□بیان آیه (۶) سوره کافرون در تفسیر المیزان□
□بعضى از #مفسرين براى دفع اين توهم گفته اند: كلمه دين در آيه شريفه به معناى مذهب و آئين نيست، به معناى #جزا است. میفرمايد: جزاى شما مال شما، و جزاى من از آن من است. بعضى ديگر گفته اند: در اين آيه #مضافى حذف شده، و تقديرش این است (جزاى دين شما مال شما و جزاى دين من مال من). ولى اين دو وجه دور از فهم است.
□مجمع البیان، ج ۳۰، ص۵۵۲□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○آیت الله جوادی آملی○□
#حرف_زدن
□وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) فرمود: «إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحکمة» «صَمْت» يعنی سکوت. خيلی از ماها بايد درس سکوت بخوانيم که چه وقت ساکت باشيم، چقدر حرف بزنيم و چطور حرف بزنيم.
□مگر آدم هميشه حرف می زند؟! هر جا حرف می زند؟! هر طور که دلش خواست سخن می گويد؟! در حالی که حرف را به اندازه ضرورت می زنند قهراً فکرکرده حرف می زنند نه بيجا. يکی از آداب حکيم شدن همين خاموش بودن، بجا سخن گفتن، کم سخن گفتن و مانند آن است.
□به ما گفتهاند کم حرف بزن و وقتی هم که میخواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اينکه تو داری املا می کنی و فرشتهها دارند مینويسند، إِنَّ عَلَيْکُمْ لَحَافِظِينَ؛ کِرَاماً کَاتِبِينَ؛ لذا مواظب باشيد که خوب املا کنيد.
□درس اخلاق ۹۴□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●اقتدا به حضرت رضا (علیه السلام) در دفاع از مرزهای عقاید اسلامی و شیعی - مقدمه●■ ■یکی از القاب اما
■●اقتدا به حضرت رضا (علیه السلام) در دفاع از مرزهای عقاید اسلامی و شیعی - قسمت پایانی●■
■بارها به عزیزان تأکید کردهام که آرزوی من این است که تکتک شما چنان به بحثهای اعتقادی مسلّط شوید که بتوانید در مقابلهی با همهی فرقههایی که علیه باورهای اسلامی شبههافکنی میکنند؛ رادمردانه بایستید و توانمند بر آنها غلبه کنید و حقّانیّت اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام را اثبات کنید.
■این همه شبکههای تلویزیونی ماهوارهای عقاید وهّابیّت و سنّیگری را ترویج میکنند و علیه امامت، تشیّع و باورهای جامعهی شیعی کارهای تخریبی میکنند؛ این همه سایتهای اینترنتی علیه قرآن و اسلام کار میکنند. من و شما موظّفیم.
■این عرصه، عرصهای نیست که مثل جنگ نظامی بگوییم خانمها از آن معافند. خانم ها از حضور و نبرد در میدان جنگ نظامی معافند؛ مگر اینکه خودشان مورد تعدّی قرار گیرند که باید از خودشان دفاع کنند. امّا عرصهی اعتقادات، زن و مرد نمیشناسد؛ همهی ما باید در عرصهی دفاع از مرزهای اعتقادات و باورهای اسلامی و شیعی، سردار نیرومندِ توانمندی شویم.
■و این را به صورت جدّی تأکید میکنم که عزیزان شروع کنند به کار کردنِ روی خودشان. از ما به هیچ وجه پذیرفته نیست که سرمان را در لاک فردیّت خودمان کنیم و مشغول دعا و ذکر و عبادات فردی و حالات معنوی و عرفانی خود شویم و در برابر این هجمهی عظیم فرهنگی و اعتقادی، عکس العملی نشان ندهیم.
■فردای قیامت تکتک ما باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم.
■لذاست که تأکید میکنم از این بُعدِ شخصیّت علیّ بن موسی الرضا (علیه السلام) درس بیاموزیم. امام ما صاحب حجج رضویّه است. ما هم باید خود را به دانشی که قدرت احتجاج در مسیر اثبات حقّانیّت دین را به ما میدهد، مجهّز کنیم. باید برای رسیدن به این توانمندی، زمان بگذاریم؛ مطالعه کنیم؛ تلاش کنیم.
■●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۶ مهر ۹۱●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○" در صحبت بزرگان "○□
گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس
خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس
سنگِ دل را سُرمه کن در آسیای رنج و درد
دیده را زین سُرمه بینا کن کمال این است و بس
هم نشینی با خدا خواهی اگر در عرشِ رب
در درونِ اهلِ دل جا کن کمال این است و بس
هر دو عالم را به نامت یک معمّا کرده اند
ای پسر حلِ معمّا کن کمال این است و بس
دل چو سنگِ خاره شد ای پور عمران با عصا
چشمه ها زین سنگِ خارا کن کمال این است و بس
پندِ من بشنو، به جز با نفسِ شومِ بد سرشت
با همه عالم مدارا کن کمال این است و بس
ای معلم زاده از آدم اگر داری نژاد
چون پدر تعلیم اسما کن کمال این است و بس
کوریِ چشمِ عدو را روی در رویِ " حبیب "
خاکِ ره بر فرقِ اعدا کن کمال این است و بس
#حبیب_خراسانی
□○حسین الهی قمشه ای○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش اول1⃣ ● عمل به مصالح و قدرت بر اجراى آن ، لوازم و شرائط زمامدار است
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش اول2⃣
● عمل به مصالح و قدرت بر اجراى آن ، لوازم و شرائط زمامدار است نه شرافت دودمان و ثروتمندی
و اما مساله پول دارى ، اگر كسى آن را هم دخيل در اين مساله بداند، و از اركان اين كار بشمارد، از جهل و بى خبرى است
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 436
پيامبر اسرائيلى سپس هر دو پاسخ را يك جا و به صورت يك دليل در آورده و مى گويد: ((و الله يوتى ملكه من يشاء))، و خلاصه آن اين است كه ملك تنها از آن خدا است و احدى را در آن نصيبى نيست ، مگر آن مقدارى كه خدا به هر كسى داده باشد، و در آن هم با اينكه تمليكش كرده باز خود او مالك است ، همچنان كه از اضافه در (ملكه ) اين معنا به خوبى استفاده مى شود، خوب وقتى داستان از اين قرار باشد پس خداى تعالى در ملكش هر جور بخواهد و اراده كند تصرف مى كند،
و احدى قادر نيست بگويد چرا و به چه جهت ؟ (يعنى كسى را نمى رسد كه از علت تصرف خدا پرسش كند، براى اينكه تنها خداى تعالى سبب مطلق است ، و نيز كسى قادر نيست كه از متمم عليت و ابزار كار او بپرسد، براى اينكه خداى تعالى خودش به تنهائى سبب تام است ، او نيازى به متمم ندارد) پس ديگر جاى اين سؤال نيست كه چرا ملك و سلطنت را از دودمانى به دودمان ديگر منتقل كرد؟ و يا چرا آن را به كسى داد كه اسباب ظاهرى و ابزار آن كه همان ثروت و نفرات باشد ندارد؟.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei