eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️تفسیر المیزان نکته «یازدهم» ▪️استعانت از صبر و صلاة سنگین است مگر برای خاشعان ؛ خاشعان کسانی هستند که ملاقات پروردگار و رجوع به او را باور دارند ، و این اعتقاد به آخرت و ملاقات خدا ، به انسان خشوع می دهد ، و انسان را وادار به ترک معاصی و اتیان طاعات می نماید. ✔️المیزان ج ۱ ص ۲۳۰ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آغاز ماه ذی‌القعده و چهلّۀ کلیمیّه (موسویّه)◾️ ▪️ماه شوّال، روزهای پایانی خود را طی می‌کند و در آستانۀ ماه ذی‌القعده قرار گرفته‌ایم. چهار ماه از ماه‌های سال به تعبیر قرآن «مِنها اَربَعَةٌ حُرُمٌ» هستند؛ یعنی از ماه‌های حرام و مورد احترام هستند که حرمت ویژه و احکام خاصّ خود را دارند و در آنها باید حریم خاصّی را مراعات کرد. ▪️سه ماه از این چهار ماه حرام، پی ‌در پی و پیوسته است که با ماه ذی‌القعده شروع می‌شود، در پی آن ماه ذی‌الحجّه و به دنبال آن، ماه محرّم‌الحرام است. چهارمین ماه حرام رجب المرجّب است، که با فاصله از آن‌ها قرار گرفته است. ▪️بنا به روایات، روز اوّل ماه ذی‌القعده اوّلین روز اخراج حضرت آدم و حوّا علیهماالسّلام از بهشت بود. ▪️حضرت آدم علیه‌السّلام از این روز به مدّت چهل روز در فراق بهشت گریست و خدای متعال بعد از چهل روز، در روز عرفه یعنی نهمین روز ماه ذی‌الحجّه و در آستانۀ روز دهم این ماه توبۀ او را پذیرفت. لذا روز عرفه، جایگاه بلندی در مقام توبه، انابه، دعا و مناجات دارد. ▪️از روز اوّل ماه ذی‌القعده خدای متعال چهل روز را با موسی بن عمران علیه السّلام قرار خلوت گذاشت. ▪️به تعبیر دیگر، روز اوّل ماه ذی‌القعده روز آغاز چهلّه‌ نشینی است. چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه از روز اوّل ماه ذی‌القعده شروع می‌شود و تا روز عرفه ادامه پیدا می‌کند. ▪️امیدواریم بتوانیم حرمت این ماه حرام را که در آستانۀ آن قرار گرفته‌ایم، نگه داریم. ماهی که در آن، حسنات آثار مضاعفی می‌بخشد و سیّئات هم خسارات مضاعفی در پی می‌آورد. ▪️ماه حرام، ماه حرمت جنگ، مگر در مقام دفاع است. در این چهار ماه بر مسلمان‌ها حرام است با خلق به جنگ ابتدایی بپردازند، حال اگر خدای نکرده کسی در این ماه‌ها با ارتکاب معاصی به جنگ با خدا برود، چه عمل خطرناکی انجام داده است! ◾️استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۶/۱۴◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️وعده‎های الهی را هر وقت نقد گرفتی، عین موعد است و معاد است◾️ ▪️همه چیز به خواستن و نخواستن شما منوط است. اگر خوب تحویل بگیرید، ظهور و قیامت هم نقد است. ▪️انسان با دعوت‌نامه‎هایی که به دستش می‎رسد، دو نحو برخورد می‎کند. یک بار دعوت‌نامه‎ای از کسی به دستش می‎رسد که دوستش دارد و مثلاً او را دعوت کرده است که در مجلس عروسی فرزندش شرکت کند که هفته‎ی آینده برگزار می‎شود. در این‎گونه موارد چون دعوت کننده را دوست دارد، کارت دعوت را با اشتیاق می‎گیرد و در جیبش می‎گذارد و بدون اینکه به تاریخ عروسی که در کارت نوشته شده نگاه کند، بلافاصله لباس می‎پوشد و راه می‎افتد و به منزل آن دوست می‎رود. آنها هم گرچه به او می‎گویند شما را برای یک هفته‎ی بعد دعوت کرده بودیم؛ امّا در عین حال او را به منزل وارد می‎کنند و تا روز عروسی از او پذیرایی می‎کنند. نحوه‌‎ی دیگر وقتی است که دعوت‌نامه از کسی به دستش رسیده است که به او علاقه‎ای ندارد. در این مورد بدون اینکه دعوت‌نامه را بخواند، آن را روی طاقچه می‎اندازد و در مجلس عروسی هم شرکت نمی‎کند و یک سال بعد که عروس و داماد بچّه‎دار می‎شوند و او را برای ولیمه‎ی بچّه‎ی خود به مهمانی دعوت می‎کنند، تازه یادش می‎افتد که در مجلس عروسی آنها که دعوت شده بود، شرکت نکرده است. خداوند هم بندگانش را به میهمانی دعوت کرده است. اهل آخرت که خدا را دوست دارند، تا دعوت خدا به دستشان می‎رسد مبنی بر اینکه شما در آخرت مهمان ما هستید، بدون اینکه نگاه کنند که خداوند فرموده در آخرت مهمان ما هستید، بلافاصله آماده می‎شوند و راه می‎افتند و به در خانه‎ی خدا می‎روند، خدا هم آنها را از در خانه‎اش برنمی‎گرداند و پذیرای آنها خواهد بود. امّا اهل دنیا که چندان محبّتی به خدا ندارند، با دعوت او با بی‎اعتنایی مواجه می‎شوند. ▪️فرد بزرگ وعده‎اش عین موعود است. اینکه گفته‎اند فردا، برای این است که فردا فهم ما باز می‎شود و آنچه را بود، می‎فهمیم. ▪️راه خدا همه‎اش نقد است. هر شیرین‎کاری که داری، در راه خدا بزن. خدا هیچ وعده‎ی نسیه نداده است. اینکه گفته‎اند فردای قیامت، برای این است که فردا چشم ما باز می‎شود و آنچه را بوده، خواهیم دید. ▪️مزد از عمل جدا نیست. جزا نفس عمل است. هر کار خوبی که می‎کنی، همان را مزدت بدان. اینکه گفته‎اند فردای قیامت مزد می‎دهند، معنایش این است که وقتی قامتت رشید شد و فهمت باز شد، مزدت را خواهی دید. ▪️حاج ملاّ آقاجان می‎گفت: اِتَّجِر نَقد بِنَقدٍ یا اَخی: ای برادر با خدا نقد به نقد معامله کن. چه چیز ارزشمند‎تر از خود نماز که به عنوان پاداش نماز بطلبیم؟ وعده‎ی شخص بزرگ عین موعد است. حضرت امیر علیه السّلام فرمود: وَعدُ الکَریمِ نَقدٌ وَ تَعجیلٌ: وعده‎ی شخص کریم نقد و فوری است.خدا هیچ وعده‎ی نسیه نداده است، نسیه بودنش ناشی از غفلت ماست. ▪️نفسِ عمل را جزا بدان. چه پاداشی بزرگ‌تر از خود نماز و عبادات و اعمال صالحه؟ ▪️/ ص١٥٩ و ١٦٠▪️ ◾️شرح و توضيح مصباح الهدی /مبحث پانزدهم: نقد بودن وعده های الهی ١/ استاد مهدی طيّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️تفسیر المیزان نکته «یازدهم» ▪️استعانت از صبر و صلاة سنگین است مگر برای خاشعان ؛ خاشعان کسانی هستن
☑️تفسیر المیزان نکته «دوازدهم» ▪️راه کسب ملکات فاضله و راه اصلاح ملکات رذیله ، فقط تکرار و مداومت در عمل صالح است. ✔️المیزان ج۱ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️تفسیر المیزان نکته «دوازدهم» ▪️راه کسب ملکات فاضله و راه اصلاح ملکات رذیله ، فقط تکرار و مداومت د
☑️تفسیر المیزان نکته «سیزدهم» ▪️آن مانعی که میان مردم و خدا حایل شده ، همانا تیرگی گناهان است که مرتکب شده اند ، و این تیرگی هاست که چشم دلهایشان را پوشانده و نمی گذارد به مشاهده پروردگارشان تشرف یابند ، پس معلوم میشود که اگر گناهان نباشند ، جانها خدا را می بینند . ✔️المیزان ج۸ ص۳۰۹ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در طول زندگی دنیوی هر یک از مؤمنین، دو مأمور خدایی هستند مثل دو سرهنگ. وقتی عبدی یقین ندارد و دلش می‎لرزد که مثلاً اگر فردا نانمان کم شد، چه کنیم؟ او را از بهشت بیرون می‎کشند و وارد جهنّم می‎کنند. در جهنّم اصلاً خبری از خدا نیست و به یاد خدا نیست. داد و فریادش بلند می‎شود. وقتی سوزش آتش را چشید، می‎فهمد چه شده است و متنبّه می‎شود. به محض اینکه متوجّه شد، او را از جهنّم بیرون می‎کشند و داخل بهشت می‎کنند. این کار آن‎قدر تکرار می‎شود تا عبد به خدای خود اعتماد و اطمینان پیدا کند و از آن به بعد دائم در بهشت خواهد بود. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اول ذيقعده تا دهم ذيحجّه اين چهل شبانه‌روز فرصت اربعين‌گيري است با اینکه در تمام دوران سال فرصت چلّه‌نشيني و چلّه‌گيري هست اما اين چهل شبانه‌روز به صورت ويژه استثنا شده است. ▪️اين جريان اربعين «من اصبح لله اربعين صباحاً» يا «مَنْ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ‏ أَرْبَعِينَ‏ صَبَاحاً فَجَّرَ اللهُ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه‏» یعنی اگر كسي چهل شبانه‌روز مواظب بود و بيراهه نرفت، راه كسي را نبست و كاري كه خدا از او مي‌خواهد را انجام داد آن‌گاه چشمه‌هاي حكمت از قلب او مي‌جوشد. ▪️اگر به ما گفتند اربعين كليمي را فراموش نكنيد به این دلیل است که این بهترين فرصت است كه ما در مسائل توحيد تلاش و كوشش كنيم چيزي نصيبمان بشود. پس از این مرحله است که سخن ما در جان دیگران اثرگذار خواهد بود. ▪️مانند حضرت که در تمام اين چهل شبانه‌روز مهمان ذات اقدس الهي بود، خوابي نداشت، غذايي نداشت، آبي نداشت فقط مناجات می‌کرد... @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ای عزیز بعد از آن که فرعون هلاک شد حق تعالی با کلیمش (علیه السلام) بنای مواعده گذاشت. قوله سبحانه: «و اذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون».«و واعدنا موسی اربعین لیلة...». ▪️تا فرعون نفس را نکشی از اربعین کلیمی، لوحی بر موسیِ روح، لائح نخواهد شد.  (انسان در عرف عرفان) @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️از برخی اخبار چنین بر می‌آید که رهایی یونس (علیه السلام) از شکم ماهی پس از چهل روز بود که پیوسته می‌فرمود: «لا اله الا انت، سبحانک، انی کنت من الظالمین». و این چهل روز از آغاز ذی‌قعده تا دهم ذی‌حجة به درازا کشید. ▪️اکنون ای یونس دربند نفس، به ذکر یونسی کوش تا از چنگال خویش آزاد شوی. ▪️گرچه بی‌اذن استاد نتوان «ت» گفت. اما پیران سلوک به ۱۱۰ بار اذن عام داده‌اند. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️چهلّۀ کلیمیّه (موسویّه) - یکی از سه چهلّه مهم اهل سلوک◾️ ▪️اهل سلوک قائل به سه چهلّۀ مهم در طول سال هستند. دو چهلّه آن پی‌درپی است و از اوّل ماه رجب شروع می‌شود و تا آستانۀ بیست ویکم ماه مبارک رمضان ادامه پیدا می‌کند. شصت روز آن، دو ماه رجب و شعبان است، به علاوۀ بیست روز ماه مبارک رمضان که جمعاً هشتاد روز می‌شود که دو چهلّۀ پیوسته است. ▪️کسی که از این دو چهلّه به خوبی بهره ببرد، برای درک و دستیابی به لیله‌القدر مستعد می‌شود. لیله‌القدر آفاقی یک بحث است و لیله‌القدر انفسی که مهمتر است، بحث دیگری است. ☑️چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه ▪️چهلّۀ دیگر از اوّل ماه ذی‌القعده شروع و تا روز عرفه ادامه دارد. به این چهلّه، چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه می‌گویند، زیرا خدای متعال چنین چهل روزی را با موسی بن عمران قرار خلوت گذاشت. خدای متعال در قرآن کریم فرمود: ▪️و واعَدْنا مُوسى ثَلاثین لَیْلَةً وَ اَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِینَ لَیْلَة▪️ ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم و سپس آن سی شب را با ده شب تکمیل کردیم، در نتیجه میقات و قرار ملاقات موسی با پروردگار جمعاً چهل شب شد. ▪️این قرار از اوّل ماه ذی‌القعده شروع و به روز عرفه ختم گردید، لذا این ایّام به یک چهلّه تبدیل شد. ▪️همچنین قرآن کریم فرمود : «وَ اِذْواعَدْنا مُوسى اَرْبَعِینَ لَیْلَة»، آن هنگام که ما با موسی چهل «شب» وعده گذاشتیم. ▪️در اینجا تأکید روی «شب» هم فوق‌العاده است. نفرمود: چهل روز قرار گذاشتیم؛ بلکه فرمود: «چهل شب» قرار گذاشتیم. اینکه نقش شب در سیر و سلوک چیست و خلوت‌های انسان در دل شب با خدای خود چه آثار فوق‌العاده‌ای دارد، بحث مستقلّی است که زمان جداگانه‌ای می‌طلبد و بعضاً هم به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. قرآن کریم در سوره مزّمّل، بعد از اینکه فرمود: «قُمِ اللَّیْلَ اِلاّ قَلِیلاً»، ای پیغمبر! جز اندکی در شب نخواب و بقیۀ آن را بیدار و مشغول عبادت و تهجّد باش؛ فرمود: «اِنَّ ناشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ اَشَدُّ وَطْئاً وَ اَقْوَمُ»، بی گمان عباداتِ نشأت یافته از شب، گامی مستحکم‌تر و سخنی پای برجاتر است. لذا شب در پروازهای معنوی و عروج عرفانی، فوق‌العادگی دارد. اهل سلوک برای شب جایگاه ویژه‌ای قائلند. ▪️چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه به این لحاظ تعریف شده و اهل سلوک این ایّام را به این اعتبار برای چهلّه‌نشینی اختیار می‌کنند. ◾️استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۶/۱۴◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نکاتی از بزرگان سیر و سلوک در آداب چهلّه‌نشینی ▪️روز اوّل ماه ذی‌القعده روز آغاز چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه است که تا روز عرفه ادامه پیدا می‌کند. خدای متعال چنین چهل شبی را با موسی بن عمران علیه السّلام قرار خلوت گذاشت. ✔️وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثین لَیْلَةً وَ اَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِینَ لَیلَة ▪️۱- در این چهل روز هر روز صبح، دعای عهد، یعنی دعای «اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ ...» را بخواند. ▪️۲- هر روز چهل مرتبه ذکر تسبیحات اربعه را بگوید. «سُبْحانَ الله، وَالحَمْدُلله، وَلا اِلهَ اِلاَّ الله، وَالله اَکبَرُ» ▪️۳- بعد از گرفتن وضو «آیه‌الکرسی» بخواند، برای اهل قبور هم این آیه را بخواند و یا خواندن آن را بعد از نمازهای صبح، ترک نکند. ▪️۴- گفتن اذکاری در این چهل روز توصیه شده است، مانند: ▪️ذکر «یا باقِی» روزی ۱۱۳ بار ▪️ذکر «یارَبُّ یا الله» روزی ۲۰۴ بار ▪️ذکر «یا صَمَدُ» روزی ۱۳۴ بار ▪️ذکر «یا عَلِیُّ» روزی ۱۱۰ بار ▪️ذکر «یا باسِطَ الْیَدَینِ بِالرَّحْمَه» روزی ۴۰ بار بعد از نماز صبح ..... ◾️ استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
✔️فلسفۀ چهلّه نشینی ▪️مداومت بر عمل و تأثیر آن ▪️تمرین بندگی و رسیدن به مقام اخلاص ▪️خلوت با خدا و رهایی از غفلت ▪️عادت شکنی ▪️تمرین طاعت و ترک معصیت ▪️عزلت و انقطاع در فرهنگ قرآن ✔️آداب و لوازم چهلّه نشینی ▪️خلوت و عزلت ▪️دوام بر طهارت ▪️مداومت بر ذکر ▪️نفی خواطر ▪️دوام بر صوم ▪️مراقبه و دل خود را با حقیقتِ ولایت، مرتبط نگه داشتن ▪️ترک اعتراض به خدای متعال ▪️جوع و کم خوردن @mohamad_hosein_tabatabaei