کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت دوم بخش هشتم2⃣ ● معجزات حضرت عيسى (علیه السلام ) در خارج ، از آن جناب صا
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت سوم
بخش اول1⃣
● جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه عيسى (علیه السلام ) تورات موجود درزندگى خود را قبول داشته است دلالت نمى كند
سؤال ديگرى كه ممكن است در اينجا به ذهن خواننده برسد اين است كه آيه مورد بحث صريحا مى گويد: عيسى (عليه السلام ) تورات را تصديق داشته ، معلوم مى شود تورات تا زمان آن جناب تحريف نشده بود، (با اينكه تقريبا شش قرن قبل از ميلاد، بنى اسرائيل و توراتش به دست بخت نصر منقرض شد، و به گفته تاريخ خود يهود يك قرن قبل از ميلاد نيز مورد حمله ((طوطوز)) وزير اسپيانوس قرار گرفت و در اين دو حادثه اثرى از تورات نماند و آنچه فعلا در دست است يادداشت هائى است كه افراد از تورات به خاطر داشته و نوشته اند ((مترجم ))).
در پاسخ مى گوئيم : آيه مورد بحث آن توراتى را مى گويد كه در دو آيه قبل در خطاب به مريم مى فرمود: به عيسى تعليم مى دهد، نه آن توراتى كه در عصر بعثت آن جناب در بين يهوديان بوده ، پس آيه مورد بحث هيچ دلالتى ندارد بر اينكه عيسى (عليه السلام ) تورات متداول در بين مردم آن روز را قبول داشته و تا آن روز تورات تحريف نشده ، تا با جريان بخت نصر و طوطوز منافات داشته باشد، همچنان كه آياتى كه مى گويد: پيامبر اسلام تورات و انجيل را قبول دارد، منظورش تورات و انجيل متداول در عصر نزول قرآن نيست ، بلكه تورات و انجيلى است كه وحى به آن جناب تعليم داده .
وَ لاُحِلَّ لَكم بَعْض الَّذِى حُرِّمَ عَلَيْكمْ
اين جمله مى رساند كه خداى تعالى بعضى از طيبات را بر بنى اسرائيل تحريم كرده بود و عيسى بن مريم آن را دوباره حلال كرده است ، آيه زير هم اين معنا را صريحا مى رساند: ((فبظلم من الذين هادواحرمنا عليهم طيبات احلت لهم ...)).
و گفتار در آيه ، خالى از يك دلالت نيست و آن دلالت بر اين است كه عيسى (عليه السلام ) همه احكام تورات را امضا كرده ، مگر چند حكمى را كه خداى تعالى به دست وى نسخ نموده و آن چند حكم عبارت بوده از احكامى كه بر يهود شاق و گران مى آمده است . و لذا
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 316
بعضى گفته اند: انجيل كتاب شريعت و احكام نيست ، چون حكمى در آن نيامده و جمله : ((و لاحل ...)) عطف است بر جمله ((باية من ربكم )) و لام در لاحل لام نتيجه است و آيه را چنين معنا مى دهد: من آيتى از ناحيه پروردگارتان آورده ام و آن فلان و فلان و فلان است و نيز آورده ام تا در نتيجه بعضى از چيزهائى كه بر شما حرام شده و يا بعضى از محرماتى كه رعايتش بر شما واجب گشته نسخ كنم .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#استفتاء از حضرت آیتالله بهجت قدسسره
❓#سؤال: ردّ مظالم چيست؟ آيامىتوان آن را به حساب کميته امداد، هلال احمر يا خزانهى دولت واريز نمود؟
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️آنچه در ذمّهى انسان، از اموالى باشد که نمىتواند به صاحبانش برساند، صدقه آنها با تشخيص مکلّف و مسؤوليّت او انجام داده مىشود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استفتاء از حضرت آیتالله بهجت قدسسره ❓#سؤال: ردّ مظالم چيست؟ آيامىتوان آن را به حساب کميته امدا
☑️آیت الله بهجت رحمت الله علیه:
▪️برای برکت یافتن زندگی، با اعتقاد کامل و التزام صادقانه نسبت به لوازمش، دائماً استغفار کنید. خسته نشوید و بهطور مکرر غیر ضروریات و غیر واجبات اوقات خود را به آن اختصاص دهید.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آیت الله شاه آبادی(ره) :
▪️اذکار رابه گونه ای بگویید که گویا دارید کلمه ای رابه #کودکی یاد میدهید ، تا آرام آرام ، قلب به سخن بیاید.
@mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم کیش مهری
در ماه ربیع الاول پرداخت رد مظالم جایز ست
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت سوم بخش اول1⃣ ● جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه عي
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم
بخش اول2⃣
● جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه عيسى (علیه السلام ) تورات موجود درزندگى خود را قبول داشته است دلالت نمى كند
وَ جِئْتُكم بِئَايَةٍ مِّن رَّبِّكمْ...
از ظاهر عبارت بر مى آيد كه مى خواهد بيان كند جمله : ((فاتقوا اللّه و اطيعون )) فرع بر آوردن معجزه است ، نه بر حلال كردن محرمات ، خلاصه لزوم تقوا و اطاعت عيسى (عليه السلام ) به خاطر آوردن معجزه است ، نه به خاطر اينكه محرماتى را براى شما حلال كرده و شايد منظور آن كسى هم كه گفته : اگر جمله : ((و جئتكم بايه ...)) را دوباره تكرار كرد، براى اين بود كه مطالب بعد را از مطالب قبل جدا كند، پس جمله : ((فاتقوا اللّه و اطيعون )) ربطى به مطالب قبل از ((جئتكم بايه ...)) ندارد تا متفرع بر تحليل محرمات باشد، نه ، بلكه بريده از آن است و متفرع بر خود ((جئتكم ...)) همين معنا بوده است وگرنه اگر منظور مفسر نام برده ، اين نباشد صرف جداسازى ، جزء مزاياى گفتار و نكات ادبى شمرده نمى شود.
إِنَّ اللَّهَ رَبى وَ رَبُّكمْ فَاعْبُدُوهُ...
در اين جمله عذر و بهانه آن كسى را كه به الوهيت عيسى (عليه السلام ) معتقد شده باطل مى كند، چون عيسى (عليه السلام ) به هوشيارى خود دريافته بود و يا به وسيله وحى آگاه شده بود كه بعضى به خاطر ديدن آن معجزات چنين اعتقادى را پيدا خواهند كرد، و در سابق هم گفتيم كه به خاطر همين پيشگيرى بود كه جمله هاى : ((فيكون طيرا)) و ((و احيى الموتى )) را مقيد كرد به قيد ((باذن اللّه )).
گفتيم يا به هوشيارى خود دريافته بود و يا به وحى الهى ، ولى از آيه ديگر مى فهميم كه به وحى الهى بوده و آن آيه زير است كه مى فرمايد: ((ما قلت لهم الا ما امرتنى به ، ان اعبدوا اللّه ربى و ربكم )).
فَلَمَّا أَحَس عِيسى مِنهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصارِى إِلى اللَّهِ
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 317
از آنجائى كه زمينه آيات مورد بحث صرفا، حكايت بشارتى بود كه به مريم دادند و در دادن اين بشارت كافى بود نكات برجسته اى از سرگذشت زندگى آن جناب يعنى عيسى (عليه السلام ) از روزى كه مريم به وى حامله مى شود تا روزى كه به رسالت و دعوت مى پردازد را خاطرنشان كند و به مريم اطلاع دهد كه قرار است خداوند چنين فرزندى به تو بدهد و به همين جهت در اين زمينه غير اين مقدار را ذكر نكرد، تنها در آيه مورد بحث به عنوان نتيجه گيرى از مطالب قبل مسأله انتخاب حواريون و توطئه مردم عليه وى و مكر خداى تعالى عليه مردم و نجات عيسى از آنان را و در آخر به آسمان بردنش را آورد تا تتمه آن داستانها باشد اما ساير جزئياتى كه از سرگذشت آن جناب در ساير سوره هاى قرآنى از قبيل سوره نساء و مائده و انبياء و زخرف و صف آمده بود را ذكر ننمود.
و اين بدان جهت بود كه خواست در سرودن اين قصه آن مقدارى كه مهم بود به رخ نصاراى نجران بكشد، چون در روزهائى كه اين آيات نازل مى شد، نصاراى نجران به مدينه آمده بودند تا با رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) بحث و احتجاج كنند و لذا به اين مقدار از سرگذشت عيسى (عليه السلام ) اكتفا شده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#امام_حسین_علیه_السلام_در_قرآن
▪️یا حمید و بحق محمد
▪️یا عالی بحق علی
▪️یا فاطر بحق فاطمه
▪️یا محسن و بحق حسن
▪️و یا قدیم الحسان بحق حسین
☑️سوره بقره،آیه ۳۷
فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
#ترجمه_آیه_شریف:
آدم از پروردگارش کلمه ای چند فراگرفت پس خدا توبه او را بپذیرفت، زیرا توبه پذیر و مهربان است.
#تفسیر_آیه_شریف:
▪️در تفسیر این آیه روایت زیادی وجود دارد که مجال مطرح کردن تمامی آنها در این زمان فراهم نیست هم اکنون توجه شما را به یک روایت از کتب شیعه و یک روایت از کتب برادران اهل سنت جلب مینمایم
▪️آدم(علیه السلام)ساق عرش و نام های پیامبر و ائمه رادید،پس جبرئیل به او تلقین کرد و او گفت: ای ستوده به حق محمد،ای بلند مرتبه به حق علی،ای آفریننده به حق فاطمه،ای نیکوکار به حق حسن وحسین و تمام نیکویی ها از توست.
پس چون امام حسین را یاد کرد اشک هایش جاری و قلبش شکست و گفت: ای برادرم جبرئیل چه میشود که با یاد پنجمین نفر قلبم میشکند و اشکم جاری میشود؟
▪️جبرئیل گفت:این فرزند تو به مصیبتی دچار میشود که تمام مصیبت ها در مقابل آن کوچک است.
آدم پرسید:برادرم آن مصیبت چیست؟
جبرئیل:گفت تشنه، دور از وطن و تنها کشته میشود و اورا یار و یاوری نیست.
ای آدم کاش او را میدیدی وقتی که میگوید: آه از تشنگی! آه از کمی یار و یاور تا اینکه عطش بین او و آسمان چون دود جدایی می اندازد درآن هنگام هیچ کس پاسخی به وی نمیدهد جز اینکه شمشیر به روی او میکشند و میخواهند شرنگ مرگ به کام او بریزند بعد از آن همچون گوسفندی از قفا سربریده شود،سراز پیکرش جدا میکنند و دشمنانش به چپاول زاد و راحله او میپردازند و سرانجام سر او و یارانش را در شهرها میگردانند درحالی که بانوان را نیز با خود به اسارت دارند،این چنین در علم خدای یگانه گذشته است پس آدم و جبرئیل همچون مادر فرزند مرده بر این مصیبت بزرگ گریستند.
▪️و همچنین توجه شما را به یک روایت از کتاب درالمنثور جلال الدین سیوطی که از علمای اهل سنت است جلب مینمایم وی در ذیل همین آیه مبارکه روایتی را به شرح زیر می آورد:
ازابن عباس روایت شده است که از رسول خدا(صلی الله علیه واله)پرسیدم از کلماتی که حضرت آدم از پروردگار آموخت و به وسیله آن توبه اش پذیرفته شد.
رسول خدا فرمود: حضرت آدم از خدا خواست به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین که توبه اش پذیرفته شود و اینچنین شد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#امام_حسین_علیه_السلام_در_قرآن ▪️یا حمید و بحق محمد ▪️یا عالی بحق علی ▪️یا فاطر بحق فاطمه ▪️یا محس
#امام_حسین_علیه_السلام_در_قرآن
☑️سوره بقره،آیه۸۴
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لاَ تَسْفِكُونَ دِمَاءكُمْ وَلاَ تُخْرِجُونَ أَنفُسَكُم مِّن دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ
#ترجمه_آیه_شریف:
و آن هنگام را که با شما پیمان نهادیم که خون هم مریزید و یکدیگر را از خان و مان آواره مسازید و شما به پیمان گردن نهادید و خود بر آن گواه هستید.
#تفسیرآیه_شریف:
▪️پيغمبر اكرم صلّي اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:
وقتي که اين آيه در باره يهوديان نازل شد آنها نقض عهد كرده پيغمبران خدا را تكذيب و آنان را به قتل ميرساندند.
اي مسلمانان آيا خبر ندهم به شما كساني که در امت من شباهت به يهوديها دارند! عرض كردند: بفرمائيد آنها چه اشخاصي هستند؟
▪️فرمود عده ای از امت من ادعا ميكنند که مذهب اسلام دارند ولي بهترين فرزندان مرا به قتل ميرسانند و شريعت مرا تغيير ميدهند آنها دو فرزندم حسن و حسين را ميكشند همانطور که پدران اينها يهوديها زكريا و يحيي را كشتند.
بدانيد خداوند آنها را لعنت میكند و پيش از آنكه قيامت فرا رسد قائم آل محمّد را ميفرستد تا باقيمانده فرزندان آنها را به قتل برساند و آن قائم از اولاد فرزندم حسين ميباشد و آنان را با شمشير دوستان خدا به جهنم ميفرستد.
▪️خداوند لعنت كند كشنده حسين و آنكه ياری كند كشنده حسين را، يا کسی که ساكت بماند تا حسين را بكشند.
بدانيد خداوند بر گريه كنندگان حسين از روي رحمت و مهرباني درود فرستد و بر كساني که بر كشندهگان حسين لعنت كنند نيز رحمت می فرستد و هر كس راضي به قتل حسين باشد شريك در خون اوست و از قاتلين محسوب مي شود و آنان و ياري كننده آنها از دين خدا بيزارند و خدا هم از آنها بيزار است.
و خداوند به فرشتگان امر ميكند که اشك چشم گريه كنندهگان بر حسين را گرفته و به گنجینه بهشت بسپارند تا آنرا به آب زندگاني مخلوط كنند و عطر و لذت آن چند هزار برابر زياد شود و فرشتگاني را مأمور فرمايد تا اشك شوق كساني که از قتل حسين مسرور ميشوند گرفته و به مالك جهنم بدهند تا بحميم و غساق(اب جوشان وچرکین و کدر و کثیف) مخلوط كنند تا حرارت و عفونت آن براي دشمنان آل محمّد چند هزار برابر زياد شود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#امام_حسین_علیه_السلام_در_قرآن ☑️سوره بقره،آیه۸۴ وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لاَ تَسْفِكُونَ دِ
#امام_حسین_علیه_السلام_در_قران
#منابع_و_پاورقی_ها:
1.بحار الانوار،ج44،ص245
2.الدر المنثور،ج1،ص147
3. .بحار الانوار،ج44،ص304
4.تفسیر فرات کوفی،ج1،ص104
5.تفسیر روح العانی،ص 189
6.تهذیب،ج4،ص149 به نقل از تفسیر البرهان
7.تفسیر فرات کوفی،ص104
8.امالی شیخ صدوق،ص130
9.کافی،ج8،ص330
10.تفسیر عیاشی،ج1،ص284
10.تفسیر فرات کوفی،ص240
12.کامل الزیارات،ص63
13.عیون اخبار الرضا،ج1،ص246
15. جلوه های اعجاز معصومین،ص422،به نقل از بحار الانوار،ج45،ص188
16.زندگانی 14معصوم(ترجمه اعلام الوری)ص354 و مناقب آل ابی طالب،ج4،ص61
17.البرهان فی تفسیر القرآن،ج3،ص698
17. زندگانی امام حسین(ترجمه جلد45 بحار الانوار)
18.امالی صدوق،ص218
19.تفسیر جامع،ج4،ص409
20.کافی،ج2، ص508
21. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 209
22.نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا،ص167
23.بحار الانوار،ج45،ص31
23.الامامة والتبصره ،ص2
24. الامامة والتبصره،ص49
25.کفایة الاثر،ص87
26.تفسیر جامع،ج7،ص28
27.تفسیر قمی،ج2،ص344
28. بحارالانوار، ج24، ص 93
29. پرتوی از قرآن،سید محمود طالقانی، ج4، ص 67
30. البرهان فی تفسیر القرآن، ،ج4، ص461
31.تاویل الایات،ج2،ص813
32.تفسیر قمی،ج2،ص193
33.مستدرک علی الصحیحین،،ج3،ص158
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️یاران مهدی علیه السلام بیشتر کجا هستند؟
برگرفته از آثار : حجة الاسلام محمد محمدی اشتهاردی◾️
#پاسخ :
▪️جالب اینکه در روایات بسیاری آمده که مستجات یاران امام مهدی (عجل الله ) از مشرق زمین بپا می خیزند،
رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
(( (هنگام ظهور) پرچمهای سیاه از طرف مشرق نمودار شود، پس با وی (امام قائم ((عج )) ) بیعت کنید که او خلیفه خدا مهدی (عجل الله ) است .
▪️و نیز فرمود: جمعی از مردم از طرف مشرق خروج کنند و مقدمات حکومت مهدی (عج ) را فراهم سازند.)) (106)
▪️امیرمؤ منان علیه السلام فرمود:
((آفرین بر طالقان که خداوند در آن گنجهائی نهاده که از طلا و نقره نیست بلکه مردان مؤ منی هستند که بطور شایسته خدا را شناخته اند و در آخرالزمان ، یاوران حضرت مهدی (عجل الله ) خواهند بود.)) (107)
▪️رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
((هنگامی که پرچمهای سیاه را از جانب خراسان دیدید، به طرف آن بروید هر چند با دست و سینه روی برف باشد، چرا که خلیفه خدا مهدی (عجل الله ) در میان آنها است .)) (108)
▪️و در روایت دیگر فرمود:
((بزودی اهل بیت من دچار گرفتاریها و آوارگیها خواهند شد، تا اینکه جمعی با پرچمهای سیاه از طرف مشرق بیایند... تا اینکه امر به یکی از افراد اهل بیت من (امام قائم ((عجل الله )) ) سپرده شود، که او سراسر زمین را بعد از آنکه پر از ظلم و جور شده باشد پر از عدل و داد کند، (( فمن ادرک منکم فلیاتها و لو حبوا علی الثلج ؛ )) هر کدام که از شما آنها را درک کردید به آنها بپیوندید گر چه با راه رفتن با دست و سینه روی برف باشد خود را به آنها برسانید.)) (109)
▪️به این ترتیب می بینیم ، مشرق زمین مورد توجه قرار گرفته است و چنانکه هم اکنون از نشانه هایش پیداست ، تنها مشرق زمین است که این کار را خواهد کرد، بنابراین مشرق زمین باید بپاخیزد!
و با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق امت مسلمان از مستضعفان در مشرق زمین هستند و با توجه به امکانات عظیم جغرافیائی و اقتصادی و نیروی انسانی که دارند، می توانند بپاخیزند و دستهای ابرقدرتها را قطع کنند و زمینه سازی خوبی برای ظهور مهدی (عجل الله ) ایجاد بنمایند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نقشه ای برای لذّت
▪️سعى كن تا حالتها و حرفها و نگاههايت، دنيا و لذتها و سرگرمیها را در دلها بزرگ نكند و آنها را از هدف و حركت باز ندارد.
▪️نمیگويم از زندگى دنيا بهره نگير و لذت نبر. میگويم در اين باتلاق فرو نرو و غرق نشو!
▪️سوار و مسلط باش و سعى كن كه لذتها و خوردنها و خوابيدنها و شادیها و رنجهاى تو، در برنامه ى تو باشد و روى حساب و نقشه باشد تا همين كارهاى عادى، با اين انگيزه و هدف، باعث حركت و وسيله ى قرب تو باشد.
▪️مؤمن لذت میبرد و عميقترين لذتها را میبرد
▪️به شرط آنكه به تمامى وجودش برسد و به تمامى نيازهايش فكر كند!
▪️وگرنه مثل كسى میماند كه سرش را پوشانده، ولى پاهايش رارها كرده و يا غذا برداشته و از تشنگى به مرگ رسيده يا مثل ماشينى میماند كه از بنزين پر شده و شيشه ها و چراغهايش روبهراه گشته، ولى چرخهايش سوراخ مانده و از كار افتاده است.
❛❛ عینصاد(علی صفائی حائری)
☑️نامه های بلوغ | ص ۱۳۲
@mohamad_hosein_tabatabaei