آیات 260-258 بقره قسمت چهارم
بخش ششم
● تفسير باطل يكى از مفسرين در باره درخواست ابراهيم (علیه السلام ) از خداوند در خصوص رؤيت چگونگى احياء مردگان
خلاصه بيان اين مفسر اين است كه : سوال ابراهيم (عليه السلام ) (العياذ بالله ) از يك امر دينى نبوده ، بلكه اين بوده كه از كيفيت زنده نمودن سر در آورد، و علم و آگاهى به اينكه مرده را چگونه زنده مى كند، شرط ايمان نيست .
پس ابراهيم (عليه السلام ) از خدا علمى را كه ايمان مشروط بر آن است طلب نكرده ، به دليل اينكه خود را با لفظ ((كيف )) آورده و همه مى دانيم كه اين كلمه در مورد سؤال از حال استعمال مى شود، نظير اينكه كسى بپرسد ((كيف يحكم زيد فى الناس ، زيد در ميان مردم چگونه قضاوت مى كند؟)) كه پرسش كننده در اينكه زيد قضاوت مى كند، شك ندارد بلكه در كيفيت آن شك دارد، و گرنه اگر در اصل قضاوت شك مى داشت مى پرسيد: ((ايحكم زيد فى الناس ))، آيا زيد در بين مردم قضاوت مى كند؟.
و اگر خداى تعالى در پاسخ ابراهيم (عليه السلام ) از او پرسيد: ((مگر ايمان نياورده اى ؟)) براى اين بوده كه هر چند ظاهر كلمه ((كيف )) سوال از چگونگى احياء است ، ليكن از آنجائى كه گاهى اين كلمه در تعجيز هم استعمال مى شود، مثلا وقتى كسى ادعا مى كند كه مى توانم وزنه سى منى را بردارم ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 569
به او مى گوئى بردار ببينم چگونه بر مى دارى ؟ و منظورت اين است كه به او بفهمانى تو نمى توانى بردارى . و نيز از آنجائى كه خداى تعالى مى دانست ابراهيم (عليه السلام ) چنين توهمى نمى كند، و به پروردگارش نمى گويد زنده كن ببينم چگونه زنده مى كنى ، خواست اين احتمال را از كلام او دور كند، و ايمان خالص او در نظر مردم مشوب نشود، و سخنش طورى باشد كه هر كسى كه آن را مى شنود بدون شك پى به خلوص ايمانش ببرد، لذا پرسيد: ((مگر تو ايمان ندارى ، به اينكه من مى توانم مرده زنده كنم ))؟ او هم در پاسخ عرضه داشت : ((چرا، ايمان دارم ، ليكن مى خواهم ايمان خود را بيشتر كنم )).
و كلمه ((طمانينة ))، بنابراين معنا عبارت مى شود از آرامش قلب به وسيله مشاهده و اينكه قلب در كيفيت احيا، هزار جا نرود، و احتمالات گوناگون ندهد، البته نداشتن اين آرامش قبل از مشاهده ، منافاتى با ايمان ندارد، چون ممكن است آن جناب قبل از ديدن احيا، عالى ترين درجه ايمان را به قدرت خدا بر ((زنده كردن و احيا)) داشته باشد، و مشاهده زنده شدن مرغان ذره اى بر ايمانش نيفزايد، بلكه فايده ديگرى داشته باشد كه داشتن آن ، شرط ايمان نيست . آنگاه مفسر نامبرده بعد از سخنانى طولانى گفته : آيه شريفه دلالت دارد بر فضيلت ابراهيم (عليه السلام ) چون وقتى آن جناب درخواستى از خداوند متعال كرد فورا و به آسان ترين وجه درخواستش را اجابت كرد، با اينكه همين اجابت را درباره عزير بعد از صد سال عملى ساخت.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○علامه طباطبایی و مرحوم مطهری برای حق التألیف کتابی که با هم نوشته اند با هم قرارداد بسته اند که درآمدی را که از این راه به دست میآید با هم نصف کنند. دو سند در این باره در کتاب «نامه ها و ناگفته ها» (چاپ سوم، ۱۳۸۷، انتشارات صدرا، ص ۱۹-۲۰) منتشر شده که تقدیم می گردد○□
#متن_قرارداد
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
نظر به اینکه امید می رود کتاب اصول فلسفه –چنانکه از اقبال مردم و از شهرت بسزایی که یافته پیداست- به خواست خداوند (عَزَّ اسمُه) در آینده توجه بیشتری از اهل فضل و دانشمندان به خود جلب کرده و چاپهای متعددی بخورد، اینجانبان نویسندگان متن و پاورقیهای کتاب نامبرده محمد حسین طباطبایی و مرتضی مطهری فیمابین خود قرار بر این گذاشتیم که بعد از این تاریخ (تاریخ تحریر این ورقه) نسبت به چاپ دوره یا هر یک از مجلدات کتاب مشترکا اقدام نماییم و اگر چاپ آن را به ناشری واگذار کنیم با امضاء هر دو نفرمان واگذار کنیم به طوری که هیچ گونه اقدام و عملکرد انفرادی اعتبار نداشته باشد و همچنین عوایدی که از راه واگذار نمودن چاپ کتاب و حق التألیف که پس از این تاریخ می رسد فیمابین بالسویه تقسیم شود. به تاریخ نهم ربیع الثانی ۱۳۹۱ مطابق با سیزدهم خرداد هزار و سیصد و پنجاه تحریر شد.
□○مرتضی مطهری
محمد حسین طباطبایی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●با مجاهده، از قرآن و نماز بهتر استفاده کنیم●■
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
■●از آیه «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا؛ و کسانی را که در [راه خشنودی] ما بکوشند، قطعاً به راههای خود رهنمون میکنیم» ـ بهحسب ظاهر ـ استفاده میشود که هدایت الهی و جهاد بنده، هر کدام مراتبی دارد؛ و هر مرتبه از جهاد و کوشش بنده، مرتبهای از هدایت الهی را در پی دارد. این هم از موارد عمل به وظیفه است که با اقسامِ مجاهدات، قرآن را نیز علیوجهه تلاوت کنیم؛ بهگونهایکه در هر تلاوت، غیر از آنچه در دوره قبل استفاده میکردیم استفاده کنیم. و نیز در هر نمازی، غیر از آنچه قبلاً استفاده مینمودیم، استفاده نماییم؛ نه اینکه بدون کم و زیاد و فقط تکرار باشد، بلکه صورتاً برای ما همان باشد، نه سیرتاً. «لَنَهْدِیَنَّهُمْ» یعنی چیزهایی را میفهمانیم که در خود قرآن و سنت است، نه در غیر اینها؛ به دلیل اینکه هر دفعه مطالعه و تدبّر کنید، مطلب تازهای از آن میفهمید، غیر از آنچه در مرتبه قبل میفهمیدید.
■●در محضر بهجت، ج٢، ص٢۶٩●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#شهادت_حضرت_زهراء_عليها_السلام
#استاد_فاطمی_نيا:
■ظالمان بعد از رحلت رسول الله مصائب وظلمی بر اهل بيت طاهرينش وارد كردند كه جانسوز است.
■شب آخر حيات حضرت زهراء (علیها السلام) جناب امّ سلمه خدمت ايشان رسيدند و از حالشان سوال كردند.
■حضرت زهراء (علیها السلام) در جواب فرمودند :
" امّ سلمه تمام دردها را فراموش كردم ، درد و ناراحتی من دو چيز است : فقد النبی و ظلم الوصی
( از دست دادن پيامبر و ظلمی كه به وصیّ او _ اميرالمومنين علی عليه السلام_ وارد كردند)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○اساس کار علمی و عملی و اولین مرتبه را برانجام واجبات ،ترک محرمات وکسب حلال بگذارید
وبراین پایه مباحثه کنید، معرفت نفس بخوانید، استادداشته باشید
وسیرعلمی خود را ادامه دهیدتا ان شاالله کم کم به سیرعملی راه پیداکنید، اذکار داشته باشید،چهله ها بگیرید ، وخلوتها برایتان پیش بیاید
□○انجام واجبات،ترک محرمات وکسب حلال، سه اصلی است که همه چیزباید برآن استوار شود
□○اگردانشجو یامعلم، کارمند، بازاری و یاکارگر هستید وهر شغل مبارکی که دارید، باید ببینید در محدوده ی شما چند واجب و حرام مطرح است، همان را مراعات کنید
این عمل برای شما نور می آورد وآرام آرام برایتان جا می افتد و در شما پیاده میشود
□○اینهاکه عرض میکنیم ،تجربیات بیش از ۲۵سال درس و بحث و حرف شنیدن محضربزرگان است تا به یقین برسید که هرمقدار واجبات را درست انجام دهید وحرامهارا ترک کنید وکسب حلال داشته باشید، درکارتان موفق میشوید
واین اعمال در ادامه ی دروس و تحصیل به شما نور میدهد وکل عالم باشما هماهنگ میشود
□○اگرشما در شغلی باشیدکه خیلی ها در آن شغل اهل حرامند وشما یک نفر طالب حلال باشید، بدانیدکه باکل عالم هماهنگید وبه اندازه ی نظام هستی طرفدار دارید
نگویید من که خلاف نمیکنم تک و تنهایم
اتفاقا آنها تنهایند وشماجمع هستید
شمابانظام هستی و تمام عوالم وجودی و باتمام انبیاء وائمه علیهم السلام هماهنگید که نمیخواهید خلاف کنید.
□○حضور و مراقبت
استادصمدی آملی حفظه الله○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●امام خمینی(ره): بشارت انقلاب اسلامی در شب میلاد رسولخدا(صلی الله علیه وآله) طبق حدیث معتبر●□
☑️اینکه ۱۴کنگره از طاق کسری فرو ریخت شاید یعنی ۱۴قرن بعد، بنای ظلم شاهان فرو میریزد
□●در ولادت حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) قضایایى واقع شده است، قضایاى نادرى به حسب روایات ما و روایات اهل سنت وارد شده است که این قضایا باید بررسى بشود که چى است. از جمله قضیه شکستخوردن طاق کسرى و فرو ریختن چهارده کنگره از آن قصر و از آن جمله، خاموششدن آتشکدههای فارس و ریختن بتها بهروى زمین...
□●اینکه چهارده کنگره از کنگرههای قصر ظلم خراب شد، به نظر شما نمیآید که یعنى در قرن چهاردهم این کار میشود، یا چهارده قرن بعد این کار میشود؟ به نظر شاید بیاید این، محتمل هست که این بناى ظلم شاهنشاهى بعد از چهارده قرن از بین میرود و بحمداللَّه رفت از بین.
□●صحیفۀ امام | ج۱۹ | ص۴۳۲و ۴۳۵●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■● #فاطمه سلام الله علیها الگوی چه کسانی است؟●■
#استاد_علی_صفایی_حائری
■● #فاطمه، الگوى كسانى است كه بيشتر از خودشان هستند و بيشتر از رفاه و عدالت و تكامل را مى خواهند؛ كه انسان، با رسيدن به تكامل و شكوفايى استعدادهايش، جهتى عالى تر مى خواهد تا رشد داشته باشد، وگرنه خسر و خسارت، او را مى ربايد.
■●تمامى دعا و تمامى آرزوى من، اين است كه تو را #فاطمه ى رسول و همسر على و مادر زينب، به چشم عنايت بپذيرد.
■●تمام خواسته ى من، اين است كه شما همه، نور چشم اولياء خدا و سرور قلب آنها باشيد؛ نه سنگى در راه خدا و خارى بر دامان رسول و استخوانى در گلوى على و ضربه اى بر گونه ى #فاطمه.
☑️عزيزم! ...
آنطور زندگى كن كه «مرگ»، مزاحم «زندگى» تو نباشد!
و آنگونه بمير، كه زندگى ساز باشى!
شايد بتوانى، در كنار #فاطمه باشى!
●الهى ثَبِّتنا عَلى دينِكَ وَ اسْتَعْمِلْنا بِطاعَتِكَ وَ لَيِّن قُلُوبَنا لِوَلىِّ امْرِكَ وَ عافِنا مما امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَكَ●
■● #نامه_های_بلوغ ، ص: ۱۳۵●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□
#وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
#یَنْبوعُالحَیاة
#فصل_سوم
□○ #ای_نفس، این حالها و اعراض که فرود آمدهاند در جوهر کثیف جسمانی با هم موافقت ندارند، و با هم الا دشمن نباشند، پس حذر کن و پرهیز جوی از ایشان، که این آن معنیست که ترا ازآن ترسانیدند، و آن بیمناک که ترا ازآن بیم دادهاند. #ای_نفس، تو یکسانی و یک گوهر و یک ذاتی و ایشان بسیار، و تو موافقی و ایشان مختلف، و تو نیک خواهی و ایشان فریبنده، و تو درستی و ایشان باطل؛ و تو موجودی و وجود ایشان حقیقتی ندارد، و تؤی خیری دائم باقی و ایشانند زخارف و نگار و گردنده.
□○پس بازگیر، #ای_نفس، خود را از آنها، و بپرهیز از «بادانی جستن آن، و بلند و بزرگ داشتن ایشان، و ره زدن ایشان بر تو، و فرو گذاشتن ایشان مر ترا، و بیرون مشو از خود و از ذات یکتای حق شریف، و پی بسیاری ایشان مدار و اختلاف و محالاتشان و خساست و غدرشان، که گم شوی و هلاک گردی.
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei