eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 286-285 ، بقره قسمت اول بخش سوم ● اين آيات در مقام نسخ آيه قبل نيستند پس اين است آن معنا
آیات 286-285 ، بقره قسمت اول بخش چهارم ● يكى از زيباترين سبك هاى قرآنى (نقل قول بدون آوردن كلمه گفت يا گفتند) نكته عمومى اين طرز حكايت را بيان كرده و گفتيم : اين طرز بيان از زيباترين سبكهاى قرآنى است ، و اما نكته اى كه مخصوص آيه مورد بحث است ، (علاوه بر اينكه بيانگر حالت و گفتار مؤمنين است ) اين است كه از خصوص حال مؤمنين گرفته شده ، حالى كه در ايمانشان به آنچه خدا نازل كرده ، داشته اند، بنابراين جمله مورد بحث زبان حال ايشان است نه زبان قال ، و به فرض اينكه گفته باشند، هر كسى در دل خود آن را گفته است . و سبك زيبائى كه در اين آيه بكار رفته اين است كه يك گفتار را كه از مؤمنين حكايت كرده ، نيمى از آن يك شكل است ، و نيم ديگرش شكل ديگرى دارد، و آن جمله : ((لا نفرق بين احد منهم )) و جمله ((و قالوا سمعنا و اطعنا...)) است ، كه اولى را بدون ((قالوا - گفتند)) آورده ، و دومى را با آن ، با اينكه هر دو گفتار مؤمنين در پاسخ دعوت پيامبر است . حال بايد ديد وجه آن چيست ؟ وجهش همان است كه در گذشته نيز گفتيم ، جمله اولى كه كلمه گفتند ندارد زبان حال ايشان و جمله بعدى كه آن كلمه را دارد زبان قال و گفتار ايشان است . قبلا خداى تعالى از حال يك يك آنان بطور جداگانه خبر داده و فرموده بود ((كل آمن بالله )) ولى در جمله مورد بحث از آن سياق ، به سياق جمع برگشته فرمود: ((لا نفرق بين احد)) تا آخر دو آيه ، و اين ، براى آن است كه در اهل كتاب امور نامبرده ، بطور دسته جمعى واقع مى شد، يهود ميان موسى و عيسى و محمد، و نصارا ميان موسى و عيسى و محمد فرق مى گذاشتند، و به همين جهت دسته دسته شدند، و اديان جداگانه اى درست كردند، با اينكه خدا همگى آنان را به يك امت و يك دين كه ، دين فطرت است خلق كرده بود. و همچنين درخواست مؤاخذه نكردن و حمل و تحميل ننمودن را به جماعت آنان نسبت داد، و نيز در آخر آيه در خواست نصرت دادن به ايشان عليه كفار را به همه نسبت داد، نه تك تك افراد، بر خلاف ايمان كه چون در حقيقت قائم به تك تك افراد است به افراد منسوب نمود. وَ قَالُوا سمِعْنَا وَ أَطعْنَا غُفْرَانَك رَبَّنَا وَ إِلَيْك الْمَصِيرُ جمله ((سمعنا و اطعنا)) انشا است ، نه اخبار، نمى خواهند خبر دهند كه ما شنيديم و اطاعت كرديم ، بلكه مى خواهند به تعبير فارسى بگويند ((بچشم ، اطاعت )) و اين تعبير كنايه است از اينكه دعوت تو را اجابت كرديم ، هم با ايمان قلبى ، و هم با عمل بدنى ، چون كلمه ((سمع )) در لغت كنايه گرفته مى شود از قبول و اذعان به قلب و كلمه اطاعت استعمال مى شود در رام بودن در عمل ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 683 پس با مجموع دو كلمه ((سمع و طاعت )) امر ايمان تمام و كامل مى گردد و جمله ((سمعنا و اطعنا)) از ناحيه بنده ، انجام دادن همه وظائفى است كه در برابر مقام ربوبيت و دعوت خدا دارد، و اين وظائف و تكاليف همه آن حقى است كه خدا براى خود به عهده بندگان گذشته ، كه در كلمه ((عبادت )) خلاصه مى شود، همچنان كه فرمود: ((و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون ما اريد منهم من رزق ، و ما اريد ان يطعمون )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○«به‌هیچ وجهی نباید کسی با کفار دوستی پیدا کند. ولو دوستی به معنی باشد» ○□ □قطعا احوال و خواص کفار را [باید زیر نظر داشت] اگر هزار نفر آمدند [و به‌ظاهر راست گفتند]، بالاخره یک چند نفری [از کفار]هم در این فکر هستند که این دروغ را بگوییم تا اینکه این‌ها را (مسلمانان را) استعباد بکنیم (به نوکری بگیریم). □علی هذا به حسب ظاهر، خدا کند که ما، از این سه مرحله‌ای که آن‌ها [کفار برای فریب مسلمان‌ها] دارند، [در امان باشیم] : [ : ] تطمیع (رشوه)، بدهند. لکن آنچه را که می‌دهند، خوب بلدند چه‌جوری بگیرند. ما فکرش را نمی‌کنیم. تطمیع، رشوه دادن؛ [ : ]تهدید، ترساندن؛ [مثلا میگویند: ] می‌کشیم‌ها، چی می‌کنیم‌ها… این مرتبه دوم. ، اغواء ( فریب دادن) . [مثلا برای فریب مسلمانان به دروغ ادعا میکنند: ] ببین! ببین چقدر کفار رو ما کشتیم، برای اینکه نگذاشتند اظهار شعائر اسلام بکنند. ما با اظهار شعائر اسلام مانع(مخالف) نیستیم. با اسلامیتشان مانع نیستیم. می‌خواهیم که دوست ما باشند. [حتی] گاهی گفته‌اند که می‌خواهیم ایران با ما دوست باشد. اما خدا می‌داند که چه مقصودشان بوده است. □خب! تاریخ‌ واقعاً یک مُبلِّغ [و آموزگار] حسابی است. ببینید تاریخ چه کرد با ما! ببینید در تاریخ، کفار با مسلمان‌ها چه کار کردند! به‌هیچ وجهی نباید کسی با اینها(کفار) دوستی پیدا بکند. ولو دوستی به معنی توافق باشد. □○بیانات در درس جهاد، ٢١ آبان ١٣٨٧○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■کسانی که می خواهند مقامات لیالی قدر شهرالله را ادراک کنند، از ابتدای شهر ولایت که ماه رجب است خودشان را آماده می کنند. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ 🏴بسم الله الرحمن الرحیم🏴 □●در اولین شب جمعه ماه رجب، زمین مکّه میزبان تمام ملائکه است●□ □رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: □لا تَغْفُلُوا عَنْ لَيْلَةِ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيهَا الْمَلَائِكَةُ لَيْلَةَ الرَّغَائِبِ‏...□ □از اولین شب جمعه ماه رجب غفلت نكنيد، كه همانا شبی است كه ملائكه آنرا ليلة الرغائب ناميده اند.(رغائب جمع رغيبه به معناى آن عطاها و پاداشهاى بسيار ارجمند و بخشش بسیار از ناحيه خداوند بر بندگان است، نه به معناى شب آرزوها) □هرگاه ثلث (یک سوم) شب سپری شد تمامی ملائكه زمین و آسمان در كعبه و حوالی آن جمع شده، خداوند به آنها می‌فرمايد: ای ملائكه‌ من، هر چه می‌ خواهيد از من درخواست كنيد، □ملائكه می‌ گويند: درخواست ما اين است كه روزه داران ماه رجب را مورد مغفرت و بخشش قرار دهی. خداوند می ‌فرمايد: دعای شما را اجابت کردم. □سپس رسول خدا شروع کردند به بیان اعمال لیلة الرغائب، که در تصویر به آن اشاره شده است. □●وسائل الشيعة، ج‏۸، ص۹۹ شیخ حُرّ عاملی رحمة الله علیه●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●دستور العمل های سلوکی و اخلاقی از وجود مقدس امام هادی علیه السلام●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبه لیله الرغائب - صلوات بر فرشتگان○□ □عارف بالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در رابطه با لیله الرغائب در المراقبات می‌نویسد: □بهتر است کسی که حدیث لیله الرغائب را می‌شنود، در این شب زیاد بر فرشتگان صلوات بفرستد تا تکلیفی را که آیۀ تحیّت (نساء - ۸۶) بر عهدۀ ما گذاشته به اندازه توانایی انجام داده باشد. □برای خواندن دعای درود بر حاملان عرش و فرشتگان مقرّب امام سجّاد علیه السّلام (دعای سوّم صحیفۀ سجادیه) @mohamad_hosein_tabatabaei
#خلوت آن وزیر از اندرون آواز داد کای مریدان از من این معلوم باد که مرا عیسی چنین پیغام کرد کز همه یاران و خویشان باش فرد روی در دیوار کن تنها نشین وز وجود خویش هم خلوت گزین بعد ازین دستوری گفتار نیست بعد ازین با گفت و گویم کار نیست الوداع ای دوستان من مرده‌ام رخت بر چارم فلک بر برده‌ام تا به زیر چرخ ناری چون حطب من نسوزم در عنا و در عطب پهلوی عیسی نشینم بعد ازین بر فراز آسمان چارمین سخت خاک‌آلود می‌آید سخن آب تیره شد سر چه بند کن تا خدایش باز صاف و خوش کند او که تیره کرد هم صافش کند صبر آرد آرزو را نه شتاب صبر کن والله اعلم بالصواب
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○مراقبه لیله الرغائب - صلوات بر فرشتگان○□ □عارف بالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در رابطه با لیله
□○الدعاء الثالث (وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی الصَّلَاةِ عَلَی حَمَلَةِ الْعَرْشِ وَ کُلِّ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ)○□ □اللَّهُمَّ وَ حَمَلَةُ عَرْشِکَ الَّذِینَ لَا یَفْتُرُونَ مِنْ تَسْبِیحِکَ ، وَ لَا یَسْأَمُونَ مِنْ تَقْدِیسِکَ ، وَ لَا یَسْتَحْسِرُونَ مِنْ عِبَادَتِکَ ، وَ لَا یُؤْثِرُونَ التَّقْصِیرَ عَلَی الْجِدِّ فِی أَمْرِکَ ، وَ لَا یَغْفُلُونَ عَنِ الْوَلَهِ إِلَیْکَ وَ إِسْرَافِیلُ صَاحِبُ الصُّورِ ، الشَّاخِصُ الَّذِی یَنْتَظِرُ مِنْکَ الْإِذْنَ ، وَ حُلُولَ الْأَمْرِ ، فَیُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعَی رَهَائِنِ الْقُبُورِ . وَ مِیکَائِیلُ ذُو الْجَاهِ عِنْدَکَ ، وَ الْمَکَانِ الرَّفِیعِ مِنْ طَاعَتِکَ . وَ جِبْرِیلُ الْأَمِینُ عَلَی وَحْیِکَ ، الْمُطَاعُ فِی أَهْلِ سَمَاوَاتِکَ ، الْمَکِینُ لَدَیْکَ ، الْمُقَرَّبُ عِنْدَکَ وَ الرُّوحُ الَّذِی هُوَ عَلَی مَلَائِکَةِ الْحُجُبِ . وَ الرُّوحُ الَّذِی هُوَ مِنْ أَمْرِکَ ، فَصَلِّ عَلَیْهِمْ ، وَ عَلَی الْمَلَائِکَةِ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِمْ مِنْ سُکَّانِ سَمَاوَاتِکَ ، وَ أَهْلِ الْأَمَانَةِ عَلَی رِسَالَاتِکَ وَ الَّذِینَ لَا تَدْخُلُهُمْ سَأْمَةٌ مِنْ دُءُوبٍ ، وَ لَا إِعْیَاءٌ مِنْ لُغُوبٍ وَ لَا فُتُورٌ ، وَ لَا تَشْغَلُهُمْ عَنْ تَسْبِیحِکَ الشَّهَوَاتُ ، وَ لَا یَقْطَعُهُمْ عَنْ تَعْظِیمِکَ سَهْوُ الْغَفَلَاتِ . الْخُشَّعُ الْأَبْصَارِ فَلَا یَرُومُونَ النَّظَرَ إِلَیْکَ ، النَّوَاکِسُ الْأَذْقَانِ ، الَّذِینَ قَدْ طَالَتْ رَغْبَتُهُمْ فِیمَا لَدَیْکَ ، الْمُسْتَهْتَرُونَ بِذِکْرِ آلَائِکَ ، وَ الْمُتَوَاضِعُونَ دُونَ عَظَمَتِکَ وَ جَلَالِ کِبْرِیَائِکَ وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ إِذَا نَظَرُوا إِلَی جَهَنَّمَ تَزْفِرُ عَلَی أَهْلِ مَعْصِیَتِکَ سُبْحَانَکَ مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِکَ . فَصَلِّ عَلَیْهِمْ وَ عَلَی الرَّوْحَانِیِّینَ مِنْ مَلَائِکَتِکَ ، وَ أَهْلِ الزُّلْفَةِ عِنْدَکَ ، وَ حُمَّالِ الْغَیْبِ إِلَی رُسُلِکَ ، وَ الْمُؤْتَمَنِینَ عَلَی وَحْیِکَ وَ قَبَائِلِ الْمَلَائِکَةِ الَّذِینَ اخْتَصَصْتَهُمْ لِنَفْسِکَ ، وَ أَغْنَیْتَهُمْ عَنِ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ بِتَقْدِیسِکَ ، وَ أَسْکَنْتَهُمْ بُطُونَ أَطْبَاقِ سَمَاوَاتِکَ . وَ الَّذِینَ عَلَی أَرْجَائِهَا إِذَا نَزَلَ الْأَمْرُ بِتَمَامِ وَعْدِکَ وَ خُزَّانِ الْمَطَرِ وَ زَوَاجِرِ السَّحَابِ وَ الَّذِی بِصَوْتِ زَجْرِهِ یُسْمَعُ زَجَلُ الرُّعُودِ ، وَ إِذَا سَبَحَتْ بِهِ حَفِیفَةُ السَّحَابِ الْتَمَعَتْ صَوَاعِقُ الْبُرُوقِ . وَ مُشَیِّعِی الثَّلْجِ وَ الْبَرَدِ ، وَ الْهَابِطِینَ مَعَ قَطْرِ الْمَطَرِ إِذَا نَزَلَ ، وَ الْقُوَّامِ عَلَی خَزَائِنِ الرِّیَاحِ ، وَ الْمُوَکَّلِینَ بِالْجِبَالِ فَلَا تَزُولُ وَ الَّذِینَ عَرَّفْتَهُمْ مَثَاقِیلَ الْمِیَاهِ ، وَ کَیْلَ مَا تَحْوِیهِ لَوَاعِجُ الْأَمْطَارِ وَ عَوَالِجُهَا وَ رُسُلِکَ مِنَ الْمَلَائِکَةِ إِلَی أَهْلِ الْأَرْضِ بِمَکْرُوهِ مَا یَنْزِلُ مِنَ الْبَلَاءِ وَ مَحْبُوبِ الرَّخَاءِ وَ السَّفَرَةِ الْکِرَامِ الْبَرَرَةِ ، وَ الْحَفَظَةِ الْکِرَامِ الْکَاتِبِینَ ، وَ مَلَکِ الْمَوْتِ وَ أَعْوَانِهِ ، وَ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ ، وَ رُومَانَ فَتَّانِ الْقُبُورِ ، وَ الطَّائِفِینَ بِالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ ، وَ مَالِکٍ ، وَ الْخَزَنَةِ ، وَ رِضْوَانَ ، وَ سَدَنَةِ الْجِنَانِ . وَ الَّذِینَ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ ، وَ یَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ وَ الزَّبَانِیَةِ الَّذِینَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ ابْتَدَرُوهُ سِرَاعاً ، وَ لَمْ یُنْظِرُوهُ . وَ مَنْ أَوْهَمْنَا ذِکْرَهُ ، وَ لَمْ نَعْلَمْ مَکَانَهُ مِنْکَ ، و بِأَیِّ أَمْرٍ وَکَّلْتَهُ . وَ سُکَّانِ الْهَوَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ الْمَاءِ وَ مَنْ مِنْهُمْ عَلَی الْخَلْقِ فَصَلِّ عَلَیْهِمْ یَومَ یَأْتِی کُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَ شَهِیدٌ وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ صَلَاةً تَزِیدُهُمْ کَرَامَةً عَلَی کَرَامَتِهِمْ وَ طَهَارَةً عَلَی طَهَارَتِهِمْ اللَّهُمَّ وَ إِذَا صَلَّیْتَ عَلَی مَلَائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ وَ بَلَّغْتَهُمْ صَلَاتَنَا عَلَیْهِمْ فَصَلِّ عَلَیْنَا بِمَا فَتَحْتَ لَنَا مِنْ حُسْنِ الْقَوْلِ فِیهِمْ ، إِنَّکَ جَوَادٌ کَرِیمٌ . @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○الدعاء الثالث #صحیفه_سجادیه (وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی الصَّلَاةِ عَلَی حَمَ
□نیایش سوم _سجادیه از دعاهای آن حضرت است در درود بر حاملان عرش و هر ملک مقرب دیگر○□ □بار خدایا ، درود بفرست بر حاملان عرش خود ، فرشتگانی که در تسبیح تو سستی نپذیرند و از تقدیس تو ملال نگیرند و از پرستش تودر نمانند و فرمانبرداری تو را آن گونه به جد در ایستند که چشم بر هم زدنی کوتاهی نورزند و از عشق و شیفتگی تو ذره ای غفلت نکنند . بار خدایا ، درود بفرست بر اسرافیل ، آن فرشته صاحب صور که چشم گشوده منتظر فرمان توست ، تا در صور خود بدمد و خفتگان گور رابرانگیزاند . بار خدایا ، درود بفرست بر میکائیل ، آن فرشته ای که در نزد تواش مقامی ارجمند است و در فرمانبرداری تواش مکانتی رفیع . بار خدایا ، درود بفرست بر جبرئیل ، آن فرشته ای که امین وحی توست و ساکنان آسمانهایت را مطاع است و در آستان تواش مرتبتی عظیم است و خود مقرب درگاه توست . و درود بفرست ، بر روح ، آن فرشته ای که فرمانروای فرشتگان مأمور بر حجابهاست ، و بر روح که از عالم امر توست . بر آنها درود بفرست و برفرشتگانی که فروتر از آنهایند : آنان که ساکنان آسمانهای تواند و امینان رسالتهای تو . هر چه کوشش کنند ، خستگی بر خود نبینند و هر چه تحمل رنج کنند ، درماندگی و سستی نپذیرند . خواهشهای دل از تسبیح تو بازشان ندارد و سهوها و غفلتها ازتعظیم تو رویگردانشان نسازد . از خشوع دیده بر هم نهاده اند و یارای نگریستن در تو را ندارند . سر فرو داشته اند و رغبتشان به چیزهایی که درنزد توست بسیار است . همه آزمندیشان یاد نعیم توست و در برابرعظمت تو و جلال کبریای تو به تواضع سر به زیر افکنده اند . و چون به لهیب دوزخ تو بنگرند و نهیبش را بر گنهکاران بشنوند ، گویند که پروردگارا منزهی تو ، تو را آنچنان که سزاوار پرستش توست نپرستیده ایم . خداوندا ، بر ایشان درود بفرست و بر ملائکه رحمت خویش ، و آنان که مقرب درگاه تواند ، و آنها که حاملان غیب به پیامبران تواند ، و آنان که امینان وحی تواند ، و بر فرشتگانی که خاص خود گردانیده ای و به تقدیس خود از خوردن و آشامیدنشان بی نیاز ساخته ای و در درون طبقات آسمانهایت جای داده ای . و درود بفرست بر آن گروه ازفرشتگان که در اطراف آسمانها ایستاده اند ، آن هنگام که فرمان اتمام وعده خداوندی فرا رسد . درود بفرست بر خازنان باران و روان کنندگان ابرها که چون برابرها بانگ زنند ، آواز تندرها به گوش رسد و چون ابرها از آن نهیب به راه افتند ، آذرخشها از درونشان بدرخشد . و بر آن فرشتگان که دانه های برف و تگرگ را از پی می آیند و با هر قطره باران که فرو می شود ، فرودمی آیند . و بر آن فرشتگان که نگهبانان خزاین بادهایند و آنان که موکلان بر کوههایند تا فرو نریزند و آن فرشتگان که میزان و مقدار آبها وپیمانه بارانها را به ایشان آموخته ای . درود بفرست بر آن فرشتگان که رسولان تو به ساکنان زمینند : یا بلایی ناخوش فرو می آورند یا آسایشی خوش . و آن سفیران گرانقدرنیکوکار و آن بزرگواران که نویسنده و نگهدارنده اعمال ما هستند . ودرود بفرست بر فرشته مرگ و یارانش و نکیر و منکر و رومان (۱) که آزماینده ساکنان گورهاست . و آن فرشتگان که بر گرد بیت المعمور (۲) طواف می کنند . و بر مالک و خازنان دوزخ و بر رضوان و خادمان بهشت . و بر فرشتگانی که از فرمان خدای سر بر نمی تابند و هر چه فرمان یابندهمان کنند . درود فرست بر آن فرشتگان که به ما می گویند : «سلام بر شما به خاطر آن همه شکیبایی که ورزیده اید . سرای آخرت چه سرایی نیکوست . » (۳) و درود فرست بر فرشتگان زبانی (۴) که چون فرمانشان رسد که«بگیریدش و در زنجیرش کشید و به دوزخش در افکنید» (۵) ، بی درنگ وبی آنکه مهلتش دهند ، او را فروگیرند . و درود فرست بر فرشتگانی که نام آنها در وهم ما نگنجید و مقام ومرتبت آنها را در نزد تو ندانستیم و ندانستیم به چه کاری مأمورند . و درود بفرست بر فرشتگان ساکن هوا و زمین و آب و آنها که برآفریدگان گماشته اند . بار خدایا ، بر آنان درود بفرست در روزی که هر کس آید با اوفرشته ای است که می راندش و فرشته ای است که بر اعمال او گواهی می دهد . بار خدایا ، بر آنان درود بفرست ، آن سان درودی که بر کرامت وپاکیشان ، کرامت و پاکی دیگر افزاید . بار خدایا ، در آن هنگام که بر فرشتگان و رسولانت درود می فرستی و درود ما نیز به آنان می رسانی ، به آنکه زبان ما به ثنای ایشان گشاده ای بر ما نیز رحمت فرست . انک جواد کریم . @mohamad_hosein_tabatabaei
۴۲ □اینکه در روایت داریم مثلا حضرت آدم ۲۰ حرف از اسم اعظم را در خود ظهور داد، اسم اعظم همین نور واحد است، همان است که حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمود نَحْنُ وَالله الأسْماءُ الحُسنی چون الأسْماءُ الحُسنی که عبارت از همه‌ی اسماء است، در واقع همان اسم اعظم است. این اسماء تمام شدنی نیستند. در هر برهه‌ای از زمان، انبیاء الهی تعدادی متفاوت از این اسماء را ظهور داده‌اند؛ اینکه حضرت سلیمان یا حضرت آدم اسماء بیشتری را مثلا نسبت به حضرت عیسی ظهور داده‌اند به معنای این نیست که مثلا مقام آدم یا سلیمان بالاتر از عیسی هستند، اسماء مراتب دارند، برخی از اسماء امام دیگر اسماء هستند؛ ما اسماء جزئی، اسماء کلی، اسماء سبعه، اسماء اربعه و... داریم. برخی از اسماء مثل الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۴ رکن کعبه هستند که در بین اسماءالله اوتاد هستند، ۷ اسم داریم که ائمه سبعه اسماءالله هستند، حیّ، عالم، مرید، قادر، سمیع، بصیر و متکلمّ. قبله‌ی همه‌ی اسماءالله، این ۷ اسم و ۴ اسم و اسم شریف الله است، الله نیز اسم اعظم است. آنجا که می‌گوید حضرت سلیمان ۷ حرف و حضرت عیسی ۲ حرف را ظهور داده‌اند، نشان می‌دهد که حضرت سلیمان ۷ حرف از اسماء جزئیه را دارا بود اما حضرت عیسی ۲ اسم داشت که یکی از آن دو اسم، اسم الحَیّ بود که همین یک اسم برابر است با اسمائی! باید به این نکته‌ی مهم نیز اشاره کنم که تمامی انبیاء مقیداً دارای اسم بودند؛ هیچ پیغمبری، هیچ اسمی را به صورت اطلاقی دارا نبوده است. اگر یک پیغمبر، یک اسم را به شکل اطلاقی دارا باشد، تمام اسماء را دارا خواهد بود، اسماء در مرتبه‌ی اعلا، عین هم هستند و بینونتی ندارند، تنها در مرتبه‌ی فعل است که اسماء متفاوتند. □ائمه‌ی اطهار علیهم السلام، این نور واحد را به صورت اتمّ در خودشان ظهور دادند. اگر دقیق تر بگوییم، این ۱۴ هیکل بشریه‌ی نوریه که ۱۴۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده‌اند، توانستند در معراج انسانی شان به مقام آن نور واحد برسند و تمام اسماء حسنی را به نحو اتمّ در خودشان پیاده کنند. فقط ۱۴ نفر به این مقام رسیده‌اند و توانسته‌اند الله را آنگونه که هست، آیینه‌ی تمام نما باشند. اهل‌بیت علیهم السلام آیینه‌ی تمام نمای خدا چه فعلاً و چه اسماً و صفاتاً هستند... ○اسد الله در وجود آمد ○آنچه در پس پرده بود آمد □در روایتی داریم که وقتی حضرت آدم خلق شد، اشباح مقدسه‌ای را در عالم معنا دید. حق متعال می‌فرماید هنگامی که آدم را خلق کردم، اشباح نوریه را از بالاترین مرتبه‌ی عرش به ظَهر حضرت آدم انتقال دادم. در این روایت، از اشباح سخن گفته شده نه از خود این حقیقت، نه از حقیقت اهل‌بیت، نه از ذات ایشان، نه از نور واحد! این اشباح، همان اشباح اهل‌بیت علیهم السلام است که به ظَهر آدم منتقل شدند. این ظهر دو معنا دارد. یکی از معانی این است که این اشباح در حقیقت آدم ظهور پیدا کردند، یعنی محل ظهور شبح نور واحد، حقیقت آدم است. یعنی انسان تا آدم نشود، اشباح نوریه اهل‌بیت علیهم السلام در حقیقت او تجلی نمی‌کنند لذا اشباح برای مخلوق نیست، برای ملائکةالله نیست. نه اشباح اهل‌بیت بلکه جلوه‌ای از اهل‌بیت علیهم السلام، رشحه‌ای از رشحات نور اهل‌بیت در عالَم ظهور کرده است... لذا آمده است که تا آخرالزمان، کل عالم محل ظهور تنها ۲ حرف از اسم اعظم است. فقط هیکل انسان است که قابلیت این را دارد که این شبح و حقیقت اهل‌بیت علیهم السلام را در ظهر خودش، یعنی در جان خودش تجلی دهد.
□●برشی از یک کتاب ●□ □در وسعت جهانی که غربی ها آن را نامیده اند ، به جز ایران ، حتی یک کشور و یا انقلاب دیگر وجود ندارد که بعد از تاسیس نظام حکومتی ، در برابر ضرورت لزوماً متوجه به جناح غرب زدگان و وابستگان به تفکر اجنبی نشده باشد . با علم به این تجربه تاریخی است که بنی صدر و قطب زاده و دکتر یزدی ... خود را برای قبضه رئوس مدیریت ها در حکومت جمهوری اسلامی محق می دانستند و حتی به نقل از مرحوم شریعتی ، بنی صدر از سال ها پیش از پیروزی انقلاب خود را به عنوان اولین رئیس جمهور ایران معرفی می کرده است . اگر ضرورت توسعه اقتصادی به شیوه های معمول در جهان اصل انگاشته شود ، آن گاه دیگر چاره ای نیست جز آن که شیرازه کار به دست کسانی سپرده شود که دست یابی به این آرمان را می شناسند و لاجرم انقلاب روی به خواهد آورد . تنها استثنای موجود در جهان انقلاب اسلامی ایران است و در این جا نیز از میان عواملی که ما را تا به امروز از خطر لغزیدن در محفوظ داشته اند ، دو عامل ، یکی درونی (رهبری حضرت امام خمینی) و دیگری بیرونی (جنگ تحمیلی) ، بیش تر از سایرین دارای اهمیت هستند . □●آغازی بر یک پایان ، مرتضی آوینی ، ص ۳۶●□ @mohamad_hosein_tabatabaei