eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هفتم1⃣ ● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده زندگى زن در امتها و قبائل و
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هفتم2⃣ ● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده و به همين جهت بسيار مى شد كه بهره كشى از آن زبان بسته ها، مستلزم رفتارى مى شد كه از نظر خود آن حيوانات بسيار ظالمانه بود، و اگر حيوان زبان مى داشت وخودش ناظر در سرنوشت خود بود فريادش از اين زورگوئى هاى عجيب بلند مى شد، چه بسيار حيوانى كه بدون داشتن هيچ جرمى مظلوم واقع مى شد، و چه بسيار حيوان ستم كشى كه از ظلم صاحبش به استغاثه در مى آمد و امروز هم در مى آيد، و كسى نيست كه به دادش برسد، و چه بسيار ستمكارى كه بدون هيچ مانعى به ظلم خود ادامه مى دهد، چه بسيار حيواناتى كه بدون داشتن هيچگونه استحقاق ، زندگى لذت بخشى دارند، و تنها به خاطر اينكه سگ خوش قواره اى است از كاخ ‌ها و بهترين ماشين ها و بهترين غذاها برخوردار باشند، و فلان اسب فقط به خاطر اينكه نژاد خوبى دارد در ناز و نعمت بسر برده و در مساله تخم گيرى از او استفاده كنند. و بر عكس چه بسيار حيواناتى كه بدون هيچ تقصيرى ، در سخت ترين شرايط زندگى كنند، و مانند الاغ باربر و اسب عصارى ، دائما در زحمت و سختى باشند. حيوان براى خودش هيچ حقى از حقوق زندگى ندارد، و در سايه حقوقى كه صاحبش براى خودش قائل است زندگى مى كند، اگر كسى پاى سگى و يا اسبى را بشكند از اين نظر تعقيب نمى شود كه چرا حيوان بى زبان را آزردى ، و حق او را پايمال ساختى ؟، بلكه از اين نظر تعقيب مى شود كه چرا به صاحب حيوان ضرر رساندى ، و حيوان قيمتى او را از قيمت انداختى ، همه اينها براى اين است كه انسان ، زندگى و هستى حيوانات را دنباله رو زندگى خود و فرع هستى خود مى داند، و ارزش جايگاه آنها را طفيلى ارزش وجودى خود مى شمارد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 395 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هفتم2⃣ ● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده و به همين جهت بسيار مى شد ك
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هفتم3⃣ ● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده در اين امت ها و قبائل زندگى زنان نيز در نظر مردان چنين زندگى يى بود، يعنى مردان زندگى زنان را پيرو زندگى خود مى دانستند، و معتقد بودند كه زنان براى خاطر مردان خلق شده اند، و بطور اجمال و سربسته و بدون اينكه فكر كنند چه مى گويند، مى گفتند: هستى و وجود زنان و زندگيشان تابع هستى و زندگى مردان است ، و عينا مانند حيوانات هيچ استقلالى در زندگى و هيچ حقى ندارند و زن ، مادام كه شوهر نكرده تحت سرپرستى و ولايت پدر است ، و بعد از ازدواج تحت ولايت شوهر است ، آن هم ولايت بدون قيد و شرط و بدون حد ومرز. در اين امتها مرد مى توانست زن خود را به هر كس كه بخواهد بفروشد، و يا ببخشد و يا او را مانند يك كالا قرض دهد تا از او كام بگيرند، بچه دار شوند، يابه خدمت بگيرند و يا بهره هائى ديگر بكشند، و مرد حق داشت او را تنبيه و مجازات كند، كتك بزند، زندان كند، و حتى به قتل برساند، و يا او را گرسنه و تشنه رها كند، حال او بميرد يا زنده بماند، و نيز حق داشت او را مخصوصا در مواقع قحطى و يا جشن ها مانند گوسفند چاق بكشد، و گوشتش را بخورد، و آنچه را كه از مال مربوط به زن بود، مال خودش مى دانست ، حق زن را هم ، حق خود مى شمرد، مخصوصا از جهت دادوستد و ساير معاملاتى كه پيش مى آمد خود را صاحب اختيار مى دانست . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 395 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●سلسله بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره در مورد و علیهم‌السلام●■ ■●اگر از قرآن استفاده نمی‌کنیم برای آن است که یقین ما ضعیف است؛ ازاین‌رو، اگر خود امام علیه‌السلام را هم ببینیم، تغییر در حال ما حاصل نمی‌شود، چنانچه عده‌ای در حال حضور به ائمه علیهم‌السلام بد و ناسزا می‌گفتند! ■●در محضر بهجت، ج۲، ص۲۸۰●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●اینکه می گوید من رفتم و آقا دعا کرد و مریضم خوب شد باید گفت این آقایی که تو رفتی تا مریض تو را درس
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●در نهج البلاغه می فرمایند « إنّ هیهنا لَعِلماً جَمّاً لَو کانَ لَه حَمَله » که جان مرا علم جمّ پر کرده و از قلّه ی معرفت جان من ، حقایق و معارف و اسرار ، مانندِ سیل سرازیر است ، اما چون یک نفر تشنه را پیدا نمی کنند که این اسرارشان را برای او بگویند و برای اینکه این اسرارشان در دلشان نماند و از این نشئه ی طبیعت نبرند ، چاهی حفر می کنند و این اسرار و حقایق را در آنجا بر نظام تکوین القاء می کنند تا در کتاب تکوینی نوشته شود. ■● استادصمدی آملی حفظه الله●■(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●در نهج البلاغه می فرمایند « إنّ هیهنا لَعِلماً جَمّاً لَو کانَ لَ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●که ائمه – علیهم السلام – دوست دارند این حقایق را در کتاب انفسی من و شما بنویسند ، ولی چون می بینند ما آن ها را فقط برای مریضی و مشکلات و گرفتاری های دنیایی می خواهیم ، برای چاه و کتاب تکوین ، حقایق را القاء می کنند و چقدر حضرت آقا پیش ما فرمودند که من عقیم شده ام ، یعنی کسی را پیدا نکردم تا این حقایق را به او بدهم لذا باید سر در چاه کنند و اسرار خودشان را به کتاب تکوینی بگویند. ■● استادصمدی آملی حفظه الله●■(۴) @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظّی فيهِ مِنَ النَّوافِلِ، وَاَكْرِمْنی فيهِ بِاِحْضارِ الْمَسآئِلِ، وَقَرِّبْ فيهِ وَسيلَتی اِلَيْکَ مِنْ بَيْنِ الْوَسآئِلِ، يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ اِلْحاحُ الْمُلِحّينَ. □خدایا بهره‌ام را در این روز از مستحبّات فراوان کن، و مرا با تحقّق درخواست‌ها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله‌ام را به سویت نزدیک کن، ای که پافشاری اصرار ورزان مشغولش نسازد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظّ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّے فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ خدایا توفیق نوافل و اعمال مستحبے بدہ و بهرہ من را از نوافل زیاد ڪن □دعا موجب ڪمال انسان است، دعا خواندن براے رسیدن بہ ڪمالات مے باشد بر خلاف تصور عموم مردم ڪہ فڪر مے ڪنند هدف از خواندن دعا رسیدن بہ ثواب الهے است ٰ مضامین ادعیہ سراسر پر از درس هاے اخلاق و حڪمت است ڪہ توجہ بہ آن معانے سبب ڪمال انسان مے گردد. اگر هم ڪسے با زبان عربے آشنا نیست بہ ترجمہ ادعیہ مراجعہ ڪند و بہ مضامین و نڪات آموزندہ ادعیہ توجہ ڪنند تا بہ برڪت آن بہ ڪمالات والاے انسانے برسد؛ امثال دعاے ابو حمزہ ثمالے و... براے ڪمال یافتن من و شما مے باشد اینڪہ در دعاے ابو حمزہ امام سجاد علیہ السلام مے فرمایند: خدایا آیا بدتر از من هم بندہ اے دارے؟ □این براے ڪمال است و درس مبارزہ با عجب و غرور را بہ ما مے دهد؛ جایے ڪہ امام معصوم چنین حرفے مے زند دیگر تڪلیف من و شما روشن است و جایے ندارد ڪہ ما بہ خاطر دو رڪعت نافلہ و نماز شب دچار عجب بشویم. □باز دعاے ابو حمزہ مے فرماید: خدایا اگر من با این حال بمیرم چہ ڪنم؟ □امروز داشتم فڪر مے ڪردم ڪہ خدایا اگر من امروز دست خالے بمیرم چہ ڪنم؟ گفتم خدایا یڪ موقعے بمیرم ڪہ آمادہ باشم و الان آمادہ نیستم! □آیت اللہ العظمے خوانسارے(ره) با آن مقام و عظمت مے فرمود: از این دنیا مے روم در حالے ڪہ دست خالے هستم امام(ره) دربارہ ایشان فرمودہ بودند: آیت اللہ خوانسارے مرجع متقین بود؛ و ایشان را صاحب نفس قدسیہ مے دانستند. وقتے از عدالت آیت اللہ خوانسارے سئوال شد؛ امام گفتند: ما در عصمت ایشان مشڪوڪ هستیم و شما از عدالت ایشان مے پرسید؟! در عمر حود مرجعے بے هوے؛ مثل آیت اللہ خوانسارے ندیدہ ام و دربارہ ایشان مطالب زیادے دارم ڪہ الان فرصت گفتن آن مطالب نیست این مرجع عظیم مے گفت: من از این دنیا مے روم در حالے ڪہ دست خالے هستم ایشان مے فرمود؛ فقط بہ یڪ عملم امید دارم ڪہ باعث نجاتم شود آن هم بہ اشڪهایے است ڪہ در مجالس عزاے اهل بیت عصمت و طهارت مے ریختم. □مثل پیر زنها بہ دنبال مجالس روضہ بگردید و گریہ براے امام حسین (علیہ السلام) را ڪوچڪ نشمارید؛ وقتے حبیب بن مظاهر را در رویا دیدند؛ ایشان فرمودہ بودند: خیلے دوست دارم ڪہ بہ دنیا برگردم؛ و در مجالس عزاے ابا عبداللہ گریہ ڪنم. □استاد من آقاے برهان(ره) مے گفتند:  گاهے اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر ڪند همانطورے ڪہ اگر میوہ جدید بہ بازار مے آید مے خرید و نوبر مے ڪنید گاهے اوقات نماز شب را هم نوبر ڪنید؛ دعاے مجیر را هم نوبر ڪنید؛ آدمے ڪہ اهل مستحبات نیست بدرد نمے خورد اگر همیشہ هم توفیق ندارید لا اقل گاهے اوقات مستحبات را نوبر ڪنید. □وَ أَڪرِمْنِے فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ خدایا من را گرامے بدار تا مسائل شرعے ام را بدانم؛ □انسان باید مسائل دین خود را بداند مخصوصا طلبہ ڪہ باید مشتش پر باشد و بتواند جواب مسائل مردم را بدهد. □وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِے إِلَیڪ مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ خدایا در بین وسائل آن وسیلہ اے ڪہ من را زودتر بہ تو مے رساند بہ من نزدیڪ ڪن؛ □بهترین وسیلہ هم اهل بیت هستند. □یڪے از علماء بہ من یاد دادند ڪہ براے مشڪلاتم متوسل شوم بہ حضرت نرجس خاتون (سلام اللہ علیها) مادر امام زمان (علیہ السلام) اگر بہ ایشان توسل داشتہ باشید امام زمان بہ حرمت مادر بزرگوارشان توسل شما را اجابت مے ڪنند و از خواص این توسل سرعت اجابت آن است. □یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین اے ڪسے ڪہ سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت □اگر همہ عالم با خدا حرف بزنند؛ خدا را از دیگرے غافل نمے ڪند و در آن واحد بہ همہ بندگان توجہ دارد؛ از تو مے خواهیم ڪہ دعاهاے من را مستجاب ڪنے. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●مراقبات شب آخر ماه مبارک رمضان●■ ■شب بسيار مباركى است و براى اين شب چند عمل وارد شده است: ■ : غسل. ■ : زيارت امام حسين عليه السّلام. ■ : خواندن سوره هاى «انعام» و «كهف» و «يس» و گفتن صد مرتبه: ■أسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ ■ : اين دعا را كه شيخ كلينى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده بخواند: ■اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ ■خدايا اين است ماه رمضان، كه قرآن را در آن نازل كردى، اينک در حال گذشتن است، و من به ذات كريمانه‌ات پناه می‌آورم از اينكه سپيده اين شب طلوع كند، يا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برايم نتيجه كار ناشايست يا گناهى باشد كه بخواهى مرا به سبب آن، روزى كه ملاقاتت كنم عذاب نمايى. ■ : بخواند: ■یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبُور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا ■و به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد. ■ : ماه رمضان را با دعاهاى وداع، وداع گويد: دعاهايى كه شيخ كلينى و شيخ صدوق و شيخ مفيد و شيخ طوسى، و سيّد ابن طاووس نقل كرده‌اند و شايد بهترين آنها دعاى چهل و پنجم صحيفه كامله باشد. ■سيّد بن طاووس از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه هر كس در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شريف را وداع گفته و بگويد: ■اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِی لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِی ■خدايا اين ماه را آخرين بار روزه‌ام در ماه رمضان قرار مده، و به تو پناه می‌آورم از اينكه سپيده اين شب سر زند، مگر اينكه مرا آمرزيده باشى. ■پيش از آنكه سپيده بر آيد، حق تعالى او را بيامرزد، و توبه و بازگشت نصيب وى كند. ■سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كرده‌اند كه در جمعه آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو: ■اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما ■خدايا اين ماه را آخرين بار روزه‌داری ما قرار مده، و اگر قرار دادى پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده. ■زيرا كه هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از دو خصلت نيكو ظفر مى‌يابد؛ يا به رسيدن ماه رمضان آينده يا به آمرزش خدا و رحمت بى‌انتها. ■ : سيّد بن طاووس و كفعمى از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده‌اند كه فرمودند: هر كه در شب آخر ماه رمضان، ده ركعت نماز و هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر ركعت: ■سوره «حمد» ۱ بار ■سوره «توحید» ۱۰ بار و در هر يك از ركوع و سجود ده مرتبه بگويد: ■سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ ■و هنگامی كه از ده ركعت فراغت يافت هزار مرتبه استغفار كند. ■و پس از استغفار سر به سجده گذارد و در حال سجده بگويد: ■يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا إِلَهَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَ صِيَامَنَا وَ قِيَامَنَا ■سوگند به كسی كه مرا به راستى به پيامبرى مبعوث كرد، كه جبرئيل مرا از اسرافيل خبر داد و اسرافيل از پروردگار خود، كه سر از سجده برنداشته، خدا او را بيامرزد، و ماه رمضان را از او قبول كند، و از او درگذرد. ■و اين نماز در شب عيد فطر هم روايت شده است، ولى در اين روايت آمده است كه تسبيحات اربعه را در ركوع و سجود به جاى ذكر ركوع و سجود بخواند، و به جای «اغفر لنا ذنوبنا» تا آخر بگويد: ■اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ تَقَبَّلْ صَوْمِی وَ صَلاتِی وَ قِيَامِی ■گناهم را بیامرز، و روزه و نماز وشب زنده داری‌ام را بپذیر @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■ماه رمضان شرایط تفکر را هموار می کند. هرچه غبار از روی چهره ضمیر انسان زدوده شود، واقعیت انسان ظاهرتر می شود. @mohamad_hosein_tabatabaei