eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○مناجات زیبای امام سجّاد در سحرگاهان ماه رمضان که ابوحمزه‌ی ثُمالی از محضر امام روایت کرده است ، بهترین برنامه‌ی تحوّل و تعالی و تکامل و بهترین انگیزه و محرّک برای انسانِ نو شدن است. بکوشیم اهل این مناجات شویم. □○وقت بگذاریم و با تأمّل بیشتر از این دعا بهره ببریم. اگر نمی‌توانیم زیاد بیدار بمانیم، هر سحر سه یا چهار صفحه از آن را بخوانیم تا ظرف ده شب یک دور دعا را ختم کرده باشیم و درطول روز دوباره مطالعه کنیم تا ببینیم این دعا چه می‌گوید. فقط عبارات آن را بی‌توجّه و صرفاً برای ثواب و پاداش نخوانیم؛ بلکه با کلمه کلمه‌ و جمله جمله‌ی آن بسوزیم و آب شویم. با آن مأنوس شویم و عاشقانه بخوانیم تا ببینیم چه آتشی بر جان انسان می زند و چه موجی در روح انسان برمی‌انگیزاند! □○اگر دعای نبود، فراق مناجات شعبانیّه قابل تحمّل نبود. مناجات شعبانیّه انسان را بسیار شیفته‌ی خود می‌کند ؛ امّا دعای ابوحمزه عجیب و فوق‌العاده‌ است؛ گرچه تمام دعاهای ماه رمضان ارزشمندند؛ مثل دعای افتتاح، دعای سحری که از امام رضا روایت شده و سایر دعاها که برخی از آنها را مرحوم محدّث قمی در کتاب مفاتیح الجنان نقل کرده است. □○اگر کسی در ماه مبارک رمضان با همین دعاها و معانی آنها مأنوس باشد و با توجّه به ترجمه و معنا، از دعاها بهره ببرد، یک دوره‌ی کامل آموزش معارف دینی و اخلاق و عرفان را خواهد گذراند و بدون اغراق هیچ کمبود و کاستی در آموزه‌ها نخواهد دید. □○در محضر استاد مهدی طیب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●علامه قيصرى در چند جاى شرح فصوص الحكم را معنى كرده است از آن جمله در شرح فصّ هودى فرمايد : مراد از ذوق آن علوم و معارفى است كه به وجدان و كشف حاصل می شوند نه به برهان و كسب و نه از طريق اخذ به ايمان و تقليد، زيرا كه هر يك از برهان و كسب و اخذ به ايمان و تقليد اگرچه در حدّ و مرتبت خود معتبر است و لكن ذوق كه وجدان و كشف است علم عيانى است و آن دگرها علم خبری اند و خبر مانند عيان نيست. □●مثلا آن كه درد دندان ندارد مفهوم درد دندان را ادراك می كند، أما آن كه درد دندان دارد می داند كه درد دندان چيست. آن كه درد ندارد دارد، و اين كه درد دارد . |جلدپنجم □●علامه حسن زاده ی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●خطبه ی پیامبر (صلی الله علیه وآله) درباره ی #اهمیت ماه مبارک رمضان●□ □●وَاذکُروا بِجوعِکُم وعَطَ
□●خطبه ی پیامبر (صلی الله علیه وآله) درباره ی اهمیت ماه مبارک رمضان●□(۳) □●وَاحفَظوا ألسِنَتَکُم، وغُضّوا عَمّا لا یَحِلُّ النَّظَرُ إلَیهِ أبصارَکُم ، وعَمّا لا یَحِلُّ الاِستِماعُ إلَیهِ أسماعَکُم □●زبانتان را نگه دارید ؛ □●چشم هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست ، بپوشانید ؛ □●گوش هایتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست ، فرو بندید ؛ @mohamad_hosein_tabatabaei
: "به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان" □○عده ای از لغويون در مورد لغت "رمضان" ميگويند در هرکلمه ای که حروف "ر م ض" به کار رفته باشد، معنای حرارت از آن استفاده ميشود. □○حال باید بررسی شود رابطه ماه رمضان و معنای حرارت چیست؟ یکی از احادیث شریفه این معنا را بیان میکند و میفرماید: "سمی رمضان رمضان لانه يحرق الذنوب " ماه رمضان ، رمضان نامیده شد چرا که گناهان را میسوزاند و آن را ازبین میبرد. از تمام لحظات این ماه مبارک باید استفاده کنیم ان شاءالله. @mohamad_hosein_tabatabaei
■● ●■(۱) ■سومین جنبه نظر در مساله ناظر بر آن است که انسان کامل علّت غایی عالم است. عالم خلقت یک علّت موجده دارد که سبب ایجاد عالم می باشد و آن خداوند متعال است؛ امّا یک علّت غایی هم دارد که نتیجه حاصل از خلقت جهان است. ■در هر عملی که انسان انجام می دهد، قصدی دارد و در پی نتیجه ای است. باغبانی که مدّت ها از درختان خود نگهداری و مواظبت می کند، از این عمل در پی یک علّت غایی است و آن میوه ای است که این درختان به بار می آورند. اگر میوه نبود به تبع آن هیچ یک از این تلاش ها و مراقبت ها وجود نداشت. بدین ترتیب علّت غایی ایجاد جهان آفرینش میوه و محصولی است که از باغستان خلقت انتظار می رود و آن چیزی جز وجود نیست. ■خلقت همه موجودات عالم مقدّمه ای برای پدید آمدن انسان کامل بوده است. زیرا انسان کامل است که می تواند آیینه تمام نمای اسماء و صفات حقّ متعال باشد. به عبارت دیگر آفرینش تجلّی حضرت حقّ با تمامی اسماء و صفاتش در آیینه مخلوقات است. در این راستا ابتدا خداوند متعال تالار آیینه ای را به نام جهان آفرینش بر پا کرد تا حُسن و جمال بی منتهای خویش را در آن به منصّه ظهور گذارد. در ازل پرتو حسنت ز تجلّی دم زد. ■● ، صفحه ٧٣ الی ٧٥●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□با یک دست #قرآن و با دست دیگر #سلاح را برگیرید و چنان از حیثیت شرافت خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه خود را از دشمنان سلب نمایید. □●#امام_خمینی صحیفه نور ، جلد ۱۲، صفحه ۱۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا