eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○میلاد علیه السلام○□ □○روز پنجم ماه مبارک رمضان، روز میلاد پسر بزرگوار و بزرگ امام مجتبیٰ، قاسم بن الحسن علیه السلام در سال چهل و هفتم بعد از هجرت است. □○فرزند رشیدی که نایب مناب و قائم مقام امام مجتبیٰ علیه السلام در صحنه ی کربلا بودند و آن همه عظمت، کمال، معرفت، اخلاص و عشق از ایشان بروز کرد. □○میلاد دُردانه ی امام مجتبیٰ علیه السلام را به محضر ارواحنافداه و همه ی دوستداران این فرزند گرامی، تبریک و تهنیت عرض می کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□●اینکه امام معصوم علیه السلام قرآن ناطق است به چه معناست؟●□ □●چرا امام زمان عليه السّلام قرآن ناطق است؟ چون نفس ندارد چون به تمام معانى اين قرآن- هفتاد بطن- اشراف دارد. چون تمام اين مراتب قرآن در تمام عوالم وجود از نفس امام زمان نيرو مى گيرد و وجود دارد و حيات دارد و آن جنبه ربطى و تعلّقى بين ممكن و بين واجب، بين ماهيّت و بين ضرورت وجود، آن جنبه تعلّقى، نفس امام زمان عليه السّلام است●□ ، جلسه۴۵ □●آیة الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی●□ □●أميرالمؤمنين عليه أفضل صلوات المصلّين در جنگ صفّين كه معاويه با خدعه عمرو عاص قرآن ها را بر سر نيزه كرد فرمود: به اين قرآن توجّه نكنيد؛ آن را با نيزه و تير بيندازيد! منم قرآن ناطق: أنَا كِتَابُ اللَهِ النَّاطِقُ. □●ولى مردم عوام، سطحى بين هستند. به متون و حقائق فكرشان نمى رسد. در ظاهر و صورت هر چه ببينند، همان را ملاك حقّانيّت مى شمرند. به فرمايش آن حضرت گوش فرا ندادند، و دورش را گرفتند و گفتند: فوراً تسليم حكم حَكَمَيْن بشو و قرآن را حَكَم كن، وگرنه اينك تو را زير ده هزار قبضه شمشير قطعه قطعه مى كنيم. □●فرمود: يك ساعت به من مهلت دهيد كه الآن مالك أشتر است كه فتح كند و خود را به خيمه معاويه برساند. گفتند: ابداً مهلتى نيست. □●، ج۳، ص۱۹۴●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■برهان لم: برهانی که در فلسفه یا منطق از ناحیه ی علت به طرف معلول رفته، آن را اثبات کند، برهان لمی گویند؛ یعنی آدم به لم و علت او، این شیء را شناخت پیدا کرده است. ■خیر چیزی است که هر موجودی می خواهد، آن را دوست دارد و طلب می کند؛ مثلا آب سیراب کردن را دوست دارد و مقصودش هست پس سیراب کردن خیر و سیراب نکردن شر است. ■یکی از راه های شناخت خیر در نظام هستی این است که ببیند اقتضای طبیعی هر موجودی چیست. @mohamad_hosein_tabatabaei
#امام_خمینی (ره): □○چنان غرب در نظر یک قشری از این ملت جلوه کرده است که گمان می کنیم غیر از غرب، دیگر هیچ چیز نیست. این وابستگی فکری، عقلی و مغزی غربی، منشاء اکثر بدبختی های ملتها و ملت ما نیز هست. #یاعلی □○صحیفه نور؛ ج۱۱ ؛ ص۱۸۶○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش اول1⃣ ● درباره وقوع سه طلاق با يك لفظ يا در يك مجلس از نظر خاصه و عامة و ليكن از بعضى ديگر از روايات آنان كه صاحبان صحاح مانند مسلم و نسائى و ابى داود و غير ايشان نقل كرده اند بر مى آيد كه واقع شدن سه طلاق با يك لفظ چيزى بوده كه عمر (خليفه دوم ) آن را در سال دوم و يا سوم خلافت خويش وضع نمود، از آن جمله در تفسير الدر المنثور است كه عبد الرزاق و مسلم و ابو داود و نسائى و حاكم بيهقى از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت : طلاق در يك جلسه ، در زمان رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) و ابى بكر و دو سال از خلافت عمر يك طلاق بود (هر چند كه در يك جلسه مى گفتند ((تو راسه طلاقه كردم )))، بعد از دو سال عمر درباره اين مساله گفت : مردم درباره طلاق كه شارع براى آنها مهلت قرار داده بود از من مى خواهند كه به عجله انجام شود، و چه خوب است ما خواسته آنان را امضا كنيم ، و امضا كرد. و در سنن ابى داود از ابن عباس روايت كرده كه گفت : عبد يزيد پدر ركانه ، مادر ركانه را طلاق داد، و زنى از قبيله مزينه گرفت ، آن زن نزد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد و عرضه داشت : همانطور كه اين يك موى من (موئى از سر خود گرفته بود) به درد موى ديگر نمى خورد، عبد يزيد هم براى من مثل همان است ، (كنايه از اين است كه او مردى ندارد) پس بين من و او جدائى بينداز. رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) را غيرت گرفت و ركانه و برادرانش را خواند آنگاه به اهل مجلس خود فرمود: به نظر شما آيا اين پسر از نظر فلان و فلان شباهتى به عبد يزيد دارد، و آيا اين پسر ديگر از نظر فلان و فلان شبيه عبد يزيد نيست ؟ همه گفتند بله پس رو كرد به عبد يزيد و فرمود اين زن مزينه اى را طلاق بده ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 380 او هم طلاق داد، بعد فرمود به همسر اول خود ام ركانه رجوع كن ، عرضه داشت آخر من گفته ام تو را سه طلاقه كردم ، فرمود: مى دانم ، ولى در عين حال رجوع كن ، آنگاه اين آيه را تلاوت كرد: ((يا ايها النبى اذا طلقتم النساء فطلقوهن لعدتهن )). (اين حديث به توضيحى مختصر نيازمند است ، و آن اين است كه عقد نكاح در چند جا از ناحيه زن قابل فسخ است ، و زن بدون احتياج به طلاق شوهر مى تواند عقد را فسخ كند، يكى از آن موارد عارضه عنن يعنى قيام نكردن آلت تناسلى مرد است ) ((مترجم )) 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراقبه ماه مبارک رمضان●□ □روز ششم سال ۲۰۱ ه.ق مردم با امام رضا علیه السّلام بیعت کردند. □سیّد بن طاووس روایت کرده است که براى شکرانه این نعمت، دو رکعت نماز در این روز بگذارند و در هر رکعت بخوانند: □سوره حمد ۱ مرتبه □سوره توحید ۲۵ مرتبه □و اين نماز را براى آنچه ظاهر گشته از حقوق مولایمان حضرت امام رضا عليه السّلام در آن روز انجام می‌دهيد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○معنای واقعی تقوا چیست که ثمره و نتیجه روزه است؟○□ □○جهت آنكه غايت و غرض از اين تكليف (روزه) را تقوى قرار مى دهد براى آنست كه تقوى كه بهترين فضيلت از فضائل انسانى است بر اين فريضه استوار است و بدون روزه انسان به اوج اين شرف نمى رسد. □○تقوى به معنى پرهيز نيست، گرچه پرهيز از ناپسنديده ها لازمه آن است؛ بلكه تقوى به معنى مصونيّت و در حفظ و امان درآمدن است... □○خدا مى فرمايد: شايد شما، و اميد است كه شما در مصونيّت الهى درآئيد و از گزند نفس امّاره و شيطان بدين فريضه الهيّه در امان خدا و حفظ او قرار گيريد. □○و اگر ملكه تقوى در انسان جاى گرفت ديگر براى او بيم و هراسى نيست. وساوس شيطانيّه و هواهاى نفسانيّه در او نمى تواند اثرى بگذارد. □○ ، ج۱، ص۳۰○□ @mohamad_hosein_tabatabaei