eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
 □آیه و تعیها اذن واعیة. (46)□ □و نگهدارد، آن پند را گوش نگاهدارنده. طبرى و سیوطى در تفسیر خودشا
 □آیه افمن كان مؤمنا كمن كان فاسقا لا یستون. (48)□ □آیا كسى كه مؤمن است مانند كسى است كه فاسق است (این دو) در نزد خدا یكسان نیستند. ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه و ابن كثیر در تفسیر خود و خطیب بغدادى در تاریخ بغداد و دیگران نوشته ‏اند كه ولید بن عقبه در مقام مفاخره به على علیه السلام گفت من از تو زبانم گویاتر و نیزه ‏ام تیزتر و در جنگ شجاع‏ترم! على علیه السلام فرمود ساكت شو اى فاسق. آنگاه خدا به تصدیق كلام آن حضرت آیه مزبور را نازل فرمود. (49) ----------------------------------------------------------------------(48) سوره سجده آیه 18. (49) غایة المرام، باب 152/ مناقب ابن مغازلى، ص 324 . □ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●معنای مولا در حدیث غدیر: مَنْ کُنْتُ مَولاهُ فَعَلیٌّ مَولاهُ●□ □رسول الله صلی اله علیه و آله و سلم فرمودند: □هر که من مولا و سرپرست اویم، پس علی مولای اوست □معناى مولى، إمام و پيشوا و حاكم بر مُقدَّراتِ مردم و صاحب اختيار امور دنيوى و اخروى آنان از جانب حضرت حقّ تعالى است. □(امام) يعنى آن (کسی) كه به مقام فناء فى الله رسيده و بين او و حضرت حقّ در سير مراتب تقرّب، هيچ بُعد و فاصله‏ اى نمانده است، تمام حجاب ‏ها و فاصله‏ هاى ظلمانى و نورانى برداشته شده است، □و اين است حقيقت ولايت كه همان مقام عبوديّت حقّه حقيقيّه و آخرين درجه سير از كمالات بشر است. □● ، ج‏۷، ص۲۵۸●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□در ایام مخصوص ذی الحجه هم که از روز هشتم و نهم بخصوص شروع می شود، اعمال، تا سیزدهم ماه ذی الحجه به مدت پنج روز، روز نهم ذی الحجه، دهم عید قربان، یازده و دوازده و سیزدهم، این پنج روز و تقریباً هم پنج شب، اصل وجوبش شب دهم، شب یازده، شب دوازده، شب سیزده چهار شب است؛ اگر شب نهم، عرفه را هم بخواهند در منا باشند یا در عرفات، به عنوان یک امر استحبابی، پنج شب. □مجموع حج وجوبی در حج تمتع بر می گردد به چهار شب و پنج روز. که تا حاجی این چند شب خاص را از شب دهم ذی الحجه و از روز نهم ذی الحجه، اول ظهر و قبل الظهر در عرفات تا روز سیزدهم را، این پنج شب ، چهارشب و پنج روز را، تا در مواقف سه گانه ی عرفات و مشعر که مزدلفه هم می گویند، و منا و طواف اینها در مکه را ادراک نکند در حقیقت، حاجی نمی شود، معتمر است. ولذا تمام کسانی که به عمره می روند، حاجی نمی شوند، اینها معتمر می شوند. □چون کسی که به عمره رفت، حج نرفت؛ چون ایام حج نیست. بله کسانی که در ایام حج به حج می روند، هم عمره تمتع به جا می آورند، هم حج را، که حج فقط بر می گردد به این چهار شب و پنج روز؛ بغیر از این رونده های مکه، معتمرند. □این که اگر کسی حج عمره رفت و آمد و حج اصلی عرفات و مشعر و منا را در این چهار شب خاص از نهم روز عرفه و ذی الحجه به وقت عربستان تا روز سیزدهم در مواقف ثلاث نباشد، اینهایی که می نویسیم در پارچه ها: مقدم فلان حاجی که معتمر است، این دیگر توسّع در تعبیر است؛ در حقیقت ، شخص، حاجی نیست، معتمر است. مگر اینکه از قبل حاجی شده باشد، الان برود عمره برگردد اطلاق حج و حاجی بر او می کند. □○ استاد صمدی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○غدیر در کلامه علامه مصباح عيد غدير حرکتی نمادين برای يادآوری رکن رهبری در جامعه اسلامی است○□ □واقعه غدیر اوج معرفی امیرالمومنین به عنوان جانشین پیامبر است ؛ علی رغم همه این‌ها، کسانی به نام اسلام و دلسوزی برای اسلام، غدیر را از یادها بردند و بعدها نیز در شرایط مختلف تاریخی کوشیدند که این مسأله کمرنگ و حتی فراموش شود. □هم‌اکنون نیز کسانی به عناوین مختلف خودشان را دلسوز ملت ایران معرفی‌می‌کنند و حتی به این اکتفا نکرده و خود را دارای سوابق انقلابی و دلسوز قانون اساسی و انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند و می‌کوشند چیزی را که رکن هویت این جامعه است تضعیف کنند. □عید غدیر حرکتی نمادین است که با یادآوری آن به رکن رهبری جامعه اسلامی، که بقای جامعه اسلامی به آن بستگی دارد توجه پیدا می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#عیدی_غدیر □بسمه تعالی شانه□ □الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْم
□بسمه تعالی شانه□ □حضرت خاتم الانبیاء صلوات الله علیه و آله فرمود غدیر را هر حاضری به غائبان و هر پدری به فرزندان تا روز قیامت برساند. □سبحان الله از عظمت غدیر که حاضر و غایب و ظاهر و باطن را تا مرتبه قیامت کبری از خود پر کرده است. □ولایت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام صمد است و از هیولای اولی تا مقام اسماء اوست که در هر شئ جلوه کرده است وَبِأَسْمَائِك الَّتِی مَلَأَتْ أَرْكانَ كلِّ شَیءٍ □سبب اتصال حاضر به غایب و پدر به فرزند ولایت عظمای علوی است. پس بر هر حاضر فرض است که ابلاغ ولایت کند به غائبان و پدران به فرزندان. □چون حضور به ولایت است و تسری این حضور به غائب سبب حضور او می‌شود وگرنه غائب غافل خواهد ماند. و پدر سبب خلقت فرزند است و فرزند به این سبب از عدم پا به عرصه وجود گذاشته. مسبب این سبب نیز ولایت امیرالمؤمنین است پس هر پدری را واجب می آید که به فرزندان ابلاغ کند که پدر حقیقی شما حضرت علی وصی است؛ أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه. □هر پدری اعم از پدران جسمانی و روحانی و هر حاضری اعم از حاضر مکانی و روحانی. □پس ای هیولای اولی و ای صورتهای بیکران! □ای آسمانی ها و زمینی ها! ای مخلوقاتی که در هر آن از غیب به عین مشرف می شوید! □ای ذرات و ای کرات! ای افلاک و ای املاک! ای فرزندان من! ای غائبان و غافلان! بدانید که در روز غدیر خم جناب ختمی مرتبت به امر الهی وصایت و امامت و خلافت و ولایت خاتم الاوصیاء علی الاطلاق، علی عالی اعلی، اسد الله الغالب، نجم الثاقب، امام المشارق و المغارب، مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام را به اعلی صوت به همه ابلاغ فرمود و در خطبه مفصل خود بعد از اقرار به توحید و بیان حقایق بلند آن بصورت آشکار این امر عظمای ولایت و وصایت و خلافت آن امام همام و فرزندان طاهرین اش تا حضرت بقیه الله الاعظم روحی فداه را به همه آن مردمان حاضر در روز غدیر و همه اعصار و ادوار و اکوار معرفی فرمود وآن حدیث  قدسی عرشی را بر تارک وجود جاودانه کرد که: □«أَلاَ مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلاَهُ، اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَاُنْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اُخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ»□
□الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مَولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ أَولادَهُ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اسرای ما، اسیر جانی‌ترین دژخیم زمان○□ □بارالها، اسرای ما اسیر جانیترین دژخیم زمان میباشند مقاومت آنها دنیا را شگفت زده کرده است هر چه زودتر آنها را برای خدمت به تو و بندگانت آزاد فرما و به خاندان محترم همه صبر و اجر و سلامت و مغفرت عنایت فرما. □○امام خمینی(ره) | ۲۲ بهمن ۱۳۶۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○اسرای ما، اسیر جانی‌ترین دژخیم زمان○□ □بارالها، اسرای ما اسیر جانیترین دژخیم زمان میباشند مقاومت
□سالروز بازگشت مردان همیشه پیروز مقاومت هشت سال دفاع مقدس را به میهن گرامی میداریم. □حضورتان همیشه سبز دلاور مردان صبور□
□جناب علامه طباطبایی در نامه‌ای که از روستای "شادآباد" تبریز برای برادرشان، مرحوم آیت الله الهی نوشتند، مشکلات زمین کشاورزی را برشمردند و نامه را با سرودن و نگارش این ابیات به پایان بردند. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □خلیل‌بن‌احمد رضوان‌الله‌علیه می‌گوید: دوستان حضرت علی علیه‌السلام فضایلش را از ترس پنهان کردند و دشمنانش هم فضایلش را از حسد و عناد پنهان کردند مع ذلک فضایل حضرت مشرق و مغرب عالم را پر کرده است. □○گوهرهای حکیمانه، ص١۶٢○□ : □ابوعبدالرحمان خلیل‌بن‌احمد فراهیدی، از پیشوایان لغت و نحو در قرن دوم، و صاحب کتاب «العین»؛ که حضرت آیت‌الله بهجت درباره او فرموده‌اند: «خلیل‌بن‌احمد که نزد شیعه و سنی مقبول است و از مخلصین شیعیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام است، و بنده یقین دارم که شیعه است.» @mohamad_hosein_tabatabaei
□● .... استاد ●□ □●ولايت على، نه على را دوست داشتن كه فقط‌ على را دوست داشتن است. □●ولايت على، على را سرپرست گرفتن و از هواها و حرف‌ها و جلوه‌ها بريدن است. و اين ولايت، ادامه‌ى ولايت حق است و دنباله‌ى توحيد، آن هم توحيدى در سه بعد؛ در درون و در هستى و در جامعه؛ كه توحيد در درون انسان، هواها و حرف‌ها و جلوه‌ها را مى‌شكند؛ هواهاى دل و حرف‌هاى خلق و جلوه‌هاى دنيا را. □●و در جامعه طاغوت‌ها را كنار مى‌ريزد و در هستى خدايان و بت‌ها را. در اين حد، موحد، جز خدا كسى را حاكم نمى‌گيرد. جز وظيفه چيزى او را حركت نمى‌دهد. هيچ قدرت و ثروت و جلوه‌اى در روح او موجى نمى‌آورد و هيچ دستورى او را از جا نمى‌كَنَد. جز دستور حق و امرِ اللّه، از هر زبانى كه اين دستور برخيزد و از هر راهى كه اين امر برسد. □●و هنگامى كه روحى به آزادى رسيد و جز امر حق امرى نداشت و جز خواست او خواهشى نداشت، اين روح به ولايت مى‌رسد و به سرپرستى مى‌رسد و دستور او و حتى نگاه او در دل‌هاى موحد عاشق، حركت مى‌آفريند. و اين است كه رسول به ولايت رسيد و به اولويت رسيد؛ كه النَّبىُ‌ أَوْلى‌ بِالمُؤمِنينَ‌ مِنْ‌ أَنْفُسِهِمْ‌. و اين است كه على به ولايت مى‌رسد؛ كه: مَنْ‌ كُنْتُ‌ مَولاه فَهذا عَلىٌّ‌ مَولاه □● ، صفحه ۱۳●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه 4⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ
5⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ»(نور/۵۵)□ □فی الکافی عن امام الصادق علیه السلام: هم الائمة. □«وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ »(شعرا/۸۴)□ □و هو علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام و ذلک قوله: و جعلنا لهم لسان صدق علیا. □«وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا» (مریم/۵۰)□ یعنی «امیرالمؤمنین علیه السلام»، حدثنی بذلک ابی عن الحسن بن علی العسکری. □علی لسان الله است کما اُذن الله و عین الله و یدالله نیز هموست. □«الم ، أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» (عنکبوت/۱و۲)□ □در تفسیر برهان از حضرت علی علیه السلام حدیث است که حضرت اباعبدالله از ایشان در خصوص آیه‌ی مذکور و شأن نزول آن سوال فرمود. حضرت علی علیه السلام فرمود از حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله درمورد فتنه سوال کردم. حضرت فرمود: یاعلی انک مبتلی بک و انک مخاصم فاعد للخصومة. آن امتحان به ولایت علی علیه السلام بود. در خبر است که بعد از شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله همه‌ی مردم به عدم پذیرش ولایت حضرت علی علیه‌السلام مرتد شدند، الّا سه یا چهار یا هفت نفر.
□القیا فى جهنم كل كفار عنید. (50□ □بیفكنید در دوزخ هر ناسپاس ستیزه جو را. □حاكم حسكانى در شواهد التنزیل به سند خود از ابوسعید خدرى نقل می‌كند كه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود چون روز قیامت شود خداى تعالى به من و على می‌فرماید هر كس دشمن شما است او را در آتش بیفكنید و هر كه دوست شما است او را داخل بهشت گردانید و اینست فرموده خداى تعالى القیا فى جهنم كل كفار عنید. (51) ------------------------------------------------------------------------- (50) سوره ق آیه 24 . (51) شواهد التنزیل، جلد 2، ص 190 . □ @mohamad_hosein_tabatabaei
 □و اركعوا مع الراكعین.(52)□ □و ركوع كنید با ركوع كنندگان. □موفق بن احمد و ابو نعیم اصفهانى به اسناد خود از ابن عباس نقل كرده ‏اند كه این آیه در خصوص پیغمبر صلى الله علیه و آله و على علیه السلام نازل شده و آنها اول كسى بودند كه نماز گزاردند و ركوع كردند. (53) ------------------------------------------------------------------------- 52) سوره بقره، آیه 43 . (53) غایة المرام، باب 176 . □ @mohamad_hosein_tabatabaei
□الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مَولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ أَولادَهُ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم□ @mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 281-275 بقره قسمت سوم بخش ششم ● دو نكته در بيان آثار گناهان و زشتى ها در فرد و اجتماع و آثار شوم ربا خوارى در عصر حاظر لازم است كه خواننده عزيز به دو نكته توجه كند اول اينكه علل و اسبابى كه امور و حوادث اجتماعى مستند به آنها است تأثيرشان صددرصد نيست ، بلكه تأثرش در حدود هشتاد درصد است ، در نتيجه ما نيز از آنچه مى كنيم نتايج هشتاد درصد را مى جوئيم و وقتى اراده مى كنيم اسبابى را فراهم كنيم ، اسبابى فراهم مى كنيم كه باز تأثيرش اغلبى و هشتاد درصد است نه دائمى و قطعى و صددرصد، چيزى كه هست در همه اين موارد احتمال خلاف را كه همان بيست درصد است به حساب نمى آوريم و اما علت هاى تامه و صددرصدى كه معلول هاى آنها از آنها جدا نمى شوند تنها در عالم طبيعت يافت مى شوند و بايد از راه علوم حقيقيه كه پيرامون حقائق خارجيه بحث مى كنند آنها را كشف نمود. و اگر در آيات احكام كه در آنها از مصالح و مفاسد اعمال و سعادت و شقاوتى كه در پى دارند بحث مى شود دقت كنيم اين معنا را به خوبى مى فهميم كه قرآن كريم آثار و علل اعمال انسانى را مانند علل طبيعى و اسباب تكوينى صددرصد دانسته ، همچنان كه عقلا نيز تأثير غالبى و هشتاد درصد اعمال را دائمى و صددرصد مى دانند. دوم اينكه جامعه مانند فرد است و امور اجتماعى نظير امور فردى در همه احوال وجودى مثل همند مثلا همانطور كه يك فرد از انسان حيات و زندگى و مرگ و افعال و آثارى دارد همچنين جامعه نيز براى خود حيات و ممات و عمر و اجلى معين و افعال و آثارى دارد و قرآن كريم ناطق به اين حقيقت است ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 644 مثلا مى فرمايد: ((و ما اهلكنا من قرية الا و لها كتاب معلوم ما تسبق من امة اجلها و ما يستاخرون )). و بنابراين اگر يكى از امور فردى انسان در اجتماع رواج پيدا كند بقاى آن امر و زوالش و تأثيرش نيز مبدل مى شود، مثلا عفت كه يكى از امور آدمى و خلاعت (بى عفتى ) امر ديگرى از آدمى است مادام كه فردى است يك نوع تأثير در زندگى فرد دارد مثلا آنكه داراى خلاعت و بى عفتى است مورد نفرت عموم قرار مى گيرد و مردم حاضر نيستند با او ازدواج كنند و اعتمادشان نسبت به او سلب مى شود ديگر او را امين بر هيچ امانتى نمى سازند اين در صورتى است كه فرد بى عفت بوده و جامعه با او مخالف باشد. و اما اگر همين بى عفتى اجتماعى شد يعنى جامعه با بى عفتى موافق گرديد تمامى آن محذورها از بين مى رود و ديگر بقاى ندارد چون تمامى آن محذورها مربوط به افكار عمومى و ناسازگارى آن امر با افكار عمومى بود و خلاصه از آنجائى كه عموم مردم بى عفتى را بد مى دانستند از فرد بى عفت دورى مى كردند و اما اگر همين بى عفتى عمومى شد و در بين همه متداول گشت آن محذورها هم كه شمرديم از بين مى رود چون ديگر افكار عمومى چنان احكامى ندارد. البته اين تنها در مورد احكام اجتماعى است و اما احكام وضعى و طبيعى بى عفتى به جاى خود باقى است ، نسل را قطع مى كند و امراض ‍ مقاربتى مى آورد و مفاسد اخلاقى و اجتماعى دارد از جمله مفاسد اجتماعيش اين است كه انساب و دودمان ها را درهم و برهم مى سازد، انشعابهاى قومى باطل مى شود، ديگر فوائدى كه در اين انشعابها هست عايد جامعه نمى شود پس آثار وضعى بى عفتى كه آثار سوء و مورد انزجار فطرت بشرى است خواه ناخواه مترتب مى شود و بايد دانست كه آثار امور مربوط به انسان از نظر كندى و سرعت در امور فردى و اجتماعى مختلف است (مثلا اثر فردى مشروبات الكلى سريع و فورى است و آثار سوء اجتماعى آن به آن سرعت نيست ). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
... □●و این که این قدر صدای غدیر بلند شده است و این قدر برای غدیر ارج قایل شده اند و ارج هم دارد برای این است که با اقامه ولایت یعنی با رسیدن حکومت به دست صاحب حق، همه این مسائل حل می شود، همه انحرافات از بین می رود. اگر حکومت عدل بپا شود، اگر گذاشته بودند که حضرت امیر سلام الله علیه حکومتی را که می خواهد بپا کند، تمام انحرافات از بین می رفت. □● صحیفه نور،جلد ۲۰،صفحه ۲۹ دیدار امام خمینی(ره) با مسؤولین کشوری و لشکری به مناسبت روز عید غدیرخم مورخ:۱۳۶۵/۰۶/۰۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
‌ □○آیت الله پهلوانی میفرمودند ، از علامه طباطبایی پرسیدم ، اسم اعظم پروردگار چیست ؟! ایشان فرمودند : از دیگر شاگردان با واسطه آیت الله پهلوانی ، تفسیر این جمله علامه طباطبایی را جویا شدم ؛ ایشان فرمودند : بهاء در دعای سحر دو معنا دارد ، اول درخشیدن و دوم هر آنچه که پروردگار دارد و تعبیر من یعنی سید الشهدا ! عرض کردم چگونه ؟! فرمودند : سید الشهدا هر چه داشت ، در راه خدا داد و پروردگار فرمود : من هم به همین خاطر ، هر چه دارم به تو خواهم داد ! لذاست که می توان گفت : بهاء یعنی وجود مبارک سید الشهدا علیه السلام □○عزیزان ؛ خواندن دعای سحر را در این شب ها از دست ندهید . علامه طباطبایی فرمودند : این دعا جزو معدود دعاهایی است که در آن طلب حور و قصور نشده است ! خواندن این دعا در قنوت نماز وتر نماز شب مطلوب است. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه 5⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَات
6⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«سَلَامٌ عَلَىٰ إِلْ يَاسِينَ» (صافات/۱۳۰)□ □فرات (کوفی) قال حدثنی احمد بن الحسن عن سلیم بن قیس العامری قال سمعت علیا یقول: «رسول الله یاسین و نحن آله». □و فی امالی الصدوق باسناده الی علی علیه ‌السلام فی قوله عزّوجل «سلام علی آل یاسین» قال: «یاسین محمد صلی الله علیه و آله و نحن آل محمد». □«يس وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ» (یس/۱و۲)□ □به روایات متواتر یس رسول الله و قرآن حکیم ولایت حضرت علی و اهل‌بیت علیهم السلام است. □«وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَىٰ مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَىٰ »(نجم/۱و۲)□ □آیات فوق در وصایت حضرت علی علیه السلام است. □«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ» (الرحمن/۱۹و۲۰)□ □در تفسیر برهان از ابن بابویه به سندش از امام صادق علیه السلام روایت شده‌است که قال «علی و فاطمة (علیهما السلام) بحران من العلم عمیقان، لا یبغی احدهما علی صاحبه یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان الحسن و الحسین علیهما السلام» □«وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُون أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ» (واقعه/۱۰و۱۱)□ □و فی الامالی عن النبی صلی الله علیه و آله قال: فقال لی جبرئیل ذلک فی علی و شیعته، هم السابقون الی الجنة المقرّبون من الله بکرامته لهم.
□ بر فخر زمان ، یار نبی ، زوج بتول ، ساقی کوثر
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
 □و اركعوا مع الراكعین.(52)□ □و ركوع كنید با ركوع كنندگان. □موفق بن احمد و ابو نعیم اصفهانى به
□ثم لتسألن یومئذ عن النعیم.(54)□ آنگاه در آن روز از نعمت‌ها پرسیده شوند. □ابو نعیم و حاكم حسكانى به سند خود از حضرت صادق علیه السلام نقل كرده ‏اند كه فرمود مقصود از نعیم در این آیه ولایت امیرالمؤمنین و ما است كه از آن پرسیده خواهد شد. (55) ----------------------------------------------------------------------- (54) سوره تكاثر آیه 8 . (55) غایة المرام، باب 48 / شواهد التنزیل، جلد 2، ص 368 . □ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□ثم لتسألن یومئذ عن النعیم.(54)□ آنگاه در آن روز از نعمت‌ها پرسیده شوند. □ابو نعیم و حاكم حسكانى
□آیه سأل سائل بعذاب واقع.(56)□ خواست سؤال كننده ‏اى عذابى را كه واقع شد. □ثعلبى و ابن صباغ و دیگران نوشته‏اند كه چون در روز 18 ذیحجه رسول خدا صلى الله علیه و آله على علیه السلام را به جانشینى خود منصوب نموده و فرمود من كنت مولاه فهذا على مولاه. حارث بن نعمان پس از شنیدن این خبر خدمت آن حضرت آمد و گفت ما را به شهادت یگانگى خدا و نبوت خود از جانب خدا امر كردى قبول نمودیم و سپس به نماز و زكوة و حج و جهاد و روزه دستور دادى پذیرفتیم به اینها قناعت نكردى در آخر كار این جوان را كه پسر عموى تست به ولایت نصب كردى آیا این كار از جانب تست یا به دستور خدا است؟ رسول اكرم فرمود قسم به خدائى كه جز او خدائى نیست كه این امر به دستور خدا است حارث بن نعمان در حالی كه به سوى ناقه خود می‌رفت گفت خدایا اگر این مطلب صحیح است بر ما از آسمان سنگ بفرست یا به عذابى دردناك معذب گردان هنوز به ناقه ‏اش نرسیده بود كه سنگى از آسمان بر سرش افتاد و فورا هلاكش نمود آنگاه این آیه نازل شد كه‏ سأل سائل بعذاب واقع. (57). -------------------------------------------------------------------------.(56) سوره معارج، آیه 1 . (57) فصول المهمه، ص 26/ كفایة الخصام، ص 488 . □ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●زير بناى ولايت استاد علی صفایی حائری●□ □زير بنا و سرّ آن همه فداكارى و جانبازى شيعه در طول تاريخ همين شناخت و همين يافت برهانى و عينى است. □١ - او مى‌داند كه ولى بيش از او به او علاقه دارد. □٢ - و بيش از او به منافع او آگاهى دارد، لذا امر او را هر چه باشد مى‌پذيرد و دستور او را هر چه باشد گردن مى‌نهد و حتى به ميان آتش مى‌نشيند و به استقبال مرگ مى‌رود. مگر نه اين است كه مى‌ميريم‌؟ پس بگذار مرگى را انتخاب كنيم كه زندگى‌هايى را بارور كند و بهره‌هايى بياورد. مگر نه اين است كه ما از كسى چيزى اطاعت مى‌كنيم، پس بگذار اطاعت از آگاهِ‌ دلسوز و مهربان باشد. شناخت آگاهى و دلسوزى، اطاعت را، تسليم را بدنبال مى‌كشيد. □● ، صفحه ۱۷●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اعمال شب عید غدیر○□ □در شب عید غدیر دوازده رکعت وارد شده، که مجموع دوازده رکعت، یک سلام در پایان نماز دارد. بعد از هر دو رکعت نشسته، در هر رکعتی ده بار «حمد» و«قل هو اللّه احد»و یک بار «آیة الکرسی» و در رکعت دوازدهم هفت بار «حمد» و«قل هو اللّه احد»خوانده، سپس دست به قنوت برداشته و ده بار در آن بگو: لا إله إلا اللّه وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حیّ لا یموت بیده الخیر و هو علی کلّ شی ء قدیر □آنگاه رکوع و سجده را انجام داده و ده بار در سجده بگو: □سبحان من أحصی کلّ شی ء علمه، سبحان من لا ینبغی التّسبیح إلا له سبحان ذی المنّ و النّعم سبحان ذی الفضل و الطّول سبحان ذی العزّ و الکرم، أسألک بمعاقد العزّ من عرشک و منتهی الرّحمة من کتابک و بالاسم الأعظم و کلماتک التّامّة ان تصلّی علی محمّد رسولک و أهل بیته الطّاهرین و أن تفعل بی و حاجات خود را بگوید و سپس بگوید:انک سمیع مجیب. □دعای خوبی نیز روایت شده است که مضمون آن گواه درستی آن بوده و با این جمله شروع می شود:«اللّهم انّک دعوتنا إلی سبیل طاعتک...» □المراقبات□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○اعمال شب عید غدیر○□ □در شب عید غدیر دوازده رکعت وارد شده، که مجموع دوازده رکعت، یک سلام در پایا
□ شب هجدهم_ذی‌الحجّه شب بسیار بزرگ و بستر ظهور یوم‌الغدیر و شب خلوت‌های عبادی است. □برای این شب جمال‌السّالکین «سیّد بن طاووس سلام الله علیه» نمازی دوازده رکعتی را در «اقبال ‌الاعمال» نقل کرده است که کیفیّت نماز چنین است: □ این نماز دوازده رکعت است ۶ نماز دو رکعتی □در یازده رکعت اول، در هر رکعت بخواند: □سوره «حمد» و «توحید» ده بار □«آیت الکرسی» یک بار □و در رکعت دوازدهم بخواند: □سوره «حمد» و «توحید» هفت بار □و سپس دست به قنوت بردارد و ده بار بگوید: □ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِی وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِی، وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَیْءٍ قَدِيرٌ □بعد از رکوع به سجده رفته و در سجده ده بار این دعا را بخواند: □سبْحانَ مَنْ أَحْصى كُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِی التَّسْبِيحُ الّا لَهُ، سُبْحانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحانَ ذِی الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ، سُبْحانَ ذِی الْعِزَّةِ وَ الْكَرَمِ. اسْأَلُكَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَ مُنْتَهىَ الرَّحْمَةِ مِنْ كِتابِكَ، وَ بِالاسْمِ الاعْظَمِ وَ كَلِماتِكَ التّامَّةِ انْ تُصَلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَ اهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ انْ تَفْعَلَ بِی كَذا وَ كَذا (بجای کذا و کذا حاجات خود را بخواهد)، انَّكَ سَمِيعٌ مُجِيبٌ. □منزّه است خدايى كه علم او هر چيز را به شماره درآورده است، منزّه است خدايى كه تسبيح جز بر او شايسته نيست، منزّه است داراى بخشش و نعمت‌ها، منزّه است خداى تفضل‌كننده و بخشنده، منزّه است خدایی که صاحب عزّت و کرم است. خدایا به جایگاه‌های سربلندى از عرشت و منتهاى رحمت از كتابت و به بزرگ‌ترين نام و سخنان كاملت، از تو می‌خواهم كه بر فرستاده‌ات حضرت محمّد و خاندان پاک و پاكيزه‌ى او درود فرستى و خواسته‌ى مرا درباره ‌. . . برآورده سازى، به راستى كه تو شنوا و اجابت‌كننده‌اى. @mohamad_hosein_tabatabaei