■●بحث حق و خلق باید در این جا معنای واقعی خودش را پیدا کند و توحید صمدی قرآنی در جان انسان بنشیند که به تعبیر حضرت آقا « جان به لب می آید، تا جام به لب برسد» باید گفت: این جام، جام ازل و ابد است. یک فروغ رخ ساقی است که بر جان ما می افتد و ان شاءالله نظام هستی و حق شکارمان می گردد.
■●محققین از جلوه گری حق به باعث تعبیر کرده اند. مانند دریا که یکی از اطوارش آرامش اوست.
■●اما هنگامی که جلوه گری آغاز کند، امواج خروشان را نشان می دهند. این خیزش و این بعثت دریا حق است.
■●لذا روی کلمه بعث در آن آیه شریفه « هو الذی بعث فی الامیین رسولا" منهم » خیلی دقیق شوید.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_ی_شصت_و_سوم
#علامه_حسنزاده
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۱)
#حکمت_روزه
■در بعضی از روايات آمده است كه روزه بگيريد برای آنكه #طراوت و #خرمی و #شادابی غير ماه مبارك را از دست بدهيد؛ زيرا آنها نشاط كاذب و زودگذر است. وقتی انسان روزه گرفت و به آن دل بست، كم كم به باطن روزه پی می برد. باطن روزه انسان را به لقای حق می كشاند كه خداي سبحان فرمود: «الصّوم لى وأنا أجزى به»[۱] روزه مال من است و من شخصاً به آن جزا می دهم. اين تعبير فقط دربارهٴ روزه وارد شده است.
■اين كه خداوند فرمود: روزه مال من است، خصوصيتی را می رساند كه قابل ملاحظه و دقت است؛ گاهی انسان از سحر تا افطار امساك می كند؛ اين يك درجه روزه داری است؛ تلاشی است كه حداكثر در #قيامت نسوزد يا وارد #بهشت بشود؛
●[۱] ـ روضة المتقين، ج ۳، ص ۲۲۵. بعضی كلمه «أجزی» در اين روايت را به صيغهٴ مجهول خوانده اند: «الصوم لى وأنا أُجزی به» يعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهايه ابن اثير، ج ۱، ص ۲۷۰، «جزا»).
●[۲] ـ سورهٴ آل عمران، آيهٴ 1۱۵.
●[۳] ـ سورهٴ فجر، آيهٴ ۲۹ـ 3۳۰.
●[۴] ـ سورهٴ زمر، آيهٴ ۷۳. راجع به روايات برزخ مراجعه شود به: تفسير نورالثقلين، ج ۴، ص ۵۰۶ و ۵۰۷؛ بحار، ،۶، ص ۱۳۹؛ علم اليقين، ج ۲، ص ۱۰۶۰.
●[۵] ـ سورهٴ بقره، آيهٴ ۲۵.
#حکمت_عبادات
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۱) #حکمت_روزه ■در بعضی از روايات آمده است كه روزه بگيريد برای آنكه
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۲)
#حکمت_روزه
■بهشتی كه ﴿جنّاتٌ تجری منْ تحتها الأنهار﴾[۲]؛ اما به آن بهشت كه ﴿فادْخلی فی عبادی ٭ وادْخلی جنّتی﴾[۳] راهش نمی دهند. يعنی روزه، ضمن اينكه حكم و ادبی خاص دارد، حكمتی هم دارد كه آن #لقا و #محبت خداست، اين حديث در انسان شوق ايجاد می كند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نمی كند و تا تلاش نكند، نمی رسد. وقتی روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزای روزه دار را بر عهده گرفته است.
●[۱] ـ روضة المتقين، ج ۳، ص ۲۲۵. بعضی كلمه «أجزی» در اين روايت را به صيغهٴ مجهول خوانده اند: «الصوم لى وأنا أُجزی به» يعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهايه ابن اثير، ج ۱، ص ۲۷۰، «جزا»).
●[۲] ـ سورهٴ آل عمران، آيهٴ 1۱۵.
●[۳] ـ سورهٴ فجر، آيهٴ ۲۹ـ 3۳۰.
●[۴] ـ سورهٴ زمر، آيهٴ ۷۳. راجع به روايات برزخ مراجعه شود به: تفسير نورالثقلين، ج ۴، ص ۵۰۶ و ۵۰۷؛ بحار، ،۶، ص ۱۳۹؛ علم اليقين، ج ۲، ص ۱۰۶۰.
●[۵] ـ سورهٴ بقره، آيهٴ ۲۵.
#حکمت_عبادات
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□سوم خرداد روز آزاد سازی خرمشهر□
#خرمشهر را خدا آزاد کرد
#امام_خمینی
#و_یاد_همشان_گرامی✋
@mohamad_hosein_tabatabaei
"بِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ والصِّـدیقیــن"
#درس_های_جنگی_خرمشهر
□آمدن توپخانه قوچان تقریبا به یک رویای بسیار زیبا تبدیل شده بود و هنوز هم در خاطره تلخ بسیاری از رزمندگان خرمشهری هست . همه شرایطی که در جنگ در خرمشهر داشتیم حاکی از این بود که اگر پشتیبانی توپخانه ای می داشتیم, به هیچ وجه نیروهای نظامی عراق نمی توانستند پیشروی و پیشرفتی در شهر داشته باشند . اذهان همه ما درگیر علت یابی این نکته بود که چرا ما سلاح سنگین نداریم و یا چرا توپخانه ها نمی آیند .
□در پاسخ به این سوال می گفتند : که تز جنگی بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا تز جنگی اشکانیان است . نکته ای که ما متوجه نمی شدیم این بود که چرا نگاهی به تز های جنگی معاصر نمی شود .
□و تز جنگی اشکانیان آن هم مربوط به قرن های پیش را باید در دستور کار داشته باشیم . خوب حالا این تز جنگی چه بود و چیست ؟ بنی صدر می گفت : اشکانیان خاک را می دادند و در جنگ عقب نشینی می کردند . و زمان را می خریدند . و بعد سر حوصله به دشمن حمله می کردند !!!!؟؟؟؟ شب سه آبان پشت بیسیم صدایی شنیده می شد که می گفت از پروانه به کلیه واحدها ... از پروانه به کلیه واحدها .... یحیی غضبان زاده گفت : فریدون بیا با تو کار داره ، گفتم ما پروانه نداشتیم . پروانه کیه دیگه ... نکنه عراقی ها کانال ما رو پیدا کردند .
□یحیی خندید و گفت نه بابا میگه فرمانده اتاق جنگه !!!!! گفتم خوب حالا چی میگه ....گفت : حرفهای بدون کد و رمز هم میزنه .... گفتم دیگه بدتر ... حالا حرفش چیه ... گفت میگه از خرمشهر بیایید بیرون .. ما می خواهیم شهر رو بمبارون کنیم ...
□گفتم : خوب بمبارون کنند به ما چکار دارند .. .. ما که در آخرین کوچه ، یعنی عشایر و کنار پل هستیم ... آنها می توانند همه جا رو بزنند ....
□گفت ول کن نیست و مدام میگه شهر رو باید ترک کنید ... قانع نشدم و با فرماندهی خودمون تماس گرفتم ... که گفت : متاسفانه و بدبختانه تصمیم اینه که هیچ کس در شهر نباشه . چاره ای نیست ... بچه ها رو از شهر بیار بیرون ... البته این حرفها بین ما به صورت کد و رمز رد و بدل شد ....
□اینجا بود که مقاومت ۴۵ روزه ما به پایان رسید .... و تز جنگی اشکانیان را با اشک و درد متوجه شدیم ...
□دو بار دیگر هم تز های جنگی دیگری مطرح شد ... که غیر نظامی ها یعنی مردم و سپاه از جنگ خارج شوند و بگذارند ارتش جنگ نظامی خودش را بکند ...
□و اصولا جنگ مال نظامی هاست ... مردم و غیر نظامی ها که بلد نیستند بجنگند به خانه هایشان برگردند .... البته خانه ما دست عراقی ها بود و نمی دانستیم با این تز کجا باید برویم !!!!؟؟؟؟
□که نتیجه چنین تفکری شکست مفتضحانه و از دست دادن تعداد زیادی تانک و خودرو زرهی و غرق شدن نیروها در رودخانه کرخه کور بود . ....که بعدها به کرخه نور تبدیل شد .....
□تا اینکه تز جنگی عوض شد . و مردم ایران وارد جنگ و مدیریت آن شدند ... در گروهان ها جایی فرمانده نیروی ارتشی بود و معاون سپاهی یا بسیجی و در جای دیگر فرمانده سپاهی یا بسیجی و معاونش ارتشی بود . ترکیبی از نیروهای ارتش و بسیج شکل گرفت و اولین نتیجه های آن آزاد سازی بستان و شکستن حصر آبادان بود ....و تز جنگی هم این بود ..... که خون بر شمشیر پیروز است ......
□یادمان نرود درسی که از جنگ خرمشهر فرا گرفتیم این است ....که این اراده و حضور و نقش پر رنگ مردم و خون شهدا در کل تاریخ است که پیروز است و نه موشک و تانک و ابزار های نظامی ....
#یاعلی
#فریدون_دشتی
#سالروز_ازادسازی_خرمشهر_گرامیباد
@mohamad_hosein_tabatabaei