◾️گوشنمودنوسکوت
شاکلهذاتیقابلحقیقی◾️
▪️یکی از دستورات قرآن کریم برای ارتقاء قابل به علوم باطنی قرآن در آیه《وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ》(اعراف/۲۰۴) محفوف است.
▪️سامع: فقط صدا بهشنونده بیتوجه میرسد
#مستمع: گوشجان و دل به صدا و صاحبصدا بسپارد
فاستمعوا در آیه بر باب《افتعال》است و از چند معنی باب افتعال طلب و میل درونی است لذا این گوش کردن از کشش، شوق، ذوق، میل و حب ذاتی نشات میگیرد و هیچ تلاش و تکلیف و ریاضت برایش نیست
▪️تَنصّت: سکوت به اکراه.
#انصت: سکوت محضه براساس شاکله، سرشت و حب و میل ذاتی
▪️فیضبرنده از قرآن #قابل_در_عالم_ماده است و ماده قابلیت و پذیرش محضه است و
#فاعل هم که #ملکوت_مجرد و در مقام #افاضه_دائمی و آنبهآن است
ولذا قابل باید #گوش_و_سکوت مطلق باشد تا افاضه فاعل را که #فیضشدوامعلیالاطلاق است تلقی نماید
▪️چه عجب که فعل《قُرِئَ》و《تُرْحَمُونَ》
#فعلمجهولند
یعنی آقای قابل تو به ۲ موضوع کار نداشته باش:
1⃣قاری کیست؟ 2⃣رحمتکننده کیست؟
▪️اما #ازلا_و_ابدا
#همقاری و
#همرحمتکننده
#دمبهدم در حال افاضهاند.
#استاد_صمدی_حفظه_االه
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هر کمالی که در این عالم است، حقیقت آن در عالم بالاست که ده بار، یکدهم شده (یک ده میلیاردم) و در این عالم ظاهر شده است. اگر ده بار در ده ضرب شود، به حقیقت اوّلی خودش باز میگردد. اِنّا ِللهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ.
▪️هر چه در عالم خارج هست، چه در ملائک و چه در جنها و چه در حیوانات و چه در گیاهان و چه در جمادات، همه سایهی عالم حقیقت و عالم انسانیّت است. کسی که به عالم حقیقت راه پیدا کرده است، همهی اسرار عالم خارج برایش آشکار و روشن است.
▪️هر چه در این عالم مشاهده میشود، سایه و عکسی است از آنچه در عالم حقیقت و انسانیّت وجود دارد؛ لذا برای کسی که به عالم انسانیّت راه پیدا کرده و به حقایق آن عالم پی برده است، همه چیز این عالم معنیدار و قابل فهم است و راز و رمزهای آن برای او مکشوف و هویدا است. اگر بعضی اوقات برای توضیح حقایق انسانیّت به چیزهایی از این عالم ظاهر مثال میزنم، گمان نکنید از این چیزها به آن حقایق پی بردهام، بلکه چون آن حقایق را خدا نشانم داده است، آنچه سایه و عکس آنها در این عالم است را دریافتهام و برای شما بازگو میکنم.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘حضرت سیدالساجدین و زین العابدین امام علی بن الحسین علیهماالسلام در روز ۵ #شعبان سال ۳۷ یا ۳۸ هجری در منزل حضرت صدیقه شهیده زهرای اطهر سلام الله علیها به دنیا آمدند.
◾️احقاق الحق ج۱۹ ص۴۳۹◾️
☑️این بدان معناست که امام سجاد علیهالسلام حداقل دو سال از عمر با برکت خویش را با جدّ بزرگوار خود حضرت امیرالمومنین علیه السلام سپری نمودهاند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ابو حمزه ثمالی گوید:
امام سجاد علیه السلام فرمودند: ... اگر مردی به اندازه حضرت نوح علیه السلام عمر کند – نهصد و پنجاه سال – و در آن مکان روزها را روزه گرفته و شبها را عبادت کند، آنگاه بدون ولایت ما (معرفت به حق ما و اداء آن) با خداوند ملاقات کند، این کارها برای او هیچ سودی نخواهد داشت.
◾️عقاب الأعمال(عقاب من جهل حق أهل البيت علیهم السلام)، ص۸-۹، حدیث۶◾️
#معرفت_امام
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
▪️ابو حمزه ثمالی گوید: امام سجاد علیه السلام فرمودند: ... اگر مردی به اندازه حضرت نوح علیه السلام ع
#ضرورت_معرفت_امام
☑️مقام خلیفةالّلهی برای حّجتهای خداوند
▪️خداوند برگزیدگان خود را «خلیفة الله» لقب داده است. در مورد خلقت حضرت آدم علیه السلام چنین میخوانیم:
▪️وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىِّ جَاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلِيفَةً.{٣٠/بقرة}
▪️و آنگاه که پروردگار تو به فرشتگان فرمود: من در زمین خلیفهای را قرار میدهم.
⁉️ ▪️خداوند که سنخیتی با هیچکس ندارد تا او بخواهد «خلیفه خدا» خوانده شود؛ به چه مناسـبت حضـرت آدم علیه السلام جانشین خدا گردیده.
پس خلافت در اینجا به چه معناست؟
▪️جانشـین یک شـخص به کسـی گفته میشود که وقتی دسترسـی به آن شـخص نباشد، همه امور او به دست جانشین انجام میگردد. و کسانیکه میخواهند با مُخَلَّفٌ عَنٔه ارتباطی داشـته باشند، میدانند که با رجوع به خلیفه این کار میسر شود.
▪️البته خداونـد هیـچگاه از مخلوقات خود غایب نمیشود، ولی چنانکه قبلا بیان شد راه ارتباط طرفینی از بنده به سوي خدا با میل و
اختیـار انسـان بـاز نمیشود؛ و چون چنین است به خلیفه او مراجعه میکنیم تا از او همان چیزی را بگیریم که خود راهی برای به دست آوردنش نداریم . اوست که با خـدا ارتباط دارد و از خواست خدا مطّلع میباشد و در تشـخیص کلام خدا با غیر آن اشتباه نمیکند و از تأثیر القائات شیطانی در امان است .
#عصمت_خلیفه_خدا
▪️از اینجـا روشن میشود که تعـبیر «خلیفه الله» #فقـط بر حجّتهـاي معصوم الهی که برگزیـده او هسـتند، اطلاق میشود و غیر از ایشان هیچ کس را نمیتوان موصوف به این صفت دانست؛
در احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز «خلیفه الله» به همین معنا به کار رفته است.
▪️حضـرت باقر العلوم علیه السلام چنین توضیح داده اند:
▪️قال : إنًی جاعِلً فِی الأرضِ خَلیفَةً ، لي عَلَیهِم فَیَکونُ حُجَّةً لي عَلَيهِم في أرضي
▪️(خداي متعال) فرمود: من در زمین براي خود خلیفهای بر آنها قرار میدهم پس او حّجت من بر ایشان در زمینم میباشد.(۱)
▪️در ادامه حدیث، قسمت دیگري از فرمایش خدای متعال آمده است که :
▪️إني اُریـدَ انَ أخلُق َخلقًا بِيَدي أجعَلُ ذُريّتَهُ انبياء المُرسَلينَ و عِباداً صالِحینَ و ائمة مُهتَدينَ
اجعلهُم خُلَفائی عَلی خَلقی في أرضي یَنهونَهم عَنِ المَعاصي و یُنذِرونَهم عَذابي و یَهدونَهُم إلی طاعَتي وَ یُسلِکونَ بِهم الی طَریقِ سَبیلي وَ اجعلهم حُجَةً لي
▪️همانـا من(خداونـد) میخواهم مخلوقی به دست خود بیـافرینم که فرزنـدان او را پیـامبران فرسـتاده شـده و بنـدگان شایسـته و پیشوایان هـدایت یافته قرار دهم. ایشان را جانشـینان خود بر آفریدگانم در زمینم قرار میدهم تا آنها را از گناهان باز داشـته و
از عذاب من بترسانند و به اطاعت از من هدایتشان کنند و ایشان را به راه من آوردند و من آنها (جانشینان خود) را حّجت خود قرار دهم.(۲)
▪️در این عبارت روشن است که شأن خلیفه الّلهی اختصاص به حّجتهاي برگزیده الهی دارد و بنابراین نسـبت دادن این وصف به
همه انسانها، به هیچوجه قابل قبول نیست.
▪️همین شأن است که هیـچکس نمیتوانـد آنرا نادیـده بگیرد و بگویـد من میخواهم بنـده خـدا باشم اما به خلیفه او که تنها بـاب بنـدگی اوست، کاری نـدارم چنین چیزی نمیشود. چون انکار خلیفه و #تسـلیم نشـدن به او، درحقیقت انکار خداونـد و ربوبیت اوست.
(۱-۲) تفسیر نور الثقلین،ج۱ص۵۱و۵۲.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 32-28 آل عمران، قسمت دوم بخش چهارم2⃣ خداوند همیشه عالم است نه فقط روز قیامت تَوَدُّ لَوْ أَنّ
آیات 32-28 آل عمران، قسمت سوم
بخش اول
● سخنى درباره ((حب )) و ((دوست داشتن خدا)) در ذيل جمله : ((ان كنتم تحبون اللّه ...))
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ
در تفسير آيه : ((و الذين آمنوا اشد حبا للّه ...))، گفتارى پيرامون مسأله ((حب )) داشتيم و گفتيم كه حب نسبت به خداى تعالى معناى حقيقى و واقعى كلمه است ، همانطور كه به غير خداى تعالى تعلق مى گيرد.
در اينجا اين بحث را اضافه مى كنيم كه : خداى سبحان به طورى كه كلام مجيدش با بانگ رسا اعلام مى دارد و جاى ترديد باقى نمى گذارد، بنده خود را به سوى ايمان و پرستش خالصانه خود، و اجتناب از شرك دعوت مى كند، از آن جمله مى فرمايد: ((الا للّه الدين الخالص )).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 247
و نيز مى فرمايد: ((و ما امروا الا ليعبدوا اللّه مخلصين له الدين )) و آياتى ديگر از اين قبيل .
در اين هم شكى نيست كه اخلاص در دين وقتى به معناى واقعى كلمه ، محقق مى شود كه شخص عابد همانطور كه هيچ چيزى را اراده نمى كند مگر با حب قلبى و علاقه درونى ، در عبادتش هم چيزى به جز خود خدا نخواهد، تنها معبود و مطلوبش خدا باشد، نه صنم ، و نه هيچ شريك ديگر، و نه هيچ هدفى دنيوى ، بلكه و حتى هيچ هدف اخروى ، يعنى رسيدن به بهشت و خلاصى از آتش و امثال اينها، پس خالص داشتن دين براى خدا به همين است كه در عبادتش محبتى بغير خدا نداشته باشد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز جماعت به امامت مقام قلب
بیانات شب اول رمضان۱۴۴۱ق◾️
▪️وقتی شخص در محرابش مشغول نماز است جمعی از اعضا و قُوای او در حال #نماز_جماعت هستند
▪️گوش با شنیدن، زبان و لبها با گفتن ذکر، حلق و ریه و سیستم تنفسی با دم و بازدم، کف پا، زانوها و کمر با ایستادن و خم شدن، پیشانی و سر و صورت با سجده بر روی مهر.
کمر، کف دست و انگشتان پا با خم شدن در رکوع و در سجده، کتفها و بازو و کف دستها با قنوت، چشم با رو کردن به قبله
تمام اعضای مقادیم بدن با رو کردن به قبله هر کدام دارد سهم و بهره خویش از این 《#نماز_جماعت》را میبرند
و همه این اعضا در #نماز_جماعت به امام جماعتی بنام 《#قلب》 رو میکنند
#نماز_مقام_قلب 《#حضور》 است
#قلب با #حضورداشتن سهم و قسط و بهره خودش از نماز را میبرد.
▪️حال اگر #امامجماعت(مقام قلب) بهرهای از این نماز نداشت یا بهره و سهم ضعیفی دارد آیا ما حق داریم بقیه حاضرین در این نماز جماعت را از خواندن نماز محروم کنیم؟؟
▪️مسلما عقل سلیم تجویز نمیکند که چون قلب به عنوان #امام_جماعت #حضورضعیف دارد بقیه حاضرین از اعضا و جوارح را از نماز محروم کنیم
پس صائم از نماز اول وقت در هر شرایطی غافل نشود.
#استاد_صمدی_حفظه_الله
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️چطور در شرع مقدس و نيز بزرگان ما فرمودند كه خلاف نفرماييد، ولو به مزاح و مطايبه باشد، و نفس را عادت ندهيد كه خلاف فكر كند و خلاف بينديشد و دروغ بگويد، ولو به مطايبه باشد، زيرا به همين اندازه كه به خلاف گرايش پيدا كرد، در كارش و خوابش اثر میگذارد، و خوابهايش پريشان میشود، و هرچه افكار آلوده شود، و انسان نيات كج و معوج داشته باشد، در وى اثر میگذارد.
▪️يكى از آن ۱۵۰ جمله اى كه موعظه ارسطو به شاگردش اسكندر افريدوسى میباشد همين است كه، خلاف مكن دروغ نگو، ولو به مجاز و مطايبه. اينها حتى در خوابهاى تو اثر میگذارد، خوابهاى آشفته می بينى.
▪️در درسهاى پيش عرض كردم: شيخ الرئيس در آن عهدنامه خود میفرمايد:
يكى از عهدهايى كه من با خدا بستم، اين است كه قصه ها و رمانها و افسانه هاى آلوده و هرزه را نخوانم. اينها انسان را مشوش میكند، و انسان را از حريم استقامت و علم و معارف باز میدارد. بو على میگويد: من با خدا عهد كردم اين حرفهاى آلوده و اين افسانه ها و دروغها را نخوانم؛ اينهايى كه شوراننده انسان به راههاى غلط و نارواست.
اينها انسان را از مسير انسانى به در میبرد.
▪️از جمله رياضتهاى دينى اعتياد به طهارت و راستى و امانت و وقار و سكينه است، چون يك صراط مستقيم بيشتر نيست: إن هذا القرآن يهدي للتي هي أقوم. هرچه اين دستورالعمل در متن ذات شما و در متن اجتماع و امور شما پياده شود، شما انسانتريد. هركس قرآن را در خود بيشتر دارد، به همان اندازه قرآن و قرآنى شده است.
◾️شرح فارسی اسفار
#علامه_حسن_زاده_ی_آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روزی از این ماه نباشد که در ظهر، صلوات شعبانیّه با توجّهِ به معانی آن، از ما ترک شود. هم هر روز ظهر و هم شب نیمهی شعبان، از صلوات شعبانیّه بهره بگیریم. در این صلوات هم معارف بسیار عمیق ولایی، هم موعظههای عمیق اخلاقی و هم دعاهای بسیار بلندی هست. اینکه در این صلوات دعا میکنیم: فَأَعِنّٰا عَلَى الْإِسْتِنٰانِ بِسُنَّتِهِ فِيهِ وَ نَيْلِ الشَّفٰاعَةِ لَدَيْهِ، خیلی بلند است. یعنی میخواهیم در ماه شعبان همپای پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم راه برویم. این خواسته چقدر عظیم است!
▪️همچنین در تمام روزها، همهی شبها و تمام سحرهایی که خلوتی دارید، مناجات شعبانیّه را با توجّه بخوانید و با الفاظ و عبارات آن با خدا مناجات و گفتگوی عاشقانه کنید.
▪️یکبار عبارتی از دعا و مناجات را از رو میخوانیم، امّا یکبار با آن عبارت با خدا حرف میزنیم. خیلی فاصله است بین اینکه من مناجات شعبانیّه را از اوّل تا آخرش بخوانم و تمام کنم و بگویم الحمدلله، ثواب خواندن آن را بردم، با اینکه در قالب این مناجات با خدا گفتگو کنم و نرد عشق ببازم و با خدا حرف بزنم. انشاءالله با این مناجات، گفتگوی عاشقانه، لطیف و با احساس با خداوند داشته باشیم و بر این امر مداوت کنیم. لااقل روزی یکبار این کار را انجام دهیم. انشاءالله طوری باشد که تا خلوتی پیدا شد، مثلاً تنها پشت فرمان نشستهایم و در خودرو کسی نیست، یا در خیابان پیاده راه میرویم و کسی همراهمان نیست که مزاحم تمرکزمان شود، این مناجات را زمزمه کنیم و به تکرار آن مشغول شویم. آنقدر تکرار کنیم که مفاهیمش به جان ما بنشیند و حتّی عبارات ظاهریش هم حفظمان شود، بهگونهای شود که ماه شعبان تمام نشود مگر اینکه عبارات ظاهری آن هم حفظمان شده باشد. این مناجات محدود به ماه شعبان نیست. درست است در ماه شعبان وارد شده، امّا این جملههای نورانی و بزرگ و عمیق و زیبا، برای همهی روزها و شبهای سال، بهکار میآید. یک عارف عاشق در گفتگوی با خدای متعال، زیباتر و عمیقتر از این، چگونه میتواند حرف بزند؟ چقدر زیباست! حالا که بهانهای فراهم شده است، بهرهگیری از این مناجات را شروع کنیم و با خدا گفتگو کنیم؛ فرصت را از دست ندهیم.
▪️فرازهای این مناجات، خیلی بلند و عمیق است و هربار که آن را با توجّه و احساس میخوانید، یک پرده کنار رود و با یک لایهی عمیقتر از آن ارتباط برقرار میکنید و نهایتاً میبینید که این اقیانوس تَه ندارد. هرچه در فهم این مناجات جلو روید، باز میبینید چشمانداز بسیار بزرگی پیشارویتان است که هنوز به آنها نرسیدهاید.
▪️اینها را که عرض کردم، اوّل به خودم توصیّه میکنم. از خدا میخواهم که به همهی ما این توفیق را عنایت کند که از این فرصت بسیار بسیار نورانی ماه شعبانالمعظّم بهره ببریم تا میهمانهای شایستهای برای خدای بزرگ در ماه مبارک رمضان شویم.
#استاد_مهدی_طیب
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اشخاص سه دستهاند: انبیا، پیروان انبیا و سایرین؛ به تعبیر دیگر: عالم ربّانی، متعلّم و هِمَج؛ به بیان دیگر: معلّمها، شاگردها و بچّههای کوچولو که هنوز به رشد نرسیدهاند و مدرسه نمیروند.
▪️شیعهها سهتا صبح دارند؛ یکی صبح خلقت حضرت آدم علیه السّلام، یکی صبح ظهور حضرت ولیِّ عصر عجّلاللهتعالیفرجه ، یکی هم صبح قیامت. هر روز صبح که از خواب بیدار میشوی، قیامت است. تمرین کن تا هر روز قشنگتر شود. اگر توجّه داشته باشی، رشد میکنی.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ #از_نکته_۲۸۴_بشنو:
▪️در معراج خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) و در احادیث معراج تدبر کن تا بدانی که انسان تا صعود برزخی و فوق آن تحصیل نکرده است حقایق برای او مکشوف نمی گردد...
▪️و گفته آمد که صعود برزخی زیر سر انصراف از این نشأه و توجه تام به آن سوی عالم است.
▪️معراج عروج به ملکوت است که با تولد ثانی ولادت ثانیه تحقق می یابد نه عروج به کرات باشد که برای پیشرفت کنندگان صنعت و تکنیک امروزی نیز میسر است. یعنی باید جان متحول گردد و در خودش به عروج نفسانی برسد نه اینکه فکر قوی گردد و بدن را به کرات صعود دهد.
▪️پس معراج دال بر صعود جان شخص و مکاشفات است و معراج سفرنامه و شرح اطوار وجودی انسان است.
◾️شرح دفتر دل
علامه حسن زاده ی آملی
شارح:استاد صمدی آملی حفظه الله◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️آیا نباید در فکر این باشیم که از کسی که خداوند برای اصلاح جامعه قرار داده بخواهیم که بیاید؟!
▪️خود او در مسجد سهله و جمکران، در خواب و بیداری در گوش افرادی از دوستانش بدون اینکه او را ببینند، فرموده است: «فرج من نزدیک است، دعاکنید» یا به نقلی فرموده: «فرجم نزدیک شده، دعا کنید بَدا (تأخیر) حاصل نشود».
◾️در محضر بهجت، ج١، ص١٠٨◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 32-28 آل عمران، قسمت سوم بخش اول ● سخنى درباره ((حب )) و ((دوست داشتن خدا)) در ذيل جمله : ((ان
آیات 32-28 آل عمران، قسمت سوم
بخش دوم
● حب چيست و چه آثارى دارد؟
حال ببينيم حب چيست ؟ و چه آثارى دارد؟ حب در حقيقت تنها وسيله اى است براى اينكه ميان هر طالبى با مطلوبش رابطه برقرار كند و هر مريدى را به مرادش برساند، و حب اگر مريد را به مراد و طالب را به مطلوب و محب را به محبوب مى رساند، براى اين است كه نقص محب را به وسيله محبوب برطرف سازد تا آنچه را ندارد دارا شود، و كمبودش تمام و كامل گردد.
پس براى محب هيچ بشارتى بزرگتر از اين نيست كه به او بفهمانند محبوبش دوستش دارد، اينجا است كه دو حب با هم تلاقى مى كنند و از دو سو غنج و دلال رد و بدل مى شود.
پس انسان اگر غذا را دوست دارد و به سوى آن كشيده مى شود و در صدد تهيه كردنش بر مى آيد، براى اين است كه به وسيله آن نقصى را كه (همان گرسنگى باشد) در خود احساس مى كند برطرف نمايد، و يا اگر عمل زناشوئى را دوست مى دارد و در صدد رسيدن به آن بر مى آيد براى اين است كه نقصى را كه در خود سراغ دارد (كه همان شهوت است ) از خود برطرف نمايد.
و همچنين دلش براى ديدن دوستش پر مى زند و اين علاقه باعث مى شود كه بپا خيزد و در صدد ديدار با او برآيد. و به وسيله انس با او، تنگى حوصله خود را جبران كند. و به همين منوال اگر عبد مولاى خود را دوست مى دارد و يا خادم به مخدوم خود علاقه مى ورزد براى اين است كه خود را اسير و گرفتار حق او مى داند، عبد، خود را اسير حقوق مولا،و خادم ، خود را رهين احسان مخدوم مى داند و مى خواهد سنگينى اين حق را از دوش خود بيفكند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 248
و اگر شما خوانندگان عزيز ساير موارد علاقه و محبت را يك يك در نظر بگيريد و يا داستانهاى عشاق تاريخ را بخوانيد بدون شك مى بينيد كه با همه اختلافى كه در آنان هست ، در اين مطلب شريك اند، كه مى خواهند با وصل به محبوب ، خلاى را از خود پر كنند.
پس بنده مخلص كه اخلاص خود را با محبت به خدا اظهار مى دارد، هيچ هدفى جز اين ندارد كه خدا هم او را دوست بدارد، همانطور كه او خدا را دوست مى دارد و خدا براى او باشد همانطور كه او براى خدا است ، اين است حقيقت امر.
چيزى كه هست خداى سبحان در كلام مجيدش هر حبى را حب نمى شمارد چون حب (كه حقيقتش علقه و رابطه اى است ميان دو چيز)، وقتى حب واقعى است كه با ناموس حب حاكم در عالم وجود، هماهنگ باشد، چون دوست داشتن هر چيز مستلزم دوست داشتن همه متعلقات آنست و باعث مى شود كه انسان در برابر هر چيزى كه در جانب محبوب است تسليم باشد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
☘تو ممسوس حقی و جذب خدا
☘تو را اربا اربا شدن بهتر است
☘میلاد مسعود ولی الله الاعظم، حضرت شاهزاده علی بن الحسین الاکبر علیهماالسلام مبارک و فرخنده باد
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘یازدهم شعبان میلاد حضرت علی اکبر علیه السّلام و روز جوان☘
▪️چقدر شایسته و زیباست كه این روز را روز جوان نام نهادهاند. اميدواریم حضرت علی اكبر الگویی براى همه باشند؛ هم كسانی كه از نظر سنی جوان هستند و هم كسانی كه دل و روحشان جوان است.
▪️اهل دل، هرگز پير نمیشوند. شاید پيكرشان فرسوده، موهایشان سفيد و قدّشان خميده شود؛ امّا این به معنى پير شدن نيست و طراوت و شادابى جوانی هميشه در روح و جان آنهاست.
▪️مزاحى را كه پيغمبر با آن پيرزن كردند، به خاطر دارید. او خدمت حضرت رسول آمد و پرسيد (قریب به این مضمون) :
▪️آیا منِ پيرزن وارد بهشت میشوم؟ حضرت فرمود: پيرزنها را در بهشت راه نمیدهند و پيرها در بهشت راه ندارند! بندۀ خدا خيلى ناراحت و غصهدار شد. بعد حضرت فرمودند:
جوان میشوى و داخل بهشت میروى؛ نه اینكه .... .
▪️كسی كه وارد بهشت میشود؛ وارد فضاى عشق و محبّت میشود. بهشت تجسّم یک دل عاشق و فضاى اهل محبّت و شهر اهل دل است. كسی كه اهل دل و اهل محبّت شد، نه پير میشود و نه میميرد. به قول شاعر:
هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریدۀ عالم دوام ما
▪️بنابراین اگر ميلاد حضرت علی اكبر علیه السّلام را روز جوان نام نهادهاند و ایشان را هم الگو و مقتداى جوان معرّفی كردهاند؛ به این معنا نيست كه اشخاصی مانند من، كه پير شدهایم، بگویيم: ما نمیتوانيم حضرت علی اكبر علیه السّلام را الهام بخش خودمان قرار دهيم.
▪️انشاءالله اگر دلمان دل جوانى باشد؛ كه كسی كه به علی اكبرِ امام حسين علیهماالسّلام دل بسته است، هميشه دلش جوان است؛ طبيعتاً همواره حضرت علی اكبر علیه السّلام برای ما یک الگوى الهام بخش است.
▪️اميدوارم خداوند توفيق دهد از عرفان عجيب حضرت علی اكبر علیه السّلام که فوقالعاده است؛ بهره بگيریم.
◾️استاد مهدی طیّب ۸۸/۰۵/۰۸◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام زمان علیه السّلام شبیه علیّ اکبر امام حسین علیهما السّلام هستند.
☘١- رفع الحسين سبابته نحو السماء و قال اللَّهُمَّ اشْهَدْ عَلَى هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَى وَجْهِهِ»:
☘هنگام به میدان رفتن علیّ اکبر، امام حسین علیه السّلام انگشت سبّابه خود را به سوی آسمان گرفتند و فرمودند: خدایا شاهد باش که پسری برای مبارزه به سوی آنها می رود که شبیه ترین مردم به رسول تو است در خلقت و اخلاق و سخن گفتن. هرگاه مشتاق پیامبرت می شدیم، به چهره او نگاه می کردیم.
☑️«بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج٤٥، ص: ٤٢»
☘٢.نظر أمير المؤمنين عليه السّلام الى ابنه الحسين عليه السّلام فقال: «إنَّ إِبْنیِ هذَا سَیّدٌ، کما سَمَّاهُ رَسُولُ اللّهِ صلّی الله علیه وآله وسلم سَیِّداً، وَ سَیَخْرِجُ اللَّهُ مِنْ صُلْبِهِ رَجُلاً بِاسْمِ نَبِیِّکمْ، یُشْبِهُهُ فِی الخَلْقِ وَالخُلُقِ. یَخرُجُ حِينَ غَفلَةٍ مِنَ النّاسِ وَ إماتَةٍ مِنَ الحَقِّ وَ اِظهارٍ مِنَ الجَورِ.»:
☘امیرالمؤمنین علیه السّلام به پسرش حسین علیه السّلام نگریست؛ سپس فرمود: همانا این پسرم همانگونه که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم او را آقا و سرور نامیدند، سرور و آقاست و بزودی از نسل او مردی همنام با پیامبرتان (حضرت مهدی علیه السّلام) قیام می کند که در خلقت و اخلاق شبیه پیامبراکرم است. او در زمان غفلت مردمان و میرانده شدن حق و غلبه ستم قیام می کند.)
☑️«إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص۱۲۴»
☘پس حضرت مهدی و حضرت علیّ اکبر علیهما السّلام هر دو شبیه پیامبر و همانند یکدیگرند.
◾️استاد مهدی طيب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
برجلوه و اجلال محمّد صلوات
برچهره و تمثال محمّد صلوات
دیدند چو رخسار علی اکبر را
گفتند که بر آل محمّد صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘سالروز ولادت علیاکبر(علیه السلام) مبارک☘
◾️حضرت آیتالله صمدی آملی◾️
▪️جناب علیاکبر
قبل از رفتن به میدان رزم در
#محضر امام عصر تَشَرُّف یافته، این
#قاعده علمی
حضور با
#بدن عنصری در
#محضر ولیالله(علیه السلام)
تاثیراتی در تمام
#عوالم وجودی نفس ناطقه
علی اکبر(علیه السلام) داشته است
▪️به گواه تاریخ مستند کربلا
#به زبان آوردن این
درخواست، اِذن و اجازه توسط رزمنده از
حجَت الهی(علیه السلام) قبل حضور در رزم
تاثیرات خارقالعاده بر حالات این
رزمندگان در میدان جهاد داشت.
▪️حُجّهُالله
《حضرت کَون جامع》است؛ یعنی
#جامع حضرات عوالم غیب و شهود بینهایت در
نظام وجود است. این
#اِذنِ توحیدی" امام(علیه السلام) برای
روح و جسم علیاکبر
_از جدول وجودی حضرت کَون جامع نظام وجود-
یک نحوه
《تطابق اَتَم دفعی》 برای علی اکبر با
تمام عوالم وجودی بینهایت در
غیب و شهود ایجاد میکند. البته
#قوت تلقی و ظهور این تطابق اَتَم به قدر
#سعه وجودی این شخص رزمنده با
#حفظمراتب برای هر رزمنده تفاوت دارد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اصول پنجگانه موفقیت و آرامش
▪️- اصل اول ؛
من اجازه ورود افکار منفی را به ذهن خودم نمیدهم
من در هر حال و در بدترین شرایط زندگیام مثبت فکر میکنم.
▪️- اصل دوم ؛
من اجازه اعتراض به تقدیر خداوند را ندارم
او بهتر ازهمه بر جریان امور مسلط است
▪️- اصل سوم ؛
من اجازه تنبلی، تن پروری، بیکاری را ندارم
من در برابر سختیهای جسمی و روحی مقاوم هستم چون من جسم نیستم بلکه روحی بزرگ هستم
▪️- اصل چهارم ؛
من اجازه ماندن در وادی جهل و ناآگاهی و نادانی را ندارم
من باید بدانم
من باید بخوانم
▪️- اصل پنجم
من غیر از خداوند به هیچ کس نیاز ندارم
او برای من کافی است
ذکر او مایه آرامش روح من است
او همنشین من است
من به خداوند عشق میورزم
☑️دکتر حسین الهی قمشهای
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - #بخش_اوّل◾️
◾️اعتقاد به جامعهای سرشار از عدالت، آزادی، امنیّت، رفاه، اخلاق و فضیلت، از جنبههای فطری وجود آدمی است. از نظر روانشناختی انسان به جامعهی ایدهآل سرشار از ویژگیهای مزبور کشش درونی دارد و این از خواستههای فطری بشر به شمار میآید. اين خواستهی فطری به شكلهای گوناگون در فرهنگهاي مختلف ظهور نموده است. شاید هیچ قوم و تمدّنی را نتوان یافت جز آنکه آیندهی درخشانی را پیشاروی خود انتظار میکشد.
◾️انتظار ظهور یک منجی در آخرالزّمان در بسیاری از جوامع بشری و نیز در مکاتبی كه جنبهی دينی و معنوی هم ندارند، ديده میشود. به نمونههایی از این باور در جوامع بشری اشاره میکنیم.
▪️ايرانيان باستان معتقد بودند «گرزآسپه» كه در كابل زندگی میكند و صد هزار فرشته نگهبان اويند، روزی ظهور خواهد كرد و ادارهی امور جهان را در دست خواهد گرفت و جهان را اصلاح خواهد کرد. گروه ديگري از ايشان معتقد بودند «كيخسرو» پس از سامان دادن كشور، تاج خود را به پسرانش داد و به كوهستان رفت و در آنجا خوابيد و از دیدهها غايب شد تا روزی ظاهر شود و اهريمنان را نابود گرداند و از گيتی براند.
▪️نژاد اسلاو معتقدند فردی از مشرق زمين ظهور خواهد نمود و قبايل اسلاو را متّحد و آنها را بر همهی دنيا مسلّط خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️اهالی صربستان معتقدند شخصی به نام «ماركو كرالوويچ» قيام خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️ساكنان جزيرهی انگلستان بر اين عقيدهاند كه «آرتور» (شاه آرتور) از جزيرهی آوالون ظهور میكند و نژاد ساكسون را بر همهی دنيا غالب میگرداند.
▪️اَسِنها معتقدند پيشوايی در آخرالزّمان ظهور خواهد كرد و درهای ملكوت آسمان را به روی بشر خواهد گشود.
