان نتیجه گرفت شرط گمراه نشدن در دین شناخت است. ◾️پيشگفتار از كتاب استاد مهدی طيب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ای خدا پس تو ما را هم ياری فرما بر پيروی سنّتش و به شفاعتش نايل گردان ◾️خدايا و حضرتش را برای من شفيع مقبول الشفاعه قرار ده و طريق مستقيم هموار بسوی خود گردان ◾️و مرا پيرو آن بزرگوار ساز تا روزی كه تو را ملاقات می كنم كه روز قيامت است در آن روز از من خوشنود باشی و از گناهانم چشم پوشی ِ◾️در حالی كه لطف و رحمتت را بر من حتم فرموده و مرا در منزل هميشگی بهشت ابد كه محلّ خوبان است منزل دهی. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️قسمت ششم ▪️إِلٰهِى بِقُدْرَتِكَ عَلَىَّ تُبْ عَلَىَّ، وَبِحِلْمِكَ عَنِّى اعْفُ عَنِّى، وَبِعِلْ
☑️قسمت پایانی ▪️إِلٰهِى مَا أَنَا بِأَوَّلِ مَنْ عَصَاكَ فَتُبْتَ عَلَيْهِ، وَتَعَرَّضَ لِمَعْرُوفِكَ فَجُدْتَ عَلَيْهِ، يَا مُجِيبَ الْمُضْطَرِّ، يَا كَاشِفَ الضُّرِّ، يَا عَظِيمَ الْبِرِّ، يَا عَلِيماً بِمَا فِى السِّرِّ، يَا جَمِيلَ السَِّتْرِ، اسْتَشْفَعْتُ بِجُودِكَ وَكَرَمِكَ إِلَيْكَ، وَتَوَسَّلْتُ بِجَنابِكَ وَتَرَحُّمِكَ لَدَيْكَ، فَاسْتَجِبْ دُعائِى، وَلَا تُخَيِّبْ فِيكَ رَجائِى، وَتَقَبَّلْ تَوْبَتِى، وَكَفِّرْ خَطِيئَتِى، بِمَنِّكَ وَرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ▪️خدایا نخستین کسی نیستم که تو را نافرمانی کرده و حضرتت توبه‌اش را پذیرفتی و خود را در معرض احسانت قرار داده و تو مورد احسانش قرار دادی، ای پاسخگوی درماندگان، ای برطرف‌کننده زیان، ای بزرگ نیکی، ای دانای نهان، ای زیبا پرده‌پوش، به جود و بزرگواری‌ات از تو درخواست یاری و کمک دارم و به آستانه‌ات و رحمت و بخشایشی که نزد توست متوسل شدم پس دعایم را اجابت کن، امیدم را به خود ناامید مساز و توبه‌ام را بپذیر و با احسان و مهرت خطاهایم را نادیده گیر، ای مهربان‌ترین مهربانان. @mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم کیش مهر عزت و بزرگواری و سربلندی همراهتان ان شاء الله ، فعلا به تلگرام دسترسی ندارم
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین   ☑️قسمت ۴۹ ▪️قرآن می‌فرماید که فکر می‌کنند می‌توانند نور خدا را خاموش کن
  ☑️قسمت ۵۰ ▪️این که می‌فرماید هر کسی به فاطمه سلام الله علیها غضب کند به خدا غضب کرده است، هر کسی که او را به سخط آورد یعنی خدا را به سخط آورده است؛ همین معنا را دارد. این نور به ظهر حضرت آدم آمد. «أَنْوَارُ أَشْبَاحٍ نَقَلْتُهُمْ مِنْ أَشْرَفِ بِقَاعِ عَرْشِي إِلَى ظَهْرِكَ وَ لِذَلِكَ أَمَرْتُ الْمَلَائِكَةَ بِالسُّجُودِ لَكَ»‌. این نور را از بالاترین بقعه‌های عرش خودم به ظهر تو انتقال دادم. چون این نور در پشت آدم قرار گرفت لذا حق متعال به همه‌ی ملائکة الله امر کرد که به او سجده کنند. «إِذْ كُنْتَ وِعَاءً لِتِلْكَ»‌؛ چون که فقط تو ظرف این اشباح هستی. «لَا یَسَعُنِی أرْضِی وَلا سَمائِی وَلکِن یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ». نه زمین گنجایش مرا دارد و نه آسمان، بلکه قلب بنده‌ی مؤمنم این گنجایش را دارد. «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» (طلاق/۱) ظلوم کیست؟ انسانی که ظالم باشد می‌تواند نور اهل‌بیت علیهم السلام را حمل کند؟ مراد از ظلم، ظلم تشریعی نیست. «وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ». یعنی انسان کسی است که بر تمامی حدود الهی غلبه کرده است. ظالم بنفسه یعنی کسی که نفس او فوق مقوله شده است و از حد رهایی یافته است. او همه‌ی حدود را زیر پا گذاشته است؛ همان گونه که پیغمبر صلی الله علیه و آله در معراج چنین کرد. او از حد موسوی و عیسوی و ابراهیمی گذشت. پیامبر اکرم از حد عقل کل، جبرئیل نظام هستی، گذشت، مقامی که جبرئیل به اندازه‌ی بال مگسی به آن راه نداشت؛ «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لاَحْتَرَقْتُ». ایشان به مقام «دَنا فَتَدَلَّی فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی» راه پیدا کرد که مقام فوق حد است. هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود وارهد از حد جهان بی‌حد و اندازه شود ▪️اباعبدالله الحسین علیه السلام هم در کربلا همین‌ کار را کرد. از حد اکبریه‌ و اصغریه‌ی خودش گذشت. امام حسین علیه السلام از حد قاسمی خود نیز عبور کرد. از حد عباس بن علی و زینب کبری گذشت و بی حد و اندازه شد. لذا وقتی حضرت علی اکبر شهید شد، فرمود: «هذا جدّي رسول اللّه قد سقاني بكأسه الأوفى شربة لا أظمأ بعدها أبدا و هو يقول العجل العجل». این جد من رسول خداست، به من آبی داد که هرگز تشنه نخواهم شد اما حسین علیه السلام این گونه نیست. «هذا قبر الحسین بن علی بن ابی طالب الّذی قتلوه عطشاناً غریباً». عطش انسان کامل تمام شدنی نیست... کوه کمینه لقمه‌ام بحر کمینه جرعه‌ام ▪️این هیولای اولی نظام هستی است، یعنی یک حقیقتی است که خدا هر خلق، صفت و کمالی دارد بر لوح وجودی او نوشته است. انسان کامل بی‌حد است. چون بی‌حد شد، فقد ظلم نفسه. این ظلم یعنی چه؟ یعنی بر تمامی خواسته‌های نفسانی خودش غلبه کرد. بر تمامی هواها غلبه کرد و تنها هوای او شد هوای خدا... این گونه که شد اسدالله در وجود آمد، در پس پرده هرچه بود آمد... آن‌چه خدا داشت به او داد. چون او فقر مطلق است. در جان او غیر خدا نیست لذا خدا خودش را در آن‌جا قرار داده است. روایت می‌فرماید که این حقیقت ظرف نور اهل بیت است. این حقیقت ظرف نور واحد و ظرف خداست. چون ظرف خداست، پس مظروفش خداست. آدم در ظهر خودش، انوار طیبه‌ی الهی را دید. پنج نور مقدس را دید. می‌فرماید دیدم که خدا به من گفت که جناب آدم به زاویه‌ی عرش بنگر، آدم عرش را در ظَهر خودش مشاهده کرد...
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_مراتب_نفس_اماره   ☑️قسمت ۱۹ ▪️وقتی عقل به صاحب عقل می‌رسد، رشد می‌کند و شکوفا می‌شود. وقتی ج
  ☑️قسمت ۲۰ ▪️ذبح بقره از مراتب توبه است که در آیه‌ی دیگر هم حضرت موسی با قومش می‌فرماید که «فَاقْتُلُوا أَنفُسَكُم»(بقره/۵۴) تا توبه‌ی شما پذیرفته شود. توبه آن‌ است که شما نفستان را بکشید. در آیه‌ی دیگری خدا به پیغمبر می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ» (انفال/۶۵) به مؤمنان بگو که قتال داشته باشند و نفسشان را بکشند. قتال انسانی که می‌خواهد به خدا برسد، در مراتب نفسش است و نه بیرون از آن. یعنی همه‌ی هواهای نفسانی او که او را به سمت غیر حق متعال دعوت می‌کند، از بین ببرد تا فقط حق متعال بماند؛ هرچیزی غیر از خدا را ذبح کند. مظهر اتم این غیرخدا هم جسم و عالم مادی است. آن مقداری که عقل و نقل به ما اجازه داده‌است، باید انجام بدهیم و مجاز است. فراتر از این حد و حدود می‌شود نفس اماره. ▪️اگر انسان در مرتبه‌ی جسم متوقف باشد، او عاقبت به شر می‌شود. این جسم مظهر آتش است و انسان را می‌سوزاند لذا وقتی در داستان قوم حضرت نوح آن‌ها مدام گناه کردند و حضرت نوح به ایشان وعده‌ی عذاب داد، حضرت حق متعال می‌فرماید: «حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ».(هود/۴۰) تنور محل آتش است. یعنی این آتش به جوش آمد و فوران کرد. ظاهر آیه همان شکل مشهور عذاب قوم حضرت نوح است. تأویل این آیه این است که این تنور جسم ما است که محل آتش است. وقتی ما در مرتبه‌ی جسم متوقف باشیم یعنی تمام عمر ما مصروف این جسممان شود، این جسم برای ما آتش می‌شود و زمانی است که می‌بینی از درون این تنور آبی فوران می‌کند و دیگر قیامت تو فرا رسیده‌ است و تو دیگر کاری نمی‌توانی بکنی. امر الهی جاری می‌شود و کاری از دست تو برنمی‌آید. این آب تمام وجودت را ویران می‌کند. لذا همین وَفَارَ التَّنُّورُ یکی از بطون ظهور قیامت برای قوم حضرت نوح بود. آب از درون تنور فوران کرد و همه‌ی آن شهر را و یا به قول برخی دیگر تمام خشکی را نابود کرد. در قیامت انفسی هم روال همین‌گونه است. یعنی مادامی که ما در این عالم ماده حضور داریم، فرصت داریم بندگی خدا را به جا بیاوریم. اما امر الهی دفعتاََ می‌آید و ما دیگر فرصتی نداریم. قیامت انسان ظهور می‌کند و همان‌گونه که در داستان حضرت نوح آن پسر به کوه پناه برد و حضرت نوح گفت که امروز دیگر شما هیچ پناهی ندارید و دیگر فرصتی ندارید که عملی انجام دهید، ما هم به همین شکل گرفتار می‌شویم...
◾️حاج محمد اسماعيل دولابی◾️ ▪️برای امواتتان کنید. شجره ی خود را به یاد بیاورید و برای ایشان طلب مغفرت کنید تا کارتان راه بیفتد. برای پیامبر و ائمّه و همه ی انبیا و مرسلین علیهم السّلام هم بفرستید تا همه ی آسمان و زمین همراه و کمک کارتان شوند. ◾️مصباح الهدی ص٢٦٨◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘قائم مقام فاطمه آمد، ادب کنید ☘از او سعادت دو جهان را طلب کنید ☘صدّیقه و زکّیه و تندیس عفّتی ☘تو گوهر مقدّسۀ بحر عصمتی 🍀میلاد با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها مبارک باد🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️روی دعایت تعقّل کن تا رشد کند. نکند از سنّ بچّگی تا هشتاد سالگی همه‎اش نخودچی کشمش از خدا بخواهی. حاجاتی را که داری، به صورت یک نامه روی کاغذ یا دلت، البته اوایل روی کاغذ، برای خدا بنویس و بگذار در جانمازت یا هر جای دیگری. دو سه ماه بعد، هر وقت حال خوبی داشتی و شنگول بودی، آن را به دقّت بخوان و ببین هر جا زیاده‎روی کرده‎ای یا به خدا بی‌‎ادبی‌‎ کرده‎ای، آنها را خط بزن و تصحیح و تجدید نظر کن و نهایتاً آن را پاکنویس کن. نامه‎ی اوّل را هم حفظ کن. دو سه ماه بعد باز همین کار را روی نامه‎ی تصحیح شده انجام بده. یکی دو سالی این کار را ادامه بده. بعد نامه‎ی آخری را با اوّلی مقایسه کن، ببین از کجا سر در آورده‎ای و چقدر رشد کرده‎ای. مرشد تو که نامه‎ها را عوض می‎کرد، خداست که همراهت است. آخر کار به چیزی می‎رسی که از حاجتت بهتر است؛ به کسی می‎رسی که برایش نامه می‎نوشتی. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اهل‌بیت علیهم السلام حق بزرگی نه فقط بر ما بلکه بر کل نظام وجود و ممکنات دارند؛ ایشان حیات را به ما و نعمت وجود را به یکایک مخلوقات ارزانی داشته‌ و قوام و رزق وجود را عطا فرموده‌اند لذا حق الله الاکبر این است که «اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الأْمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُم»؛ اطاعت از ائمه اطهار علیهم السلام بر هر کسی که مدعی بندگی خداست فرض و واجب می‌باشد. امام سجاد علیه السلام در رساله‌ی حقوق می‌فرمایند که حق اکبر الهی این است که بنده‌ی خدا باشیم. حق متعال نیز در قرآن می‌فرماید «إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ الله» (آل‌عمران، ۳۱). اگر می‌خواهید بنده‌ی من باشید و مرا عبودیت کنید این خاندان را اطاعت کنید و ایشان را دوست داشته باشید و محبت و مودت این ذوات مقدس در دلهای شما باشد. ائمه اطهار علیهم السلام حق بزرگی بر ما و بر نظام وجود دارند اما در باب معارف و حقائق ولایت و توحید، امام هادی علیه السلام درخشش خاصی در میان ائمه معصومین علیهم السلام دارند که در زیارت جامعه کبیره تجلی نموده است. فقط خدا می‌داند چه اسراری در این زیارت جامعه کبیره نهفته است که عقل بشر از فهم آن قاصر است. همینقدری هم که به من و شما فهمانده‌اند کلام مبارک خود ایشان است و ما نیز تصوری از فهم کلام ایشان می‌کنیم اما در واقع «أُولَٰئِكَ يُنَادَوْنَ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ» (فصلت، ۴۴). عقل از دور یک تصوری می‌کند و چیزهایی ادراک می‌کند وگرنه اینکه انسان به کنه این معارف راه یابد، «أَيْنَ التُّرابُ وَرَبّ الأَرْبابِ؟!» چه نسبت خاک را با عالم پاک؟ ما انسان‌های منغمر در کثرات چطور می‌خواهیم حقیقتی را که حدیث و سخن او «صَعْبٌ مُسْتَصْعَب» است، «سِرٌّ مُقَنَّعٌ بِالسِّر» است‌ و کلام او نور و فوق نور است درک کنیم و به کنه آن برسیم؟ انسان به این راحتی نمی‌تواند به کلام ایشان راه پیدا کند چه رسد به حقیقت خود ایشان! لذا حق متعال تبعیت از این ذوات را بر ما واجب نمود که این تبعیت و اطاعت، پربرکت ترین عمل است؛ به عنوان مثال اگر شخصی از امام هادی علیه السلام تبعیت کند، عبدالعظیم حسنی خواهد شد که در حق او گفته می‌شود «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین بِکَربَلا» و ثواب زیارت او همچون ثواب زیارت امام حسین علیه السلام خواهد بود! تبعیت از شخصیتی همچون امام هادی علیه السلام عبدالعظیم حسنی می‌سازد چرا که امام هادی علیه السلام مظهر هدایت حق متعال است کما اینکه یکایک اهل‌بیت علیهم السلام اینگونه‌اند.
▪️اگرچه شناخت كامل پيامبر اكرم و اهل بيت بزرگوارشان عليهم السّلام از توان بشر خارج است و انديشه بشري كوتاه تر از آن است كه به بلندی قلّه كمال آن بزرگواران پركشد؛ امّا اگر كسی در حدّ ظرف خود نيز عليه السّلام را بشناسد، لحظه ای توجّهش از ايشان سلب و دلش از ايشان غافل نخواهد شد. ▪️به تعبير امام عسكری عليه السّلام مثل پرنده بيرون از آشيانه، بيقرار و بيتاب آن حضرت بوده و تنها زمان هايی كه به حضرت مهدی عليه السّلام مي انديشد و با آن حضرت رابطه قلبی برقرار می كند، احساس آرامش و نشاط كرده و اوقات شيرين زندگی او خواهد بود. ◾️ ، استاد مهدی طيب ص١٦◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️سفارش پیامبر درباره زینب (سلام الله علیه ) بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ ▪️بعد از تولد زینب (سلام الله علیه ) پیامبر (صلی الله علیه واله ) فرمود تا نوزاد را به نزدش بیاورند . آن گاه او را بوسید و در آغوش گرفت و نام او را زینب (سلام الله ) گذاشت و سپس فرمود : به شما سفارش می کنم ، و این سفارش مرا حاضران به غایبان برسانند ((این دختر را احترام کنند که همانند خدیجه کبری (سلام الله علیها ) است )). @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️شباهت زینب (سلام الله علیه ) به پدر بزرگوار خود◾️ بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ ▪️مرحوم سید نورالدین جزایری (ره ) در مورد شباهت حضرت زینب (سلام الله علیه ) به پدر بزرگوار خود چنین نوشته است : غالبا کلیه پسر شباهت به پدر ، و دختر شباهت به مادر پیدا می کند ، به جز حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیه ) : ((کانت مشیتها مشیة ابیها رسول الله و منطقها کمنطقه )) . و نیز حضرت زینب (سلام الله علیه ) که ((منطقها کمنطق ابیها امیرالمؤمنین علیه السلام )) بود . @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نسبت مردانگی به حضرت زینب (سلام الله علیه ) بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ ▪️روایت شیخ بزرگوار صدوق را در کتاب ((اکمال الدین )) و شیخ طوسی را در کتاب ((غیبت )) مورد مطالعه قرار دهید ! این دو تن به صورت مسند از احمد بن ابراهیم روایت می کنند که گفت : ((در سال ۲۸۲ بر حکیمه دختر حضرت جواد الائمه امام محمد تقی (علیه السلام ) وارد شدم و از پس پرده با او صحبت کرده از دین و آیین او پرسیدم و او نام امام خود را برده گفت : فلانی پسر حسن . به او عرض کردم : فدایت شوم ، آیا آن حضرت را به چشم خود دیده اید یا اینکه از روی اخبار و آثار می گویید ؟ گفت : از روی روایتی که از حضرت عسکری (علیه السلام ) به مادرش نوشته شده است . گفتم : آن مولود کجاست ؟ گفت : پنهان است . گفتم : پس شیعه چه کنند و نزد چه کسی مشکلات خویش را بازگو نمایند ؟ گفت : به جده ، مادر حضرت عسکری . ▪️گفتم : آیا به کسی اقتدا کنم که زنی وصایت او را بر عهده دارد ؟ گفت : به حسین بن علی (علیه السلام ) اقتدا کن که در ظاهر به خواهرش زینب (سلام الله ) وصیت کرد و هر گونه دانشی که از حضرت سجاد (علیه السلام ) بروز می کرد ، به حضرت زینب (سلام الله ) نسبت داده می شد تا بدین گونه جان حضرت سجاد (علیه السلام ) محفوظ بماند . . . @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام زمان (علیه السلام ) کنار قبر عمه اش در شام بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ ▪️در مقدمه کتاب ((خصایص الزینبیه )) داستانی آمده است که نشان می دهد قبر زینب (سلام الله ) در شام است و آن اینکه : مرحوم حاج محمد رضا سقازاده ، که یکی از وعاظ توانمند بود ، نقل می کند : روزی به محضر یکی از علمای بزرگ و مجتهد مقدس و مهذب ، حاج ملاعلی همدانی مشرف گشتم و از او درباره مرقد حضرت زینب جویا شدم ، او در جوابم فرمود : ((روزی مرحوم حضرت آیت الله الغظمی آقا ضیاء عراقی (که از محققین و مراجع تقلید بود) فرمودند : شخصی شیعه مذهب از شیعیان قطیف عربستان به قصد زیارت حضرت امام رضا (علیه السلام ) عازم ایران می گردد . او در طول راه پول خود را گم می کند . حیران و سرگردان می ماند و برای رفع مشکل متوسل به حضرت بقیة الله امام زمان (عجل الله ) می گردد . در همان حال سید نورانی را می بیند که به او مبلغی مرحمت کرده و می گوید : این مبلغ تو را به ((سامره )) می رساند . ▪️چون به آن شهر رسیدی ، پیش وکیل ما ((حاج میزا حسن شیرازی )) می روی و به او می گویی : می گوید آن قدر پول از طرف من به تو بدهد که تو را به مشهد برساند و مشکل مالی ات را برطرف سازد . اگر او نشانه خواست ، به او بگو : امسال در فصل تابستان ، شما با حاج ملاعلی کنی طهرانی ، در شام در حرم عمه ام مشرف بودید ، ازدحام جمعیت باعث شده بود که حرم عمه ام کثیف گردد و آشغال ریخته شود . شما عبا از دوش گرفته و با آن حرم را جاروب کردی ! و حاج ملاعلی کنی نیز آن آشغال ها را بیرون می ریخت . . . و من در کنار شما بودم ! ! )) . ▪️شیعه قطیفی می گوید : چون به سامرا رسیدم و به خدمت مرحوم شیرازی شرفیاب شدم جریان را به عرض او رساندم . بی اختیار در حالی که اشک شوق می ریخت ، دست در گردنم افکند و چشمهایم را بوسید و تبریک گفت و مبالغی را برایم مرحمت کرد . ▪️چون به تهران آمدم ، خدمت حاج آقای کنی رسیدم و آن جریان را برای او نیز تعریف نمودم . او تصدیق کرد ، ولی بسیار متاءثر گشت که ای کاش این نمایندگی و افتخار نصیب او می شد . @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ☑️مناجاة الشاكين (قسمت اول) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرحیم به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است ▪️إِلٰهِى إِلَيْكَ أَشْكُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً، وَ إِلَى الْخَطِيئَةِ مُبادِرَةً، وَبِمَعاصِيكَ مُولَعَةً، وَ لِسَخَطِكَ مُتَعَرِّضَةً، تَسْلُكُ بِى مَسالِكَ الْمَهَالِكِ، وَتَجْعَلُنِى عِنْدَكَ أَهْوَنَ هَالِكٍ، كَثِيرَةَ الْعِلَلِ، طَوِيلَةَ الْأَمَلِ، إِنْ مَسَّهَا الشَّرُّ تَجْزَعُ، وَ إِنْ مَسَّهَا الْخَيْرُ تَمْنَعُ، مَيَّالَةً إِلَى اللَّعِْبِ وَاللَّهْوِ، مَمْلُوَّةً بِالْغَفْلَةِ وَالسَّهْوِ، تُسْرِعُ بِى إِلى الْحَوْبَةِ ، وَتُسَوِّفُنِى بِالتَّوْبَةِ . ▪️معبودم، از نفسی که فراوان به بدی فرمان می‌دهد به تو شکایت می‌کنم، همان نفسی که شتابنده به‌سوی خطا و آزمند به انجام گناهان و در معرض خشم توست، نفسی که مرا به راه هلاکت می‌کشاند و هستی‌ام را نزد تو از پست‌ترین تباه‌شدگان قرار می‌دهد، بیماری‌هایش بسیار، آرزویش دراز است، اگر گزندی به او در رسد بی‌تابی می‌کند و اگر خیری به او رسد از انفاقش دریغ می‌ورزد، به بازی و هوسرانی میل بسیار دارد، از غفلت و اشتباه آکنده است، مرا به‌سرعت به‌جانب گناه می‌راند و با من در توبه و ندامت امروز و فردا می‌کند. @mohamad_hosein_tabatabaei
باران گرفت و چشمه‌ی کوثر روانه شد بلبل به باغ آمد و گرمِ ترانه شد آمد کسی‌که صبرِ خدا را نشانه شد دشتِ کویرِ عاطفه را آب‌ودانه شد از پشتِ لحظه‌های تجّرد زنی رسید تاریخ کم‌کسی به چنین عزمِ جزم دید دختر مگو! بگو : گُلِ بُستانِ کردگار خواهر مگو! بگو : سخنِ سبزِ روزگار مادر مگو! بگو : سببِ خلقتِ بهار خاتونِ دهر و زاهده‌ی عارفه‌تبار مبهوت شد حماسه از اعجازِ نامِ او در حیرت‌اند اهلِ ولا از قیامِ او زینب: یگانه‌دخترِ ممتازِ مرتضی ست او آشنای کوچه‌ی توحیدِ کبریاست زیباترین تجلّیِ تصویرِ کربلاست از هر چه عجز و ذلّت و بیچارگی رهاست زینب: عقیله‌ای‌ست که از خان‌ومان گذشت حتی به راه مکتبش از خیرِ جان گذشت عاشق مگو! که عشق، حقیرست در بَرش عاشق شده‌ست عاشقِ عشق برادرش آیینه‌ای گذاشته حق در برابرش عشقی که هست مرحمتِ حیِّ داورش آخر کجاست مَحرمِ این وادیِ غیور بی‌طاقتیم ما همه در عشق، او صبور... بانو! بگیر از دل ما اضطراب را هموار کن مسیر پر از پیچ‌وتاب را بیدار کن تمامیِ دل‌های خواب را بشکن به چشم ما اثراتِ سراب را ما از الَست طایفه‌ای عشق‌محوریم شکرِ خدا که در دو جهان، خاکِ این دریم ما را مدافعانِ حریمت نوشته‌اند از سائلانِ فیضِ قدیمت نوشته‌اند مدیونِ خاندانِ کریمت نوشته‌اند از مخلصانِ شانِ عظیمت نوشته‌اند از فتنه‌های دوزخیان، زار و خسته‌ایم در انتظارِ مهدیِ زهرا نشسته‌ایم @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ◾️شخصیّت حضرت زینب سلام الله علیها◾️ ▪️روز پنجم جمادی الاولی روز بسيار مبارک و شادی در خاندان رسالت است. نخستين دختر از نسل اميرمؤمنان و فاطمه زهرا علیهما السّلام در چنين روزی در سال پنجم هجری بنا به نقل مشهور به دنيا آمد. ▪️نقل دیگری سال ششم هجری را بيان داشته است. فاصله تولّد حضرت زینب علیها السّلام با ميلاد امام حسين علیه السّلام كمتر از یك سال است. در مورد روز ميلاد حضرت هم اَقوال دیگری در تواریخ وجود دارد. بعضی ها اوّل شعبان سال ششم هجری و بعضی حتّی ماه رمضان را نقل كرده‌اند؛ كه در ماه رمضان این بانوی بزرگوار قدم به عالم خاک گذارد و با نور وجودش این عالم را روشن و قلوب دوستداران اهل‌بيت علیهم السّلام را شادمان و مسرور كرد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☘قائم مقام فاطمه آمد، ادب کنید ☘از او سعادت دو جهان را طلب کنید ☘صدّیقه و زکّیه و تندیس عفّتی ☘تو
☘قائم مقام فاطمه آمد، ادب کنید ☘از او سعادت دو جهان را طلب کنید ☘صدّیقه و زکّیه و تندیس عفّتی ☘تو گوهر مقدّسۀ بحر عصمتی 🍀میلاد با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار مبارک باد🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم بخش پنجم ● حكومت و ولايت در آيات قرآن كريم و در قرآن كريم آيات
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم بخش ششم ● هدف اولياى دين از معارضه با استكبار جلوگيرى از فساد است و اين همان سيره صالحه اى است كه اولياى دين ملازم آن بودند، و ما ان شاء اللّه العزيز اين معنا را در بحثى مستقل و جداگانه كه درباره سيره رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله ) و اهل بيت طاهرينش ايراد خواهيم كرد با رواياتى صحيح اثبات نموده و روشن مى سازيم كه آن حضرات از ملك و سلطنت بيش از جنگ با جبابره چيزى عايدشان نشد، همواره در اين تلاش بودند كه با طغيان طاغيان ، و استكبار آنان معارضه نموده ، نگذارند در زمين فساد راه بيندازند. و به همين جهت قرآن مردم را دعوت به اين نكرده كه در مقام تأسيس ‍ سلطنت و تشييد بنيان قيصريت و كسرويت برآيند، بلكه مسأله ملك را شانى از شئون مجتمع انسانى مى داند، و اين وظيفه را به دوش اجتماع نهاده است ، همانطور كه مسأله تعليم و يا تهيه نيرو براى ترساندن كفار را وظيفه عموم دانسته . بلكه اصل را تشكيل اجتماع و اتحاد و اتفاق بر دين دانسته ، از تفرقه و دشمنى نهى نموده و فرموده است : ((و ان هذا صراطى مستقيما، فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله )). و نيز فرموده : ((قل يا اهل الكتاب تعالوا الى كلمه سوا ء بيننا و بينكم الا نعبد الا اللّه ، و لا نشرك به شيئا، و لا يتخذ بعضنا بعضا اربا با من دون اللّه ، فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون )). پس قرآن كريم - به طورى كه ملاحظه مى كنيد مردم را دعوت نمى كند مگر به سوى تسليم خداى يگانه شدن ، و از جوامع تنها آن جامعه را معتبر مى داند كه جامعه اى دينى باشد، و جوامع ديگر كه هر يك شريكى براى خدا قرار مى دهند و در برابر هر قصر مشيدى خضوع نموده ، در برابر هر قيصر و كسرائى سر فرود مى آورند، و براى هر پادشاهى مرز و حدودى جغرافيائى و براى هر طائفه اى وطنى جداگانه قائلند، خرافاتى ديگر از اين قبيل را جزء مقدسات خود مى دانند، طرد نموده ، چنين اجتماعى را از درجه اعتبار ساقط مى داند. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 233 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️«تأکید اساتید آیت‌الله بهجت قدس‌سره به و »◾️ ❓◾️- کسب مقامات، ذاتی است؟ بعضی‌ها زحمت می‌کشند، به بعضی‌ها هم [گویا] خدا ذاتی می‌دهد، [یا] در اثر کاری، به آن‌ها عنایت می‌کند؛ درست است؟ ◾️بالأخره باید طوری باشد که خداوند مصلحت را در او ببیند، خصوصیات را ما نمی‌دانیم. این قدر می‌دانیم که از راهی که خدا توسط انبیا و اوصیا تعیین کرده است، به مقامات می‌رسد. خب حالا خود انبیا چه‌جوری رسیده‌اند ما که نمی‌دانیم! ❓◾️-آقا شما شاگرد مرحوم آقای قاضی و آقای آسید ابوالحسن بوده‌اید، ایشان به شما نسخه می‌دادند [یا] شما از ایشان می‌پرسیدید؟ ◾️نه ما نمی‌پرسیدیم، خودشان هر وقت چیزی مصلحت می‌دیدند می‌گفتند، و إلا ما چیزی نمی‌پرسیدیم که برای حوائج، برای فلان [خواسته] چه بکنیم [یا] چه نکنیم؟ گاه‌گاهی خودشان می‌گفتند. مثلا ختم [سوره] واقعه را خیلی اهمیت می‌دادند، نماز [حاجت] پنج‌شنبه را خیلی [سفارش می‌کردند]. از اساتیدشان هم نقل می‌کردند که آن‌ها هم به این [عمل] خیلی اهمیت می‌دادند. ◾️حتی یکی از ائمه جماعت نجف که مسجد هندی نماز می‌خواند، گفته بود: «اصلاً من مرزوق این ختم هستم» (روزی‌ام از این راه می‌رسد).؛ برای دوشنبه اول ماه. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️..کسى که طالب بصيرت باشد ، همواره در توبه است والا ديگر طالب بصيرت نخواهد بود. سخن گوارا و گران بهاى آقايم، استاد محمد حسن الهى (قدس سره) که فرمود: توبه حقيقى آن است که از خير و شرت انابه کنى. ◾️من اندکى انديشيدم و سپس گفتم: " اما توبه از شر، حاجتى به بيان ندارد، و ليکن توبه از خير چيست؟" فرمود:" آنچه که ما ،آن را خير مى پنداريم، مانند نماز و روزه و قرائت قرآن و درس گفتن و تحقيقات درسى مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهيم، در خواهيم يافت که همگى ناقص و غير کاملند، پس بر شخص بينا ، واجب است که از اين اعمال ناقص نيز توبه کند، و قصد نمايد که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد. ◾️پس آنچه خير پنداريمش، در واقع خير نيست ، و خوشا به حال آن کس که بر توبه از آنچه که آن را خير مى پنداشته است توفيق يابد و به آنچه که خير حقيقى است بپردازد. ◾️رساله لقاءالله استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ◾️وقتی حاجاتت را به تأخیر می‎اندازد، دارد چیزی بزرگ‌تر به تو می‎دهد، منتها تو حواست به خواسته‎ی خودت است و آن را نمی‎بینی. تو نان می‌خواستی، او جان می‎داد، تو هم می‎گفتی جان را می‎خواهم چه کار، من نان می‎خواهم. ◾️گاهی اوقات پدر به بچّه‎ی شلوغ‎کارش پول می‎دهد و می‎گوید برو هر چه می‎خواهی برای خودت بخر. بچّه خوشحال می‎شود، ولی نمی‎داند که پدر چون از او خوشش نمی‎آمد، از این راه او را بیرون کرد. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️فرزندان حضرت زینب (سلام الله )◾️ بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ ◾️سبط بن جوزی در ((تذکرة الخواص )) گوید : عبدالله بن جعفر را فرزندان متعدد بوده است . از آن جمله ، علی و عون الاکبر و محمد و عباس و ام کلثوم می باشند که مادر آنان حضرت زینب (سلام الله علیه ) بوده است . @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️سلام زینب (سلام الله ) به حبیب بن مظاهر◾️ بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ ◾️فزونی سپاه دشمن و نیروی اندک محدود برادر بیش از همه ، قلب زینب (سلام الله ) را آماج دردها و غصه های فراوان می کرد ، و بدین جهت چون روز ششم محرم حبیب بن مظاهر به یاری حسین (علیه السلام ) به کربلا آمد ، و دختر امیرالمؤمنین (سلام الله ) از این فداکاری باخبر گشت ، به حبیب پیغام سلام داد . ◾️چون این پیغام به حبیب رسید ، بر روی خاک کربلا نشست و مشتی از آن برداشته بر سرو صورت خویش ریخت و گفت : خاکم به سر ! سختی کار زینب به جایی رسیده است که به مثل من سلام می رساند !! @mohamad_hosein_tabatabaei