کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●دعای امام سجاد علیه السلام در #شب_بیست_و_هفتم - قسمت اول●■ ■دعا
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت دوم●■
■اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافی عَن دارِ الغُرورِ
وَالإنابَةَ إلى دارِ الخُلودِ
وَالاستِعدادِ لِلمَوتِ قَبلَ حُلولِ الفَوتِ■
■۲-وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛
■خدایا به ما روزی کن که به خانه ی جاودانگی و حقیقت ماندگار هستی روی آوریم؛ به آن هست پایدار، آنجا که بویی از نیستی در آن نیست؛ دار القرار و دار البقاء است.
■خدایا چنان کن که رویکردمان به سمت آخرت و حقایق ماندگار عالم باشد و این جلوه های فریبنده ما را بیراه نکند. حقایق گرانبها و گوهرهای ارزشمند عالم هستی هدف ما شود.
■آن عرصه ای که خدای متعال در آن تجلّی تام می کند، عرصه ی قیامت، جهتگیری و آرمان ما باشد. به باطن راه پیدا کنیم؛ به باطنی که حقیقت است؛ نه این ظاهری که فریبنده و دروغین است. به هرچه ماندگار است روی آوریم و از هرچه گذراست، بگذریم.
■لفظ گذرا هم با ارفاق و تسامح است. دنیا نیست؛ نه اینکه هست و روزی میگذرد و از بین می رود.
كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ ؛ نفرمود فانی خواهد شد؛ هماکنون فانی است.
■هم موت و هم فنا اکنون وجود دارد. همین الآن در موتیم، امّا حواسمان پرت است؛ خوابیم و نمی بینیم.
■خداوند به پیامبرش فرمود: اِنَّكَ مَيِّتٌ وَ اِنَّهُم مَيِّتُونَ ؛ نفرمود در آینده خواهی مرد؛ بلکه اکنون مردهای؛ دیگران هم مردهاند؛ ولی #موت را در وجود خود پیدا نکردند. بههمین ترتیب كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ، یعنی همهچیز در این عالم، همین الآن فانی است و هستی ندارد. این جنبه های ناپایدار فقط نمود و جلوه ای دارند؛ وجودی ندارند.
■خدایا به ما روزی کن، فریب این جلوه ها را نخوریم و به آن هست پایدار و جاودان رو کنیم؛ به آنچه واقعاً هست؛ وَ يَبقىٰ وَجهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ اْلاِكرامِ ؛ تنها وجه پروردگارت که دارای جلال و اکرام است، باقی است.
■آن هستی که نیست به آن راه ندارد. دنیا، نیستی است که اصلاً هست به آن راه ندارد. و راه بین دنیا و آخرت، برزخ، آمیزه ای از هست و نیست است. #دنیا، نیستِ صرف و #آخرت، هستِ صرف است.
■خدایا به ما توفیق ده هدفمان را، آن هستِ صرف و پایدار، آن هستِ جاودان و باقی قرار دهیم؛ نه این جلوه ی فانی و هیچ محض.
■●در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ٢٧ مهر ٨٥●■
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم
#موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
●بازخر ما را از این نفس پلید
●کاردش تا استخوان ما رسید!
■●این غرایز حیوانی که میبایست در اختیار "من ایده آل" قرار بگیرد، روح ما را خریداری کرده و کارد برّان خود را تا اعماقِ استخوانِ موجودیتِ ما فرو برده است. کیست که بتواند چنگال های نفس درنده را از روح و عقل و وجدان ما بیرون آورد؟ جز تو ای خدای توانا!...
■●استاد #علامه_جعفری●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●همانطور که حضرت آقا (علامه حسن زاده )خودشان فرمودند که وقتی به ایشان گفتند از حضرت امام هشتم ( علیه السلام ) یک حاجت بخواهید ، عرض کرد من علم می خواهم
و شما هم باید در وادی مقدس حضرت ایشان ، خیلی حواستان را جمع کنید و افکارتان را خیلی حساب شده در ذهن تطوّر بدهید که گردنه های خیلی سنگین پیش می آید و هرگز آقا را برای دنیا و حتی برای آخرتتان نخواهید ، بلکه آقا را به این خاطر بخواهید که به کمال برسید و به حقّ راه پیدا کنید تا تعلّقات عقلی و هیمان شهودیِ جمالِ مطلقِ حقّ به ما دست بدهد و دیده ی راست بین پیدا کنیم که اگر غیر از این باشد ، همه ره افسانه پیمودن است.
■● #شرح_دروس_معرفت_نفس
استادصمدی آملی حفظه الله●■(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●همانطور که حضرت آقا (علامه حسن زاده )خودشان فرمودند که وقتی به ایشان گفتند از حضرت امام هشتم ( علی
■●اینکه می گوید من رفتم و آقا دعا کرد و مریضم خوب شد باید گفت این آقایی که تو رفتی تا مریض تو را درست کند ، آن آقا نیست بلکه آقا چیز دیگری است . چون آقا مراتب زیادی دارد و این کسی که تو دنبالش هستی ، آن نیست
اینکه حضرت امیر ( علیه السلام ) شب ها سر در چاه می گذاشتند و گریه می کردند به این خاطر بود که حضرت امیر ( علیه السلام ) می خواست کسی را پیدا کند که این علوم حقیقی را در جانشان بریزد و چون هیچ کس را نداشت ناراحت بودند.
■● #شرح_دروس_معرفت_نفس
استادصمدی آملی حفظه الله●■(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●سیرۀ رسول خدا صلّی الله علیه وآله در دهۀ آخر ماه رمضان●■
■إنَّ رَسولَاللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ وَسَلَّمْ كانَ يَطْوى فِراشَهُ وَ يَشُدُّ مِئْزَرَهُ فى الْعَشْرِ الْأَواخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ.
■«حضرت رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم در ده روز آخر ماه رمضان بستر خود را جمع نموده و مئزر و دامان خويش را محكم بسته و به عبادت مشغول مى گشتند.»
■●«بحار الانوار» ج ۹۴ ص ۱۰●■
#ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●علّامه مجلسی(ره) با بِحارش دین و مذهب را زنده کرد!
کوچک شمردن زحمات علامه مجلسی در تالیف #بحارالانوار ، نشانهٔ جهالت است... ( #آیت_الله_وحید_خراسانی)
■●۲۷ ماه رمضان؛
وفات علامه مجلسی (رَحِمَهُ الله)●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#دو_علامت_جامعه_زنده
■●در گرفتاری هايى كه امروز براى اسلام هست، مثلًا در همين گرفتارى فلسطين، ما و شما چقدر همدردى داريم؟ واقعاً احساس همدردى ما چيست؟ اگر نباشد، به قول پيغمبر اكرم ما مسلمان نيستيم:
■●«مثَلُ المؤمنينَ فى تَوادّهِم و تراحُمِهِم و تعاطُفِهِم مثَلُ الجسدِ إذا اشتَكى منه عضوٌ تَداعى له سائرُ الجسدِ بالسَّهَرِ و الحُمّى»
■●مىفرماید تمام اين پيكر بىخوابی به سرش مىزند، استراحت و آسايش از او گرفته مىشود؛ يعنى آنقدر به تكاپو مىافتد كه ديگر خوابش نمىبرد.
اين جمله از پيغمبر اكرم بود كه نشانهاى از حيات را به دست مىدهد.
■●همچنين پيغمبر اكرم فرمود: «مَن سمِعَ رَجُلًا يُنادى يا لَلْمسلمينَ فلم يُجِبْهُ فليس بمسلم». هركسى كه بشنود مردى استغاثه مىكند و مسلمانان را به كمك مىطلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد، در منطق من او مسلمان نيست. كسى كه بستگى و پيوستگى او با برادران مسلمانش اين قدر نباشد، او مسلمان نيست. اين هم يك علامت ديگر.
■●استاد شهید مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص۲۵●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
□دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان□
□اَللَّـهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ فَضْلَ لَيْلَةِالْقَدْرِ، وَصَيِّرْ اُمُوري فيهِ مِنَ الْعُسْرِ اِلَی الْيُسْرِ، وَاقْبَلْ مَعاذيری، وَحُطَّ عَنّیِ الذَّنْبَ وَالْوِزْرَ، يا رَؤُفاً بِعِبادِهِ الصّالِحينَ.
□خدایا در این روز فضیلت شب قدر را روزیام ساز، و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان، و پوزشهایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گردهام بریز، ای مهربان به بندگان صالح.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ ارْزُقْنی ف
#شرح_دعاے_روز_بیست_و_هفتم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□
□اللَّهُمَّ ارْزُقْنِے فِیهِ فَضْلَ لَیلَةِ الْقَدْرِ
اے خدا در این روز فضیلت لیلة القدر را نصیب من گردان؛
□بعض اهل تحقیق با استناد بہ این دعا احتمال مے دهند ڪہ شب بیست و هفتم شب قدر باشد؛ دربارہ شب قدر اختلاف است بہ طورے ڪہ اهل تشیع بین سہ شب نوزدهم، بیست و یڪم و بیست و سوم، شب بیست و سوم را مهمتر از دو شب دیگر مے دانند و احتمال قوے مے دهند ڪہ شب قدر، شب بیست و سوم باشد لذاست ڪہ در شب نوزدہ و بیست و یڪم یڪ غسل مستحبے دارد و شب بیست و سوم دو غسل مستحبے دارد، یڪے در اول شب و دیگرے در آخر شب، همچنین در شب بیست و سوم سورہ هاے روم و عنڪبوت و حم دخان خواندہ مے شود در حالے ڪہ این اعمال را در شب هاے دیگر شاهد نیستیم البتہ احتمال شب قدر بودن نیمہ شعبان هم دادہ شدہ است، ولے اهل سنت عقیدہ بہ بیست و هفتم دارند و آن را لیلة القدر مے دانند.
□لذاست ڪہ در زمان شب قدر اختلاف مے باشد.
□نقل شدہ است ڪہ بعض اولیاء الهے تمام طول سال را احیاء داشتند بہ امید اینڪہ شب قدر را درڪ ڪنند!
□"اے خواجہ چہ جویے ز شب قدر نشانے
هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی"
□خدایا فضیلت شب قدر را نصیب من ڪن شب قدر، شب عجیبے هست چرا ڪہ «تَنَزَّلُ الْمَلائِڪةُ وَ الرُّوحُ فیها» در این شب ملائڪہ از آسمان فرود مے آیند «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ ڪلِّ أَمْرٍ» تا تقدیر و سرنوشت ما را معین ڪنند.
□ملائڪہ محل فرود مے خواهند و باید فرودگاہ دل ما آمادہ باشد؛ دل هاے ما پر از محبت دنیا و زن و فرزند شدہ است و جایے براے نزول ملائڪہ الهے باقے نگذاشتہ است و خوشا بحال آن دلهایے ڪہ فرودگاہ فرشتگان و ملائڪہ مقرب الهے هستند.
□وَ صَیرْ أُمُورِے فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَے الْیسْرِ
خدایا امورات مرا از سختے بہ آسانے مبدل ڪن
□الان غالب مردم گرفتار انواع سختے ها و مشڪلات هستند، گرفتار همسایہ بد، داماد بد، فرزند ناصالح و... مے باشند لذا از خدا مے خواهیم ڪہ این سختے ها را بہ آسانے تبدیل ڪند و گرفتارے ما را اصلاح ڪند
□اقْبَلْ مَعَاذِیرِے
خدایا عذر من را بپذیر؛
□همہ ما باید بخاطر گناهان مان بہ درگاہ الهے عذر تقصیر آوریم و بگوئیم خدایا غلط ڪردم و بدانیم ڪہ خدا ڪہ سر چشمہ مهربانے و رحمت است ما را در آغوش لطف خودش قرار خواهد داد
□"بندہ همان بہ ڪہ ز تقصیر خویش
عذر بہ درگاہ خداے آورد"
□"ور نہ سزاور خداوندیش
ڪس نتواند ڪہ بجاے آورد"
□وَ حُطَّ عَنِّے الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ
خدایا گناهانم را محو ڪن و در نامہ عملم اثرے از گناهانم باقے نگذار
□یا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِین
اے خدایے ڪہ بہ بندگان صالحت مهربانے
□خداوند متعال خیلے مهربان است حتے افرادے بودند ڪہ خیلے بدے ڪردہ بودند و همین ڪہ بہ در خانہ خداوند تضرع ڪردند و گفتند خدایا غلط ڪردم خداوند از ایشان دستگیرے ڪرد و عاقبت بہ خیر شدند، ڪسانے بودند ڪہ عمرشان بہ گناہ و معصیت و مشروب خورے گذشتہ بود و فقط دهہ محرم لباس سیاہ بہ تن مے ڪردند و بہ ناگاہ نور لطف الهے در قلب ایشان تابیدہ بود و دگرگون شدہ بودند و تمام گناهان گذشتہ را ترڪ ڪردہ بودند، خدا سریع الرضاست، و عذر تو را زود قبول مے ڪند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت دوم●■ ■اللَّ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت پایانی●■
■۳-وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ
■●خدایا به ما روزی کن پیش از آنکه فوت ما فرارسد، آمادگی موت پیدا کنیم.
#موت غیر فوت است. موت، قطع تعلّق از دنیا و دامن برچیدن از دنیاست. امّا فوت، همان مرگی است که دست و پاهای شخص را رو به قبله دراز می کند و جنازهاش را دفن میکنند. موت قطع دلبستگی از دنیا و خیره نبودن بر این جلوه ی ناپایدار است. نگاه برداشتن از دنیا و دل شستن از محبّت دنیاست.
■●خدایا استعداد موت را روزیِ ما کن؛ مثل غافلان موتمان، هنگام فوت فرانرسد. غافلان به موت اضطراری نائل میشوند؛ یعنی تا زنده اند، دل از این معشوقه ی طنّاز دنیا نمی کَنند. این معشوقهی پیر فرتوت، با مشّاطه گری و آرایش سحرآمیز، چهره ی زشت و کریه خود را آراسته و به صورت یک نوعروس جوان دلربا درآورده است؛ والاّ باطن دنیا، بسیار زشت و پلید است.
■●اکثریّت مردم که همین جلوه ی ظاهری را می بینند، گول آرایش و تزیین دنیا را می خورند و تا زنده اند، دل از محبّت دنیا نمی شویند؛ تا اینکه بالأخره حضرت عزرائیل برسد و آنان را بهزور از آغوش این معشوقه بیرون کشد و به موت اضطراری نائل شوند. این متعلّق به اکثریّت خلق است که غافلند. امّا اقلّیّتی که به زشتی این عجوزه و عفریته و دیو وحشتناک، پی بردند و دانستند زیبایی و جذّابیت او حقیقتی ندارد، با اختیار از آغوش او بیرون آمدند.
■●آنان به پست و مقام، نام و شهرت، لذّت و شهوت و تمام این چیزهای خیالی دل نمیبازند؛ درمییابند که دنیا نیست، و با سحر، خود را هست جلوه میدهد؛ پس درحالی که زنده هستند، دل از محبّت دنیا میشویند و به موت نائل میشوند.
●تعلّق حجاب است و بیحاصلی
●چو پیوندها بگسلی، واصلی
■●پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: مُوتُوا قَبلَ اَن تَمُوتُوا ؛ قبل از آنکه به اضطرار و اجبار، شما را به موت نائل کنند؛ با اختیار از موت استقبال کنید؛ و استعداد موت در خود ایجاد کنید. یعنی دلبستگی و چسبندگی به دنیا از بین برود؛ نه اینکه بمیریم.
■●چرا مرگ و جدا شدن از دنیا سخت و دردناک است؟ چون به دنیا چسبیدهایم، کنده شدنمان دردناک و وحشتناک میشود. گفتیم مثل چسب زخمی که به قسمتی از پوست بدن که مو دارد، چسبیده است. وقتی می خواهند این چسب را بکنند، با هر تکان چندین مو از ریشه کنده میشود. انسانی که ذرّه ذرّه و سلّول سلّول وجودش به دنیا چسبیده، وقتی میخواهند همه ی وجودش را از دنیا بکنند چه درد وحشتناکی دارد! سختی جان دادن بهدلیل دلبستگی به دنیا و محبّت دنیاست.
■●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ٢٧ مهر ٨٥●■
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم
#موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■ما در دنیا و آخرت مهمان خدا هستیم. آداب مهمانی را باید رعایت کرد. باید در بدو ورود صاحبخانه را ملاقات کرد، بعد هر جا که گفت بنشین، نشست و هر چه پذیرایی کرد، بهره برد و به صاحبخانه فرمان نداد و جز آنچه آماده کرده، نخواست و دل به وسایل و منزل صاحبخانه نبست و آرزوی مالکیت آنها را نکرد.
#یاعلی
■مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی■
#مصباح_الهدی
#تٱلیف_استاد_مهدی_طیّب
@mohamad_hosein_tabatabaei