▪️اقوام سَلت بر این عقیدهاند كه پس از آشوبهای عظيمی كه در جهان رخ میدهد، شخصی به نام «بوريان بورويهم» ظهور خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️اقوام اسكانديناوی بر اين عقيدهاند كه شخصی به نام «اودين» با قدرتی الهی پس از جنگهای عظیم بشری ظهور میكند و بر جهانيان پيروز میشود.
▪️يونانيان بر اين باورند كه فردی به نام «كالويبرگ» ظهور خواهد كرد و نجات بخش جهان خواهد بود.
▪️اقوام اروپای مركزی معتقدند فردی به نام «بوخص» در آخرالزّمان ظهور خواهد كرد.
▪️اهالی چين معتقدند شخصی به نام «كِرِشنا»، منجی جهان خواهد بود.
▪️اهالی آمريكای مركزی بر اين باورند كه فردی به نام «كوتزلكول» پس از بروز حوادثی، در آخرالزّمان قيام خواهد كرد. او بر جهان چیره میشود و نجاتبخش جهان خواهد بود.
▪️مصريان باستان اعتقاد داشتند كه در آخرالزّمان سلطانی با نيروی غيبی ظهور میكند و بر جهان مسلّط میشود.
▪️نژاد ژرمن معتقدند فردی از آن نژاد قيام خواهد كرد و آنان را بر جهان حاكم خواهد کرد.
ادامه دارد....
◾️جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#منجیباوری - ۱
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - #بخش_اوّل◾️ ◾️اعتقاد به جامعهای سرشار از عدالت، آزادی، امنیّت
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - #بخش_دوّم◾️
▪️نمونههایی که اشاره شد، نشان میدهد انتظار ظهور منجی در تمامی جوامع بشری وجود دارد. بر همین اساس در جامعهشناسی اصلی بهنام «فتوریزم» مطرح شده که دقیقاً به این حقیقت اشاره دارد.
◾️چنانکه ذکر شد ردّپای باور به آیندهای روشن برای جهان بشری در مکاتب مادّی و زائیدهی اندیشهی بشر نیز به چشم میخورد. در آثار بسياری از نويسندگان و انديشمندان به چنین آيندهای برای جوامع بشری تصريح شده است.
▪️افلاطون فیلسوف بزرگ یونانی در قرن چهارم یا پنجم پیش از میلاد مسیح علیه السّلام در کتاب «جمهوریت» اندیشهی مدینهی فاضله را مطرح کرد.
▪️قدّیس آگوستین کشیش و متفکّر مسیحی در قرن چهارم یا پنجم میلادی با تألیف کتاب «شهر خدا» آرمانشهری آسمانی و بهشتی را در برابر شهرهای زمینی سرشار از بیعدالتی مطرح کرد.
▪️فارابی فیلسوف بزرگ ایرانی و شارح آثار افلاطون، در قرن نهم یا دهم میلادی جامعهی سعادتمندی را که بر طبق سنّت و قانون اداره میشود، مطرح ساخت.
▪️توماس مور صدراعظم و مشاور پادشاه انگلستان در قرن پانزدهم یا شانزدهم میلادی در کتابی که به نام «جزیرهی خیالی» نوشت، بحثی را تحت عنوان «اتوپیا» (جامعهی ایدهآل نهایی) مطرح نمود.
▪️ولتر فیلسوف فرانسوی «اِلدورادو» را مطرح کرد که همان جامعهی ایدهآل سرشار از عدالت و رفاه است.
▪️توماس كامپانلا، ریاضیدان و فیلسوف ایتالیایی در قرن شانزدهم یا هفدهم میلادی در کتاب خود به نام «کشور آفتاب» جامعهی آرمانی و ایدهآلی را ترسیم نموده است که انسانیّت، فضیلت، نیکی و عدالت در آن حکومت میکند.
▪️ویکتور هوگو شاعر و نویسنده فرانسوی در قرن نوزدهم میلادی در آثار خود نظریّهی حکومت جهانی را مطرح کرده است.
▪️جورج برنارد شاو اندیشمند و نویسندهی انگلیسی قرن نوزدهم و بیستم میلادی در آثارش انتظار ابرمردی را میکشد که صلح و عدالت و همزیستی را به ارمغان میآورد.
▪️برتولت برشت، نویسنده و نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس وتئوریسین معروف آلمانی، در قرن بیستم میلادی، در آثارش «جورجیا» را مطرح کرده که همان جامعهی ایدهآل مورد نظر او است.
▪️آلبرت انيشتين دانشمند و متفکّر شهیر معاصر میگويد: ملل جهان از هر نژاد و رنگی كه باشند، میتوانند و بايد در زير يك پرچم واحد بشری، در صلح و صفا و برابری و برادری زندگی كنند.
▪️برتراند راسل فيلسوف معاصر انگليسی مینويسد: اكنون از لحاظ فنّی مشكل بزرگي در راه يك امپراطوری جهانی وجود ندارد. ناچار يا بايد حكومت واحدی را قبول كنيم و يا آنكه به عهد بربريّت برگرديم و به نابودی نژاد انسانی راضی شويم. به اين معنا كه اگر بشر خواستار اين است كه جنگ عظيم جهانی سوّم رخ ندهد و منابع عظيم سلاحهای مرگباری که در اختیار ارتشهای فوق مدرن دنیاست، فعّال نشود و ريشهی بشريّت را از جا نكند و آثار تمدّن را محو ننمايد، تنها راهحل آن تشكيل حكومت واحد جهانی است. اين امر در جامعهی امروز كاملاً امكانپذير است. با وجود ابزارهاي ارتباطجمعي کنونی اگر مديريّت واحدی برقرار شود، ايجاد حكومت جهانی امری عادّی خواهد بود.
▪️امروزه تمامی مدّعيان فكر و انديشه در حلّ مشكلات جهان بشری به بنبست رسيدهاند و معتقدند كه بشر آخرين راهحلها را در اين زمينه تجربه میكند و تنها راه نجات از اين بحران عظيم، تشكيل حكومت واحد جهانی و نجات دنيا از رقابت قدرتهاست.
◾️جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#منجیباوری - ۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اعمال شب نیمۀ شعبان
◾️۱- غسل كه باعث تخفيف گناهان است
◾️۲- شب زندهدارى به نماز و دعا و استغفار، که هر كس چنین کند دلش نميرد در روزى كه دلها بميرند
◾️۳- زيارت امام حسين عليه السّلام كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كه ميل دارد با ارواح صد و بيست و چهار هزار پيامبر مصافحه کند، در اين شب امام حسين عليه السّلام را زيارت كند. كمترين حدّ زيارت آن حضرت آنست كه بر بالاى بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند، سپس سر به جانب آسمان برآرد و با اين كلمات حضرت را زيارت كند:
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ
و هر کس چنین کند اميدست كه پاداش حجّ و عمره براى او نوشته شود. زیارت مخصوص این شب هم در بخش زیارات مفاتیح الجنان آمده است
◾️۴- خواندن دعايى كه به منزلۀ زيارت امام زمان عليه السّلام است:
اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا [هَذِهِ] وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ ...
◾️۵- دعایی که از امام صادق عليه السّلام روایت شده:
▪️أنْتَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ ...
◾️۶- دعايى که حضرت رسول صلّى الله عليه و آله در اين شب میخواندند:
اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ ...
◾️۷- خواندن صلوات شعبانیه که در ماه شعبان هر روز هنگام ظهر خوانده میشود
.
◾️۸- دعاى كميل كه ورودش در اين شب است
◾️۹- صد مرتبه خواندن هر يك از اذکار:
▪️«سبحان الله»
▪️«الحمدلله»
▪️«الله اكبر»
▪️«لا اله الا الله»
تا خدا همه گناهان گذشته او را آمرزیده و حاجات دنيا و آخرتش را برآورد
◾️۱۰- شيخ طوسى در كتاب مصباح از ابو يحيى روايت كرده است كه گفت: از امام صادق عليه السّلام پرسیدم: بهترين دعاها در اين شب كدام است؟ فرمود: هرگاه نماز عشا را بجا آوردى، دو ركعت نماز بخوان:
▪️ركعت اوّل سورههای «حمد» و «كافرون»
▪️ركعت دوّم سورههای «حمد» و «توحيد»
#و_پس_از_سلام_بگو:
▪️«سبحان الله» ۳۳ مرتبه
▪️«الحمدلله» ۳۳ مرتبه
▪️«اللّه اكبر» ۳۴ مرتبه
#پس_بگو:
▪️يا مَنْ إِلَيْهِ مَلْجَأُ الْعِبَادِ فِي الْمُهِمَّاتِ وَ ...
#آنگاه_به_سجده_رفته_و_میگويى:
▪️«يا ربّ» ۲۰ مرتبه
▪️«يا الله» ۷ مرتبه
▪️«لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ الّا بِالله» ۷ مرتبه
▪️«ما شاءالله» ۱۰ مرتبه
▪️«لا قُوّةَ إلاّ بالله» ۱۰ مرتبه
▪️سپس صلوات بر پيامبر و آل او عليهم السّلام
و از خدا حاجت خود را میخواهى، پس سوگند به خدا كه اگر در پى اين عمل، به عدد قطرات باران حاجت بخواهى هر آينه خدا به كرم فراگير و فضل بزرگش، آن را به تو میرساند
◾️۱۱- خواندن دعایی كه بعد از نماز شفع هم خوانده میشود
إِلَهِی تَعَرَّضَ لَكَ فِی هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ و ....
◾️۱۲- بعد از هر دو ركعت از نماز شب و شفع و بعد از دعاهاى وتر دعايى كه شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس روايت كردهاند بخواند.
◾️۱۳- سجدهها و دعاهای روایت شده از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم، از جمله آنکه در سجده چنين مىفرمود:
سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خَيَالِي وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِي هَذِهِ يَدَايَ وَ مَا جَنَيْتُهُ عَلَى نَفْسِي يَا عَظِيمُ [عَظِيما] تُرْجَى [يُرْجَی] لِكُلِّ عَظِيمٍ اغْفِرْ لِيَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلّا الرَّبُّ الْعَظِيمُ
سپس سر مبارک خويش را از سجده برداشته و دوباره به سجده برگشته و فرمود:
أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ انْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ وَ صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ فُجْأَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْوِيلِ عَافِيَتِكَ وَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي قَلْباً تَقِيّاً نَقِيّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَرِيئا لا كَافِراً وَ لا شَقِيّاً
سپس دو طرف صورت خود را بر خاك نهاده و فرمود:
عَفَّرْتُ وَجْهِی فِي التُّرَابِ وَ حُقَّ لِی أَنْ أَسْجُدَ لَكَ
◾️۱۴- نماز جناب جعفر طيّار
◾️۱۵- چهار ركعت نماز که از امام باقر و امام صادق علیهماالسّلام روایت شده و در هر ركعت:
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️سوره «توحيد» صد مرتبه
#و_چون_فارغ_شدى_بگو:
▪️اللَّهُمَّ إِنِّی إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ مُسْتَجِيرٌ اللَّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اسْمِي وَ لا تُغَيِّرْ جِسْمِي وَ لا تَجْهَدْ بَلائِي وَ لا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ
☑️برای مطالعۀ کامل دعاها و شرح بیشتر به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei