■●دههی اوّل ذیالحجّه، دههی الهیّه●■
■●بعد از ماه ذیالقعده، ماه ذیالحجّه است که دوّمین ماه حرام است. ماه بسیار عظیمی که ماه حج، ماه عید قربان و ماه ولایت است. در این ماه جلوههای متعدّد ولایت اهل بیت علیهم السّلام ظهور کرده است. ماهی بسیار عظیم و سرشار از توحید و ولایت است.
■●بنابر احادیثی که از پیامبر اکرم وارد شده است، ده روز نخست ماه ذیالحجّه افضل ایّام سال برای عبادت است و هیچ عمل خیر و عبادتی در هیچ روزی به فضیلت عبادت در ده روز نخستین این ماه نمیرسد.
■●همانطور که دهههایی را به ائمّهی معصومین علیهم السّلام منتسب میدانیم، اگر بخواهیم برای این ده روز نامی بنهیم، باید این ده روز را دههی الهیّه یا #دههی_توحیدیّه بنامیم.
■●امیدوارم بتوانیم در این ده روز از حقیقت توحید، هم در جنبهی نظری و هم در جنبهی عملی، بیشترین بهره را ببریم و مراقباتی که برای این ده روز وجود دارد، که زمینهی آن از یک ماه مراقبه در ذیالقعدة الحرام فراهم شده است، بتواند حقیقت توحید را در این دو جنبه در جان ما مستقر کند.
□●استاد مهدی طیّب
#مراقبات_ماه_ذیالحجه●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت امیر علیه السّلام به هر چیز نگاه کرد، لا اِلهَ اِلاَّ الله را دید. در دعای دههی اوّل ذیحجه است: به عدد لیالی و دهور، به عدد امواج دریاها، به عدد درختها و خسها، به عدد سنگها و کلوخها، به عدد موها و پشمها، به عدد بادها و... لا اِلهَ اِلاَّ الله.
□○در لا اِلهَ، هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن. در الاّ، تشدید را محکم ادا کن تا اگر چیزی باقی مانده، از ریشه کنده شود و وجودت پاک شود. آنگاه الله را بگو تا همهی دلت را تصّرف کند.
□○وقتی میگویی لا اِلهَ اِلاَّ الله، نه دنیا میماند، نه عادات و رسوم، نه آبروداری بین اهل دنیا ؛ همه از بین میرود. لا الهَ یعنی هر چه واله کنندهی من است، دور انداختم الاّ الله را. درست دقّت کن، اگر میارزد آن را بگو؛ بیحساب نگویی که وقتی واله کنندهها رفتند، فریادت بلند میشود. خداوند به موسی علیه السّلام فرمود هر چه را در دستت است بینداز، به ما فرمود بگو لا اِلهَ اِلاَّ الله؛ یعنی هر چیزی جز خدا که تو را واله کرده، بینداز.
□○نکند مثل امّت موسی علیه السّلام ما هم به محمّد و آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم بگوییم اجعَل لَنا اِلهاً کَما لَهُم آلِهةٌ. یعنی همانطور که اهل دنیا چیزهایی دارند که آنها را واله کرده است، به ما هم از آن واله کنندهها بدهید.
#یاعلی
#مرحوم_حاج_اسماعیل_دولابی
□○مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 252-244 بقره قسمت چهارم
بخش دوم
● روايتى درباره معناى سكينت
در مجمع البيان مى گويد: سكينتى كه در آن نسيمى از بهشت مى وزيد روئى مانند روى آدمى داشت ، (نقل از على (عليه السلام )
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 454
مولف : اين معنا در الدرالمنثور از سفيان بن عيينة و ابن جرير از طريق سلمه بن كهيل از على (عليه السلام ) و همچنين از عبدالرزاق و ابى عبيد و عبد بن حميد و ابن جرير و ابن منذر و ابن ابى حاتم و حاكم (وى حديث را صحيح دانسته ) و ابن عساكر و بيهقى (در كتاب دلائل ) از طريق ابى الاحوص از على (عليه السلام ) نظير آن را روايت كرده اند.
و در تفسير قمى از پدرش از على بن الحسين بن خالد از حضرت رضا (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود: سكينت ، بادى است كه از بهشت مى وزد، و صورتى چون صورت انسان دارد.
مولف : اين معنا را شيخ صدوق هم در كتاب معانى الاخبار و عياشى در تفسيرش از حضرت رضا (عليه السلام ) نقل كرده اند و اين اخبارى كه در معناى سكينت وارد شده هر چند خبر واحدند، ولى چيزى كه هست اينكه قابل توجيه هستند و مى توان آنها را به معناى آيه نزديك كرده و گفت : منظور اين روايات بنابر اينكه روايات صحيحى باشد اين است كه سكينت ، مرتبه اى از مراتب سير نفس به سوى كمال است ، مرتبه اى است از كمال كه باعث آرامش نفس در برابر امر خدا مى شود، و امثال اين تعبيرات كه مشتمل بر تمثيل است ، در كلام ائمه (عليه السلام ) بسيار ديده مى شود، اينجا است كه مى توان گفت ، منظور از سكينت همان روح ايمان است، و در بيان سابق نيز توجه كرديد كه سكينت با روح ايمان منطبق مى شد.
پس مى توان روايت معانى الاخبار زير را هم بر همين معنا حمل نمود، و آن روايت اين است كه از ابى الحسن (عليه السلام ) نقل مى كند كه در معناى سكينت فرمود: روحى است از خدا كه تكلم مى كند، و بنى اسرائيل وقتى بر سر چيزى اختلاف مى كردند آن روح با ايشان سخن مى گفت ، و حقيقت مطلب را به ايشان خبر مى داد، (تا آخر حديث ) و مى توان در معنايش گفت كه اين روح همان روح ايمان است كه مؤمن را در هر مساله مورد اختلاف به سوى حق هدايت میکند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●تأثیر آیتالله بهجت بر حزبالله لبنان و نیروهای مقاومت
#سید_حسن_نصرالله:●□
□●سخنان ایشان(آیتالله بهجت قدسسره) توشه معنوی ما بود و برای مدتی طولانی احساس آرامش، اطمینان، وثوق و یقین میکردیم. شاید این از ویژگیهایی بود که در کار ما در حزبالله بازتاب یافت و باعث شد ما با وجود همه دشواریها… چون معروف است ازجمله ویژگیهای حزبالله، توکل بر خداوند (سبحانهوتعالی)، اطمینان به وعده الهی، یقین به یاری خداوند، پناهبردن به خدا، کمکخواستن از او و توسل است و اینها همه چیزهایی است که ما در قالب عبارتهایی ساده از حضرت شیخ میشنیدیم؛ عبارتهایی که به هر کسی میگفتند و ما تلاش میکردیم بهقدرِ فهممان ترجمهشان کنیم. میتوانم بگویم ایشان در همۀ بُرهه گذشته، سرچشمه معنوی اصلی و واقعی ما بودند.
□●... در هفته اول جنگ سیوسه روزه و زمانی که اصلاً افقی از پیروزی برای ما مشهود نبود، یکی از برادرانی که از قم آمده بود، در تماس با برادر دیگری به من گفت که #آیتالله_بهجت به شما تأکید کردهاند که مطمئن باشید که در این جنگ، پیروز خواهید شد.
□●مصاحبه با سیدحسن نصرالله (دبیرکل حزبالله لبنان)●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□آيات ۱ - ۵، سوره فيل□
□سوره فيل مكى است و پنج آيه دارد.
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
أَ لَمْ تَرَ كَيْف فَعَلَ رَبُّك بِأَصحَبِ الْفِيلِ(۱)
أَ لَمْ يجْعَلْ كَيْدَهُمْ فى تَضلِيلٍ(۲)
وَ أَرْسلَ عَلَيهِمْ طيراً أَبَابِيلَ(۳)
تَرْمِيهِم بحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ(۴)
فجَعَلَهُمْ كَعَصفٍ مَّأْكولِ(۵)
□ترجمه آیات□
□به نام اللّه رحمان و رحيم
آيا نديدى پروردگارت چه بر سر اصحاب فيل آورد؟ (۱).
آيا نقشه هاى شومشان را خنثى نكرد؟ (۲).
آرى پروردگارت مرغانى كه دسته دسته بودند به بالاى سرشان فرستاد (۳).
تا با سنگى از جنس كلوخ بر سرشان بكوبند (۴).
و ايشان را به صورت برگى جويده شده درآورند (۵).
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□آيات ۱ - ۵، سوره فيل□ □سوره فيل مكى است و پنج آيه دارد. بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
□بیان آیات□
□در اين سوره به داستان اصحاب فيل اشاره مى كند، كه از ديار خود به قصد #تخريب كعبه معظمه حركت كردند، و خداى تعالى با فرستادن #مرغ_ابابيل و آن مرغان با باريدن #كلوخهاى سنگى بر سر آنان هلاكشان كردند، و به صورت گوشت جويده شان كردند. و اين قصه از آيات و معجزات بزرگ الهى است ، كه كسى نمى تواند انكارش كند، براى اينكه تاريخ نويسان آن را مسلم دانسته ، و شعراى دوران جاهليت در اشعار خود از آن ياد كرده اند
□اين سوره از سوره هاى مكى است.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○سعی کن هر روز صبح بعد از نماز يا آن هنگام از شب که می خواهی بخوابی، صفحه ای قرآن بخوانی. اين موجب می شود که خواب انسان با قرآن تنظيم شود.
□○متأسفانه سالها بر ما می گذرد و چهار تا خواب خوش نمی بينم. آيا اين انسانيت است؟!
□○بهترين راه شناسايی هر کسی خودش را، خواب اوست. ببينيد که آيا در خواب مار و عقرب و کوچه های پر از جنجال می بينيد، يا ملکوت عالم را می بينيد که از آنجا حقائقی برايتان مکشوف ساخته اند.
□○حضرت آقا می فرمودند: «روزی در کنار درختی نشسته بودم و چشم دوخته بودم تا ببينم چه درسی می توانم از اين درخت بگيرم. در همين حين حيوانی را ديدم که بين من و درخت حائل شد.
□○متوجه شدم اکنون سه موجود متفاوت کنار هم قرار گرفته اند. درخت که نبات بود، حيوان که حيوان بود و من هم که انسان بودم. در ذهنم خطور کرد که اصل و ريشة درخت که سر آن است در زمين فرو رفته و از اين طريق غذا می گيرد. بعد ديدم حيوانی که بين من و درخت حائل شده، افقی است، يعنی سرش نه آسمانی بود و نه زمينی و بين اين دو غذا ميگيرد.
□○پس به خودم گفتم تو که انسان هستی و سرت به بالا است غذايت را نيز بايد از آسمانها بگيری.
□○شرح مراتب طهارت (علامه حسنزاده)
شارح:استاد صمدی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei