eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀میلاد مسعود ولی الله الاعظم، حضرت شاهزاده علی بن الحسین الاکبر علیهما‌السلام مبارک و فرخنده باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀حضرت علی اکبر علیه السّلام این جوان برومند، عارف، مستغرق در بحر الوهیت که گوشه هایی را کرارا در مورد شخصیت بزرگوارشان اشاره کردیم در روز یازدهم ماه شعبان به دنیا آمدند. 🍀در یکی از زیارت های حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام وقتی که به زیارت حضرت علی اکبر می رسیم می بینیم آنجا بر عصمت حضرت علی اکبر علیه السلام تصریح شده، می گوید خدا او را از اهل بیتی قرار داد که◇«اذهب الله عنهم الرّجس و طهّرهم تطهیرا»◇ حضرت علی اکبر علیه السلام به مقام عصمت نائل بود. 🍀در آن جمله ای که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در مورد او فرمودند نیز به مقام والای حضرت اشاره می شود. وقتی علی اکبر برای آخرین وداع به خیمه ها رفت و از اهل خیام خداحافظی کرد، دختر بچه های سه چهار ساله آمدند راه را بر بستند، دست به دست هم دادند، زنجیره ای درست کردند تا جلوی علی اکبر را بگیرند و نگذارند که به میدان برود. حضرت علی اکبر متحیر مانده بودند که چه کنند. از یک طرف با همۀ وجود شائق لقاء و دیدار حقّ متعال و شائق رفتن به میدان جانبازی در راه اباعبدالله بود، از طرف دیگر هم نمی خواست دل این دختر بچه های کوچکی که داغ یتیمی بر دل آنها و بر چهرۀ آنها نشسته را بشکند. لذا حالت اضطرار پیدا کردند. وقتی اباعبدالله الحسین علیه السلام از دور این حالت حضرت علی اکبر را مشاهده کردند به این دختر بچه ها خطاب کردند: ◇«دعینهوا، فانّه ممسوسٌ بذات الله»◇ 🍀او را رها کنید، راه را بر او بگشایید، بگذارید علی اکبر بیاید و به میدان برود، چراکه علی اکبر ممسوس به ذات الله است. این تعبیری است که در روایات فقط در مورد خود حضرت امیرالمومنین علیه السلام آمده! خیلی مقام بلندی است! 🍀به هر حال میلاد حضرت علی اکبر علیه السّلام در روز یازدهم شعبان سال ۳۳ هجری قمری ثبت شده است. میلاد این فرزند برومند اباعبدالله الحسین علیه السلام را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم و همۀ ارادتمندان اباعبدالله الحسین علیه السلام و همۀ عاشقان حضرت علی اکبر علیه السلام تهنیت عرض می کنم. □○استاد مهدی طيب _ جلسه ۱۶ تیر۹۰○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله فرمود: «إِنَّهُ لَيُغَانُ عَلَي قَلْبِي وَ إِنِّي لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِي كُلِّ يَوْمٍ سَبْعِينَ مَرَّةً» قلب مرا غباری می‌گیرد و من هر روز هفتاد مرتبه استغفار می‌کنم. توجه به اسماء و صفات الهی برای پیامبر غبار بود. ازاله‌ی زوائد کنایه از زدودن غبار اسماء الله است. تلبس به اسماء و صفات حسنای الهی برای پیامبران و اولیاء کمال است اما رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمود توجه به اسماء الله باعث مه آلودگی و لیغان دل من می‌شود. وقتی که حضرت علیه السلام فرمود «يَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِي» این عطش، عطش بی‌حدی بود؛ یعنی من نیز می‌خواهم از حجاب اسماء بگذرم... 🍀کتاب ، ص ۸۰🍀
▪️در بسياری از ماها اين آلودگی هست كه می گوییم «لو لا فلان لهلكتُ» يا اول خدا دوم اين شرك خفیّ است. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود عقل را عقل گفتند برای اينكه زانوهای شتر جموح و چموش شهوت و غضب و وهم و خيال را عقال می کند. اگر آدم عادت بكند هر حرفی را بزند و هر حرفی را بشنود ديگر در نماز ندارد، همه اين خاطرات جمع می شود تا يك وقت حمله بكنند و آن حالت است. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در بيان نورانی امام سجاد است كه اَنَ الرَّاحِلَ اِلَيْكَ قَريبُ الْمَسافَةِ، اگر كسی بخواهد به طرف خدا برود، راه باز و نزديک است. تنها چيزی که قفل اين در است ماست. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️منجی‌باوری در مذاهب و مسالک معنوی غیرآسمانی◾️ ▪️در مذاهب متعدّد هندی که کتاب‌های مقدّسشان منشأ آس
◾️منجی‌باوری در ادیان آسمانی قبل از اسلام◾️ ▪️بشارت ظهور یک منجی که تمام رنج‌ها و سختی‌ها را از بین ببرد و جهان را از عدل و داد سرشار کند، مختصّ اسلام و کتاب آسمانی قرآن نیست. ادیان آسمانی دیگر نیز از ظهور یک منجی برای برپاداشتن قسط و داد خبر داده‌اند. اعتقاد به یک نجات‌بخش در پایان تاریخ در همه‌ی ادیان آسمانی وجود دارد. ▪️در کتاب‌های ادیان بزرگ الهی مثل تورات و انجیل و نیز کتب و رسالات ملحق به آنها، در عین تغییراتی که دست بشر در آنها ایجاد کرده، هنوز نشانه‌های اعتقاد به منجی آخرالزّمان آشکار است. ▪️در اندیشه‌ی الهی و در حوزه‌ی باورها و اعتقادات ادیان آسمانی، بعد از اصل وجود خدای متعال و باور به معاد و جهانِ پس از مرگ و اعتقاد به نبوّت و نیاز انسان به پیامبران آسمانی، مسأله‌ی باور به منجی آخرالزّمان به عنوان چهارمین اصل، مورد اتّفاق است. ▪️همان طور که هیچ دین آسمانی بدون آموزه‌های خداشناسی وجود ندارد؛ هیچ آیین الهی‌یی بدون سخن گفتن از معاد مطرح نیست و هیچ مکتب آسمانی‌یی بدون بحث نبوّت وجود ندارد؛ هیچ‌یک از ادیان الهی را که امروز در جهان پیروانی دارند نمی‌توان یافت که باور به مسئله‌ی منجی آخرالزّمان در آن مطرح نباشد. ▪️بین ادیان آسمانی گر چه در سایر اعتقادات ممکن است اختلاف وجود داشته باشد؛ امّا در این چهار اصل که اشاره شد، اتّفاق نظر وجود دارد. ▪️همه‌ی ادیان رایج در بین بشر امروز که ریشه‌ی آسمانی دارند؛ ولو در گذر زمان از یک سو دست تحریف متون مقدّس آنها را از اصالت و خلوص خود خارج کرده باشد و از سوی دیگر رشد ظرفیت درک معارف در بشر و رشد ظرفیت انسان در زمینه‌ی التزامِ به قواعد، انسان‌ها را نیازمندِ دین کامل‌تری کرده باشد و لذا پس از آنها، دین و کتاب آسمانی دیگری آمده باشد؛ علی‌رغم این دو نکته؛ بحث منجی آخرالزّمان همراه بحث‌های توحید، معاد و نبوّت، در متون مقدّس آن ادیان با صراحت و روشنی به چشم می‌خورد. ▪️به چند نمونه از این موارد اشاره می‌کنیم تا روشن شود از منجی آخرالزّمان چه تصوّری در ادیان دیگر وجود دارد و این تصوّر تا چه اندازه بر عقائد اسلامی منطبق است... ادامه دارد.... ◾️جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۴ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حکیمی ‎از محلّی عبور می‎کرد که استخوان‎های جمجمه‎ی سر زیادی در آن بود. به نوکرش گفت: یکی از آنها را بردار و ریگی در داخل سوراخ گوشش بینداز. سوراخ گوش مسدود بود و سنگ داخل نشد. به او گفت: این به درد نمی‎خورد، بینداز و جمجمه‎ی دیگری بردار و در گوشش ریگی بینداز. ریگ از یک سوراخ داخل شد و از سوراخ گوش دیگر بیرون افتاد. به نوکرش گفت: ا‌ین هم به درد نمی‎خورد، بینداز و یک جمجمه‌ی دیگر بردار و در گوشش ریگی بینداز. ریگ از سوراخ گوش داخل شد و بیرون نیامد. حکیم گفت: این به درد می‎خورد. آن را بردار ببریم. اشخاص هم در برابر سخنان حکمت آمیز به همین سه دسته تقسیم می‎شوند و تنها گروه سوم به درد می‌خورند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز روزهای پنج‌شنبه ماه شعبان◾️ ▪️در هر پنج‌شنبۀ ماه شعبان دو ركعت نماز بجا آورد، در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحید» صد مرتبه : ▪️صد مرتبه صلوات بفرستد ▪️تا حق تعالى هر حاجتى‏ كه در امر دين و دنيا دارد، روا كند. @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀یازدهم شعبان میلاد حضرت علی اکبر علیه السّلام و روز جوان🍀 🍀چقدر شایسته و زیباست كه این روز را روز جوان نام نهاده‌اند. اميدواریم حضرت علی اكبر الگویی براى همه باشند، هم كسانی كه از نظر سنی جوان هستند و هم كسانی كه دل و روحشان جوان است. 🍀اهل دل، هرگز پير نمی‌شوند. شاید پيكرشان فرسوده، موهایشان سفيد و قدّشان خميده شود، امّا این به معنى پير شدن نيست و طراوت و شادابى جوانی هميشه در روح و جان آنهاست. 🍀میلاد دردانه ات مبارک ای سرفراز به نی نشسته🍀
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 18 - 10، سوره آل عمران، قسمت اول ، بخش اول ● بیان آیات در سابق گفتيم : مسلمانان در روزهائ
آیات 18-10، آل عمران ، قسمت اول بخش دوم ⚫️ آهنگ و غرض کلی این آیات و ارتباط آنها با آیات قبل آیات قبل ، از آنجا که فرمود: (( هو الذی آنرا علیک الکتاب ان اللّه لا يخلف الميعاد)) اشاره اى بود به منافقين ، و آنهائى كه دلهايشان مبتلا به زيغ و انحراف بود، و مسلمانان را دعوت مى كرد به اينكه در آنچه از معارف دينى درك كرده اند ثبات قدم به خرج دهند. و در آنچه هم درك نكرده اند و بر ايشان مشتبه است ايمان و تسليم داشته باشند، هر چند كه كنه و حقيقت آن را نفهميده باشند، و خاطر نشان مى ساخت كه هر فتنه اى گريبان مسلمين را بگيرد و نظام سعادتشان را مختل سازد از ناحيه پيروى متشابهات ، و تأويل كردن آيات خدا است ، كه اگر چنين كنند دينى كه براى هدايت آنان نازل شده ، همان دين ، وسيله ضلالت و بدبختيشان مى شود، و اجتماعشان مبدل به افتراق شده و نظامشان مختل مى گردد. و اما در اين آيات به بيان حال مشركين و كفار پرداخته و مى فرمايد: بزودى شكست خواهند خورد و نمى توانند خداى را به ستوه بياورند، و در طغيان خود پيروز نمى شوند. آنگاه علت اين معنا را ذكر نموده و مى فرمايد: ((علت ضلالت آنان و مشتبه شدن امر بر ايشان اين است كه لذائذ دنيا در نظرشان جلوه كرده ، و چنين خيال كرده اند كه مال و اولادى كه نصيبشان شده مى تواند از خداى سبحان بى نيازشان سازد، و در اين پندارشان سخت اشتباه نمودند، زيرا خداى سبحان غالب بر امر خويش است ، و اگر مال و اولاد و نظائر اينها مى توانست كسى را ذره اى و لحظه اى بى نياز از خدا سازد، فرعونيان و امتهاى ستمگر صاحب شوكت و قدرت ، آنان را بى نياز مى ساخت ولى خدا گريبان آنان را به جرم گناهانشان بگرفت ، و هلاكشان كرد، اين ياغيان نيز همان سرنوشت را در پى خواهند داشت ، و بزودى گرفتار خواهند شد. پس بر مؤمنين واجب است كه از خدا بترسند، و از اينگونه لذائذ مادى پروا داشته باشند، تا به اين وسيله به سعادت دنيا و ثواب آخرت و رضوان پروردگارشان نائل آيند)). بنابراين بيان ، آيات مورد بحث همانطور كه از مضامينش پيداست متعرض حال كفار است ، همچنان كه آيات بعد از اين چند آيه ، متعرض ‍ حال اهل كتاب از يهود و نصارا است ، كه بزودى بيانش مى آيد ان شاء اللّه . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 139 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□این ماه برای سالک إلی اللّه بسیار با ارزش است. یکی از شبهای قدر در این ماه می باشد و کسی در آن متولد شده که خداوند بواسطه او وعده پیروزی به تمامی دوستان، پیامبران و برگزیدگانش - از زمانی که پدر ما حضرت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) در زمین ساکن شده - داده است. و وعده داده، بوسیله او، بعد از پر شدن زمین از ظلم و جور، آن را پر از قسط و عدل نماید - که در جای خود بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت. و از مقام آن همین بس که ماه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بوده و حضرتش صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند:«شعبان شهری، رحم اللّه من اعاننی علی شهری، شعبان ماه من است، خداوند کسی را که مرا در ماهم یاری کند، بیامرزد». کسی که از این دعوت بزرگ آگاه شود، باید بکوشد که از دعوت شدگان این دعوت گردد. این جانشین و برادر او امیر المؤمنین علیه السّلام است که می فرماید:«ما فاتنی صوم شعبان مذ سمعت منادی رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ینادی فی شعبان، فلن یفوتنی ایام حیاتی ان شاء اللّه، از زمانی که ندای منادی رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را که برای روزه این ماه ندا می کرد شنیدم، هیچگاه روزه این ماه را از دست نداده و در تمام عمرم آن را از دست نخواهم داد، اگر خدا بخواهد.» این درباره روزه این ماه بود، و می توان کمک به آن حضرت صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را از جهات دیگر مانند نماز، صدقه، مناجات و تمام کارهای خیر با روزه این ماه مقایسه نمود. @mohamad_hosein_tabatabaei